Suomalaiset Sveitsissä - keskusteluryhmä avattu

Sveitsi :)

20

9044

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matkalainen

      Muutatko Sveitsiin kesällä/syksyllä 2009? Onko auto mukana? Haluatko välttää mahdolliset tullisotkut? Itse olen muutamassa Sveitsistä Suomeen. Ongelma on auto, joka ei ole vielä kauan ollut omistuksessa. Se pitäisi myydä Sveitsissä tai sitten ottaa Suomeen ja se maksaa. Lisäksi on muutama pikkuasiaa, esim. tässä autossa ei ole lohkolämmitin, koska se ei Sveitsissä ole tarpeellinen.
      Tuli mieleen, että auton vaihto toisen henkilön kanssa olisi paras ratkaisu. Minä otan sinun auto, sinä otat minun. Välirahasta sovitaan, jos on tarpeellinen. Itselleni on lähes uusi DACIA 1.6, 3 vuoden takuu. Auto on ostettu luotolla, luotto voisi ottaa haltuun, ei siis haittaa, jos myös sinun auto on ostettu luotolla.

      • *günther*

        Onko mikään tolkku sinun ehdotus?


      • Auton vaihto
        *günther* kirjoitti:

        Onko mikään tolkku sinun ehdotus?

        En tarvitse tyhmät kommentit vaan asialliset vastaukset


    • Olen 18 vuotias tyttö Solothurnista. Olisi mukava tutustua muihin suomalaisiin. Pääsen helpolla junalla minne vain Sveitsii.

      Kirjottakaa vaikka maili jos kiinostais tutustua: [email protected]

    • RS

      Suunnittelemme muuttoa Sveitsiin, tarkemmin Zürichiin. Asunnun etsiminen tuottaa hieman päänvaivaa. Kysyisinkin apua jo siellä Zürichissä asuvilta onko siellä alueita mihin ei lapsiperheen missään nimessä kannattaisi muuttaa? Onko jokin alue jota suosittelette?

      • heidikatjamarjaana

        Moi,

        Kuinka loppujen lopuksi löysitte asunnon? Olen muuttamassa Zürichiin 1.3. ja vuokra-asunnon etsiminen tosiaankin aiheuttaa päänvaivaa. Olen tulossa siis vaihtoon puoleksi vuodeksi. :)


    • patuvaan

      moro,

      käy kattoo www.homegate.ch

    • MuuttoSveitsiin

      Moi!
      Minäkin olisin kiinnostunut kuulemaan lisää miten olette löytäneet asuntoja Zurichin seudulla. Olemme perheen kanssa muuttamassa syksymmällä ja asuntoja olemme jo ruvenneet katselemaan. Ilmoituksia tuntuu löytyvän mukavasti, emme tosin ole vielä yrittäneetkään yhtään asuntoa saada.

      Osaisitteko sanoa miten asunnon saanti aiheuttaa päänvaivaa? Kieliongelmien takia? Pitääkö asuntoja käydä katsomassa paikan päällä? Onko asunnon saanti mahdollista käymättä henkilökohtaisesti paikan päällä? Minkälaiset ovat vuokravakuudet?

      • Ticino

        Kun asuin aikoinaan Sveitsissä, piti asuntoon sisäänmuuttaessa kirjata kaikki viat lomakkeelle, esim. parketissa naarmu, seinissä naulan reikiä, ja jos lähtötarkastuksessa löytyi lisää vikoja, niin takuuvuokrasta olisivat pidättäneet. Taloyhtiö jossa asuin, niin ei ollut sallittua pitää omaa pesukonetta, vaan kaikkien oli käytettävä talon kellarissa olevaa talopesulaa. Nyt asun onnellisesti Suomessa omassa asunnossa, joten ei tarvitse enää noita kimuroita miettiä.


    • Helvetialainen

      Kerron vain tähän väliin, että eilen oli Saksan telkkarissa taas tietokilpailu.
      Siitä selvisi, että Zürich on maailman kallein kaupunki.
      Kakkosena on Tokio ja kolmosena Geneve, sekin Sveitsissä.
      Itse Sveitsissä asuvana voin sanoa, että Zürichissä on ihan älyttömän kallista.
      Jos se haittaa teitä, niin katsokaa vähän kauempaa asuntoa, rahaa jää muuhunkin.
      Niin, ellette jo ole miljonäärejä.... :-)

    • Suisse

      Kun asuin Sveitsissä, tuli seuraavan vuoden alussa yllätyslasku normaalin vuokran lisäksi. Kerrostalon lämmityskulut ja jotain korjauskuluja. Siis kerrostalo jossa asuin n. 60 asuntoa oli yhden ainoan pariskunnan omistuksessa. Asukkaiden maksamat vuokrat eivät muka olleet kattaneet talon menoja, joten joudun maksamaan n. 2000 frangia lisää, kuten myös kaikki muut asukkaat.
      Tämä on näitä Sveitsin ihmeellisyyksiä. Takuuvuokra oli 2 kk:n vuokra, joka piti tallettaa pankkitilille. Vuokrasopimus oli aina vuodeksi kerrallaan.

    • Churissa

      Ollakona täällä ketään Sveitsin Graubündenin kantonissa asustelevia?

      Olisi hienoa saada tietää, josko "lähi"tienoilta löytyisi toisia suomalaisia!

    • Valais

      Tervehdys! Täälä taas olisi yks suomalainen tyttö halukas tietämään jos Valaisin kantonissa asustaisi muita suomalaisia?Olisi mukava tavata joskus omaa äidinkieltä puhuvia kun tuo ranska ei vielä oikein luonnistu ja englantia puhuvia ei täältä hirmusti ole löytynyt...Olisi kiva vaihtaa kokemuksia täälä asumisesta yms. Itse olen vasta tänne muuttanut. :)

      • HIMssä opiskelijana

        Aika lähellä oon. Montreuxissa. :)
        Oon ollut jo kolme vuotta. En vaan koskaan ole törmännyt tämmöiseen foorumiin.


    • Jaanabirgit

      Voi, jokos tämä forumi on tyystin tyrehtynyt...Olen asunut nyt vuoden Wallis'sissa eikä ole vielä muita suomalaisia näkynyt :-) Täytyy jossain joku olla...

      • Elena.L

        Moikka! Itse muutin vuoden alusta ja olisi tosi mukavaa tutustuta uusin ihmisiin ja tietenkin oman äidinkielen puhuvia.


      • raappaannaa

        Katsokaa facebookista Sveitsinsuomalaiset -ryhmä ja huhuilkaa siellä :)


    • Anonyymi

      perhe etsii omakotitaloa vuokralla pitkä aikainen 1 kissa 1 koira 2 aikuista 1 14v tytär onko vinkkejä tietoa

    • Anonyymi

      Arvostan Sveitsiläistä tapaa missä kirjataan joka naarmu ja tahra, ihan oman oikeusturvan kannalta kun ei ole edes ihan halpaa mikään. Samaa edellytän autovuokraamossakin, ei huvita maksaa toisten tunaroinneista. Joissain paikoissa pitää ihan erikseen repiä se vetelä paska kopista tarkistamaan auto, lisäksi kirjaan kilometrit ja otan kuvia lähtiessä. Italiassa yrittivät kusettaa mutta sille maalle olen antanut jo liikaa mahdollisuuksia muutenkin, kaikki rys si vät.

    • Anonyymi

      Asuin Sveitsissä v.1973 -1982, muutin Suomeen opiskelemaan ja jäin kotimaahani. SVEITSISSÄ oli hyvää kun olin töissä sairaanhoitajana,oli asunto ja hyvä palkka. Mutta yksi asia tökki,naiset jäävät kotirouviksi mentyään naimisiin. Joka päivä laitettava kaksi lämmintä ateriaa,koska ei ole kouluruokailua. Miehet ovat töissä iltamyöhään,koska perheellä on vain yksi palkka. Sveitsiläiset ovat pilkunviilaajia,kaikki menee juuri tietyn kaavan mukaan,poikkeuksia ei sallita. Asunnot ovat kiiltävän puhtaita ja ruuan laiton oltava moitteetonta.
      Onneksi mieheni oli sen verran boheemi että muutti Suomeen perässäni,sitä kaikki ihmettelivät,täytyy olla miehessä jotain vikaa jos lähtee rikkaasta Sveitsistä köyhään Suomeen.- mutta Suomessa on paljon hyvää.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      138
      3972
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      120
      1551
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      283
      1392
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      70
      1366
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      18
      1224
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1111
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      47
      1108
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      60
      1071
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1066
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      60
      1018
    Aihe