whiplash

niskasärky

Olin autokolarissa marraskuussa -07. Kolari aiheutti whiplashin. Millaisia kokemuksia teillä on, miten pitkään ovat niskasäryt jatkuneet? Oletteko pystynyt töissä olemaan? Oletteko fysioterapiassa käyneet, ja onko ollut apua? Itsellä edelleen niskat kipeät ja säryt säteilevät hartioihin ja selkään. Päätäni en pysty paljoa kääntämään.

49

16149

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Myös kolarissa

      Itse olin kolarissa -02 kesällä. Kivut edelleen täysin samana (pää ei käänny, niskat ja hartiat jatkuvasti jumissa ja tulehtuneet, nikamat kokoajan virheasennoissa....)

      Lisäksi niska-hartiaseudun käytön varominen on aiheuttanut koko alemman selän kipeytymisen, ja nyt kivut ovat lannerangassa jo yhtä pahat kuin niskoissakin. Hermosärkyä käsissä, päässä, iskiasvaivoja, jalkojen tunnottomuutta...

      Käytössä hermosärkylääkkeitä (kokeiltu kaikenlaisia), 800mg buranaa, celebraa, sirdaludia, panacodia, lyricaa, noritrenia... Ihan älyttömät vatsakivut lääkkeidenkäytön seuraamuksena, välillä närästää niin paljon että oksennan. Käytössä myös vatsahaavanestolääke.

      Tälläkin hetkellä nojatuolissa istuminen koskee niskoihin niin paljon että tuntuu että silmät pullistuu päästä ulos.

      Ravintola-alan ammatista enää haave jäljellä, nyt pompoteltavana kelan ja työkkärin kanssa, vakuutusyhtiö haistatti paskat ja sanoutui irti koko hommasta (ei voi johtua enää kolarista kivut kun siitä tuli 3v täyteen...) Että näin. Nyt hakusessa työ joka ei ole istumatyö eikä myöskään seisomatyö... Ei raskasta eikä samassa asennossa tapahtuvaa... Hoh-hoi.

      Kun olis vara käydä edes omt-fysioterapiassa, siitä aina hetkeksi helpotus kipuihin. :,( Kun ei ole työkykyä, ei ole töitä, kun ei ole töitä niin ei ole rahaa.

      • samanlaiset oireet

        mistä päin suomea olet? olisi mukava vaihtaaa säköisesti ajatuksia.
        En ole liikenneonnettomuudessa loukkaantunut, vaan työtapaturmassa retkahdusvamma.


      • Vaivaa loppuelämän
        samanlaiset oireet kirjoitti:

        mistä päin suomea olet? olisi mukava vaihtaaa säköisesti ajatuksia.
        En ole liikenneonnettomuudessa loukkaantunut, vaan työtapaturmassa retkahdusvamma.

        Olen saanut myös niskanretkahdusvamman 90 luvun alussa. Ja vaivaa hyvin paljon, talvella vielä enemmän, joutuu käyttämään hyvin lämpimiä vaatteita, (hupputakkia, lämmintä pähinettä, niskoja pitää lämpiminä. Niskat/selkä rasittuvat pienestäkin kevyestä askartelusta ja lihaskireyttä esiintyy ympäri vrk. niska ja selkänikamat vaivaavat suursti. Toisin sanoen elämä on yhtä helvettiä. Lääkärit ja vakuutusyhtiö minimoivat koko vamman.


      • MOLEMMILLE MEILLE

        OLEN KULKENUT SAMAA EPÄTOIVOISTA MATKAA LÄÄKÄRISTÄ JA LÄÄKKEESTÄ TOISEEN. SUURIN VAIKEUTTAJA HOITOON PÄÄSYSSÄ ON KELA JA VAKUUTUSYHTIÖ. TOIMINTA ON RIKOLLISTA JA IHMISARVON POLKEMISTA SANAN RAJUIMMASSA MUODOSSA. KIDUTUS ON MUUALLA KIELLETTY. MEILLE JA MEIDÄN LÄHEISILLE SE ON SALLITTUA. SIUNAUSTA JA VOIMIA MEILLE KAIKILLE. "TURHAKE"


    • se vaan on

      Tahtoo olla vähän niin että kerran retku, aina retku(vamma). Olen ollut itse monessa kolarissa, viimeisimmän (peräänajo) jälkeen sitten tuli kunnon retkuvamman oireet ja jatkuvat jo viidettä vuotta. On siis erilaisia kipuja, vaihtelee vähän sen mukaan mitä olen tehnyt ja missä asennossa päätä pitänyt. Kivut niskassa, suu, kieli ja suun ympäristö puutuu, käsi puutuu, jalka myös hervoton (niskan takia)jne. Löydöksenä ylämmän kaularangan nikaman vaurio ja sen myötä hermojen (autonomisten) vaurioituminen. Aivovamma tuli myös ja sen myötä keskittymis-, muistamis- ja hahmottamishäiriöitä, samoin selkäydinvamma.

      Puoli vuotta vakuutusyhtiä oli mukana ja sen jälkeen olen ollut rappeutunut eukko. Eläkevakuutusyhtiön ja kelan mielestä olen työkykyinen. Olen siis viimeisen vuoden ollut työkyvyttömänä työnhakijana kun kuntoutustuesta tuli hylkypäätös. Käräjillä voitin jutun vak.yhtiötä vastaan, mutta vy valitti hoviin ja taas kestää vuoden.

      Olen itseeni yrittäny hoitaa ja kuntouttaa sen minkä pystyn. Mm. Alexander-tekniikasta sain apua siihen, että hahmotan nyt paremmin, missä asennossa milloinkin olen ja etten enää huomaamatta ole haitallisissa asennoissa (lähinnä pään asento on tärkee). Pilates on auttanut sillai, että syvät tukilaihakset toimii paremimn eikä kuormaa ole niin paljon nikamilla. Voice massage on auttanut kun niskalihakset ovat olleet aivan jumissa (muuta hierontaa ei kantsi edes harkita). Fysioterapian harjoitteet oli aivan hirveitä tuskia tuottavia ja niitä en ole alun yritysten jälkeen enää kokeillut - on tarkoitettu terveemmille, joiden niskanikamat on kunnossa. Sitten yksi hoito, joka auttoi tosi paljoan ja sen ansiosta pahimmat niskan hermosäryt hävisi, oli "ortobionominen hoito". Sen sain Vaasassa, tekijä oli venäläinen taitaja, joka silloin tällöin käy suomessa. Jos kiinnostaa, katso Seitsemän sisaren nettisivut, suosittelen lämpimästi.

      Kuntoutus Ortoniin sain viimein maksusitoumuksen ja se on ollut tosi hyvä ja asiantunteva paikka. Sieltä ohjattiinkin funktionaaliseen magneettiin, jotta saatiin selville, missä vika oli. Tavallisessa magneetissa kun ei noi "pienet" vammat näy. Masennuskin muuten hävisi kun selvisi, että vammoja todella on - huvittavaa sinänsa, että vamman löytyminen oli helpotus.

      Tsemppiä ja jaksamista vaan kaikelle retkuvammapotilaille! Edessänne - ja ehkä jo takanakin - on paljon taistelua. Sairaana kun toivoisi, että joku auttaisi ja asiat etenisi niin kuin lain mukaan kuuluu. Tämä vamma nyt vain sattuu olemaan sellainen mörkö vakuutusyhtiöille ja kelalle, että potilas on sen kanssa aivan yksin, mikään kun ei näy päällepäin ja löydösten tekeminen on hankalaa. On vain kummalliset oireet. Mutta ihmeesti sitä vaan löytää itsestään voimia kun välillä rämpii toivottomuudessa.

      • diagnoosi vasta 12/2007

        Oireina ensin muistiheikkous, jota en heti huomannut kun olin 7kk sairaslomalla kotona, kädessä hermovamma ja sekin kiukuttelee vieläkin.
        Niskakipua ei ollut kuin vasta kolarin jälkeisenä päivänä. Niska turposi ja menin aika huonoksi. Sen jälkee vain tuollaista niskan jäykistelyä ja totaalista jäykistymistä milloin mistäkin syystä. Pahalta tuntuu myös tuo pakkasella kävely?

