Kertokaa mitä mieltä olette kyseisestä traktorista? Onko minkalaisia kokemuksia? Tarteis tietoa.
Belarus MTZ 52 Super
36
6630
Vastaukset
- Traktori, että
Jos sinulla on ehjä sellainen, niin pidä se, koska niillä alkaa olla keräilyarvoa, koska suurin osa tuollaisista on romuna.
- Maono
varmaan huono käyttökoneeks, kun ei hääviä uuvemmatkaan.
- vehkeitä belarukset
Itse oon ajanut uudemmalla, mutta muutamalla kaverilla on vielä tätä vanhempaakin mallia. Urakoitsijat osti paljon näitä silloin, juuri muut, kun oli itäkoneissa huonon työn leima ja valmistus maa ei sieltä pidetyimmästä päästä.
Jos sulla on tälläinen itsellä taikka tiedossa, säilyttämisen arvoinen on. Kyllä näillä vanhoilla neukkuvehkeillä on omat ymmärtäjänsä, vaikka kaikilla niillä ei oikein uutenakaan tupannut tekemään mitään.
Monessa olen vuosien varrella nähnyt näitä kuitenkin käytettävän, on ollut kompressorin edessä, kenttäsirkkelin pyörityksessä, hirsiveistämö hyödynsi aikaansa edellä olevaa hydrauliikkaa lovikoneessa ym. Erikoisin, missä olen nähnyt, oli sirkusvaunun vedossa takavuosina useammankin belaruksen.
Jos kuka on käynnyt Kuubassa, siellä on vallan villisti tätä kamaa, tosin osa Belaruksista on rivissä ilman takapyöriä, kun kuubalaiset teki niitä rengasmatkoja Floridaan sankoin joukoin muutama vuosi sitten...- lumikoneena MTZ tuote
Aika monella huoltoasemalla olen nähnyt lumi-
koneena Belaruksia, tosin nyt uudempia malleja,
mutta samaa merkkiä.
Muuten joillakin huoltoasemilla on vanhojakin
malleja ja muita museotraktoreita lumihommissa. - Elimäki-Kouvola
lumikoneena MTZ tuote kirjoitti:
Aika monella huoltoasemalla olen nähnyt lumi-
koneena Belaruksia, tosin nyt uudempia malleja,
mutta samaa merkkiä.
Muuten joillakin huoltoasemilla on vanhojakin
malleja ja muita museotraktoreita lumihommissa.muutama vuosi sitten kevättöiden aikaan ja paljon oli Belaruksia pellolla. Yhtä lailla näkyi pöly irtoavan pellosta Belaruksen perästä, kuin muistakin merkeistä. Olisiko myyjän- ja varaosien läheisyys vaikuttanut merkin yleisyyteen pelloilla?
- pesee aina!
Näin se vain on!
- hyvinnii
Joo vehe on niinku uuvenvuojen tina joka sankkoho heittää roiskastu. Se ei kyllä pese mittään ei ees ihteesä.
- ookko ees ajanna
hyvinnii kirjoitti:
Joo vehe on niinku uuvenvuojen tina joka sankkoho heittää roiskastu. Se ei kyllä pese mittään ei ees ihteesä.
belaruksella? On jytäkkä vehje ajella tämmönen belarus, siino valurauta jalossa muojossa ja kakstoiminen nostolaetekkii, jota ee ollunna länsvehkeissä. Mihinkä saman ajan vehkeesseen sait nii paljon ulosottoja mehupuolelle vakijona, kyllä olj monesse vehkeessä pelekkä roppu traktorin pepussa, johon sae sitten jokkaenen mielikuvitella lohkoloeta, jos tekj miel ulokopuolisia mehuvehkeitä käättää.
- Maono
ookko ees ajanna kirjoitti:
belaruksella? On jytäkkä vehje ajella tämmönen belarus, siino valurauta jalossa muojossa ja kakstoiminen nostolaetekkii, jota ee ollunna länsvehkeissä. Mihinkä saman ajan vehkeesseen sait nii paljon ulosottoja mehupuolelle vakijona, kyllä olj monesse vehkeessä pelekkä roppu traktorin pepussa, johon sae sitten jokkaenen mielikuvitella lohkoloeta, jos tekj miel ulokopuolisia mehuvehkeitä käättää.
Minä kymmenen vuotta pein pelarusta 825,ta(84) . Ilonen olin kun sain sitten viijattiin vaihhettua. Siitä kakstoimisesta nostolaitteesta olipahan hankala käyttee kun se käyttövipu oli ihan eessä ja kato siitä sitten taakse samalla.No olihan siinä niitä öljyn ulostuloja ja niitä ilimeni millon mistäin. Moottori siinä oli ihan hyvä ja etupainot. Ei pystynnä etuakselia ainakaan kovin jytäkäks sanomaan ja rattaat ol kun lankarullat.
