Omaishoidontuki

työmarkkinatukilainen.....

No tilanne on tämä, työkkärihän vaatiin noin puoli vuosittain selvityksen siitä voinko ottaa vastaan kokopäivätyön ja sitten sen kai käsittelee työvoimalautakunta. Selvitykseen olen aina kirjoittanut: "Omaishoidon työni ei ole niin sitovaa, etten voisi ottaa vastaan kokopäivätyötä"
Nyt onkin tilanne tämä, että sain työvoimatoimistosta työhön osoituksen ja olen tässä miettinyt, että taitaa olla tällähetkellä aivan mahdoton ajatus, että menisin töihin. Omaiseni ei taitaisi pärjätä sitä aikaa kun olisin töissä.
Että miten minun pitäisi menetellä. Soitanko työvoimatoimistoon ja sanon, että lopetan työnhaun vai menenkö sinne työhaastatteluun, siksi, että jos mua ei valittaskaan kyseiseen työpaikkaan ja saisin sen työmarkkinatuen.
Tää omaishoidon tuki on pienin maksettava 311 euroa -verot. Käteen jää noin 250 euroa.
Mitä jos ilmoittaisin sinne työvoimaan, että olen omaishoitaja ja en voi enää vastaanottaa kokopäivätyötä. Niin sitten kun tää omaishoitajuus joskun päättyy (hoidettava joutuu laitoshoitoon tai kuolee) niin mitä sitten. Olenko taas työmarkkinatuki kelpoinen..
hmm... onpa tässä nyt miettimistä. Hankalaa olisi työssä olo.. huoli´, että pärjääkö omaiseni.. kaikki äivät kun ei ole läheskään samanlaisia.. joskus tarvii todella paljon hoitoa ja huolenpitoa ja joskus taas ei....

34

9206

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Toimittiin näin

      Jäin hoitamaan omaistani, otin itse lopputilin.
      Pidin karenssin ja aloin saada työttömyyskorvausta.

      Minulla oli ikää jo vähän vaille 60 vuotta.
      Sanoivat että kun olen saanut tukea 500 päivää pääsen työttömyyseläkkeelle.
      Eli olin ns. putkessa.
      Piti kuitenkin saada kaupungilta todistus että saan miehen hoitoon jos minulle tarjotaan työtä.
      Työvoimatoimistossa tiesivät tilanteeni, eivätkä varmaan hevin olisi työtä tarjonneetkaan.
      Työttömänä oli paljon nuoria terveitä ihmisiä, mikä hätä niillä olisi ollut työllistää kuuskymppistä omaishoitajaa.
      Nyt olen työttömyyseläkkeellä ja tyytyväinen.
      Saan myös alimman mahdolisen tuen, veroa menee puolet.
      Ei siitä mitään käteen jää.

      • työmarkkinatukilainen

        Olen 42 v, joten minun kohdallani eläkeputkeen on vielä pitkä aika....


      • Anonyymi

        Paljonko on ylin mahdollinen tuki?
        Minkä kuntoinen hoidettava silloin?
        Kuuluuko omaishoitajalle lomat, vai vain vapaapäivät?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko on ylin mahdollinen tuki?
        Minkä kuntoinen hoidettava silloin?
        Kuuluuko omaishoitajalle lomat, vai vain vapaapäivät?

        myös yhteiskunta maksaa lomat


    • vioola

      Olen samassa tilanteessa kuin sinä joten ratkaisin sen tällä tavalla pyysin päästä ns. kuntouttavaan työhön neljäksi tunniksi päivässä ja se onnistui työpaikka on vieressä joten matkoihin ei mene aikaa. Saan ylläpitokorvauksen 160 euroa kuussa (verotomana) ja olen ihan tyytyväinen siihen koska en mitenkään pärjäisi pelkällä omaishoidontuella. Nyt sitten ei ole niitä ns. tarkistuksiakaan josta tulee aina sama lausuno työkkärista ja kelasta yritystoimintanne on niin pientä ettei vaikuta työmarkkinatukeenne. Hullu homma olen heidän mielestään yrittäjä kun hoidan omaistani. Toiseksi jos tarve vaatii tilaan ihmisen käymään omaiseni luona tämän runsaan neljän tunnin poissaoloni aikana ovat maksimissaan 45 minuuttia ja hintakaan ei päätä huimaa n. 6 euroa. Meilläkin on joka päivä erilainen joskus hän tarvitsee paljonkin apua ja toisinaan pärjätään vähemmällä. Jokainen päivä on erilainen.
      Jaksamista Sinulle

      • viidanhelmi

        Ei vaikuta työttömyyskorvaukseen.