        Jouduin vaihtamaan työtä muistin takia. Uutta työtä tein osa-aikaisesti ja silti väsyin ja väsyin. Lopulta en oikein meinannut pysyä hereillä lainkaan. Tuli jatkuvaa huimausta ja äkillisiä kuvotuskohtauksia, jolloin en jaksanut edes istua. Silmän ympärykset olivat hienon liilan mustat.

        En myöskään kuullut puhelimen kautta tai siis en saanut toisen puheesta selvää. Ajelin vähän miten sattuu.

        Lääkärillä ravattiin ja verikokeita otettiin. Kaikki kunnossa paitsi ihminen itse. Masennusta tyrkytettiin diagnoosiksi vaikka olen oikein positiivinen ja iloinen ihminen. Testeissä ei masennusta myöskään esiin tullut.

        Niskat tosiaan jumitteli ja tällöin tuli kipujakin ja elohiiriä ensin vain kasvoihin ja välillä silmiin. Silmät lurpsahteli ja oli vaikea keskittyä mihinkään. Silmiä ei myöskään pystynyt kääntelemään pahimpina hetkinä.

        Uni tuli heti kun sain pään tyynyyn. Oli sitten yö tai päivä niin taju oli heti pois. Silti halusin käydä töissä ja nautin ihmisten läsnäolosta. Ihmiskontaktia nytkin kaipaan.

        Öisin hikoilin niin, että piti kääntää peitot ja tyynyt ja kääntyä itsekin toisin päin. Sitten heti palelin aivan kauheassa horkassa johon tärinään miehenikin heräsi.
        Sitten olin lentomatkalla 01/2007 yli 10h suuntaansa. Siitäkös niskat ilmeisesti tykkäsi.

        Alkoi olla jo vaikeaa tuo pystyssä pysyminen. Tuli puhevaikeutta ja lisää kuulovaikeutta. En pystynyt kunnolla kirjoittamaan tai lukemaan. Puhe oli hiukan puurona ja puhe oli 2-3-vuotiaan tasolla.
        Olin kuin kännissä koko ajan. Tässä vaiheessa sain taas anelemalla sairaslomaa.
        Tosin tk-lääkäri oli sitä mieltä, että kyseessä on psykoosi ja pitäisi kuulemma mennä yksityiselle psykiatrille.

        Tuntopuutoksia oli siellä täällä ja nykinää ihan missä vaan. Jalat, pohkeet, pakarat, sormet, silmät, huulet, kohtu, suolet...
        Tuli näköhäiriöitä, joita YKSITYINEN silmälääkäri arveli verenkiertohäiriöksi. Oli äkillisiä silmän särkyjäkin. Erilaisia pilkkujakin välkähteli ihan tuosta vaan.

        Tuttu puheterapeutti teki useita testejä ja sanoi, että samoja tuloksia verenkiertohäiriöisillä tai aivovammoissa.

        Kävin erinäisillä sairaalaneurologeilla ja he sanoivat, että joku depressio tai muu vastaava koska MRI-kuvat olivat pään osalta kunnossa. Kun kuvassa ei näy mitään niin pakko olla psyykkistä.

        Kuntouduin pikkuhiljaa itsekseni.
        Aika kauheaa muuten, että eräskin lääkäri olisi laittanut minut töihin ajamaan autolla kun edes käteni eivät kunnolla toimineet yhteen. He vain olivat päättäneet, että psyykkinen tapaus ja töihin vain. Olin juuri sanonut, että eksyilen tutuilla alueillakin ja liikennesäännöt ovat hukassa. Mies ei antanut ajaa.

        Sain vihdoin kesällä lähetteen psykiatrille. Hän laittoi bumerangina psyyken osalta terveen papereilla takaisin neurolle. Hänestä näm oireet ovat selvästi fyysisiä. Neurologi haukkui psykiatrin ja sanoi, että olen manipuloinut hänet.
        Suomen lääkärit ovat niin väsyneitä näihin "nettisairaisiin".

        Toipuilin pikkuhiljaa ja menin taas töihin oliskohan ollu elokuuta 2007. Meinasin nukahdella rattiin tuollaisen 6 tunnin työpäivän aikana. Niskat jumitteli kuten ennenkin. Sitten alkoi vaihteeksi nuo kädet oireilla ja meni tunto milloin miksikin aikaa. Samoin kasvot olivat tunnottomina.

        Menin lääkäriin sillä asenteella, että kunhan nyt jotain Sirdaludia edes saisin. No sain ja viikon sairaslomaa.

        Otin sairaalaan yhteyttä ja otettiin uudet MRI-kuvat tällä kertaa myös niskasta.
        Niskassa on kulumaa ja ahtaumaa mutta tämä ei neurologin mielestä oireitani aiheuta vaan psyykkeeni. huihai.

        Minulla olikin jo onneksi aika fysiatrille, joka kuunteli tarinani ja sanoi, että selvää pässin lihaa, minulla on siis whipflash- oireet niskassani autokolarista.
        Oireet voivat kuulemma olla monenlaiset ja vaihdella ja muuttua vuosien aikana. Tästä voi kuulemma kuitenkin kuntoutua ja sillä asenteella minä ainakin elän.
        Minullakin siis työ kuormittaa ja nyt pitääkin miettiä työ, jossa ei niska jännity.

        Ensin täytyy koittaa kuntoutua ja saada muisti siihen kuntoon, että voin jotain työtä tehdä.
        Jumppaan varovasti ja koitan kiusata aivoja. Uuden oppimisessahan minulla todettiin vaikeuksia kesällä samoin lähimuistissa.

        Työkykykuntoutuskin on vihdoin aluillaan ja katellaan mitä se tuo tullessaan.
        Vakuutusyhtiöt ei tosiaan kiinnostu näin myöhäisestä diagnoosista. Tapauksesta ehti mennä kuukautta vajaa kolme vuotta kunnes sain diagnoosin.

        Fysiatri yrittää saada minullekin lähetteen tuonne Ortonille. Se on kuulemma Suomen huippua näissä vamma-asioissa.

        Kaikkia oireita ei tähän muista laittaa mutta kaikenlaista on ehtinyt olla. Ja juuri kun ajattelee, että olenko jo kunnossa niin mies sanoo, että otahan rauhassa ja katellaan työtä myöhemmin.

        Tuntopuutoksia on jaloissa milloin missäkin ja välillä nykii ja muisti on mitä on mutta muuten on jotenkin positiivinen olo. Käyn työkavereita kiusaamassa ja pidän yhteyttä ystäviin.

        Hankalaa on tosiaan se, että naamasta ei näy se hämmennys mikä korvien välissä vilistää. En osaa itse noita kela- sun muita asioita hoitaa ja tästä on tullut myös hiukan vastusta matkalla.

        Lääkärit (neurologit, yleislääkärit) myös pomputtelevat eli sanovat etten saa ajaa mutta eivät sitten kirjoita sairaslomaa. Viimeisin neurologi sanoi, että ei hän voi saikkua kirjoittaa kun et ole neurologisesti sairas. Hymyili vielä jotenkin veemäisesti.
        No nyt olen oikealla suunnalla ja oikeilla lääkäreillä.

        tsemppiä tosiaan ja menkää ajoissa lääkärille oireidenne kanssa. Suosittelen fysiatria mieluummin kuin neurologia. Varsinkin jos neurologilta ette apua saa.


      • kituja

        Mä olen kans kitunut kohta viisi vuotta. Alarialigamentti revennyt. Pää juntturassa päivästä toiseen. Ja selkä. Toi sana kummalliset oireet on tuttu juttu. Millonkohan kaularankapotilaat alkavat saada hoitoa ajallaan. Orton on ainoa Suomessa. Tää niskan repeämä ei kuulemma ole vika ollenkaan, siis Suomessa. Muissa kehittyneissä maissa kylläkin. Tää Suomi on sellanen sarvikuonojen maa. Oikeen oksettaa koko touhu.


