Hei!
Seuraan vierestä täällä Kreikassa ystäväni tyttären imetystä ja niitä ohjeita, joita hänelle annetaan lääkärin taholta.
Makeaa yrttiteetä pitäisi antaa pullosta jos vauva itkee ennen imetyksestä kulunutta neljää tuntia ja lisäravintoa pullosta, jos "vauva näyttää jääneen nälkäiseksi."
Kun minä aikoinaan imetin (20v. sitten), en antanut mitään muuta kuin rintaa 6kk, joka oli silloin vastoin suomalaisia ohjeita, kun kiinteät olisi pitänyt aloittaa jo 3kk:n iässä. Imetin vuoden, 6kk:n iästä annoin myös kiinteitä.Nyt taitaa tältäosin olla suomalaisetkin ohjeet samankaltaisia.
En antanut mitään muuta kuin rintaa, en edes vettä, pidin vaan huolen siitä että join itse helteillä vähintään 3 litraa päivässä.
Millaiset ovat nykyohjeet? Pitääkö antaa jotain muutakin kuin rintaa esim. kesällä nesteen saannin takaamiseksi? Entä talvella? Annetaanko pelkkää rintaa?
Minun kolme lastani kasvoivat hyvin omilla konsteillani, mutta haluaisin kuulla, mitä Suomessa virallisesti suositellaan, tuo täkäläinen makean yrttiteen anto kuulostaa todella kummalliselta. Ja korvike imetyksen jälkeen.
Teetä vauvalle
34
3872
Vastaukset
- isomman imettäjä
Yrttiteetä ei täällä todellakaan annettaisi lapselle, huhhuh... Ja neljä tuntia on hurjan pitkä imetysväli pienelle vauvalle ja hyvin sulavalle äidinmaidolle.
Nykyään täällä siis suositellaan täysimetystä 4-6 kk:n ikään, ja kiinteiden ohella vuoden ikään. WHO:n kansainvälinen suositus on täysimetys 6kk ja ruuan ohella vähintään 2 vuotta, pidempäänkin jos halutaan.
Täysimetysaikana ei anneta muuta juotavaa, vasta kiinteiden aloittamisen myötä tarvitsee antaa vettä. Nykyään tiedetään että äidinmaidon koostumus ja määrä vaihtelee tarpeen mukaan. Suurimmalla osalla imettäjiä maito riittää, kunhan imetys on lapsentahtista. Lapsi siis saa rintaa aina kun haluaa, kelloon katsomatta (joskus hyvinkin usein). Ahkeralla rinnan imemisellä vauva "tilaa" lisää maitoa, ja maito riittää jatkossakin. Tuommoisilla 4 tunnin imetysväleillä maidontuotanto taas todennäköisesti hiipuu ja lisämaitoa on pakko antaa.
Imettäessä ensin tuleva etumaito on vetisempää, janon sammuttavaa, ja myöhemmin tuleva takamaito rasvaisempaa ja täyttävämpää. Jos lapsi saa helteellä imeä haluamallaan tavalla, hän yleensä imee usein ja vähän kerrallaan, eli keskittyy siihen etumaitoon ja näin saa tarpeeksi nestettä. Äidin täytyy tietysti huolehtia omasta juomisestaan hyvin. - ovat hyviä!
Niitä minäkin täällä Suomessa noudatan. Tee on Kamomillaa, (googlaa se, niin näät kuinka terveydelle suotuisa se on) Suositus on yleinen eteläeuroopan maissa, Suomessa sitä ei vain ole vielä keksitty.
En ole nuori äiti, enkä tee kaikkea uskoen yleisiin puheisiin, vaan yli nelikympinen 3 lapsen äiti, ja omaan opiskeluuni pohjaten/elämänkokemukseeni turvaten.
Oikeassa olet Suomen suositusten suunnasta, joskin ne ovat muuttuneet kuin ilme lapsen kasvoilla, sen kahdenkymmenen vuoden ajan mitä mitä äitinä olen ollut. Ja eivätköhän muuttune edelleen.
