Huomasin, että venttiilikoppa oli vähän tihkunut viime ajokauden aikana. Kyselisinkin, että vaihdatteko joka kerta tiivisteen? Paljonkohan tehdas suosittelee momentteja (esim. Honda VFR) Autoissahan tuo on yleensä 50 Nm luokkaa, mutta pyörissä on vähän hienommat pultit.
Venttiilikopan kiristys
8
7985
Vastaukset
- lisää painetta
tiiviste tulisi vaihtaa aina venttiilien säädön yhteydessä. Pakkohan se ei tietenkään ole. Pulttien tai muttereiden tiukkuus ja kiristysjärjestys aina valmistajan manuaalista.
Löysää kopan pultit ja kiristä uudelleen asianmukaisiin arvoihin. Ellei vuoto lakkaa, vaihda tiiviste. Tarkasta samalla venttiilien välykset, jos joudut kopan irottamaan. - Kra
Kunnon mukaan. Kiristystiukkuudet löydät korjausmanuaalista. Yleisohje normaali M-kierteille (lujuusluokka min 8.8):
- M6 10 Nm (kierteet voideltuna)
- M8 20 Nm ( -"- )
Ja järki mukana, kaikkiin paikkoihin ei voi noinkaan tiukkaan laittaa, vaikka ruuvi kestäiskin, niin jotain muuta voi hajota.
Puhuit venttiilikopasta, ettet kuitenkin tarkoittanut kannen kiristystä kun vertasit tuohon 50 Nm momenttiin?
Yleensä vuodot ei korjaannu kiristämällä vaan uusimalla tiiviste ja kunnostamalla tiivistepinnat.- momentti
kestää helposti kiristyksen 50Nm:iin. Paras noudattaa valmistajan ohjearvoja.
- hfdd
tarvi vaihtaa, laita mustaa silikoonia väliin, niin johan pitää.
Venakopan momentti on 10 Nm.
Silikonitiivisteliima lopettaa tihkumiset.- Veffari
Kiristin kaikki 20 Nm:iin. Kaksi laitimmaista tuntui jääneen melko löysälle - tuskin edes 10Nm. Muut taisivat ollakin siinä 10 Newtonmtrin paikkeilla. Seurataanpas jos vuoto loppuis. Monestihan noissa menee kierteet, ennen kuin pultti katkeaa.
Laitoin mustaa silikoonia myös ilmanputsarin ja muovisen kaasaritötsän saumaankin. - Pilaaja,.,
Veffari kirjoitti:
Kiristin kaikki 20 Nm:iin. Kaksi laitimmaista tuntui jääneen melko löysälle - tuskin edes 10Nm. Muut taisivat ollakin siinä 10 Newtonmtrin paikkeilla. Seurataanpas jos vuoto loppuis. Monestihan noissa menee kierteet, ennen kuin pultti katkeaa.
Laitoin mustaa silikoonia myös ilmanputsarin ja muovisen kaasaritötsän saumaankin.Noin yleisesti ottaen tiivisteen saa pilattua jo ensimmäisellä ylikiristyksellä. Tiivisteen lämmösvaihteluihin mukauttava elastisuus loppuu ja se pyrkii pullistumaan välistä pois. Varsinkin korkki aikanaan oli vaativa sensuhteen. Joku puhui jopa 5 kilon momentista. Ajatellaanpa nyt alumiinivaluista pultinreikää, sehän jo leviääkin tuollaisessa puristuksessa ja mikromurtumat todennäköisiä.
- hoope
tässä vinkki.laita vanhan tiivisteen molemmille puolille tiivistys massaa niin johan pitää mutta on irrotettavissa helposti.sitä saa autotarvike liikkeistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan perintö: ennätysvelka, ennätystyöttömyys ja ennätysverotus
Tavallisen keskituloisen suomalaisen verotus on kireintä vuosikymmeniin, ja ensi vuonna palkansaajien käteen jää vieläki662688Sannalta jälleen fiksu lausunto johtamisesta
"I used to think the best argument would win – but real leadership means listening, understanding where people come from752288Riikka se runnoo työttömyyttä lisää
Menkää töihin! "15–74-vuotiaiden työttömyysasteen trendiluku oli lokakuussa 10,3 prosenttia. Työttömiä oli yhteensä 276752148Riikka Purra on ihana, jämpti
Hän yrittää saada Suomen taas kuntoon. Sanoo asiat suoraan, eikä piiloudu kapulakielen taakse. Riikan kaltaisia päättä22025Sorsa: kuvaputki - Lipponen: kaasuputki - Marin: ryppyputki
Nuo kolme demaria ovat poikkeuksia Suomen poliittisessa historiassa. Ovat ainoita, jotka ovat kyenneet nostamaan puolue91412Mies, näen sinua hetken
ja olet mielessä ikuisuuden. Toisia näen ikuisuuden ja he eivät jää mieleen hetkeksikään. Muistan jokaisen kohtaamisen51314- 711021
- 64976
No miten meni?
Onko voittaja olo? Tunnetko onnistumisen riemua? Vastasiko lopputulos odotuksia? Kauaksi ajettu 😘114965- 96953