Prismalasit

karsastaa

Osaako joku valasta!? tarvitsen prismalasit karsastuksen takia vaikka leikkaus on tehty ja silmä ei enää näytä karsastavan mutta kaksoiskuvia on. Kuinka paljon tälläiset lasit tulee suurinpiirtein maksamaan, hinnat taitaa olla aika tapauskohtaisia mutta köyhänä opiskelijana olis hyvä osata vähän tietää missä hinnoissa liikutaan, ja korvaako Kela mitään? kiitos!

23

14877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Midzi

      Hei,

      Itse olen karsastanut syntymästäni (1981) asti. On kolmeen kertaan leikattu, viimeksi vuonna 2004 syksyllä. Silmät saatiin suoraksi, mutta kaksoiskuvat vaivaavat edelleen (tuon viimeisen leikkauksen jälkeen ilmaantuivat). Karsastan siis ylöspäin.

      Aihe on minullakin ajankohtainen. Olenkin tänään menossa ostamaan prismalaseja. Jos ei ole kehysten merkillä ja linssien merkittömyydellä väliä, niin suosittelen Eyen silmälasiliikettä. Aion ostaa lasini Eyeniltä. Sieltä saa prismat likaahylkivällä ja heijastomattomalla pinnalla alle 300e, riippuu mitä pinnoitteita haluaa.

      Jos hankkii optikkoliikkeestä (kuten Nissen, Silmäasema tai Instru), hinnat ovat 400e paikkeilla. Specsaversiltäkin saa edullisia laseja (saa kahdet samaan hintaan). Saa myös merkkikehyksiä. En ainakaan itse tiedä korvaako Kela mitään. Kannattaa kysyä vaikka optikkoliikkeestä.

      Edulliseksi voi tulla myös, jos ei hanki esim kehyksiä... jos hankkii vaikka vain linssit. Omat lasit on kiva säilyttää rinnakkain.

      Itse sain aluksi prismakalvoja ilmaiseksi sairaalan polilta. Prismalasit ovat tosin parempi kestoratkaisuna, jos oikea vahvuus löytyy.

      Olisi kiva jakaa kanssasi kokemuksia, meidän tarinamme kuullostavat samankaltaisilta. :)

      T. Miia

      • ...

        "ostamaan prismalaseja. Jos ei ole kehysten merkillä ja linssien merkittömyydellä väliä, niin suosittelen Eyen silmälasiliikettä. Aion ostaa lasini Eyeniltä. Sieltä saa prismat likaahylkivällä ja heijastomattomalla pinnalla alle 300e, riippuu mitä pinnoitteita haluaa.

        Jos hankkii optikkoliikkeestä (kuten Nissen, Silmäasema tai Instru), hinnat ovat 400e paikkeilla. "

        Tämäkö on se huippuhalvan kiinalaislinssien jälleenmyyjän huipputarjous? Satasen ero?


      • Midzi

        Tilasin sittenkin Specsaversiltä n. 200€ ohennetuilla linsseillä ja toiset kaupanpäälle (aurinkolasipinnalla) prismoilla. :)

        (Ilman ohennuksia olisi ollut vain 99€...)

        Nyt odottelen jännityksellä lasien saamista.


      • Midzi
        ... kirjoitti:

        "ostamaan prismalaseja. Jos ei ole kehysten merkillä ja linssien merkittömyydellä väliä, niin suosittelen Eyen silmälasiliikettä. Aion ostaa lasini Eyeniltä. Sieltä saa prismat likaahylkivällä ja heijastomattomalla pinnalla alle 300e, riippuu mitä pinnoitteita haluaa.

        Jos hankkii optikkoliikkeestä (kuten Nissen, Silmäasema tai Instru), hinnat ovat 400e paikkeilla. "

        Tämäkö on se huippuhalvan kiinalaislinssien jälleenmyyjän huipputarjous? Satasen ero?

        Siis pelkät linssit maksaa jo muualla 300€,
        prismoista 40€ lisää. Yhteensä kehyksillä 400-500€ luokkaa, alennusaikana.

        Tarkkasumma Eyenillä 269€ prismoilla (ei lisähintaa), ohennuksella, kovalla likaahylkivällä pinnalla ja kehyksillä. Ei siis mitkään halvimmat linssit sieltä.

        Hintaeroa on yli 50%.


      • karsastaaaaa

        Kiitos paljon vastauksesta! kyllä aukeni noi asiat paremmin nyt, ja hyvä tietää että hintahaitari on noinkin iso. ettei tuu turhaan ostettua törkyhintasia... jos haluat niin laittele mailia tommoseen osotteeseen kun [email protected] :)


      • Midzi
        karsastaaaaa kirjoitti:

        Kiitos paljon vastauksesta! kyllä aukeni noi asiat paremmin nyt, ja hyvä tietää että hintahaitari on noinkin iso. ettei tuu turhaan ostettua törkyhintasia... jos haluat niin laittele mailia tommoseen osotteeseen kun [email protected] :)

        Lähetin sinulle juuri sähköpostia prismoja koskien. On kiva tietää kohtalotovereista. Kiitos osoitteestasi! :=)


    • täälläkin

      aika mielenkiintoista.. meinaan että mul on ollu ihan pienestä pitäen prismalasit karsastuksen takia! kaksoiskuvia ei oo! silmät leikattu 3 kertaa! välil karsastusta ei huomaa kovin hyvin edes ilman laseja..mut yleensä kyllä, varsinkin väsyneenä! lasit päässä ei yleensä huomaa..