      • Ennuste hyvä

        Positiivista:

        Retkusta vähän turhaan pelotellaan ja luodaan hirveitä kauhukuvia. Mikäli saat heti diagnoosin ja oikea kuntoutus alkaa välittömästi, vakavastakin vammasta voi kuntoutua todella hyvin. Tiedän monta alarialigamenttinsa katkaissutkka retkahdusvammapotilasta, jotka elävät nyt suht normaalia elämää. Heidän vamma tunnistettiin heti ja hoito alkoi heti. Kaikki eivät kärsi koko elämäänsä hirveistä kivuista ja työkyvyttömyydestä.

        On hyvä muistaa, että myös 90 prosenttia retkahdusvammoista on LIEVIÄ ja vaikeidenkin vammojen ennuste on hyvä, mikäli diagnoosi tosiaan saadaan nopeasti ja hoito alkaa mahd. pian vamman saamisen jälkeen.

        Ojassa käynyt - tarkkaile vointia ja vaadi hoitoa!


      • Mokcba_60
        kituja kirjoitti:

        Mä olen kans kitunut kohta viisi vuotta. Alarialigamentti revennyt. Pää juntturassa päivästä toiseen. Ja selkä. Toi sana kummalliset oireet on tuttu juttu. Millonkohan kaularankapotilaat alkavat saada hoitoa ajallaan. Orton on ainoa Suomessa. Tää niskan repeämä ei kuulemma ole vika ollenkaan, siis Suomessa. Muissa kehittyneissä maissa kylläkin. Tää Suomi on sellanen sarvikuonojen maa. Oikeen oksettaa koko touhu.

        Hauaisin tavata hyvin palautuneen ligamenttinsa katkaisseen potilaan.
        Itse tulin 110kiloisena urheilijapoikana sähköpylvään kanssa maahan pään ollessa 8m. korkeudessa ja jäin alle.
        Vas. lapa pirstaloitui, oikea käsi poikki, aortta hajosi, nyt proteesilla korjattu, aivo ja retkuvamma.
        Olin huippukuntoinen kun tapaturma sattui.Alarialigamentit poikki ja selkäytimen venähdys. Jos näistä toipuu, kertokaa paikka mullekin. Osteopatia vie oireet hetkeksi, mutta käytännössä heti kun nousee ylös, jytinä pahenee sietämättömäksi.
        Korvat soi siihen malliin, että ei kuule omia ajatuksia. Kaularankan syvät lihakset atrofioituneet, mikä kertoo hermotusongelmsta.
        Olen ollut Ortonissa kolme jaksoa, ja pidän mestaa humpuukina. Ei kiinnostunut Kalle eikä muutkaan mun niskasta, jossain saatanan fysioakustisissa jakkaroissa luuhasin ja vastaavaa. Tekeehän ne suht. terveelle varmaan hyvää. Sama Ortonin työkokeilu, täyttä huijausa. Luin kaksi viikkoa lehtiä aulassa, ainoat hommat oli kiinnittää yksi pistorasia ja tehdä yksi piirikaavio. Täysin naurettavaa.
        Vakuutusyhtöt ovat saastuttaneet
        ortonin, kun
        orton on pepa-aukinen ja tarvitsee kuntoutussoppareita vak.yhtiöiltä. Siellä oli pomona Timo Pohjalainen, joka istui TELKISSÄ samaan aikaan. Takuullaa objektiivinen.
        Tottahan kaikki vammat ovat yksilöllisiä, ja voivat parantua hyvinkin, mutta toiset taas eivät, ja järjestelmä kiduttaa ihmisiä avoimesti. Karseaa touhua kerrassaan.
        Toi peli täytyisi puhaltaa poikki nopeasti. Aiheuttaa uhreille ja heidän perheilleen aivan kohtuuttomia kärsimyksiä ja syrjäytrymistä itsemurhista puhumattakaan.
        Mua on osteopatia auttanu, mutta fysioterapeutti sanoi ettei ole nähnyt ikinä näin kireitä lihaksia niskassa ja selässä. Niska rutisee ja paukkuu, ja olo on hyvänä päivänä vain törkeän huono, yleensä sietämättömän huono. Vakuutusyhtiö ei myönnä aivo ja niskavammaa. Vituttaa läpeensä 26 h/vrk. Ei saa mistään kuntoutusta.


      • Näinkin_voi_mennä
        Mokcba_60 kirjoitti:

        Hauaisin tavata hyvin palautuneen ligamenttinsa katkaisseen potilaan.
        Itse tulin 110kiloisena urheilijapoikana sähköpylvään kanssa maahan pään ollessa 8m. korkeudessa ja jäin alle.
        Vas. lapa pirstaloitui, oikea käsi poikki, aortta hajosi, nyt proteesilla korjattu, aivo ja retkuvamma.
        Olin huippukuntoinen kun tapaturma sattui.Alarialigamentit poikki ja selkäytimen venähdys. Jos näistä toipuu, kertokaa paikka mullekin. Osteopatia vie oireet hetkeksi, mutta käytännössä heti kun nousee ylös, jytinä pahenee sietämättömäksi.
        Korvat soi siihen malliin, että ei kuule omia ajatuksia. Kaularankan syvät lihakset atrofioituneet, mikä kertoo hermotusongelmsta.
        Olen ollut Ortonissa kolme jaksoa, ja pidän mestaa humpuukina. Ei kiinnostunut Kalle eikä muutkaan mun niskasta, jossain saatanan fysioakustisissa jakkaroissa luuhasin ja vastaavaa. Tekeehän ne suht. terveelle varmaan hyvää. Sama Ortonin työkokeilu, täyttä huijausa. Luin kaksi viikkoa lehtiä aulassa, ainoat hommat oli kiinnittää yksi pistorasia ja tehdä yksi piirikaavio. Täysin naurettavaa.
        Vakuutusyhtöt ovat saastuttaneet
        ortonin, kun
        orton on pepa-aukinen ja tarvitsee kuntoutussoppareita vak.yhtiöiltä. Siellä oli pomona Timo Pohjalainen, joka istui TELKISSÄ samaan aikaan. Takuullaa objektiivinen.
        Tottahan kaikki vammat ovat yksilöllisiä, ja voivat parantua hyvinkin, mutta toiset taas eivät, ja järjestelmä kiduttaa ihmisiä avoimesti. Karseaa touhua kerrassaan.
        Toi peli täytyisi puhaltaa poikki nopeasti. Aiheuttaa uhreille ja heidän perheilleen aivan kohtuuttomia kärsimyksiä ja syrjäytrymistä itsemurhista puhumattakaan.
        Mua on osteopatia auttanu, mutta fysioterapeutti sanoi ettei ole nähnyt ikinä näin kireitä lihaksia niskassa ja selässä. Niska rutisee ja paukkuu, ja olo on hyvänä päivänä vain törkeän huono, yleensä sietämättömän huono. Vakuutusyhtiö ei myönnä aivo ja niskavammaa. Vituttaa läpeensä 26 h/vrk. Ei saa mistään kuntoutusta.

        No minulla murtumia kaularangassa autokolari v 2003 kalle pelasti mun hengen. Kun menin ortoniin niin en tienny kuin alkaa vyyhti aukee vakuutusyhtiö myönsi syy-yhteyden ja sain rahaa oli ihana monen vuoteen nukkua yöt et tiesi millä maksaa ruoan ja asunnon lyhennykset. Minulla 6 murtumaa niskassa kyllä oikeesti sai apua kun näkyvä vamma kuvissa. Paras oli et saan olla ortonissa aina ihan kivuton laittavat hyvät kipulääkkeet 😊 suosittelen . Mutta jos päihdetaustaa sit pelkkää paratabsia mut minulla urheilutausta. Käyny mm.urheilulukion parempaa kohtelua sain kun urheilu taustaa.


    • Voi mennä ohi

      Minulla meni ohi whiplash. Toinen auto ajoi päälle ja tuli se whiplash. Se oli kolmisen kuukautta. Vuosi 2000. Lähdettiin sitten Irlantiin, oltiin siellä kolme viikkoa ja huish -sitä whiplashia ei enää ollutkaan. Eikä ole tullut. Moni saattaa olla eri mieltä nyt, mutta niin vain kävi.

