Huomasin, että venttiilikoppa oli vähän tihkunut viime ajokauden aikana. Kyselisinkin, että vaihdatteko joka kerta tiivisteen? Paljonkohan tehdas suosittelee momentteja (esim. Honda VFR) Autoissahan tuo on yleensä 50 Nm luokkaa, mutta pyörissä on vähän hienommat pultit.
Venttiilikopan kiristys
8
7180
Vastaukset
- lisää painetta
tiiviste tulisi vaihtaa aina venttiilien säädön yhteydessä. Pakkohan se ei tietenkään ole. Pulttien tai muttereiden tiukkuus ja kiristysjärjestys aina valmistajan manuaalista.
Löysää kopan pultit ja kiristä uudelleen asianmukaisiin arvoihin. Ellei vuoto lakkaa, vaihda tiiviste. Tarkasta samalla venttiilien välykset, jos joudut kopan irottamaan. - Kra
Kunnon mukaan. Kiristystiukkuudet löydät korjausmanuaalista. Yleisohje normaali M-kierteille (lujuusluokka min 8.8):
- M6 10 Nm (kierteet voideltuna)
- M8 20 Nm ( -"- )
Ja järki mukana, kaikkiin paikkoihin ei voi noinkaan tiukkaan laittaa, vaikka ruuvi kestäiskin, niin jotain muuta voi hajota.
Puhuit venttiilikopasta, ettet kuitenkin tarkoittanut kannen kiristystä kun vertasit tuohon 50 Nm momenttiin?
Yleensä vuodot ei korjaannu kiristämällä vaan uusimalla tiiviste ja kunnostamalla tiivistepinnat.- momentti
kestää helposti kiristyksen 50Nm:iin. Paras noudattaa valmistajan ohjearvoja.
- hfdd
tarvi vaihtaa, laita mustaa silikoonia väliin, niin johan pitää.
Venakopan momentti on 10 Nm.
Silikonitiivisteliima lopettaa tihkumiset.- Veffari
Kiristin kaikki 20 Nm:iin. Kaksi laitimmaista tuntui jääneen melko löysälle - tuskin edes 10Nm. Muut taisivat ollakin siinä 10 Newtonmtrin paikkeilla. Seurataanpas jos vuoto loppuis. Monestihan noissa menee kierteet, ennen kuin pultti katkeaa.
Laitoin mustaa silikoonia myös ilmanputsarin ja muovisen kaasaritötsän saumaankin. - Pilaaja,.,
Veffari kirjoitti:
Kiristin kaikki 20 Nm:iin. Kaksi laitimmaista tuntui jääneen melko löysälle - tuskin edes 10Nm. Muut taisivat ollakin siinä 10 Newtonmtrin paikkeilla. Seurataanpas jos vuoto loppuis. Monestihan noissa menee kierteet, ennen kuin pultti katkeaa.
Laitoin mustaa silikoonia myös ilmanputsarin ja muovisen kaasaritötsän saumaankin.Noin yleisesti ottaen tiivisteen saa pilattua jo ensimmäisellä ylikiristyksellä. Tiivisteen lämmösvaihteluihin mukauttava elastisuus loppuu ja se pyrkii pullistumaan välistä pois. Varsinkin korkki aikanaan oli vaativa sensuhteen. Joku puhui jopa 5 kilon momentista. Ajatellaanpa nyt alumiinivaluista pultinreikää, sehän jo leviääkin tuollaisessa puristuksessa ja mikromurtumat todennäköisiä.
- hoope
tässä vinkki.laita vanhan tiivisteen molemmille puolille tiivistys massaa niin johan pitää mutta on irrotettavissa helposti.sitä saa autotarvike liikkeistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1215737- 292090
- 1771922
Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.661094Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101083Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä24977- 73967
Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,24892Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty42887Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla
Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I12755