      • Keharin äiti
        viidanhelmi kirjoitti:

        Ei vaikuta työttömyyskorvaukseen.

        niin, omaishoidon tuki voi olla este työttömyyskorvauksen saamiselle.


      • saa mikäli
        Keharin äiti kirjoitti:

        niin, omaishoidon tuki voi olla este työttömyyskorvauksen saamiselle.

        voi todistaa voivansa ottaa työtä vastaan jos sitä tarjotaan.
        Minä sain.
        (Saa hoitopaikan, sekin riippuu tietysti tapauksesta)
        Kyllä se niin on, että esim. lastaan hoitavalle omaishoitajalle pitäisi jollain tavoin hyvittää taloudellinen menetys jos ei pysty omaishoidon takia käymään töissä.
        Nykyisellään tuet eivät ole kuin almuja.
        Mutta heitähän enemmän rangaistaan, vaikka toisaalta sanotaan kuinka paljon säästää yhteiskunnan varoja, ym sananhelinää.


      • Anonyymi
        viidanhelmi kirjoitti:

        Ei vaikuta työttömyyskorvaukseen.

        Jos saa ansiosidonnaista työttömyys rahaa, ei saa omaishoidontukea samalla, vai?


    • Äityli*

      Olen kirjoittanut tästä asiasta 21.11. tähän palstalle.

      Jos olet vielä työikäinen, työkkäri todellakin harrastaa takaa-ajoa, niin kauan, ettet enää jaksa tai otat vastaan jonkun paskapaikan tai menet jollekin ei motivoivalle kurssille. Minulla oli kaiken huippu kun työkkärissä tarjottiin 8 tunnin työtä kehitysvammaisten avustajana :) Ja se muka oli hyvä idea, kun kerran omaan kokemusta tästä työstä. Joopajoo!

      Näitä päätöksiä, että omaishoitajaa verrataan yrittäjää ja työllistyy omalla työllään, tehdään vieläkin, vaikka esim. minulla on päätös siitä, ettei omaishoitajan tekemää "työtä" voida verrata yrittäjyyteen.

      Minä siis "otin loparit" työkkäristä, alkoi sen verran tökkiä elämä siltä kantilta. Pitäisikin jokupäivä mennä takaisin työnhakijaksi, olisihan niilläkin euroilla käyttöä. Aloittaisin saman rumban kuin muutama vuosi sitten.

      Työhaastatteluissa kävin useissakin, mutta kun kerroin, että olen vaikeasti kehitysvammaisen lapsen omaishoitaja ja yh, arvatkaa vaan, sainko paikkaa. Aika turhauttavaa ja masentavaa puuhaa.

      • tukilainen...

        "otin loparit" työkkäristä
        Miten tuo käytännössä tapahtuu ?
        Riittääkö, että soitan sinne ja sanon katkasevani työnhaun ? Vaatiiko ne jotain selitystä ?
        Toisaalta taas työkkärin kirjoilla oleminen on vapaaehtoista.


      • Äityli*
        tukilainen... kirjoitti:

        "otin loparit" työkkäristä
        Miten tuo käytännössä tapahtuu ?
        Riittääkö, että soitan sinne ja sanon katkasevani työnhaun ? Vaatiiko ne jotain selitystä ?
        Toisaalta taas työkkärin kirjoilla oleminen on vapaaehtoista.

        Kävin työkkärissä sanomassa siis "kiitos ja näkemiin". Elikkä yksinkertaisesti sanoin, etten ole enää heidän käytettävissään työnhakijana. En kertakaikkiaan jaksanut niitä sanktioperusteisia työhönosoituksia. Niissä haastatteluissa meni työnantajien aika ihan hukkaan. Yksi esimerkki oli kun kävin haastattelussa ja olinkin mitä parhain työhakija ja "koskas voit aloittaa", mutta kun kerroin elämäntilanteestani niin johan alkoi löytyä entisiä kesätyöntekijöitä, joista se yksi "Heidi" olisikin innokas tulemaan. Että se siitäkin työpaikasta.


