Millainen kone Ford County on? 654 mallinen olisi mietinnän alla, että uskaltaisiko sellaista ostaa harraste käyttöön. Onko millaisia kokemuksia?
Ford County
16
13713
Vastaukset
- Eihän siinä ole
edes etupyöriä! Neljä isoa takapyörä?
- foortikontu
Taitaa olla aika alkuvaiheen tonnisarjan voorteihin tehtyjä "kontu"sovituksia. Aikaisemmat taisivat olla Fordsonneihin rakennettuja.
Ideahan tuossa Ford Countysä oli ottaa Ford -traktorin runko, riisua siitä etuakseli, vaihtaa taka-akselimollukat sellaisiin, joissa oli ylimääräinen ulosotto taka-akselilta kummallekin sivulle, laittaa etuakseli, jossa oli pyörännavoissa kulmavaihde ja liitäntä siihen sivukardaaniin, ja näin saatiin vasen ja oikea puoli synkroniin, ja taka-akselin tasauspyörästönlukkoa käyttämällä täydelliseen nelipyörävetoon.
Kääntösäde ei kovin pieni ole, koska isolle etupyörälle ei ole kääntymiskulmaa oikein, mutta toista puolta jarruttamalla saadaan konty kääntymään kuin telakone.
Oma pieni takavuosien ajokokemus on 654:stä, ja voimansiirto ja suurempi paino jarruttavat selvästi etenemistä samanlaiseen normaaliin Foortiin verrattuna, eli moottori tuntuu hieman tehottomalta siihen vetäjään. Vetovoimaahan on ja painonjakauma on nelivetoiseen oikea.
Kyllähän joka miehellä pitäisi kontu olla. Mut saattaa olla käytettynä kallis ja sitten paljon myös ajettuja nuo olivat , eli merkittäviä kulumia löytyne varmasti.
-SS-- jokaiselle
County rakensi myös "tavallisia" neliveto-Fordeja vuoteen 1984 asti, kunnes Ford aloitti omien nelivetomallien tuotannon.
Lisätietoja: http://www.konedata.net/Traktorit/County4000-Four.htm
Muistan hämärästi 1960-luvulta Aran kaivurilla ja etukuormaajalla varustetun 4-vetoisen Fordson Major Manuelin. Sekin siis Countyn muuntama. Etutasauspyörästö oli toisessa sivussa, kuten ylläolevan linkin kuvissakin. Myöhemmin sama kaivuri asennettiin Countyyn, olisiko ollut 764?
Muistan myös toisen traktorikaivurin, jossa oli peruskoneena Fordson Major -perustainen County.
Siinä oli omatekoinen ohjaamo, jossa lattia oli nostettu rungon yläpuolelle ja suuret ýhtenäiset ikkunapinnat - siis aikaansa edellä. Tästä johtuen ohjauspyörä oli suunnilleen kuskin polven korkeudella
"Oikean" isoilla etupyörillä varustetun Countyn kardaanijärjestely näkyy hyvin täältä: http://www.konedata.net/Traktorit/County754.htm
"Oikeiden" Countyjen valmistus päättyi 1990.
Ja aikamoisia konstruktioita nämäkin:
http://www.konedata.net/Traktorit/CountyHighDrive.htm
http://www.konedata.net/Traktorit/CountyFC.htm - työnjohtaja vaan
jokaiselle kirjoitti:
County rakensi myös "tavallisia" neliveto-Fordeja vuoteen 1984 asti, kunnes Ford aloitti omien nelivetomallien tuotannon.
Lisätietoja: http://www.konedata.net/Traktorit/County4000-Four.htm
Muistan hämärästi 1960-luvulta Aran kaivurilla ja etukuormaajalla varustetun 4-vetoisen Fordson Major Manuelin. Sekin siis Countyn muuntama. Etutasauspyörästö oli toisessa sivussa, kuten ylläolevan linkin kuvissakin. Myöhemmin sama kaivuri asennettiin Countyyn, olisiko ollut 764?
Muistan myös toisen traktorikaivurin, jossa oli peruskoneena Fordson Major -perustainen County.
Siinä oli omatekoinen ohjaamo, jossa lattia oli nostettu rungon yläpuolelle ja suuret ýhtenäiset ikkunapinnat - siis aikaansa edellä. Tästä johtuen ohjauspyörä oli suunnilleen kuskin polven korkeudella
"Oikean" isoilla etupyörillä varustetun Countyn kardaanijärjestely näkyy hyvin täältä: http://www.konedata.net/Traktorit/County754.htm
"Oikeiden" Countyjen valmistus päättyi 1990.
Ja aikamoisia konstruktioita nämäkin:
http://www.konedata.net/Traktorit/CountyHighDrive.htm
http://www.konedata.net/Traktorit/CountyFC.htmFord Coynty oli erään aliurakoitsijan vetolaitteena meidän työmailla Vantaalla vielä 80 luvulla vetäen täryjyrää ja tiivistäen kerroksia ennen asfaltointia.
Vettä ajettiin valuttaen työlaanille tankkiautolla ja se auttoi tiivistämisessä.
Kuski istui radiokuulokkeet korvissa hytissä iät ja ajat hitaasti mataen ja epäkeskojyrä jumputti
penkkaa tiiviiksi.
Sitten jossain vaiheessa nuo jyrät kiellettiin ja sitten pitikin olla itsekulkevat jyrät tietokonedatoineen
josta näki kellonajat ja tärinävoimakkuudet, jos
taloihin oli tullut vaurioita kadun varrella. - Juntti
työnjohtaja vaan kirjoitti:
Ford Coynty oli erään aliurakoitsijan vetolaitteena meidän työmailla Vantaalla vielä 80 luvulla vetäen täryjyrää ja tiivistäen kerroksia ennen asfaltointia.
Vettä ajettiin valuttaen työlaanille tankkiautolla ja se auttoi tiivistämisessä.
Kuski istui radiokuulokkeet korvissa hytissä iät ja ajat hitaasti mataen ja epäkeskojyrä jumputti
penkkaa tiiviiksi.
Sitten jossain vaiheessa nuo jyrät kiellettiin ja sitten pitikin olla itsekulkevat jyrät tietokonedatoineen
josta näki kellonajat ja tärinävoimakkuudet, jos
taloihin oli tullut vaurioita kadun varrella.Osiakin löytyy hyvin,jos kiinnostaa niin osta pois.Onhan se vähän toista kuin naapurinsedän Valmet 502,mutta muista että ne kaikki on aikanaan olleet tosi työssä,ja se yleensä näkyy.
- hummppis
jokaiselle kirjoitti:
County rakensi myös "tavallisia" neliveto-Fordeja vuoteen 1984 asti, kunnes Ford aloitti omien nelivetomallien tuotannon.
Lisätietoja: http://www.konedata.net/Traktorit/County4000-Four.htm
Muistan hämärästi 1960-luvulta Aran kaivurilla ja etukuormaajalla varustetun 4-vetoisen Fordson Major Manuelin. Sekin siis Countyn muuntama. Etutasauspyörästö oli toisessa sivussa, kuten ylläolevan linkin kuvissakin. Myöhemmin sama kaivuri asennettiin Countyyn, olisiko ollut 764?
Muistan myös toisen traktorikaivurin, jossa oli peruskoneena Fordson Major -perustainen County.
Siinä oli omatekoinen ohjaamo, jossa lattia oli nostettu rungon yläpuolelle ja suuret ýhtenäiset ikkunapinnat - siis aikaansa edellä. Tästä johtuen ohjauspyörä oli suunnilleen kuskin polven korkeudella
"Oikean" isoilla etupyörillä varustetun Countyn kardaanijärjestely näkyy hyvin täältä: http://www.konedata.net/Traktorit/County754.htm
"Oikeiden" Countyjen valmistus päättyi 1990.
Ja aikamoisia konstruktioita nämäkin:
http://www.konedata.net/Traktorit/CountyHighDrive.htm
http://www.konedata.net/Traktorit/CountyFC.htmMulla on ollut töissä countu jo kuusi vuotta ja siitä on tehty täyshydraulinen kallioporakone, eli mettäkoneen puomilla ylettyy 7 metriin ja maantason alle neljä metriä. Soveltuu mielestäni parhaiten kanaalilouhintaan. Ihmeen luotettava kone se on peruskoneena ,kaikki pumput ja moottori on vaihdettu pariin otteeseen- vm 83 ja tehty puomiloneeksi 95
- County= Teg
mikä tuo sitten on? mallinimi teg? ainakin meidän puita ajanut joskus...
- sama asia
Teg oli Ruotsissa rakennettu, Ford 5000:een perustuva metsätraktori. Vaikka etupyörät olivatkin yleensä takapyörien kokoiset, ne eivät olleet vetävät eivätkä myöskään kääntyvät, mutta niitä voitiin nostaa tai laskea. Ohjaus oli toteutettu häntäohjauksena.
Tässä pari kuvaa:
http://fi.msnusers.com/n8g0fho8020re4ek2n80dhqts3/metskoneettulivat.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=2192
http://www.pottupellossa.fi/galleria/albums/userpics/normal_kuvat%20kes%E4%2005%20067.jpg
http://www.pottupellossa.fi/galleria/albums/userpics/normal_teg_keulii.jpg
http://www.pottupellossa.fi/galleria/albums/userpics/normal_SUC50746.JPG - karmeaa puunajoa
sama asia kirjoitti:
Teg oli Ruotsissa rakennettu, Ford 5000:een perustuva metsätraktori. Vaikka etupyörät olivatkin yleensä takapyörien kokoiset, ne eivät olleet vetävät eivätkä myöskään kääntyvät, mutta niitä voitiin nostaa tai laskea. Ohjaus oli toteutettu häntäohjauksena.
Tässä pari kuvaa:
http://fi.msnusers.com/n8g0fho8020re4ek2n80dhqts3/metskoneettulivat.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=2192
http://www.pottupellossa.fi/galleria/albums/userpics/normal_kuvat%20kes%E4%2005%20067.jpg
http://www.pottupellossa.fi/galleria/albums/userpics/normal_teg_keulii.jpg
http://www.pottupellossa.fi/galleria/albums/userpics/normal_SUC50746.JPGen kyllä tohtis tuolla lähteä lastaamaan, raskas nosturi heikon peltikopin katolla. saiko tuota edes lämpimäksi? onkohan enää missään tuollaista rotanluokkua olemassa..
- Anonyymi
karmeaa puunajoa kirjoitti:
en kyllä tohtis tuolla lähteä lastaamaan, raskas nosturi heikon peltikopin katolla. saiko tuota edes lämpimäksi? onkohan enää missään tuollaista rotanluokkua olemassa..
Tuli aikanaan ajettua Tegeillä puuta paljonkin. toinen oli tuo 5000 perustuva ja toinen oli turbolla ja brokhouse muunin vaihteistolla. ne oli kovia ja lujia pelejä tuohon aikaan ilman teloja niitä ei ollut ajateltu ajettaviksi mutta telojen kanssa ne kyllä rökitti ja rökittää maatalous vehkeet edelleen.
- Coynty
Halikkoon eli Salon lähelle tulee joku uusi kauppakeskus ja siellä näin viime vuoden lopulla countyn vielä tositoimissa, en nähnyt mallimerkintää enkä sitä mikä laite sillä ole perässä. Mutta toisaalta voi ajatela, että aika rautainen peli, kuinka moni sen ikäinen traktori vielä urakointikäytössä. Sen verran tiedän ettei se vehje ainakaan 90- luvun peli ollut.
- veikko5-2
Ford- ja Fordson Conty on miesten traktori.
- sovankylässä savotta
veikko5-2 kirjoitti:
Ford- ja Fordson Conty on miesten traktori.
se countyn rauta pehmetä pahasti siellä mettässä.
- mulla on
Jos rahalla saa ostaa, osta heti
- ronski rauta
... on kyseessä, ja nimenomaan työkone. Taitaa myös olla aika luja vehje. Yhdedellä tutulla on tollanen suht vanha Ford County ja olen sitä pariin kertaan katsellu mettäs tositoimis. Aika komiasti se rouhi meneen mettäs isolla vetämättömällä kärryllä komia tukkikuorma päällä ja huonoilla ketjuilla. Nyt siinä on paremmat ketjut ja onkin melkonen veturi ku heittää etuvanteisiin pari sataa kiloo painoo ja kunnon ketjut joka kulmaan. Muistan aika hyvin ku kärryn telipyörän eteen osu ison miehen reiden vahvunen mänty. No, vähän aikaa se siinä jurras ja sitten tää kuski löi läpän tiskiin ja mänty nurin. Se on raakaa peliä ku Countyllä ajaa tukkeja ;-). Tosimiesten työkone, ei ole omiaan mihinkään pikkupipertelyyn .
- JuusoJalmari
Turvesuolla ajelin 70-luvulla Countyillä. Niiden vetokyky oli parempi kuin tavallisten nelikkojen. Kerran pääsin kokeilemaan kovan maan töissä ja hämmästyin vetokykyä. Ainakin suolle niissä oli turhan vähän tehoa. Käyttökelpoisia vehkeitä, mutta monilla on jo parin tavallisen traktorin ikä takanaan. Mites se varaosahuolto toimii? Kannattanee selvittää,
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1031565
Välillä käy mielessä
olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.781204- 881127
- 1391036
Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta
Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt580985Mika Muranen juttu tänään
Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras1967Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."
Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih8892- 20880
Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."
Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum9724Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa
On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida8670