Omakotitalon viemärin pinnoitus

Onko kukaan teettänyt!?!?!?

Itselläni olisi edessä rintamamiestalon viemäriputkien uusiminen. Käyttövesi ja sähkö on jo uusittu, viemärit vielä alkuperäiset valurautaputket.

Putkia vaan menee niin paljon alakerran valun alla ristiin ja rastiin, että jos kaikki pitää repiä auki, niin halvemmaksi varmaan tulee jyrätä talo maan tasalle, eli onko KUKAAN TEETTÄNYT PINNOITUSTA VIEMÄREIHIN JA JOS ON, NIIN MINKÄ HINTAISTA ON OLLUT JA ONKO TOIMINUT!?!?!?

14

12509

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • edes miettiä

pinnoitusta, sehän ei vastaa kuitenkaan peruskorjausta.

Ei siellä montaa putkea ole, tyypilliseti kaikki on yhden viemärin ympärillä vintiltä kellariin ja sieltä laatan alla pihalle. Minulla tuli piikkausta vain 4 m ulkoseinälle ja lisäksi uusittiin saunan lattiakaivot ja viemärilinjat.

Ja vanhat betonivalut on melko hötöä, menee rautakangella hajalle.

• pinnoittaja

Oletkin vitun tyhmä!

• Eiseainaoovaikeeta
        pinnoittaja kirjoitti:

Oletkin vitun tyhmä!

Fiksumpaa on purkaa vanhaa betonia, jos ei satu oleen muuta infraa kyseisessä lattiassa. Ajatus voi tuntua tuskalta, mutta on kuitenkin oikeasti aika simppeli työ avata lattiat vaihtaa putket ja täyttää/valaa umpeen.

Toki sen aikaa tiloja ei voi oikeesti käyttää, ja onko betonin päällä kallis pintalattia yms. Infralla meinaan myös sit että onko siellä käyttövesiputkia, sähköjä tai jotai muuta väisteltävää. Lattialämmitysputket jos on, niin kannattaa miettiä mikä niiden elinkaaren vaihe on. Jos lopussa, niin sit on varmaan jo aika paljon muutakin mikä vituttaa ku viemärit :D

Mutta siis riippuu ihan siitä miten mikäkin kohde on toteutettu. Ja toinen asia on myös se mitä sattuu itse arvostaan. Jos sattuu oleen 10 kiloo löysää, niin antaa mennä vaan. Sukituksen jälki on niin ok. että vastaa kutakuinkin muoviviemäriä. Ja jos omaan on tekemässä, niin tuskinpa sitä enää omana elinaikana tarttee uusiks tehä.

Mutta perus persaukinen, ottaa kiltisti sen kangen ja lapion ja alkaa TÖIHIN. Kyllä se siitä menee ihan ok. Kestää ja vituttaa, mutta eikös ne köyhän tärkeimmät taidot olekkin; pitkäjänteisyys ja vitutuksen sieto.

• vielä kerran

En tiedä sujutuksista muuta kuin että vissiin on melko uutta tekniikkaa.Käytetään ainakin kerrostaloissa. Mahtaako kannattaa raahata vehkeitä yhteen rintsukellarin vuoksi.
      Ei ole kovin paha homma uusia niitä viemäreitä kaivamallakaan kunhan vaan ryhtyy. Ei niitä viemäreitä voi siellä ihan ristiin rastiinkaan mennä. Viemärit voi myös koota jossakin määrin yhteen ja viedä kaivoon yhdellä jolloin kavaminen jää vähemmälle.
      Sen lisäksi ei niitä Valurauta/betoniputkiakaan kannata alkaa huvin vuoksi vaihtelemaan jos toimii.
      Omassa rintsussa oli betoni viemäri vaan mennyt tukkoon anturan alla kun puu oli kasvattanut juuria sinne. Putki rassattiin ja taas pelaa. Korjataan sitten joskus lisää kun oireilee tai jos muuta remppaa tehdään ja samalla tekee ne.

• ensin kuvata

nuo putket ja tsekata niiden kunto, mutta laittoihin tuo yhden viemäriputken syöpyminen hieman miettimään. Sen vesivahinkoja nimittäin parhaillaan korjataan. (keittiön viemäriputki, joka vuoti keskikerroksen lattialle) Kaikki talon sisäiset viemäriputket yläkerrasta kellariin asti uusitaan muutaman viikon sisällä, eli jäljelle ei enää jää kuin nuo pohjavalun sisällä menevät viemäriputket.

Kellarikerroksessa menee todellakin ristiin rastiin putkia. Päävienti tulee n. 4 metriä talon keskelle ja siitä haarautuu viemärit pannuhuoneelle, saunalle ja pesuhuoneelle. Myös takkahuoneen alla on entinen viemäri (ollut isoa pesuhuonetta ennen).

Vaikeaksi noiden uusimisen tekee vielä se, että noissa takkahuoneessa ja pesuhuoneessa on vesikiertolattialämmitys, joten viemäreitä purkaessa nekin menisi melko varmasti hajalle. Muutenkin vituttaa repiä lattioita, kun koko kellarikerros on saatu juuri rempattua, eli revi heti kaakeleita yms. pois...

• vielä kerran,.
        ensin kuvata kirjoitti:

nuo putket ja tsekata niiden kunto, mutta laittoihin tuo yhden viemäriputken syöpyminen hieman miettimään. Sen vesivahinkoja nimittäin parhaillaan korjataan. (keittiön viemäriputki, joka vuoti keskikerroksen lattialle) Kaikki talon sisäiset viemäriputket yläkerrasta kellariin asti uusitaan muutaman viikon sisällä, eli jäljelle ei enää jää kuin nuo pohjavalun sisällä menevät viemäriputket.

Kellarikerroksessa menee todellakin ristiin rastiin putkia. Päävienti tulee n. 4 metriä talon keskelle ja siitä haarautuu viemärit pannuhuoneelle, saunalle ja pesuhuoneelle. Myös takkahuoneen alla on entinen viemäri (ollut isoa pesuhuonetta ennen).

Vaikeaksi noiden uusimisen tekee vielä se, että noissa takkahuoneessa ja pesuhuoneessa on vesikiertolattialämmitys, joten viemäreitä purkaessa nekin menisi melko varmasti hajalle. Muutenkin vituttaa repiä lattioita, kun koko kellarikerros on saatu juuri rempattua, eli revi heti kaakeleita yms. pois...

Otan osaa. Tavallaan vähän hölmöä tehdä alakertaan remppoja ja jättää siinä yhteydessä vanhat putket laittamatta. Nyt ymmärrän tuo sujutusajatuksen.
        Meneekö siellä kellarissa putket tosiaankin valuraudalla? mulla menee vain talon viemärit. Talon alla betonilla.
        Jos ne viemärit kuitenkin toimii niin hölmöä niitä lattioita on alkaa varmuuden vuoksi purkamaan. Purat vasta sitten jos hajoaa. Tuskinpa siitä paljoa lisäkustannuksia tulee vaikka odottaa siihen hetkeen.

• pääputken
        ensin kuvata kirjoitti:

uusiminen on joka tapauksessa edessä joskus sieltä keskellä talon ulkopuolelle, ne haarat voisi liittää uuteen putkeen ja uusia sitten joskus tulevaisuudessa.

Tosin ne vanhat lattiakaivotkin on jo loppu tai jos vaihdettu niin tuskin luotettavasti liitetty vanhaan viemäriin.

• mokari

viemärin pinnoitus/sukistus toimii kohteissa joissa ei ole muuta mahdollisuutta viemäri korjaamiselle. Pinnoitusyritykset tuskin edes vastaavat omakotitalon kyselyyn, huhujen mukaan pinnoitukseen on noin vuoden jono. Kuvauta viemäri. Kun katselet netistä, sieltä löytyy asiallisen hintaisia yrityksiä tekemään työ ja jos putki on oikeasti rikki niin samalla saat samalla hyviä neuvoja.

• viemäriliejumies

ja pitkiä vaakoja,jotka ovat saattaneet notkahtaa yms.. sitten jyrsittäessä ne hajoavat ja lattian piikkaus on väistämätön.. vanhat valurautaputket kuin muovisetkin tuppaavat halkeamaan pitkittäin.. sanoisin että juuri näiden kinkkisten asioiden takia aika nihkeesti ottavat omakoteja.. suosittelisin putkiston kuntotarkastusta ammattilaisella. muutamalla yrityksellä on huippukalustoa tähän tarkoitukseen.

• jeanbourget

Jotenkin on sellainen käsitys, ettei näitä uusia menetelmiä edes tehdä omakotitaloihin. Varsinkaan yksittäisiin, koska se ei ole kannattavaa.

• LTV OY

Moi Kaikki

Ihan pakko kommentoida tätä ketjua kun on niin paljon harhapuhetta. Itse Olen yhden Suomen suurimman uusilla tekniikoilla toteuttavan jätevesiputkisaneeraajan eteläsuomen ENTINEN nokkamies. Nykyisin valvon näiden urakoiden suorittamista pienissä sekä suurissa kohteissa eteläsuomessa.
      Kaikki putket pystytään nykyään sukittamaan ja suurin osa myös ruiskuvalamaan. Useimmiten uusilla menetelmillä toteutettu putkiurakka tulee vähintään puolet halvemmaksi kuin perinteinen(kunhan urakka suunnitellaan oikein ja tiedetään oikeasti mikä on lähtötilanne)... puhumattakaan asukasystävällisyydestä.
      Tuollaisen kyseessä olevan rintamamiestalon kaikkien linjojen sukitus, ruiskuvalu tai näiden yhdistelmä kestää noin viikon ja hinta 10-20 tonnin välillä(vuonna 2008 hinnat oli toki toiset.. jopa puolet kalliimmat). Jos sukitetaan pelkkä kellarin runkolinja kaivolle, voi hinnassa päästä jopa 3-4 tuhanteen euroon.
      Urakoitsijat eivät yleensä aikatauluihinsa ota muutamien päivien tai edes viikon urakkaa koska se ei vaan kannata. Mutta kuitenkin itsekin olen ohjannut näitä omakotitalohankkeita useampia ns. täytetöinä. Nykyisessä työssäni minä voin luvata että kun tilaus tehdään, pystyn järjestämään saneerauksen 2kk aikana tilauksesta. Siinä tapauksessa minä myös vastaan työmaan valvonnasta ja sen oikeanlaisesta toteuttamisesta!! Valvontatoimia ei kannata sivuuttaa näissä hankkeissa koska kuntien rakennusvalvonta ei vaadi pätevyyksiä urakoitsijoiden työnjohdolta niin valitettavasti monenlaisia urakoitsijoita ja varsinkin työnjälkeä on tullut nähtyä!

LTV OY
      Marko Virta
      0400 385 286

• Uusavuttomuutta ko

Elastic Pipe Oy . Mun omakotitaloon teki kyseinen virma viemärisaneerausken nykymenetelmillä.Kannattaa ottaa asioista selvää,kun on tuo netti olemassa . Tämänkin kyselyn aikana olist jo selvittänyt asiat ihan iisisti googlesta.

• koski2017

Taas yksi pinnotus firma mainostaa itseänsä täällä......

• viemärin_remontti

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      85
      4578
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      86
      4416
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      43
      3759
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      17
      3572
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      2977
    6. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2784
    7. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      21
      2711
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      39
      2113
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      158
      1758
    10. Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?

Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli
      Maailman menoa
      110
      1316
    Aihe