11kk vauvan

yömaito pois

Onko muilla ongelmia vauvan yömaidon pois saannissa? Meillä on vauva jo 11kk ja tuntuu olevan niin tottunut tapa, etten meinaa saada sitä millään lopetetuksi. Hän joisi siis enemmän kuin vastasyntyneenä, välillä jopa parin tunnin välein ja tyhmyyksissäni olen sitten antanut maitoa.

Aina lipsun uudestaan antamaan maitoa, kun en jaksa huudatusta! ..tai/ja olen itse liian herkkä, enkä kestä kun toinen huutaa, itken mukana.
Kärsiihän vauvakin siitä, kun välillä tulee maitoa välillä vettä...
Voi kun tähän olisi varma ja helppo ja NOPEA konsti. Yhteensä viikon olen taistellut, sen jälkeen uuvuin ja annoin maitoa muutaman kerran, nyt parisen yötä ja tämä olisi taas kolmas. Pelkään että taas annan vaan maidot, vaikka tulee kai siitä vedenkin juomisesta tapa? On ne miehetkin niin avuliaita.

Miestä ei saa apuun, kun on "niin rankka työ ja aikasin täytyy herätäkkin".

17

1830

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sammakkoprinsessa06

luulenpa niin, että koska lapsesi tietää, että kun jaksaa tarpeeksi kauan sitä maitoa kinuta, niin jossain vaiheessa se äiti taas luovuttaa ja sen maidon antaa. Siksi siis, tällä kertaa koita olla luovuttamatta, lopuksi se varmasti luovuttaa, ihan varmasti, teillä siihen vaan menee kauemmin, kun monesti olet itse jo luovuttanut. Ja nyt kun viikonloppu on tulossa, niin sanot sille miehelles, että ei auta, hän hoitaa toisen yön ja piste.

• ???

Meillä ei yöheräilyt loppuneet vaikka yömaidot ja muutkin yöjuomiset jäivät pois. Eli kannattaa selvittää, onko yöheräilyihin jokin muu syy kuin tapa juoda maitoa/vettä yöllä. Eli onko se maidonjuonti heräilyn syy vai herättääkö jokin muu, esim. vatsavaivat tai kutittava vaippa lapsen, ja sitten ei nukahda ilman tuttipulloa?

• yömaidot...

Kyllä se on vaan tapa, joka on riistäytynyt käsistä. Allergiatkin poissuljettu testein. Muutaman kuukauden iässä joi tarkkaan pari kertaa siinä klo 2.00 ja n. 5. Nyt herää parinkin tunnein välein ja kun ollaan vesilinjalla, eihän se täytä tarpeeksi vatsaa ja herää puolen tunnin päästä uudestaan pyörimään levottomana, huoks.

On selvästi tottunut siihen että mahan täytyisi olla täysi yölläkin, siksi maito täyttää ilmeisesti paremmin. Päivällä 5 ateriaa ja syödään välillä mitä syödään, mutta kohtuu hyvin syö mielestäni.

• Rinsessan äiti

Meidän tyttö on saman ikäinen ja jonkin aika sitten yöt oli yhtä pelleilyä. Tyttö saattoi herätä klo 03 vaatimaan maitoa. Minulla rajana on ollut klo 04 eli sitä ennen en anna maitoa vaikka kuinka huutaisi! Ja kyllä on huutanut...Nyt ollaan siinä pisteessä, että tyttö vaatii edelleen maitoa, mutta herää siis ekan kerran klo 5-6. Olen tuon maidon silloin antanut, kun sen avulla unet jatkuvat 2-3 tuntia. Tiedän, että tuon ikäisen lapsen pitäisi jo pärjätä koko yö ilman palveluita, mutta enpä ole tuosta maidon antamisesta mitään pultteja ottanut. Tyttö nukkuu nykyisin yönsä hyvin, herää maidolle ja jatkaa heti unia. Luulen, että kyllä se ennen rippikouluikää on meiltäkin pois jäänyt ;)

• ihan sama

taktiikka, eli annan tytölle (8,5 kk) maitoa vielä yöllä, mutta en ennen neljää, siihen asti mennään ihan vaan tutin tarjoamisella, ja kyllä se yleensä riittääkin. minäkin uskon ja luotan, että kyllä se maidon juominen jossain vaiheessa loppuu, on vielä niin laiha sirppana tuo neiti, että ehkä se maito tekee ihan hyvääkin (vaikka toisin suositellaan..)

