Vammaisuus on rangaistus?!

arska89234432

Tämä ei siis ole oma mielipiteeni. Meille syntyi vammainen lapsi ja minusta se on rikkaus. Se vaatii vain vähän enemmän vanhemmilta, kuin tavallinen lapsi. Yhteiskunta kuitenkin viestittää mahdottomalla systeemillään, että se on rangaistus. Ja kyllä välillä tukia hakiessa tuntuu siltä, ettei pienituloisen tule tehdä vammaisia lapsia. Tunnollisena veronmaksajana oletan tietysti, että minua tuetaan silloin, kun sitä tukea tarvitsen. Tilanne on kuitenkin ihan jotakin muuta. Ei voi sanoa, kuin että elämä on.

62

2047

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • itse vammainen

      Ite oon vammainen eläminen tässä yhteiskunnassa on yhtä tappelua ja oikeuksien perään huutamista - kiitos isopalkkaisten, kaikkitietävien ja leveäisti ELÄVIEN "PULLA"- POLITIKKOJEN, jotka eivät tiedä miten esim. vammaispalvelulaki käytönnössä toimii kun kotikunta kieroilee eli vetoaa ettei kunta ole viitsinyt varannut talousarvoon riittävästi määrärahoja. Toinen on autoverolain 50 §, sen perusteella pitäisi saada veronhuojennusta tullihallitukselta autosta, jos sitä käytetään vammaisen lapsen / nuoren kuljettamiseen. Mutta se on sitten eri asia MITÄ OVAT TULLIHALLITUKSEN TARKOITTAMAT ERITYISEN PAINAVAT SYYT??? Eli voi olla että saat veronhuojennusta jos MATKA KESKUSSAIRAALAAN ON 0 km. Mutta jos edestakainen matka ONKIN 160 KM KO. veronhuojennusta EI MYÖNNETÄ koska katsotaan että pystyt käyttämään julkisia kulkuneuvoja vaikkei niitä KULJE. KO. LAKI OSOITTEESSA: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19941482?search[type]=pika&search[pika]=autoverolaki

      • Anonyymi

        Vammaiset on itsekkäitä ja rasittavia. Alkavat vaatia ulkopuolisilta ihmisiltä kaikkea. Ei se ole avustajan syy, että joku on vammainen. Avustaja tekee vaan työnsä. Ei hän ole terapeutti tai psykologi.


      • Anonyymi

        tervekin miettii missä ajassa eletään, että luvataan yhtä mutta saadaan toista
        voi olla että älyllisesti eletään tulevassa kun nykyisyys on historiaa täynnä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        tervekin miettii missä ajassa eletään, että luvataan yhtä mutta saadaan toista
        voi olla että älyllisesti eletään tulevassa kun nykyisyys on historiaa täynnä

        kiva huutaa mutta tietenkin ottaa pitäisi itseensä kaiken ja selvitä
        ei vain osata
        miksi mä en osaa


    • virkailijat

      eivät hoida asioita asiakkaiden parhaaksi, vaan etsivät koko ajan syytä ettei tarvitse antaa tukea. Jopa he panttaavat tietoja. Älä usko yhteenkään virkaihmiseen, vaan ota itse selvää asioista!

      • arska987254978254

        Sen olen huomannut, että kaikin keinoin yrittävät olla maksamatta meille mitään. Helppoahan se olisi, jos rahaa olisi mitä laittaa hoitoihin. En minä mitään tukia silloin tarvitse, mutta kun asia ei ole niin. Ja kyseessä on siis vammainen lapsemme. Haluamme tietysti tarjota hyvän elämän ja jostain se raha on revittävä, mutta se onkin sitten ihan toinen juttu että mistä. Veroja kyllä olen maksanut jo 15 vuotiaasta asti ja varmasti on valtio ottanut omansa pois. Nyt kun tilanne on toisinpäin, niin eipä ole mitään vielä tilille ilmaantunut. Niin ja kelan mukaan vammaisen lapsen hoito on ihan normaaliin lapseen verrattavaa. Voi kun tulisi tämä kelan virkailija kokeilemaan mistä on kyse. Ja kelan lääkäri se vasta pätevä on. Näkemättä ihmistä pystyy antamaan lausuntoja. Se on varmasti pätevin lääkäri maan päällä, kun pystyy ihan oikean lääkärin lausuntoja korjaamaan ihan noin vain.


      • Äityli*
        arska987254978254 kirjoitti:

        Sen olen huomannut, että kaikin keinoin yrittävät olla maksamatta meille mitään. Helppoahan se olisi, jos rahaa olisi mitä laittaa hoitoihin. En minä mitään tukia silloin tarvitse, mutta kun asia ei ole niin. Ja kyseessä on siis vammainen lapsemme. Haluamme tietysti tarjota hyvän elämän ja jostain se raha on revittävä, mutta se onkin sitten ihan toinen juttu että mistä. Veroja kyllä olen maksanut jo 15 vuotiaasta asti ja varmasti on valtio ottanut omansa pois. Nyt kun tilanne on toisinpäin, niin eipä ole mitään vielä tilille ilmaantunut. Niin ja kelan mukaan vammaisen lapsen hoito on ihan normaaliin lapseen verrattavaa. Voi kun tulisi tämä kelan virkailija kokeilemaan mistä on kyse. Ja kelan lääkäri se vasta pätevä on. Näkemättä ihmistä pystyy antamaan lausuntoja. Se on varmasti pätevin lääkäri maan päällä, kun pystyy ihan oikean lääkärin lausuntoja korjaamaan ihan noin vain.

        Minulla on jo kohta 16-vuotias vammainen lapsi. Nämä vuodet on kyllä ollut todella taistelua yhteiskunnan kanssa. Mitään ei tule kuin "Manulle illallinen", kaikesta saa tapella. Vammaispalvelulakia ei noudateta ja jopa meidän asiaa hoitava sossutantta kehtaa antaa päätöksiä, ettei vammaisuus riitä apuvälineitä hakiessa. Jo itse elämä vammaisen lapsen kanssa on täysipäiväistä ja raskastakin, vielä pitää näiden kanssa riidellä. Se pännii jos joku!

        Tsemppiä ja jaksamista...


      • arska89234432
        Äityli* kirjoitti:

        Minulla on jo kohta 16-vuotias vammainen lapsi. Nämä vuodet on kyllä ollut todella taistelua yhteiskunnan kanssa. Mitään ei tule kuin "Manulle illallinen", kaikesta saa tapella. Vammaispalvelulakia ei noudateta ja jopa meidän asiaa hoitava sossutantta kehtaa antaa päätöksiä, ettei vammaisuus riitä apuvälineitä hakiessa. Jo itse elämä vammaisen lapsen kanssa on täysipäiväistä ja raskastakin, vielä pitää näiden kanssa riidellä. Se pännii jos joku!

        Tsemppiä ja jaksamista...