      Mietin vaan että miksi teille määrätään vasta nyt prismalasit?! ilmeisesti ette karsasta pahasti?

      Enivei kiva löytää taas kohtalotovereita.. täältä palstalta niitä on löytynyt useampikin, tosi elämässä ei oo tullu vastaan! tai sit en oo vaan huomannu ;) kuten moni on mullekin sanonu ettei oo mitään huomannu mun silmissä!

      Pitäs vaan yrittää ajatella positiivisesti, että sentään on näkevät silmät..

      84'

      • Midzi

        Niin ihmeellistä se onkin, että vasta nyt saan prismalasit. Prismakalvo mulla on ollut jo pienempänäkin ja sillä saatiin kyllä karsastusta vähennettyä. Yhteisnäköä en ole onnistunut saamaan, vaikka pystyn katsomaan "kahdella silmällä". Siitä ne kaksoiskuvat tulevat, että näen yhtäaikaa kummallakin silmällä. :) Jospa muo pysyvät prismat auttaisivat paremmin.


      • Anonyymi
        Midzi kirjoitti:

        Niin ihmeellistä se onkin, että vasta nyt saan prismalasit. Prismakalvo mulla on ollut jo pienempänäkin ja sillä saatiin kyllä karsastusta vähennettyä. Yhteisnäköä en ole onnistunut saamaan, vaikka pystyn katsomaan "kahdella silmällä". Siitä ne kaksoiskuvat tulevat, että näen yhtäaikaa kummallakin silmällä. :) Jospa muo pysyvät prismat auttaisivat paremmin.

        Mulla on ollut kaksoiskuvat ja se on lieventynyt. Kalvoa olen käyttänyt yhdessä linssissä yli puoli vuotta. Nyt on tulossa prismalinssiset lasit ja hinta ~500


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on ollut kaksoiskuvat ja se on lieventynyt. Kalvoa olen käyttänyt yhdessä linssissä yli puoli vuotta. Nyt on tulossa prismalinssiset lasit ja hinta ~500

        Karsastuskulma oli 20 ja prismakalvolla nollille.


    • Midzi

      Karastuskulmat olivat pienenä 25 astetta, laski prismakalvolla 15 asteeseen... ja nyt on 5-8 astetta kolmen leikkauksen jälkeen. Yleensä silmät ovat suorassa, väsyneenä karsastavat enemmän.

      Ei ole stereonäköä, olis hauska saada sellainen. Ei taida tässä iässä olla enää mahdollista. Kahdella silmällä kumminkin pystyn näkemään ja katsomaan samaan pisteeseen kummallakin silmällä. Hyvä sekin.

    • Midzi

      Hei,

      Eilen sain ne odottamani prismalasit. Tulivat reilussa viikossa. :)

      Hyviltä ovat tähän mennessä tuntuneet, vaikka tottuminen varmaan viekin aikaa. Vahvuus siis 2,5 kummassakin linssissä eli yhteensä 5.

      Hintakaan ei ollut mikään paha (specsaversillä) kehykset ja pentax linssit 99e, ohennus 100e ja aurinkolasiväri 20e. Sai siis aurinkolasit kaupanpäälle. Sopiva hinta opiskelijallekin.
      :)

      • karsastaja kummissaa

        Siis mihin nää prismalasit vaikuttaa karsastajalla?
        Vähentääkö kosmeettista haittaa vai jotain muuta?
        Ite karsastan sisäänpäin ja häiritsee itteeni ku en meinaa kehata katsoa ihmisiä silmiin.
        Mulla on silmälasit, mutta ei ole prismat.


      • Killisilmä
        karsastaja kummissaa kirjoitti:

        Siis mihin nää prismalasit vaikuttaa karsastajalla?
        Vähentääkö kosmeettista haittaa vai jotain muuta?
        Ite karsastan sisäänpäin ja häiritsee itteeni ku en meinaa kehata katsoa ihmisiä silmiin.
        Mulla on silmälasit, mutta ei ole prismat.

        Silmät saa karsastajalla olla winksin, wonksin. Silti näkee yhtenä, eikä ole nuppi kipee!


      • karsastaja kumissaa
        Killisilmä kirjoitti:

        Silmät saa karsastajalla olla winksin, wonksin. Silti näkee yhtenä, eikä ole nuppi kipee!

        Korjaako kosmeettista haittaa?
        Se olis mulla se isoin onglema.


      • Killisilmä
        karsastaja kumissaa kirjoitti:

        Korjaako kosmeettista haittaa?
        Se olis mulla se isoin onglema.

        :(


      • Anonyymi
        karsastaja kummissaa kirjoitti:

        Siis mihin nää prismalasit vaikuttaa karsastajalla?
        Vähentääkö kosmeettista haittaa vai jotain muuta?
        Ite karsastan sisäänpäin ja häiritsee itteeni ku en meinaa kehata katsoa ihmisiä silmiin.
        Mulla on silmälasit, mutta ei ole prismat.

        Prismakorjaus saadaan linsseihin sopivasti hiomalla. Olen kuullut kerrottavan, että yli 10 prismadiopterin korjausta ei yleensä tehdä linsseihin, koska linsseistä tulee väistämättä paksut ja toisaalta myös väri- ja geometriavirheet kasvavat merkittävästi. Suuret prismakorjaukset tietääkseni hoidetaan linsseihin liimattavilla fresnell-kalvoilla.

        Linssien prismakorjaus kompensoi karsastuksen aiheuttamia ongelmia siten, että se kääntää linssien läpi nähtävää kuvaa karsastussuuntaan nähden vastakkaiseen suuntaan. Tämä yleensä vähentää esimerkiksi kaksoiskuvien muodostumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Prismakorjaus saadaan linsseihin sopivasti hiomalla. Olen kuullut kerrottavan, että yli 10 prismadiopterin korjausta ei yleensä tehdä linsseihin, koska linsseistä tulee väistämättä paksut ja toisaalta myös väri- ja geometriavirheet kasvavat merkittävästi. Suuret prismakorjaukset tietääkseni hoidetaan linsseihin liimattavilla fresnell-kalvoilla.

        Linssien prismakorjaus kompensoi karsastuksen aiheuttamia ongelmia siten, että se kääntää linssien läpi nähtävää kuvaa karsastussuuntaan nähden vastakkaiseen suuntaan. Tämä yleensä vähentää esimerkiksi kaksoiskuvien muodostumista.

        Kaksoiskuvat tuli sairauden myötä. Autolla ajaminen kielletty. Polkupyörällä en uskalla ajaa enää. Kun yritin, niin ojasta löysin itseni. Nyt on merirosvo lappu silmässä, jotta näkisin maisemat yhtenä.


      • Anonyymi
        karsastaja kumissaa kirjoitti:

        Korjaako kosmeettista haittaa?
        Se olis mulla se isoin onglema.

        Ei ne silmää käännä vaan siirtävät kuvaa, valitettavasti. Aivot sitten saavat helpommin juonen päästä kiinni kun kuvat ovat yhteneväiset ja kaksoiskuvaa ei enää esiinny.

        Mutta oikeat silmälasit voivat kyllä vähentään karsastusta kun silmä rasittuu vähemmän ja lihakset eivät koko ajan ole jännitystilassa. No tavallaan nuo prismalasit kääntävät kyllä silmääkin tuon mekaniikan kautta, mutta se on silmän ominaisuus ja yksilöllistä. Silmälääkärille mars siis, ja katsele netistä valmiiksi joku karsastukseen erikoistunut - monet silmälääkärit tuntuvat olevan aika ulalla tästä aiheesta (lasten vaiva, hoidetaan yliopistosairaalassa yleensä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ne silmää käännä vaan siirtävät kuvaa, valitettavasti. Aivot sitten saavat helpommin juonen päästä kiinni kun kuvat ovat yhteneväiset ja kaksoiskuvaa ei enää esiinny.

        Mutta oikeat silmälasit voivat kyllä vähentään karsastusta kun silmä rasittuu vähemmän ja lihakset eivät koko ajan ole jännitystilassa. No tavallaan nuo prismalasit kääntävät kyllä silmääkin tuon mekaniikan kautta, mutta se on silmän ominaisuus ja yksilöllistä. Silmälääkärille mars siis, ja katsele netistä valmiiksi joku karsastukseen erikoistunut - monet silmälääkärit tuntuvat olevan aika ulalla tästä aiheesta (lasten vaiva, hoidetaan yliopistosairaalassa yleensä).

        Edellä väitin fresnellkalvon kääntävän kuvan vastakkaiseen suuntaan. Pipariksihan se tietenkin meni. Kiitos selvennyksestä.


    • Anonyymi

      Minulle on tulossa prisma silmälasit. Kuinka kauan aikaa menee lasien valmistukseen? Kiitos etukäteen vastauksista.😊

      • Anonyymi

        Prismalasien hionnan ei pitäisi olla mitään salatiedettä, minkä takia lasien toimitusajan pitäisi olla normaali.


    • Anonyymi

      Moi! Oon 10v tyttö ja sai prisma lasit hetki sitten. Ostimme specsaversiltä ja se on yht 119 e. Niissä oli sellainen pinnoite.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2052
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      46
      1591
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      29
      1471
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      20
      1451
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1415
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1227
    Aihe