Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Häälahjan hinta

mikä sopiva?

Ystäväni menee naimisiin ja lahjan hintaa mietiskelen. Olisiko 50 euroa sopiva summa sijoittaa häälahjaan?

Olen myös ystäväni kaaso.

9

3603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lahjoittajatar

      Mielestäni 50 euron lahja läheiselle hääparille on mielestäni oikein hyvä summa. Sillä saa hankittua jo jotain mukavaa tai sijoittaa vaikka heidän häämatkaansa.

      • naimisissa jo

        Hei!

        Voi myös olla, ettei sinulta odoteta muuta lahjaa, kuin tukena/apuna olemista. Kaaso kun olet. Näin ainakin minun tuttava piirissäni on tapana. Olen ollut kerran kaasona ja silloin morsian ilmoitti ettei mitään lahjaa tarvitse tuoda. Muistin kuitenkin pienellä lahjalla hääparia, jonka tiesin olevan heidän mieleen. Sama toistui omissa häissämme. Kaasolle ja bestmanille kerrottiin hyvissä ajoin, ettei enää lahjoja heiltä odoteta.. Olivat kuitenkin yhdessä kerränneet meille seuraavan aamun selviytymis-pakkauksen. Se oli mukava yllätys.

        Mutta tietenkin jos haluat muistaa, niin 50 euroa on aivan riitttävästi, ellei jopa liikaa?? Minusta ainakin olisi noloa ottaa ystävältä, joka on kaasona, isoa lahjaa.


    • itse????

      Häälahjan hinta = vieraan hinta. Eli 40 euroa enempää en laittaisi. Jos häät vaatii majoittumisen ja muita hankintoja, häälahjan olemus tästä vaan hupenee. Käsintehty leipälaatikko tai 6-vuotiaan tunteella väsäämä servettiteline käy hyvin ja muisto on ikuinen (varaston perällä)!

      • kustannus-hyöty

        "Häälahjan hinta = vieraan hinta"

        Kovin on materialistinen ajatusmaailma. Jottei vaan vahingossa itse jäisi palelemaan, niin lasketaan omat kulut ja annetaan lahja sen mukaan. Jos tullaan oikein kaukaa, niin kulujahan tulee sen verran, ettei lahjaa tarvitse viedä ollenkaan, eiks niin?

        Minun mielestäni ne, jotka ovat hääparille läheisempiä, voivat satsata hiukan enemmän. Sellaiset kutsutut, jotka ovat vieraampia, pärjäävät vähän pienemmälläkin. Jokainen voi suhteuttaa lopullista summaa sekä siihen, mitä tietää morsiusparin varallisuudesta että tietysti omiin varoihinsa. Ei ole häpeä olla köyhä, ja jos morsiuspari odottaa köyhältä pröystäilevää lahjaa, se on morsiusparin häpeä.


      • alkup.
        kustannus-hyöty kirjoitti:

        "Häälahjan hinta = vieraan hinta"

        Kovin on materialistinen ajatusmaailma. Jottei vaan vahingossa itse jäisi palelemaan, niin lasketaan omat kulut ja annetaan lahja sen mukaan. Jos tullaan oikein kaukaa, niin kulujahan tulee sen verran, ettei lahjaa tarvitse viedä ollenkaan, eiks niin?

        Minun mielestäni ne, jotka ovat hääparille läheisempiä, voivat satsata hiukan enemmän. Sellaiset kutsutut, jotka ovat vieraampia, pärjäävät vähän pienemmälläkin. Jokainen voi suhteuttaa lopullista summaa sekä siihen, mitä tietää morsiusparin varallisuudesta että tietysti omiin varoihinsa. Ei ole häpeä olla köyhä, ja jos morsiuspari odottaa köyhältä pröystäilevää lahjaa, se on morsiusparin häpeä.

        Kuluilla tarkoitinkin lähinnä sitä, jos morsiuspari alkaa esim. sanelemaan vieraiden asusteita.

        Näin kävi kun ystäväni, joka meni 2003 kesänä naimisiin, ja jonka kaaso olin, halusi että laitan päälleni sinistä (mitä inhoan yli kaiken) koska se kävi niin hyvin puitteisiin ja sointui herkkään morsiamen väritykseen. Oli puhe, että maksaisi puvun, mutta omasta pussistahan tuokin meni. Enkä ole pukua käyttänyt sen jälkeen.

        Ja kyllä sen häälahjan hinnan voi suoraan verrata siihen mitä yksi vieras tulee hääparile maksamaan. Ja se on kai keskimäärin n. 40 e, riippuen häiden hengestä.

        Enkä kyllä ymmärrä ajattelutapaasi muutenkaan. Miksi ne, jotka yleensä tekee kaiken työnkin, olisi velvollisia satsaamaan enemmän myös lahjaan? Siinäkö kiitos että sai raataa yötä myöten laitellen tuoleja riviin ja koristellen kattoa?


      • kustannus-hyöty
        alkup. kirjoitti:

        Kuluilla tarkoitinkin lähinnä sitä, jos morsiuspari alkaa esim. sanelemaan vieraiden asusteita.

        Näin kävi kun ystäväni, joka meni 2003 kesänä naimisiin, ja jonka kaaso olin, halusi että laitan päälleni sinistä (mitä inhoan yli kaiken) koska se kävi niin hyvin puitteisiin ja sointui herkkään morsiamen väritykseen. Oli puhe, että maksaisi puvun, mutta omasta pussistahan tuokin meni. Enkä ole pukua käyttänyt sen jälkeen.

        Ja kyllä sen häälahjan hinnan voi suoraan verrata siihen mitä yksi vieras tulee hääparile maksamaan. Ja se on kai keskimäärin n. 40 e, riippuen häiden hengestä.

        Enkä kyllä ymmärrä ajattelutapaasi muutenkaan. Miksi ne, jotka yleensä tekee kaiken työnkin, olisi velvollisia satsaamaan enemmän myös lahjaan? Siinäkö kiitos että sai raataa yötä myöten laitellen tuoleja riviin ja koristellen kattoa?

        Voi hyvät hykkyrät. Oletko nimimerkistäsi huolimatta se, joka alkoi puhua lahjan ja vieraan hinnasta, vai oletko ketjun aloittaja, se alkuperäinen lahjanhinnan kysyjä? Jos nimittäin olet ketjun aloittaja, niin minä puhuin siitä kulujen laskemisesta, johon joku kehotti laskemaan vieraan hintaa.

        Ja jos nyt oletkin se vieraan hintaa laskeskellut, niin "morsiuspari alkaa esim. sanelemaan vieraiden asusteita" taitaa olla melko epätavallista. Kun et sitä ajatustasi edes ekassa viestissäsi avannut, niin eipä tule lukijalle ekaksi mielenkään.

        "Miksi ne, jotka yleensä tekee kaiken työnkin, olisi velvollisia satsaamaan enemmän myös lahjaan?"

        Taidat muutenkin olla melko herkällä, vaikka mainitsemista kauhu-sinishäistä on jo tuon verran aikaa, vai oletko raatanut kaasona muissakin häissä? Minä puhuin siitä, että läheiset voivat satsata enemmän. On mielestäni tavanomaista, että morsiusparin vanhemmat, sisarukset, kummit ja mummit satsaavat enemmän. Sen sijaan semmoinen, joka on tullut kutsutuksi serkkutytön ominaisuudessa ja tavannut morsiusparia edellisen kerran muutama vuosi sitten, häneltä tuskin odotetaan samanlaista satsausta. Että niitä läheisiä voi olla muitakin kuin kaasot!

        Tyttö hyvä, jos sinun kokemuksesi on noin "Siinäkö kiitos että sai raataa yötä myöten..." kitkerä, niin toivottavasti olet ottanut opiksesi etkä lupaudu enää ystävien kaasoiksi. Lopuksi, olen tosiaan sitä mieltä, että jokainen häävieras katsoo siihen omaan lompakkoon, kuinka paljon voi panostaa. Sopivaa lahjan hintaa ei voi muut määritellä, koska jo neljäkymppiäkin voi tarkoittaa jollekulle kuukauden purkkitonnikalakuuria ja toinen ei huomaa sen lompakosta mihinkään hävinneenkään.


      • aloittajan kirjoitus
        kustannus-hyöty kirjoitti:

        Voi hyvät hykkyrät. Oletko nimimerkistäsi huolimatta se, joka alkoi puhua lahjan ja vieraan hinnasta, vai oletko ketjun aloittaja, se alkuperäinen lahjanhinnan kysyjä? Jos nimittäin olet ketjun aloittaja, niin minä puhuin siitä kulujen laskemisesta, johon joku kehotti laskemaan vieraan hintaa.

        Ja jos nyt oletkin se vieraan hintaa laskeskellut, niin "morsiuspari alkaa esim. sanelemaan vieraiden asusteita" taitaa olla melko epätavallista. Kun et sitä ajatustasi edes ekassa viestissäsi avannut, niin eipä tule lukijalle ekaksi mielenkään.

        "Miksi ne, jotka yleensä tekee kaiken työnkin, olisi velvollisia satsaamaan enemmän myös lahjaan?"

        Taidat muutenkin olla melko herkällä, vaikka mainitsemista kauhu-sinishäistä on jo tuon verran aikaa, vai oletko raatanut kaasona muissakin häissä? Minä puhuin siitä, että läheiset voivat satsata enemmän. On mielestäni tavanomaista, että morsiusparin vanhemmat, sisarukset, kummit ja mummit satsaavat enemmän. Sen sijaan semmoinen, joka on tullut kutsutuksi serkkutytön ominaisuudessa ja tavannut morsiusparia edellisen kerran muutama vuosi sitten, häneltä tuskin odotetaan samanlaista satsausta. Että niitä läheisiä voi olla muitakin kuin kaasot!

        Tyttö hyvä, jos sinun kokemuksesi on noin "Siinäkö kiitos että sai raataa yötä myöten..." kitkerä, niin toivottavasti olet ottanut opiksesi etkä lupaudu enää ystävien kaasoiksi. Lopuksi, olen tosiaan sitä mieltä, että jokainen häävieras katsoo siihen omaan lompakkoon, kuinka paljon voi panostaa. Sopivaa lahjan hintaa ei voi muut määritellä, koska jo neljäkymppiäkin voi tarkoittaa jollekulle kuukauden purkkitonnikalakuuria ja toinen ei huomaa sen lompakosta mihinkään hävinneenkään.

        En siis ollut minä ;)


    • asiassa

      50 euroa läheiseltä ystävältä häälahjaan on reilusti ok. Toisaalta koska osallistut juhliin jo työpanoksellasi ei lahjan tarvitse olla lähellekään noin kallis. Mutta loppupelissä lahjan luonne ja tarkoituksenmukaisuus kai ratkaisee.

      Itse laittaisin kaukaisen sukulaisen häälahjaan n. 10-15 e, lähisukulaisen lahjaan kai 15-20 ja oikein läheisen ihmisen lahjaan 20-40 e. Mutta jos on muuta kuin normituloinen, niin mikä estää törsäämästä enemmänkin. Toisaalta tässäkin on syytä olla menemättä ihan yli riman. Liika pröystäily kun saattaa olla jopa noloa?

    • jiuku

      Vai meinasit vielä lahjan viedä??? Ja ilmeiseti löytyy ihan lahjalistakin vai ovatko törkeyden huiput kehdanneet pyytää ihan rahana???

      Ruuat on kuitenkin otettu varmasti ihan halvimmasta päästä ja juomatkin joutuu vieraat itse maksamaan. Aatteleppa vähän miten paljon rahaa sinulla menee vaatteisiin ja bensoihin. Vai vielä lahja? Pyydä enemmin hääparilta palkkaa itsellesi. Vaikka 20 euroa tunti...etteivät pääse häillä rikastumaan.

      Ei vaan. Taidat ihan oikeasti olla ystävä, etkä vain katkera vanhapiika :) Ja luultavasti haluat jolloin kivalla lahjalla muistaa ystäviäsi. 50 e on jo todella paljon ja tuskin ystäväsi häiden jälkeen tarkistaa hintaa, vaan ovat aidosti iloisia muistamisestasi. (oli sitten hinta lapussa mitä tahansa).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      83
      2122
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1808
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      30
      1760
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1520
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      65
      1471
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      76
      1392
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      20
      1354
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1312
    9. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1284
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1271
    Aihe