        Itse en kyllä loputtomiin aikonut taistella, joten muutosta saa asioihin tulla ja mielellään pian. Eikö siinä jo ole tarpeeksi jo jaksamista kun kasvattaa ei niin tavallista lastaan. Tai jos omaa jonkin erkoisominaisuuden.


      • Anonyymi
        Äityli* kirjoitti:

        Minulla on jo kohta 16-vuotias vammainen lapsi. Nämä vuodet on kyllä ollut todella taistelua yhteiskunnan kanssa. Mitään ei tule kuin "Manulle illallinen", kaikesta saa tapella. Vammaispalvelulakia ei noudateta ja jopa meidän asiaa hoitava sossutantta kehtaa antaa päätöksiä, ettei vammaisuus riitä apuvälineitä hakiessa. Jo itse elämä vammaisen lapsen kanssa on täysipäiväistä ja raskastakin, vielä pitää näiden kanssa riidellä. Se pännii jos joku!

        Tsemppiä ja jaksamista...

        No jospa hoitaisit itse. Hän on sinun lapsi. Ei ulkopuolisten. Avustaja avustaa osan päivää,mutta hän ei ole mikään teidän omistama orja.


      • Anonyymi
        Äityli* kirjoitti:

        Minulla on jo kohta 16-vuotias vammainen lapsi. Nämä vuodet on kyllä ollut todella taistelua yhteiskunnan kanssa. Mitään ei tule kuin "Manulle illallinen", kaikesta saa tapella. Vammaispalvelulakia ei noudateta ja jopa meidän asiaa hoitava sossutantta kehtaa antaa päätöksiä, ettei vammaisuus riitä apuvälineitä hakiessa. Jo itse elämä vammaisen lapsen kanssa on täysipäiväistä ja raskastakin, vielä pitää näiden kanssa riidellä. Se pännii jos joku!

        Tsemppiä ja jaksamista...

        En halua elättää muiden vammaisia kakaroita veroja maksamalla. Vammaistuet on lopetettava kokonaan.


      • Anonyymi
        Äityli* kirjoitti:

        Minulla on jo kohta 16-vuotias vammainen lapsi. Nämä vuodet on kyllä ollut todella taistelua yhteiskunnan kanssa. Mitään ei tule kuin "Manulle illallinen", kaikesta saa tapella. Vammaispalvelulakia ei noudateta ja jopa meidän asiaa hoitava sossutantta kehtaa antaa päätöksiä, ettei vammaisuus riitä apuvälineitä hakiessa. Jo itse elämä vammaisen lapsen kanssa on täysipäiväistä ja raskastakin, vielä pitää näiden kanssa riidellä. Se pännii jos joku!

        Tsemppiä ja jaksamista...

        olen terve aikuinen mutta olen vammaisen tasolla kun en saa tavallisia kela tukia haettua koska aivot katkoilee systeemin kanssa että helpompi on varastaa jostakin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En halua elättää muiden vammaisia kakaroita veroja maksamalla. Vammaistuet on lopetettava kokonaan.

        Saattaa olla että joudut syömään sanasi jonain päivänä ei tarvitse kun pieni aivoveren vuoto niin tarvitset avustajaa , joten olisko kiva silloin kuulla ne sanat jotka kirjoitit palstalle, nykyisin tulee paljon nuoriakin ihmisiä vammaiseksi eri syistä ja silloin
        On aika kurjaa elämä ja vielä pitäisi syyllisyyttänin tunte jos on vammainen lapsi . Häpeä


    • arska u09831087432108

      Ja taas se kela sen näytti. Hain siis korvausta menetetystä työpäivästä ja kuinkas ollakkaan kela maksoi vuoden 2005 mukaan, koska tuloni eivät olleet nousseet 20%. Näin ollen sain 1/3 osan päivän palkastani. Eli niinkuin minulle jo aiemmin kelan virkailija sanoi "laita laitokseen" kertoo kaiken. Tämän verran yhteiskunta vammaisista välittää.Tämä on jo aivan sairasta kohtelua. Olen pettynyt tähän valtioon, mikä nimellisesti pitää huolta kansalaisistaan. En voi olla enää ylpeä juuristani. Mielummin sitten ollaan lupaamatta mitään, kun ei kuitenkaan niitä lupauksia voida täyttää. Ai niin kelan virkailija myönsi myös, että me kuulumme siihen väliinputoajien porukkaan. Näin meillä Suomessa.

      • En ymmärrä.

        Onko niin että me nykyajan ihmiset ajattelemme aina vaan rahaa. Jos perheeseen syntyy vammainen lapsi ensimmäiseksi ajatellaan mitä siitä korvataan kun näin kävi. Ja käännetään kivet ja kannot, ja otetaan selvää mitä MEILLE kuuluu, ja auta armias jos ei saa kaikkea mitä on luullut saavansa, lakipykäliä tutkiessaan, valitetaan kaikkiin mahdollisiin tahoihin. Koulut ja päiväkodit pitää muuttaa sopivaksi. Olen itse 50 vuotias, 80% vammainen, ollut syntymästäni asti. Ja nyt vanhemmalla iällä kun olen päivittäin tekemisissä nuorien vammaisten kanssa, olen järkyttynyt kuinka itsekkäitä he ovat, eivät paljonkaan piittaa kanssa ihmisistä, etuillaan ja tehdään just niinkuin itse halutaan, koska he ovat oppineet jo lapsesta asti että näin pitää toimia. heillä on tyyli" minä olen vammainen, siksi minulla on oikeus olla piittaamaton muista ihmisistä, voin muun muassa myöhästyä sovitusta tapaamisesta ja antaa muiden ihmisten odottaa ym.ym."
        Olen todella iloinen siitä että olen syntynyt sellaiseen aikaan että minua ei pidetty minään erikoisena, vaan aivan tasa-arvoisena, muiden ihmisten joukossa. Ei meidän ihan tavallisessa työläis perheessä, eikä suuressa suvussa ja lapsilaumassa, joissa elin, tuotu mitenkään esiin vammaisuuttani. Se oli vain ominaisuus, ja jos en päässyt muiden perässä, niin en päässyt. En minä siitä mitään numeroa tehnyt. Mutta ympärilläni olevat ihmiset ottivat vammaisuuteni huomioon ihan luonnollisesti. Minua ei koskaan kiusattu, ei missään. Ja perheeni ei saanut mitään ihmeellisiä korvauksia, vaatteistani ym.
        Ja hyvin olen selvinnyt, olen tyytyväinen elämääni ja kaikkeen mitä olen saanut tähän asti kokea.