• yömaidot...

Kauanko sinulla kesti, että sait tytön heräämään ja juomaan vaan tuon kerran 5-6 aikaan? Riittäisi vallan mainiosti, että vain tuon 1 KERRAN heräisi. Ei minulla mitään muuta maidonjuonnin estettä olisi, mutta neuvolantäti varoitteli ettei se tee vauvan hampaille hyvää. Ja tietysti nää jatkuvat heräämiset :(

Meillä on sen verran tempperamenttinen tapaus, että huuto on kova, eikä mikään tassuttelu todellakaan auta! Ensin alkaa ininällä ja vahvistuu, kunnes herää kunnolla ja nousee seisomaan, eli on pakko ottaa syliin. Siihen saattaa hetkeksi nukahtaa, mutta kohta alkaa taas.. En uskalla arvata, montako tuntia menisi tyynnyttelyyn ja kun se alkaisi ehkä parin tunnin päästä uudestaan.

Miten juotat tuon maidon sitten? Suoraan sängyssä vai otatko syliin? Mietin onko sillä mtn merkitystä.

Täytyy pakottaa se mies mukaan...

• Rinsessan äiti
        yömaidot... kirjoitti:

Kauanko sinulla kesti, että sait tytön heräämään ja juomaan vaan tuon kerran 5-6 aikaan? Riittäisi vallan mainiosti, että vain tuon 1 KERRAN heräisi. Ei minulla mitään muuta maidonjuonnin estettä olisi, mutta neuvolantäti varoitteli ettei se tee vauvan hampaille hyvää. Ja tietysti nää jatkuvat heräämiset :(

Meillä on sen verran tempperamenttinen tapaus, että huuto on kova, eikä mikään tassuttelu todellakaan auta! Ensin alkaa ininällä ja vahvistuu, kunnes herää kunnolla ja nousee seisomaan, eli on pakko ottaa syliin. Siihen saattaa hetkeksi nukahtaa, mutta kohta alkaa taas.. En uskalla arvata, montako tuntia menisi tyynnyttelyyn ja kun se alkaisi ehkä parin tunnin päästä uudestaan.

Miten juotat tuon maidon sitten? Suoraan sängyssä vai otatko syliin? Mietin onko sillä mtn merkitystä.

Täytyy pakottaa se mies mukaan...

Meidän tyttö on myös ERITTÄIN tempperamenttinen neiti, joten osaan hyvin kuvitella tilanteesi. Meillä tuohon yhteen yöheräämiseen meni suunnilleen viikko. Aina, kun neiti ekan kerran yöllä heräsi (joskus jopa puolilta öin) ja jos en saanut häntä parilla tassuttelukerralla rauhoittumaan, otin hänet meidän väliin nukkumaan / huutamaan. Joskus hän saattoi torkahdella pieniä hetkiä välissämme, joskus taas huusi suoraa huutoa (enkat taisi olla 3h putkeen). Annoin huutaa, kun ei siihen mikään auttanut. Maidon olen juottanut aina meidän sangyssa, ylävartalo tyynyllä tuettuna.

Niin ja ei meilläkään mies ole osallistunut koskaan millään tavalla yöhulinoihin. Tosin pakkohan se silloin on valvoa, kun tyttö huutaa korvan vieressä, jos ei vaihda huonetta...

Jaksamista ja toivottavasti teilläkin pian helpottaa :)

• ja yömaidot....
        Rinsessan äiti kirjoitti:

Meidän tyttö on myös ERITTÄIN tempperamenttinen neiti, joten osaan hyvin kuvitella tilanteesi. Meillä tuohon yhteen yöheräämiseen meni suunnilleen viikko. Aina, kun neiti ekan kerran yöllä heräsi (joskus jopa puolilta öin) ja jos en saanut häntä parilla tassuttelukerralla rauhoittumaan, otin hänet meidän väliin nukkumaan / huutamaan. Joskus hän saattoi torkahdella pieniä hetkiä välissämme, joskus taas huusi suoraa huutoa (enkat taisi olla 3h putkeen). Annoin huutaa, kun ei siihen mikään auttanut. Maidon olen juottanut aina meidän sangyssa, ylävartalo tyynyllä tuettuna.