Tokihan se on vauvalle haitaksi olla nälissään, jos maito ei esim, riitä, ja esim minulla lääkäri kielsi silloin aikoinaan esikoisen imetyksen tyystin, vedoten omaan terveyteeni, -sitäkin toki vierestäkatsojat ihmettelivät suureen ääneen, että miten voi lääkäri tollasta sanoa. (Oikeasssa lääkäri oli, en vain ollut julistanut omaa terveydentilaani koko maailmalle, se kun on henkilökohtainen asia.)
Voipi jopa olla, ettet sinäkään kaikkea tiedä tästä ystäväsi terveydestä/historiasta, joten suositan ettet puutu asiaan, vaan jätät heidät lääkärin asiantuntevaan haltuun. Niin on tosi hyvä.- vastasyntyneestä
lähtien voi antaa, ja olen toki antanut, se vähentää huomattavasti vatsavaivoja. Ei ole koliikkia, ei itkuväätelöitä, vain rauhallinen uni.
- imettäjä
On sitkeä väärinkäsitys, että imetyssuositukset olisivat viime aikoina muuttuneet jatkuvasti. Tätä väärinkäsitystä korostamalla usein halutaan argumentoida sen puolesta, ettei nykyisiä suosituksia maksa vaivaa ottaa kovin vakavasti.
Imetyssuosituksia ryhdyttiin antamaan tilanteessa, jossa tutkimustieto lisääntyi ja osoitti äidinmaidon ylivertaisuuden, kun samaan aikaan juuri kukaan ei imettänyt. Tuttelit olivat tulleet markkinoille, kiinteät aloitettiin liki vastasyntyineille, äitiyslomat olivat lyhyitä, eikä äideillä enää ollut tietoa imettämisestä eikä imettämisen mallia. Tässä tilanteessa ei olisi ollut järkevää suositella kuuden kuukauden täysimetyksiä vaan oli parempi aloittaa vähän vähemmästä.
Suositukset ovat johdonmukaisesti edenneet samansuuntaisesti; on korostettu imetyksen tärkeyttä, lapsentahtisuutta jne. aina vain enemmän. Ne eivät ole muuttuneet täysin toisenlaisiksi, kuten tunnut implikoivan. Nykysuositukset ovat linjassa sen kanssa, mitä äidit ovat tehneet vuosituhansia. Käytäntö sen sijaan on toinen juttu.
Appelsiinimehukin on terveydelle suotuisaa. Pienen vauvan suolisto kuitenkin kaipaa vain äidinmaitoa, eikä mitään teetä tai mehua, sokerista puhumattakaan! Suomessa kukaan lääkäri ei taatusti suosittelisi antamaan vauvalle muuta kuin äidinmaitoa ja korviketta ja kenties vettä. - Kolmen lapsen äiti
imettäjä kirjoitti:
On sitkeä väärinkäsitys, että imetyssuositukset olisivat viime aikoina muuttuneet jatkuvasti. Tätä väärinkäsitystä korostamalla usein halutaan argumentoida sen puolesta, ettei nykyisiä suosituksia maksa vaivaa ottaa kovin vakavasti.
Imetyssuosituksia ryhdyttiin antamaan tilanteessa, jossa tutkimustieto lisääntyi ja osoitti äidinmaidon ylivertaisuuden, kun samaan aikaan juuri kukaan ei imettänyt. Tuttelit olivat tulleet markkinoille, kiinteät aloitettiin liki vastasyntyineille, äitiyslomat olivat lyhyitä, eikä äideillä enää ollut tietoa imettämisestä eikä imettämisen mallia. Tässä tilanteessa ei olisi ollut järkevää suositella kuuden kuukauden täysimetyksiä vaan oli parempi aloittaa vähän vähemmästä.