- aeka himmeli
Maono kirjoitti:
Minä kymmenen vuotta pein pelarusta 825,ta(84) . Ilonen olin kun sain sitten viijattiin vaihhettua. Siitä kakstoimisesta nostolaitteesta olipahan hankala käyttee kun se käyttövipu oli ihan eessä ja kato siitä sitten taakse samalla.No olihan siinä niitä öljyn ulostuloja ja niitä ilimeni millon mistäin. Moottori siinä oli ihan hyvä ja etupainot. Ei pystynnä etuakselia ainakaan kovin jytäkäks sanomaan ja rattaat ol kun lankarullat.
Jouvuttii kerran suolistamaa se etuakselj ja olha siellä monenlaesta ratasta, vaa takkuusee män kaekki tuollon. Moottor olj toen perrää hyvänlaenen ja sen vuoks varmaan kenttäsirkkelj miehet siitä tykkäsvätten. Vaa yhen tiijän moottorpommin sirkkeljmiehelle käänneen, ku öljypumpustae olj ratas ropanna ja paeneet hävinnä, kiinnihä tuo belarus ruoja leikkas.
Etupaenot olj nii hyvät, että oon ihmetelly joskus, jotta mikä on ettei oo toesii merkkeihi isännät niitä ripustanna, ee luulis niistä punataatia tartuvan!
Mullol kans viijatti jossae vaeheessa, oekee kuutoskonneella, vaa siihe jos jottae ossaa tarvihit, nii johan makso mansikoeta ja koppiha siinä ei kestänä, päreikshä se mänj, ee kestänä kynnöksellä ryttyyttää. - aeka himmeli
aeka himmeli kirjoitti:
Jouvuttii kerran suolistamaa se etuakselj ja olha siellä monenlaesta ratasta, vaa takkuusee män kaekki tuollon. Moottor olj toen perrää hyvänlaenen ja sen vuoks varmaan kenttäsirkkelj miehet siitä tykkäsvätten. Vaa yhen tiijän moottorpommin sirkkeljmiehelle käänneen, ku öljypumpustae olj ratas ropanna ja paeneet hävinnä, kiinnihä tuo belarus ruoja leikkas.
Etupaenot olj nii hyvät, että oon ihmetelly joskus, jotta mikä on ettei oo toesii merkkeihi isännät niitä ripustanna, ee luulis niistä punataatia tartuvan!
Mullol kans viijatti jossae vaeheessa, oekee kuutoskonneella, vaa siihe jos jottae ossaa tarvihit, nii johan makso mansikoeta ja koppiha siinä ei kestänä, päreikshä se mänj, ee kestänä kynnöksellä ryttyyttää.tuo Maono maenihti siittä nostolaetteen vipuloeten sijottelusta, siinä on varmaa aateltu neuvostoimmeisen pystyvän uussii ulottuvuuksiin, sem vuoks ne ee oekkee käynnä meikäläesten hyppyssii ne vimpstaakit. Ittelle siitä ee nii suurta haettaa ollu, oon sen verta pitkillä käsvarsilla siunattu, on kaet jossae vaeheessa vaehettu par kerttoo apinaen kanssa ja joka kertta hävitty kaapoessa. Vaa vähä ruokanen olj belarus, ee ollunna läplaekku, että oes alavariisa tarvinna tankilla käyvvä. Monj muukkii on sammoo kehunna!
- Maono
aeka himmeli kirjoitti:
tuo Maono maenihti siittä nostolaetteen vipuloeten sijottelusta, siinä on varmaa aateltu neuvostoimmeisen pystyvän uussii ulottuvuuksiin, sem vuoks ne ee oekkee käynnä meikäläesten hyppyssii ne vimpstaakit. Ittelle siitä ee nii suurta haettaa ollu, oon sen verta pitkillä käsvarsilla siunattu, on kaet jossae vaeheessa vaehettu par kerttoo apinaen kanssa ja joka kertta hävitty kaapoessa. Vaa vähä ruokanen olj belarus, ee ollunna läplaekku, että oes alavariisa tarvinna tankilla käyvvä. Monj muukkii on sammoo kehunna!
Kun varaosana oli ihan numerolla tavallista rautalankoo. Ja myöjä kehu miten esim. evulliset on nämät raijetangon piät länsmerkkiin verrattuna, ee tarte kun vaihtaa ne kupit sisälle ja pistää rasvoo niihin sillo tällön. Mutta tottuus oli että ne oli lähes aina väljät kun viijatissa sillon jo ne kesti jos kuinka kauan ilman rasvausta.Ja se perä ryyhötti niin allaalla vaikka keulassa oli maavara mitä melekosin.
- belarus
Maono kirjoitti:
Kun varaosana oli ihan numerolla tavallista rautalankoo. Ja myöjä kehu miten esim. evulliset on nämät raijetangon piät länsmerkkiin verrattuna, ee tarte kun vaihtaa ne kupit sisälle ja pistää rasvoo niihin sillo tällön. Mutta tottuus oli että ne oli lähes aina väljät kun viijatissa sillon jo ne kesti jos kuinka kauan ilman rasvausta.Ja se perä ryyhötti niin allaalla vaikka keulassa oli maavara mitä melekosin.
oli kuitenki melekonen peto! Kyllä siinä sai Valmetin haitekit hävetä lyhyryystä klasit alaha ku belarus nilikoo mettäkonehen ropalehen, kuorma päällä, nevasta ylähä! Sininen kykimenkäry vain leijaali iät ja aijat nevaases maisemas
- aeka himmeli
Maono kirjoitti:
Vua yhtä asjaa ihmettelen, ku sillon piäkonttorin miehhen kanssa sitä etupiätä suolistettii takkuusee, nii sammaa syssyy laetettii uus kytkinlevykkii, ku poejjaat luisttatti sen loppuu, nii ee ollunna belaruksessa silimäluakeria ollenkaa kytkinakselillae. Ee se sieltäe poes ollu jiännä, vua ee ollu venäjänpoeka suunnitellukkaa luakerille paekkaa.
Vua olj se huoltoaatokkii varsinaene keksinttö, oesko ollunna Raffi, niitä iivanoete laetoksia, kolmvaehteine ja parraat päevät jo aekkaa sitte nähnä, ee meinanna noosta ies kynnyksen yli hallin puolelle, aeka pörinä ja tuprakka, ennenkun olj sissee suatu se koppero.
Tiijä sitte oesko väljee ollu siinäe belaruksessa ohojauksessa, ku lukkiutu joskus ohojaus iärilaetaa ja ee sitte pirullakkaa meinanna saaha takasi kiäntymää, olj jurttipellolla yks piru kiännöksissä. Muuteha sillä jurttija nostettii melekosesti, ku siinä olj niitä mehupisteitä ja sitä mehupuolta parei ku muissa konneissa sillon. - Maono
belarus kirjoitti:
oli kuitenki melekonen peto! Kyllä siinä sai Valmetin haitekit hävetä lyhyryystä klasit alaha ku belarus nilikoo mettäkonehen ropalehen, kuorma päällä, nevasta ylähä! Sininen kykimenkäry vain leijaali iät ja aijat nevaases maisemas
tahtoo ne muistot kullata. Ei ollu ne renkaatkaan ainakaan alkuperäset mitkään häävit savella ja muulla pehmeemmällä pohjalla, talvella olivat ehkä parhaimmillaan. Jos järellä sitä kahto eikä tunteella ni vähäkään koneista ymmärtävä huomas että se vetoteho ainakin maapohjalla on pienempi jo niiden etusten takia kun olivat kuin lankarullat.
- oo tuo
Maono kirjoitti:
tahtoo ne muistot kullata. Ei ollu ne renkaatkaan ainakaan alkuperäset mitkään häävit savella ja muulla pehmeemmällä pohjalla, talvella olivat ehkä parhaimmillaan. Jos järellä sitä kahto eikä tunteella ni vähäkään koneista ymmärtävä huomas että se vetoteho ainakin maapohjalla on pienempi jo niiden etusten takia kun olivat kuin lankarullat.
juttuni. Mun belarukses oli ne 15.5-38 takana ja Trelleborgin twinit eres ja vetoteho oli aiva maharotoon.. sitä samaa mettäkoneen rompalesta piti olla useen aijoon vetelemäs ja sen eres käyy monta koittajaa. Valamettiki oli mehukytkiminensä ja se teki tiukas vedos kuitenki ouron tempun..Alakuhun sillä sai verätettyä tasaasehen, mutta ku pito irtos, pyörät vinkaasi ja traktori alakas hyppimähän jännästi vuorootellen etu- ja takapyörillensä. Sitä näkyä nauroon monikertoohin unisnaniki
- aeka himmeli
Maono kirjoitti:
Vua kyllä ne belaruksen alakuperäset renkkaat olvatten aeka surkeita, jos vertoo kulutuspintoo muihi vastaavvii, puolta vähemmän pintoo heti uuelleen. Jotta kuka vaehto het alkuusa kunnon tohvelit alle, pärjäs varmasti.
Mettässähä sitä belaruksella kanssa rymyttii ja sillo jotku älkääpiöt väetti, jotta kettinkit oes tarpettomat neljveossa, eehä tuolla mittää tehnä iliman kunnon kettinkejä metässä. Vua sillonnii ol siitä kakstoimisesta nostolaetteesta joskus hyötyvä, ol vinssi melko tukusasti muassa, ku kärppäs hitusen takapiätä ilimaan.