Niin ja ei meilläkään mies ole osallistunut koskaan millään tavalla yöhulinoihin. Tosin pakkohan se silloin on valvoa, kun tyttö huutaa korvan vieressä, jos ei vaihda huonetta...

Jaksamista ja toivottavasti teilläkin pian helpottaa :)

Kun hamputilanne paranee, koitan käyttää samaa tekniikkaa, eli ottaa viereen kun alkaa huuto. Vaikea sanoa, miten siihen suhtautuu, kun ei ole tottunut koskaan nukkumaan meidän keskellä...
        Viime päivät olen käärinyt peittoon ja hyssytellyt siinä. Rauhoittuu, mutta alkaa taas huutaa kun hokaa ettei pulloa ole vielä tullut.

Meillä herää jo tunnin päästä nukahtamisesta vaikka on saanut illalla maidot ennen nukkumaanmenoa. Silloin tyytyy usein onneksi vaan hyssyttelyyn ja jatkaa unta parisen tuntia. Mutta sitten taas alkaa huuto tuossa 1-3 maissa, jollei saa maitoa ja se huuto kestää.. vähän väliä läpi yön.

Tässä taitaa olla vaan se oma kärsivällisyys ja jaksaminen esteenä. Eli taas olen lipsunut antamaan maitoa ja kun on hammas selvästi tulossa, en muka raaski itkettää kahta huutoa yhtäaikaa.

Itseä täytyis saada niskasta kii.

• santtu-72
        ja yömaidot.... kirjoitti:

Kun hamputilanne paranee, koitan käyttää samaa tekniikkaa, eli ottaa viereen kun alkaa huuto. Vaikea sanoa, miten siihen suhtautuu, kun ei ole tottunut koskaan nukkumaan meidän keskellä...
        Viime päivät olen käärinyt peittoon ja hyssytellyt siinä. Rauhoittuu, mutta alkaa taas huutaa kun hokaa ettei pulloa ole vielä tullut.

Meillä herää jo tunnin päästä nukahtamisesta vaikka on saanut illalla maidot ennen nukkumaanmenoa. Silloin tyytyy usein onneksi vaan hyssyttelyyn ja jatkaa unta parisen tuntia. Mutta sitten taas alkaa huuto tuossa 1-3 maissa, jollei saa maitoa ja se huuto kestää.. vähän väliä läpi yön.

Tässä taitaa olla vaan se oma kärsivällisyys ja jaksaminen esteenä. Eli taas olen lipsunut antamaan maitoa ja kun on hammas selvästi tulossa, en muka raaski itkettää kahta huutoa yhtäaikaa.

Itseä täytyis saada niskasta kii.

Meillä poika 11kk ja kirjotinkin jollekin jo meidän tekniikasta.Mutta kärsivällisyyttä ja mies olis mukava saada mukaan jos mahdollista sillä silloin pääsee nopeammin ja lyheymmin varsinkin kun on ymmärtänyt sen yskän että maitoa ei tule ja kuitenkin vielä varmaan tottumuksesta herää.Ei kun mies mukaan vaan. Kyllä äidinkin pitää jaksaa.En ihan usko tuohon että asia välttämättä helpottuisi kun ottaa väliin nukkumaan,olen sitäkin jossain vaiheessa koittanut,mutta silloin se huuto vasta yltyikin kun otin syliin tai väliin enkä antanutkaan maitoa.Voisi vaan koittaa viikon kaksi sitä että tassuttelee tai antaa huutaa että rauhottuu.Onhan se sydäntä raastavaa,se vaan että lapset on niin pirun fiksuja että jos on lipsunut jossain vaiheessa niin sitten saa taas tehdä tuplatyön että siitä pääsee eroon.Kaikkeen ollaan syyllistytty itse jossain vaiheessa varmaan kaikki,kukaan ei ole seppä syntyessään.Kyllä se tosiaan loppuu kun jaksaa olla kärsivällinen.Nyt meilläkin 5-6 välillä juo tissillä maidon ja jatkaa unia 7-8, välillä kuten tänä aamuna mun yllätykseksi nukku ilta 9 sinne puoli kahdeksaan joten pystyy kyllä olemaan ilman maitoa,itse vaan en aina jaksa tosiaan siinä 5-6 aikaan tapella,saas nähdä sitten kun maidon tarjoilu loppuu kokonaan éttä herätäänkö meillä sitten kokonaan tuohon aikaan.Toivottavasti ei. KOita vaan saada se siippa apuunsilloin kun pystyy ja katotte onko rauhottumisessa eroa