Suositukset ovat johdonmukaisesti edenneet samansuuntaisesti; on korostettu imetyksen tärkeyttä, lapsentahtisuutta jne. aina vain enemmän. Ne eivät ole muuttuneet täysin toisenlaisiksi, kuten tunnut implikoivan. Nykysuositukset ovat linjassa sen kanssa, mitä äidit ovat tehneet vuosituhansia. Käytäntö sen sijaan on toinen juttu.
Appelsiinimehukin on terveydelle suotuisaa. Pienen vauvan suolisto kuitenkin kaipaa vain äidinmaitoa, eikä mitään teetä tai mehua, sokerista puhumattakaan! Suomessa kukaan lääkäri ei taatusti suosittelisi antamaan vauvalle muuta kuin äidinmaitoa ja korviketta ja kenties vettä.On tosi yleistä että käsketään juottamaan vauvalle kamomillateetä. Luonnon omaa ja tietty jäähdytettynä. Esim liptonilla on ihan yrteistä tehtyä eikä mitään synteettistä kamomilla-aromia. Se tosiaan rauhoittaa vauvan suolistoa ja on suoranainen ihme koliikkivauvoille. Kyllä se on aika yleistä että näin neuvotaan. Itse olen kuullut tämän ohjeen sekä neuvolasta, vauvahierojalta sekä sairaalasta lapseni refluksilääkäriltä. Tosin tee saattaa närästää jos on refluksia, ni annostusta kannattaa vähentää!
- vain suikale
imettäjä kirjoitti:
Appelsiinimehukin on terveydelle suotuisaa. Pienen vauvan suolisto kuitenkin kaipaa vain äidinmaitoa, eikä mitään teetä tai mehua, sokerista puhumattakaan! Suomessa kukaan lääkäri ei taatusti suosittelisi antamaan vauvalle muuta kuin äidinmaitoa ja korviketta ja kenties vettä.maailmaa, muualla siis tehdään ihan väärin?
Tulehan jo ulos sieltä lankarullastasi jossa asustat, ja avaa silmäsi. - osa maailmaa
vain suikale kirjoitti:
maailmaa, muualla siis tehdään ihan väärin?
Tulehan jo ulos sieltä lankarullastasi jossa asustat, ja avaa silmäsi.tekee suunnilleen niin kuin Suomessa suositellaan. Suomi on tosiaan vain suikale maailmaa, miksi täällä vallitseva suositusten vastainen käytäntö olisi parempi kuin lähes koko muun maailman suosima?
- väärässä,
osa maailmaa kirjoitti:
tekee suunnilleen niin kuin Suomessa suositellaan. Suomi on tosiaan vain suikale maailmaa, miksi täällä vallitseva suositusten vastainen käytäntö olisi parempi kuin lähes koko muun maailman suosima?
nimittäin koko etelä eurooppa suosittaa kamomillaa, kontra suomen pieni kansa.
- imettäjä
väärässä, kirjoitti:
nimittäin koko etelä eurooppa suosittaa kamomillaa, kontra suomen pieni kansa.
...ollaan samassa jamassa kuin meillä 70-luvulla: äitiyslomat ovat mitättömät ja imetystaidot ovat unohtuneet. Sieltä ei todellakaan kannata mallia ottaa. Eurooppa on muuten pieni osa maailmaa ja itse asiassa imetyksen takapajula!
- voi olla
että siellä on ohjeet sikäläisen ilmanalan mukaan, sikäläisiin olosuhteisiin. Eskimoilla on varmasti myös omansa, ja nauravat meille.
- imettäjä
Imettävätköhän kreikkalaiset kissat ja koiratkin eri tavalla kuin suomalaiset kissat ja koirat? Nisäkkään imetyksessä on omat lakinsa, jotka eivät muutu sen mukaan, missä ollaan. Vastasyntynyt imeväinen ei todellakaan tarvitse mitään teetä. Kas kun ei kahvia. Eikä neljän tunnin imetysvälejä voi säännönmukaisesti olla täysimetetyllä ihmisen tai muun nisäkkään poikasella.
