transpoint

utelias..

transpoin hakee oppisopimuksella ajoneuvoyhdistelmäkuljettajia, kannattaako lähteä koulutukseen? onko firma ok? ja varsinkin seinäjoen paikka?

75

11425

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jatkuva haku

      Itse olen ollut alihankkijalla sekä nyt itse Transpointilla kaikestaan viisi vuotta, välillä käynyt muissa hommissa mutta tänne on aina palattu. Palkka tulee ajallaan oikean kokoisena ja pykäliä noudatetaan noin suurinpiirtein. Tosin pomoja joutuu välillä asiasta muistuttamaan.
      Iso firma, kankea mutta hidas noinniinkuin kehitysideoissa. Varsinkin jos työntekijällä on kehitysajatus jossa oikeasti on ideaa. Kalusto on pikkuhiljaa paranemaan päin.
      Seinäjoen tilanteesta en tarkemmin osaa sanoa, pitää kysyä sieltä. Etsi baarin tai asiakkaan pihasta Transpointin auto ja käy kuskin jutulla.

      • ammatin vaihtaja

        hei! voisitko tarkemmin kertoa työstäsi? itse olen ammatinvaihtaja. 15 vuotta on tullut teollisuushalleissa oltua eikä jaksa enää. haluan ajohommiin.

        Minkä pituista päivää suurinpiirtein teet?
        Onko yö tai viikonloppuajoa? itseäni se ei haittaa, ihan mielenkiinnosta kyselen.

        mites nuo jakohommat?

        työajat ym..

        Vähälä hakee nyt kuljettajia koulutukseen. varmaan ihan hyvä talo? palkat tulee ajallaan ym..


    • combi kuski

      En itse menis. Ite ajan combilla ja muutaman kerran käyny transpointin terminaaleilla sattuneesta syystä ja ei ole jääny hyvä kuva. ketään ei tiedä mitään. ja sitten kysytään onko niissä osoite tarrat paikallaan jos oon jotain jättänyt. Eivät osaa siis lukea rahtikirjoja missä lukee mitä tavaraa kyseessä! Joka kerta menny itel hermo kun käyny. varsinainen lastentarha koko pulju!

      • menisi

        Combille. Syy miksi kysytään osoitelappujen perään johtuu siitä että tallissa pyörii muitakin kolleja kuin ne sinun tuomat kikkareet. Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun on paperirullia etsitty pitkin Suomenmaata kun ei kuljettaja (oli se sitten oma, alihankkijan tai "ulkopuolisen") kirjoita osoitetta niihin. Juju kun piilee siinä että rahtikirjat kun ovat toimistossa ja kikkareet hallin puolella.
        Se "että ketään ei tiedä mitään" johtunee hyvin pitkälti siitä että ihmiset ovat erilaisia, valitettavasti meillekin mahtuu monenlaista heppua, ja kaikkia ei kertakaikkiaan kiinnosta muu kuin palkkapäivä. Itse olen sitä mieltä että meiltäkin useammankymmentä juippia joutaisi kilometritehtaalle kerrasta. Itse olen kyllä pärjännyt työkavereiden sekä asiakkaiden kanssa.


      • tyhmyydestä

        Et taida pahemmin olla kappaletavaraa ajanut, jos yrität lähetellä osoitelaputtomia kolleja. Transpointilla liikkuu aika paljon tavaraa, tiedoksi vain. Tyhmyytesi osoitit ja siinä onnistuit.


      • kuuluu samaan
        tyhmyydestä kirjoitti:

        Et taida pahemmin olla kappaletavaraa ajanut, jos yrität lähetellä osoitelaputtomia kolleja. Transpointilla liikkuu aika paljon tavaraa, tiedoksi vain. Tyhmyytesi osoitit ja siinä onnistuit.

        Kombi kuuluu samaan konserniin, jolloin tämän ketjut haukut firman sisäitä pyykkiä.


      • asiaa.
        kuuluu samaan kirjoitti:

        Kombi kuuluu samaan konserniin, jolloin tämän ketjut haukut firman sisäitä pyykkiä.

        Ei se muuta asiaa. Kyllä täytyy olla tyhmä, jos ihmettelee kollien osoitemerkintätarvetta.


      • combi kuski
        tyhmyydestä kirjoitti:

        Et taida pahemmin olla kappaletavaraa ajanut, jos yrität lähetellä osoitelaputtomia kolleja. Transpointilla liikkuu aika paljon tavaraa, tiedoksi vain. Tyhmyytesi osoitit ja siinä onnistuit.

        Olen minä ajanu kappaletavaraa (mut en enää ikinä tule ajamaan. sit saa alaa vaihtaa jos joutuis.). Ja tottahan se on et vaikeeta on ilman osoitetarraa tavaraa hakee. mut silloin minäkin otin ne rahtikirjat käteen ja etin sen oikeen sieltä ja joha selvis. ja enpä ollu missää pienes firmas kans ennen ajamas kappaletavaraa, et sielläkin sitä tavaraa riitti. ja viel lisäks en mä lähettele osoitelaputtomia kolleja. se ei sit taas ole mun ongelma jollei lähettäjä ole sitä siihe pistäny. koska se ei ole minun vastuulla. Ja mitä minäkin vien transpointille joskus nii nekin on Parocin villaa, ja jokaisessa lavassa/paketissa on selkee merkintä mitä laatua on nii ne selvii helposti katsomalla rahtikirjasta kun on selkeet kirjat kerran olemassa. Et en minä mitään tyhmyyttäni todistanu. Turha alkaa syyttelee ennen kuin tietää kaikkea asiasta!


      • todistat
        combi kuski kirjoitti:

        Olen minä ajanu kappaletavaraa (mut en enää ikinä tule ajamaan. sit saa alaa vaihtaa jos joutuis.). Ja tottahan se on et vaikeeta on ilman osoitetarraa tavaraa hakee. mut silloin minäkin otin ne rahtikirjat käteen ja etin sen oikeen sieltä ja joha selvis. ja enpä ollu missää pienes firmas kans ennen ajamas kappaletavaraa, et sielläkin sitä tavaraa riitti. ja viel lisäks en mä lähettele osoitelaputtomia kolleja. se ei sit taas ole mun ongelma jollei lähettäjä ole sitä siihe pistäny. koska se ei ole minun vastuulla. Ja mitä minäkin vien transpointille joskus nii nekin on Parocin villaa, ja jokaisessa lavassa/paketissa on selkee merkintä mitä laatua on nii ne selvii helposti katsomalla rahtikirjasta kun on selkeet kirjat kerran olemassa. Et en minä mitään tyhmyyttäni todistanu. Turha alkaa syyttelee ennen kuin tietää kaikkea asiasta!

        Olen lastannut kiitolinjalla kuormia ja yksi kuorma voi käsittää jopa 450 rahtikirjaa. Yhdellä paikalla voi olla moneen kuormaan tavaraa, joten voi luoja sinun kaltaisia kuskeja. Lisäksi paikat ovat vierekkäin ja nimettömät kollit voi matkata inhimillisistä syistä väärälle paikkakunnalle. Näitä sinunlaistesi järjestämiä sotkuja selvitellään euroja polttaen.

        Mainintasi osoitteen puuttumisen vastuista on myös väärin. Kyllä laatusertifikaatit kieltää ottamasta puutteellista lähetystä kuljetettavaksi, joten sinun täytyy valvoa ne osoitelaput tavaraa kyytiin ottaessasi. Tai sitten sinä kirjoitat itse ne laput, koska et pyytänyt lähettäjää laittamaan niitä. Sinä siis laiminlyöt tehtäväsi.


      • jäänyt???
        combi kuski kirjoitti:

        Olen minä ajanu kappaletavaraa (mut en enää ikinä tule ajamaan. sit saa alaa vaihtaa jos joutuis.). Ja tottahan se on et vaikeeta on ilman osoitetarraa tavaraa hakee. mut silloin minäkin otin ne rahtikirjat käteen ja etin sen oikeen sieltä ja joha selvis. ja enpä ollu missää pienes firmas kans ennen ajamas kappaletavaraa, et sielläkin sitä tavaraa riitti. ja viel lisäks en mä lähettele osoitelaputtomia kolleja. se ei sit taas ole mun ongelma jollei lähettäjä ole sitä siihe pistäny. koska se ei ole minun vastuulla. Ja mitä minäkin vien transpointille joskus nii nekin on Parocin villaa, ja jokaisessa lavassa/paketissa on selkee merkintä mitä laatua on nii ne selvii helposti katsomalla rahtikirjasta kun on selkeet kirjat kerran olemassa. Et en minä mitään tyhmyyttäni todistanu. Turha alkaa syyttelee ennen kuin tietää kaikkea asiasta!

