sakemannien omistajat

tapsamarkka

(SUURINOSA) kouluttakaa ne hurttanne paremmin,älkää pitäkö niitä ainakaan vapaana tai tuoko niitä puistoon pomottamaan ja ahdistamaan muita. helv****...Mikähän siinä on, että en ole vielä yhtään hyvin koulutettua sakemannia tavannut. yksi yleisimmistä roduista ja 70% varmaan väärissä käsissä. ihmiset ottaa saksanpaimenkoiran ensimmäiseksi koiraksi, egon jatkeeksi(hehe ihmettelen kyllä että miksi), tai muuten vaan löhöömään sohvalle. miettisitte vähän. n. 2 viikkoa sitten irrallaan oleva valtavankokoinen sakemanni juoksi suoraan serkkuni perhoskoira nartun luokse(jolla oli kiima-aika) ja rupesi raiskaamaan sitä.yritti astua,mutta onneksi perhoskoira on niin pieni,että koira ei siinä onneksi onnistunut. serkkuni on nainen ja todell Pienikokoinen eikä saanut koiraa irti. omistaja tuli vasta 2-4 min päästä paikalle ja otti koiran irti. eilen sakemanni taas vapaana juoksi hampaat irvessä poikaani kohti metsässä. omistaja huuteli koiraa ja koira vain syöksyi 8 vuotiasta poikaani päin. poikani säikähti niin, että heittäytyi maahan ja leikki kuollutta. ja tänään koirapuistoomme tuli uusi koira saksanpaimenkoira joka raahasi keppejä yksinään ympäri koirapuistoa, koiramme juoksi sakemannin ohitse vaan ku toinen kävi kylkeen kiinni. onneksi omakoirani pääsi siitä irti ja juos luokseni häntäkoipienvälissä. näitä kokemuksia on lukemattomia. ja nyt alkaa pikkuhiljaa riittää.

12

738

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ninja86

      Olen nähnyt kolme hyvinkäyttäytyvää ja täysin luotettavasti tottelevaa sakemannia. Tämä on aika vähä verrattuna siihen montako sakemannia vastaan on tullut... Syytetään kuitenkin ensisijaisesti ala-arvoisia omistajia, ei koiria.

    • pk-harrastaja

      Ikävä kyllä melkoisen suuri sakemanneista on väärillä omistajilla, jotka eivät ymmärrä kuinka vaativa rotu on siinä mielessä, että se tarvitsee oikeanlaista koulutusta ja aktiviteettia sekä ulkoilua ym. liikuntaa vähintäänkin 3tuntia päivässä.
      Liian laiskalla omistajalla sohvakoirana sakemanni turhautuu ja häiriintyy väistämättä = ongelmallista käyttäytymistä.

      • hyvinkäyttäytyvää sakemannia

        Tuttu on nyt hankkimassa sakemannia eikä varmana ole aikaa sen aktivoimiseen ja kouluttamiseen.

        Ärsyttävää kun tuollaiset saavat hankkia sakemanneja ja niistä tulee vain toisille haittaa. Sakemannit eivät ole soffakoiria.


      • tapsamarkka
        hyvinkäyttäytyvää sakemannia kirjoitti:

        Tuttu on nyt hankkimassa sakemannia eikä varmana ole aikaa sen aktivoimiseen ja kouluttamiseen.

        Ärsyttävää kun tuollaiset saavat hankkia sakemanneja ja niistä tulee vain toisille haittaa. Sakemannit eivät ole soffakoiria.

        koira ei ole sohvakoira. jokainen rotu tarvitsee sen peruskoulutuksen sekä tekemistä. ei olekkaan sellaista rotua joka ei tarvitsisi aktiviteettejä. toiset vaan vaativat enemmän kuin toiset. ja sakemannit todella paljon. kuka ääliö antaa ihmiselle saksanpaimenkoiran jos ei ole aikasempaa kokemusta isosta vaativasta rodusta. ihmiset ovat niin rahan ahneita että unohtavat kokonaan mihin on koiransa pienokaisia antamassa. ne on vaaraksi ihmiskunnalle ja muille koirille. ei ole reilua, että aina joutuu pelkäämään että mistähän kulmasta se nyt hyökkää.


      • papsi
        tapsamarkka kirjoitti:

        koira ei ole sohvakoira. jokainen rotu tarvitsee sen peruskoulutuksen sekä tekemistä. ei olekkaan sellaista rotua joka ei tarvitsisi aktiviteettejä. toiset vaan vaativat enemmän kuin toiset. ja sakemannit todella paljon. kuka ääliö antaa ihmiselle saksanpaimenkoiran jos ei ole aikasempaa kokemusta isosta vaativasta rodusta. ihmiset ovat niin rahan ahneita että unohtavat kokonaan mihin on koiransa pienokaisia antamassa. ne on vaaraksi ihmiskunnalle ja muille koirille. ei ole reilua, että aina joutuu pelkäämään että mistähän kulmasta se nyt hyökkää.