Tos asja on, että muistot kultaantuu vuosien aekaa ja toen perrää sanottava, jotta aenoona vehkeenä belaruksella ee oes tehnä kaekkee, mutta hyvästi män jookossa. - Maono
oo tuo kirjoitti:
juttuni. Mun belarukses oli ne 15.5-38 takana ja Trelleborgin twinit eres ja vetoteho oli aiva maharotoon.. sitä samaa mettäkoneen rompalesta piti olla useen aijoon vetelemäs ja sen eres käyy monta koittajaa. Valamettiki oli mehukytkiminensä ja se teki tiukas vedos kuitenki ouron tempun..Alakuhun sillä sai verätettyä tasaasehen, mutta ku pito irtos, pyörät vinkaasi ja traktori alakas hyppimähän jännästi vuorootellen etu- ja takapyörillensä. Sitä näkyä nauroon monikertoohin unisnaniki
Turpiinkytkin ei oo paras tuohon vetohommaan minulla on ollut semmonen yks, sen parhaat puolet oli muunlaisissa hommissa kuin tiukassa loppuun asti vedätyksessä. Vaan kyllä minua naurattaa ihan eniten se pelarus kokonaisuutena. Siitä nostolaitteesta vielä se kaksitoimisuus oli vain suunnittelun puutetta eikä ominaisuus mielestäni. Meikäläisenkin tuli aikoinaan se laitettua kun navetta oli tehty ja ei ollut varaa muihin isompiin raktoreihin lietekärrin vetäjäksi. Mainoksessa oli sillon että miten viisas pelaruksen ostaja on kun sen ostaa niin jää rahaa vielä kahteen Fiat mirafioriin. Vaan totuus oli useinkin ettei monikaan sen takia pelarusta laittanut vaan kun ei muuhun varaa.
- ja ostajia...
Maono kirjoitti:
Turpiinkytkin ei oo paras tuohon vetohommaan minulla on ollut semmonen yks, sen parhaat puolet oli muunlaisissa hommissa kuin tiukassa loppuun asti vedätyksessä. Vaan kyllä minua naurattaa ihan eniten se pelarus kokonaisuutena. Siitä nostolaitteesta vielä se kaksitoimisuus oli vain suunnittelun puutetta eikä ominaisuus mielestäni. Meikäläisenkin tuli aikoinaan se laitettua kun navetta oli tehty ja ei ollut varaa muihin isompiin raktoreihin lietekärrin vetäjäksi. Mainoksessa oli sillon että miten viisas pelaruksen ostaja on kun sen ostaa niin jää rahaa vielä kahteen Fiat mirafioriin. Vaan totuus oli useinkin ettei monikaan sen takia pelarusta laittanut vaan kun ei muuhun varaa.
Belaruksella, joku sentään tunnustaa suoraselkäisesti, että rahasta oli kyse. Tosiasia monelle, että viljasta taikka muista tuotteista ei saa yhtään enempää, oli ne kiikutettu halvemmalla tahi kalliimmalla vehkeellä.
Tunnen kyllä monta Belaruksen omistajaa, joille traktori on vain työväline, ei muuta. Kakkoskoneena monella tilalla. - Maono
aeka himmeli kirjoitti:
Vua kyllä ne belaruksen alakuperäset renkkaat olvatten aeka surkeita, jos vertoo kulutuspintoo muihi vastaavvii, puolta vähemmän pintoo heti uuelleen. Jotta kuka vaehto het alkuusa kunnon tohvelit alle, pärjäs varmasti.
Mettässähä sitä belaruksella kanssa rymyttii ja sillo jotku älkääpiöt väetti, jotta kettinkit oes tarpettomat neljveossa, eehä tuolla mittää tehnä iliman kunnon kettinkejä metässä. Vua sillonnii ol siitä kakstoimisesta nostolaetteesta joskus hyötyvä, ol vinssi melko tukusasti muassa, ku kärppäs hitusen takapiätä ilimaan.
Tos asja on, että muistot kultaantuu vuosien aekaa ja toen perrää sanottava, jotta aenoona vehkeenä belaruksella ee oes tehnä kaekkee, mutta hyvästi män jookossa.Vaekka minulle on jiäny meleko huonoja muistoja siitä pelaruksesta on toki sanottava että jottai hyvveeki. Kerran se putos vastakaivettuun vesijohto-ojjaan tuolla sillosen kyläkaupan lähellä ja ol semmonen aeka päevästä että kaupalla ol paljo väkkee sillo. Ne minua rupes seuroomaan ja minua se harmitti ni nostin ojassa olevan renkaan ilimaan sillä nostolaitteella ni se näytti kun ei ois kiini ollukkaan ja lähin kahville. Ja sitten kun näin että väki oli kaupalta vähennä tulin sinne ropsin kans jonka avulla sain pelaruksen sitten siitä ojasta pois.
- aeka himmeli!
Maono kirjoitti:
Vaekka minulle on jiäny meleko huonoja muistoja siitä pelaruksesta on toki sanottava että jottai hyvveeki. Kerran se putos vastakaivettuun vesijohto-ojjaan tuolla sillosen kyläkaupan lähellä ja ol semmonen aeka päevästä että kaupalla ol paljo väkkee sillo. Ne minua rupes seuroomaan ja minua se harmitti ni nostin ojassa olevan renkaan ilimaan sillä nostolaitteella ni se näytti kun ei ois kiini ollukkaan ja lähin kahville. Ja sitten kun näin että väki oli kaupalta vähennä tulin sinne ropsin kans jonka avulla sain pelaruksen sitten siitä ojasta pois.