• alkup...
        santtu-72 kirjoitti:

Meillä poika 11kk ja kirjotinkin jollekin jo meidän tekniikasta.Mutta kärsivällisyyttä ja mies olis mukava saada mukaan jos mahdollista sillä silloin pääsee nopeammin ja lyheymmin varsinkin kun on ymmärtänyt sen yskän että maitoa ei tule ja kuitenkin vielä varmaan tottumuksesta herää.Ei kun mies mukaan vaan. Kyllä äidinkin pitää jaksaa.En ihan usko tuohon että asia välttämättä helpottuisi kun ottaa väliin nukkumaan,olen sitäkin jossain vaiheessa koittanut,mutta silloin se huuto vasta yltyikin kun otin syliin tai väliin enkä antanutkaan maitoa.Voisi vaan koittaa viikon kaksi sitä että tassuttelee tai antaa huutaa että rauhottuu.Onhan se sydäntä raastavaa,se vaan että lapset on niin pirun fiksuja että jos on lipsunut jossain vaiheessa niin sitten saa taas tehdä tuplatyön että siitä pääsee eroon.Kaikkeen ollaan syyllistytty itse jossain vaiheessa varmaan kaikki,kukaan ei ole seppä syntyessään.Kyllä se tosiaan loppuu kun jaksaa olla kärsivällinen.Nyt meilläkin 5-6 välillä juo tissillä maidon ja jatkaa unia 7-8, välillä kuten tänä aamuna mun yllätykseksi nukku ilta 9 sinne puoli kahdeksaan joten pystyy kyllä olemaan ilman maitoa,itse vaan en aina jaksa tosiaan siinä 5-6 aikaan tapella,saas nähdä sitten kun maidon tarjoilu loppuu kokonaan éttä herätäänkö meillä sitten kokonaan tuohon aikaan.Toivottavasti ei. KOita vaan saada se siippa apuunsilloin kun pystyy ja katotte onko rauhottumisessa eroa

Ei meillä hyväksytty ollenkaan viereen ottamista, kun ei ole tottunut. Hyssyttely kyllä vähän auttaa, eikä halua omaan sänkyyn ollenkaan.

Viime yönä taas vierottelin maidosta vauvaa antamalla vettä ja huuto oli hirveä. Sitten aamu kuudelta annoin maidot, mutta ei hän sitä paljon edes juonut, eli tuntui että tuokin turhaa.

Mietityttää, kannattaisiko tuo veden tarjoaminen jättää kokonaan pois ja antaa yhden kerran vain sen maidon 5-6 maissa. Tai sitten antaa PELKKÄÄ vettä koko yö, ei aamullakaan maitoa. Niinhän ne neuvolan tädit suosittelevat. Mutta antamalla vain vettä, tuleeko siitäkin vaan uusi "huono" tapa?

Tässä pitäs olla nyt vaan selkeä kellontarkka päätös, niin toimisi tasan tarkkaan samoin joka yö.

• ap...
        alkup... kirjoitti:

Ei meillä hyväksytty ollenkaan viereen ottamista, kun ei ole tottunut. Hyssyttely kyllä vähän auttaa, eikä halua omaan sänkyyn ollenkaan.

