Hei, oletteko houmanneet minkäänlaisia sivuoireita käyttäessänne lariamia.Tuoteselosteessa on monenlaisia oireita,niinkuin kaikissa lääkkeissä.
Kaikki pitää raportoida, vaikka harva niitä saa.
Lariamista
25
4507
Vastaukset
- jujjejo
Kärsin niistä juuri nyt, viime tiistaine eka pilleri eilen toinen. kuumeinen olo ilman kuumetta, oikeastaan ihan kauhea olo, jos ei lopu,niin jätän lääkityksen kesken ennen matkaa
- Erykah
minulle tuli lariamista outoja unia. :D ei pahoja eikä mitään, outoja vain! Mutta ne olivat aina seuraavana yönä kun otin lääkkeen, eivät joka yö.
Ehkä myös hieman väsyneisyyttä, mutta muuten ei mitään.- gambam
mulla on huimauksen ja "tokkuraisuuden" lisäksi ollut aivan sekoja unia. esim. yhdessä unessa paistoin elävältä ja söin akvaariokalojani!! toisessa puukotin työkaveria joka nauroi koko unen ajan kammottavasti =D ja useana yönä heränny kesken kramppeihin. Nyt reilun viikon jälkeen oireet on helpottanu lihassärkyä lukuunottamatta. Mulla oireet pahimpia lääkkeenotosta seuraavana päivänä. ELi ei ehkä lentopäivää edeltävänä kannata syödä.
- hyvää matkaa
Käytimme mieheni kanssa molemmat viime lokakuussa 8-viikon Lariam-kuurit Tansanian matkan yhteydessä.
Emme saaneet mitään sivuoireita, vaikka vähän jännitti.
Kyselin myös muilta matkaseurueemme jäsenistä sivuoireista. 15-hengen porukasta 11 käytti Lariamia, kellään ei sivuvaikutuksia.
Sivuoireet ovat harvinaisia, mutta mahdollisia.- Suomensopuli
Meikäläisellä ei aiheuttanut muuta kuin pientä sormien puutumista oli aika-ajoin havaittavissa. Vaimo näki kuulemma unia mutta se nyt uneksii muutenkin..
- tullut oireita
Suomensopuli kirjoitti:
Meikäläisellä ei aiheuttanut muuta kuin pientä sormien puutumista oli aika-ajoin havaittavissa. Vaimo näki kuulemma unia mutta se nyt uneksii muutenkin..
Olen lapseni kanssa ottanut nyt 7 viikkoa Lariamia. Vielä on yksi pilleri jäljellä. Kun ottaa ruoan yhteydessä ja juo paljon (pari lasillista), voi olla vähemmän sivuoireita. Mulla on ollut aina seuraavana päivänä pillerin ottamisen jälkeen vähän huimausta. Se menee ohi, mutta on vähän epämiellyttävää. Lapsella ei ole ollut mitään oireita.
Gambiassa oli hyttysiä vuoden vaihteessa todella vähän verrattuna Suomen suveen. Sain kolme pistosta. Tietysti huonolla tuurilla juuri yksi itikka oli malariankantaja, mutta lääkekään ei ole satavarma. Saattaisin jopa lähteä seuraavalle matkalle ilman lääkitystä, koska en käy pusikoissa ja oleile iltaisin myöhään ulkona. Hotellihuoneessa oli yhtenä yönä yksi hyttynen. Emme käyttäneet myrkkyjä, vaikka mukana oli, ei ollut tarvetta.
Jos päässä viiraa jo valmiiksi, Lariamia ei kannata käyttää. Eli siis psyykeoireet tulevat niille, joilla on taipumusta muutenkin. Unia voi nähdä muutenkin, varsinkin jos juo viinaksia ;) - malariamaa
tullut oireita kirjoitti:
Olen lapseni kanssa ottanut nyt 7 viikkoa Lariamia. Vielä on yksi pilleri jäljellä. Kun ottaa ruoan yhteydessä ja juo paljon (pari lasillista), voi olla vähemmän sivuoireita. Mulla on ollut aina seuraavana päivänä pillerin ottamisen jälkeen vähän huimausta. Se menee ohi, mutta on vähän epämiellyttävää. Lapsella ei ole ollut mitään oireita.
Gambiassa oli hyttysiä vuoden vaihteessa todella vähän verrattuna Suomen suveen. Sain kolme pistosta. Tietysti huonolla tuurilla juuri yksi itikka oli malariankantaja, mutta lääkekään ei ole satavarma. Saattaisin jopa lähteä seuraavalle matkalle ilman lääkitystä, koska en käy pusikoissa ja oleile iltaisin myöhään ulkona. Hotellihuoneessa oli yhtenä yönä yksi hyttynen. Emme käyttäneet myrkkyjä, vaikka mukana oli, ei ollut tarvetta.
Jos päässä viiraa jo valmiiksi, Lariamia ei kannata käyttää. Eli siis psyykeoireet tulevat niille, joilla on taipumusta muutenkin. Unia voi nähdä muutenkin, varsinkin jos juo viinaksia ;)en lähtenyt enkä lähtisi ilman malarialääkitystä.
Helmikuun alussa 07 - ekan illan jälkeen jalat kaikki paukamilla eikä pusikoissa käyty.ilmassa moskiittoja ei näkynyt.
gambiassa suuri yksi suuri lasten kuolin syy on malaria.
turesteja kenellä ei ole ollut malarian esto lääkitystä on myös kuollut.
yksi pahin malaria alue maailmalla on gambia-virallinen tieto:-(
estolääkitys niin voit viettää hyvän ja huolettoman loman.
- 2 + 2
Meille tuollapäin Afrikkaa itsekin käynyt lääkäri suositteli estolääkkeeksi Malaronea. Lapsillekin. Eikä tullut haittavaikutuksia kun otti ne tukevan aamupalan kanssa. Pari päivää ennen matkaa aloitus, matkan ajan ja viikko sen jälkeen vielä ja kerran päivässä.
Ja nimenomaan haittavaikutusten vähyyden vuoksi lääkäri suositteli tuota Malaronea - sivuvaikutuksia
En ymmärrä miksi pitää väen vängällä ottaa sitä Lariamia koska siitä todella monelle tulee sivuoireita. Ei tietenkään kaikille. Malaronesta en ole kuullut kenellekään tulevan. Itse otin Malaronea ja ihan ilman syömistäkin välillä, eikä tullut mitään.
On se kalliimpaa mutta jos on turistireissulle menossa niin miksi pilata kallis loma muutaman euron tähden? Sitten tietysti pitää miettiä jos joutuu niitä jatkuvasti syömään.
Siitä ei kuitenkaan kannata laistaa.- on tullut.
Kyllä siitä Malaronestakin voi tulla sivuvaikutuksia, ja tiedän että niitä tulee. Me söimme Lariamia, eikä meille tullut mitään muuta kun outoja unia. Eihän sekään kivaa, mutta pientä, verrattuna mitä voi tulla.
Luulen että se nyt vaan riippuu ihmisistä,jotkut ovat herkempiä kun toiset.Eikä sitä kannata hirveesti miettiä, sitten vasta niitä vikojakin löytää. En missään nimessä jättäis kumminkin syömättä, meillä oli ainakin enemmän hyttysiä tänä vuonna kun viime vuonna, ja niinhän se on, että se malaria voi tarttua jo yhdestä hyttysestä. - syksyllä
on tullut. kirjoitti:
Kyllä siitä Malaronestakin voi tulla sivuvaikutuksia, ja tiedän että niitä tulee. Me söimme Lariamia, eikä meille tullut mitään muuta kun outoja unia. Eihän sekään kivaa, mutta pientä, verrattuna mitä voi tulla.
Luulen että se nyt vaan riippuu ihmisistä,jotkut ovat herkempiä kun toiset.Eikä sitä kannata hirveesti miettiä, sitten vasta niitä vikojakin löytää. En missään nimessä jättäis kumminkin syömättä, meillä oli ainakin enemmän hyttysiä tänä vuonna kun viime vuonna, ja niinhän se on, että se malaria voi tarttua jo yhdestä hyttysestä.Gambiassa ja söimme Lariamia.Meitä oli neljä keski-ikäistä eikä kukaan saanut sivuoireita ko.lääkkeestä.
Mitä enemmän mietit asiaa sitä helpommin sivuoireet ilmenee????
- Luminella:)
Oltiin viime huhtikuussa ja syötiin Lariam kuuri miehen kanssa. Kummallakaan ei mitään oireita. On varmaan melko yksilöllistä.
- Gambian matkalta
Mulle matkailuun erikoistunut lääkäri kertoi, että viime vuonna kahdelle suomalaiselle oli tullut malaria Gambiasta. Toisella ei lääkkeitä ja toisella väärän alueen tabletit.
Malaronesta tuli vatsaoireita, Lariamista ei juuri mitään. Kumpi sitten on parempi, lyhyt kuuri yksi pilleri päivässä (malarone) vai pitkä kuuri yks tabletti kerran viikossa (lariam)?
- sivuvaikutuksia
Itselläni ei ollut Lariamin kanssa ongelmia Gambiassa. Kuurin jälkeen alkoi epämääräiset psyykkiset ongelmat: tuli jännitys- ja ahdistustiloja. Kestivät vajaan vuoden, kunnes menivät ohitse. Luojan kiitos, ettei tullut psykoottisia oireita.
Toisaalta vaikea sanoa, johtuiko nuo mielenterveysjutut Lariamista. Ihmeellisesti tulivat vain juuri Lariam kuurin loppuvaiheessa... - migreenipotilas
Jos on herkkä ihminen, mulla esim migreenitaipumus, ei suositella Lariumia. Katsopa netistä Larium-haulla engl.kieliset sivut tästä malarialääkityksestä, siellä kirjoittavat ja varoittavat useat matkailijat joilla on tullut mitä ihmeellisempiä oireita aina paaniikkikohtauksista pidempi aikaiseen sekavuuteen ja ahdistukseen. On olemassa toinen, kahden malarialääkkeen lääkeyhdistelmä jolla voi sivuta Lariumin . Tepsii yhtä hyvin. Sain Suomessa terkkarin lääkäriltä sellaisen vaihtoehdon tepsi aivan yhtä hyvin.
- Lariam lääkityksenä
Hoho, ei olisi varmaan pitänyt lukea tätä, olen niin kauhean luulosairas.
Hieman alkoi epäilyttää, kun itselläni on muutenkin jo, harvoin kylläkin, taipumusta sekaviin uniin, joiden jälkeen on sellainen olo, että nyt minä tulen hulluksi. Jonkinlaisia muitakin lieviä psyykeongelmia löytyy, ja masennukseen taitaa olla sukurasite -lisäksi käytän vielä e-pillereitäkin.
Hmm. Noh, voin vain toivoa, että unohdan tämän asian ennen lomaa, kun innostus lisääntyy. Vajaa kaksi viikkoa lähtöön, pian pitäisi siis ruveta tuota syömään.- rauhoittaa
Ota kuitenkin vain ihan iisisti. Malarialääkitys on ehdoton tuohon maahan, sitä ei missään nimessä saa jättää pois. Juuri ennen kuin menimme Gambiaan siellä kuoli (marraskuussa 2006) brittituristi malariaan. Ei ollut käyttänyt malarian estolääkitystä.
Aloita kuuri hyvissä ajoin jo Suomessa. Jos on kaksi viikkoa lähtöön niin voisit aloittaa kuurin jo. Monet tekivät meidän matkaryhmästä sillä tavoin, että aloittivat kuurin 2 - 3 viikkoa ennen matkaa. Näkivät mahdolliset sivuvaikutukset jo Suomessa.
Kirjoitin tuolla aiemmin, että minulle tuli Lariamkuurin loppuvaiheessa mielenterveyshäiriöitä, siis epämääräisiä ahdistus- ja jännitystiloja, jotka kestivät vajaan vuoden. Tarkistin päiväkirjasta äsken, niin nämä häiriöt vaivasivat viisi kuukautta kuurin loputtua.
Kuitenkaan malarian kanssa ei kannata ottaa minkäänlaista riskiä. Edelleen olen sitä mieltä, että vaikka oireeni liittyisivät Lariamiin selvisin silti suht vähällä. Eikä tietenkään ole mitään varmuutta liittyivätkö. - pian taas Gambiaan..
rauhoittaa kirjoitti:
Ota kuitenkin vain ihan iisisti. Malarialääkitys on ehdoton tuohon maahan, sitä ei missään nimessä saa jättää pois. Juuri ennen kuin menimme Gambiaan siellä kuoli (marraskuussa 2006) brittituristi malariaan. Ei ollut käyttänyt malarian estolääkitystä.
Aloita kuuri hyvissä ajoin jo Suomessa. Jos on kaksi viikkoa lähtöön niin voisit aloittaa kuurin jo. Monet tekivät meidän matkaryhmästä sillä tavoin, että aloittivat kuurin 2 - 3 viikkoa ennen matkaa. Näkivät mahdolliset sivuvaikutukset jo Suomessa.
Kirjoitin tuolla aiemmin, että minulle tuli Lariamkuurin loppuvaiheessa mielenterveyshäiriöitä, siis epämääräisiä ahdistus- ja jännitystiloja, jotka kestivät vajaan vuoden. Tarkistin päiväkirjasta äsken, niin nämä häiriöt vaivasivat viisi kuukautta kuurin loputtua.
Kuitenkaan malarian kanssa ei kannata ottaa minkäänlaista riskiä. Edelleen olen sitä mieltä, että vaikka oireeni liittyisivät Lariamiin selvisin silti suht vähällä. Eikä tietenkään ole mitään varmuutta liittyivätkö.Malarian voi saada estolääkkeistä huolimatta, eivät ne mitkään 100% turva ole... Itselläni esiintyy rankkaa migreeniä enkä missään nimessä lariamia ottaisi! En käyttänyt, eikä muukaan perhe, mitään estolääkitystä Gambiassa, eikä muillakaan Afrikan reissuilla. Maalaisjärkeä, käytännön suojautumista jne, eivätkä sekään takaa,ettei joskus sairastuisi.. Siskoni Afrikassa sairastelee malariaa vähän väliä, monilla ystävilläni ei ole koskaan ollut sitä.Itselläni on kerran ollut lääkitys siihen,mutta mitä silloin sairastin, ei aavistustakaan. ;) Se kuuluu niihin elämän ikäviin puoliin siellä päin.
- Lariamia???
Miksi otat Lariamia, kun Malarone on tutkitusti siedetympi ja yhtä tehokas Gambiassa esiintyvään malariaan? Malarone on hiukan kalliimpi, mutta mitä sitten hyödyt, jos saat oireita halvemmasta Lariamista? En sinuna pilaisi matkaani, jos jo nyt tiedät mahdollisia esteitä sen käytölle.
- monale
Lariamia??? kirjoitti:
Miksi otat Lariamia, kun Malarone on tutkitusti siedetympi ja yhtä tehokas Gambiassa esiintyvään malariaan? Malarone on hiukan kalliimpi, mutta mitä sitten hyödyt, jos saat oireita halvemmasta Lariamista? En sinuna pilaisi matkaani, jos jo nyt tiedät mahdollisia esteitä sen käytölle.
Lähdemme kolmannelle reissulle Gambiaan 14 kk:n sisällä ekasta matkasta huhtikuussa ja pohdin pitääkö taas vetää lariam kuuri. Kun ei millään viitsisi, sivuoireita ei pahemmin ollut toisella reissulla, ekalla aina kolme tuntia oksettava olo napin ottamisen jälkeen.
- kannattaa..
monale kirjoitti:
Lähdemme kolmannelle reissulle Gambiaan 14 kk:n sisällä ekasta matkasta huhtikuussa ja pohdin pitääkö taas vetää lariam kuuri. Kun ei millään viitsisi, sivuoireita ei pahemmin ollut toisella reissulla, ekalla aina kolme tuntia oksettava olo napin ottamisen jälkeen.
Lariam ei anna pitkäaikaista suojaa malariaa vastaan kuurin lopettamisen jälkeen. Jos haluat suojan, niin sitten vain uuttaa päälle. Itselläni on sama tilanne, vuoden aikana olen syönyt jo yli 6 kk Lariamia ja lähden taas, siispä L:n syönti jatkuu. Gambian malaria on tappavaa laatua..
- monale
kannattaa.. kirjoitti:
Lariam ei anna pitkäaikaista suojaa malariaa vastaan kuurin lopettamisen jälkeen. Jos haluat suojan, niin sitten vain uuttaa päälle. Itselläni on sama tilanne, vuoden aikana olen syönyt jo yli 6 kk Lariamia ja lähden taas, siispä L:n syönti jatkuu. Gambian malaria on tappavaa laatua..
pakko kai se on taas napsia napit, milloin olet itse lähdössä seuraavan kerran?
- mennään..
monale kirjoitti:
pakko kai se on taas napsia napit, milloin olet itse lähdössä seuraavan kerran?
Lähden maaliskuun lopulla. Tietää taas kahdeksan viikon Lariam-kuuria:).
Eipä silti, muuttaisin kokonaan talven ajoiksi Gambiaan, jos olisi mahdollisuus.
- 7.2 matkalle
Lariamia syödään kaverini kanssa, lähtö 7.2.
Kummallekaan ei ole tullut minkäänlaisia oireita. Todennäkösesti monelle tulee jo siitä kun lakkaamatta ajattelee lääkkeestä mahdollisesti aiheutuvia oireita... siis luulotautia :)- matkalta palannut
Itsehän söin Afrikan matkallani lariamia onnistuneesti 8viikkoa ilman mitään sivuvaikutuksia kunnes Suomeen takaisin päästyäni alkoivat kummaliset paniikkihäiriökohtaukset, pahoinvointi ja sekava olotila (ei mikään kaamosmasennus). En ole aikaisemmin moisten vaivojen kanssa joutunut tekemisiin eikä minulla ole koskaan ollut mitään mielenterveydellisiä ongelmia. Toivotaan että tämä olotila menee ohi kunhan "myrkky" poistuu elimistöstä. Puoliintumisaika lariamilla on 2-4viikkoa. Viimeisen napin söin noin puolitoista viikkoa sitten. Olo vielä vähän "hutera",mutta paranemaan päin ollaan kuitenkin menossa.Aika lailla tuurista näyttää olevan kiinni miten oma kroppa lariamiin reagoi. Paljon tapasin reissuni aikana henkilöitä joille ei lariam sopinut sivuvaikutusten takia, mutta monet söivät sitä ilman mitään ongelmia. En saanut malariaa joten asiansa lariam ajoi, mutta seuraavalle reissulle ostan kyllä eri napit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938676
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264838- 504288
- 623857
- 513236
- 503040
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.512607- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422345