Jotta ku sitä ylleisöä oekee parveiloo, nii sattuu kaekenlaesta. Multa loppu belaruksesta löpötys jurttimuata aestäessä, vaekka ol tankattu uamulla kukonlaalun aekaa, nii iltapäevällä laksiäteisen aekaan meno loppu ja iha immeisten silmii alle. Siinä sitä sitten kanisterloella kanniskelin löpövä ja kuuntelin jos jonkilaesta herjoo, ol matkookin kantoo koko perhanasti. Mukamas pitäs oma öljylähe olla belaruksen omistajala!
Vua ee mulla belarusta vasttaa mittee suurempoo, oesin ostana männä vuonna vähä ajetun 825 motelin etukuormoojan kera, vua eehä tuosta mittää tullu, ku myyjä läht ämpyilemmää hinnan kanssa, oes suannu het kätteen enämpi, millä sitte jootu myömää, vua ee soittanna ennee mulle, jotta nyt oes belarus kaapan oekkeesee hintaa. Halavalla män tolokun kone! - JD-mies
aeka himmeli kirjoitti:
Vua yhtä asjaa ihmettelen, ku sillon piäkonttorin miehhen kanssa sitä etupiätä suolistettii takkuusee, nii sammaa syssyy laetettii uus kytkinlevykkii, ku poejjaat luisttatti sen loppuu, nii ee ollunna belaruksessa silimäluakeria ollenkaa kytkinakselillae. Ee se sieltäe poes ollu jiännä, vua ee ollu venäjänpoeka suunnitellukkaa luakerille paekkaa.
Vua olj se huoltoaatokkii varsinaene keksinttö, oesko ollunna Raffi, niitä iivanoete laetoksia, kolmvaehteine ja parraat päevät jo aekkaa sitte nähnä, ee meinanna noosta ies kynnyksen yli hallin puolelle, aeka pörinä ja tuprakka, ennenkun olj sissee suatu se koppero.
Tiijä sitte oesko väljee ollu siinäe belaruksessa ohojauksessa, ku lukkiutu joskus ohojaus iärilaetaa ja ee sitte pirullakkaa meinanna saaha takasi kiäntymää, olj jurttipellolla yks piru kiännöksissä. Muuteha sillä jurttija nostettii melekosesti, ku siinä olj niitä mehupisteitä ja sitä mehupuolta parei ku muissa konneissa sillon.mutta hauskoja tarinan kertojia nuo savolaiset.
Täysin selvisi Belaruksen sielunelämä
seikkaperäisesti kertoen. Tuollaiseen kuvaukseen
ei länsisuomalainen pysty, ei vaikka kuinka
yrittäis. - torve soettajat
JD-mies kirjoitti:
mutta hauskoja tarinan kertojia nuo savolaiset.
Täysin selvisi Belaruksen sielunelämä
seikkaperäisesti kertoen. Tuollaiseen kuvaukseen
ei länsisuomalainen pysty, ei vaikka kuinka
yrittäis.belaruksella pärjee, pittee olla pileke silimäkulumassa. Vua oesha tuo meilläe hyvästi männä, vua poekkae mielee ee ollunna koko belaruksen hankinta, rikkovat minkä ehtivät ja silimä vältti, ee se tyttökkää tykännä, vaehteet nii jääkät ja mustelmillae käsvarret, kun rattiin ottivatten niitä vaehteita raataessa.
Minnuuha tuo vaehtete jääkkyys ee haetanna, sen verta riskimpää tekoa ja sitä apinaen olemusta hitusen, että ee yks jääkkä vaehekeppi missää tuntunna.
Vua yks asja on kokonaan jiännä kehumatta, ee oo Maonokka muistanna, jotta belaruksessa olj PAENEILIMAKOMPRESSOR ja ilimoo olj omasta takkoo! Olha niitä ilimavehkeitä zetorloessakkii, vua ee ollunna länsvehkeissä.
Eehä myö mihkää hienouksii osattu sillo sitä ilimoo käättee, renkaita tääteltii, ee juur muuta. Vua jos oes osattu, nii jarrutha sillä oes sauannu pelloomaa kärrissäe, meilläe olj oekee kuorma-aatosta tehty peräkärri sem belaruksen perrää, vua oesko sittäe simpanssija matkassae sem verta, että vastae nyt alakaa hoksoomaa, että jarruloetaha sillä ilimalla oes hoetana.
Kyllähä muistot kulttaantuu, mutta toen perrää on sanottava, jotta yhet kylvykonnee vantaat pistettii paskaks silläe belaruksella, olj se kakstoemine nostolaete, heheh!! Nyt jo naarattaa, vua ee kyllä sillo. - Maono
torve soettajat kirjoitti:
belaruksella pärjee, pittee olla pileke silimäkulumassa. Vua oesha tuo meilläe hyvästi männä, vua poekkae mielee ee ollunna koko belaruksen hankinta, rikkovat minkä ehtivät ja silimä vältti, ee se tyttökkää tykännä, vaehteet nii jääkät ja mustelmillae käsvarret, kun rattiin ottivatten niitä vaehteita raataessa.
Minnuuha tuo vaehtete jääkkyys ee haetanna, sen verta riskimpää tekoa ja sitä apinaen olemusta hitusen, että ee yks jääkkä vaehekeppi missää tuntunna.
Vua yks asja on kokonaan jiännä kehumatta, ee oo Maonokka muistanna, jotta belaruksessa olj PAENEILIMAKOMPRESSOR ja ilimoo olj omasta takkoo! Olha niitä ilimavehkeitä zetorloessakkii, vua ee ollunna länsvehkeissä.
Eehä myö mihkää hienouksii osattu sillo sitä ilimoo käättee, renkaita tääteltii, ee juur muuta. Vua jos oes osattu, nii jarrutha sillä oes sauannu pelloomaa kärrissäe, meilläe olj oekee kuorma-aatosta tehty peräkärri sem belaruksen perrää, vua oesko sittäe simpanssija matkassae sem verta, että vastae nyt alakaa hoksoomaa, että jarruloetaha sillä ilimalla oes hoetana.
Kyllähä muistot kulttaantuu, mutta toen perrää on sanottava, jotta yhet kylvykonnee vantaat pistettii paskaks silläe belaruksella, olj se kakstoemine nostolaete, heheh!! Nyt jo naarattaa, vua ee kyllä sillo.Isä-ukon kans rengasta kerran täytettiin sen pelarukse loppuaekona ni jätettiin yksinään käömään ja lähettiin kahville. Isähii uskalti jättee sillae vaekka muuten nii varovaenen on ja kun tultiin vielä piti jonku aekoo oottoo että paeneet oli kohallaan. Empä aenakaan meijä pelarukse kompurasta jarruihin voemoo oes ottanna.
- oes varmaa vuatina
Maono kirjoitti:
Isä-ukon kans rengasta kerran täytettiin sen pelarukse loppuaekona ni jätettiin yksinään käömään ja lähettiin kahville. Isähii uskalti jättee sillae vaekka muuten nii varovaenen on ja kun tultiin vielä piti jonku aekoo oottoo että paeneet oli kohallaan. Empä aenakaan meijä pelarukse kompurasta jarruihin voemoo oes ottanna.
että belaruksella oes jarruja voennu hoiella. Meijän nurkissa on tommonen vanha kaevinkonnee reuhake, ee oo siinäkkää sem kummempi kompressor, mitä belaruksen kylekee on murjastu ja jarrut pelloo tääsiää. On iha semmonen intuiitio, jotta jossae oon nähny paenesäeliön traktorin kuppeessa, oesko ollu iha ulkomuanreissussa nähtynä, siellä sitä näkkee kaekenlaesta virvellystäe. Olj sekkii ihmettä yhessä reissussa tuolla venäjän puolella, ke pistivät joka uamu penikalla käänttiin belaruksen ikkunan alla, ensin päräyttivätten sen penikan kääntii ja pirun kovalla metakalla, no sittehä se belarus lähti ropeltämmää ja se penikka sammu. Ja tätä melekei viikon kuuntelin, joka uamu tää iivana lähti sillä belaruksella hommii. Seeravalla reessulla otinkii matkaa korvatuluppija, ku olj tiejossa sama korteeri. Sinisiä muuten olvat kaekki belarukset siinäe kylässä ja varmaa muuallakkii.
- aeka himmeli!
aeka himmeli! kirjoitti:
Jotta ku sitä ylleisöä oekee parveiloo, nii sattuu kaekenlaesta. Multa loppu belaruksesta löpötys jurttimuata aestäessä, vaekka ol tankattu uamulla kukonlaalun aekaa, nii iltapäevällä laksiäteisen aekaan meno loppu ja iha immeisten silmii alle. Siinä sitä sitten kanisterloella kanniskelin löpövä ja kuuntelin jos jonkilaesta herjoo, ol matkookin kantoo koko perhanasti. Mukamas pitäs oma öljylähe olla belaruksen omistajala!
Vua ee mulla belarusta vasttaa mittee suurempoo, oesin ostana männä vuonna vähä ajetun 825 motelin etukuormoojan kera, vua eehä tuosta mittää tullu, ku myyjä läht ämpyilemmää hinnan kanssa, oes suannu het kätteen enämpi, millä sitte jootu myömää, vua ee soittanna ennee mulle, jotta nyt oes belarus kaapan oekkeesee hintaa. Halavalla män tolokun kone!..tuossa jo aekaa sitte, ettej belarus ollunna suurruokane, ee olukkaa, vua sille polttoaenemittarille en kyllä mittää hyvee arvosannoo voe antoo. Eehä siitä mittatikustae äkkinäene suannu mittee selevöö, ku kirkasta löpövä siitä puikosta yritti tihrustaa, nii eehä siitä mittää tullu. Tarkkaa sae kahtova, jotta sae tolokkuva. No kerraha siinä kae että vieraampi kuski kahto polttoaenetta öljynpaeneen mittaristae, ee olluna poejalla oekee venäjä rukkasessa, no tiellehä se belarus sitte jäe, löpötys loppu, vaekka olj mittari näättänä kokoajan puolikasta tankkija. Jurttikuormaha se olj sillonnii piällä ja vilikkalla tiellä.
- duuuuunari
www.belkku.fi sieltä saat varmaankin kunnon vastauksia...
- belaruksesta huastettu
Ollaa Maonon kanssae pitkän linjan käättäjiä belaruksella ja tiijjetää, mitä moene laete pittää sisällää. Maonolla vuoti öljyvä usseemmastae kohasta ja meillä suolistettii etupiätä ja kytkinkkii laettettii uusiksj.
Em malta olla vielä kehumatta belarusta, ku otin tuon etupiän puhheeks, nii siinä olj jo aekkaa sittenj joositus, jota harvemmassa vehkeessä sillo olj. Ja yks se hyvä olj, nimittäe tämä sepäraattor siinä moottorin kuppeessa, jollae öljyvä suodatettii, hyrräs vielä pitkkää, ku olj sammuttanna moottorin. Varma vehje, ee tarvinna suodattimia pittee varalla! - Juxu
belaruksesta huastettu kirjoitti:
Ollaa Maonon kanssae pitkän linjan käättäjiä belaruksella ja tiijjetää, mitä moene laete pittää sisällää. Maonolla vuoti öljyvä usseemmastae kohasta ja meillä suolistettii etupiätä ja kytkinkkii laettettii uusiksj.
Em malta olla vielä kehumatta belarusta, ku otin tuon etupiän puhheeks, nii siinä olj jo aekkaa sittenj joositus, jota harvemmassa vehkeessä sillo olj. Ja yks se hyvä olj, nimittäe tämä sepäraattor siinä moottorin kuppeessa, jollae öljyvä suodatettii, hyrräs vielä pitkkää, ku olj sammuttanna moottorin. Varma vehje, ee tarvinna suodattimia pittee varalla!Kumpikaan mun Belaruksista ei vuotanut öljyä mistään, eikä sitä koskaan tarvinnut lisäillä vaihtojen välissä mihinkään. Näissä malleissa mitä minulla oli, ainoaksi hankaluudeksi koin sen vaihdehommat. Nissä kun ei takerrellut ohjaukset, ei mitkään, kun oliohjaus ulkopuolisella sylinterillä, eikä sillä vanhalla ohjaustehostimen sylinterillä, joka saattoi takertua, kun löi vähän kuin hampaalta ohi siellä tehostintoteemissa nokalla. Kerran raskaan perälevyn kanssa maantiellä routamonttuun ajaessa katkesi nostolaitteen työsylinterin haarukka, mutta se olikin suomalaisella nostosylinterillä
- paljo belaruksissa
Juxu kirjoitti:
Kumpikaan mun Belaruksista ei vuotanut öljyä mistään, eikä sitä koskaan tarvinnut lisäillä vaihtojen välissä mihinkään. Näissä malleissa mitä minulla oli, ainoaksi hankaluudeksi koin sen vaihdehommat. Nissä kun ei takerrellut ohjaukset, ei mitkään, kun oliohjaus ulkopuolisella sylinterillä, eikä sillä vanhalla ohjaustehostimen sylinterillä, joka saattoi takertua, kun löi vähän kuin hampaalta ohi siellä tehostintoteemissa nokalla. Kerran raskaan perälevyn kanssa maantiellä routamonttuun ajaessa katkesi nostolaitteen työsylinterin haarukka, mutta se olikin suomalaisella nostosylinterillä
Meilläe ee vuotanna ja oekeestä paekoesta kulu ölöjyt, jos niitä lissäellä tartti. Vaehteet olj joetenkii mielestä jääkät, kuten tuolla aempoo oon kertonu ja tuo ohojaus olj mysteeri koko meijän ajan. Lukkiutu sinne iärilaetaa ja pirullakkaa ee meinanna kiäntyä takasi, jotenki tuntu jotta oes kiäntänä tehostin toessee suunttaa ja mies toessee, jotta ristii mänvät voemat. Että joskus otti humeettii jurttipellolla!
Vua joskus kattelin laevalla, toevatten vironpoejjat niitä belaruksija tänne suommeen, nii olj jotkut melekosia vuotamaa öljyvä, uuet konneet. Laevan kannella olj lätäkköä jos toestakkii. Oesin rakverenmieheltä ostana tuollon uuen belaruksen silti, vua muuttu suhdanteet, ee suannu ennee minskistä halavalla konneita ja jätin sikseen. Moni osti näetä konneita sirkkellöije pyörityksee.
Kopithaa niissä olj mitä sattu, mutta jos sattu suuremmallae kapiiniilla olemaa, nii johan sopi, vua se pienempi olj kylläe ku perssilimä ja pimmee.
Niitähä olj joellae kaivurloella varustettuna, vua sattusko kellää sellasta olemaa, että miten on toemina? Ja se salaojakone olj mielenkiintone värkki, joka olj belaruksen perässä.
- ja tosimiehille!
Jos toimii jossain Siperiassa Butleninan-kolhoosissakin, niin miksi ei sitten muuallakin.
Neuvostomasinoissa se hyvä, että mallimuutoksia ei tehty vallan rajusti, osat käyvät varsin vanhoistakin uudempiin keskenään, johtuen siitä, että kolhoosit ja sovhoosit varastoivat itse varaosat koneisiin.
Hieman erikoisia ratkaisuja, kuten tuolla ovat jotkut kertoilleetkin, mutta toimivia. Osa todella aikaansa edellä. MTZ-koneita valtavasti vielä maailmalla käytössä ja ei pelkästään entisissä sateliitti-maissa, vaan ihan jenkkilää ja kanadaa myöten.
Vipujen sijoittelukin aikaansa edellä, käytännössä kuljettajan oikea puoli niin tukossa vivuista, että hytistä oli vaikea poistua siltä puolelta. Vaihteisto aika erikoinen käyttää oudomman ja aika jäykkä. Vetokoukku hävisi todella näkymättömiin kärryä perään otettaessa, kun polttoainetankki (110 litraa) ja vetokoukun hassu mitoitus estivät tehokkaasti näkyvyyden.
Käsijarru varsin tehokas kunnossa ollessaan, mutta unohtui herkästi päälle, kun vaikuttaa alennusvaihteen kautta. Päävirtakytkin oli aika hyvä keksintö, liekö alkuperäinen vai suomessa laitettu?
Monela tilalla kakkoskoneena ja ryskävehkeenä!- Mitästä paskaa
Enimmäkseen epäonnistuneita ratkaisuja. Päävirtakatkaisin taitaa olla ainoa hyvä ratkaisu.
- ja tosimiehille!
Mitästä paskaa kirjoitti:
Enimmäkseen epäonnistuneita ratkaisuja. Päävirtakatkaisin taitaa olla ainoa hyvä ratkaisu.
No, monellahan Belarus oli hankittu ihan raakaan työhön, mihin ei monikaan raaskinut länsikonetta laittaa. Kestivät silti!
Mikä ratkaisu ei mukamas toimi? Luettelin kyllä epäkohtia, mutta nekin toimivat.
Jos joku on seurannut, mitä traktoreita täältä viedään käytettynä, Belarusta viedään ja Ford 5000 tai nelipyttyiset foortit, sekä Ursukset/Zetorit. Belaruksista kelpaavat paremmin 800-sarja, mutta muutkin kelpaa hinnallaan. Ilmajäähdytteinen Belarus ei ole koskaan ollut suuressa huurossa, sano Tampereen mies. - Maono
Semmonen kämpyrä mikä ryskävehe se nyt. Kun aatellaan näitä nykyajan työkonneita esim. mitä nostolaitteisiin tulloo se käypi mitättömäks. Vanaha tottuus vanahempi kun sen pelaruksen malli on että halavalla ei hyvvee sua, pittää siinä täysin paikkansa siinäkii.
- ns sähkötraktoreita?
Maono kirjoitti:
Semmonen kämpyrä mikä ryskävehe se nyt. Kun aatellaan näitä nykyajan työkonneita esim. mitä nostolaitteisiin tulloo se käypi mitättömäks. Vanaha tottuus vanahempi kun sen pelaruksen malli on että halavalla ei hyvvee sua, pittää siinä täysin paikkansa siinäkii.
Belarus hyvinkin, Valko-Venäläiset on alkaneet soveltaa diesel-vetureiden voimansiirtoa! Toisin sanoen: moottori käy aina optimikierroksilla ja pyörittää generaattoria, josta virta johdetaan pyörissä oleville sähkömoottoreille, joka pyörällä omansa, joten mekaaninen yhtys puuttuu moottorin ja pyörien väliltä! Muutamia etuja sovelluksesta: aina parhaat tehot moottorilta pyörille (vrt. mekaanisen voimansiirron tehohäviöt), erillisiä jarruja ei tarvita koska sama voidaan hoitaa sähköisesti, vähemmän hajoavia/kuluvia osia kuin mek. voimansiirrossa... www.belkku.fi
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu645592Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti204207Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett172906- 1522170
- 171906
Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä
Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut1241728- 951377
- 681154
Harmi, se on
Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty171126Maailma pysähtyy aina kun sut nään
Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o77978