        Meilläkin huonoja kokemuksia sakemanneista.... Eräs järjettömän kokoinen, vielä pentu-saku, ärhenteli ja näykki koiraani koirapuistossa, vaikka toinen alistui "taiteen sääntöjen mukaan" maahan viestiäkseen olevansa vaaraton ja vielä itsekin penikka.
        Sakemannin emäntä ei tehnyt elettäkään komentaakseen koiraansa, joten poistuimme puistosta, emmekä sinne sen jälkeen ole menneet samaan aikaan, jos näen että kyseinen "terroristi" siellä on. En halua ehdoin tahdoin altistaa omaa sosiaalista ja kaikkien kaveri-pentuani moiselle alistamiselle ja stressille.

        Olen kyllä törmännyt hyväkäytöksiseen sakemanniinkin, mutta ikävä kyllä suurin osa kyseisen rodun edustajista on väärissä käsissä!


    • just just

      Saksanpaimenkoira on aina ollut suomen suosituimpien rotujen kärkipäässä. Joten eikö se ole selvääkin selvempää, että rodun edustajia on niin monella muullakin, kuin aktiivi harrastajilla. Lisäksi suomessa on tuhansia paperittomia saksanpaimenkoiria, joilla ei edes ole mitään kisaoikeutta lajin rotukohtaisiin kokeisiin.
      Kun koira on noinkin yleinen, on sekin sanomatta selvää, että koirapopulaatiosta löytyy niin pehmeitä kilttejä rodunedustajia, kuin taas kovempaakin kovia
      dominoivia rodun edustajia. Suojelussa tuo kovuus on valttia, mutta aina ei ostajasta voi tietää, aikooko hän lupauksista huolimatta kouluttaa ja kisata koirallaan.

      Mene joskus katsomaan palveluskoirakisoja, niin näet, että niitä hyvin lapasessa pysyviä hyviä saksanpaimenkoiria löytyy ja monta. Mutta tuo "monta" ei ole tarpeeksi monta, kun ottaa huomioon rodun runsauden.

      • Olen samaa mieltä kanssasi, puhut asiaa. Tunnen rotua onhan itsellänikin ollut ja toinen nyt elämässä. Mielestäni seefferi sopii siinä missä melkein joka rotu, myös aloittelevalle ihmiselle, niitä kun on myös pehmeitä yksilöitä, tällöinhän kasvattajalla on vastuu antaa oikea koira oikealle ihmiselle. Uuden omistajan vastuulla on taas, tietenkin ne perusjutut, mutta myös hakea apua jos ongelmia esiintyy, aivan niinkuin muidenkin koirarotujen yhteydessä.
        En pidä tästä hirveästä yleistämisestä mitä tässä nyt olen lukenut. Tiedän paljon ja vielä enemmän koiria jotka eivät käyttäydy huippukoulutettujenkoirien tapaan, ja suurin osa on aivan muita kuin seeffereitä. Saksanpaimenkoira on myös rasisti, minkä takia pientä pentua tulisikin totuttaa paljon muihin rotuihin, eli kaikki ei johdu omistajasta. Tietenkin omistajan tulee valvoa koiraa, eikä antaa kulkea missä vaan ja tehdä mitä lystää, varsinkin jos tietää koirassa ärhäkkyyttä jotain asiaa kohtaan.
        Ehkäpä aloittaja on hieman rasistinen seefferiä kohtaan, ikävää että kohdallesi on sattunut pahoja kokemuksia ja ymmärrän ärtymyksesi, tuntuu vain että takana on muutakin.
        On täysin luonnollista että uros koittaa astua kiimasta narttua, ymmärsin ettei koira ollut millään lailla vihamielinen. Se nyt vaan menee niin että jos uros haistaa kiimassa olevan nartun se haluaa myös astua sen, uros ei tällöin kuule eikä näe mitään muuta (oli seefferi tai ei tai kuinka hyvin koulutettu tahansa). Poikasi tapahtuma oli kyllä järkyttävää, onneksi koira ei tehnyt pojallesi mitään. Itselleni on sattunut huonoja kokemuksia mm. rotikoista, dobermanneista, walesinspringerspanielista, ajokoirasta, pystykorvista, pienestä yorkshirenterrieristä, Pumista ja snautsereista.
        Jos jotain on paljon, sitä myös näkyy paljon.
        Jos kyse on eläimestä, sillä on myös alkukantaiset vaistot.