- imettäjä!
imettäjä kirjoitti:
Imettävätköhän kreikkalaiset kissat ja koiratkin eri tavalla kuin suomalaiset kissat ja koirat? Nisäkkään imetyksessä on omat lakinsa, jotka eivät muutu sen mukaan, missä ollaan. Vastasyntynyt imeväinen ei todellakaan tarvitse mitään teetä. Kas kun ei kahvia. Eikä neljän tunnin imetysvälejä voi säännönmukaisesti olla täysimetetyllä ihmisen tai muun nisäkkään poikasella.
Voi lol noita sun juttujas, tietty, kun oot suomalainen niin kaikki on absoluuttisesti oikeessa silleen kun sä teet, kun missään muualla EI ole vauvoja syntynyt koskaan kun suomessa. HALOO::::
- imettäjä
imettäjä! kirjoitti:
Voi lol noita sun juttujas, tietty, kun oot suomalainen niin kaikki on absoluuttisesti oikeessa silleen kun sä teet, kun missään muualla EI ole vauvoja syntynyt koskaan kun suomessa. HALOO::::
Kaikki luonnonkansat ovat AINA imettäneet samalla tavalla. Tämä on tietysti ollut olosuhteiden pakostakin, mutta on kuitenkin osoittautunut tieteellisissäkin tutkimuksissa vauvalle kaikkein parhaaksi tavaksi. Edelleen suurin osa maailmaa imettää luonnonmukaisesti. Ainakin jos maailmaan lasketaan muutakin kuin Amerikka ja Eurooppa! Tähän luonnolliseen tapaan kuuluu täysimetys ja taaperoimetys.
Ihminen on nisäkäs. Imetyksen lainalaisuudet ovat kaikilla nisäkkäillä ja kaikilla kansoilla aina aivan samanlaiset; eivät ne mihinkään muutu. - löpöti
imettäjä kirjoitti:
Kaikki luonnonkansat ovat AINA imettäneet samalla tavalla. Tämä on tietysti ollut olosuhteiden pakostakin, mutta on kuitenkin osoittautunut tieteellisissäkin tutkimuksissa vauvalle kaikkein parhaaksi tavaksi. Edelleen suurin osa maailmaa imettää luonnonmukaisesti. Ainakin jos maailmaan lasketaan muutakin kuin Amerikka ja Eurooppa! Tähän luonnolliseen tapaan kuuluu täysimetys ja taaperoimetys.
Ihminen on nisäkäs. Imetyksen lainalaisuudet ovat kaikilla nisäkkäillä ja kaikilla kansoilla aina aivan samanlaiset; eivät ne mihinkään muutu.Missäänpäin maailmaa ei vauvat ikuisesti rintamaidolla selviä, ihminen syö kiinteitä, halusit tai et. Se, että annetaanko teetä, ja jos milloin, niin oikein se on. Minkäs sille teet?
Sinä voit tehdä ihan kuinka haluat, oikein se silti ei muiden mielestä välttämättä ole, ja sillekään et mitään voi. Sama muut, voivat tehdä erilailla, ja se on juuri oikein jos he sitä mieltä sattuvat olemaan. - ounou...
löpöti kirjoitti:
Missäänpäin maailmaa ei vauvat ikuisesti rintamaidolla selviä, ihminen syö kiinteitä, halusit tai et. Se, että annetaanko teetä, ja jos milloin, niin oikein se on. Minkäs sille teet?
Sinä voit tehdä ihan kuinka haluat, oikein se silti ei muiden mielestä välttämättä ole, ja sillekään et mitään voi. Sama muut, voivat tehdä erilailla, ja se on juuri oikein jos he sitä mieltä sattuvat olemaan.varmaan tarkoitettiinkin juuri sitä, ettei kiinteitä saisi ruveta koskaan syömään. Todella terävä pointti.