        Onpa sinulla vajavaiset tiedot. Kyllä ne osoitelaput täytyy sinun hoitaa terminaaliin tavaraa viedessä. Ei sellaisessa selkamelskassa kukaan muuten pysy selvillä.


      • combi kuski
        jäänyt??? kirjoitti:

        Onpa sinulla vajavaiset tiedot. Kyllä ne osoitelaput täytyy sinun hoitaa terminaaliin tavaraa viedessä. Ei sellaisessa selkamelskassa kukaan muuten pysy selvillä.

        Mähä kirjoitin et en ole vieny osoitelaputtomia kolleja sinne! mut tässä asiassa mua ottaa päähän tuo transpointin henkilökunta. niiden käytös sun muu. että sen takia en kyllä sinne töihin menis! sehän tässä nyt oli alkuperäinen kysymys.


      • kummaa
        combi kuski kirjoitti:

        Mähä kirjoitin et en ole vieny osoitelaputtomia kolleja sinne! mut tässä asiassa mua ottaa päähän tuo transpointin henkilökunta. niiden käytös sun muu. että sen takia en kyllä sinne töihin menis! sehän tässä nyt oli alkuperäinen kysymys.

        Ei ole kumma nuiva käytös sinunlaistesi käydessä terminaaleissa. Varmaan työllistät jonkun kadonneiden tavaroiden etsijän moneksi päiväksi viemilläsi tavaroilla. Saatat olla mustalla listalla, joten siitäkin voi käytös johtua.


      • combi kuski
        kummaa kirjoitti:

        Ei ole kumma nuiva käytös sinunlaistesi käydessä terminaaleissa. Varmaan työllistät jonkun kadonneiden tavaroiden etsijän moneksi päiväksi viemilläsi tavaroilla. Saatat olla mustalla listalla, joten siitäkin voi käytös johtua.

        Käyn varmaan kaks kertaa puoles vuodes siel. ja ite puran kuorman pihal. vaikkei tarvitsisi. Ja viel siihen edelliseen palatakseni nii on sopimukset parocin kans et ne tekee lavat valmiiks ja pistää ne osoitelaput niihi.


      • juurikin
        combi kuski kirjoitti:

        Käyn varmaan kaks kertaa puoles vuodes siel. ja ite puran kuorman pihal. vaikkei tarvitsisi. Ja viel siihen edelliseen palatakseni nii on sopimukset parocin kans et ne tekee lavat valmiiks ja pistää ne osoitelaput niihi.

        Ja sinä valvot ottaessasi ne lavat kuljetettavaksi, että niissä on osoitelaput. Periaatteessa Transpointin ei tarvitse edes ottaa niitä kuljetettavaksi ilman osoitelappuja. Purkiminen taas riippuu sovitusta systeemistä. Terminaaliin sisälle tuoja yleensä vetää lavat. Ulkona ei pihakonetta tarvitse ajaa, eikä periaatteessa saakaan.


      • selkeitä..??
        todistat kirjoitti:

        Olen lastannut kiitolinjalla kuormia ja yksi kuorma voi käsittää jopa 450 rahtikirjaa. Yhdellä paikalla voi olla moneen kuormaan tavaraa, joten voi luoja sinun kaltaisia kuskeja. Lisäksi paikat ovat vierekkäin ja nimettömät kollit voi matkata inhimillisistä syistä väärälle paikkakunnalle. Näitä sinunlaistesi järjestämiä sotkuja selvitellään euroja polttaen.

        Mainintasi osoitteen puuttumisen vastuista on myös väärin. Kyllä laatusertifikaatit kieltää ottamasta puutteellista lähetystä kuljetettavaksi, joten sinun täytyy valvoa ne osoitelaput tavaraa kyytiin ottaessasi. Tai sitten sinä kirjoitat itse ne laput, koska et pyytänyt lähettäjää laittamaan niitä. Sinä siis laiminlyöt tehtäväsi.

        "...on selkee merkintä mitä laatua on nii ne selvii helposti katsomalla rahtikirjasta kun on selkeet kirjat kerran olemassa."

        Kyllähän kapiksen kohdalla ne merkinnät on hyvin usein kaikkea muuta kuin selviä, rahtikirjassa saattaa lukea mitä tahansa pahvista konttiin ja painokin saattaa olla täysin hatusta heitetty. Kyllä välillä joutuu tekemään oikeata salapoliisin työtä löytääkseen oikean tavaran. Varsinkin kun sitä ei välttämättä edes löydy.


      • Comppi-miehelle
        combi kuski kirjoitti:

        Käyn varmaan kaks kertaa puoles vuodes siel. ja ite puran kuorman pihal. vaikkei tarvitsisi. Ja viel siihen edelliseen palatakseni nii on sopimukset parocin kans et ne tekee lavat valmiiks ja pistää ne osoitelaput niihi.

        Huomasin ilmeisesti olevan jonkunlaista laatukoulutustarvetta kuljettajille. Laitan viestiä eteenpäin Erkki Suosalmelle, niin osaavat antaa oikeaa opastusta teille.

        Iloista kevään jatkoa


    • Jotain tietevä

      Kannattaa ehkä vielä miettiä asiaa... Varmaan kaikki tulee niinkuin kuuluukin, mutta eikö ne tule jokapaikassa?
      Ainakin nuoria on lähtenyt Seinäjoelta paljon pois, kohta ei taida olla kun vanhoja laiskoja jäljellä. Jotain mätää Seinäjoessa on, en tiedä mitä. En ole itse riittävästi perillä asioista.

    • kaksi kertaa

      Kyseessä valtion yritys VR:n tytär yhtiö, palkat tulee varmasti, teit töitä tai laiskottelit, Ainakin vielä muutaman vuoden, kunnes kiskoliikenne uudistus toteutuu, kaikki muu sitten onkin mettässä ja se ei anna hyvää kuvaa kun myöhemmin haet työtä muualta.
      Parhan kuvan tilanteesta saat kun mietit vanhoja sanan laskuja VR:stä ja tuoreempana Konginkankaan onnettomuutta.
      Vanhoista tarinoista selviää, että sinne voi jättää kuljetettavaksi ainoastaan puolen metrin ratakiskon pidempi taipuu matkalla ja lyhempi katoaa matkalla, toisaalta on hyvä tapa hävittää ongelma jätteitä, katoavat varmasti kun jättää heille kuljetettavaksi.
      Tuosta konginkankaan tapauksesta kannattaa miettiä henkilökohtaista vastuuta mihin yritykseen menee töihin.
      Nythän kuljettaja sai 3 kk ehdonalaista, joka järjellä ajatellen lievin mahdollinen rangaistus tapahtuneesta.
      Vaikka onnettomuus sinänsä monen tekijän summa ovat turvallisuuteen tähtäävät lait tehty riskiä vähentämään.
      Kuljettajahan oli ottanut tietoisesti ylikuormaa, jättänyt tauot pitämättä, ja ajanut ylinopeutta ennen tapahtumaa, kaikki pitääkseen normaali aikataulun.
      Kuljettaja ei kokenut tehneensä mitään väärää.
      Yritys ja sen toimitus johtaja saivat sakot ja yritys yhteisö sakot, mutta olivat loppuun saakka sitä mieltä että eivät mahda asioille mitään, eivät omasta mielestään syyllisiä mihinkään.
      Lakien mukaan yrityksen pitää huolehtia että niissä noudatetaan lakeja ja ajoneuvon kuljettaja on lisäksi aina siitä henkilökohtaisessa vastuussa.
      Muut yritykset pääosin noudattavat lakeja.
      Haluatko sinä olla töissä yrityksessä, jonka ohjeiden noudattamisesta voi joutua vankilaan ja henkilökohtaiseen vastuuseen, seuraava vakavan vahingon aiheuttaja ko. yrityksessä ei varmasti pääse yhtä vähällä.
      Useimmat haluavat olla töissä yrityksessä jonka arvoja voi puolustaa.

      • aaegana

        On tainnu jäähä kuskinpaikka saamatta, kun pitää noin mustamaalata. Ei täältä kannata mitään kysellä, kun mielenvikaset selittelöö...käykää ite kokeilemassa.


      • ...sitä ei tiedä ennen ku kokeilee. Varmaan kaikki edelliset viestit on totta, duuni sinäänsä on sitä pakettien hiplailua, mikä sinäänsä voi olla aika perseestä, mut palkat tulee tes:n mukaan. Se että onko se sitten tarpeeks on taas ihan toinen juttu.
        Ylitöitä Transpointilla ei käsittääkseni paljoakaan tule. Eli 80h/2vk vaikka onkin ehkä aika yö painotteista, ei vielä ihan hirveen isoa tiliä tee... Mutta kaikkihan onkin menoista kiinni.
        Mutta toisaalta, jossain yksityisellä saat/joudut tekemään töitä ehkä 80h/vk, ilman sen kummenpia ylityökorvauksia. Jokainen tällä alalla laskee myös arvoa vapaa-ajalleen, ehkä...
        Itse en TP:llä ole töissä ollut, mutta varmaan kelpo paikka hakea kokemusta alalle.


      • Faktaaa

        Nämä konginkangas-asiantuntijat (jutut kaukana todellisuudesta) eivät näytä loppuvan. Asiat ei ihan noinkaan ole, joten kannattaa jättää teksti omaan arvoonsa. Kirjoittaja ei selvästikään alalla toimi tai on ottanut elämäntehtäväksi mustamaalata valtionyhtiötä.

        Seinäjoki Transpoint on ihan ok työpaikka. Johtoportaassa tullut muutoksia viime aikoina parempaan suuntaan ja tilatkin ovat asiallisia. Mutta nyyttihommaahan se on, joten jos haluat vain ajaa Suomea päästä päähän, niin sitten Transpoint ei ole oikea paikka. Mutta palkat talossa ainakin tulee kaikkien pykälien mukaan.


      • tullut

        Tuohon kirjoitukseeni tullut muutama kommentti. Perus asia on miettiä itse missä haluat olla töissä.
        On totta että yksityiseltä puolelta löytyy paljon huonompia paikkoja, mutta totuus on että yleisesti yksityisellä puolen asiat olleet jo kauan paremmin kun tällä valtion yhtiöllä joka eräänlainen sosialismin jäänne, joka taistelee olemassa olostaan.
        (Rautatieliikenteen vapauttaminen EU-ssa tulee iskemään kovasti koko VR-konserniin joka tähän saakka saanut toimia monopolissa, ja Transpoint saanut käyttää (jopa ilmaiseksi) järjestelmän terminaaleja.)
        Sen mukainen siellä lienee myös työntekijän todellinen asema.
        Noi kommenttien arviot henkilöllisyydestäni antavat käsityksen niiden esittäjistä.
        Yksi hyvä tapa on hankkia koulutus Transpointilta, mutta oltava tarkka mihin sitoutuu, sitten voi katsella ympärilleen, Transpointille pääsee aina takaisin.


      • haaveiluaa
        tullut kirjoitti:

        Tuohon kirjoitukseeni tullut muutama kommentti. Perus asia on miettiä itse missä haluat olla töissä.
        On totta että yksityiseltä puolelta löytyy paljon huonompia paikkoja, mutta totuus on että yleisesti yksityisellä puolen asiat olleet jo kauan paremmin kun tällä valtion yhtiöllä joka eräänlainen sosialismin jäänne, joka taistelee olemassa olostaan.
        (Rautatieliikenteen vapauttaminen EU-ssa tulee iskemään kovasti koko VR-konserniin joka tähän saakka saanut toimia monopolissa, ja Transpoint saanut käyttää (jopa ilmaiseksi) järjestelmän terminaaleja.)
        Sen mukainen siellä lienee myös työntekijän todellinen asema.
        Noi kommenttien arviot henkilöllisyydestäni antavat käsityksen niiden esittäjistä.
        Yksi hyvä tapa on hankkia koulutus Transpointilta, mutta oltava tarkka mihin sitoutuu, sitten voi katsella ympärilleen, Transpointille pääsee aina takaisin.

        Ei ole pahemmin iskemässä rautatieliikenteen vapauttaminen VR:ään. Lupien kyselijöitä ei ole pahemmin ollut. Taitaa pienet markkinat pitää Suomen VR:n alueena.


      • pää osa
        haaveiluaa kirjoitti:

        Ei ole pahemmin iskemässä rautatieliikenteen vapauttaminen VR:ään. Lupien kyselijöitä ei ole pahemmin ollut. Taitaa pienet markkinat pitää Suomen VR:n alueena.

        Pää osa volyymista varmaan säilyy VR.llä.
        Mutta suurille europpalaisille kilpailijoille, ja suurille asiakkaille avautuu tilaisuus hoitaa hommat itse.
        Myös venäläiset asikkaat voivat perustaa tytäryhtiöitä tänne, se iskee tulokseen ja sitä kautta joudutaan tarkasteleen esim. Transpointin asemaa VR:n monopoli jakelijana, kannattaako Combi pitää konsernissa, transpointin maksamia terminaalivuokria ja muita kustannuksia.
        Kyllä kilpailun vapauttaminen iskee koko konserniin, nythän tullut myös EU:n määräys luopua valtion liike laitoksista, se iskee myös radan pitoon.


      • 123321

        Huomatkaa nimimerkin "kaksi kertaa" taitava pilkunkäyttö. Yhdys sanatkin menivät pää piirteittäin päin lappeen rantaa.


      • ohitse,
        pää osa kirjoitti:

        Pää osa volyymista varmaan säilyy VR.llä.
        Mutta suurille europpalaisille kilpailijoille, ja suurille asiakkaille avautuu tilaisuus hoitaa hommat itse.
        Myös venäläiset asikkaat voivat perustaa tytäryhtiöitä tänne, se iskee tulokseen ja sitä kautta joudutaan tarkasteleen esim. Transpointin asemaa VR:n monopoli jakelijana, kannattaako Combi pitää konsernissa, transpointin maksamia terminaalivuokria ja muita kustannuksia.
        Kyllä kilpailun vapauttaminen iskee koko konserniin, nythän tullut myös EU:n määräys luopua valtion liike laitoksista, se iskee myös radan pitoon.

        Ratahallintokeskus ylläpitää ratoja, eikä ole liikelaitos. Ihan oikaisuksi. Rataurakat taas on ollut jaossa jo pidemmän aikaa. Jos tänne tulee ulkomaisia rautatieyhtiöitä, niin tuskin kilpailevat nykyisistä kuljetuksista. Mutta esimerkiksi konttikuljetuksista rautateitä pitkin satamista Venäjälle voivat alkaa suorittaa. Mutta sehän olisi vain plussaa suomalaisille, kun saataisiin venäläisiä rekkoja pois teiltä.

        Ja mitäs VR:m kamaa Transpoint jakaa? Tietääkseni ei mitään?


      • asiat,
        haaveiluaa kirjoitti:

        Ei ole pahemmin iskemässä rautatieliikenteen vapauttaminen VR:ään. Lupien kyselijöitä ei ole pahemmin ollut. Taitaa pienet markkinat pitää Suomen VR:n alueena.

        Ainakin Seinäjoen ja Jyväskylän terminaalit ovat Transpointin omia. Muista en tiedä, mutta ei taida olla omissa terminaaleissa terminaalivuokria.


      • hevosetkin syö kauraa!!!
        123321 kirjoitti:

        Huomatkaa nimimerkin "kaksi kertaa" taitava pilkunkäyttö. Yhdys sanatkin menivät pää piirteittäin päin lappeen rantaa.

        En aja kapista kuin muutamia lyhyitä tuurauksia silloin tällöin aniharvoin, enkä niitäkään Transpointille, mutta pakko oli silti puuttua kupletin juoneen noiden rautateiden osalta.

        Elikkäs luulen, ettei olematon rataverkostomme kiinnosta ulkomaalaisia kilpailijoita, venäläisistä nyt puhumattakaan, heidän logistiikkansa painii ihan jossain toisessa maailmassa, ainakin jos katsoo tuota kumipyöräliikenteen läpimarssia maassamme.

        Ulkomailla välimatkat ovat pitkiä ja volyymit suuria, rahtijunat ovat älyttömän pitkiä ja ajavat pitkiä siivuja, kyydissä kaikkea mahdollista, jopa irtoperiä. Näinpä ollen monenkin maan rautatiekuljetuksia voisi verrata laivauksiin niistä saatavan hyödyn osalta. Siltipä esimerkiksi meille useimmille lavojen kyljistä tuttu DB (Deutche Bahn) tuskailee koko ajan kannattavuutensa kanssa. Kun toiminta on suurta, niin on myös "loismenot" suuria.

        Junakuljetuksen jälkeen tavara voi vielä liikkua kumipyörillä vaikkapa Helsingistä Ouluun välisen matkan verran.

        Uskoisin kuitenkin, että kotimaastamme saattaa joku/jokunen kilpailija ilmestyäkin, sillä toiminnassa on samat mahdollisuudet isoon liikevaihtoon kuin lentoliikenteessäkin. Ja sehän tietää taas paljon "hävyksiin" kadonnutta rahaa tulevan konkurssin jälkeen.


      • utelias..
        hevosetkin syö kauraa!!! kirjoitti:

        En aja kapista kuin muutamia lyhyitä tuurauksia silloin tällöin aniharvoin, enkä niitäkään Transpointille, mutta pakko oli silti puuttua kupletin juoneen noiden rautateiden osalta.

        Elikkäs luulen, ettei olematon rataverkostomme kiinnosta ulkomaalaisia kilpailijoita, venäläisistä nyt puhumattakaan, heidän logistiikkansa painii ihan jossain toisessa maailmassa, ainakin jos katsoo tuota kumipyöräliikenteen läpimarssia maassamme.

        Ulkomailla välimatkat ovat pitkiä ja volyymit suuria, rahtijunat ovat älyttömän pitkiä ja ajavat pitkiä siivuja, kyydissä kaikkea mahdollista, jopa irtoperiä. Näinpä ollen monenkin maan rautatiekuljetuksia voisi verrata laivauksiin niistä saatavan hyödyn osalta. Siltipä esimerkiksi meille useimmille lavojen kyljistä tuttu DB (Deutche Bahn) tuskailee koko ajan kannattavuutensa kanssa. Kun toiminta on suurta, niin on myös "loismenot" suuria.

        Junakuljetuksen jälkeen tavara voi vielä liikkua kumipyörillä vaikkapa Helsingistä Ouluun välisen matkan verran.

        Uskoisin kuitenkin, että kotimaastamme saattaa joku/jokunen kilpailija ilmestyäkin, sillä toiminnassa on samat mahdollisuudet isoon liikevaihtoon kuin lentoliikenteessäkin. Ja sehän tietää taas paljon "hävyksiin" kadonnutta rahaa tulevan konkurssin jälkeen.

        ok. mutta onko täällä ketään kuka olis tuon oppisopimuskoulutuksen käynyt tp:lla? maksaako tuo firma kortin vai jääkö se itse maksettavaksi?


      • oikeinkirjoittajat
        123321 kirjoitti:

        Huomatkaa nimimerkin "kaksi kertaa" taitava pilkunkäyttö. Yhdys sanatkin menivät pää piirteittäin päin lappeen rantaa.

        Mitenkähännämäoikeinkirjoittajienkommentit liit tyvät kulloi seen kin asia an.


      • on siinä
        hevosetkin syö kauraa!!! kirjoitti:

        En aja kapista kuin muutamia lyhyitä tuurauksia silloin tällöin aniharvoin, enkä niitäkään Transpointille, mutta pakko oli silti puuttua kupletin juoneen noiden rautateiden osalta.

        Elikkäs luulen, ettei olematon rataverkostomme kiinnosta ulkomaalaisia kilpailijoita, venäläisistä nyt puhumattakaan, heidän logistiikkansa painii ihan jossain toisessa maailmassa, ainakin jos katsoo tuota kumipyöräliikenteen läpimarssia maassamme.

        Ulkomailla välimatkat ovat pitkiä ja volyymit suuria, rahtijunat ovat älyttömän pitkiä ja ajavat pitkiä siivuja, kyydissä kaikkea mahdollista, jopa irtoperiä. Näinpä ollen monenkin maan rautatiekuljetuksia voisi verrata laivauksiin niistä saatavan hyödyn osalta. Siltipä esimerkiksi meille useimmille lavojen kyljistä tuttu DB (Deutche Bahn) tuskailee koko ajan kannattavuutensa kanssa. Kun toiminta on suurta, niin on myös "loismenot" suuria.

        Junakuljetuksen jälkeen tavara voi vielä liikkua kumipyörillä vaikkapa Helsingistä Ouluun välisen matkan verran.

        Uskoisin kuitenkin, että kotimaastamme saattaa joku/jokunen kilpailija ilmestyäkin, sillä toiminnassa on samat mahdollisuudet isoon liikevaihtoon kuin lentoliikenteessäkin. Ja sehän tietää taas paljon "hävyksiin" kadonnutta rahaa tulevan konkurssin jälkeen.

        Kyllä tämä pohdiskelu on aika kaukana alkuperäisen kysyjän asiasta.
        Selvää on kuitenkin muutama asia.
        VR-tienaa mm. venäjän liikenteellä ja Puunjalostus teullisuuuden liikenteellä, Venäläisiä operaattoreita varmaan kiinnostaa liikenne Suomen satamista esim. Pietariin, Kilpailulle vapautetussa kumipyöräliikenteessä he hoitavat siitä jo pääosan, omistavat myös paljon Suomeen rekisteröitjä yrityksiä.
        puunjalostus teollisuudessa jo ainakin yksi firma on ostanut omat vaunut odottaan tuota liikenteen vapautumista.
        Vaikka VR-säilynee johtavana rautatie operaattorina suomessa tulokseen tuo kilpailu iskee.
        Kun tarkastellaan Transpointia, ei Valtion omistama kappaletavara rahtaaja kerta kaikkiaan ole nykypäivää, varmaa on että isoja muutoksia tulee.
        Paras ratkaisu varmaan on myynti kokonaisena, mutta tarpeeksi maksavan ostajan löytyminen moiselle ongelmakasalle ei ole helppoa.
        Alkuperäiselle kysyjälle ei varmaan paljoa merkitse meneekö näihin muutoksiin vuosi vai kymmenen tai kuka sen firman tuonkokoisessa työpaikassa omistaa.


      • kuitenkin
        on siinä kirjoitti:

        Kyllä tämä pohdiskelu on aika kaukana alkuperäisen kysyjän asiasta.
        Selvää on kuitenkin muutama asia.
        VR-tienaa mm. venäjän liikenteellä ja Puunjalostus teullisuuuden liikenteellä, Venäläisiä operaattoreita varmaan kiinnostaa liikenne Suomen satamista esim. Pietariin, Kilpailulle vapautetussa kumipyöräliikenteessä he hoitavat siitä jo pääosan, omistavat myös paljon Suomeen rekisteröitjä yrityksiä.
        puunjalostus teollisuudessa jo ainakin yksi firma on ostanut omat vaunut odottaan tuota liikenteen vapautumista.
        Vaikka VR-säilynee johtavana rautatie operaattorina suomessa tulokseen tuo kilpailu iskee.
        Kun tarkastellaan Transpointia, ei Valtion omistama kappaletavara rahtaaja kerta kaikkiaan ole nykypäivää, varmaa on että isoja muutoksia tulee.
        Paras ratkaisu varmaan on myynti kokonaisena, mutta tarpeeksi maksavan ostajan löytyminen moiselle ongelmakasalle ei ole helppoa.
        Alkuperäiselle kysyjälle ei varmaan paljoa merkitse meneekö näihin muutoksiin vuosi vai kymmenen tai kuka sen firman tuonkokoisessa työpaikassa omistaa.

        Venäläiset operaattorit kuskaamassa satamista esimerkiksi kontteja on ihan uusi juttu. Siinä tapauksessa ei VR menetä nykyisiä asemiaan ja homma täytyisi muutenkin hoitaa venäläisellä kalustolla. Eihän sinne venäjälle nykyäänkään liikennöidä suomalaisilla vaunuilla.

        Puutavarankuskauksessa on se ongelma, että riittävää voluumia on vaikea haalia saadakseen homma kannattamaan. Vaunut kun ei ole liikenteessä autojen tapaan, vaan seisovat paljon. Tarvitaan siis jumalattomasti pääomaa. Mikään firma ei ole omia vaunuja vielä ostanut.


      • ON kuitenkin
        kuitenkin kirjoitti:

        Venäläiset operaattorit kuskaamassa satamista esimerkiksi kontteja on ihan uusi juttu. Siinä tapauksessa ei VR menetä nykyisiä asemiaan ja homma täytyisi muutenkin hoitaa venäläisellä kalustolla. Eihän sinne venäjälle nykyäänkään liikennöidä suomalaisilla vaunuilla.

        Puutavarankuskauksessa on se ongelma, että riittävää voluumia on vaikea haalia saadakseen homma kannattamaan. Vaunut kun ei ole liikenteessä autojen tapaan, vaan seisovat paljon. Tarvitaan siis jumalattomasti pääomaa. Mikään firma ei ole omia vaunuja vielä ostanut.

        Ostanut omia rautatievaunuja olikohan se 300 kpl...


      • Kokemusta on
        123321 kirjoitti:

        Huomatkaa nimimerkin "kaksi kertaa" taitava pilkunkäyttö. Yhdys sanatkin menivät pää piirteittäin päin lappeen rantaa.

        Nämä äidinkielenopettajakirjoittajat natisee kirjoituksen oikeellisuudesta näillä palstoilla. Sehän ei merkitse mitään ihmisen työosaamisesta onko KIROTUSvirheitä tekstissä. Monille on näppäimistön käyttö opettelussa, mutta ei sen tarvitse estää mielipiteen ilmaisua.
        Tunnen paljon rekkakuskeja ja remonttitaitoisia ihmisiä joilla ei tämä näppäimistön käyttö tahdo onnistua, mutta omassa työssään ovat mahdottoman taitavia, fiksuja ja viisaita aihmisiä, eivätkä panettele lähimmäisiä epäolennaisista asioista.


      • jäissä
        ON kuitenkin kirjoitti:

        Ostanut omia rautatievaunuja olikohan se 300 kpl...

        Tietääkseni projekti on jäissä puukuvioiden mutkistuttua.


      • rekkakuskeja
        Kokemusta on kirjoitti:

        Nämä äidinkielenopettajakirjoittajat natisee kirjoituksen oikeellisuudesta näillä palstoilla. Sehän ei merkitse mitään ihmisen työosaamisesta onko KIROTUSvirheitä tekstissä. Monille on näppäimistön käyttö opettelussa, mutta ei sen tarvitse estää mielipiteen ilmaisua.
        Tunnen paljon rekkakuskeja ja remonttitaitoisia ihmisiä joilla ei tämä näppäimistön käyttö tahdo onnistua, mutta omassa työssään ovat mahdottoman taitavia, fiksuja ja viisaita aihmisiä, eivätkä panettele lähimmäisiä epäolennaisista asioista.

        Viisaita rekkakuskeja on vähän. Suurin osa on tyhmiä, ylipainoisia ja suorastaan törkeita kaiken tietäjiä.


      • ovat tavara vaunuja
        kuitenkin kirjoitti:

        Venäläiset operaattorit kuskaamassa satamista esimerkiksi kontteja on ihan uusi juttu. Siinä tapauksessa ei VR menetä nykyisiä asemiaan ja homma täytyisi muutenkin hoitaa venäläisellä kalustolla. Eihän sinne venäjälle nykyäänkään liikennöidä suomalaisilla vaunuilla.

        Puutavarankuskauksessa on se ongelma, että riittävää voluumia on vaikea haalia saadakseen homma kannattamaan. Vaunut kun ei ole liikenteessä autojen tapaan, vaan seisovat paljon. Tarvitaan siis jumalattomasti pääomaa. Mikään firma ei ole omia vaunuja vielä ostanut.

        Lehtitietojen ja muistin varassa tuo tieto on, kyse oli toinen näistä suurista UPM tai enso ja tehnyt vaunuista väliaikaisen vuokra sopimuksen VR:lle, mutta kun aika koittaa pystyy kilpailuttamaan toiminnan paremmin, eli vaikka VR hoitaisi silloinkin niin rahaa ei saa entiseen malliin.


      • pääomat
        ovat tavara vaunuja kirjoitti:

        Lehtitietojen ja muistin varassa tuo tieto on, kyse oli toinen näistä suurista UPM tai enso ja tehnyt vaunuista väliaikaisen vuokra sopimuksen VR:lle, mutta kun aika koittaa pystyy kilpailuttamaan toiminnan paremmin, eli vaikka VR hoitaisi silloinkin niin rahaa ei saa entiseen malliin.

        Eihän VR:n tarvitse tuolloin satsata pääomia uusiin vaunuihin niin paljon. Eli voi olla Vr:nkin kannalta hyvä ratkaisu. Kilpailua ei valitettavasti puukuljetuksiin paljon tule. Kuljetukset ovat hajallaan siellä täällä ja kuitenkin muutamaan viikottaiseen siirtoon rajoittuneita.


      • kuulostaa
        ovat tavara vaunuja kirjoitti:

        Lehtitietojen ja muistin varassa tuo tieto on, kyse oli toinen näistä suurista UPM tai enso ja tehnyt vaunuista väliaikaisen vuokra sopimuksen VR:lle, mutta kun aika koittaa pystyy kilpailuttamaan toiminnan paremmin, eli vaikka VR hoitaisi silloinkin niin rahaa ei saa entiseen malliin.

        Nykyään kaikki kuljetukseen liittyvä ulkoistetaan, joten kuulostaa rautatievaunujen hankkiminen oudolta. Kuulostaa joltain 70-luvun toimintaperiaatteelta.


      • voidaan
        kuulostaa kirjoitti:

        Nykyään kaikki kuljetukseen liittyvä ulkoistetaan, joten kuulostaa rautatievaunujen hankkiminen oudolta. Kuulostaa joltain 70-luvun toimintaperiaatteelta.

        Kun on omat vaunut on helpompi kilpailuttaa.
        Maailmassa on kummempaakin tehty monopolien murtamiseksi.
        Toisaalta kumipyörä liikenteessä tuo ulkoistamis vaihe jo kääntynyt vähän toiseen suuntaan, kun halpoja autoilijoita ei enään niin paljon tarjolla.
        Vielä en ole kohdannut teollisuus laitoksia jotka hankkineet omia autoja alihankkijoiden tilalle, mutta jotkut suuret logistiikka yritykset jo sitä tehneet
        .


      • outoa
        voidaan kirjoitti:

        Kun on omat vaunut on helpompi kilpailuttaa.
        Maailmassa on kummempaakin tehty monopolien murtamiseksi.
        Toisaalta kumipyörä liikenteessä tuo ulkoistamis vaihe jo kääntynyt vähän toiseen suuntaan, kun halpoja autoilijoita ei enään niin paljon tarjolla.
        Vielä en ole kohdannut teollisuus laitoksia jotka hankkineet omia autoja alihankkijoiden tilalle, mutta jotkut suuret logistiikka yritykset jo sitä tehneet
        .

        Ajatuksesi on jostain menneestä ajasta. Ei noita asioita tuolla laille muuteta. Eiköhän vainujen hankkimisessa ole takana jotkut muut syyt, kun ne vielä vuokrataan VR:lle. Joku on taitanut käsittää jutun väärin.

        Autopuolella suuntaus omiin autoihin on ihan hatusta temmattu.


      • nämä
        rekkakuskeja kirjoitti:

        Viisaita rekkakuskeja on vähän. Suurin osa on tyhmiä, ylipainoisia ja suorastaan törkeita kaiken tietäjiä.

        Mahtavatko nämä suomenkieltä ja kirjallisuutta opiskelevat olla paljon viisaampia.
        Pitkän yiopisto opiskelun jälkeen alle 2000:-Eur/kk palkka, jos yleensä saa työtä opiskelu alalta.
        Ne jotka eivät onnistu iskemään rahakkaampaa alaa opiskellutta miestä päätyvät katkeriksi köyhiksi vanhoiksi piioiksi.


      • kaikissa asioissa
        outoa kirjoitti:

        Ajatuksesi on jostain menneestä ajasta. Ei noita asioita tuolla laille muuteta. Eiköhän vainujen hankkimisessa ole takana jotkut muut syyt, kun ne vielä vuokrataan VR:lle. Joku on taitanut käsittää jutun väärin.

        Autopuolella suuntaus omiin autoihin on ihan hatusta temmattu.

        Kehitys soutaa edestakaisin joskus muutaman vuoden joskus muutaman kymmenen vuoden jaksoissa.
        Tuossa autopuolella lienet hieman suppealla pohjalla liikkeellä.
        Minun pää asiakkani, kansainvälinen jätti pikarahti firma on viime vuosina hankkinut n. 40 omaa kuorma-autoa ja niihin kuskit kolme vuotta sitten kaikki ajot oli ali hankkijoilla.
        Myös tuon Transpointin kuskikoulutuksen takana on halpojen alihankkijoiden huono saatavuus.
        Ison tunnetun firman nimellä on helpompi houkutella nuoria töihin.
        Kun alihankkija maksaa samaa palkkaa kuljettajalle ja ymmärtää omankin tuloksen päälle ei se aina ole halvempi.


      • lisäämässä
        kaikissa asioissa kirjoitti:

        Kehitys soutaa edestakaisin joskus muutaman vuoden joskus muutaman kymmenen vuoden jaksoissa.
        Tuossa autopuolella lienet hieman suppealla pohjalla liikkeellä.
        Minun pää asiakkani, kansainvälinen jätti pikarahti firma on viime vuosina hankkinut n. 40 omaa kuorma-autoa ja niihin kuskit kolme vuotta sitten kaikki ajot oli ali hankkijoilla.
        Myös tuon Transpointin kuskikoulutuksen takana on halpojen alihankkijoiden huono saatavuus.
        Ison tunnetun firman nimellä on helpompi houkutella nuoria töihin.
        Kun alihankkija maksaa samaa palkkaa kuljettajalle ja ymmärtää omankin tuloksen päälle ei se aina ole halvempi.

        Ei Transpointa tai mikään nykyisistä kansainvälisistä kuljetusliikkeistä ole lisäämässä omia autoja. Joku tuollainen yksittäinen yritys tietenkin löytyy. Ja asia ei ole aaltoliikettä, koska se lasketaan rahassa. Eli omien autojen puumia ei tule suuressa määrässä ihan euroista johtuen. Transpointtikaan ei kouluta kuskeja mainitsemastasi syystä.

        Alihankkijan matalemman palkkatason (yleensä) lisäksi on nippu syitä, miksi alihankkijoita suositaan. Aika huonoilla tiedoilla olet sinäkin liikkeellä. Tai sitten et tajua yritystoiminnasta mitään.


      • Nimetön
        lisäämässä kirjoitti:

        Ei Transpointa tai mikään nykyisistä kansainvälisistä kuljetusliikkeistä ole lisäämässä omia autoja. Joku tuollainen yksittäinen yritys tietenkin löytyy. Ja asia ei ole aaltoliikettä, koska se lasketaan rahassa. Eli omien autojen puumia ei tule suuressa määrässä ihan euroista johtuen. Transpointtikaan ei kouluta kuskeja mainitsemastasi syystä.

        Alihankkijan matalemman palkkatason (yleensä) lisäksi on nippu syitä, miksi alihankkijoita suositaan. Aika huonoilla tiedoilla olet sinäkin liikkeellä. Tai sitten et tajua yritystoiminnasta mitään.

        Ei tuo asia minun tietojen herjaamisesta muutu, enkä väitä että kaikki yritykset ottaa kuljetukset omiin käsiinsä.
        Olen kuitenkin suht koht koulutettu viis kymppinen yrittäjä, joka ollut nuorena johtotason töissä isoissa yrityksissä, jonka oma yritys AAA-luotto luokassa, tulos ja ansiotaso ollut aina kunnossa.
        Sinun täytyy olla tosi nuori jos et ole havainnut tuota yleistä kehitys trendien edes takaisuutta elämässä.
        Tuo minun asiakkaani joka palannut osittain omiin autoihin on maailman johtavia yrityksiä alallaan (pikarahti, arvorahti, lentorahti).
        Siinä olet oikeassa että raha nämä asiat ratkaisee, toki viisaammilla pitkällä tähtäimellä, jolloin laatua ei pilata antamalla työtä riski yritykselle.
        Suomessa nyt on yleissitova työehtosopimus ja kova kuljettaja pula.
        Tämä aiheuttaa sen että etelä suomessa kuljettajat voivat valita työpaikkansa, ja myös pienet alihankinta yritykset joutuu maksaan kunnon palkkoja, jos eivät halua tyytyä idiootteihin.
        Monet menee mielummin työhön "hienoon" kansainväliseen yritykseen.
        Myös yrittäjät oppineet vaatimaan tuloksensa.
        Tämä kaikki aiheuttaa sen että riittävän isolle ja ammattitaitoiselle kuljetus asiakkaalle ei enää ole itsestään selvyys että alihankinta on edullisempi vaihtoehto.
        Toisaalta huono maineiset yritykset kuten esim. Transpoint ei enää saa alihankkijoita haluamaansa määrää haluamallaan hinnalla.
        On helpompi houkutella nuoria työntekijöitä ison firman nimellä.


      • tällainen.
        Nimetön kirjoitti:

        Ei tuo asia minun tietojen herjaamisesta muutu, enkä väitä että kaikki yritykset ottaa kuljetukset omiin käsiinsä.
        Olen kuitenkin suht koht koulutettu viis kymppinen yrittäjä, joka ollut nuorena johtotason töissä isoissa yrityksissä, jonka oma yritys AAA-luotto luokassa, tulos ja ansiotaso ollut aina kunnossa.
        Sinun täytyy olla tosi nuori jos et ole havainnut tuota yleistä kehitys trendien edes takaisuutta elämässä.
        Tuo minun asiakkaani joka palannut osittain omiin autoihin on maailman johtavia yrityksiä alallaan (pikarahti, arvorahti, lentorahti).
        Siinä olet oikeassa että raha nämä asiat ratkaisee, toki viisaammilla pitkällä tähtäimellä, jolloin laatua ei pilata antamalla työtä riski yritykselle.
        Suomessa nyt on yleissitova työehtosopimus ja kova kuljettaja pula.
        Tämä aiheuttaa sen että etelä suomessa kuljettajat voivat valita työpaikkansa, ja myös pienet alihankinta yritykset joutuu maksaan kunnon palkkoja, jos eivät halua tyytyä idiootteihin.
        Monet menee mielummin työhön "hienoon" kansainväliseen yritykseen.
        Myös yrittäjät oppineet vaatimaan tuloksensa.
        Tämä kaikki aiheuttaa sen että riittävän isolle ja ammattitaitoiselle kuljetus asiakkaalle ei enää ole itsestään selvyys että alihankinta on edullisempi vaihtoehto.
        Toisaalta huono maineiset yritykset kuten esim. Transpoint ei enää saa alihankkijoita haluamaansa määrää haluamallaan hinnalla.
        On helpompi houkutella nuoria työntekijöitä ison firman nimellä.

        Minä todennäköisesti tiedän nämä asiat sinua paremmin. :) Isot liikkeet eivät ainakaan vielä kärsi alihankkijapulasta. Ne suosivat pieniä alihankkijoita, koska ne pysyvät paremmin hallinnassa, ne ajavat halvalla, eivät ole lakkoherkkiä ja ne tekevät omistajavetoisina laadukasta työtä. Lisäksi pieniä alihankkijoita käyttämällä sysätään pekkas-,sairausloma ja loma-asiat heidän hoidettavakseen. Pienellä yrityksellä on myös pienemmät sivukulut.

        Poikkeuksia tietenkin on mainitsemaasi tapaan , mutta mitään trendiä omien autojen laittamiseksi ei ole tulossa.


      • paskaa
        Nimetön kirjoitti:

        Ei tuo asia minun tietojen herjaamisesta muutu, enkä väitä että kaikki yritykset ottaa kuljetukset omiin käsiinsä.
        Olen kuitenkin suht koht koulutettu viis kymppinen yrittäjä, joka ollut nuorena johtotason töissä isoissa yrityksissä, jonka oma yritys AAA-luotto luokassa, tulos ja ansiotaso ollut aina kunnossa.
        Sinun täytyy olla tosi nuori jos et ole havainnut tuota yleistä kehitys trendien edes takaisuutta elämässä.
        Tuo minun asiakkaani joka palannut osittain omiin autoihin on maailman johtavia yrityksiä alallaan (pikarahti, arvorahti, lentorahti).
        Siinä olet oikeassa että raha nämä asiat ratkaisee, toki viisaammilla pitkällä tähtäimellä, jolloin laatua ei pilata antamalla työtä riski yritykselle.
        Suomessa nyt on yleissitova työehtosopimus ja kova kuljettaja pula.
        Tämä aiheuttaa sen että etelä suomessa kuljettajat voivat valita työpaikkansa, ja myös pienet alihankinta yritykset joutuu maksaan kunnon palkkoja, jos eivät halua tyytyä idiootteihin.
        Monet menee mielummin työhön "hienoon" kansainväliseen yritykseen.
        Myös yrittäjät oppineet vaatimaan tuloksensa.
        Tämä kaikki aiheuttaa sen että riittävän isolle ja ammattitaitoiselle kuljetus asiakkaalle ei enää ole itsestään selvyys että alihankinta on edullisempi vaihtoehto.
        Toisaalta huono maineiset yritykset kuten esim. Transpoint ei enää saa alihankkijoita haluamaansa määrää haluamallaan hinnalla.
        On helpompi houkutella nuoria työntekijöitä ison firman nimellä.

        Kun tietää isojen kuljetusliikkeiden (Transpoint, Schenker Cargo, DHL, ADR-Haanpää, Auramaa, Vähälä) käsityksen asioista, voi heti todeta sinun suoltavan suusta täyttä sontaa.

        Melkoinen pelle olet, buahahaa buahahhaa


      • kjhdsoghpoahgv
        asiat, kirjoitti:

        Ainakin Seinäjoen ja Jyväskylän terminaalit ovat Transpointin omia. Muista en tiedä, mutta ei taida olla omissa terminaaleissa terminaalivuokria.

        Transpoint ei omista yhtäkään terminaalia! Vain toimii vuokralla täysin ulkopuolisten tiloissa! Ja tämä on faktaa!


      • dsfigasobv
        tällainen. kirjoitti:

        Minä todennäköisesti tiedän nämä asiat sinua paremmin. :) Isot liikkeet eivät ainakaan vielä kärsi alihankkijapulasta. Ne suosivat pieniä alihankkijoita, koska ne pysyvät paremmin hallinnassa, ne ajavat halvalla, eivät ole lakkoherkkiä ja ne tekevät omistajavetoisina laadukasta työtä. Lisäksi pieniä alihankkijoita käyttämällä sysätään pekkas-,sairausloma ja loma-asiat heidän hoidettavakseen. Pienellä yrityksellä on myös pienemmät sivukulut.

        Poikkeuksia tietenkin on mainitsemaasi tapaan , mutta mitään trendiä omien autojen laittamiseksi ei ole tulossa.

        Kyllä kai se kuitenkin on aivan tosiasia että alihankkijoista alkaa olla pulaa. Kukaan ei tahdo tulla ilmaiseksi ja ne jotka ymmärtävät oman hintansa ovat liian kaliita...


      • lähes kaikki
        tällainen. kirjoitti:

        Minä todennäköisesti tiedän nämä asiat sinua paremmin. :) Isot liikkeet eivät ainakaan vielä kärsi alihankkijapulasta. Ne suosivat pieniä alihankkijoita, koska ne pysyvät paremmin hallinnassa, ne ajavat halvalla, eivät ole lakkoherkkiä ja ne tekevät omistajavetoisina laadukasta työtä. Lisäksi pieniä alihankkijoita käyttämällä sysätään pekkas-,sairausloma ja loma-asiat heidän hoidettavakseen. Pienellä yrityksellä on myös pienemmät sivukulut.

        Poikkeuksia tietenkin on mainitsemaasi tapaan , mutta mitään trendiä omien autojen laittamiseksi ei ole tulossa.

        Nyt on lähes kaikki jo siirretty pienille (lv alle 20 milj EUR) alihankkijoille.
        Useat nykyiset 5-20 milj. liikevaihdolla toimivat alihankinta kuljetus yritykset ovat rankasti tappiollisia ja oma pääoma menetetty.
        Joten siihen suuntaan siirtämisellä alkaa olla rajat saavutettu.
        (useat kannattavat joilla omaa bisnestä ostettu omiksi autoiksi isoihin kansainvälisiin yrityksiin esim. Lähettipirkka, SAL-trans)
        Monelle isolle logistiikka yritykselle tulee eteen valinta antaako liikevaihdon laskea kapasitetti pulassa ja nousevien alihankkija kustannusten edessä vai palatako osin omaan kalustoon.
        Useimmat teolliset suuryritykset on myös ulkoistaneet tavaran siirto logistiikkansa ohjauksen, terminaalinsa ja varastojensa toiminnot työnjohtoa myöten.
        Nousevien kustannusten vaihtoehtona monet miettivät askelta taakse päin.
        Ei pidä katsoa taakse vaan eteen päin, isojen yritysten ja logistiikka konsernien kuljetuksissa ei ole enään uutta ulkoistettavaa.
        Toinen tuore oma kokemukseni viime vuodelta koskee elintarvike yritystä (lv. n. 30 milj.)joka siirsi jakelu lenkkini omalle autolleen (lisäsi omia autoja) kun ei hyväksynyt hintaani eikä löytänyt halvempaa.
        Viime vuosina esim. Atria ja Saarioinen siirtäneet kuljetuksiaan (tai ohjauksen) ulkopulisilta (swanline useampi pien yritys) omalle (Tuoretie) yritykselle.
        Kyllä näitä esimerkkejä riittää.


      • dumpaus firmoja.
        paskaa kirjoitti:

        Kun tietää isojen kuljetusliikkeiden (Transpoint, Schenker Cargo, DHL, ADR-Haanpää, Auramaa, Vähälä) käsityksen asioista, voi heti todeta sinun suoltavan suusta täyttä sontaa.

        Melkoinen pelle olet, buahahaa buahahhaa

        Nuo onkin volyymiin perustuvia halpisa kuljettajia.


      • vähän
        paskaa kirjoitti:

        Kun tietää isojen kuljetusliikkeiden (Transpoint, Schenker Cargo, DHL, ADR-Haanpää, Auramaa, Vähälä) käsityksen asioista, voi heti todeta sinun suoltavan suusta täyttä sontaa.

        Melkoinen pelle olet, buahahaa buahahhaa

        DHL osti juuri kelpokuljetuksen, siis ison kasan autoja omikseen.
        ADR oma tapauksensa, on menettänyt ja menettämässä melkoisesti markkina osuuksia.
        Shenker gargo, Vähälä Tai Auramaa ei ole uskaltanut missään vaiheessa luopua kokonaan omista autoista ja ovat kyllä uusineetkin kalustoaan.


      • soveltuva
        lähes kaikki kirjoitti:

        Nyt on lähes kaikki jo siirretty pienille (lv alle 20 milj EUR) alihankkijoille.
        Useat nykyiset 5-20 milj. liikevaihdolla toimivat alihankinta kuljetus yritykset ovat rankasti tappiollisia ja oma pääoma menetetty.
        Joten siihen suuntaan siirtämisellä alkaa olla rajat saavutettu.
        (useat kannattavat joilla omaa bisnestä ostettu omiksi autoiksi isoihin kansainvälisiin yrityksiin esim. Lähettipirkka, SAL-trans)
        Monelle isolle logistiikka yritykselle tulee eteen valinta antaako liikevaihdon laskea kapasitetti pulassa ja nousevien alihankkija kustannusten edessä vai palatako osin omaan kalustoon.
        Useimmat teolliset suuryritykset on myös ulkoistaneet tavaran siirto logistiikkansa ohjauksen, terminaalinsa ja varastojensa toiminnot työnjohtoa myöten.
        Nousevien kustannusten vaihtoehtona monet miettivät askelta taakse päin.
        Ei pidä katsoa taakse vaan eteen päin, isojen yritysten ja logistiikka konsernien kuljetuksissa ei ole enään uutta ulkoistettavaa.
        Toinen tuore oma kokemukseni viime vuodelta koskee elintarvike yritystä (lv. n. 30 milj.)joka siirsi jakelu lenkkini omalle autolleen (lisäsi omia autoja) kun ei hyväksynyt hintaani eikä löytänyt halvempaa.
        Viime vuosina esim. Atria ja Saarioinen siirtäneet kuljetuksiaan (tai ohjauksen) ulkopulisilta (swanline useampi pien yritys) omalle (Tuoretie) yritykselle.
        Kyllä näitä esimerkkejä riittää.

        Tuo lihatalojen kuljetussysteemiin liittyy muut syyt, joten se ei sovellu esimerkiksi tähän asiaan.. Sori. Faktat faktoina.


      • silmään
        vähän kirjoitti:

        DHL osti juuri kelpokuljetuksen, siis ison kasan autoja omikseen.
        ADR oma tapauksensa, on menettänyt ja menettämässä melkoisesti markkina osuuksia.
        Shenker gargo, Vähälä Tai Auramaa ei ole uskaltanut missään vaiheessa luopua kokonaan omista autoista ja ovat kyllä uusineetkin kalustoaan.

        DHL osti valmiin toimintaketjun, jossa tuli autoja. Enkä ole oikein vakuuttunut perusteluistasi, että kuljetusliikeet eivät ole kokonaan luopuneet omasta kalustostaan. Voihan sen tietenkin noinkin perustella, jos ei muuta keksi.Aika huonoja argumentteja esität.


      • pussiiin
        vähän kirjoitti:

        DHL osti juuri kelpokuljetuksen, siis ison kasan autoja omikseen.
        ADR oma tapauksensa, on menettänyt ja menettämässä melkoisesti markkina osuuksia.
        Shenker gargo, Vähälä Tai Auramaa ei ole uskaltanut missään vaiheessa luopua kokonaan omista autoista ja ovat kyllä uusineetkin kalustoaan.

        Aluksi puhuit omien autojen hankkimisesta ja nyt toteat, etteivät kuljetusliikkeet uskaltaneet luopua kaikista omista autoistaan. Eikö selityksesi mene jo asiasta toiseen?


      • saman asian
        pussiiin kirjoitti:

        Aluksi puhuit omien autojen hankkimisesta ja nyt toteat, etteivät kuljetusliikkeet uskaltaneet luopua kaikista omista autoistaan. Eikö selityksesi mene jo asiasta toiseen?

        Eri vaiheita jos ymmärrät.


      • kelpokuljetus
        silmään kirjoitti:

        DHL osti valmiin toimintaketjun, jossa tuli autoja. Enkä ole oikein vakuuttunut perusteluistasi, että kuljetusliikeet eivät ole kokonaan luopuneet omasta kalustostaan. Voihan sen tietenkin noinkin perustella, jos ei muuta keksi.Aika huonoja argumentteja esität.

        Kelpokuljetus oy tuolloin oli vain kasa autoja ja kuskeja, systeemi jäi Itellalle, vaikka osa autoista jäikin joksikin aikaa sen alihankkijaksi.
        Olipahan yksi esimerkki lisää suuresta jolla ei joku vuosi sitten ollut omia autoja, mutta tuossa tuli.


      • tutustua
        kelpokuljetus kirjoitti:

        Kelpokuljetus oy tuolloin oli vain kasa autoja ja kuskeja, systeemi jäi Itellalle, vaikka osa autoista jäikin joksikin aikaa sen alihankkijaksi.
        Olipahan yksi esimerkki lisää suuresta jolla ei joku vuosi sitten ollut omia autoja, mutta tuossa tuli.

        Periaatteeni on olla puuttumatta näihin asiattomiin kirjoitteluihin, mutta täytyy pyytää sinua tutustumaan DHL:n toimintaan. DHL sai paljon muutakin autojen lisäksi. :)


      • esimerkkejä
        saman asian kirjoitti:

        Eri vaiheita jos ymmärrät.

        Niin, mikään noista taloista ei ole lisäämässä omia autoja. Ilmeisesti olet joku P.Nyholmin aikainen muinaisjäänne kuljetusalalta, jolla ei enää edes seiso. Ajat ovat muuttuneet.


      • alleko
        esimerkkejä kirjoitti:

        Niin, mikään noista taloista ei ole lisäämässä omia autoja. Ilmeisesti olet joku P.Nyholmin aikainen muinaisjäänne kuljetusalalta, jolla ei enää edes seiso. Ajat ovat muuttuneet.

        Muinaisjäänteeltä tosiaan kuulostaa. Elää jossain 70-luvun aikakaudessa.


      • Viagralla
        esimerkkejä kirjoitti:

        Niin, mikään noista taloista ei ole lisäämässä omia autoja. Ilmeisesti olet joku P.Nyholmin aikainen muinaisjäänne kuljetusalalta, jolla ei enää edes seiso. Ajat ovat muuttuneet.

        Saattaa stondata, jos ottaa yliannostuksen viagraa.


      • käzsitteet
        saman asian kirjoitti:

        Eri vaiheita jos ymmärrät.

        ....


      • kääntelijä
        käzsitteet kirjoitti:

        ....

        Ukkohan on politikkoainesta. Kaikke puheet muuttuu itselle parhain päin. Osalle politikoista käy tuolla periaatteella huonosti, niin kuin tiedämme. Äijä olisi voitu lähettää Kemijärvelle tervattavaksi.


      • huomata
        saman asian kirjoitti:

        Eri vaiheita jos ymmärrät.

        Tiedätkö mitä on amispojat? heh


      • hetki vielä...
        nämä kirjoitti:

        Mahtavatko nämä suomenkieltä ja kirjallisuutta opiskelevat olla paljon viisaampia.
        Pitkän yiopisto opiskelun jälkeen alle 2000:-Eur/kk palkka, jos yleensä saa työtä opiskelu alalta.
        Ne jotka eivät onnistu iskemään rahakkaampaa alaa opiskellutta miestä päätyvät katkeriksi köyhiksi vanhoiksi piioiksi.

        Mä olen jo muutaman alihankijan liiketoiminnan ostanut autoineen päivineen ja tahti jatkuu. Tarkoituksena olisi saada jossain vaiheessa ostettua kokonaisia terminaalitoimintoja ja tätä kautta päästä suomen johtavaksi ja ylivoimaisesti suurimmaksi kuljetusliikkeeksi. Tällä hetkellä yrityskaupat ovat sujuneet sen verran hyvin, että näyttäisi siltä kuin vain taivas olisi rajana laajentumiselle suomen suurimmaksi logistiikka-alan kuljetusfirmaksi.


      • päde..
        dsfigasobv kirjoitti:

        Kyllä kai se kuitenkin on aivan tosiasia että alihankkijoista alkaa olla pulaa. Kukaan ei tahdo tulla ilmaiseksi ja ne jotka ymmärtävät oman hintansa ovat liian kaliita...

        ainakaan tienhoidossa siellä kyllä riittää vaikka minkälaista yrittäjää periaattella että kunhan saa vaan tehä töitä


      • Kiitolinjalla
        päde.. kirjoitti:

        ainakaan tienhoidossa siellä kyllä riittää vaikka minkälaista yrittäjää periaattella että kunhan saa vaan tehä töitä

        Ei ole alihankkijoista pulaa.


      • on yrittänyt
        hetki vielä... kirjoitti:

        Mä olen jo muutaman alihankijan liiketoiminnan ostanut autoineen päivineen ja tahti jatkuu. Tarkoituksena olisi saada jossain vaiheessa ostettua kokonaisia terminaalitoimintoja ja tätä kautta päästä suomen johtavaksi ja ylivoimaisesti suurimmaksi kuljetusliikkeeksi. Tällä hetkellä yrityskaupat ovat sujuneet sen verran hyvin, että näyttäisi siltä kuin vain taivas olisi rajana laajentumiselle suomen suurimmaksi logistiikka-alan kuljetusfirmaksi.

        viimeksi taisi joku viita yrittää tuota.


      • kirjoittajaan
        Kokemusta on kirjoitti:

        Nämä äidinkielenopettajakirjoittajat natisee kirjoituksen oikeellisuudesta näillä palstoilla. Sehän ei merkitse mitään ihmisen työosaamisesta onko KIROTUSvirheitä tekstissä. Monille on näppäimistön käyttö opettelussa, mutta ei sen tarvitse estää mielipiteen ilmaisua.
        Tunnen paljon rekkakuskeja ja remonttitaitoisia ihmisiä joilla ei tämä näppäimistön käyttö tahdo onnistua, mutta omassa työssään ovat mahdottoman taitavia, fiksuja ja viisaita aihmisiä, eivätkä panettele lähimmäisiä epäolennaisista asioista.

        Minullakin työkaverita, jotka ovat oikeasti huippukuljettajia, mutta näppäimistö ja tietokone yleensä ei oikein hallussa. Pää asia että saa mielipiiteensä julki.

        Tähänkin tuli jo monta virhettä... sorry


      • Pajon peruutanut piruuttaa
        rekkakuskeja kirjoitti:

        Viisaita rekkakuskeja on vähän. Suurin osa on tyhmiä, ylipainoisia ja suorastaan törkeita kaiken tietäjiä.

        Hauska lukea näitä juttuja.Meni tähänkin juttun ainaki 10 minsaa.Ja varmaan vähän virhetäkin.Paljon on menty ja joskus tultukin.Ei ole korvarenkaita ,leppäkengät hajosi.Kyl vain täytyy koittaa ajella.


    • utelias..

      johan tästä nyt mehevä keskustelu saatiin aikaiseksi...kysynkin nyt uudestaan että onko joku käynyt tämän tp:n oppisopimuskoulutuksen?????????
      jos joku viittis vastata tähän.

      • Olen......

        Siis olen itse käynyt kyseisen koulutuksen!! Jos meinaat alalle töihin niin saat sitä kautta kyllä hyvän pohjan alan töihin....


      • transpointilla
        Olen...... kirjoitti:

        Siis olen itse käynyt kyseisen koulutuksen!! Jos meinaat alalle töihin niin saat sitä kautta kyllä hyvän pohjan alan töihin....

        Edellytettiinkö joku sitoumus työsuhteen pituudesta ja vieläkö itse olet transpointilla.


      • olen.....
        transpointilla kirjoitti:

        Edellytettiinkö joku sitoumus työsuhteen pituudesta ja vieläkö itse olet transpointilla.

        kyllä olen yhä tp:n hommissa ja ollut 5 vuotta. Kyllähän siinä silloin joku sitoumus juttu oli mutta on tainnut nykyään jo poistua!!


      • utelias..
        olen..... kirjoitti:

        kyllä olen yhä tp:n hommissa ja ollut 5 vuotta. Kyllähän siinä silloin joku sitoumus juttu oli mutta on tainnut nykyään jo poistua!!

        sinä joka oot sen koulutuksen käynyt niin maksoiko firma kaiken vai jäikö kuinka paljon itse maksettavaksi kustannuksia? kaikin puolin ok koulutus?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Näin lähellä

      Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      74
      3387
    2. Kerro jotakin hauskaa. :)

      Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      75
      3127
    3. Mä sanon tän suoraan.

      Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      68
      3002
    4. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

      Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      66
      2661
    5. Oliko pakko olla taas tyly?

      Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      44
      2182
    6. Olen niin yksinäinen...

      ... puhukaa mulle jotain kivaa 🥺
      Ikävä
      61
      1729
    7. Huomenna heitän järjen

      romukoppaan ja annan tunteen viedä. Kerran tässä kuitenkin vain eletään. Muistan myös jonkun minua viisaamman sanoneen,
      Ikävä
      25
      1707
    8. Lähtisitkö nainen

      🚐Reissuun matkailuautolla🤔 👋😎❤️
      Ikävä
      35
      1695
    9. Hyvää huomenta

      Hyvää huomenta ja alkavaa viikonloppua ihanalle naiselle! Mitä ikinä teetkään, niin täälä sua yksi miekkonen ajattelee.
      Ikävä
      18
      1679
    10. Perjantai-ilta ootko nainen menos

      Bilettää löytyyks jäbii? Tai jotain muita
      Ikävä
      60
      1618
    Aihe