Rio de janeiro

Unelmamesta

En ole koskaan käynyt kaukomatkoilla. Kanarialla olen käynyt useita kertoja ja kierrellyt jonkin verran Euroopassa. Riosta olen kuitenkin haaveillut jo ainakin kymmenen vuotta,mutta kun sinne talvella lähtee pitäisi siellä viettää varmasti pidempi aika eikä lasten vuoksi siihen ole ollut mahdollisuutta vielä .Haluaisin kuulla kokemuksia Rion kaupungista yleensä. Mitä siellä kannattaa syödä?,millaisia ovat ihmiset luonteeltaan?Onko kaupungissa kenties kauniita rauhallisia puistoja myös?Rion ympärillähän on reilut sata vuotta sitten istutettu parin tuhannen hehtaarin viidakko,mutta mitä kaikkea kaupungilla voi tehdä? Milloin Copacabanalla on paras meininki rannalla jne. Olisi kiva kuulla tosimatkaajilta henk.kohtaisia kokemuksia ja mielipiteitä Riosta.

36

11676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mies Riosta

      Mikali haet perhelomakohdetta, missa voit rauhassa kavella ja katsella olet hieman eksyksissa.

      Rio on varmasti nakemisen arvoinen, mutta rikollisuuden ja vakivaltaisuuden vuoksi taalla on syyta olla aina hereilla. Lapsia en tanne ainakaan toisi.

      Sitten syomisiin...

      Taalta loytyy monenlaista ravintolaa ja baaria. Aloitetaan vaikka mehubaareista. Niista saa yleensa erilaisia tuoremehuja ja pikkusuolaista. Loytyy erialaisia pasteijoita ja piirakoita.

      Suosituin ravintolatyyppi on kiloravintola. Tama on ikaankuin seisova poyta, mutta ruoka punnitaan kassalla. Valikoimaa riittaa.

      Churrascaria. Liharavintola missa loytyy seisova poyta, salaatteineen ja varsinainen liharuoka tulee vartaissa poytaan. Tarjoilijat leikkaavat lihaa vartaista. Ei tarvitse lahtea nalissaan pois.

      Ihmisista. Cariocat (riolaiset) ovat tunnettuja siita etta mika tahansa tekosyy riittaa rannalle menemiseen ja siksi cariocat ovatkin aika rentoa vakea. Ystavallisyys on brasilialaisten perusluonne. Kannattaa kuitenkin suhtautua kutsuihin yms. varovasti silla rikollisuutta on paljon. Perus carioca kutsuu sinut poytaansa, jos vaan osaat kommunikoida hanen kanssaan.

      Puistoja taalla riittaa, mutta sanoisin etta ei niissa pahemmin kannata samoilla. Poikkeuksena Jardim Botanico eli kasvitieteellinen puutarha. Varmasti ainoa vahan turvallisempi "puisto".

      Copacabanalla ei oikeastaa koskaan ole hyva meininki rannalla. Voihan sinne menna, mutta mitaan omaisuutta ei pida mukanaan kantaa. Av. das Atlantican varrella on kioski toisensa peraan, joissa toki voi aikaansa viettaa. Sunnuntai on pyhitetty ulkoilulle ja silloin on eniten ihmisia liikkeella. Pimean tultua rannanpuoleisella jalkakaytavalla ei parane tallustella.... aivan rantarosvot voivat iskea.

      Kaupunki on taynna nahtavaa, Corcovado, Sokeritoppa, Lapa, Santa Teresa jne. jne.

      Rio ei sitten nuku koskaan, jos tanne haluaa tulla bailaamaan niin siihen Rio on varmasti maailman paras paikka.
      Jos valttamatta haluaa menna rannalle, suosittelen praia de Pepe rantaa Barra da Tijucassa. Uida taalla ei kannata silla kaikki asuintalojen jatevedet on johdettu suoraan mereen ja tietenkin ilman minkaanlaista kasittelya.

      Itse olen asunut taalla jo vuosia ja en taalta mihinkaan enaa lahde, ellen sitten muuta johonkin rauhallisempaan kaupunkiin sisamaassa.

      • Se vaan jaksaa ihmetyttää

        "Itse olen asunut taalla jo vuosia ja en taalta mihinkaan enaa lahde"

        Kukaan ei jaksa ymmärtää, miksi jatkuvasti Rion rikollisuudesta ja vaarallisuudesta jankuttava henkilö, jaksaa asua niin hirveässä paikassa.


      • Mies Riosta
        Se vaan jaksaa ihmetyttää kirjoitti:

        "Itse olen asunut taalla jo vuosia ja en taalta mihinkaan enaa lahde"

        Kukaan ei jaksa ymmärtää, miksi jatkuvasti Rion rikollisuudesta ja vaarallisuudesta jankuttava henkilö, jaksaa asua niin hirveässä paikassa.

        Niin on varmasti vaikea ymmartaa jos ei ole annettu kykyja ymmartamiseen.

        Selitan nyt kuitenkin.

        Katsos elama on vaaka, toisella puolella on hyvat asiat ja toisella puolella pahat asiat. Niin kauan kuin vaaka pysyy hyvien asioiden puolella, on homma kannattavaa.

        Eli huolimatta vakivaltaisuuksista, on Rio yha maailman paras paikka asua. Lisaksi asun niin kaukana kaikista mahdollisista paikoista missa voi tulla ryostetyksi. Itse en enaa juurikaan mene Zona Sul:n, Copacabana, Ipanema & Leblon, koska siella on kaikki hinnoiteltu turisteille ja favelapojat mielellaan paastavat turistit ylimaaraisesta omaisuudestaan.
        Toiseksi elamanlaatu taalla on paljon parempi kuin esim. Suomessa. Tuloillani elan hyvin, mika varmasti useimmille on tarkeaa.
        Ja kolmanneksi olen jo integroitunut yhteiskuntaan, eli vaikea taalta olisi pois lahtea.

        Siina syita miksi jaksan asua nain hirveassa paikassa.


      • nyt oikein selvästi
        Mies Riosta kirjoitti:

        Niin on varmasti vaikea ymmartaa jos ei ole annettu kykyja ymmartamiseen.

        Selitan nyt kuitenkin.

        Katsos elama on vaaka, toisella puolella on hyvat asiat ja toisella puolella pahat asiat. Niin kauan kuin vaaka pysyy hyvien asioiden puolella, on homma kannattavaa.

        Eli huolimatta vakivaltaisuuksista, on Rio yha maailman paras paikka asua. Lisaksi asun niin kaukana kaikista mahdollisista paikoista missa voi tulla ryostetyksi. Itse en enaa juurikaan mene Zona Sul:n, Copacabana, Ipanema & Leblon, koska siella on kaikki hinnoiteltu turisteille ja favelapojat mielellaan paastavat turistit ylimaaraisesta omaisuudestaan.
        Toiseksi elamanlaatu taalla on paljon parempi kuin esim. Suomessa. Tuloillani elan hyvin, mika varmasti useimmille on tarkeaa.
        Ja kolmanneksi olen jo integroitunut yhteiskuntaan, eli vaikea taalta olisi pois lahtea.

        Siina syita miksi jaksan asua nain hirveassa paikassa.

        "Siina syita miksi jaksan asua nain hirveassa paikassa"

        Sinusta on siis kivaa asua Riossa ja toivot että tyhmät suomituristit pysyy poissa. Kukapa niitä nyt haluaa katsella. Same old story, morning glory.

        Mutta vittuilu sikseen, kerros nyt rehellisesti, montako kertaa olet tullut ryöstetyksi Riossa? Jos on nimittäin kouriintuntuvaa kokemusta asioista, on uskottavampi...


      • Mies Riosta
        nyt oikein selvästi kirjoitti:

        "Siina syita miksi jaksan asua nain hirveassa paikassa"

        Sinusta on siis kivaa asua Riossa ja toivot että tyhmät suomituristit pysyy poissa. Kukapa niitä nyt haluaa katsella. Same old story, morning glory.

        Mutta vittuilu sikseen, kerros nyt rehellisesti, montako kertaa olet tullut ryöstetyksi Riossa? Jos on nimittäin kouriintuntuvaa kokemusta asioista, on uskottavampi...

        Siis mita?

        Pitaa siis ITSE aina kokea kaikki ennenkuin voi muita neuvoa?

        Antaa olla...

        Siis en ole tullut aseen kanssa ryostetyksi, mutta muuten kylla. Omaan piikkiin voi osittain laittaa.

        Mita tulee turisteihin, oletan etta ihmiset haluavat RENTOUTUA lomillaan ja en nyt voi kehua Rioa kovin rentotuttavaksi.

        Sovitaan nyt sitten vaikka niin etta josko lopettaisin nama kirjoittelut. Oletan etta, sina joka vastailet, tunnet Rion kuin omat taskusi ja voinet ystavallisesti neuvoa kysyvia tasta lahtien.


      • Unelmamesta
        Mies Riosta kirjoitti:

        Siis mita?

        Pitaa siis ITSE aina kokea kaikki ennenkuin voi muita neuvoa?

        Antaa olla...

        Siis en ole tullut aseen kanssa ryostetyksi, mutta muuten kylla. Omaan piikkiin voi osittain laittaa.

        Mita tulee turisteihin, oletan etta ihmiset haluavat RENTOUTUA lomillaan ja en nyt voi kehua Rioa kovin rentotuttavaksi.

        Sovitaan nyt sitten vaikka niin etta josko lopettaisin nama kirjoittelut. Oletan etta, sina joka vastailet, tunnet Rion kuin omat taskusi ja voinet ystavallisesti neuvoa kysyvia tasta lahtien.

        kiitosta vaan kommenteista! En minä tuosta väkivaltaisuuden peikosta piittaa. Asuuhan Riossa 8 miljoonaa ihmistä ja varmasti monia eri kansallisuuksia pyörii maisemissa. Ajattelin reissuun lähteä vaimoni kanssa kahdestaan. Ei missään nimessä lapsia mukaan moiseen kaupunkiseikkailuun. Vaaleita kun olemme,erottaa meidät varmasti cariocista,mutta erityisen varakkailta (joita ryöstää kannattaisi)meitä ei edes saisi näyttämään. Suomenhan on todettu olevan maailman väkivaltaisimpia maita. Täälläkin tunnen silti oloni turvalliseksi. Mainitsemaasi Rion uimarantojen saastunutta vettä pidän isompana miinuksena. Olen kuitenkin nähnyt kuvia,joissa Copacabanan rannalla polskuttelee tuhansia ihmisiä. Kaikki eivät siis näköjään tästäkään piittaa tai sitten eivät tiedä missä saasteliejussa uivat. Kiitos sinulle carioca asiantuntemuksesta eikä ole paha sekään,että joku toinen kyseenalaistaa kertomukset. Näkökantoja on varmasti monia Riostakin kunhan vain siellä kävijät skriivaisivat tänne muutkin kokemuksiaan. Muistan että joskus 20 vuotta sitten oli kovassa huudossa päästä sambakarnevaaleille. Kyllä Suomestakin siis ainakin näitä karnevaalikävijöitä löytyy.


      • tule taaskaan pitämään
        Mies Riosta kirjoitti:

        Siis mita?

        Pitaa siis ITSE aina kokea kaikki ennenkuin voi muita neuvoa?

        Antaa olla...

        Siis en ole tullut aseen kanssa ryostetyksi, mutta muuten kylla. Omaan piikkiin voi osittain laittaa.

        Mita tulee turisteihin, oletan etta ihmiset haluavat RENTOUTUA lomillaan ja en nyt voi kehua Rioa kovin rentotuttavaksi.

        Sovitaan nyt sitten vaikka niin etta josko lopettaisin nama kirjoittelut. Oletan etta, sina joka vastailet, tunnet Rion kuin omat taskusi ja voinet ystavallisesti neuvoa kysyvia tasta lahtien.

        "Sovitaan nyt sitten vaikka niin etta josko lopettaisin nama kirjoittelut."

        Olet luvannut ennenkin...


      • Nebukad
        Unelmamesta kirjoitti:

        kiitosta vaan kommenteista! En minä tuosta väkivaltaisuuden peikosta piittaa. Asuuhan Riossa 8 miljoonaa ihmistä ja varmasti monia eri kansallisuuksia pyörii maisemissa. Ajattelin reissuun lähteä vaimoni kanssa kahdestaan. Ei missään nimessä lapsia mukaan moiseen kaupunkiseikkailuun. Vaaleita kun olemme,erottaa meidät varmasti cariocista,mutta erityisen varakkailta (joita ryöstää kannattaisi)meitä ei edes saisi näyttämään. Suomenhan on todettu olevan maailman väkivaltaisimpia maita. Täälläkin tunnen silti oloni turvalliseksi. Mainitsemaasi Rion uimarantojen saastunutta vettä pidän isompana miinuksena. Olen kuitenkin nähnyt kuvia,joissa Copacabanan rannalla polskuttelee tuhansia ihmisiä. Kaikki eivät siis näköjään tästäkään piittaa tai sitten eivät tiedä missä saasteliejussa uivat. Kiitos sinulle carioca asiantuntemuksesta eikä ole paha sekään,että joku toinen kyseenalaistaa kertomukset. Näkökantoja on varmasti monia Riostakin kunhan vain siellä kävijät skriivaisivat tänne muutkin kokemuksiaan. Muistan että joskus 20 vuotta sitten oli kovassa huudossa päästä sambakarnevaaleille. Kyllä Suomestakin siis ainakin näitä karnevaalikävijöitä löytyy.

        Niinkuin mies Riosta kertoi, vaa'assa on kaksi puolta. Maravilhoso = ihana, perigoso = vaarallinen.
        Lähden ensi viikolla yhdeksättä kertaa Fortalezaan. Joka päivä luen internetistä kahta paikallista lehteä ja yhtä TV sivua. Iltapäivälehtiä saisi lisätä joka lääniin tuplat siihen kuin niitä on koko maassa ja jokaiseen saisi päivittäin oman lööpin rikollisuudesta Fortalezassa. Lukemillani sivuilla ei kuitenkaan ole kaikkia 'pikkurikoksia' mainittu. Silti lähden hyvillä mielin kohti Brasiliaa.
        Ote yhdestä eilisestä kirjoituksesta.
        A Polícia confirma: um dos locais mais perigosos da Beira-Mar é o trecho entre a estátua de Iracema e o Mercado dos Peixes.
        Poliisi vahvistaa: yksi vaarallisimmista paikoista Beira- Marilla on alue Iraceman patsaan ja Kalatorin välillä.
        Rantakatu, jolla kaikki turistit liikkuvat.
        O furto de cordões é um dos mais comuns por aqui. Kaulakorujen ryöstö on yleisintä täällä.
        Ja nämä ovat vain pisara meressä.
        Mies Riosta tuntee ympäristönsä missä elää.
        Kyselyjen mukaan paikallistenkin mielestä ensimmäinen korjattava asia on turvallisuuden lisääminen.
        Kun tiedostaa ympäristön, voi viettää hienon loman niin Fortalezassa kuin Riossakin (ei kokemusta).


      • roberto carlos
        tule taaskaan pitämään kirjoitti:

        "Sovitaan nyt sitten vaikka niin etta josko lopettaisin nama kirjoittelut."

        Olet luvannut ennenkin...

        Se on ihan hyvä, että Rion mies kirjoittelee tänne rehellisiä näkemyksiään. Olen itse käynyt siellä kerran ja kohta lähdössä uudelleen. Paikallinen kaverini on korostanut juuri samoja asioita,kuin Rion mies. Nää kaikki viisastelu viestit sais kyllä jäädä pois tältä palstalta.


      • Mies Riosta
        roberto carlos kirjoitti:

        Se on ihan hyvä, että Rion mies kirjoittelee tänne rehellisiä näkemyksiään. Olen itse käynyt siellä kerran ja kohta lähdössä uudelleen. Paikallinen kaverini on korostanut juuri samoja asioita,kuin Rion mies. Nää kaikki viisastelu viestit sais kyllä jäädä pois tältä palstalta.

        Kiitos ystavallisista sanoista.

        Se nyt vaan on niin etta annan olla. Ei viitsi enaa kirjoitella kun vastaanotto on mita on. En ole jauhanut paskaa ja luulen viela tietavani suomalaisen mentaliteetin. Onneksi suurimmalla osalla on aivan HELVETISTI onnea mukana, tai kaipa se on niin etta juopoilla ja hulluilla on oma suojelusenkelinsa.

        Ei muuta kuin onnea matkoillanne.


      • Amazonas
        Mies Riosta kirjoitti:

        Kiitos ystavallisista sanoista.

        Se nyt vaan on niin etta annan olla. Ei viitsi enaa kirjoitella kun vastaanotto on mita on. En ole jauhanut paskaa ja luulen viela tietavani suomalaisen mentaliteetin. Onneksi suurimmalla osalla on aivan HELVETISTI onnea mukana, tai kaipa se on niin etta juopoilla ja hulluilla on oma suojelusenkelinsa.

        Ei muuta kuin onnea matkoillanne.

        Kuten sanoit naissa foorumeissa ei ole kovin hauskaa kirjotella, kun uhoajia ja provosoijia riittaa. Varmaan yksi syy sullekkin, ettet viitti Suomeesa olla. Ihan sama taalla.

        Ei naista taalla kannata valittaa... Aina jos jotain sanoo, niin joku hairiintynyt niista ottaa nokkiinsa. Yleensa viela ne nokkiinsa ottajat on niita, jotka viela haaveilee ensimmaisesta ulkomaanmatkastaan (viroon). Tai jos ovat oikein maailmanmatkaajia, niin ovat kayneet Iglesissa...

        Pyorra paatoksesi ja anna jatkossakin palautetta asiallisille kysyjille. Minusta niita on mukava lukea, kun naytat tuntevat just niita alueita Brasseista, mita itte en tunne. Mulla rajoittuu lahinna tuonne Amazonas/Para akselille.


      • olet sitten kuningas
        Mies Riosta kirjoitti:

        Kiitos ystavallisista sanoista.

        Se nyt vaan on niin etta annan olla. Ei viitsi enaa kirjoitella kun vastaanotto on mita on. En ole jauhanut paskaa ja luulen viela tietavani suomalaisen mentaliteetin. Onneksi suurimmalla osalla on aivan HELVETISTI onnea mukana, tai kaipa se on niin etta juopoilla ja hulluilla on oma suojelusenkelinsa.

        Ei muuta kuin onnea matkoillanne.

        Jäämme todella kaipaamaan sinua.

        Nyyh, nyhyh, nyyh...


      • että kirjoitat
        Amazonas kirjoitti:

        Kuten sanoit naissa foorumeissa ei ole kovin hauskaa kirjotella, kun uhoajia ja provosoijia riittaa. Varmaan yksi syy sullekkin, ettet viitti Suomeesa olla. Ihan sama taalla.

        Ei naista taalla kannata valittaa... Aina jos jotain sanoo, niin joku hairiintynyt niista ottaa nokkiinsa. Yleensa viela ne nokkiinsa ottajat on niita, jotka viela haaveilee ensimmaisesta ulkomaanmatkastaan (viroon). Tai jos ovat oikein maailmanmatkaajia, niin ovat kayneet Iglesissa...

        Pyorra paatoksesi ja anna jatkossakin palautetta asiallisille kysyjille. Minusta niita on mukava lukea, kun naytat tuntevat just niita alueita Brasseista, mita itte en tunne. Mulla rajoittuu lahinna tuonne Amazonas/Para akselille.

        pelkästään yhdellä nikillä (Mies Riosta), etkä vastaile itsellesi.


      • Amazonas
        että kirjoitat kirjoitti:

        pelkästään yhdellä nikillä (Mies Riosta), etkä vastaile itsellesi.

        Kylla kyseessa on kuule kaksi ihan eri ihmista. En edes tunne Rion Miesta. Itse olen asustellut pohjois-brasiliassa aikaisemmin, kuten olen joskus kirjoittanut tannekin.

        Koita nyt vaan rauhoittua ja pysyttele vaikka pois taalta foorumista, ellei kirjoituksemme kiinnosta. Jotkut ihmiset oikeasti ovat menossa Brasiliaan ja haluavat kuulla vinkkeja siella asuneilta tai kayneilta. Jos kuvittelee tietavansa asiat paremmin eika halua kuulla naita vinkkeja, kannattaa pysya pois taalta...


      • Mies Riosta
        Amazonas kirjoitti:

        Kylla kyseessa on kuule kaksi ihan eri ihmista. En edes tunne Rion Miesta. Itse olen asustellut pohjois-brasiliassa aikaisemmin, kuten olen joskus kirjoittanut tannekin.

        Koita nyt vaan rauhoittua ja pysyttele vaikka pois taalta foorumista, ellei kirjoituksemme kiinnosta. Jotkut ihmiset oikeasti ovat menossa Brasiliaan ja haluavat kuulla vinkkeja siella asuneilta tai kayneilta. Jos kuvittelee tietavansa asiat paremmin eika halua kuulla naita vinkkeja, kannattaa pysya pois taalta...

        Harkittuani muutaman paivan naita palstan kommentteja olen oikeasti tullut siihen tulokseen etta ei tanne pahemmin kannata kirjoitella.
        Itseasiassa suomalainen tietaa kaiken jo ennestaan ja useimmat ovat imeneet aidinmaidossa taydelliset tiedot kaikista maailman maista.

        Onneksi hulluilla ja juopoilla on ihan oma suojelusenkelinsa.

        Hyvaa jatkoa kaikille ja muistakaa etta keltakuumerokotusta ei Brasiliassa tarvita, huolimatta paikallisten viranomaisten suosituksista.


      • nimimerkkiin?
        Mies Riosta kirjoitti:

        Harkittuani muutaman paivan naita palstan kommentteja olen oikeasti tullut siihen tulokseen etta ei tanne pahemmin kannata kirjoitella.
        Itseasiassa suomalainen tietaa kaiken jo ennestaan ja useimmat ovat imeneet aidinmaidossa taydelliset tiedot kaikista maailman maista.

        Onneksi hulluilla ja juopoilla on ihan oma suojelusenkelinsa.

        Hyvaa jatkoa kaikille ja muistakaa etta keltakuumerokotusta ei Brasiliassa tarvita, huolimatta paikallisten viranomaisten suosituksista.

        Mihinkäs nimimerkkiin sitten vaihdat Mies Riosta? Kovasti on noita samansisältöisiä viestejä tullut eri nimimerkkien takaa. Välillä vastailevat toisilleen (siis itselleen).

        Anna tulla vain niitä vittuilu-viestejä, ihan sama minkä nimimerkin takaa. Välillä tuntuu, ettet ole Riossa käynytkään, mistä lie matkakertomuksista ja -oppaista ja lehdistä lienet lukenut juttujasi, joita kirjoittelet Mies Riosta-nimimerkin takana.

        Kovasti jaksat täällä vittuilla ihan asiallista tekstiä kirjoittavillekin.


      • roberto carlos
        olet sitten kuningas kirjoitti:

        Jäämme todella kaipaamaan sinua.

        Nyyh, nyhyh, nyyh...

        Välillä tuntuu että tälle palstalle kirjoittelee jotkut ala-asteen oppilaat tai aikuiset, joiden kehitys on näiden edellämainittujen tasolla. Täällä on niin paljon aivan turhia "vittuilu-
        viestejä". Jotkut korjailevat jotain pieniä kirjoitusvirheitä aivan kiusallaan yms. Seurailen erästä reippureissaajien palstaa ja siellä taso on aivan eri luokkaa. Siellä ihmiset kestävä totuudenmukaiset vastaukset, eivätkä heti ala vittuilemaan takaisin.


      • Mies Riosta
        nimimerkkiin? kirjoitti:

        Mihinkäs nimimerkkiin sitten vaihdat Mies Riosta? Kovasti on noita samansisältöisiä viestejä tullut eri nimimerkkien takaa. Välillä vastailevat toisilleen (siis itselleen).

        Anna tulla vain niitä vittuilu-viestejä, ihan sama minkä nimimerkin takaa. Välillä tuntuu, ettet ole Riossa käynytkään, mistä lie matkakertomuksista ja -oppaista ja lehdistä lienet lukenut juttujasi, joita kirjoittelet Mies Riosta-nimimerkin takana.

        Kovasti jaksat täällä vittuilla ihan asiallista tekstiä kirjoittavillekin.

        Ei muutu nimimerkki.

        Ihmettelen tata vittuilukommenttia, mutta on sita monta muutakin asiaa mita olen siella Suomessa ihmetellyt.

        Ei muuta kuin onnea teille valitsemallanne uralla.


      • Mies Riosta
        roberto carlos kirjoitti:

        Välillä tuntuu että tälle palstalle kirjoittelee jotkut ala-asteen oppilaat tai aikuiset, joiden kehitys on näiden edellämainittujen tasolla. Täällä on niin paljon aivan turhia "vittuilu-
        viestejä". Jotkut korjailevat jotain pieniä kirjoitusvirheitä aivan kiusallaan yms. Seurailen erästä reippureissaajien palstaa ja siellä taso on aivan eri luokkaa. Siellä ihmiset kestävä totuudenmukaiset vastaukset, eivätkä heti ala vittuilemaan takaisin.

        Jos joku on kiinnostunut oikeasti kuulemaan kuinka asiat taalla ovat:

        www.plaza.fi

        Vastailen, jos on kysyttavaa.


      • huomaavat
        Mies Riosta kirjoitti:

        Ei muutu nimimerkki.

        Ihmettelen tata vittuilukommenttia, mutta on sita monta muutakin asiaa mita olen siella Suomessa ihmetellyt.

        Ei muuta kuin onnea teille valitsemallanne uralla.

        tällä reppanalla on niin heikko itsetunto, että hänen täytyy KOLME KERTAA sanoa hyvästit.

        Yksikin kerta olisi riittänyt enemmänkin kuin hyvin...


      • reginan vanki
        huomaavat kirjoitti:

        tällä reppanalla on niin heikko itsetunto, että hänen täytyy KOLME KERTAA sanoa hyvästit.

        Yksikin kerta olisi riittänyt enemmänkin kuin hyvin...

        Sinulla se vasta itsetunto on korkealla, täällä anonyymisti auot päätäsi toiselle anonyymille.

        Vau, olet ihan sankari.


      • kysymys älykölle
        reginan vanki kirjoitti:

        Sinulla se vasta itsetunto on korkealla, täällä anonyymisti auot päätäsi toiselle anonyymille.

        Vau, olet ihan sankari.

        Kuka täällä ei ole anonyymisti?


      • aaaaaaaaaaaaaaaaa
        Mies Riosta kirjoitti:

        Jos joku on kiinnostunut oikeasti kuulemaan kuinka asiat taalla ovat:

        www.plaza.fi

        Vastailen, jos on kysyttavaa.

        kaikista huonoin palsta... älä sinne mene...


      • Asun myös Riossa
        Se vaan jaksaa ihmetyttää kirjoitti:

        "Itse olen asunut taalla jo vuosia ja en taalta mihinkaan enaa lahde"

        Kukaan ei jaksa ymmärtää, miksi jatkuvasti Rion rikollisuudesta ja vaarallisuudesta jankuttava henkilö, jaksaa asua niin hirveässä paikassa.

        Kaikesta huolimatta täällä on tosi kiva ja hyvä asua. Olen asunut pitkälti toistakymmentä vuotta ja kaksi ryöstöyritystä on tapahtunut, ja ne tapahtuivat vuosia sitten, silti viihdyn täällä erinomaisesti. Ilmasto on loistava, sekä ihmiset että ravintolat. Joskus tuntuu turhankin lämpimältä, onneksi joskus sataa ja on vähän viileämpää.

        Rio de Janeiro on kaunein ja paras kaupunki, suosittelen kaikille, mutta varovainen täällä täytyy olla. Rion osavaltiosta löytyy myös erittäin turvallisia ja rauhallisia kaupunkeja.

        Osoitteeni, [email protected]


    • juuri palattiin

      Mukavaa oli paitsi, että vettä satoi monta päivää ja se pilasi tunnelmaa, kun kaikki toiminta (luonnosta nauttiminen, nähtävyydet, rannalla oleilu, käveleminen ympäriinsä) tapahtuu ulkoilmassa ja sitten joutui pakenemaan moneksi päiväksi ostoskeskuksiin, mitkä eivät ole kummoisia.

      Ihmiset ovat iloisia ja ystävällisiä. Mukavaa oli, että he eivät myöskään esim. markkinoilla tyrkytä mitään. Sunnuntaisin kannatta mennä katsomaan käsityötarjonta Ipanemalla oleville markkinoille. Aloittakaa matka visiitillä Kristus-patsaalle, josta on hulppeat näkymät yli kaupungin ja sieltä saa käsityksen, missä on mitäkin (vuoret, kaupunginosat, puistot).

      Ipanemalla, Leblonilla ja lähiympäristössä kuljettiin huoletta. Copacabanalla oli paljon poliiseja ja myös turvallista. C:lla on maan alla hyvät säilytystilat sille vähälle, mitä kannattaa ottaa mukaan rannalle. Varmasti pääsee eroon rikkauksista, jos niitä kantaa mukanaan. Kyllä rosvot valitsevat kohteensa. Itse jätin suosiolla kaikki korut ja merkkivaatteet kotiin. Siellä voi huoletta pukeutua miten sattuu. Mukava paikka, kun ihmisarvoa ei määritellä sen perusteella, miltä näytät. Liikuttiin vain päiväsaikaan, joten yöllisistä menoista en osaa sanoa mitään paitsi, että monilla alueilla meno muuttuu varmasti hurjaksi. Samba-show tosin käytiin katsomassa yhtenä iltana.

      Puistomaisia alueita löytyy. Itse nautin olosta juuri vartioiduilla alueilla (Jardim Botanico, Tijuca metsässä, sokeritopalla, Kristus-patsaalla..). Rannoilla en ollut, paitsi hotellin uima-allasalueella, jossa sai nautiskella kaikessa rauhassa elämästä.

      Keskustaan (Centro) kannattaa tutustua viikolla, sillä viikonloppuna kadut siellä tyhjenee. Vältä autioita paikkoja ja sellaisia, joissa tunnelma muuttuu epämääräiseksi (graffitit, kodittomat kaduilla yms.). Santa Teresaan kannattaa matkustaa Centrosta Bondella, hyvät maisemat ja näkee ympäröiviä faveloita. Faveloihin voi mennä opastetuilla käynneillä, jos kiinnostaa.

      • juttuja on mukava

        lukea eikä mitään pateettisien Belmondojen egoiluja...


    • keskustelija97
      • Mies Riosta

        Lukaisin tuon blogin ja kyseinen neitokainen pitaisi saattaa vastuuseen kirjoittelustaan.

        Tana vuonna vihdoin paikallinen vesistontutkija sai esittaa todenmukaiset tulokset Rio de Janeiron veden laadusta. Kommentti oli aika tyrmaava silla tutkija totesi etta missa muualla (siis EU ja USA) kaikki Rion rannat aidattaisiin. Edes hiekalle ei ole menemista. Niin saastuneesta vesistosta on kysymys. Miettikaa itsekin, kaupunki jossa on 8,5 miljoonaa asukasta laskee kaikki viemarivedet puhdistamattomina suoraan lahimpaan vesistoon. Sitamyoden sitten erilaiset jarvet ja joet jotka laskevat mereen tuovat taman jatteen suoraan mereen.

        En syo edes kalaa enka muita merenelavia Riossa juuri taman tosiasian vuoksi.

        Kaytannossa sama koskee KAIKKIA Brasilian isompia rantakaupunkeja. Taalla ei ole viemarijarjestelmia joissa on vedenpuhdistamot.

        Rio de Janeirossa uusimmalla alueella Barra da Tijuca/Recreio asia ratkaistiin siten etta se viemariputki vedettiin 4 kilometria rannasta avomerelle. Ihan kuin se paska ei sielta kelluisi rantaan?

        Jos tassa maassa haluaa menna rannalle ja uimaan mereen niin useinmiten se alue on n. 100 kilometria kustakin kaupungista ennenkuin vesi on sen verran puhdasta etta sinne voi menna ilman etta tarvitsee pelata jotain kauheaa ihotautia.

        Ovathan nama rannat kesaisin houkuttelevia ja ihmiset uivat meressa, mutta vain koska viranomaisvalvonta puuttuu ja ei ole tietoa rannalla siita kuinka saastunutta se vesi on.

        Saali sinallaan silla muun muassa Lagoa de Jacarepagua olisi aivan loistava makeavetinen uimapaikka, mutta kun joka paiva siihen pumpataan tonneittain jatevetta niin sita on viimeaikoina epatoivon vimmallla ruopattu ja vaikka mita ettei se kasvaisi umpeen.

        Muitakin hienoja vesistoja olisi mutta varsinaisen kaupungin alueella kaikki jatevetta, avo viemareita.

        Esimerkiksi firman toimisto on sen Jacarepagua jarven rannalla ja kesalla n. 40 asteen lammossa kun ei tuule on haju aika kammottava.

        Meri on siita ikava etta se harvemmin haisee silla merella tuulee ja on merenkayntia. Mutta ihan vaan niille Rioon tulijoille tiedoksi etta tallaista viimeaikoina.

        Mutta kylla nama rakentavat vedenpuhdistamoja ja tarkoitus ilmeisesti on siivota kaikki mutta kuinka monta kymmenta vuotta siihen menee, sita ei tieda kukaan.


    • Jardim

      Saisiko kuulla lisää ja tuoreita kuulumisia Riosta?
      Itsellä viime käynnistä useita vuosia ja kaikki kiinnostaisi.
      Tuo vesistöasia on järkyttävän ikävä kaikessa mielessä. Olympialaisten aikaanhan se oli paljon esillä, eli tilanne ei ole hyvä vielä nykyäänkään.
      Käytkö Mies Riosta itse ikinä missään rannalla?
      Olisin utelias kuulemaan myös missäpäin vietät lomasi, mutta toki asia ei minulle kuulu. :)
      Mutta kaikkien Brasililian tuntijoiden tuoreet kommentit maasta aiheesta riippumatta kiinnostaisi.
      (p.s. Tämä taitaa olla kaikkien aikojen ensimmäinen kirjoitus itselläni tälle suomi24:lle. Onkohan täällä enää ketään normaalia ihmistä linjoilla?)

      • MiesRiosta

        Tilanne on olympialaisten jälkeen vain huonontunut. Potkupallon MM kisat ja olympialaiset yhdistettynä poliitikkojen rosvoamisiin on saanut Rio de Janeiron konkurssiin. Koko maassa on ennätys työttömyys ja ainakin Rio on totaalisen kaaoksen partaalla. Rikollisuus, varsinkin ryöstöt, rehottaa ja poliisi käy avointa sotaa faveloissa olevien huumeparonien kanssa.
        En mene rannalle koskaan. Sen lisäksi että kaikkein suosituimmat rannat ovat hiekkaa myöten saastuneita siellä pääsee helposti eroon omaisuudestaan. Mitä ideaa on mennä jonnekin rannalle kun koko ajan pitää vahtia omaisuuttaan ja jos veteen erehtyy niin saa olla pelko persiissä saako jonkun kuolemantaudin.
        Jos täällä haluaa mennä rannalle niin 100 km kaupungista kumpaan suuntaan tahansa ja saattaa löytää puhtaampaa vettä, saattaa.
        Minähän olen käytännössä aina lomalla. Ei tässä enää ole vuosiin oltu varsinaisessa työelämässä joten rennosti otetaan. Yli 3 vuosikymmentä tuli reissattua ympäri maailmaa ja jokaisessa maassa missä on tullut asuttua tuli reissattua maan sisällä niin ei kauheasti enää ole reissuhaluja. Päivääkään en halua enää viettää yhdessäkään hotellissa, en halua nousta lentokoneeseen tai puhumattakaan että haluaisin mennä lähellekään lentokenttää.
        Junia täällä ei ole ja bussit ovat aivan kauheita.
        Moottoripyörällä on tullut reissattua aina silloin tällöin.
        Mutta nykyisen turvallisuustilanteen vuoksi on sekin jäänyt vähemmälle.
        Onneksi asun alueella missä on rauhallista ja sitä ikäänkuin on aina lomalla täällä.


    • tiina6666

      Vieläkö täällä käy joku? voiko kiertoajelubussilla olla turvallisempaa kuin päivällä/ilalla kävely ympäriinsä? Miten Rio eroaa esim. Karibian saarista joissa on myös aseellisia ryöstöjä sun muuta? väkiluvut ovat toki pienempiä Karibian pikkusaarilla, mutta kauppiaiden tyrkytystä, ryöstöjä ja tappoja kuitenkin on silloin tällöin ja harvoin Suomen uutisissa mainitaan mitään

    • Brigadeiro
      • Kuiskaajarajalta

        Eipä tiedä juuri mitään Riosta tuo jamppa.
        Copacabana, Ipanema ja Leblon alkavat olemaan aika vaarallisia. Ryöstöjä päiväsaikaan ja ammuskeluja.
        Muutenkin oli mainos baareista ja ravintoloista joissa sälli ilmeisesti notkuu.
        Mutta ei voi liikoja odottaa


    • lagoinha

      Brasiliassa on niin paljon upeita, puhtaampia, kauniimpia ja rauhallisempia paikkoja kun Rio, että miksi pitää mennä juuri sinne? Oikean Brasilian voi kokea turvallisemmin jossain muussa kaupungissa.

      • Kuiskaajarajalta

        Hyvin sanottu. Totta joka sana


      • Nostradamus

        Bolsonaro tuhoaa Amazonin.Vanhan kääkän ei tarvitse asiasta välittää.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta tosi tosi paljon

      Siksi en pysty sisäistämään sitä, että se ei ole molemminpuolista. Sattuu liikaa. En osaa käsitellä sitä tunnetta, koska
      Ikävä
      54
      3563
    2. Mikä sai sut ihastumaan

      Mitä tapahtui?
      Ikävä
      159
      2180
    3. Kaupan kassalla kannataa olla kylmä käytös

      https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010488540.html "19-vuotias Minja ja 59-vuotias Anne työskentelevät sillä todelli
      Sinkut
      208
      1864
    4. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      135
      1772
    5. 80
      1185
    6. Mitä helvettiä pakolaisille pitäisi tehdä RAJALLA?

      Jos Venäjä työntää rajalle pakolaisia ja tekee Suomelle selväksi että heidän puolelleen ei ole pakolaisilla asiaa - mitä
      Maailman menoa
      345
      1179
    7. Hyvää heinäkuuta

      Hyvää huomenta ihanaa. 🦗🌾☔🤗🌻❤️
      Ikävä
      235
      1125
    8. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      134
      1051
    9. Olen pahoillani mies

      Olen surullinen puolestasi, ettet saanut kaipaamaasi naista. Yrititkö lopulta edes? Teistä olisi tullut hyvä pari
      Ikävä
      53
      954
    10. Olet mies varmasti peto

      Makkarin puolella. 🤤
      Ikävä
      74
      930
    Aihe