      • Äityli*
        En ymmärrä. kirjoitti:

        Onko niin että me nykyajan ihmiset ajattelemme aina vaan rahaa. Jos perheeseen syntyy vammainen lapsi ensimmäiseksi ajatellaan mitä siitä korvataan kun näin kävi. Ja käännetään kivet ja kannot, ja otetaan selvää mitä MEILLE kuuluu, ja auta armias jos ei saa kaikkea mitä on luullut saavansa, lakipykäliä tutkiessaan, valitetaan kaikkiin mahdollisiin tahoihin. Koulut ja päiväkodit pitää muuttaa sopivaksi. Olen itse 50 vuotias, 80% vammainen, ollut syntymästäni asti. Ja nyt vanhemmalla iällä kun olen päivittäin tekemisissä nuorien vammaisten kanssa, olen järkyttynyt kuinka itsekkäitä he ovat, eivät paljonkaan piittaa kanssa ihmisistä, etuillaan ja tehdään just niinkuin itse halutaan, koska he ovat oppineet jo lapsesta asti että näin pitää toimia. heillä on tyyli" minä olen vammainen, siksi minulla on oikeus olla piittaamaton muista ihmisistä, voin muun muassa myöhästyä sovitusta tapaamisesta ja antaa muiden ihmisten odottaa ym.ym."
        Olen todella iloinen siitä että olen syntynyt sellaiseen aikaan että minua ei pidetty minään erikoisena, vaan aivan tasa-arvoisena, muiden ihmisten joukossa. Ei meidän ihan tavallisessa työläis perheessä, eikä suuressa suvussa ja lapsilaumassa, joissa elin, tuotu mitenkään esiin vammaisuuttani. Se oli vain ominaisuus, ja jos en päässyt muiden perässä, niin en päässyt. En minä siitä mitään numeroa tehnyt. Mutta ympärilläni olevat ihmiset ottivat vammaisuuteni huomioon ihan luonnollisesti. Minua ei koskaan kiusattu, ei missään. Ja perheeni ei saanut mitään ihmeellisiä korvauksia, vaatteistani ym.
        Ja hyvin olen selvinnyt, olen tyytyväinen elämääni ja kaikkeen mitä olen saanut tähän asti kokea.

        Todellakin maailma muuttuu 50 vuodessa älyttömän paljon. Silloin yleinen käytäntö oli, että vammaiset ovat laitoksissa tai kotona "verhon takana". Nyt vaikeamminkin vammaisia hoidetaan kotona, eikä pidetä siellä "verhon takana". Oletko miettinyt, mitä yhteiskunta säästää tällä toimenpiteellä? On itsestään selvää, että vammaistaan hoitava vanhempi pitää eduistaan ja oikeuksistaan kiinni. Olisi aivan typerää, jos ei pitäisi. Jo yhteiskuntakin itse asettaa tiettyjä vaatimuksia. Nyt jopa 80 % vammaisien vanhemmille asetetaan tiettyjä vaatimuksia yhteiskunnan taholta.

        Mitäpä tässä nyt itsestään selvää asiaa lähteä kovin paljoa selittämään. Oikein kun ajattelet, niin onhan se maailma muuttunut 50 vuodessa kaikilta osin... eikös vain.

        Ei viitsisi narista asiasta, jolle me emme voi mitään. Ollaan tyytyväisiä, että meillä edes jotain on.

        Nimimerkillä: 100% vaikeasti kehitysvammaisen äiti


      • En ymmärrä.
        Äityli* kirjoitti:

        Todellakin maailma muuttuu 50 vuodessa älyttömän paljon. Silloin yleinen käytäntö oli, että vammaiset ovat laitoksissa tai kotona "verhon takana". Nyt vaikeamminkin vammaisia hoidetaan kotona, eikä pidetä siellä "verhon takana". Oletko miettinyt, mitä yhteiskunta säästää tällä toimenpiteellä? On itsestään selvää, että vammaistaan hoitava vanhempi pitää eduistaan ja oikeuksistaan kiinni. Olisi aivan typerää, jos ei pitäisi. Jo yhteiskuntakin itse asettaa tiettyjä vaatimuksia. Nyt jopa 80 % vammaisien vanhemmille asetetaan tiettyjä vaatimuksia yhteiskunnan taholta.

        Mitäpä tässä nyt itsestään selvää asiaa lähteä kovin paljoa selittämään. Oikein kun ajattelet, niin onhan se maailma muuttunut 50 vuodessa kaikilta osin... eikös vain.

        Ei viitsisi narista asiasta, jolle me emme voi mitään. Ollaan tyytyväisiä, että meillä edes jotain on.

        Nimimerkillä: 100% vaikeasti kehitysvammaisen äiti

        ... ajateltiin asioista maanläheisemmin. Ei minua missään verhojen takana pidetty, mutta ei myöskään toitotettu joka käänteessä kuinka epäoikeuden mukaista se on että synnyin tällaisena. Siihen tyydyttiin ja siihen perhe sopeutui. Elin ja kävin kouluni, ihan normaalisti, muiden seassa. Tein töitä 17- vuotiaasta asti, ja nyt tässä iässä opiskelen vielä toista ammattia itselleni ja haaveilen että jaksaisin tehdä vielä muutaman vuoden töitä. En ole ikinä ollut missään laitoksessa, enkä vielä tässäkään iässä halua mitään kotiapua. Haluan hallita itse omaa elämääni, niin kauan kuin vain voin.


      • Anonyymi
        Äityli* kirjoitti:

        Todellakin maailma muuttuu 50 vuodessa älyttömän paljon. Silloin yleinen käytäntö oli, että vammaiset ovat laitoksissa tai kotona "verhon takana". Nyt vaikeamminkin vammaisia hoidetaan kotona, eikä pidetä siellä "verhon takana". Oletko miettinyt, mitä yhteiskunta säästää tällä toimenpiteellä? On itsestään selvää, että vammaistaan hoitava vanhempi pitää eduistaan ja oikeuksistaan kiinni. Olisi aivan typerää, jos ei pitäisi. Jo yhteiskuntakin itse asettaa tiettyjä vaatimuksia. Nyt jopa 80 % vammaisien vanhemmille asetetaan tiettyjä vaatimuksia yhteiskunnan taholta.

        Mitäpä tässä nyt itsestään selvää asiaa lähteä kovin paljoa selittämään. Oikein kun ajattelet, niin onhan se maailma muuttunut 50 vuodessa kaikilta osin... eikös vain.

        Ei viitsisi narista asiasta, jolle me emme voi mitään. Ollaan tyytyväisiä, että meillä edes jotain on.