      • kaikki me

        ihmiset sairastamme sitä omaa tautia ja oirehdintaa. Toiset paranee ja toiset ei.
        Toiset paranee nopeasti ja toiset hitaasti. Joillekin jää jotain oireita tai arpia ja toisille ei.
        Onnea sinulle ihan oikeasti!

        Minä olen toitottanut tätä asiaa sen vuoksi, että itse olen työkyvytön tällä hetkellä. Koska kävin aikoinaan yleislääkärillä ja hän aina totesi, ettei vaivat voi olla kolarista johtuvia niin nyt olen hiukan tyhjän päällä. Yritin tehdä töitä ja ei siitä mitään tullut.

        Jos olisin saanut kunnon tutkimukset alusta lähtien niin vakuutusyhtiö olisi tavalla tai toisella elämässäni mukana.

        Viimeksi neurologilla käydessäni sain kuulla etten saa ajaa työkseni. Olen kuulemma vaaraksi liikenteessä.
        Toisaalta hän ei kuitenkaan kirjoittanut sairaslomaa, sillä hän ei usko whipflashiin missään muodossa yhtään kenelläkään.
        Eli ei saa tehdä töitä mutta mitään ei saa myöskään KELAsta, sillä eihän ole sitä lääkärin todistusta. Ihmeellistä.
        Nyt on sitten muut tutkimukset edessä toisella neurologilla.

        Itse olen käynyt kahdesti tropiikissa tänä aikana. Mies on ystävällisesti kustantanut matkat. Tosin oireeni paheni lämmössä ja tuli noita verenkiertohäiriön oireita. Voi toki johtua yli 10 tunnin lennosta suuntaansa. En kuitenkaan parantunut vaikka nautin lomasta.

        Silti olen positiivinen ja elättelen toivetta, jotta kuntoudun, jotta voin hakeutua uuteen työhön. Kohta se aurinko taas paistaa täällä Suomessakin.


      • Entä asianajaja?
        kaikki me kirjoitti:

        ihmiset sairastamme sitä omaa tautia ja oirehdintaa. Toiset paranee ja toiset ei.
        Toiset paranee nopeasti ja toiset hitaasti. Joillekin jää jotain oireita tai arpia ja toisille ei.
        Onnea sinulle ihan oikeasti!

        Minä olen toitottanut tätä asiaa sen vuoksi, että itse olen työkyvytön tällä hetkellä. Koska kävin aikoinaan yleislääkärillä ja hän aina totesi, ettei vaivat voi olla kolarista johtuvia niin nyt olen hiukan tyhjän päällä. Yritin tehdä töitä ja ei siitä mitään tullut.

        Jos olisin saanut kunnon tutkimukset alusta lähtien niin vakuutusyhtiö olisi tavalla tai toisella elämässäni mukana.

        Viimeksi neurologilla käydessäni sain kuulla etten saa ajaa työkseni. Olen kuulemma vaaraksi liikenteessä.
        Toisaalta hän ei kuitenkaan kirjoittanut sairaslomaa, sillä hän ei usko whipflashiin missään muodossa yhtään kenelläkään.
        Eli ei saa tehdä töitä mutta mitään ei saa myöskään KELAsta, sillä eihän ole sitä lääkärin todistusta. Ihmeellistä.
        Nyt on sitten muut tutkimukset edessä toisella neurologilla.

        Itse olen käynyt kahdesti tropiikissa tänä aikana. Mies on ystävällisesti kustantanut matkat. Tosin oireeni paheni lämmössä ja tuli noita verenkiertohäiriön oireita. Voi toki johtua yli 10 tunnin lennosta suuntaansa. En kuitenkaan parantunut vaikka nautin lomasta.

        Silti olen positiivinen ja elättelen toivetta, jotta kuntoudun, jotta voin hakeutua uuteen työhön. Kohta se aurinko taas paistaa täällä Suomessakin.

        Niin, kaikilla ei mene ohi. Entäpä jos ottaisit sen ensimmäisen lääkärin lausunnot uudelleen esille. Hänen pitäisi nimittäin osoittaa, että mistä ne vaivat sitten olivat lähtöisin!
        Voisi auttaa, jos ottaisit asianajajan, mikä tietysti maksaa.

        Jos lääkäri on kirjoittanut väärän todistuksen, niin se on osoitettava vääräksi ja silloin voidaan tehdä uudet päätökset.

        Silloin kun asia oli ajankohtainen, et jaksanut ruveta tappelemaan, mutta ehkä nyt jaksat.


      • Mä vaan
        Entä asianajaja? kirjoitti:

        Niin, kaikilla ei mene ohi. Entäpä jos ottaisit sen ensimmäisen lääkärin lausunnot uudelleen esille. Hänen pitäisi nimittäin osoittaa, että mistä ne vaivat sitten olivat lähtöisin!
        Voisi auttaa, jos ottaisit asianajajan, mikä tietysti maksaa.

        Jos lääkäri on kirjoittanut väärän todistuksen, niin se on osoitettava vääräksi ja silloin voidaan tehdä uudet päätökset.

        Silloin kun asia oli ajankohtainen, et jaksanut ruveta tappelemaan, mutta ehkä nyt jaksat.

        Terve, mulla kanssa takana liikenneonnettomuus, josta tuli aivoammaa ja muuta ongelmaa. Myös käsiongelmia, jonka vuoksi olen myös käynyt eri tutkimuksissa. Ortopedillä 3 krt, hermorata-tutkimuksessa sekä tosi paljon fysioterapiassa ja omt-terapiassa.

        Tuosta asianajaja-asiasta;
        - jos olet rutiköyhä, ota yhteyttä kunnan oikeusaputoimistoon. Yksi mun kuntoutuskavereista on hyvin tyytyväinen omaan oikeusaputoimistoon.
        - jos olet vähän rikkaampi :) selvitä kotivakuutuksesta oikeusturva-vakuutusasia.

        Asiaa tosiaankin kannattaa selvittää noiden kuntoutuslaitosten kanssa, miten asiaa tutkitaan edelleen. Siellä yleensä erinomaisen hyvät sosiaalityöntekijät, jotka osaavat byrokratian kiemurat, ja pystyvät jeesaamaan papereiden kanssa.


      • akupunktiosta tähän
        Mä vaan kirjoitti:

        Terve, mulla kanssa takana liikenneonnettomuus, josta tuli aivoammaa ja muuta ongelmaa. Myös käsiongelmia, jonka vuoksi olen myös käynyt eri tutkimuksissa. Ortopedillä 3 krt, hermorata-tutkimuksessa sekä tosi paljon fysioterapiassa ja omt-terapiassa.

        Tuosta asianajaja-asiasta;
        - jos olet rutiköyhä, ota yhteyttä kunnan oikeusaputoimistoon. Yksi mun kuntoutuskavereista on hyvin tyytyväinen omaan oikeusaputoimistoon.
        - jos olet vähän rikkaampi :) selvitä kotivakuutuksesta oikeusturva-vakuutusasia.

        Asiaa tosiaankin kannattaa selvittää noiden kuntoutuslaitosten kanssa, miten asiaa tutkitaan edelleen. Siellä yleensä erinomaisen hyvät sosiaalityöntekijät, jotka osaavat byrokratian kiemurat, ja pystyvät jeesaamaan papereiden kanssa.

        onko kukaan käynyt akupunktiossa retkuvamman takia? onko ollut apua?


      • hyviä tuloksia
        akupunktiosta tähän kirjoitti:

        onko kukaan käynyt akupunktiossa retkuvamman takia? onko ollut apua?

        oikeanlaisella hermoratahieronnalla on saatu erittäin hyviä tuloksia tähänkin vaivaan.


      • kituja

        Mut hyvä niin. Totta kai se uskotaan. Whiplash on vammamekanismi joka voi aiheuttaa niskaan pahoja vaurioita ja sulla ei niitä ollut. Mä ole joutunut kitumaan alarialigamenttivaurion vuoksi jo lähes 5 vuotta. Eikä ole parempaa luvassa. Luultavasti joudun kitumaan koko elämän.


