Koillismaan kulttuurihistoriaa

terviisipoika

Minulla on jäänyt vaivaamaan se Hiltu-Jakin nokkanaukaisu. Liekö sille kehitetty hymiötä?

8

1187

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Perinnetutkija

      lisä, jota on vaikea hahmottaa etenkään hymiöksi. Nimihenkilöstä enempää kuin hänen naukaisustaan ei löydy selvää faktaa, vaikka yritin hakea Suomen Kirjallisuuden Seurasta sekä Suomen Kansanrunouden arkistosta. Täytynee tyytyä tyhjään liki viikon uurastuksen jälkeen. Oliko kysely tehty vakavasti, vai harhautettiinko minua?

      • Ärvelö

        Tarkoititteko ehken puhetavan? Alkuperäinen kysyjä Terviisipoika on liene tosissaan tiedonhaluinen, ja tuo nokkanaukaisun merkkihyviö olisi selvitettävissä henkilöiden toimesta, edes osin, jotka ovat kyseisen Hiltu-Jakin tunteneet. Kysessä on mielenkiintoinen perinteentutkimuksen merkittävä lisä koillisseudun tutkimisessa, sen ihmisten eleiden ja merkkikielen merkityksistä.


      • Terviisipoika

        olen tosissani. Se nokkanaukaisu on vaivannut mieltäni siitä asti, kun sen 9-vuotiaana ensimmäistä kertaa mölläristä luin. Vaikka Kalle sitä kuvasi tarkkaan, niin minulla ei ole mielikuvaa, miltä se kuulosti tai näytti. Kiitos vaivannäöstä ja tutkimustyöstä, vaikkei se tuottanutkaan tulosta.


      • kiitoksen
        Terviisipoika kirjoitti:

        olen tosissani. Se nokkanaukaisu on vaivannut mieltäni siitä asti, kun sen 9-vuotiaana ensimmäistä kertaa mölläristä luin. Vaikka Kalle sitä kuvasi tarkkaan, niin minulla ei ole mielikuvaa, miltä se kuulosti tai näytti. Kiitos vaivannäöstä ja tutkimustyöstä, vaikkei se tuottanutkaan tulosta.

        paikka, sillä tietämäni mukaan asiasta on tekeillä pro gradu maisteritutkimus ja myöhemmin tekijä voi väitellä nokkanaukaisusta tohtoriksi.


      • Mie eppäilen?
        kiitoksen kirjoitti:

        paikka, sillä tietämäni mukaan asiasta on tekeillä pro gradu maisteritutkimus ja myöhemmin tekijä voi väitellä nokkanaukaisusta tohtoriksi.

        Se naukaisu on sellainen hinkaiseva ääni, joka nousee lauseen lopussa falsettiin. Saatte sen matkittua melkoisen vastaavaksi, kun tartutte puhuessanne nenästänne kiinni ja hinkaisette ääntänne lopputavuijen aikana. Onomatopoeettisena sen saattaa kuvata näin: ...eläkä sinä Naukkarinen hoasta pasKOO! -KOO -kohta kimeänä nousevana äänenä.


      • Nokkanaukaisu?
        Mie eppäilen? kirjoitti:

        Se naukaisu on sellainen hinkaiseva ääni, joka nousee lauseen lopussa falsettiin. Saatte sen matkittua melkoisen vastaavaksi, kun tartutte puhuessanne nenästänne kiinni ja hinkaisette ääntänne lopputavuijen aikana. Onomatopoeettisena sen saattaa kuvata näin: ...eläkä sinä Naukkarinen hoasta pasKOO! -KOO -kohta kimeänä nousevana äänenä.

        En ole ennen kuullut moisesta. Onko se huilumainen ääni nenästä, vai mikä? Selvityksiä, kuka taitaa ja miten? OLen musiikin nuori opiskelija ja asia hyvin kiinnostava.


      • Anonyymi
        Ärvelö kirjoitti:

        Tarkoititteko ehken puhetavan? Alkuperäinen kysyjä Terviisipoika on liene tosissaan tiedonhaluinen, ja tuo nokkanaukaisun merkkihyviö olisi selvitettävissä henkilöiden toimesta, edes osin, jotka ovat kyseisen Hiltu-Jakin tunteneet. Kysessä on mielenkiintoinen perinteentutkimuksen merkittävä lisä koillisseudun tutkimisessa, sen ihmisten eleiden ja merkkikielen merkityksistä.

        Hiltu-Jakilla on ollut niinsanottu kinnas-nenä ja hän on päättänyt puheensa yleensä nenän niistoon ja vielä yläviistoon kuin nuijan kopaus.


    • Anonyymi

      eiköhän se Jakin nokkanaukaisu ollut vaan persoonallinen naurun tyrskäys hyvän jutun päätteeksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      199
      4700
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      275
      2777
    3. 134
      1717
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1411
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      204
      1380
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1134
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1089
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1067
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1061
    Aihe