Viime yönä taas vierottelin maidosta vauvaa antamalla vettä ja huuto oli hirveä. Sitten aamu kuudelta annoin maidot, mutta ei hän sitä paljon edes juonut, eli tuntui että tuokin turhaa.

Mietityttää, kannattaisiko tuo veden tarjoaminen jättää kokonaan pois ja antaa yhden kerran vain sen maidon 5-6 maissa. Tai sitten antaa PELKKÄÄ vettä koko yö, ei aamullakaan maitoa. Niinhän ne neuvolan tädit suosittelevat. Mutta antamalla vain vettä, tuleeko siitäkin vaan uusi "huono" tapa?

Tässä pitäs olla nyt vaan selkeä kellontarkka päätös, niin toimisi tasan tarkkaan samoin joka yö.

ettei mene nyt "pullot ja vellit" sekaisin, niin taidan kokeilla vaan sitä veden antamista. Noin yö kolmesta eteenpäin tarjoan vaan vettä, enkä maitoa ollenkaan.

Jos ja kun on syönyt päivällä, niin nälkä ei pitäis olla. Janoonsa saa sitten juoda jos on tarve.

• äippä07

meillä on 9kk poika joka kanssa yöllä vaati maitoa. Juttelin asiasta neuvolatädin kanssa ja se neuvo että antaa maidon sijasta vettä. Nälkä sen ikäisellä ei enään yöllä voi olla kun syö hyvin. Tein kuten neuvolatäti neuvo ja meillä jäi yömaito pois. Eli se oli vaan tottunu siihen että yöllä kun herää niin saa jotain hyvää. Ja jos sillä todella on jano niin se juo sitä vettä mutta muuten ei juo.

• ...

Oletko varma että huutaa nälkäänsä? Meillä poika 10kk herää joka yö huutamaan ja kun ottaa syliin niin tuntee kun vaippaan tulee pissa!

Joten meillä käydään potalla öisin. Koko pissaamisen ajan poika huutaa väsymystään ja kun laitetaan vaippa ja kannan sänkyyn nukahtaa todella nopeasti. Jos en käytä potalla huutaa jopa tunnin. Tekee aina pienen määrän pissaa ja pidättää niin kauan kuin pystyy.

Meillä tuo sisukas veden juottaminen tuotti tulosta ennen joulua. Kymmenen yösyöntiä vaihtui 1 kertaan yössä ( 2 vessa reissua).

Eli illalla päätin että ennen kello 5:ttä ei saa muuta kuin vettä. Sitten purraan hammasta kun vesi ei kelpaa. Sitten vasta klo 5 (eikä 4:55) kaivetaan maitopullo esiin. Neljän yön kiekumisen jälkeen uskoi että maitoa tulee vasta klo 5. Sitten imaisi kerran vesipulloa ja nukahti. Viikon kuluttua huomasi että äiti otti vesipullon, niin käänsi päätään ja jatkoi unia!

Mutta kello 5 on se aika jolloin on ihan oikeasti nälkä. Juo vaikka vettä sen 2dl (jos vettä niin herää tunnin kuluttua vessahätään ja NÄLKÄÄN!). Joten olen antanut maitoa, niin nukkuu 7 saakka.

• ja yömaidot...

Epäilen, että huutaa vain koska se on tapa. Pystyy nukahtamaan, kun se maitopullo on siinä "turvana" ja saa vatsaan täyttöä.
        Olen tuota vaippaakin epäillyt ja silloin tällöin vaihtanut aamuyöstä sen ja toisinaan on nukkunut vaihdon jälkeen paremmin, toisinaan ei. Tuota 2-3 tunnin välein heräämistä sekään ei estä. Vauvojen unisykli kai menee niin, että 2-3 tunnin jälkeen tulee unen kevyempi jakso ja meillä on tottunu siihen heräämään, eikä osaa nukahtaa ilman tuttipulloa.

• ..................