- niin miksipä
ounou... kirjoitti:
varmaan tarkoitettiinkin juuri sitä, ettei kiinteitä saisi ruveta koskaan syömään. Todella terävä pointti.
sitten EI se muu aine saisi olla kamomilla tee? häh?
- ihmisäiti
niin miksipä kirjoitti:
sitten EI se muu aine saisi olla kamomilla tee? häh?
:D Huhhuh. Niin joo, sitä kamomillateetä voi ihan varmasti juoda sitten joskus. Mutta vauva tarvitsee vain (rinta)maitoa.
- järkeä!
ihmisäiti kirjoitti:
:D Huhhuh. Niin joo, sitä kamomillateetä voi ihan varmasti juoda sitten joskus. Mutta vauva tarvitsee vain (rinta)maitoa.
mut turha toivo!
- ihmisäiti
järkeä! kirjoitti:
mut turha toivo!
Pitäisi pystyä järkevästi ja luonnollisesti perustelemaan, miksi vauva tarvitsee MUUTA kuin äidinmaitoa. Osaatko?
- muutu-
vierestäkatsojasta vierestäneuvojaksi...
- Vierestäkatsoja
Vierestäneuvojaksi jouduin ihan tahtomattani. En ollut ilmoittautunut halukkaaksi pestiin enkä mitenkään tyrkyttänyt tietojani, vaan tämä imettävä ystäväni tytär soitti minulle ja pyysi neuvoja imetyksen suhteen koska muisti että minä olin imettänyt lapseni toisin kuin enemmistö täällä.Etenkään niin pitkään.
Nimimerkkini oli siis huonosti valittu.
Tähän asti olen antanut seuraavanlaiset neuvot:
1.Älä katso kelloon, imetä aina kun vauva näyttää sitä haluavan ja jos et ole varma haluaako, kokeile.
2.Pidä huoli syömisistäsi ja etenkin juomisistasi
3.Minä en antaisi mitään muuta kuin rintaa, tee kuten parhaaksi katsot yrttiteen suhteen.
4.Mitä enemmän imetät, sitä enemmän tulee maitoa.
Olen ohjannut myös imetysasennossa ja neuvonut asettelemaan tyynyjä käsivarren tueksi.
Siinä antamani neuvot, en luule että on kovin pieleen mennyt.
- - Pyyanna
Vierestäkatsoja kirjoitti:
Vierestäneuvojaksi jouduin ihan tahtomattani. En ollut ilmoittautunut halukkaaksi pestiin enkä mitenkään tyrkyttänyt tietojani, vaan tämä imettävä ystäväni tytär soitti minulle ja pyysi neuvoja imetyksen suhteen koska muisti että minä olin imettänyt lapseni toisin kuin enemmistö täällä.Etenkään niin pitkään.
1.Älä katso kelloon, imetä aina kun vauva näyttää sitä haluavan ja jos et ole varma haluaako, kokeile.
3.Minä en antaisi mitään muuta kuin rintaa, tee kuten parhaaksi katsot yrttiteen suhteen.
Olen ohjannut myös imetysasennossa ja neuvonut asettelemaan tyynyjä käsivarren tueksi.
-Miulle anoppi neuvoi, että JUO ITSE kamomillateetä jolloin sen vaikuttavat aineet menevät myös sinne maitoon.
Asialliset neuvot ovat minusta paikallaan, jos ne annetaan ystävällisessä ja kohteliaassa hengessä, kuten olet varmasti tehnytkin.
Ja Suomessa käytössä olevat imetystä koskevat suositukset ovat samoja kuin UNICEF:illa eli ne ovat kansainvälisiä suosituksia. - nauvoista viis?
-Taidatkin olla aika pätevä täti, kun osaat noin kelmisti, "muka neuvoa" vaan hyvää hyvyyttäs, ja vastoin parempaa tietoas.
Lääkärin tulisi olla ensisijainen neuvoja. - asenteesta arvasin
-ettet osaa olla sekoamatta neuvoinesi.
Otsassasi on jo BESSER VISSERIN leima niin pintyneenä. Todennäköisesti puoli sukua inhoaa sinua hiljaa siellä. - olet antanut :-)
-Hyviä neuvoja olet antanut :-)
Ihan oikein.
Hyviä vinkkejä alkuun ja mahd. pulmiin löytyy myös www.imetystukilista.net'in sivuilta. - sarjaa tässä taas!
olet antanut :-) kirjoitti:
Hyviä neuvoja olet antanut :-)
Ihan oikein.
Hyviä vinkkejä alkuun ja mahd. pulmiin löytyy myös www.imetystukilista.net'in sivuilta.Johan innostui HIMO imettäjä paratkin ääneen.
Jokapaikan jälkikäteen jänköttäjät. - tosi ylpeä
sarjaa tässä taas! kirjoitti:
Johan innostui HIMO imettäjä paratkin ääneen.
Jokapaikan jälkikäteen jänköttäjät.tuosta hengentuotteestasi?
Ihan suhina kuuluu, kun aivosolu siellä etsii toista :-/ - Vierestäkatsoja
asenteesta arvasin kirjoitti:
ettet osaa olla sekoamatta neuvoinesi.
Otsassasi on jo BESSER VISSERIN leima niin pintyneenä. Todennäköisesti puoli sukua inhoaa sinua hiljaa siellä.agressiivisesta sävystä jonka jotkut keskustelijat ottavat asiassa, jossa ei ole aihetta siihen.
En pidä besservisserinä sellaista, joka pyydettäessä antaa neuvoja. Tämä nuori äiti on soittanut minulle moneen kertaan ja pyytänyt käymäään imetyksen tiimoilta, joten olisiko minun pitänyt kieltäytyä?
En ole huomannut inhoa myöskään suvun taholta, päin vastoin, eilen minulle lähetettiin pieni lahja siitä että olen auttanut.
Onko Suomessa nykyään tyypillistä tällainen sävy nettikeskuteluissa? Olen asunut ulkomailla jo 22 vuotta ja osallistunut hyvin harvoin nettikeskusteluihin, joten olen tosiaankin yllättynyt. Ja vähän järkyttynytkin. - Linkkivinkittäjä
agressiivisesta sävystä jonka jotkut keskustelijat ottavat asiassa, jossa ei ole aihetta siihen.
En pidä besservisserinä sellaista, joka pyydettäessä antaa neuvoja. Tämä nuori äiti on soittanut minulle moneen kertaan ja pyytänyt käymäään imetyksen tiimoilta, joten olisiko minun pitänyt kieltäytyä?
En ole huomannut inhoa myöskään suvun taholta, päin vastoin, eilen minulle lähetettiin pieni lahja siitä että olen auttanut.
Onko Suomessa nykyään tyypillistä tällainen sävy nettikeskuteluissa? Olen asunut ulkomailla jo 22 vuotta ja osallistunut hyvin harvoin nettikeskusteluihin, joten olen tosiaankin yllättynyt. Ja vähän järkyttynytkin.Juu, valitettavasti täällä Imetys-palstalla suhtaudutaan
todella agressiivisesti imetystiedon antamiseen.
Silloin tällöin on keskusteluissa noussut esille ajatus,
että imetystiedon jakaminen ja yleensä imetyksestä puhuminen pitäisi kieltää, koska se syyllistää liikaa äitejä.
Tämän palstan mukaan oikea neuvo olisi ollut, että "Anna vaan korviketta, ei minultakaan tullut maitoa. Sitäpaitsi korvike on ihan yhtä hyvää kuin äidinmaito." :-(
Ohessa muutama hyvä imetyslinkki, jossa tietoa ja tukea imetykseen.
http://www.hernekeppi.fi/kantsu/tietoa.html
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=97 - Vierestäkatsoja
Linkkivinkittäjä kirjoitti:
Juu, valitettavasti täällä Imetys-palstalla suhtaudutaan
todella agressiivisesti imetystiedon antamiseen.