    • ss1ss

      Vauriot pitää selvittää. Ettei tarvi arvailla.

      • Kituja

        Kaikillahan se pää retkahtaa kolareissa. Mut aiheutuneita vammoja ei löydetä kun ei ole laitteita keskussairaaloilla.


      • toivoa?
        Kituja kirjoitti:

        Kaikillahan se pää retkahtaa kolareissa. Mut aiheutuneita vammoja ei löydetä kun ei ole laitteita keskussairaaloilla.

        Moi! Itse sain retkahdusvamman kaaduttuani niskalleni liukkaalla jäällä. Mikään ei kuitenkaan hajonnut, vaan tuli ns. keskushermoston säikähdystila. Siitä seurauksena ongelmana on ollut lähinnä huimaus, höntti olo päässä sekä tasapainohäiriöt, kun asentotunto on jotenkin kyrvähtänyt. Hermokudos on kuulemma säikähtänyt selkäytimessä ja aiheuttaa kaikki oireet. Onko kellään vastaavasta tilasta kokemuksia? Kuinka nopeasti paranitte? Miksi olotila heittelee niin pirusti lähes normaalista todella huonoksi? Kauan tälläin säikähdystila oikein voi kestää? Nyt on mennyt 3kk ja epätoivo on VALTAVA!!!


      • realismia
        toivoa? kirjoitti:

        Moi! Itse sain retkahdusvamman kaaduttuani niskalleni liukkaalla jäällä. Mikään ei kuitenkaan hajonnut, vaan tuli ns. keskushermoston säikähdystila. Siitä seurauksena ongelmana on ollut lähinnä huimaus, höntti olo päässä sekä tasapainohäiriöt, kun asentotunto on jotenkin kyrvähtänyt. Hermokudos on kuulemma säikähtänyt selkäytimessä ja aiheuttaa kaikki oireet. Onko kellään vastaavasta tilasta kokemuksia? Kuinka nopeasti paranitte? Miksi olotila heittelee niin pirusti lähes normaalista todella huonoksi? Kauan tälläin säikähdystila oikein voi kestää? Nyt on mennyt 3kk ja epätoivo on VALTAVA!!!

        ..se on nuppivika.


      • Jään uhri
        toivoa? kirjoitti:

        Moi! Itse sain retkahdusvamman kaaduttuani niskalleni liukkaalla jäällä. Mikään ei kuitenkaan hajonnut, vaan tuli ns. keskushermoston säikähdystila. Siitä seurauksena ongelmana on ollut lähinnä huimaus, höntti olo päässä sekä tasapainohäiriöt, kun asentotunto on jotenkin kyrvähtänyt. Hermokudos on kuulemma säikähtänyt selkäytimessä ja aiheuttaa kaikki oireet. Onko kellään vastaavasta tilasta kokemuksia? Kuinka nopeasti paranitte? Miksi olotila heittelee niin pirusti lähes normaalista todella huonoksi? Kauan tälläin säikähdystila oikein voi kestää? Nyt on mennyt 3kk ja epätoivo on VALTAVA!!!

        Samanlainen tausta minullakin: kaaduin pahasti liukkaalla niskalleni. Mikään ei hajonnut, tämän ortopedit ja fysiatrit totesivat röntgenkuvista - ja teilasivat samalla vaikerointini siitä, että miten minulla voi sitten olla näin outo olo niskassa. Tämä outo olo on sittemmin muuttunut koko ajan pahemmaksi ja se on päivittäinen. Oireita on kymmeniä erilaisia, yhtenä niistä tuo mainitsemasi huimaus, johon minulla liittyy vahvasti myös pahoinvointi.

        Minun kaatumisestani on jo 10 vuotta, ja oirehistoria on siis yhtä pitkä. Moni on tällä palstalla maininnut OMT-fysioterapian ja Ortonin. Näistä minäkin olen vihdoin saamassa ASIANTUNTEVAA apua. Muualla ortopedit ja fysiatrit saivat minut uskomaan, että vikaa ei ole, ja siksi olenkin ollut hoitokierteessä tähän saakka: olen hakenut apua kaikista mahdollisista hoitomuodoista tuloksetta. Mielenterveys on ollut todella kovilla, ja olen sitä mieltä, että näin pitkä oireilu on suorastaan pilannut osan elämästäni.

        Jos et ole vielä saanut apua, niin älä luovuta! Sinun EI tarvitse kärsiä kymmentä vuotta!


      • DirtyDeed
        Jään uhri kirjoitti:

        Samanlainen tausta minullakin: kaaduin pahasti liukkaalla niskalleni. Mikään ei hajonnut, tämän ortopedit ja fysiatrit totesivat röntgenkuvista - ja teilasivat samalla vaikerointini siitä, että miten minulla voi sitten olla näin outo olo niskassa. Tämä outo olo on sittemmin muuttunut koko ajan pahemmaksi ja se on päivittäinen. Oireita on kymmeniä erilaisia, yhtenä niistä tuo mainitsemasi huimaus, johon minulla liittyy vahvasti myös pahoinvointi.

        Minun kaatumisestani on jo 10 vuotta, ja oirehistoria on siis yhtä pitkä. Moni on tällä palstalla maininnut OMT-fysioterapian ja Ortonin. Näistä minäkin olen vihdoin saamassa ASIANTUNTEVAA apua. Muualla ortopedit ja fysiatrit saivat minut uskomaan, että vikaa ei ole, ja siksi olenkin ollut hoitokierteessä tähän saakka: olen hakenut apua kaikista mahdollisista hoitomuodoista tuloksetta. Mielenterveys on ollut todella kovilla, ja olen sitä mieltä, että näin pitkä oireilu on suorastaan pilannut osan elämästäni.

        Jos et ole vielä saanut apua, niin älä luovuta! Sinun EI tarvitse kärsiä kymmentä vuotta!

        Hei! Tulkaa tosiaan keskustelemaan tuonne Niskavamma-foorumille osoitteeseen p3.foorumi.info/niskavamma näistä asioista. Siellä on nyt jo paljon tietoa ja keskustelua whiplashista ja muista niskavaivoista, kohtalotovereiden kertomuksia, tietoa ja neuvoja vakuutusyhtiöiden kanssa taisteluun.

        Onpa mukana jopa lähes valmis fysioterapeutti, joka vastailee palstalla kirjoittelijoiden kysymyksiin! Palstalle liittyy jatkuvasti uutta väkeä, joten keskustelijoita on viikko viikolta enemmän! Tervetuloa!

        -DD


      • Kiitos!
        DirtyDeed kirjoitti:

        Hei! Tulkaa tosiaan keskustelemaan tuonne Niskavamma-foorumille osoitteeseen p3.foorumi.info/niskavamma näistä asioista. Siellä on nyt jo paljon tietoa ja keskustelua whiplashista ja muista niskavaivoista, kohtalotovereiden kertomuksia, tietoa ja neuvoja vakuutusyhtiöiden kanssa taisteluun.

        Onpa mukana jopa lähes valmis fysioterapeutti, joka vastailee palstalla kirjoittelijoiden kysymyksiin! Palstalle liittyy jatkuvasti uutta väkeä, joten keskustelijoita on viikko viikolta enemmän! Tervetuloa!

        -DD

        AIvan loistava tuo niskavammafoorumi! Kiitos DD. Toivottavasti saadaan lisää porukkaa. Siellä saa vetaistukea ja hyviä vinkkejä!


    • fedja

      Kiinnostaako keskustella niskavamma-foorumilla? Olen hiljokseen perustamassa sitä, sen mukaan mitä kunto antaa myöten. Täällä kuvatut asiat todella tuttuja oireineen ja lääkäri, vakuutusyhtiö -taisteluineen.