        Nimimerkillä: 100% vaikeasti kehitysvammaisen äiti

        Muista joskus hyvin kauan sitten erään perheen kun menimme sukulaisvierailulle toiseen pitäjään . Heillä oli vammaisen lapsi siinä 13 vuotias joka laitettiin toiseen huoneeseen vierailun ajaksi ei haluttu näyttää vammaista eikä saanut olla saman ikäisten lasten kanssa hänellä om Dovns syndrooma ja vanhukset häpesivät höntä. Joten kehitys on mennyt eteenpäin tänään ei kukaan häpeä näistä lapsia vaan he ovat kuten muutkin lapset ! Joten paljon on tapahtunut hyvääkin vammaisten elämässä viimeiset 50 vuotta .
        Miten omat vanhemmat voivat hävetä omaa lastaan sitä ihmettelin silloin. Sillä tämä lapsi olisi ollut mielissään jos olisi saanut olla mukana , me muut lapset saatiin olla koska olimme terveitä lapsia. Joten outo käsite minulle tuo hyljeksiminen


      • Anonyymi
        En ymmärrä. kirjoitti:

        Onko niin että me nykyajan ihmiset ajattelemme aina vaan rahaa. Jos perheeseen syntyy vammainen lapsi ensimmäiseksi ajatellaan mitä siitä korvataan kun näin kävi. Ja käännetään kivet ja kannot, ja otetaan selvää mitä MEILLE kuuluu, ja auta armias jos ei saa kaikkea mitä on luullut saavansa, lakipykäliä tutkiessaan, valitetaan kaikkiin mahdollisiin tahoihin. Koulut ja päiväkodit pitää muuttaa sopivaksi. Olen itse 50 vuotias, 80% vammainen, ollut syntymästäni asti. Ja nyt vanhemmalla iällä kun olen päivittäin tekemisissä nuorien vammaisten kanssa, olen järkyttynyt kuinka itsekkäitä he ovat, eivät paljonkaan piittaa kanssa ihmisistä, etuillaan ja tehdään just niinkuin itse halutaan, koska he ovat oppineet jo lapsesta asti että näin pitää toimia. heillä on tyyli" minä olen vammainen, siksi minulla on oikeus olla piittaamaton muista ihmisistä, voin muun muassa myöhästyä sovitusta tapaamisesta ja antaa muiden ihmisten odottaa ym.ym."
        Olen todella iloinen siitä että olen syntynyt sellaiseen aikaan että minua ei pidetty minään erikoisena, vaan aivan tasa-arvoisena, muiden ihmisten joukossa. Ei meidän ihan tavallisessa työläis perheessä, eikä suuressa suvussa ja lapsilaumassa, joissa elin, tuotu mitenkään esiin vammaisuuttani. Se oli vain ominaisuus, ja jos en päässyt muiden perässä, niin en päässyt. En minä siitä mitään numeroa tehnyt. Mutta ympärilläni olevat ihmiset ottivat vammaisuuteni huomioon ihan luonnollisesti. Minua ei koskaan kiusattu, ei missään. Ja perheeni ei saanut mitään ihmeellisiä korvauksia, vaatteistani ym.
        Ja hyvin olen selvinnyt, olen tyytyväinen elämääni ja kaikkeen mitä olen saanut tähän asti kokea.

        tutustin helsingin kadulla touretten kourissa elävään mieheen ja kun ajattelin, että minulla nuorena oli mielialahäiriö, niin tuolla miehellä oli se koko ajan elämässä läsnä koska keho ei taipunut halutulla tavalla ja sen elämä oli koko aikaista taistelua

        en ole koskaan sellaista nähnyt aikaisemmin, että elämän jokainen hetki on taistelua
        pidin oman ongelmani taisteluna, mutta kyseisen tuttavan jälkeen tajuan, millä tasoilla toiset liikkuvat

        eri ranki touretten syndrooman kanssa elävällä


      • Anonyymi
        Äityli* kirjoitti:

        Todellakin maailma muuttuu 50 vuodessa älyttömän paljon. Silloin yleinen käytäntö oli, että vammaiset ovat laitoksissa tai kotona "verhon takana". Nyt vaikeamminkin vammaisia hoidetaan kotona, eikä pidetä siellä "verhon takana". Oletko miettinyt, mitä yhteiskunta säästää tällä toimenpiteellä? On itsestään selvää, että vammaistaan hoitava vanhempi pitää eduistaan ja oikeuksistaan kiinni. Olisi aivan typerää, jos ei pitäisi. Jo yhteiskuntakin itse asettaa tiettyjä vaatimuksia. Nyt jopa 80 % vammaisien vanhemmille asetetaan tiettyjä vaatimuksia yhteiskunnan taholta.

        Mitäpä tässä nyt itsestään selvää asiaa lähteä kovin paljoa selittämään. Oikein kun ajattelet, niin onhan se maailma muuttunut 50 vuodessa kaikilta osin... eikös vain.

        Ei viitsisi narista asiasta, jolle me emme voi mitään. Ollaan tyytyväisiä, että meillä edes jotain on.

        Nimimerkillä: 100% vaikeasti kehitysvammaisen äiti

        kuulin toisten vammaisten yliluonnollisista kehittyneistä kyvyistä
        ehkä niistä olisi kehittää yhteiskunta niin, että se on mahdollisimman hyvä kaikille?
        ottakaa vastuu ja kehittäkää yhteiskunnan terveitä paremmaksi


      • Anonyymi
        En ymmärrä. kirjoitti:

        ... ajateltiin asioista maanläheisemmin. Ei minua missään verhojen takana pidetty, mutta ei myöskään toitotettu joka käänteessä kuinka epäoikeuden mukaista se on että synnyin tällaisena. Siihen tyydyttiin ja siihen perhe sopeutui. Elin ja kävin kouluni, ihan normaalisti, muiden seassa. Tein töitä 17- vuotiaasta asti, ja nyt tässä iässä opiskelen vielä toista ammattia itselleni ja haaveilen että jaksaisin tehdä vielä muutaman vuoden töitä. En ole ikinä ollut missään laitoksessa, enkä vielä tässäkään iässä halua mitään kotiapua. Haluan hallita itse omaa elämääni, niin kauan kuin vain voin.

        ei ole koskaan ollut vammaista maan presidenttiä missään
        mutta kukaan ei kiellä jos on sopiva ihminen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muista joskus hyvin kauan sitten erään perheen kun menimme sukulaisvierailulle toiseen pitäjään . Heillä oli vammaisen lapsi siinä 13 vuotias joka laitettiin toiseen huoneeseen vierailun ajaksi ei haluttu näyttää vammaista eikä saanut olla saman ikäisten lasten kanssa hänellä om Dovns syndrooma ja vanhukset häpesivät höntä. Joten kehitys on mennyt eteenpäin tänään ei kukaan häpeä näistä lapsia vaan he ovat kuten muutkin lapset ! Joten paljon on tapahtunut hyvääkin vammaisten elämässä viimeiset 50 vuotta .
        Miten omat vanhemmat voivat hävetä omaa lastaan sitä ihmettelin silloin. Sillä tämä lapsi olisi ollut mielissään jos olisi saanut olla mukana , me muut lapset saatiin olla koska olimme terveitä lapsia. Joten outo käsite minulle tuo hyljeksiminen

        näin esimmäisen oman afrikkalaisen dawnin


    • äiti63

      ... siis teillä "terveillä""vammainen" lapsi jos ymmärsin oikein ? jos näin on niin rakastakaa lastanne tuhannesti enemmän kuin ns.tervettä lasta.Itse olen liikuntavammainen äiti ja minulla 6v terve tyttö ja kyllä rakastan lastani enemmän kuin elämääni... Teille voimia lapsenne kanssa sillä sitä vielä varmanakin tarvitsette,kuten me kaikki... T:vammainen äiti länsi lapista

    • Juulia

      Sanoit että teille syntyi vammainen lapsi ja se on rikkaus,hyvä tietysti ettet koe lastasi taakaksi tai muita huonommaksi mutta en silti voi ymmärtää että rikkaus?
      Lapsi on tietysti onni ja rikkaus.
      Mutta että vammaisuus olisi rikkaus,ei kyllä vammaisuus on minusta aina paska juttu.
      Haluaisitko itse olla vammainen?En minä ainakaan,ei siinä ole mitään positiivista,minusta liikuntavamma on puute tai vika ihmiskehossa,sairaus joka on aina ikävä juttu.
      Kehitysvammaisuus vielä paljon kurjempi,vika ymmärryksessä,kuka haluaisi olla norm.ihmistä tyhmempi?
      Haluaisitko sinä?Olisiko se sulle "rikkaus"?
      Hienoa että rakastat lastasi omana itsenään kuitenkin.