      • tanni-1 kirjoitti:

        Olen samaa mieltä kanssasi, puhut asiaa. Tunnen rotua onhan itsellänikin ollut ja toinen nyt elämässä. Mielestäni seefferi sopii siinä missä melkein joka rotu, myös aloittelevalle ihmiselle, niitä kun on myös pehmeitä yksilöitä, tällöinhän kasvattajalla on vastuu antaa oikea koira oikealle ihmiselle. Uuden omistajan vastuulla on taas, tietenkin ne perusjutut, mutta myös hakea apua jos ongelmia esiintyy, aivan niinkuin muidenkin koirarotujen yhteydessä.
        En pidä tästä hirveästä yleistämisestä mitä tässä nyt olen lukenut. Tiedän paljon ja vielä enemmän koiria jotka eivät käyttäydy huippukoulutettujenkoirien tapaan, ja suurin osa on aivan muita kuin seeffereitä. Saksanpaimenkoira on myös rasisti, minkä takia pientä pentua tulisikin totuttaa paljon muihin rotuihin, eli kaikki ei johdu omistajasta. Tietenkin omistajan tulee valvoa koiraa, eikä antaa kulkea missä vaan ja tehdä mitä lystää, varsinkin jos tietää koirassa ärhäkkyyttä jotain asiaa kohtaan.
        Ehkäpä aloittaja on hieman rasistinen seefferiä kohtaan, ikävää että kohdallesi on sattunut pahoja kokemuksia ja ymmärrän ärtymyksesi, tuntuu vain että takana on muutakin.
        On täysin luonnollista että uros koittaa astua kiimasta narttua, ymmärsin ettei koira ollut millään lailla vihamielinen. Se nyt vaan menee niin että jos uros haistaa kiimassa olevan nartun se haluaa myös astua sen, uros ei tällöin kuule eikä näe mitään muuta (oli seefferi tai ei tai kuinka hyvin koulutettu tahansa). Poikasi tapahtuma oli kyllä järkyttävää, onneksi koira ei tehnyt pojallesi mitään. Itselleni on sattunut huonoja kokemuksia mm. rotikoista, dobermanneista, walesinspringerspanielista, ajokoirasta, pystykorvista, pienestä yorkshirenterrieristä, Pumista ja snautsereista.
        Jos jotain on paljon, sitä myös näkyy paljon.
        Jos kyse on eläimestä, sillä on myös alkukantaiset vaistot.

        En tiedä kuinka läheltä koirasi juoksi seefferiä siellä koirapuistossa, mutta useinhan rakkaista asioista tulee helposti riitaa koirien välillä, sehän saattoi luulla että toinen koira tulee ottamaan sen kepin. Senpä takia koirapuistoihin ei saa tuoda leluja yms.


      • edelliset
        tanni-1 kirjoitti:

        En tiedä kuinka läheltä koirasi juoksi seefferiä siellä koirapuistossa, mutta useinhan rakkaista asioista tulee helposti riitaa koirien välillä, sehän saattoi luulla että toinen koira tulee ottamaan sen kepin. Senpä takia koirapuistoihin ei saa tuoda leluja yms.

        etenkin edellinen. Sakemanni on helposti koulutettava JOS sen kouluttaa ja näkee vaivaa. Mutta jos sitä EI kouluta, se ei todellakaan ole hyvä kotikoira.
        Joskut rodut taas on vaikeasti koulutettavissa valioiksi, mutta ilman koulutustakin pärjää niiden kanssa ihan hyvin ns. kotikoirina.
        Eli se, että saku on oppivainen, ei tarkoita että se on automaattisesti tottelevainen, päinvastoin.
        Itse olen tavannut ainakin 2 hyvinkäyttäytyvää sakemannua, jotka tottelevat oikein hyvin.
        Kirjo on valtavan suuri, koska sakuja on niin paljon. Myös rekkaamattomia on paljon ja olen huomannut, että nyt on ihan himona sakuja liikenteessä ja myös rekkaamattomilla teetetään pentuja. Se on niin suosittu, että epäilemättä pentutehtailuakin esiintyy.


      • kyllä näitä
        edelliset kirjoitti:

        etenkin edellinen. Sakemanni on helposti koulutettava JOS sen kouluttaa ja näkee vaivaa. Mutta jos sitä EI kouluta, se ei todellakaan ole hyvä kotikoira.
        Joskut rodut taas on vaikeasti koulutettavissa valioiksi, mutta ilman koulutustakin pärjää niiden kanssa ihan hyvin ns. kotikoirina.
        Eli se, että saku on oppivainen, ei tarkoita että se on automaattisesti tottelevainen, päinvastoin.
        Itse olen tavannut ainakin 2 hyvinkäyttäytyvää sakemannua, jotka tottelevat oikein hyvin.
        Kirjo on valtavan suuri, koska sakuja on niin paljon. Myös rekkaamattomia on paljon ja olen huomannut, että nyt on ihan himona sakuja liikenteessä ja myös rekkaamattomilla teetetään pentuja. Se on niin suosittu, että epäilemättä pentutehtailuakin esiintyy.

        koiria sellaset 8kpl KAIKKI erittäin iloisia ja kilttejä ei agressivisia ollenkaan!! todella oli helppoja kouluttaa! (miksi luulet että yleisin palveluskoira on saku) kai ne poliisitkin niitä munan jatkeeksi ottaa!!!

        2 sakua oli missä oli seassa jotain pystykorvaa oli vaikeampia,, ja ei tullu muitten koirien kanssa toimeen!

        kaverilla on narttu saku joka on aika vallaton ja vihanen toisille koirille! tämäkin vaan siksi että kasvattaja oli idioottina leikannu sen 7kk ikäsenä!! ennen juoksuja..

        eniten pimeitä koiria mitä oon nähnyt on ollu pinserit!! niistä mulla on huionoja kokemuksia vitusti!!


    • alettais yleistämään

      kuten sanoit, yksi yleisimmistä roduista, edustajia riittää siis moneen junaan. ihan niinkuin kaikissa muissakin roduissa. joskus on päätetty että sakut, ne on ne pahat koirat niin eipä siitä leimasta eroonkaan pääse.
      Oma koirani on ainakin lauhkee ku lammas, ei oo oikeestaan kiinnostunut kenestäkään ellei joku ala rähisemään sille ja osaa kaikki peruskäskyt ja muutaman muunkin ihan kotiopetuksella.
      Eipä oma hauvani mulle mikään egon jatke ole, mutta kyllä mä siitä olen pirun ylpeä kun se hampaat irvessä alkaa puolustamaan minua silloin kun aistii sen että olen todella peloissani.

      • tapsamarkka

        ,että sinulla on koira hanskassa sentään. tiedän kyllä, että on niitä ihmisiäkin olemassa jotka saavat koirasta ihmiskuntakelpoisen. mutta valitettavan monesti vaan törmää näihin sekopäihin koiriin ja omistajiin. en yleistänytkään missään viestissäni tietääkseni. vaan suurinosa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nokialaisen koulun pihalta löytyi nuoren ruumis

      Näin kertovat iltapäivälehdet ja Nokian uutiset. Mitähän on tapahtunut..?
      Nokia
      152
      3399
    2. Missäs lynkkausjoukot piileksii?

      Tänään lähilehden kirjoituksessa paikallinen entinen pizzayrittäjä kertoi muuttaneensa pois Sysmästä. Syynä oli koulukiu
      Sysmä
      55
      1154
    3. Mies hävisi oikeudenkäynnin koronapassista valtiota ja Fazeria vastaan määrättiin korvaamaan lähes

      https://yle.fi/a/74-20091554 Henkilö liikkui ilman Koronapassia ja yritti päästä aamiaiselle Fazer kahvilaan,
      Maailman menoa
      227
      983
    4. Haluisin jutella sulle siitä

      Mistä mennään. Tiedän yhteyden.
      Ikävä
      43
      940
    5. Suomen edesottamukset Ukrainan sodassa jaksavat ihmetyttää ulkomaisia työkavereitani

      Työskentelen korkean teknologian yrityksessä, jossa on ihmisiä ympäri maailmaa. Suuri osa ulkomaisista on kotoisin Aasia
      Maailman menoa
      290
      895
    6. Tulihan tästä

      Meidän "jutusta" vähän turhan suuri show tänne palstalle. Sivusta seurasin sitä enimmäkseen.
      Ikävä
      68
      893
    7. Haluaisitko sitten mies

      Että ottaisin sinuun yhteyttä?
      Ikävä
      43
      870
    8. Mites meillä nainen tämä yhteys

      Onko se yhteistä se kokemus siitä, että tunnemme syvästi toisemme? Tunnemme vetoa ja sielunyhteyttä, jotain kuin toisest
      Ikävä
      54
      849
    9. En ymmärrä käytöstäsi, mies

      Jotain miehen logiikkaa? Et siis halua tutustua yhtään millään tavoin paremmin, vaikka ajatuksissasi näköjään joskus pyö
      Rakkaus ja rakastaminen
      65
      824
    10. Mitä ajattelisit siitä

      Miten reagoisit jos kaivattusi ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      47
      813
    Aihe