      Palsta on vielä aika tyhjä, mutta voitte auttaa minua täyttämään sitä :=).

      http://p3.foorumi.info/niskavamma/index.php

      • itse aattelin perustaa liiton

        Täytyypä piipahtaa foorumilla. Tavoittaakos Sinua muuten esim. meilillä? Ois hauska vaihtaa ajatuksia, kun oon itsekin ottanut asiakseni ainakin kertoa ja tukea muita samas jamas olevia. Jos haluat, linkitä mun taistelijat.blogspot.com sun foorumiin. Siel on 6 kk tekstiä elämästä whiplashin jälkeen.


    • tiitu

      Halua muistuttaa Teitä liikennevakuutuksen ym lakisääteisen vakuutuksen piiriin kuuluvat, että
      ko. korvaustoiminta on viranomaistoimintaa ja sitä
      koskeat erittäin tarkat lait ja määräykset.
      Vakuutusyhtiöt eivät vain ole sitä sisäistäneet ja
      näin olleen päätökset ym. "palvelu" ovat mitä sattuu.
      Teillä on asiakkaina oikeus saada kaikki Teitä
      koskeva kirjallinen materiaali käyttöönne. Yksi
      tärkeä asiakirja on ratkaisu/käsittelymuistio.
      Tarkistakaa kuinka paljon ne sisältävät virheitä.
      Vaatikaa asioiden oikaisua ja vakuutusvalvonta-
      virasto tutkii myös ko. väärinkäytökset.

    • Ojassa vieraillut

      No olipa piristävää lukea näitä kertomuksia ;/ Googletin retkuvammasta, ku olin muutama päivä sitten ojaanajossa ja sain retkahdusvamman ja aivotärähdyksen. Etsin tietoa, kuinka kauan VOI olla näin kipee...huomenna pitäisi töihin:( Eli voin olla ilmeisesti pidempäänkin työkyvytön, vaikka itse tapahtuma vaikuttikin "mitättömältä". Hyvä kun ootte kirjoittanut tänne omia kokemuksia, niin ei tule vähäteltyä omia tuntemuksia. Voimia teille!

      • Itse retkussa selviytymässä...

        Tere!

        Mene osoitteeseen:
        p3.foorumi.info/niskavamma

        ja lue sieltä tietoa vammasta ja käyttäjätarinat. Jos ilmenee vähänkin noita samoja oireita, hakeudu HETI Ortoniin Lindgrenille (Hki) tai Juha Grohnsille (Diacor, Hki). Tampereella Eero Penttiselle (Tampereen fysiatripalvelu). Nuo herrat ymmärtävät retkahdusvamman päälle.

        Vaikea vamma ei parane levolla tai sillà, ettei siitä välitä, vaan aktiivisella kuntoutuksella ja omalla harjoittelulla.

        Älä annan kenenkään hieroa tai venyttää niskaa, koska JOS sinulla on paha vamma (hermokudos venähtänyt tai ihan nivelsidevamma), se pahenee. Mene foorumiin, rekkaa sinne ja lue lisää. :) Ajoissa ja oikein hoidettuna retkahdusvamma- eli whiplash voidaan saada todella hyvin kuntoon!!!

        Paatokseni johtuu siitä, että olen itse selviytymässä 12 kk:n taistelun jälkeen pikkuhiljaa kiinni elämään. :)


      • Pool
        Itse retkussa selviytymässä... kirjoitti:

        Tere!

        Mene osoitteeseen:
        p3.foorumi.info/niskavamma

        ja lue sieltä tietoa vammasta ja käyttäjätarinat. Jos ilmenee vähänkin noita samoja oireita, hakeudu HETI Ortoniin Lindgrenille (Hki) tai Juha Grohnsille (Diacor, Hki). Tampereella Eero Penttiselle (Tampereen fysiatripalvelu). Nuo herrat ymmärtävät retkahdusvamman päälle.

        Vaikea vamma ei parane levolla tai sillà, ettei siitä välitä, vaan aktiivisella kuntoutuksella ja omalla harjoittelulla.

        Älä annan kenenkään hieroa tai venyttää niskaa, koska JOS sinulla on paha vamma (hermokudos venähtänyt tai ihan nivelsidevamma), se pahenee. Mene foorumiin, rekkaa sinne ja lue lisää. :) Ajoissa ja oikein hoidettuna retkahdusvamma- eli whiplash voidaan saada todella hyvin kuntoon!!!

        Paatokseni johtuu siitä, että olen itse selviytymässä 12 kk:n taistelun jälkeen pikkuhiljaa kiinni elämään. :)

        OLEN SAANUT PAHAN WHIPLAS VAMMAN VUONNA -85 JA KÄRSIN SIITÄ EDELLEEN.OLEN OLLUT NYT ELÄKKEELLÄ VIISI VUOTTA JA IKÄÄ VASTA 54.VAKUUTUSYHTIÖ HOITANUT KAIKKI KULUT HYVIN VAIKKA VÄLILLÄ ON PITÄNYT RIIDELLÄ MUTTA OVAT KUITENKIN HOITANEET.SAAN 45 KERTAA VUODESSA FYSIKAALISTA HOITOA,JOKA TOINEN VUOSI KOLMEN VIIKON LAITOSKUNTOUTUSJAKSON MYÖS LÄÄKKEET JA LÄÄKÄRIN KÄYNNIT OVAT MAKSANEET.ORTONISSA KÄYNYT AIKA TIUHAAN TAHTIIN MAIJA HAANPÄÄN HOIDOSSA.EI VAAN MEINAA MIKÄÄN LÄÄKE AUTTAA KUN ON NIIN PAHA KIPUTILANNE.KAULARANKA LEIKATTU 4 KERTAA TÖÖLÖSSÄ.ELI NÄIN KAUAN OLEN KÄRSINYT JA VAIVAT SENKUN JATKUU.VAKUUTUSYHTIÖN KANSSA PITÄÄ OLLA VAAN TIUKKANA ETTÄ SAAT KORVAUKSET MITKÄ KENELLEKIN KUULUU.


      • Tahdonvoimaa kutsuu
        Pool kirjoitti:

        OLEN SAANUT PAHAN WHIPLAS VAMMAN VUONNA -85 JA KÄRSIN SIITÄ EDELLEEN.OLEN OLLUT NYT ELÄKKEELLÄ VIISI VUOTTA JA IKÄÄ VASTA 54.VAKUUTUSYHTIÖ HOITANUT KAIKKI KULUT HYVIN VAIKKA VÄLILLÄ ON PITÄNYT RIIDELLÄ MUTTA OVAT KUITENKIN HOITANEET.SAAN 45 KERTAA VUODESSA FYSIKAALISTA HOITOA,JOKA TOINEN VUOSI KOLMEN VIIKON LAITOSKUNTOUTUSJAKSON MYÖS LÄÄKKEET JA LÄÄKÄRIN KÄYNNIT OVAT MAKSANEET.ORTONISSA KÄYNYT AIKA TIUHAAN TAHTIIN MAIJA HAANPÄÄN HOIDOSSA.EI VAAN MEINAA MIKÄÄN LÄÄKE AUTTAA KUN ON NIIN PAHA KIPUTILANNE.KAULARANKA LEIKATTU 4 KERTAA TÖÖLÖSSÄ.ELI NÄIN KAUAN OLEN KÄRSINYT JA VAIVAT SENKUN JATKUU.VAKUUTUSYHTIÖN KANSSA PITÄÄ OLLA VAAN TIUKKANA ETTÄ SAAT KORVAUKSET MITKÄ KENELLEKIN KUULUU.

        Tulkeehan niskavaivaiset keskustelemaan ja jakamaan kokemuksia Niskavammafoorumille. Meillä on jo 35 jäsentä ja liki 1200 viestiä, täyttä asiaa. Palstalla on oma osionsa whiplash-potilaille ja muille niskavaivaisille.

        Löytyypi hoito- ja lekurivinkkejä, fyssarin palsta, vertaistukea, kikkoja arkeen yms. Ei muuta kuin rekisteröitymään! :) Osoite on:
        p3.foorumi.info/niskavamma


      • apua!!
        Tahdonvoimaa kutsuu kirjoitti:

        Tulkeehan niskavaivaiset keskustelemaan ja jakamaan kokemuksia Niskavammafoorumille. Meillä on jo 35 jäsentä ja liki 1200 viestiä, täyttä asiaa. Palstalla on oma osionsa whiplash-potilaille ja muille niskavaivaisille.

        Löytyypi hoito- ja lekurivinkkejä, fyssarin palsta, vertaistukea, kikkoja arkeen yms. Ei muuta kuin rekisteröitymään! :) Osoite on:
        p3.foorumi.info/niskavamma

        tahdonvoimaa kutsuu

        Miksihän en pääse niskafoorumisivulle? Osaatko neuvoa.


    • jäykkäniska

      Olin myös kolarissa v. 2011. Niskavaivoja ei ollut ensimmäiseen viikkoon ollenkaan, mutta sittemmin alkoi tulla kaikenlaisia oireita: niskan (kallonpohjan alueen) ja pään kipua, jäykkyyttä päätä kääntäessä, puutumisoireita käsivarsiin, kivuliaita lihaslukkoja olkapäiden alueelle. Niskasta otettu röntgenkuvat, joissa ei näkynyt mitään poikkeavaa. Fysioterapiaa sain tuolloin 10 kertaa, mikä auttoi vähän, mutta nyt oireet ovat tulleet pahempina takaisin. Jos niska kylmettyy, pääkipu on taattu. Tavalliset särkylääkkeet eivät auta. Vääränlaiset pään asennot ja lihasten jännittäminen laukaisevat kivut. Nyt taas kolmatta kertaa menossa lääkärille asian tiimoilta, mutta en usko, että taaskaan mitään apua saa.

      • NISKAT

        Jäykkäniska

        Onpa harmi että oireet uudelleen pahentuneet. Kerropa mitä lääkäri sinulle antoi ohjeeksi saitko apua?


    • MarjuKo

      Moikka, sain pahan whiplashvamman vuonna 2004, k-a rengas osui autoni keulaan ajaessa 80 km/h. Minä kävin KAIKKI mahdolliset tutkimukset, kuntoutukset, hoidot mitä kuvitella saattaa. MISTÄÄN EI OLLUT APUA. Ainoastaan kraniosakraaliterapiaa pystyin ottamaan. Kaularankaani laitettiin yksityislääkärillä vuosikausia minta kertaa vuodessa hyaluron/kortisonipiikkejä. MUTTA tämän vuoden alussa löytyi apu!!! Hevosiani on jo vuosikausia hoideeetu laserilla, siis niveli ja lihaksia. Tajusin vasta nyt itsekin kokeilla. Alkuun oireet pahenivat ja olin kipeämpi. Jatkoin sinnikkäästi ja nyt oloni on aivan hurjasti parempi kuin vuosikausiin. Lasereita on erilaisia, kaikki eivät ole riittävän tehokkaita. Minulla on nyt oma laser, Irradia Mid laser 904, alkuun otin muiden laseria 10-15 min, 700 hz, parisen joulea per neliösentti. Myöhemmin nostin hertsimäärää jo 1500 ja jopa 5000 hz olen laittanut tuohon kakkosnikamaan jonne pukkaa nivelrikkoa. Olen saanut hurjasti apua, mikään muu ei ole auttanut minua, jätin kipulääkketkin pois. Mikäli asut Tampereen lähellä, niin minä voin antaa laserhoitoa jos haluat testata. Yhteystiedot löytyy www.maanrakennuskivijarvi.fi Marju

    • Tapaturma-altis

      Olipas erikoista löytää tällainen keskustelu :o Hieman myöhässä kyllä, eksyin lukemaan tätä vähän vahingossa kun minulle sattui "pieni tapaturma" jonka tiimoilta tänne palstalle eksyin selailemaan mutta tämä kyseinen aihe kiinnosti.

      Nimittäin 2004 sain tuollaisen kyseisen vamman (perheväkivallan seurauksena), sain rajun aivotärähdyksen mutta selvisin, jonkin aikaa meni sairaalassa ja kun pahin päänsärky oli ohi, kotiuduin. Sitten alkoikin niskakipu. Se kesti pitkään. En ikinä mitään särkylääkkeitä syönyt kipuihini, pystyn torjumaan kivun mielestäni muutenkin. Lääkäri puhui tuosta kyseisestä "piiskaniskuvammasta" (tai jotain siihen suuntaan) jo silloin samana vuonna mutta minä en pitänyt sitä todellisena vaivana. Vuosien mittaan niskani ja hartiani menivät lähinnä umpijumiin mutta siihen tottui. Samoin siihen ettei päässä kiertänyt veri kunnolla, pää ei kääntynyt, motoriikka tuntui heikolta, heitehuimausta valtavasti jne jne jne. Viimekesänä aloin kuitenkin olla kurkkuani myöden täynnä jatkuvia kramppeja; Montako kertaa minuutissa ihminen edes VOI saada krampin? Menin fysioterapeutille. Tämä ei ollut mikä tahansa fysioterapeutti vaan kuulin useammankin ihmisen (pitkän ajan kuluessa) puhuvan hänestä ja hänellä tuntuu olevan monenlaisia konsteja ja uskomaton tietotaito. En mennyt fysioterapeutille varsinaisesti niskani takia vaan kropastani löytyi "näkyvämpiäkin" ongelmakohtia, mutta niskasta se käsittely alkoi ja se oli uskomatonta. Minulla on jälleen pää ja se kääntyy! Kivutta! :) Alkuunsa tuntui että niska pyrki menemään jumiin yhä uudelleen, mutta kiristin vyötäni ja pidin kiinni tiiviistä hoitosuhteesta. Nyt voisin väittää että niskani on normaali ja ongelma on poissa. Ihan niskan yläosassa tunnen edelleen pienenpienen möykyn, pitääkin muistaa joskus kysyä mikä se on, onko se kenties "arpeni". Niskan takia ei tarvitse sinänsä enää mennä, onnistuin telomaan itseni muualta mutta nyt tiedän mistä apu löytyy :) Oli kuitenkin jollain tavalla helpotus oivaltaa että tuo niskani ongelma selitti paljon enemmän asioita kuin mitenkään saatoin käsittää! Kiitos kaikille kokemuksensa jakaneille! Älkääkä ihmeessä uskoko että tila olisi pysyvä, kyllä siitä paranee varmasti kunhan oikeat keinot löytyy!

      • peräänajossa

        Minullakin piiskaniskuvamma. Miten pääsee niskavamma foorumiin. En pääse osoitteella p3.foorumi.info/niskavamma. Olis mukava siellä jakaa tietoja ja lukea kokemuksia.


      • avun saanut
        peräänajossa kirjoitti:

        Minullakin piiskaniskuvamma. Miten pääsee niskavamma foorumiin. En pääse osoitteella p3.foorumi.info/niskavamma. Olis mukava siellä jakaa tietoja ja lukea kokemuksia.

        Käy niskan manipulaation osaavalla kiropraktikolla, niin hän hoitaa sinut terveeksi.

        Ei missään foorumilla terveeksi tule.

        Jos asut Turun liepeillä, niin googlaa bliss.

        Siellä ainakin osaavat korjata niskan.


      • apua!!
        avun saanut kirjoitti:

        Käy niskan manipulaation osaavalla kiropraktikolla, niin hän hoitaa sinut terveeksi.

        Ei missään foorumilla terveeksi tule.

        Jos asut Turun liepeillä, niin googlaa bliss.

        Siellä ainakin osaavat korjata niskan.

        Minä olin muutama viikko sitten peräänajokolarissa ja retkautin niskat kunnolla.
        Oireet alkoi muutamia päiviä sen jälkeen, mutta on nyt jatkunut viikkoja. Lähes päivittäin kipulääkkeet käytössä. Päätä ei voi yhtään laittaa alaspäin kun huimaa ja tulee huonoa oloa.Monta kertaa päivässä pitää mennä makuulle, kun ei jaksa päätä kannattaa. Todella kiusallinen juttu! On katsottu rtg ja mangeettikuvat ja ne normaalit. Fysiatri suositteli funktionaalista mangeeettiakoska tavallisissa mangeettikuvissa ei näy jos on esim.ligamenttivaurioita ym..., mutta vakuutusyhtiö ei kuulemma korvaa tätä kellekään, niin surullista!! Onko teillä muilla kokemuksia tästä ja onko tosiaan totta ettei vakuutusyhtiö korvaa. Mitenkähän pitkään ja mitä vakuutusyhtiö yleensä tällaisissa tapauksissa korvaa? kertokaa jos teillä kokemuksia tästä.


      • avun saanut
        apua!! kirjoitti:

        Minä olin muutama viikko sitten peräänajokolarissa ja retkautin niskat kunnolla.
        Oireet alkoi muutamia päiviä sen jälkeen, mutta on nyt jatkunut viikkoja. Lähes päivittäin kipulääkkeet käytössä. Päätä ei voi yhtään laittaa alaspäin kun huimaa ja tulee huonoa oloa.Monta kertaa päivässä pitää mennä makuulle, kun ei jaksa päätä kannattaa. Todella kiusallinen juttu! On katsottu rtg ja mangeettikuvat ja ne normaalit. Fysiatri suositteli funktionaalista mangeeettiakoska tavallisissa mangeettikuvissa ei näy jos on esim.ligamenttivaurioita ym..., mutta vakuutusyhtiö ei kuulemma korvaa tätä kellekään, niin surullista!! Onko teillä muilla kokemuksia tästä ja onko tosiaan totta ettei vakuutusyhtiö korvaa. Mitenkähän pitkään ja mitä vakuutusyhtiö yleensä tällaisissa tapauksissa korvaa? kertokaa jos teillä kokemuksia tästä.

        Mitä nopeammin haet apua kiropraktikolta, sen nopeammin paranet.

        Jos lihakset ja nivelet on kauan virheasennossa, niin hoitokin on pitkällistä.

        Särkylääke vain lievittää oireita.


      • apua!!
        avun saanut kirjoitti:

        Mitä nopeammin haet apua kiropraktikolta, sen nopeammin paranet.

        Jos lihakset ja nivelet on kauan virheasennossa, niin hoitokin on pitkällistä.

        Särkylääke vain lievittää oireita.

        olen niin kipeä ettei minuun pysty juuri koskemaan. Fysioterapiaakin hankala toteuttaa, pystyn tekemään vain hyvin pieniä liikkeitä


    • Retku

      Niskavammafoorumi on muuttanut, uusi osoite: http://niskavamma.munfoorumi.com

      Sieltä saa paljon vertaistukea ja hyviä neuvoja! Suuri merkitys on sillä, kenelle lääkärille menee, koska läheskään kaikki lääkärit eivät näiden asioiden päälle ymmärrä, edes fysiatrit ja neurologit. Pitää olla erikoistunut retkahdus- ja aivovammoihin. Niskaa ei myöskään pidä mennä manipuloimaan eikä edes hieromaan, ennen kuin se on kunnolla ASIANTUNTEVASTI tutkittu. Muuten käsittely voi vain pahentaa oireita.

    • sillä lähtee

      Jollei murtumaa tai hermovammaa ole, niin pari kertaa kiropraktikolla, niin niska on parantunut. Valitse pätevä.

      http://www.kiropraktikkoliitto.fi/index.php/sinun-kiropraktikkosi

      Yleensä kovan voiman vaikutuksesta vain fasettinivelet menevät väärään asentoon, jolloin lihakset menevät väärään asentoon ja lopputuloksena on erittäin kipeä yläkroppa.

      Tätähän tapahtuu kaikissa moottoriurheiluvammoissa.

      Lääkärisi ei tosin tätä sinulle ehdota.

      Kyse on ammattiylpeydestä. Kun onhan se noloa, että 10 vuotta lääkäriksi opiskellut ei saa potilasta terveeksi, mutta kiropraktikko saa.

    • Mulla oli näin

      Minulla oli whipplash, joka parani ihan täydellisesti.

      Tää tapahtui 2009 syksyllä.
      Toinen auto ajoi autoni päälle ja mulle tuli whipplash.
      Koko syksyn oli kauhea päänsärky.

      Lähdin sitten viettämään v. 2000 Uutta vuotta Irlantiin.
      En tiedä miten kävi, mutta sen reissun jälkeen oli whipplash täysin poissa. Olisko ollut että pääsin pois stressistä tai mitä sitten lie ja että pääsin täysin muihin ajatuksiin. Siellä lampaita katselin ja reissailin vähän eri paikoissa.

      Kerron tämän siksi, että on mahdollista päästä eroon.

      Täysin uskomaton juttu, mutta totta.

    • Outo kipu jatkuu

      Minulla todettiin ensin tää roskakoppa whiplash mutta kas kummaa minulla onkin C1 ja C2 murtunut jo vuonna 2003v autokolarissa. Ollu yhtä helvettiä kipujen kanssa puutumista,huimausta ja krooninen kipu. Pahin kun sosiaaliset suhteet kärsii...onko kohtalotovereita täällä jolla olisi murtumia kaularangassa? Minulla oli siinä onnea että kävelen ja juoksen liikunta tuo tähän helvettiin edes vähän valoa. Voimia kaikille!

    • Miimiimi
    • orton_ihana

      Minä sain avun ortonista nyt vakuutusyhtiö maksoi erittäik suuren summan kivusta ja särystä viel ennakkomaksua voin kiittää vain ortonia ihana paikka. Meen uudestaan varmasti.Osaavat lääkärit nyt nähtiin et vakuutusyhtiö ei lähde edes käräjille. Ihanaa elämä ei tarvii joka senttiä laskea ja nyt lääkärit ilmaisia minulle ja ortonissa saat hyvää hoitoa kun on vakuutusyhtiö maksajana tai itse maksaa. Se kannattaa. Nyt voi taas huokaista kun sain koko asuntolainan maksettua ja auton käteisellä uuden. Nyt asiat hyvin kiitos Orton. Ilman ortonia ja hyvää vakuutusta ois pulassa. Olin kyllä säästäny ns . 3v oalkkatulojen verran mikä on hyvä olla kaikilla puskurirahana kun sattuu onnettomuus tai sairastuu.

      • hoitootarjolla

        Siis mitä hoitoa saat?

        Murtuma hoidetaan levolla ja laittamalla ruokavalio lisäravinteet, niin, että luut vahvistuu ja muun hoitaa kiropraktikko.

        Kaularangan piiskaniskuvamma eli niskan retkahdusvamma eli whiplash-vamma

        Jollei pysyvää hermovammaa ole, niin pari kertaa kiropraktikolla, niin niska saattaa olla parantunut. Valitse pätevä ja varmista, jotta osaa käsitellä kaularankaa ja ota magneettikuvat mukaan.

        Turussa ainakin on blissclinic, jossa on erikoisosaamista niskan käsittelyssä.

        http://www.kiropraktikkoliitto.fi/index.php/sinun-kiropraktikkosi

        Aina kovan voiman vaikutuksesta fasettinivelet menevät väärään asentoon, jolloin lihakset menevät väärään asentoon ja lopputuloksena on erittäin kipeä niska ja jopa koko yläkroppa.

        Tätähän tapahtuu kaikissa moottoriurheiluvammoissa (formula).

        Lääkärisi ei tosin tätä sinulle ehdota.

        Kyse on ammattiylpeydestä. Kun onhan se noloa, että 10 vuotta lääkäriksi opiskellut ei saa potilasta terveeksi, mutta 5 vuotta opiskellut kiropraktikko saa.

        Ja muistaa terveen luuston ravinteet:

        C-vitamiini 500mg/vrk
        D-vitamiinia 100µg/vrk
        Magnesium (sitraattimuoto) 400mg/vrk
        K2-vitamiinia 50-100µg/vrk
        Omega 3 rasvahappoja

        http://ala-sairastu-vakavasti.blogspot.fi/2014/05/kun-mikaan-ei-mennyt-niinkuin-piti.html


    • nykinå

      HEI!

      Missä näistä niskanretkahdusvammoista nykyään keskustellaan. nämä ovat jo niin vanhoja tietoja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2451
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1759
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1200
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe