auttakaa nyt joku :(

sisäsiisteys

mulla on yli puoli vuotias uroskoira. on kyllä sisäsiisti muuten, mutta ei osaa pyrkiä ulos kun hätä yllättää.. Äsken pissi suoraan lattialle ulko-oven eteen.. ei sitten voinu kertoa mulle että pissattaa.. todella rasittavaa kun ei yhtään tiiä koska on hätä kun ei millään lailla ilmase sitä. heti kun huomasin sen kyykistyvän pissalle niin karjasin ei ja kyllä sen pitäis muutenki tietää ettei sisälle saa kusta! miten saan koiran oppimaan että menee ovelle vinkumaan tai osottaa jotenki et on hätä? kyseinen rotu ei oo mikään haukkuherkkä niin aika vaikeaa saada ainakaan haukkumaan..yrittäny oon.. tää on tosi inhottava ongelma. tietenki käytän koiraa ulkona tietyin ajoin mutta jos joskus sattuu olemaan hätä niin olishan se kiva tietää kuitenki.. kiitos asiallisista vastauksista!

18

1177

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Höh

Itselläni on koira, joka ei myöskään ilmaissut millään tavalla hätäänsä. 7-8 kuukautta vanhana se sisälle tekeminen vaan loppui kuin seinään. Koeta kestää, ei se kauaa ole pentu! ;)

• pennun omistaja

Ensinnäkin jos karjut pennulle pää punaisena se menee seuraavan kerran sohvan taakse pissalle. Muutenkaan sitä EI sanaa ei kannata tähän kohtaan uhrata, kärsii vaan inflaation, eikä tehoa myöhemmässä koulutuksessa. Siis malttia vaikka juuri sisäsiisteyden opettelu käy varmaan eniten koiranpennun omistajien hermoille.
      Vie koira ulos ruokailun jälkeen(viimeistään n puolentunnin päästä), leikkimisen jälkeen ja muutenkin opettelu vaiheessa mahdollisimman usein. Kun koira on tehnyt tarpeensa ulos muista kehua aina kovasti ja anna vaikka vielä namipala. Ajattele positiivisesti, kyllä ne kaikki koirat oppivat, ennemmin tai myöhemmin! Tsemppiä

• sjkfhjkhjkhg

Mulla on kohta kahdeksan kuukautinen uros. Sisäsiisti ollut noin kuusi kuukautisesta asti, periaatteessa nelikuukautisesta asti, mutta nyt vasta kestää yötkin. Uusi ongelma vaan on toi "teiniangsti". pissailee mielenosoitukseksi ja kun yrittää vakuuttaa minut, että nyt mennään ulos (vaikka tiiän ettei sillä voi vielä olla hätä). Menee hermo.
        Sit mulla on parikuukautinen pentu, joka laskujeni mukaan pissaa toisinaan joka kymmenes minuutti. Arvatkaa vaan meneekö mulla hermo. Oon yrittänyt opettaa lehdelle - ei mitään edistystä. Toisen koirani kanssa selvisi viemällä sitä tunnin välein ulos ja leikin jälkeen. Tuosta penikasta ei ikinä tiedä.
        Jaan vaan tässä tuntemuksiani. Armoton vitutus täällä meneillään. Otan osaa. Kyllä se koira siitä oppii. Sitä minä ainakin itselleni hoen....

• se menee
        sjkfhjkhjkhg kirjoitti:

Mulla on kohta kahdeksan kuukautinen uros. Sisäsiisti ollut noin kuusi kuukautisesta asti, periaatteessa nelikuukautisesta asti, mutta nyt vasta kestää yötkin. Uusi ongelma vaan on toi "teiniangsti". pissailee mielenosoitukseksi ja kun yrittää vakuuttaa minut, että nyt mennään ulos (vaikka tiiän ettei sillä voi vielä olla hätä). Menee hermo.
        Sit mulla on parikuukautinen pentu, joka laskujeni mukaan pissaa toisinaan joka kymmenes minuutti. Arvatkaa vaan meneekö mulla hermo. Oon yrittänyt opettaa lehdelle - ei mitään edistystä. Toisen koirani kanssa selvisi viemällä sitä tunnin välein ulos ja leikin jälkeen. Tuosta penikasta ei ikinä tiedä.
        Jaan vaan tässä tuntemuksiani. Armoton vitutus täällä meneillään. Otan osaa. Kyllä se koira siitä oppii. Sitä minä ainakin itselleni hoen....

Pentu oppii normaalisti suhteellisen sisäsiistiksi puolen vuoden tiennoilla. Mutta vahinkoja sattuu vuoden ikään saakka silloin tällöin useimmille. Parikuinen todella pissaa vielä muutaman kymmenen minuutin välein. Kaikki eivät opi tekemään paperille lainkaan, jotkut tekevät osan paperille ja loput mihin sattuu. Pentu ei välttämättä pyydä ulos, mutta kyllä sen käytöksestä huomaa milloin se haluaisi ulos, jos sitä joutaa tarkkailemaan. Itselläni on puolivuotiaasta asti tuo pentu tehnyt ulos, ei sekään mitenkään pyydä ulos, mutta 5-6 kertaa päivässä käydään, niin ei ole kertaakaan kahteen viikkoon sisälle tehnyt.

• kleini
        se menee kirjoitti:

Pentu oppii normaalisti suhteellisen sisäsiistiksi puolen vuoden tiennoilla. Mutta vahinkoja sattuu vuoden ikään saakka silloin tällöin useimmille. Parikuinen todella pissaa vielä muutaman kymmenen minuutin välein. Kaikki eivät opi tekemään paperille lainkaan, jotkut tekevät osan paperille ja loput mihin sattuu. Pentu ei välttämättä pyydä ulos, mutta kyllä sen käytöksestä huomaa milloin se haluaisi ulos, jos sitä joutaa tarkkailemaan. Itselläni on puolivuotiaasta asti tuo pentu tehnyt ulos, ei sekään mitenkään pyydä ulos, mutta 5-6 kertaa päivässä käydään, niin ei ole kertaakaan kahteen viikkoon sisälle tehnyt.

juu, ja ulos myös kun herää unilta. Meillä on ainakin tehonnut se, että jos on pissimässä lattialle nostaa sen vain lehden päälle niin kyllä tekee seuraavatkin pissit lehdelle.. Ja siis kun nostaa pentu lopettaa pissimisen (ei siis ilmassa losota joka paikaan ;) ). tätä tarpeeksi kauan, niin oppii ja kehumiset sitten kun tekee paperille/pihalle. Ja paperia kannattaa pitää vain yhdessä paikassa, ei joka paikassa muutoin oppii että kaikkialle voi tehdä. Ja pennuilla vahinkoja sattuu, niinkuin ihmislapsillakin kun pidätyskyky ei ole kehittynyt tarpeeksi. Tsemiä vain ja yritä jaksaa, vaikka hermoille käy. Niin se on joka pennun kanssa. Varmaan osasitkin siihen varautua kun pennun otit..

• lisää...

Nyt ykkösenä, RAUHOITU. Yritä olla, kuin et huomaisikaan. Joku koiruus voi hakea huomiota tekemällä kiellettyä. Tosi on, ne oppivat aikanaan. Asian kerrallaan. Vuosi ja muutama kuukausi päälle muuttaa tilannetta, toivottavasti. Omanikin ilmoittaa tulemalla viereen tuijottamaan, jota en ole huomaavinani. Hetken päästä pihalle. Alussa teki joka puolelle ja murkkuiässä matollekin taas. Pentti Virtasen Koiran korjauskirja ja koiraneuvola voisi olla avuksi. Hae netistä lisää tietoa. Hermot säästyy oikeasta opetuksesta. Voimia!

• alottaja

siis älkää nyt hyvät ihmiset käsittäkö väärin! en hae neuvoja koiran sisäsiisteyteen opettamiseen vaan siihen miten se oppii ilmoittamaan hädästään. koira on sisäsiisti, ei kuseksi sisälle tahallaan eikä huomionhakuisesti vaan AINOASTAAN kun hätä on jo niin suuri ettei jaksa enää piettää. tätä tapahtuu siis tosi harvoin mutta jos joskus esim teen ruokaa ja aion käyttää koiran sen jälkeen ulkona mutta myöhästynkin minuutin niin olisi kiva jos koira "kertoisi" että nyt repee rakko jos ei mennä ulos eikä pissis sisälle.

• tosi harvoin
        alottaja kirjoitti:

siis älkää nyt hyvät ihmiset käsittäkö väärin! en hae neuvoja koiran sisäsiisteyteen opettamiseen vaan siihen miten se oppii ilmoittamaan hädästään. koira on sisäsiisti, ei kuseksi sisälle tahallaan eikä huomionhakuisesti vaan AINOASTAAN kun hätä on jo niin suuri ettei jaksa enää piettää. tätä tapahtuu siis tosi harvoin mutta jos joskus esim teen ruokaa ja aion käyttää koiran sen jälkeen ulkona mutta myöhästynkin minuutin niin olisi kiva jos koira "kertoisi" että nyt repee rakko jos ei mennä ulos eikä pissis sisälle.

kuten itse kerrot. Mikä siis on ongelma, jos puolivuotias PENTU tosi harvoin lirauttaa ulko-ovelle? Ja siksi, että ulkoiluväli on venynyt..
        Minusta asiat ovat hienosti: Sinähän olet hoitanut ulkoiluttamiset ja ruokinnat esimerkillisesti, kun koira voi luottaa pääsevänsä pian ulos ilman vikinöitäkin. Se luottaa siis sinun rytmiisi. Nuo lirtsat ovat siis olleet täysiä vahinkoja. Pyyhi ja unohda!

• Pyytää päivällä ulos, kun on hätä, mutta yöllä tekee lattialle pissit ja kakat. Aamulla on keittiössä mielettömät yllätykset aina. :D Mutta pikkuhiljaa ja ajan kanssa, pitää olla kärsivällinen, ottaa huomioon kaikki liikeet, jos on vähänkin levoton/haistelee paljon lattiaa, pyörii ympyrää, niin äkkiä pihalle, sitten paljon kehuja ja namupala (aina on minulla taskussa) Nelli on nyt 3kk vanha, esiuhmaikä ja valtava oppimisen halu! :) Mutta kyllä se sieltä tulee, kaverini koira oli vasta 9kk kun oppi sisäsiistiksi, nyt on 1v :) Enää ei mitään tee sisälle. :) Mut meidän nelliä ei tarvitse heti syönnin/juonnin/leikkimisen jälkeen viedä enää pihalle, ainoastaan silloin kun menee ulko-oven eteen ja katsoo sillä ihanalla pentuilmeellä/hyppii ovea vasten. Sit mennään pihalle. :D
      Tsemppiä ja kärsivällisyyttä. :)

• kai sitä

voi opettaa ilmoittamaan hädästä. tai jos joku osaa, niin kuulen mielelläni. meijän poitsulla sattuu myös pari pisu vahinkoa sisälle, tai sitte ei. ihan riippuu. mutta ei myöskään osaa ilmoittaa. öisin ei enää tee pissojakaan. koskaan se ei oo öisin kakannut edes sisälle :) nyt se on 3.5kk ja melkee sisäsiisti. kärsivällisyyttä siis. puolenvuoden ikäisenähän koiralla on vasta "kunnon" pidätyskyky.. että sinne asti voipi mennä joillakin.

• moneltako?

Joko annatte vain 3 kertaa päivässä ruoan, moneltako? Ruoka-ajoilla voi vaikuttaa yöllisiin kakkoihin, "valmistuuko satsi" vasta aamuksi.

• eiköhän

se koiruli ilmoittanutkin hädästään jo? Jos ulko-oven eteen pissi, niin uloshan oli pyytämässä?
      Meillä oli aina toinen silmä koirassa, jos katosi näkyvistä. Ovelle kun meni, niin heti vietiin myös ulos. Tarkkaile koiraasi, jos menee ovelle niin se on jo viesti sinulle. Meidänkään koira ei mitenkään muuten ilmaise hätäänsä kuin menemällä ovelle, joten... Tsemppiä! =)

• suomenajokoiratar

Meillä opetettiin koira soittamaan lehmänkelloa ovenpielessä kun tahtoi ulos. Ymmärsin kyllä sen katseesta milloin pissattaa ja haluaa ulos, mutta kun teen töitä kotona, niin en aina huomannut katsetta. Sitten keksin laittaa lehmänkellon ovenpieleen kuonon korkeudelle ja soitin sitä aina ulos lähtiessämme. Jo parin viikon kuluttua kellon tarkoitus oli opittu ja koiramme tökki kelloa kuonollaan kun halusi ulos. Joskus se kyllä soitteli sitä kelloa ihan huvikseenkin.

• Meillä tyttö laittoi metallisen koristeen roikkumaan ulko-oven kahvaan jouluna, aina se kilisee kun ovesta kulkee. Nyt olen huomannut että meidän vuoden vanha saksanpaimenkoira, jolla myös hieman hakusessa ulos pyytäminen, käy kilistelemässä sitä koristetta siinä ovessa, aina kun on hätä ja haluaa mennä ulos. Hienon tavan on koira keksinyt. :-)

• ...

Itelläni on 9-10 viikkoinen koira, ja huomaan kun koiralla on hätä jos hän rupeaa etsimään paikkaa. Ja yleensä koira tekee tarpeensa sellaiseen paikkaan sisälle, missä ei kukaan nää. siis jos koira menee nurkan taakse ja etsii paikkaa olemme vieneet sen ulos. sinnehhän se pissa sitten lorahti. ja nyt koira osaa sitten jo vähän vinkua ulko-ovella jos on hätä. tai tulla omistajansa viereen ja vinkaista.
      näin toimi ainakin meillä.
      toivottavasti saat neuvoja ja koirasi oppii pyytämään ulosviemistä :)

• ovelle

Koirasihan ON vielä pentu, ja sisäsiisteys näyttäisi olevan aivan normaalisti mallillaan.

Miksi et pitäisi vielä oven edessä sanomalehteä? Voithan ottaa sen pois vieraiden ollessa/juuri ulkoa tultaessa jne mutta paperi voisi olla siinä muuten?
      Ei kai tuo nyt niin vaarallista ole? Pentusi on kuitenkin puolivuotias, ei esimerkiksi vuoden tai puolitoista. Joten eiköhän nyt vielä jokunen liraus sallita...?
      Meillä ainakin ulkoillaan säännöllisesti ja koiran vinkuminen ei ole se merkki, jolloin ulos lähdetään. Minä päätän ulkoluista, enkä haluakaan koirien vinkuvan hätäänsä. (tottakai niin joskus hädän yllättäessä tekevät, mutta että kannustaa nyt oikein siihen...?)

• alottaja

kiitos vastauksista kaikille. näitä luettuani olen tullut siihen tulokseen että meillä tämä homma toimii näin, kunhan koira pääsee tarpeeksi usein ulos ja pysyköön se niin. pentuhan tämä tosiaan vielä on ja annettakoon nämä tosi harvat pikku pisut anteeksi, tuskin se niitä tahallaan tekee, tulee vaan niinsanotusti "pissa housuun". yöllä ei oo kuitenkaa tehny sisälle moneen kuukauteen ja aamulla kyllä tulee sängyn viereen vinkumaan jos on hätä. eli pitää tarkkailla päivälläki jos huomais jotain merkkejä hädästä.
      ja sille viimeselle kiitos vaan vinkistä mutta itse en ole käyttänyt sanomalehtiä koiran kanssa juuri ikinä, en halua että se luulee että sisälle saa pissiä joskus ja johonki kohtaan vaan että aina mennään ulos.

• Heheheheee

Hohohohooo

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      84
      3987
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      35
      3011
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      99
      2243
    4. Onko jollakin navetassa kuolleita eläimiä

Onko totta mitä facebookissa kirjoitetaan että jonkun navetassa olisi kuolleita eläimiä? Mitä on tapahtunut?
      Puolanka
      31
      1978
    5. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      27
      1791
    6. Hymysi saa tunteet

Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      31
      1780
    7. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      61
      1720
    8. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      27
      1547
    9. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      9
      1507
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1491
    Aihe