Hirsisauna

ölk

Olen rakentamassa pyöröhirrestä eräkämpälle saunaa. Saunaan tulisi harjakatto sisäpuoleltakin, eli ei siis tasakerta. Lattia on rakolattia ja sauna seisoo nurkkakivillä 30 sentin korkeudessa maasta.

Mietin kattorakenteita. Laitetaanko sinne mitään villoja tai muuta sellaista? Ulkopuolelta kattovaihtoehdot ovat lautakatto tai turvekatto. Saunaan ei tule mitään pukuhuonetiloja, vaan pelkkä sauna.

Miten sisäpuolinen katto tulisi tehdä?

18

3741

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • völjari

Mieleeni tulee kirjaa, jossa oli kuvia useistakin erillaisista konstruktioista. Pää on vaan ihan tyhjä kirjan tarkoista tiedoista, mutta melkoisen varma olen että se on arkkitehti Risto Vuolle-Apialan jokin monista teoksista. Näillä eväillä kun menee kirjastoon katselemaan ...

• hyvä tehdä

laudasta sisäkatto vaikka vinokin ja sen päälle tinapaperi ja villaa vaikka 100 mm.

Tällöin vesi säilyy sulana pakkasillakin aamuun asti ja lämmöt muutenkin pitempään.

Turvekaton alle tehdään ensin huopakatto.

• utedass

mutta ei taida olla missään sallittu tuollainen alleenlaskeva sauna. Pitäisi olla saostuspallot ja imeytyskentät. Näin se määrää säännöt ja asetukset.

• ölk

Totta mooses vedet kerätään peltikouruna avulla.

Joo, ulkokaton rakenteita en niin tarkasti kuvaillut, kun kiinnostaa tämä sisäkatto. Mutta tulee oikeaoppisesti.

• saa jatkossakin

mennä suoraan maahan saunan alle. Eihän monissa savu- tai maasaunoissa ole lattiaa ollenkaan eikä nekään mene käyttökieltoon.

• mutta kun
        saa jatkossakin kirjoitti:

mennä suoraan maahan saunan alle. Eihän monissa savu- tai maasaunoissa ole lattiaa ollenkaan eikä nekään mene käyttökieltoon.

Uudisrakennus niin voimassaolevat määräykset koskevat sitä joka kohdassa ja jätevesimääräykset on yksi niistä ja muita on lisää lueteltavaksi.
        Kyllä sinne tulee jätevesisuunnitelma ja maaperätutkimus tehtäväksi ja vielä lisäksi huolto-ohjeiden teettäminen ja sitten vasta voi odottaa että saa rakennusluvan voimaan että voi ruveta muutakin tekemään, tälläisellä marssijärjestyksellä meillä noin 20m2 saunamökki ja ihan kantovedellä ilman mitään asuinpuolen keittiötä.
        Kunnanrakennustarkastajahan työllistää tällä tavoin muita kuntalaisia ja hyväksyn sen mutta pitäisi saada koskemaan sitten ihan jokaista uudisrakennusta samat säännöt.

• ölk
        mutta kun kirjoitti:

Uudisrakennus niin voimassaolevat määräykset koskevat sitä joka kohdassa ja jätevesimääräykset on yksi niistä ja muita on lisää lueteltavaksi.
        Kyllä sinne tulee jätevesisuunnitelma ja maaperätutkimus tehtäväksi ja vielä lisäksi huolto-ohjeiden teettäminen ja sitten vasta voi odottaa että saa rakennusluvan voimaan että voi ruveta muutakin tekemään, tälläisellä marssijärjestyksellä meillä noin 20m2 saunamökki ja ihan kantovedellä ilman mitään asuinpuolen keittiötä.
        Kunnanrakennustarkastajahan työllistää tällä tavoin muita kuntalaisia ja hyväksyn sen mutta pitäisi saada koskemaan sitten ihan jokaista uudisrakennusta samat säännöt.

Pitääkö joku maaperätutkimus tehdä, jos laittaa pienen saunan nurkkakiville? Kuka sellaisia tekee ja paljonko maksaa?

Kuinka säädeltyä eräkämpän tekeminen on, kun siitä rakennusluvan hakee? Meinaan rakenteiden osalta.

Taidanpa jättää hakematta koko luvan. Pidän aittana vähän aikaa, että naapurit tottuu ja sitähän ei tarvitse tuolla edes ilmoittaa viranomaisille. Laitan kiukaan myöhemmin. Tai teenkin savusaunan, siitähän ei näy päällepäin, että olisi tulisijaa.

• vaatii ainakin
        ölk kirjoitti:

Pitääkö joku maaperätutkimus tehdä, jos laittaa pienen saunan nurkkakiville? Kuka sellaisia tekee ja paljonko maksaa?

Kuinka säädeltyä eräkämpän tekeminen on, kun siitä rakennusluvan hakee? Meinaan rakenteiden osalta.

Taidanpa jättää hakematta koko luvan. Pidän aittana vähän aikaa, että naapurit tottuu ja sitähän ei tarvitse tuolla edes ilmoittaa viranomaisille. Laitan kiukaan myöhemmin. Tai teenkin savusaunan, siitähän ei näy päällepäin, että olisi tulisijaa.

toimenpideilmoituksen kuntaan, leikkimökit on siinä rajalla tartteeko mitään. Sauna kuin sauna vaatii aina luvan.

• jatkaa ....mutta kun
        vaatii ainakin kirjoitti:

toimenpideilmoituksen kuntaan, leikkimökit on siinä rajalla tartteeko mitään. Sauna kuin sauna vaatii aina luvan.

Tarvitsee aina sen rakennuskuvan , tarkoitin maaperätutkimuksella sitä imeytystapaa mihin jätevesisuunnittelija päätyy jätevesikäsittelyssä.
        Paha selitellä jos palaa ja jotain muuta siinä mukana.
        Grillikatoskin tarvitsee sen toimenpideilmoituksen koska siinäkin tulisija ja jopa lopputarkastuksen sen takia.

• rakennusluvat
        mutta kun kirjoitti:

Mä olen kansa sitä mieltä että sauna aina tarvii luvat. ja kaikki uudisrakennukset jätevesizydeemit.

• ölk
        rakennusluvat kirjoitti:

Mä olen kansa sitä mieltä että sauna aina tarvii luvat. ja kaikki uudisrakennukset jätevesizydeemit.

Aitta ei tarvitse täällä edes ilmoitusta. Sauna tosin tarvitsee. Mutta jos menen ilmoittelemaan, ja teen saunan, niin kuinka tarkasti saunan rakenteisiin puuttuu rakennustarkastaja. Vai onko se itsestä vain kiinni, että minkälaiset eristeet ja rakenteet tekee?

• kiiinni miten
        ölk kirjoitti:

Aitta ei tarvitse täällä edes ilmoitusta. Sauna tosin tarvitsee. Mutta jos menen ilmoittelemaan, ja teen saunan, niin kuinka tarkasti saunan rakenteisiin puuttuu rakennustarkastaja. Vai onko se itsestä vain kiinni, että minkälaiset eristeet ja rakenteet tekee?

tekee paitsi sen palotarkastuksen takia se lupa vaaditaan ja siinä katsotaan että suojaetäisyydet täyttyy ja hormi on hyväksytty tai oikein muurattu ja palovillat paikoillaan.

• völjari
        ölk kirjoitti:

Joillakin pikkupaikkakunnilla kelpaa huvilarakennustyömaan vastaavaksi työnjohtajaksi "kokenut ammattimies", eli käytännössä ei erityisiä kriteereitä ole. Rakennustarkastajissa on kyllä melkoisesti eroja, voi löytyä pikkutärkeä nipottajakin.

• Lakia ja Määräyksiä
        völjari kirjoitti:

Joillakin pikkupaikkakunnilla kelpaa huvilarakennustyömaan vastaavaksi työnjohtajaksi "kokenut ammattimies", eli käytännössä ei erityisiä kriteereitä ole. Rakennustarkastajissa on kyllä melkoisesti eroja, voi löytyä pikkutärkeä nipottajakin.

Ja tuntuu todella kivalta jos naapuripitäjässä menee kaikki vähän sinne päin ja parin kilometrin päässä noudatetaan lakia niin kuin sitä pitäisi noudattaa.
        Kunnioitan kyllä tuollaista kunnollista rakennustarkastajaa kuin näitä "hyväveli" kaveririnkiä koska hänkin kantaa vastuuunsa siitä miten pitäää toimia.
        Ei nuo ole niin hirveitä kustannuksia jos vastaavatyönjohtajan palkkaat työmaalle ja senkin summan säästät hetkessä vinkeistä joita saat häneltä ja elävöität silläkin summalla ko.kuntaa.

• miksi pitäisi aina mennä ,m...
        rakennusluvat kirjoitti:

Aita on matalin ? ???.

Vastaava työnjohtaja kustantaa paikkakunnalta noin ehkä max 500-1000euroon ja siinä on mukana jätevesisuunnittelut, siis ota sellainen jolla riittää pätevyys eli ei se kirvesmies ihan kykene siihen.
        Korkeintaan pari käyntiä ja kilometrikorvaukset ja jos teet ihan itse niin pidättäydy vain kiltisti niissä lupakuvissa ettei tule jälkikäteen myydessä ko, paikkaa jälkirutinoita.

• poirai
        miksi pitäisi aina mennä ,m... kirjoitti:

Aita on matalin ? ???.

Vastaava työnjohtaja kustantaa paikkakunnalta noin ehkä max 500-1000euroon ja siinä on mukana jätevesisuunnittelut, siis ota sellainen jolla riittää pätevyys eli ei se kirvesmies ihan kykene siihen.
        Korkeintaan pari käyntiä ja kilometrikorvaukset ja jos teet ihan itse niin pidättäydy vain kiltisti niissä lupakuvissa ettei tule jälkikäteen myydessä ko, paikkaa jälkirutinoita.

Mulla on tekeillä eräkämppä, joka on kooltaan 3*4 m. Materiaalikustannukset ovat vain tuon 1000 euroa.

Tuplastiko enemmän pitäisi laittaa sitten työnjohtajaan muihin valvojiin, eli sellaiseen, josta ei ole ratkaisevaa hyötyä kämpän valmistumiselle. Enkä ikinä myy tuota kämppää.

Meinasin laittaa kämpän ilman lupia. Puretaan sitten jos tarvitsee.

• vaikka et myy
        poirai kirjoitti:

Mulla on tekeillä eräkämppä, joka on kooltaan 3*4 m. Materiaalikustannukset ovat vain tuon 1000 euroa.

Tuplastiko enemmän pitäisi laittaa sitten työnjohtajaan muihin valvojiin, eli sellaiseen, josta ei ole ratkaisevaa hyötyä kämpän valmistumiselle. Enkä ikinä myy tuota kämppää.

Meinasin laittaa kämpän ilman lupia. Puretaan sitten jos tarvitsee.

niin joku sen myy ennemmin tai myöhemmin ellet sitten itse kerkiä sitä purkaa pois.

• völjari
        Lakia ja Määräyksiä kirjoitti:

Ja tuntuu todella kivalta jos naapuripitäjässä menee kaikki vähän sinne päin ja parin kilometrin päässä noudatetaan lakia niin kuin sitä pitäisi noudattaa.
        Kunnioitan kyllä tuollaista kunnollista rakennustarkastajaa kuin näitä "hyväveli" kaveririnkiä koska hänkin kantaa vastuuunsa siitä miten pitäää toimia.
        Ei nuo ole niin hirveitä kustannuksia jos vastaavatyönjohtajan palkkaat työmaalle ja senkin summan säästät hetkessä vinkeistä joita saat häneltä ja elävöität silläkin summalla ko.kuntaa.

Ennen kaikkea olen sitä mieltä että lakia ja järjestystä on noudatettava ja siihen kaikkia kehoitan. En itse luvatta rakentamista harkitsisi. Sanon tämän ettei aikaisemmasta viestistäni syntyisi väärää mielikuvaa.

Sitä en menisi vannomaan että ne "pikkutärkeät" erityisesti keskittyisivät työn laadun valvontaan ja tason yleiseen ylläpitoon, vaan osa "pikkutärkeistä" on vain heikon itsetunnon tyyppejä jotka ovat saaneet pätemiskentän itselleen.

Ja totta on, että hyvä vastaava työnjohtaja maksaa itsensä takaisin. Minulla se otti mökkityömaasta 1000 ja omakotitalosta 3200. Kävi noin kerran viikossa, tunsi monta hyvää kontaktia (joista tuli takaisin ainakin puolet sijoitusta rahasta) ja omakotitalossa hoiti kosteusmittaukset yms.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      82
      3596
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1792
    3. Ootko rakastunut?

Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1075
    5. Mitä sä haluat?

Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      933
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe