Ford County

kysyjä_

Millainen kone Ford County on? 654 mallinen olisi mietinnän alla, että uskaltaisiko sellaista ostaa harraste käyttöön. Onko millaisia kokemuksia?

16

13822

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eihän siinä ole

      edes etupyöriä! Neljä isoa takapyörä?

    • foortikontu

      Taitaa olla aika alkuvaiheen tonnisarjan voorteihin tehtyjä "kontu"sovituksia. Aikaisemmat taisivat olla Fordsonneihin rakennettuja.

      Ideahan tuossa Ford Countysä oli ottaa Ford -traktorin runko, riisua siitä etuakseli, vaihtaa taka-akselimollukat sellaisiin, joissa oli ylimääräinen ulosotto taka-akselilta kummallekin sivulle, laittaa etuakseli, jossa oli pyörännavoissa kulmavaihde ja liitäntä siihen sivukardaaniin, ja näin saatiin vasen ja oikea puoli synkroniin, ja taka-akselin tasauspyörästönlukkoa käyttämällä täydelliseen nelipyörävetoon.

      Kääntösäde ei kovin pieni ole, koska isolle etupyörälle ei ole kääntymiskulmaa oikein, mutta toista puolta jarruttamalla saadaan konty kääntymään kuin telakone.

      Oma pieni takavuosien ajokokemus on 654:stä, ja voimansiirto ja suurempi paino jarruttavat selvästi etenemistä samanlaiseen normaaliin Foortiin verrattuna, eli moottori tuntuu hieman tehottomalta siihen vetäjään. Vetovoimaahan on ja painonjakauma on nelivetoiseen oikea.

      Kyllähän joka miehellä pitäisi kontu olla. Mut saattaa olla käytettynä kallis ja sitten paljon myös ajettuja nuo olivat , eli merkittäviä kulumia löytyne varmasti.

      -SS-

      • jokaiselle

        County rakensi myös "tavallisia" neliveto-Fordeja vuoteen 1984 asti, kunnes Ford aloitti omien nelivetomallien tuotannon.

        Lisätietoja: http://www.konedata.net/Traktorit/County4000-Four.htm

        Muistan hämärästi 1960-luvulta Aran kaivurilla ja etukuormaajalla varustetun 4-vetoisen Fordson Major Manuelin. Sekin siis Countyn muuntama. Etutasauspyörästö oli toisessa sivussa, kuten ylläolevan linkin kuvissakin. Myöhemmin sama kaivuri asennettiin Countyyn, olisiko ollut 764?

        Muistan myös toisen traktorikaivurin, jossa oli peruskoneena Fordson Major -perustainen County.
        Siinä oli omatekoinen ohjaamo, jossa lattia oli nostettu rungon yläpuolelle ja suuret ýhtenäiset ikkunapinnat - siis aikaansa edellä. Tästä johtuen ohjauspyörä oli suunnilleen kuskin polven korkeudella

        "Oikean" isoilla etupyörillä varustetun Countyn kardaanijärjestely näkyy hyvin täältä: http://www.konedata.net/Traktorit/County754.htm

        "Oikeiden" Countyjen valmistus päättyi 1990.

        Ja aikamoisia konstruktioita nämäkin:
        http://www.konedata.net/Traktorit/CountyHighDrive.htm

        http://www.konedata.net/Traktorit/CountyFC.htm


      • työnjohtaja vaan
        jokaiselle kirjoitti:

        County rakensi myös "tavallisia" neliveto-Fordeja vuoteen 1984 asti, kunnes Ford aloitti omien nelivetomallien tuotannon.

        Lisätietoja: http://www.konedata.net/Traktorit/County4000-Four.htm

        Muistan hämärästi 1960-luvulta Aran kaivurilla ja etukuormaajalla varustetun 4-vetoisen Fordson Major Manuelin. Sekin siis Countyn muuntama. Etutasauspyörästö oli toisessa sivussa, kuten ylläolevan linkin kuvissakin. Myöhemmin sama kaivuri asennettiin Countyyn, olisiko ollut 764?

        Muistan myös toisen traktorikaivurin, jossa oli peruskoneena Fordson Major -perustainen County.
        Siinä oli omatekoinen ohjaamo, jossa lattia oli nostettu rungon yläpuolelle ja suuret ýhtenäiset ikkunapinnat - siis aikaansa edellä. Tästä johtuen ohjauspyörä oli suunnilleen kuskin polven korkeudella

        "Oikean" isoilla etupyörillä varustetun Countyn kardaanijärjestely näkyy hyvin täältä: http://www.konedata.net/Traktorit/County754.htm

        "Oikeiden" Countyjen valmistus päättyi 1990.

        Ja aikamoisia konstruktioita nämäkin:
        http://www.konedata.net/Traktorit/CountyHighDrive.htm

        http://www.konedata.net/Traktorit/CountyFC.htm

        Ford Coynty oli erään aliurakoitsijan vetolaitteena meidän työmailla Vantaalla vielä 80 luvulla vetäen täryjyrää ja tiivistäen kerroksia ennen asfaltointia.
        Vettä ajettiin valuttaen työlaanille tankkiautolla ja se auttoi tiivistämisessä.
        Kuski istui radiokuulokkeet korvissa hytissä iät ja ajat hitaasti mataen ja epäkeskojyrä jumputti
        penkkaa tiiviiksi.
        Sitten jossain vaiheessa nuo jyrät kiellettiin ja sitten pitikin olla itsekulkevat jyrät tietokonedatoineen
        josta näki kellonajat ja tärinävoimakkuudet, jos
        taloihin oli tullut vaurioita kadun varrella.


      • Juntti
        työnjohtaja vaan kirjoitti:

        Ford Coynty oli erään aliurakoitsijan vetolaitteena meidän työmailla Vantaalla vielä 80 luvulla vetäen täryjyrää ja tiivistäen kerroksia ennen asfaltointia.
        Vettä ajettiin valuttaen työlaanille tankkiautolla ja se auttoi tiivistämisessä.
        Kuski istui radiokuulokkeet korvissa hytissä iät ja ajat hitaasti mataen ja epäkeskojyrä jumputti
        penkkaa tiiviiksi.
        Sitten jossain vaiheessa nuo jyrät kiellettiin ja sitten pitikin olla itsekulkevat jyrät tietokonedatoineen
        josta näki kellonajat ja tärinävoimakkuudet, jos
        taloihin oli tullut vaurioita kadun varrella.

        Osiakin löytyy hyvin,jos kiinnostaa niin osta pois.Onhan se vähän toista kuin naapurinsedän Valmet 502,mutta muista että ne kaikki on aikanaan olleet tosi työssä,ja se yleensä näkyy.


      • hummppis
        jokaiselle kirjoitti:

        County rakensi myös "tavallisia" neliveto-Fordeja vuoteen 1984 asti, kunnes Ford aloitti omien nelivetomallien tuotannon.

        Lisätietoja: http://www.konedata.net/Traktorit/County4000-Four.htm

        Muistan hämärästi 1960-luvulta Aran kaivurilla ja etukuormaajalla varustetun 4-vetoisen Fordson Major Manuelin. Sekin siis Countyn muuntama. Etutasauspyörästö oli toisessa sivussa, kuten ylläolevan linkin kuvissakin. Myöhemmin sama kaivuri asennettiin Countyyn, olisiko ollut 764?

        Muistan myös toisen traktorikaivurin, jossa oli peruskoneena Fordson Major -perustainen County.
        Siinä oli omatekoinen ohjaamo, jossa lattia oli nostettu rungon yläpuolelle ja suuret ýhtenäiset ikkunapinnat - siis aikaansa edellä. Tästä johtuen ohjauspyörä oli suunnilleen kuskin polven korkeudella

        "Oikean" isoilla etupyörillä varustetun Countyn kardaanijärjestely näkyy hyvin täältä: http://www.konedata.net/Traktorit/County754.htm

        "Oikeiden" Countyjen valmistus päättyi 1990.

        Ja aikamoisia konstruktioita nämäkin:
        http://www.konedata.net/Traktorit/CountyHighDrive.htm

        http://www.konedata.net/Traktorit/CountyFC.htm

        Mulla on ollut töissä countu jo kuusi vuotta ja siitä on tehty täyshydraulinen kallioporakone, eli mettäkoneen puomilla ylettyy 7 metriin ja maantason alle neljä metriä. Soveltuu mielestäni parhaiten kanaalilouhintaan. Ihmeen luotettava kone se on peruskoneena ,kaikki pumput ja moottori on vaihdettu pariin otteeseen- vm 83 ja tehty puomiloneeksi 95


    • County= Teg

      mikä tuo sitten on? mallinimi teg? ainakin meidän puita ajanut joskus...

    • Coynty

      Halikkoon eli Salon lähelle tulee joku uusi kauppakeskus ja siellä näin viime vuoden lopulla countyn vielä tositoimissa, en nähnyt mallimerkintää enkä sitä mikä laite sillä ole perässä. Mutta toisaalta voi ajatela, että aika rautainen peli, kuinka moni sen ikäinen traktori vielä urakointikäytössä. Sen verran tiedän ettei se vehje ainakaan 90- luvun peli ollut.

      • veikko5-2

        Ford- ja Fordson Conty on miesten traktori.


      • sovankylässä savotta
        veikko5-2 kirjoitti:

        Ford- ja Fordson Conty on miesten traktori.

        se countyn rauta pehmetä pahasti siellä mettässä.


    • mulla on

      Jos rahalla saa ostaa, osta heti

    • ronski rauta

      ... on kyseessä, ja nimenomaan työkone. Taitaa myös olla aika luja vehje. Yhdedellä tutulla on tollanen suht vanha Ford County ja olen sitä pariin kertaan katsellu mettäs tositoimis. Aika komiasti se rouhi meneen mettäs isolla vetämättömällä kärryllä komia tukkikuorma päällä ja huonoilla ketjuilla. Nyt siinä on paremmat ketjut ja onkin melkonen veturi ku heittää etuvanteisiin pari sataa kiloo painoo ja kunnon ketjut joka kulmaan. Muistan aika hyvin ku kärryn telipyörän eteen osu ison miehen reiden vahvunen mänty. No, vähän aikaa se siinä jurras ja sitten tää kuski löi läpän tiskiin ja mänty nurin. Se on raakaa peliä ku Countyllä ajaa tukkeja ;-). Tosimiesten työkone, ei ole omiaan mihinkään pikkupipertelyyn .

    • JuusoJalmari

      Turvesuolla ajelin 70-luvulla Countyillä. Niiden vetokyky oli parempi kuin tavallisten nelikkojen. Kerran pääsin kokeilemaan kovan maan töissä ja hämmästyin vetokykyä. Ainakin suolle niissä oli turhan vähän tehoa. Käyttökelpoisia vehkeitä, mutta monilla on jo parin tavallisen traktorin ikä takanaan. Mites se varaosahuolto toimii? Kannattanee selvittää,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä tehdä asialle?

      Jos laitan deitti-ilmon "40-vuotias nainen etsii seuraa" niin ketään ei kiinnosta (korkeintaan paria runkkaripenaa joill
      Sinkut
      160
      2610
    2. Selänteiden kommentit

      Se on kesä taas. On alkanut Selänteen rouvakin antamaan lausuntoja ja ohjeita meille. Ei voi olla totta. Yksi Selännekki
      Kotimaiset julkkisjuorut
      218
      1736
    3. Ethän syytä itseäsi

      siitä miten asia menivät. Mä en antanut sulle tilaisuutta.
      Ikävä
      182
      1640
    4. 79
      1311
    5. Kirkon kuoronjohtajalle varoitus

      Oulun hiippakunnan oratoriokuoro johtaja on saanut varoituksen. Lähettänyt seksuaalissävytteisiä viestejä naiskuorolais
      Luterilaisuus
      28
      1055
    6. Nyt kun pride on ohi on siks

      Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että homoseksuaalisuuden harjoittaminen on syntiä (1. Moos. 19:1-13; 3. Moos. 18:22;
      Luterilaisuus
      297
      976
    7. Miljonääri-Miehensä palkalla elelijä-Sirpa Selänne kertoo: lapsemme eivät osoita mieltä!

      Miksi osoittaisivatkaan kun saavat kaiken isin miljoonilla? Luontoakaan ei kannata suojella niin kovin kun isin autotal
      Julkkikset
      51
      961
    8. Muistatteko itsenne vuonna 1986?

      Millainen olit, mitä haaveilit? Ovatko haaveet toteutuneet, jäänyt vajaaksi vai oletko jopa saanut enemmän mitä olisit t
      Sinkut
      179
      870
    9. Miksi et mies halua

      Seksiä minun kanssa?
      Ikävä
      79
      853
    10. Et vastannut vielä

      Herättikö jokin tunteesi uudelleen vai mistä nyt tuulee?
      Ikävä
      65
      818
    Aihe