Silloin tällöin on keskusteluissa noussut esille ajatus,
että imetystiedon jakaminen ja yleensä imetyksestä puhuminen pitäisi kieltää, koska se syyllistää liikaa äitejä.
Tämän palstan mukaan oikea neuvo olisi ollut, että "Anna vaan korviketta, ei minultakaan tullut maitoa. Sitäpaitsi korvike on ihan yhtä hyvää kuin äidinmaito." :-(
Ohessa muutama hyvä imetyslinkki, jossa tietoa ja tukea imetykseen.
http://www.hernekeppi.fi/kantsu/tietoa.html
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=14&Itemid=97linkki tuo http://hernekeppi.fi/kantsu/tietoa.html imetysinformaatiosivulle.
Paljon oleellista tietoa pähkinänkuoressa. Vaikka olen tietoa löytänyt muualtakin, tämä on selkein pätkä tähän asti vastaan tulleista. - Linkkivinkittäjä
linkki tuo http://hernekeppi.fi/kantsu/tietoa.html imetysinformaatiosivulle.
Paljon oleellista tietoa pähkinänkuoressa. Vaikka olen tietoa löytänyt muualtakin, tämä on selkein pätkä tähän asti vastaan tulleista.Eikö olekin? :-)
Ja sitten siellä Kantsun sivuilla on vielä linkki-sivu, josta pitäisi löytyä ProMom.org'in
kasvukäppyrät rintaruokituille vauvoille.
Äh, näyttävät olevan kiinni tällä hetkellä :-(
Ja tuonne Imetystukilistan sivuille voi jumittua tuntikausiksi, jos niihin uppoutuu ;-)
Mukavaa, jos olin avuksi :-) - sitäkään!
tosi ylpeä kirjoitti:
tuosta hengentuotteestasi?
Ihan suhina kuuluu, kun aivosolu siellä etsii toista :-/vain fanaatikko joka kehuu toistaan.
- lääkärileikkiä!
Kuinka Suomalainen fanaatikko ohittaa lääkärin neuvot, ja asettuu neuvojaksi ohi ammattilaisen.
Siinä on järki hukassa, voi yhden kerran!- imettäjä
Onpa koomista perustelua:D Olen nimittäin ihan saletti, että kuulut siihen porukkaan, jonka mielestä puolen vuoden täysimetys on turhaa hulluttelua ja kahden vuoden imetys sairasta. Tämä on kuitenkin lääkärien mielipiteisiin perustuva suositus (WHO). Täysimetykseen ei muuten kuulu makea (!) kamomillatee.
Onko se niin, että ne lääkärit ovat aina oikeassa, joiden neuvoja seuraamalla (täys)imetys vähenee, ja ne lääkärit väärässä, jotka neuvovat antamaan pienelle vauvalle vain rintamaitoa, jos se on mahdollista? Mikä logiikka tässä on?
On se kumma, että kuka tahansa yksittäinen tuntematon kreikkalainen random lääkäri on täydellisen oikeassa, vaikka opettaisikin tekemään eri tavalla kuin vaikkapa Suomen lääkäriliitto tai Maailmanterveysjärjestön lääkäriasiantuntijat.
Noh, itse luotan eniten maalaisjärkeen, vaistoon ja luontoon. Rinta ja vauva toimivat saumatta yhteen, kun siihen väliin ei sotketa turhuuksia. Kyllä sitä ehtii itse kukin juoda teetä aikanaan ihan riittävästi. Minkään teen terveysvaikutukset eivät vedä vertoja äidinmaidon ominaisuuksille, ja siitä on ihan tutkittua tietoa.
Ai niin, kansallisuudet sitten pienellä alkukirjaimella jatkossa xD
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302255
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261968Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121509Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121347Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 951066
- 17987
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752