Saakos kysyä, että paljonko vauva syö päivällä? Syötä niin paljon kun lapsi vaan syö! Älä ajattele jotain määriä mitä PITÄISI syödä. Jos lapsi syö yhden purkin sosetta hyvällä ruokahalulla, avaa toinen. Anna kunnon satsit puuroa aamuisin ja iltaisin (ei nyt ole niin kallista, että haittaisi vaikka osan joutuisi pois heittämään). Syötä muksu niin täyteen päivän aikana, että ei ainakaan nälkään herää. Näitäkin tapauksia on, pieni vauva kun syö yllättävän paljon!

Kerronpa vielä mitä minun esikoiseni söi tuossa iässä (nukkui 14 tunnin yöunia): Aamupalaksi velliä 2dl ja puuroa puolet aikuisen annoksesta minkä seassa puoli purkkia hedelmäsosetta, lounaaksi ison purkin ruokaa (tai kotitehtyä suunnilleen saman verran) ja jälkkäriksi hedelmäsosepurkin, päivällinen oli samanlainen ja iltapala taas samanlainen kuin aamupala. Välipaloja ei ollut kun yöunet olivat niin pitkät niin ei oikeen ehtiny =)

• ja yömaidot..

Meitin vauva syö vaihtelevalla ruokahalulla. Epäilen taas hampaan tuloa, kun ei ruoka ole maistunut juuri ollenkaan nyt muutamana päivänä. Ien on punainen, joten pian se saattaa tulla.

Silloin kun hän vaan syö, annan toki ruokaa niin paljon kuin haluaa. Aina jää lautaselle ylimääräistä, eli ei ole ikinä ollut kovin hyvä syömään. En ole lähtenyt pakottamaan vaan uskon että on kylläinen kun alkaa kääntää päätä, purskuttaa ja itkeä. Jos liian usein olen koittanut syöttää, ei hän syö kun ei ole vielä nälkä. Siksi käytän tuota 5 ateriaa päivässä systeemiä, kun se tuntuu meillä sopivan.

Nyt on ollut (muutama päivä) pakko antaa napostella leipää yms. ruokien välissä kun ei ole paljon syönyt ja yöllä olen antanut velliä vellipullosta. Kun syöminen normalisoituu, alan taas tuon maitovieroituksen, huoks.

• santtu-72
        ja yömaidot.. kirjoitti:

Meitin vauva syö vaihtelevalla ruokahalulla. Epäilen taas hampaan tuloa, kun ei ruoka ole maistunut juuri ollenkaan nyt muutamana päivänä. Ien on punainen, joten pian se saattaa tulla.

Silloin kun hän vaan syö, annan toki ruokaa niin paljon kuin haluaa. Aina jää lautaselle ylimääräistä, eli ei ole ikinä ollut kovin hyvä syömään. En ole lähtenyt pakottamaan vaan uskon että on kylläinen kun alkaa kääntää päätä, purskuttaa ja itkeä. Jos liian usein olen koittanut syöttää, ei hän syö kun ei ole vielä nälkä. Siksi käytän tuota 5 ateriaa päivässä systeemiä, kun se tuntuu meillä sopivan.

Nyt on ollut (muutama päivä) pakko antaa napostella leipää yms. ruokien välissä kun ei ole paljon syönyt ja yöllä olen antanut velliä vellipullosta. Kun syöminen normalisoituu, alan taas tuon maitovieroituksen, huoks.

Ainiin se vielä meiltä että jos tuntuu siltä niin eikun panadolia kehiin vaan jos hampaita tulee meillä on helpottanut,välillä vaan on levottomampia öitä kun tulee hampaita mutta tottunut kuitenkin jo siihen että maitoa ei tipu. Tehkää välillä sillai kun miehellä vapaata että ite nukut sohvalla ja annat miehen hoitaa ja vaikka antaa sitten milloin nyt olettekin sitten sopinut sen kellonajan koska annatte sen ekan maidon. Saat ainakin itse silloin tällöin levättyä ja korvatulpat korviin.Mä olen nyt 11 kk nukkunut korvatulpat korvissa ja en ole uskaltanut niistä vielä luopua,taitaa olla tapa.JOten kaipa se vauvankin yöjuominen voi muuttua tavaksi ennenkuin se siitä kouliintuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3397
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2671
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1739
    7. Huomenna heitän järjen

romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1705
    9. Hyvää huomenta

Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1628
    Aihe