Epävarmuus

Eva

Olen wicca. Mutta millainen. Törmään usein wiccaa käsittelevillä sivustoilla kaiken maailman rituaaleihin, loitsuihin, resepteihin, yms. joilla ei ole minulle mitään annettavaa. Olenko siis "oikea" wicca jos en suorita ainakin kerran viikossa tai kuussa jotain rituaalia? Tai tee loitsua?
En tunne tarvetta tehdä mitään turhia rituaaleja tai yleensä tehdä loitsuja. Mutta onko tämä niin olennaista, että minun tulisi tehdä niitä? Entä sitten kaikkien lukuisien esineiden pitäminen, kuten suitsukkeet, pata, luuta? Luudan ymmärrän sen rituaali alueen puhdistamis tarkoituksessa, mutta entä suitsuke tai pata? Omistan kynttilöitä, mutta en kaiken värisiä tai kokoisia, vaan ihan muutamia, joita sytytän vain tietyissä harvoissa tilanteissa.
Milloin minun tulisi suorittaa rituaali? Minkä vuoksi? Ja miten?

10

508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

      miksi sitten olet wicca?

    • Tommi

      Ollaksesi ihka oikea noita sinun täytyy sitoutua noitien pyhimpään rituaaliin: aina ennen ja jälkeen kakalla käyntiä sinun pitää lakaista pöntön edusta luudallasi!! Tätä ei saa jättää tekemättä kertaakaan tai luuta suuttuu ja lentää tiehensä!!!

      • Astra

        Kiitokset tiedosta, Tommi. Ongelmanani on pöntön edessä oleva matto joka haittaa lakaisua. Millaista ratkaisua te asiasta enemmän tietävät suosittelisitte ongelmaani?


      • Tommi
        Astra kirjoitti:

        Kiitokset tiedosta, Tommi. Ongelmanani on pöntön edessä oleva matto joka haittaa lakaisua. Millaista ratkaisua te asiasta enemmän tietävät suosittelisitte ongelmaani?

        Ota matto pois! Ei se luutasi mikään imuri ole!
        Ja on se hygieenisempääkin jos vaikka kokkareita tippuu lattialle kiireessä!


      • Astra
        Tommi kirjoitti:

        Ota matto pois! Ei se luutasi mikään imuri ole!
        Ja on se hygieenisempääkin jos vaikka kokkareita tippuu lattialle kiireessä!

        Olet sinä Tommi kyllä viisas mies! Olenkin miettinyt, että mitenhän tuosta kokkareongelmasta pääsisi. Noidan käsikirjassanikaan ei ollut siihen vastausta: vahvimmatkaan loitsut eivät tunnu tepsivän kakkakokkareisiin joita matolle on tippunut.


    • Nadrealia

      ..olin aikoinani myös luullut wiccaa omaksi poluksi.
      Luulen, et monetkin ajattelevat samoin kanssasi.
      Itsekin mietin tuota ja..
      Rituaalit ovat silloin hyödyllisiä, kun niille on tarvetta. En tekisi niin, et "teenpäs tuon, rahaa ei ole ikinä tarpeeksi".. silloin ei mitään tapahdu, koska ei ole tarpeeksi tahdonvoimaa..etc.
      Eihän sun TARVITSE tehdä yhtään mitään jos et mielestäsi ole sen tarpeessa. Korjatkaa jos olen väärässä, mut se on mun mielipide.
      Sapateista en tosin tiedä.
      Miksi tuhlata siis hmm.. "manaa" :) jos asialla ei ole väliä..
      Välineet taas auttavat keskittymään, ovat vain symboleita.
      Suitsukkeista sen verran et ne tuoksuu hyvälle ja antaa oikeanlaisen tunnelman.
      Esim. vihkiytymisrituaali avaa mieleesi "oven" noituuteen tai antaa sinulle tunteen että "nyt sitä mennään sitten"..
      Sapatteja vietetään jos juhlistaa luonnon eri tapahtumia esim. kesäpäivänseisausta.
      Niiden viettotapa vaihtelee paljon.. wiccat keksivät yleensä itse rituaalinsa/sapattinsa.. tai muokkaavat jo valmiita.

      :) siinä mun tietoja.. mutta en kuitenkaan ole wicca, vaan eräänlainen noita.. hmm.. enpä tiedä mihin mä lukeudun.. eikä sillä ole väliä.

      ~Nadrealia~

    • Calantha

      Minun mielestäni loitsuja tulisi tehdä vain ehdottoman välttämättömyyden edessä. Jos kohtaan jonkin ongelman, yritän selvittää sen ensin maallisin keinoin. Jos tämä ei onnistu, teen loitsun. Se on mielestäni niin rankkaa puuhaa, ettei sitä minkä tahansa pikkuseikan vuoksi kannata tehdä.

      Rituaalit ovat asia erikseen, nehän ovat oikeastaan juhlatapahtumia. Esim. vuoden kiertoa juhlistavat rituaalit ovat paikallaan, mutta niiden ei tarvitse olla kovin näyttäviä. Itse joskus vain sytytän kynttilän ja meditoin vuodenajan muuttumisen tiimoilta. Idea on se, että HUOMAAT, AJATTELET ja KUNNIOITAT.
      Jos sinua ei kiinnosta tai et jaksa juhlistaa sapatteja, olisi ehkä paikallaan miettiä, oletko wicca lainkaan vai ehkäpä "vain" noita tai jokin muu?

      Rituaalivälineitä minulla on wiccavuosista huolimatta melko vähän, sauva on oikeastaan ainut, jota aktiivisesti käytän. Kuten aiemmin todettua, ne ovat vain symboleja, jotka auttavat keskittymään.

    • Wiccaksi isona

      Vaikka olet wicca, ei ole pakko suorittaa rituaalia, eikä ole pakko omistaa mitään tavaroita.
      Ja kuten joku jo mainitsi, rituaali on jokaisen oma asia, miten tekee, aikana on esbatit ja sabatit.
      Yksinkertaisin "rituaali" on se, että istuu vain ja katsoo kynttilää.
      Jollei sinulla ole tarvetta tehdä "turhia" loitsuja, tai rituaaleja, ei ole pakko, kukaan ei pakota.
      Ne antavat minulle oman lisänsä omaan uskontooni, siksi joskus teen piirin kotonani, ja ihan vain istun piirin keskellä ja koitan saada kysymyksiini vastauksia, ja ihan itsestäni, piirin teen itseni suojaksi. ;-)
      Se on minun tapani. Wiccan ei tarvitse tehdä loitsuja, jumalattaren kunnioitus on tärkeä, ja usko luonnon tasapainoon... ;-)

      Helpoin "rituaali" jonka voit tehdä, on istua ja katsoa kynttilän valoon ja vain rentoutua.
      Tai sitten istua vaikka puistossa ja katsoa luontoa, ihan kuinka itsestäsi tuntuu.

      Pata, sitä ei joka rituaalissa tarvitse.
      Suitsuke kuvaa ilmaa, kun kutsuu vartiotorneja.
      luuta, puhdistaa negatiivisuudesta, mutta senkin voi tehdä imurilla.
      Eli et tarvitse kaikkea tätä, tikaria kuvaa sormi, ja niin edelleen... ;-)

      Wicca on helppo uskonto, koska et tarvitse välineitä.
      Itselläni on, mutta se on tunnelman luomiseen, ja niin edelleen.

      Ai niin, näin toissa päivänä haukan keskellä kaupunkia. Se on hieno lintu!!

      Blessed be

    • Eva

      Osa teistä käsitti täysin väärin viestini tarkoituksen. En todellakaan tarkoittanut että en viettäisi sapatteja, vaan kyseessä oli niihin liittyvät rituaalit.
      -Wiccaksi isona- sanoi sen mitä muut eivät tajunneet. Minulla on aika samanlainen tapa juhlia sapatteja, sytytän kyntilöitä tai lähden luontoon ja ajatuksissani kiitän ja kunnioitan jumalatarta. Mutta minua vaivasi vain nuo suuri eleisten rituaalien tarkoitus.

    • lumina

      olen wicca, uskon jumalattareen ja jumalaan ja koen oikeaksi kaikki wiccan perusperiaatteet, mutta elämäntilanne on tällä hetkellä sellainen että aikaa magialle ja rituaaleille ei jää, ei se silti poista perusideaa, olen wicca koska koen oikeaksi kaikki pääperiaatteet ja näkemyksen wiccassa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5679
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      486
      3615
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      162
      3422
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      171
      2657
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2449
    6. 273
      2072
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1527
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      107
      1452
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1399
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1180
    Aihe