      • Äityli*

        Niinpä niin, tää on juuri tätä. Ihmiset yleisesti luulevat tietävänsä, että kehitysvammaiset ovat jotenkin "älykääpiöitä". Jos tutustuisit ja oppisit tuntemaan Sinäkin Juulia yhdenkin vammaisen, huomaat, ettet ole itse sen älykkäämpi kuin hänkään. Kommunikointipuute yleensä tekee teille normaaliälyisille sen tempun, että pidätte kehitysvammaisia, kuten sanot, tyhmempinä. Saatat jopa olla itse se "tyhmempi" siinä tuttavuudessa. Ensin tutkitaan ja sitten vasta hutkitaan...näin on näppylät.


      • Äityli*

        Ja se rikkaus -sana tulee siitä, että olemme huomattavasti rikkaampia kokemuksista ja arvostamme pieniäkin asioita, eikä olla heti ensimmäisen vastoinkäymien takia itku silmässä. Arvostamme jokaista päivää erityislapsen kanssa, jokaista hymyä, jonka saamme ja jokaista uutta taitoa, jonka hän oppii. Ei ihminen, joka ei elä vammaisen kanssa, osaa arvostaa elämän pieniä murusia.


      • the_arockalypse
        Äityli* kirjoitti:

        Niinpä niin, tää on juuri tätä. Ihmiset yleisesti luulevat tietävänsä, että kehitysvammaiset ovat jotenkin "älykääpiöitä". Jos tutustuisit ja oppisit tuntemaan Sinäkin Juulia yhdenkin vammaisen, huomaat, ettet ole itse sen älykkäämpi kuin hänkään. Kommunikointipuute yleensä tekee teille normaaliälyisille sen tempun, että pidätte kehitysvammaisia, kuten sanot, tyhmempinä. Saatat jopa olla itse se "tyhmempi" siinä tuttavuudessa. Ensin tutkitaan ja sitten vasta hutkitaan...näin on näppylät.

        Äityli* sönkötä kehitysvammaisesta ja vammaisesta samassa lauseessa...sitä ne EI ole

        terveisin: vaimmaisten ja kehitysvammaisten toisiinsasotkemiseen kyrpiintynyt vammainen


      • Äityli*
        the_arockalypse kirjoitti:

        Äityli* sönkötä kehitysvammaisesta ja vammaisesta samassa lauseessa...sitä ne EI ole

        terveisin: vaimmaisten ja kehitysvammaisten toisiinsasotkemiseen kyrpiintynyt vammainen

        Kun nyt unohdin vammainen -sanasta sanan kehitys pois.... Sinäkin muuten kirjoitit sanan "vaimmaisten"... mikä se on?


      • the_arockalypse
        Äityli* kirjoitti:

        Kun nyt unohdin vammainen -sanasta sanan kehitys pois.... Sinäkin muuten kirjoitit sanan "vaimmaisten"... mikä se on?

        no nussi nyt sitä pilkkua saatana


      • Äityli*
        the_arockalypse kirjoitti:

        no nussi nyt sitä pilkkua saatana

        En ole saatana... enkä n****i pilkkuja. Käytöstapoja "ystäväni", käytöstapoja! Asiasta jutellaan asiallisesti.


      • Juulia
        Äityli* kirjoitti:

        Ja se rikkaus -sana tulee siitä, että olemme huomattavasti rikkaampia kokemuksista ja arvostamme pieniäkin asioita, eikä olla heti ensimmäisen vastoinkäymien takia itku silmässä. Arvostamme jokaista päivää erityislapsen kanssa, jokaista hymyä, jonka saamme ja jokaista uutta taitoa, jonka hän oppii. Ei ihminen, joka ei elä vammaisen kanssa, osaa arvostaa elämän pieniä murusia.

        Minusta on itsekästä ajatella että miten te opitte arvostamaan pieniä asioita yms.hömpötystä sen ansiosta että toinen on ymmärrykseltään tervettä ihmistä vajaampi.
        Kehitysvammaiset ovat "tyhmempiä",faktahan se on eikä muuksi muutu.
        Vajaa-älyisyyttähän kehitysvamma on,mitäs muuta?
        Tunteet toki varmasti ovat samoja meillä normiälyisillä ja kehitysvammaisilla,tunnemailmakin on tärkeä mutta kuka haluaisi olla normiväestöä heikommalla ymmärryskyvyllä varustettu.
        Minusta vamma ei koskaan voi olla rikkaus,tällä "rikkaus"idealla sitten ihmiset perustelevat kun eivät abortoi vaikka down-sikiötä,kun vamma on rikkaus,voi mitä itsekkyyttä sanon minä.
        Minusta armeliainta olisi seuloa kaikki raskaudet ja karsia kaikenlaiset vammat pois,vammaiset eivät silti mailmasta loppuisi.
        Itse olen siis liikuntavammainen,synnynnäinen sellainen ja minusta minut olisi pitänyt abortoida,on äärimmäisen julmaa synnyttää tieten tahtoen vammainen lapsi.
        Vamma aikaansaa aina jonkinasteista kärsimystä vammaiselle itselleen,vammasta riippuen millaista ja kuinka paljon,muut saavat siinä sitten pohdiskella ja nauttia siitä rikkaudesta jonka tämä vammainen "maksaa".
        Tunnen kehitysvammaisia,olen sitä mieltä että heidän ymmärryksensä on usein pahasti alentunut,toisin sanoen ovat tyhmiä.
        En usko että olisivat onnellisia jos tämän ymmärtäisivät,lievästi keharit taas ymmärtävät ja tietojeni mukaan kärsivät asiasta paljon,joutuvat helposti hyväksikäytetyiksi,heillä on mielenterveys ja päihdeongelmia enemmän kuin muilla ym.


      • Juulia kirjoitti:

        Minusta on itsekästä ajatella että miten te opitte arvostamaan pieniä asioita yms.hömpötystä sen ansiosta että toinen on ymmärrykseltään tervettä ihmistä vajaampi.
        Kehitysvammaiset ovat "tyhmempiä",faktahan se on eikä muuksi muutu.
        Vajaa-älyisyyttähän kehitysvamma on,mitäs muuta?
        Tunteet toki varmasti ovat samoja meillä normiälyisillä ja kehitysvammaisilla,tunnemailmakin on tärkeä mutta kuka haluaisi olla normiväestöä heikommalla ymmärryskyvyllä varustettu.
        Minusta vamma ei koskaan voi olla rikkaus,tällä "rikkaus"idealla sitten ihmiset perustelevat kun eivät abortoi vaikka down-sikiötä,kun vamma on rikkaus,voi mitä itsekkyyttä sanon minä.
        Minusta armeliainta olisi seuloa kaikki raskaudet ja karsia kaikenlaiset vammat pois,vammaiset eivät silti mailmasta loppuisi.
        Itse olen siis liikuntavammainen,synnynnäinen sellainen ja minusta minut olisi pitänyt abortoida,on äärimmäisen julmaa synnyttää tieten tahtoen vammainen lapsi.
        Vamma aikaansaa aina jonkinasteista kärsimystä vammaiselle itselleen,vammasta riippuen millaista ja kuinka paljon,muut saavat siinä sitten pohdiskella ja nauttia siitä rikkaudesta jonka tämä vammainen "maksaa".
        Tunnen kehitysvammaisia,olen sitä mieltä että heidän ymmärryksensä on usein pahasti alentunut,toisin sanoen ovat tyhmiä.
        En usko että olisivat onnellisia jos tämän ymmärtäisivät,lievästi keharit taas ymmärtävät ja tietojeni mukaan kärsivät asiasta paljon,joutuvat helposti hyväksikäytetyiksi,heillä on mielenterveys ja päihdeongelmia enemmän kuin muilla ym.

        juulialla olla paha päivä. :)


      • Juulia
        kanosmn kirjoitti:

        juulialla olla paha päivä. :)

        Istun kyllä sanojeni takana :)
        Ei kovin paha päivä,tuli ehkä silti turhan loukkaavasti kirjoitettua,mutta tuota mieltä olen.
        Hienoa silti että ihmiset arvostavat vammaisia lapsiaan niinkuin pitääkin,en myöskään pidä kehitysvammaisia vähemmän arvokkaina ihmisinä,kannatan vain armeliasta karsintaa.


      • ....että...
        Juulia kirjoitti:

        Istun kyllä sanojeni takana :)
        Ei kovin paha päivä,tuli ehkä silti turhan loukkaavasti kirjoitettua,mutta tuota mieltä olen.
        Hienoa silti että ihmiset arvostavat vammaisia lapsiaan niinkuin pitääkin,en myöskään pidä kehitysvammaisia vähemmän arvokkaina ihmisinä,kannatan vain armeliasta karsintaa.

        ...sinun mielestäsi maailma pitäisi olla vain kauniiden ja rohkeiden? Meidän vammaisten pitäisi pyytää anteeksi olemassa oloaan ja olla onnellisia siitä että saamme yleensä elää ja liikkua ns. normaalien ihmisten seassa. Joopa joo, no minä olen vaikea vammainen, ja olen saanut kiitosta siitä että en ole katkeroitunut, siihen on syynä vain se että minut on aina hyväksytty omana persoonanani.Liikunta vamma on vain yksi ominaisuuteni.


      • Äityli*
        Juulia kirjoitti:

        Istun kyllä sanojeni takana :)
        Ei kovin paha päivä,tuli ehkä silti turhan loukkaavasti kirjoitettua,mutta tuota mieltä olen.
        Hienoa silti että ihmiset arvostavat vammaisia lapsiaan niinkuin pitääkin,en myöskään pidä kehitysvammaisia vähemmän arvokkaina ihmisinä,kannatan vain armeliasta karsintaa.

        Hyvin surullista, että Juulia olet noin katkera. Hyvää jatkoa kuitenkin ajatuksinesi...


      • Juulia
        ....että... kirjoitti:

        ...sinun mielestäsi maailma pitäisi olla vain kauniiden ja rohkeiden? Meidän vammaisten pitäisi pyytää anteeksi olemassa oloaan ja olla onnellisia siitä että saamme yleensä elää ja liikkua ns. normaalien ihmisten seassa. Joopa joo, no minä olen vaikea vammainen, ja olen saanut kiitosta siitä että en ole katkeroitunut, siihen on syynä vain se että minut on aina hyväksytty omana persoonanani.Liikunta vamma on vain yksi ominaisuuteni.

        Kirjoitit seuraavaa:..sinun mielestäsi maailma pitäisi olla vain kauniiden ja rohkeiden? Meidän vammaisten pitäisi pyytää anteeksi olemassa oloaan ja olla onnellisia siitä että saamme yleensä elää ja liikkua ns. normaalien ihmisten seassa."
        Mistä sinä nyt tuollaista sait päähäsi?Olet ymmärtänyt minut aivan väärin.
        En kannata sikiöseulontaa siksi etteivät vammaiset "kelpaisi"mailmaan tms vaan siksi että minusta esim lapsella jolle etukäteen tiedossa oleva vakava sairaus aiheuttaa suurta tuskaa,on oikeus olla syntymättä.
        Minulla on perinnöllinen sairaus joka aiheuttaa fyysistä tuskaa varsinkin lapsuusaikana,minä todella haluaisin lapsen,on 50% mahdollisuus että lapsi kantaa tätä sairautta.
        Jos vahingossa tulisin raskaaksi (erittäin epätodennäköistä)ja geenivirhe löytyisi sikiöstä joutuisin ikäväkseni tekemään abortin.
        Ei siksi etten minä haluaisi vammaista lasta(tms) vaan sen lapsen takia.
        En voisi antaa lapseni kokemaan samoja tuskia joita itse olen joutunut kestämään,se olisi anteeksiantamattoman julmaa ja itsekästä,vain siksi että MINÄ haluaisin lapsen.
        Tässä asiassa ei ole kyse oikeudesta elämään vaan vanhemman vastuusta,ei ajatella asiaa lapsen kannalta ollenkaan.
        Aitylille kerron myös että minä en ole ollenkaan katkera,olen realisti.
        Minun elämässäni on paljon hyvää ja nautin siitä monin tavoin kun kerran minulle tämä elämän nalli napsahti,olen onnellinenkin.
        Uskon että jos jollain sielulla on tarkoitus täällä maan päällä niin kyllä luoja sen tänne lähettää vaikka seuraavassa syntyvässä lapsessa.


      • ajatuksia siinä
        Äityli* kirjoitti:

        Hyvin surullista, että Juulia olet noin katkera. Hyvää jatkoa kuitenkin ajatuksinesi...

        Juulian kirjoituksessahan olin paljon järkevää, ei katkeruutta vaan realismia.


      • Juulian kirjoituksia
        Äityli* kirjoitti:

        Hyvin surullista, että Juulia olet noin katkera. Hyvää jatkoa kuitenkin ajatuksinesi...

        Fiksun ja ymmärtäväisenoloinen nainen. Ja realisti. Ei kyllä ole pahasti katkeranoloinen.


      • Juulia
        Juulian kirjoituksia kirjoitti:

        Fiksun ja ymmärtäväisenoloinen nainen. Ja realisti. Ei kyllä ole pahasti katkeranoloinen.

        Kiitos ymmärryksestäsi.
        Nämä sikiöseulontaa koskevat ajatukseni käsitetään joskus väärin ja sekoitetaan elämisen oikeus-asiaan,siitähän en tässä puhunut.
        Hienoa että joku ymmärsi mielipiteeni (hymy).


      • lämmin kiitos
        Juulia kirjoitti:

        Kiitos ymmärryksestäsi.
        Nämä sikiöseulontaa koskevat ajatukseni käsitetään joskus väärin ja sekoitetaan elämisen oikeus-asiaan,siitähän en tässä puhunut.
        Hienoa että joku ymmärsi mielipiteeni (hymy).

        viesteistäsi ja kaikkea hyvää sinulle jatkossa=) Et ole mielestäni katkera, vaan realisti kuten itsekin totesit, harvinaisen fiksusti ajatteleva nainen.


      • Äityli*
        lämmin kiitos kirjoitti:

        viesteistäsi ja kaikkea hyvää sinulle jatkossa=) Et ole mielestäni katkera, vaan realisti kuten itsekin totesit, harvinaisen fiksusti ajatteleva nainen.

        Niin paljon kuin on ihmisiä, niin paljon on mielipiteitä. Jokainen saanee pitää omat mielipiteensä, jopa Sinäkin. En vain pidä tavastasi ilmaista, että kehitysvammaiset ovat "tyhmempiä". Kukaan ei voi arvostella, et edes Sinä, ketään ja kenenkään järkevyyttä ja tyhmyyttä.

        Vielä kerran nauti elämästäsi, mikä Sinulle on annettu. Niin tehdään mekin...ja totta hitossa tehdäänkin.


      • Anonyymi

        Vamma on vamma, silloin on vammainen.


      • Anonyymi
        Äityli* kirjoitti:

        Ja se rikkaus -sana tulee siitä, että olemme huomattavasti rikkaampia kokemuksista ja arvostamme pieniäkin asioita, eikä olla heti ensimmäisen vastoinkäymien takia itku silmässä. Arvostamme jokaista päivää erityislapsen kanssa, jokaista hymyä, jonka saamme ja jokaista uutta taitoa, jonka hän oppii. Ei ihminen, joka ei elä vammaisen kanssa, osaa arvostaa elämän pieniä murusia.

        Toisin sanoen olette typeryksiä. Ne kakarat ovat vajakkeja.


      • Anonyymi
        Äityli* kirjoitti:

        Niinpä niin, tää on juuri tätä. Ihmiset yleisesti luulevat tietävänsä, että kehitysvammaiset ovat jotenkin "älykääpiöitä". Jos tutustuisit ja oppisit tuntemaan Sinäkin Juulia yhdenkin vammaisen, huomaat, ettet ole itse sen älykkäämpi kuin hänkään. Kommunikointipuute yleensä tekee teille normaaliälyisille sen tempun, että pidätte kehitysvammaisia, kuten sanot, tyhmempinä. Saatat jopa olla itse se "tyhmempi" siinä tuttavuudessa. Ensin tutkitaan ja sitten vasta hutkitaan...näin on näppylät.

        jäävätkö vammaiset kuinka naimattomiksi?
        jos jäävät niin mistä se kiikistää?


      • Anonyymi
        Äityli* kirjoitti:

        Ja se rikkaus -sana tulee siitä, että olemme huomattavasti rikkaampia kokemuksista ja arvostamme pieniäkin asioita, eikä olla heti ensimmäisen vastoinkäymien takia itku silmässä. Arvostamme jokaista päivää erityislapsen kanssa, jokaista hymyä, jonka saamme ja jokaista uutta taitoa, jonka hän oppii. Ei ihminen, joka ei elä vammaisen kanssa, osaa arvostaa elämän pieniä murusia.

        näin on, että täydessä onnessa ei voi elää, koska ei tiedä mitä tehdä ja tekee lopulta typeryyksiä kun sairas ihminen elää onnettomana ja ei välttää typeryyksiä

        kipu on siunaus
        mutta tietenkin ei sellaista tahdo valita vapaehtoisesti
        mutta vasta kun se saapuu itsestään

        kirja: Michael Newton Sielujen Matka
        mielenkiintoista olisi käyttää vammaista henkilöllä parapsykologin istunnolla kuuntelemassa kerrottavaa


      • Anonyymi
        the_arockalypse kirjoitti:

        Äityli* sönkötä kehitysvammaisesta ja vammaisesta samassa lauseessa...sitä ne EI ole

        terveisin: vaimmaisten ja kehitysvammaisten toisiinsasotkemiseen kyrpiintynyt vammainen

        fyysisesti vammainen ja henkisesti alijäänyt?


      • Anonyymi
        the_arockalypse kirjoitti:

        no nussi nyt sitä pilkkua saatana

        kaupungilla kuulin ohikulkijalta saman lauseen pilkusta
        herra oli vanhempi parta mies
        mistä hän lauseen poiminut?


      • Anonyymi
        ....että... kirjoitti:

        ...sinun mielestäsi maailma pitäisi olla vain kauniiden ja rohkeiden? Meidän vammaisten pitäisi pyytää anteeksi olemassa oloaan ja olla onnellisia siitä että saamme yleensä elää ja liikkua ns. normaalien ihmisten seassa. Joopa joo, no minä olen vaikea vammainen, ja olen saanut kiitosta siitä että en ole katkeroitunut, siihen on syynä vain se että minut on aina hyväksytty omana persoonanani.Liikunta vamma on vain yksi ominaisuuteni.

        VAMMAISET JOHTAVAT TERVEITÄ!
        VÄHÄN SAMAAN TAPAAN KUIN KÖYHÄT SYRJÄYTYNEET RIKKAITA
        RIKKAAT SAAVAT TANSSIA NÄYTTÄMÖLLÄ TIETÄMÄTTÄ KETKÄ TODELLISUUDESSA JOHTAVAT MAAILMAA

        alimmalla johdossa ovat eläimet

        hierarkia pyramidin voi kääntää kyljelleen, jolloin ne muut huiput alkavat johtaa


      • Anonyymi
        Juulia kirjoitti:

        Kirjoitit seuraavaa:..sinun mielestäsi maailma pitäisi olla vain kauniiden ja rohkeiden? Meidän vammaisten pitäisi pyytää anteeksi olemassa oloaan ja olla onnellisia siitä että saamme yleensä elää ja liikkua ns. normaalien ihmisten seassa."
        Mistä sinä nyt tuollaista sait päähäsi?Olet ymmärtänyt minut aivan väärin.
        En kannata sikiöseulontaa siksi etteivät vammaiset "kelpaisi"mailmaan tms vaan siksi että minusta esim lapsella jolle etukäteen tiedossa oleva vakava sairaus aiheuttaa suurta tuskaa,on oikeus olla syntymättä.
        Minulla on perinnöllinen sairaus joka aiheuttaa fyysistä tuskaa varsinkin lapsuusaikana,minä todella haluaisin lapsen,on 50% mahdollisuus että lapsi kantaa tätä sairautta.
        Jos vahingossa tulisin raskaaksi (erittäin epätodennäköistä)ja geenivirhe löytyisi sikiöstä joutuisin ikäväkseni tekemään abortin.
        Ei siksi etten minä haluaisi vammaista lasta(tms) vaan sen lapsen takia.
        En voisi antaa lapseni kokemaan samoja tuskia joita itse olen joutunut kestämään,se olisi anteeksiantamattoman julmaa ja itsekästä,vain siksi että MINÄ haluaisin lapsen.
        Tässä asiassa ei ole kyse oikeudesta elämään vaan vanhemman vastuusta,ei ajatella asiaa lapsen kannalta ollenkaan.
        Aitylille kerron myös että minä en ole ollenkaan katkera,olen realisti.
        Minun elämässäni on paljon hyvää ja nautin siitä monin tavoin kun kerran minulle tämä elämän nalli napsahti,olen onnellinenkin.
        Uskon että jos jollain sielulla on tarkoitus täällä maan päällä niin kyllä luoja sen tänne lähettää vaikka seuraavassa syntyvässä lapsessa.

        onko mahdollista paikantaa geenivirheen ajankohta, koska se tapahtui historiassa?
        mistä geenivirhe on kotoisin?

        oletko omalääkärisi ammattilainen?

        mielenkiintoista mitä kerrot!

        niin kuin psykoosissa oleva on sopiva autistin kanssa naimakaupassa
        niin ehkä toisissa patologioissa on sopivia pareja?


      • Anonyymi
        Juulia kirjoitti:

        Kiitos ymmärryksestäsi.
        Nämä sikiöseulontaa koskevat ajatukseni käsitetään joskus väärin ja sekoitetaan elämisen oikeus-asiaan,siitähän en tässä puhunut.
        Hienoa että joku ymmärsi mielipiteeni (hymy).

        joskus saa varman tunteen mitä tahtoo elämässä
        niin varman, että ei voi kääntää
        silloin mennään onnistumaan

        jos on epävarma olo, niin ei ole täydellä mukana


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        näin on, että täydessä onnessa ei voi elää, koska ei tiedä mitä tehdä ja tekee lopulta typeryyksiä kun sairas ihminen elää onnettomana ja ei välttää typeryyksiä

        kipu on siunaus
        mutta tietenkin ei sellaista tahdo valita vapaehtoisesti
        mutta vasta kun se saapuu itsestään

        kirja: Michael Newton Sielujen Matka
        mielenkiintoista olisi käyttää vammaista henkilöllä parapsykologin istunnolla kuuntelemassa kerrottavaa

        korjaus kun sairas osaa välttää lisää typeryyksiä kun onneton iskee ongelmien keskelle


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        korjaus kun sairas osaa välttää lisää typeryyksiä kun onneton iskee ongelmien keskelle

        korjaus kolmannen kerran, hitto, ei onnistu keskittymisen kyky tänään, että onnellinen hakeutuu ongelmien luokse, ei osaa välttää niin kuin kymppi oppilas päivi räisänen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        onko mahdollista paikantaa geenivirheen ajankohta, koska se tapahtui historiassa?
        mistä geenivirhe on kotoisin?

        oletko omalääkärisi ammattilainen?

        mielenkiintoista mitä kerrot!

        niin kuin psykoosissa oleva on sopiva autistin kanssa naimakaupassa
        niin ehkä toisissa patologioissa on sopivia pareja?

        sosialisaatio on ehdotonta, että menee julkisille ja julistaa ongelmansa pois
        toivoen että joku sopiva nappaa kiinni


      • Anonyymi
        ajatuksia siinä kirjoitti:

        Juulian kirjoituksessahan olin paljon järkevää, ei katkeruutta vaan realismia.

        Kyllä, nuolen persettäni kirjoittaessani tämänkin aloituksen. Mielestäni se on luonnollista käytöstä. Se voi johtua useista syistä, kuten stressin lievittämisestä. Jatkuva voimakas peräaukon nuoleminen on vaan osa minua.
        Äityli*


    • Anonyymi

      Vammaiseksi synnytään, jos vanhemmat ovat vammaisia.

      • Anonyymi

        ihmisessä on sosiaalista välittämistä
        olen itsekin etsinyt sen jälkiä joskus ahkerasti
        mutta onnettomien seurassa ehkä löytää
        että ihmiset ovat kytköksissä toisiinsa
        ja reagoivat toisten olotiloihin


      • Anonyymi

        Ei pidä paikkaansa vanhemmat voivat olla superterveitä ja silti saa vammaisen lapsen , joten mistä tuollaista keksit. Äon saattaanut jotain sattua odotus aikana, tai synnytyksessä . Tiesin yhden pojan josta tuli pahasti vammainen kun synnytyksessä meni jotain vikaan . Hän eli 50 vuotta eikä koskaan oppinut puhumaan eikä kävelemään äänteli jotenkin. Mutta kun sai tietsikan ja sitä ohjaili päällään nappia painellen , (nappi oli laitettu nojatuolin selkänojaan )
        Niin oppi kaikki asiat ja pystyi kommunikoimaan tietsikan avulla . Siis ei mitään vikaa ymmärryksessä mutta keho ei toiminut . Hän oli viisas ja näki heti kuka ihminen hänestä ei pitänyt. Niin että väärä luulo että kehitysvammaiset olisivat jotain vähä älyisiä


    • Anonyymi

      Kyselyn mukaan selvä enemmistö suomalaisista kannattaa täysin tai pienin varauksin eutanasiaa tai lääkäriavusteista itsemurhaa silloin, kun potilaalla on parantumaton sairaus.

    • Anonyymi

      Harmillista kokonaisen yhteiskunnan elätiksi alkaa. Vanhempien pitäisi huolehtia omistaan

    • Anonyymi

      Jahas. Mihin haet tukia? Syökö vammainen enemmän harrastaako enemmän?

      • Anonyymi

        Yleensä vammaisille on hankittava apuvälineitä jotka ovat kalliita , kaikki ei ole ilmaista .
        Kyllä vammaisista lapsesta on koko ajan lisä kuluja mitä minä olen nähnyt ympäristössä ähelppo verrata terveeseen lapsen etenkin kun ei tiedä vamman laatua .äainahan ne ihmiset luulevat tietävänsä paremmin asiat joilla ei vammaista lasta ole ja laukovat typeryyksiään ymmärtämättä edes hävetä , kun haavoittivat tahallaan ihmisiä.
        Karma


    • Anonyymi

      Ei millään uskoisin, että asumme sivistysyhteiskunnassa.

    • Anonyymi

      Itse olen lievästi cp vammainen silleen”hyvä et sen ees huomaa” ja mä myös saan tosi paljon koulus sitä ”vitun vammanen” kommenttia ja mua myös kiusataan siitä että tää on kyl pelkkää taistelua tää elämä

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4552
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1754
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe