Mitä mieltä kansipäällystön keskuudessa ollaan VTS toiminnan hyödyllisyydestä? Onko tekniikka laivoilla korvannut VTS:ien tarpeen?
VTS alas?
19
2064
Vastaukset
hyödytön niin kauan kuin sen tarjontaan ei, nyt eturistiriitojen takia, voi yhdistää kokonaisuutta. AIS kyllä kertoo mikä laiva ja mihin, tutkat liikevektorin ja silmät ulkoisen todellisuuden. Kun satamat, luotsit jne saadaan toimintaan ja luotsin saisi tilattua VHFllä joko suoraan tai VTSn kautta niin sitten ehkä.
Nyt kun kukin taho ylläpitävät omaa paskantärkeyttään niin aluksille suunnattu palvelu ei toimi.VTS ajettiin Suomeen "monitoimimurtaja Vesterisen" ollessa MKH:n pääjohtajana. Pääarkkitehteina olivat nykyinen turvallisuusjohtaja Wihuri (ei sukua Antille) ja osin nykyinen pääjohtaja, veneilijä Mylly. Esimerkiksi Ruotsissa on paljon riisutumpi malli ja tietenkin halvempi. Lisäksi Suomessa eri merenkulkupiirien laitteet ovat eri valmistajien toimittamia. Arvata saa, mistä syystä.
Nyt, kun AIS toimii, mielestäni "neuvoa antava" ja laivoja vain seuraileva VTS ainakin muualla kuin Suomenlahdella ja Helsingissä on tarpeeton. Suomenlahden poikittaisenkin liikenteen vuoksi se on siellä paikallaan.
Jos kyseiset etupiirit olisivat edes yrittäneet tehdä yhteistyötä linjalla Luotsausliikelaitos/Merenkulkupiirit/jäänmurtajat/Merenkulkulaitos saattaisi homma ollakin jotenkin järkevää. Tämä nykyinen tilanne on absurdi ja kestämätön, kaikki valtion liikelaitostamat firmat tappelevat pikkupomojensa reviirien rajojen pitämiseksi mahdollisimman suurina ja siitä, ken on kukkona tunkiolla.- disturb..
Alusta, joka on ohjautumassa kiville, ei saa myöskään häiritä "kesken käännöksen...."
- ..ti
disturb.. kirjoitti:
Alusta, joka on ohjautumassa kiville, ei saa myöskään häiritä "kesken käännöksen...."
Luuletko, että se enää siinä vaiheessa paljon auttaa huudella että "olet muuten menossa kiville"?!
- radisti
..ti kirjoitti:
Luuletko, että se enää siinä vaiheessa paljon auttaa huudella että "olet muuten menossa kiville"?!
tarkoitus olisi vähän ennakoivasti ilmoittaa
"you are going into danger".Mutta mitäpä näitä ilmoittelemaan,kun on kaikkitietäviä perämiehiä,kuten siinä saksalaisessa paatissa,joka karautti Utössä kiville.
Ei ollut VHF auki . - maksaa..
..ti kirjoitti:
Luuletko, että se enää siinä vaiheessa paljon auttaa huudella että "olet muuten menossa kiville"?!
Turun saaristossa ei suomalaistakaan häiritty, mutta onneksi se saatiin ajettua pohja revenneenä matalikolle uppoamisen välttämiseksi.
Riippuu tietenkin myös käännöksen laadusta, mutta jos se VTS:n ruudulta näkyy, niin parempihan se on odottaa ja katsoa, hyvinkö osuu... - Laivuri65
maksaa.. kirjoitti:
Turun saaristossa ei suomalaistakaan häiritty, mutta onneksi se saatiin ajettua pohja revenneenä matalikolle uppoamisen välttämiseksi.
Riippuu tietenkin myös käännöksen laadusta, mutta jos se VTS:n ruudulta näkyy, niin parempihan se on odottaa ja katsoa, hyvinkö osuu...Nekö siellä ruudulla näkee jos käännös on menossa pitkäksi? Hienot vehkeet!
- sanottiin..
Laivuri65 kirjoitti:
Nekö siellä ruudulla näkee jos käännös on menossa pitkäksi? Hienot vehkeet!
VTS luuli, että laivan tutkalla nähtäisiin myös, että käännös ei onnistu. Näin sanottiin asiaa kokevassa raportissa kuten sekin, että kesken käännöstä ei "häiritä". Tässä tapauksessa pohjakosketus olisi häirinnällä ehkä voitu välttää.
- se meni
sanottiin.. kirjoitti:
VTS luuli, että laivan tutkalla nähtäisiin myös, että käännös ei onnistu. Näin sanottiin asiaa kokevassa raportissa kuten sekin, että kesken käännöstä ei "häiritä". Tässä tapauksessa pohjakosketus olisi häirinnällä ehkä voitu välttää.
"Tästä eteenpäin noin 20 sekunnin ajan meriliikenneohjaajalla olisi voinut olla mahdollisuus
estää onnettomuus ottamalla yhteys alukseen. On ymmärrettävää, että meriliikenneohjaaja
ei puuttunut tilanteeseen. Hän ei tiennyt, että aluksen näyttölaitteet eivät ilmaisseet
vaaraa yhtä hyvin kuin meriliikennekeskuksen näyttöruudut. Hän ei voinut tietää,
että luotsiperämies ei ollut havainnut omista laitteistaan tilanteen vaarallisuutta. On
huomattava, että toimialan käytäntöön varsin yleisesti kuuluu, ettei kesken käännöstä
puututa ulkopuolelta aluksen ohjailuun. Lisäksi Merenkulkuhallituksen päätöksen 3 §
mainitsee meriliikenneohjaajan määräykset mutta korostaa, että vastuu ohjailutoimenpiteistä
on päälliköllä ja luotsilla. Ohjeistus ei millään tasolla tue meriliikenneohjaajaa
puuttumaan aluksen ohjailuun." - mieleen, että
se meni kirjoitti:
"Tästä eteenpäin noin 20 sekunnin ajan meriliikenneohjaajalla olisi voinut olla mahdollisuus
estää onnettomuus ottamalla yhteys alukseen. On ymmärrettävää, että meriliikenneohjaaja
ei puuttunut tilanteeseen. Hän ei tiennyt, että aluksen näyttölaitteet eivät ilmaisseet
vaaraa yhtä hyvin kuin meriliikennekeskuksen näyttöruudut. Hän ei voinut tietää,
että luotsiperämies ei ollut havainnut omista laitteistaan tilanteen vaarallisuutta. On
huomattava, että toimialan käytäntöön varsin yleisesti kuuluu, ettei kesken käännöstä
puututa ulkopuolelta aluksen ohjailuun. Lisäksi Merenkulkuhallituksen päätöksen 3 §
mainitsee meriliikenneohjaajan määräykset mutta korostaa, että vastuu ohjailutoimenpiteistä
on päälliköllä ja luotsilla. Ohjeistus ei millään tasolla tue meriliikenneohjaajaa
puuttumaan aluksen ohjailuun."Eiköhän se prediktori jossain vaiheessa käännöstä näytä kiville melko useassa tapauksessa. Ei käy kateeksi, jos siellä maista käsin pitää jokaisen laivan jokainen käännöskin valvoa.
- virkaa..
mieleen, että kirjoitti:
Eiköhän se prediktori jossain vaiheessa käännöstä näytä kiville melko useassa tapauksessa. Ei käy kateeksi, jos siellä maista käsin pitää jokaisen laivan jokainen käännöskin valvoa.
"Lisäksi Merenkulkuhallituksen päätöksen 3 §
mainitsee meriliikenneohjaajan määräykset mutta korostaa, että vastuu ohjailutoimenpiteistä
on päälliköllä ja luotsilla. Ohjeistus ei millään tasolla tue meriliikenneohjaajaa
puuttumaan aluksen ohjailuun."
Odotellaan sitten, kunnes joku pönttö ajaa kiville.
" Sorry, me emme kolmannen pykälän mukaan saa puuttua ohjailuun , eikä sitä raakaöljyä päässyt mereen kuin muutama tuhat tonnia." - tulkinta
virkaa.. kirjoitti:
"Lisäksi Merenkulkuhallituksen päätöksen 3 §
mainitsee meriliikenneohjaajan määräykset mutta korostaa, että vastuu ohjailutoimenpiteistä
on päälliköllä ja luotsilla. Ohjeistus ei millään tasolla tue meriliikenneohjaajaa
puuttumaan aluksen ohjailuun."
Odotellaan sitten, kunnes joku pönttö ajaa kiville.
" Sorry, me emme kolmannen pykälän mukaan saa puuttua ohjailuun , eikä sitä raakaöljyä päässyt mereen kuin muutama tuhat tonnia."Tarkottaakohan se pykälä, että ne ei saa sanoa miten laivan pitää ohjailla. Siis esim. "käännä tiukemmin" tms.
Eli saa vaan huomauttaa ympäripyöreästi tyyliin "näyttää että olette ajautumassa väylältä." Komentosillalla sitten tekevät lopulliset päätökset. - niin..
tulkinta kirjoitti:
Tarkottaakohan se pykälä, että ne ei saa sanoa miten laivan pitää ohjailla. Siis esim. "käännä tiukemmin" tms.
Eli saa vaan huomauttaa ympäripyöreästi tyyliin "näyttää että olette ajautumassa väylältä." Komentosillalla sitten tekevät lopulliset päätökset.Pitänee kysyä ylimmältä lainvalvojalta:
"Oikeusasiamiehen tehtävä on valvoa, että viranomaiset ja virkamiehet noudattavat lakia ja täyttävät velvollisuutensa. Hän valvoo myös muita henkilöitä silloin, kun he hoitavat julkista tehtävää".
Olisi parasta tarkistaa vastuukysymykset, ennen kuin joku pönttö on kivillä; kukaan muukaan ei laivaliikennettä pysty yhtä tehokkaasti valvomaan. Miksi VTS ylipäätään sitten on olemassa, ellei se onnettomuuden uhatessa voi edes YRITTÄÄ estää sitä ? Excursiomatka esim. Dover Strait'n valvonta-asemille voisi kannattaa... - mennään..
se meni kirjoitti:
"Tästä eteenpäin noin 20 sekunnin ajan meriliikenneohjaajalla olisi voinut olla mahdollisuus
estää onnettomuus ottamalla yhteys alukseen. On ymmärrettävää, että meriliikenneohjaaja
ei puuttunut tilanteeseen. Hän ei tiennyt, että aluksen näyttölaitteet eivät ilmaisseet
vaaraa yhtä hyvin kuin meriliikennekeskuksen näyttöruudut. Hän ei voinut tietää,
että luotsiperämies ei ollut havainnut omista laitteistaan tilanteen vaarallisuutta. On
huomattava, että toimialan käytäntöön varsin yleisesti kuuluu, ettei kesken käännöstä
puututa ulkopuolelta aluksen ohjailuun. Lisäksi Merenkulkuhallituksen päätöksen 3 §
mainitsee meriliikenneohjaajan määräykset mutta korostaa, että vastuu ohjailutoimenpiteistä
on päälliköllä ja luotsilla. Ohjeistus ei millään tasolla tue meriliikenneohjaajaa
puuttumaan aluksen ohjailuun."Kun esim.liikenneministeri ottaa kantaa Suomenlahden tankkeriliikenteen vaaroihin ja kasvuun, niin aina tuodaan esiin VTS:n rooli mahdollisten onnettomuuksien estäjänä. Samoin alleviivataan rantavaltioiden välistä "hyvää" yhteistyötä; tainnut edistyä sitten Propontis-seikkailun ?
Onko virallinen selvitys karilleajon syistä jo valmistunut ja luettavissa netissä- tai onko se top secret ? - seminaari...
mieleen, että kirjoitti:
Eiköhän se prediktori jossain vaiheessa käännöstä näytä kiville melko useassa tapauksessa. Ei käy kateeksi, jos siellä maista käsin pitää jokaisen laivan jokainen käännöskin valvoa.
" Suomenlahdelle suunnitellaan valvontajärjestelmää, joka varoittaisi AUTOMAATTISESTI ja reaaliajassa merellä liikkuvien alusten yhteentörmäys-ja karilleajoriskeistä. Järjestelmä hyödyntäisi Suomenlahden Golfrepia, jonka avulla viranomaiset voivat seurata laivojen kulkua. Golfrep on ollut käytössä kesästä 2004, ja sitä valvovat Suomen lisäksi Venäjä ja Viro".
Alkaako tietokone silloin neuvoillaan häiritä jopa käännöstä tekeviä aluksia - viittaamalla kintaalla myös kolmanteen pykälään ? ! - taas virhettä.
seminaari... kirjoitti:
" Suomenlahdelle suunnitellaan valvontajärjestelmää, joka varoittaisi AUTOMAATTISESTI ja reaaliajassa merellä liikkuvien alusten yhteentörmäys-ja karilleajoriskeistä. Järjestelmä hyödyntäisi Suomenlahden Golfrepia, jonka avulla viranomaiset voivat seurata laivojen kulkua. Golfrep on ollut käytössä kesästä 2004, ja sitä valvovat Suomen lisäksi Venäjä ja Viro".
Alkaako tietokone silloin neuvoillaan häiritä jopa käännöstä tekeviä aluksia - viittaamalla kintaalla myös kolmanteen pykälään ? !Siinä on kuulema virhe. Eli ei se ole täysin automaattinen, vaan se on tarkoitettu operaattorin tueksi. Eli ihminen siellä sitten viime kädessä seuraa vierestä kun laivat törmää. ;)
- allikkoon...
taas virhettä. kirjoitti:
Siinä on kuulema virhe. Eli ei se ole täysin automaattinen, vaan se on tarkoitettu operaattorin tueksi. Eli ihminen siellä sitten viime kädessä seuraa vierestä kun laivat törmää. ;)
Jos näin on, niin jo siitäkin voimme päätellä, että asiat ovat liiaan moniselitteisiä niillekin, jotka ovat ne hallitsevinaan.
Yhteentömäysten välttämiseen riittää meriteiden sääntöjen osaaminen sekä niiden oikea tulkinta. - kivellä..
..ti kirjoitti:
Luuletko, että se enää siinä vaiheessa paljon auttaa huudella että "olet muuten menossa kiville"?!
Miltähän ms.Pamelan seikkailu näytti VTS:n ruudulla ?
- tekniikkaa..
Nyt suunnitellaan taas jotain aivan uutta valvontajärjetelmää, jolla laivojen kulkua seurataan Suomenlahdella.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
SDP jo 100 % suositumpi kuin persut
Kertoo Hesarin uusin kannatuskysely. Demareiden kannatus on miltei tuplat verrattuna persuihinl. Suomen kansa ei selväst448738- 2214421
SDP haluaa 40 000 nettomaahanmuuttajaa
SDP:n Suunnanmuutos-vaihtoehtobudjetissa, käy ilmi, että demarit itse asiassa vaativat räjähdysmäistä ”työperäisen” maah1513867Orpo: Velkajarrua vastustavaa puoluetta vaikea ajatella hallitukseen
No Minja Koskelan kommunistipuolue jäi ulos tuosta. Kaikki eduskuntapuolueet vasemmistoliittoa lukuun ottamatta sopivat1443334PS ylivoimainen nousija myös HS:n gallupissa, SDP laskee taas
https://www.verkkouutiset.fi/a/hs-gallup-sdpn-suosio-laskee-ps-nousussa/#0a7d2507 Ylivoimainen viime kuukausien nousija373109Mikä tämä henkilö mahtaa touhuta Parkanossa
Kamalaa https://www.ylasatakunta.fi/teksti/pirkanmaan-karajaoikeus-vangitsi-koiran-tappamisesta-epaillyn-6.68.127794.b58262120Ikävä sinua mies
Vuosia kuluu, mutta tunteet ei ole hävinnyt. Tasoittuneet toki, kun ei olla nähty. Järki palannut päähän kuitenkin. Se i201760Hienoa! Eduskunta luopui käteisen käytöstä
Nyt tuo sama muutos pitää saada myös muuhun yhteiskuntaan. Käteistähän ei tarvitse tänä päivänä enää kuin rikolliset.621706Sulla on avaimet ja keinot
Jos haluat jatkaa tutustumista. Itse olen niin jäässä etten pysty tekemään enää mitään. Pidempi keppi johon on helpompi251425Orpo loukkaantui fasismiin viittaavasta sanavalinnasta
Mutta miksi loukkaantui? Orpohan on tehnyt yhteistyötä fasistien kanssa jo vuonna 2019, siis jo neljä vuotta ennen loukk301387