      • tukilainen..
        Äityli* kirjoitti:

        Kävin työkkärissä sanomassa siis "kiitos ja näkemiin". Elikkä yksinkertaisesti sanoin, etten ole enää heidän käytettävissään työnhakijana. En kertakaikkiaan jaksanut niitä sanktioperusteisia työhönosoituksia. Niissä haastatteluissa meni työnantajien aika ihan hukkaan. Yksi esimerkki oli kun kävin haastattelussa ja olinkin mitä parhain työhakija ja "koskas voit aloittaa", mutta kun kerroin elämäntilanteestani niin johan alkoi löytyä entisiä kesätyöntekijöitä, joista se yksi "Heidi" olisikin innokas tulemaan. Että se siitäkin työpaikasta.

        Ok, otan heti maanantaina luurin käteen ja soitan ja sanon, ettei niitä sijoitusosoituksia tarvi mulle enää lähetellä, että pyyhkikää vaikka perseenne niillä, jos ette muuta keksi... ja jos vielä niitä mun postiluukusta tulee, niin tuun ja pieksän joka akan ja ukon, joka siellä työkkräissä on töissä...
        Ei vaitiskaa, nekihän on vain siellä töissä ja lain mukaanhan ne siellä toimivat.
        No soitan ja sanon, etten ole enää työnhakia... juupelis juu.. tuntuu aivan kun vapaus alkaa...vaikkei alakkaan.. saanpahan hoitaa omaiseni hautaan...


      • Äityli*
        tukilainen.. kirjoitti:

        Ok, otan heti maanantaina luurin käteen ja soitan ja sanon, ettei niitä sijoitusosoituksia tarvi mulle enää lähetellä, että pyyhkikää vaikka perseenne niillä, jos ette muuta keksi... ja jos vielä niitä mun postiluukusta tulee, niin tuun ja pieksän joka akan ja ukon, joka siellä työkkräissä on töissä...
        Ei vaitiskaa, nekihän on vain siellä töissä ja lain mukaanhan ne siellä toimivat.
        No soitan ja sanon, etten ole enää työnhakia... juupelis juu.. tuntuu aivan kun vapaus alkaa...vaikkei alakkaan.. saanpahan hoitaa omaiseni hautaan...

        ...minun oli tehtävä, että sain yhden harmin pois painamasta hartioitani. Siltä osin olen vapaa ja todellakin saan hoitaa lastani rauhassa. Joku ajattelee ehkä, että olen itsekäs, mutta hänen hyvinvointinsa on elämäni tärkein tehtävä tällä hetkellä ja tulen hoitamaan sen kunnolla.

        Tsemppiä!


      • ....
        tukilainen.. kirjoitti:

        Ok, otan heti maanantaina luurin käteen ja soitan ja sanon, ettei niitä sijoitusosoituksia tarvi mulle enää lähetellä, että pyyhkikää vaikka perseenne niillä, jos ette muuta keksi... ja jos vielä niitä mun postiluukusta tulee, niin tuun ja pieksän joka akan ja ukon, joka siellä työkkräissä on töissä...
        Ei vaitiskaa, nekihän on vain siellä töissä ja lain mukaanhan ne siellä toimivat.
        No soitan ja sanon, etten ole enää työnhakia... juupelis juu.. tuntuu aivan kun vapaus alkaa...vaikkei alakkaan.. saanpahan hoitaa omaiseni hautaan...

        Huomaathan että jos menet ja sanot "itsesi irti" työkkäristä jäät ilman päivärahaa.


      • yksi vain
        .... kirjoitti:

        Huomaathan että jos menet ja sanot "itsesi irti" työkkäristä jäät ilman päivärahaa.

        minä olen omaishoitaja saan 2 luokkaa elikkä käteen jää 300 e kk. en tajua tätä että jotkut saa työmakkina tukea vaikka ovat omaishoitajia . inut katotaan että olen itseni työlistänyt . vaikka poika on päivät koulussa että aikaa olisi muutakin tehä ja kiinostusta .


      • työnhakijana
        yksi vain kirjoitti:

        minä olen omaishoitaja saan 2 luokkaa elikkä käteen jää 300 e kk. en tajua tätä että jotkut saa työmakkina tukea vaikka ovat omaishoitajia . inut katotaan että olen itseni työlistänyt . vaikka poika on päivät koulussa että aikaa olisi muutakin tehä ja kiinostusta .

        Mutta siihen on varauduttava että on paikka mihin omaisen vie jos työtä tarjotaan.
        Meneehän pienten lasten äiditkin töihin ja vievät muksut hoitoon.
        Omaishoidontki ei vähennä työttömyyspäivärahaa.


      • Äityli*
        .... kirjoitti:

        Huomaathan että jos menet ja sanot "itsesi irti" työkkäristä jäät ilman päivärahaa.

        Terävä havainto!


      • Äityli*
        työnhakijana kirjoitti:

        Mutta siihen on varauduttava että on paikka mihin omaisen vie jos työtä tarjotaan.
        Meneehän pienten lasten äiditkin töihin ja vievät muksut hoitoon.
        Omaishoidontki ei vähennä työttömyyspäivärahaa.

        Kyllä se vähentää eli jäät ilman päivärahaa, jos et hae muutosta päätöksen saatuasi. Kaikki omaishoitajat päivärahaa anoessaan saavat päätöksen, jossa päiväraha evätään vedoten yrittäjyyteen eli työllistää itse itsensä omalla työllä. Omaishoitajat hyvin pitkälti ovat työssä normaalisti, jos siihen vaan on mahdollisuus. Omaishoitajuus ei ole yrittäjyyttä, johon vedoten minä sain muutoksen ja päivärahat alkoivat kulkemaan. Minä vaan kyllästyin tosiaankin työkkärin touhuiluun ja lopetin asiakkuuden siellä. Oma valinta mutta tyytyväinen olen ollut.


      • tiiättekö....
        Äityli* kirjoitti:

        Terävä havainto!

        Tuossa alempana tällä palstalla, joku vastaili näin:
        -hoidettava saa olla laitoshoidossa 30 päivää ilman että om.h.tuki katkeaa.-
        Onko totta ?


      • Sanottiin
        Äityli* kirjoitti:

        Kyllä se vähentää eli jäät ilman päivärahaa, jos et hae muutosta päätöksen saatuasi. Kaikki omaishoitajat päivärahaa anoessaan saavat päätöksen, jossa päiväraha evätään vedoten yrittäjyyteen eli työllistää itse itsensä omalla työllä. Omaishoitajat hyvin pitkälti ovat työssä normaalisti, jos siihen vaan on mahdollisuus. Omaishoitajuus ei ole yrittäjyyttä, johon vedoten minä sain muutoksen ja päivärahat alkoivat kulkemaan. Minä vaan kyllästyin tosiaankin työkkärin touhuiluun ja lopetin asiakkuuden siellä. Oma valinta mutta tyytyväinen olen ollut.

        että omaishoidontukea ei oteta huomioon päivärahaa maksettaessa.
        Eli ei vähennä päivärahan määrää, mistään itsensä työllistämisestä eivät maininneet.
        Tästä on nyt nelisen vuotta aikaa.
        Työkkärissä eivät kyselleet sen enempää.
        Vaatimus oli että pystyy ottamaan vastaan kokopäivätyötä jos sitä tarjotaan.
        Oli hankittava todistus että hoitopaikka järjestyy.


      • Äityli*
        tiiättekö.... kirjoitti:

        Tuossa alempana tällä palstalla, joku vastaili näin:
        -hoidettava saa olla laitoshoidossa 30 päivää ilman että om.h.tuki katkeaa.-
        Onko totta ?

        Jos omaishoito keskeytyy äkillisesti hoidettavan terveydentilasta johtuvasta syystä, keskeytyy hoitopalkkion maksaminen kuukauden kuluttua. Mikäli hoito keskeytyy omaishoitajasta johtuvasta syystä, hoitopalkkio maksaminen keskeytyy seitsemän (7) vuorokauden kuluttua. Samoin mikäli hoito keskeytyy hoidettavasta johtuvasta muusta kuin terveydellisestä syystä.

        Kunta voi irtisanoa omaishoitosopimuksen päättymään aikaisintaan irtisanomista seuraavan kahden ja omaishoitaja irtisanomista seuraavan yhden (1) kuukauden kuluttua. Irtisanomisesta huolimatta sopimus päättyy sen kuukauden lopussa, jonka aikana hoito hoidettavan terveydentilan muutoksista johtuen käy tarpeettomaksi.


      • Äityli*
        Sanottiin kirjoitti:

        että omaishoidontukea ei oteta huomioon päivärahaa maksettaessa.
        Eli ei vähennä päivärahan määrää, mistään itsensä työllistämisestä eivät maininneet.
        Tästä on nyt nelisen vuotta aikaa.
        Työkkärissä eivät kyselleet sen enempää.
        Vaatimus oli että pystyy ottamaan vastaan kokopäivätyötä jos sitä tarjotaan.
        Oli hankittava todistus että hoitopaikka järjestyy.

        Saattaapi olla erilaisia kannanottoja eri paikkakunnilla. Minä tyttö se hankin pinon paperia, ei vaan auttanut, valitettava oli ja todistettava "syyttömyyteni", etten ole yrittäjä hoitaessani vammaista lastani.


      • Keharin äiti
        Äityli* kirjoitti:

        Saattaapi olla erilaisia kannanottoja eri paikkakunnilla. Minä tyttö se hankin pinon paperia, ei vaan auttanut, valitettava oli ja todistettava "syyttömyyteni", etten ole yrittäjä hoitaessani vammaista lastani.

        Eri paikkakuntien työkkärillä on hyvinkin erilainen suhtautuminen omaishoidontukeen. Toisissa työvoimapiireissä omaishoidontuki on este työttömyyskorvauksen saamiselle. Kävin kerran itsekin meidän alueen toimistossa kyselemässä, josko ilmoittautuisin työnhakijaksi, niin vastaus sieltä oli, että meillä ei omaishoitajat pääse työttömyyskorvauksen piiriin. Joten sanoin, että kiitos ja näkemiin. Olin silloin niin väsynyt, että en jaksanut vetää sitä oikeuden kautta lopppuun ja katsoa mikä olisi ollut päätös. Se vastaus olisi pitänyt pyytää kirjallisena ja vetää valitus aste asteelta ylemmäs ja katsoa lopputulos. Kaikkissa julkishallinnon päätöksissä pitää olla aina valitusaika ja osoite.


      • lakkaa
        tiiättekö.... kirjoitti:

        Tuossa alempana tällä palstalla, joku vastaili näin:
        -hoidettava saa olla laitoshoidossa 30 päivää ilman että om.h.tuki katkeaa.-
        Onko totta ?

        seitsemästä päivästä per kuukausi.


        Löytyy sieltä sopimuspaperista.


      • minäX
        Keharin äiti kirjoitti:

        Eri paikkakuntien työkkärillä on hyvinkin erilainen suhtautuminen omaishoidontukeen. Toisissa työvoimapiireissä omaishoidontuki on este työttömyyskorvauksen saamiselle. Kävin kerran itsekin meidän alueen toimistossa kyselemässä, josko ilmoittautuisin työnhakijaksi, niin vastaus sieltä oli, että meillä ei omaishoitajat pääse työttömyyskorvauksen piiriin. Joten sanoin, että kiitos ja näkemiin. Olin silloin niin väsynyt, että en jaksanut vetää sitä oikeuden kautta lopppuun ja katsoa mikä olisi ollut päätös. Se vastaus olisi pitänyt pyytää kirjallisena ja vetää valitus aste asteelta ylemmäs ja katsoa lopputulos. Kaikkissa julkishallinnon päätöksissä pitää olla aina valitusaika ja osoite.

        Omaishoitajuus ei ole lain mukaan este työmarkkinatuelle yms etuuksille kuten ei esim kelan erityishoitorahallekaan.

        Työkkäri pyytää selvitystä oletko halukas(korostan tätä...)/kykenevä työhön omaishoitajuudesta huolimatta ja jos ITSE siihen laitat että ei ole halua/kykyä niin saa sanoa hyvästit työkkärin rahallisille tuille ja tyytyä pelkkään omaishoidon tukeen. Se on tietoinen valinta.. Mutta mikäli vastaa että olet työmarkkinoiden käytettävissä(kerrot kunnan velvollisuudesta järjestää sairaalle lapselle hoitopaikka (niinkuin kenelle tahansa lapselle!!) ja avustaja, niin pääset työkkärin tukien piiriin.
        Kukin valitkoon tyylinsä...

        Minä teen ns. virallista työtä ja olen samalla omaishoitajana omalle lapselleni. Kunta on velvollinen järjestämään samat palvelut kuin terveillekin lapsille, esim hoitopaikan vanhempien työpäivän ajaksi vaikka sitten avustajan kanssa. Se ei syö omaishoidontukea ja on maksutonta lukuunottamatta normaaleja hoitopaikka maksuja päivähoidossa.


    • tupajumi

      hyvät omaishoitajat lakimies apuun. Sitävartenhan se siellä löhöää ja ei varmasti ihan pienellä palkalla. Kyllä tänne täytyy voida myös lakipykäliä kirjoittaa.

    • OIKEUDENTAJUINEN

      Hei kaikki!
      Älkää ihmeessä vaihtako paikkakuntaa.Minä nimittäin tein niin.Olin edellisellä paikkakunnalla saanut omaishoidon tukea 5v ,tosin piti asia viedä hallinto-oikeuden kautta.Täällä uudella paikkakunnalla hakemukseni hylättiin,vaikka mikään ei tilanteessa ole muuttunut.Sain alimman tuen ja nyt hylkäämisen syy,riittäviä edellytyksiä tuen myöntämiselle ei ole,ottaen huomioon hoidettavan huolenpidon ja avuntarve.Lapsellani on syntymänjälkeisen aivoverenvuodon jälkitila,epilepsia ja kehitysvamma,ikä 32v ja 6-7v tasolla.Tarvitsee apua wc asioissa,pesuissa,pukeutumisessa,ulkoilussa ja tarkkailua yön aikaan.jos ei olisi kotihoidossa,paikka olisi laitoksessa tai joissain ympäri vrk:n valvonnassa.Kuulisin mieluusti vastaavia esimerkkejä.Nyt on taas asiani menossa toiseen hallinto-oikeuteen.Eikö ole tosi nöyryyttävää?

    • äiti-myös

      Hei oikeudentajuinen.. olen ihan sanaton kun luin sinun kirjoituksen.. oikein verenpaine nousee, että vieläkin on tällaisia kuntia.. varmasti on todella nöyryttävää.. ainakin täällä meillä päin nykyisin omaishoitotukea saa hyvin.. ja sitä suorastaan tarjotaan, ettei vaan tulisi lisää laitospaikan tarvitsijoita..

      Jos jotain neuvoja tarvitset, teidän alueen potilasasiamies auttaa, sekä kehitysvammaliitto ja kynnnys ry myös..

      Itse olen myös aikoinaan valittanut hallinto-oikeuteen.. toisenlaisesta asiasta, kun ei saatu riitävästi vammaan kuuluvia palveluita ja se päätös oli meille myönteinen ja kunta sai muistutuksen, sekä hallinto-oikeus valvoi asiaa.. jotta palveluita saatiin.

      Yritä jaksaa.. varmasti todella ketuttaa tuo tilanne..

      • läheinen

        http://www.omaishoitajat.fi

        Liittykää jeseniksi, siellä on tietoa miten Kelaa ja Te-keskusta voi selättää. Lisäksi palveluun kuuluu lakimiehen apuja joka osaa asiansa hiton hyvin.


      • läheinen
        läheinen kirjoitti:

        http://www.omaishoitajat.fi

        Liittykää jeseniksi, siellä on tietoa miten Kelaa ja Te-keskusta voi selättää. Lisäksi palveluun kuuluu lakimiehen apuja joka osaa asiansa hiton hyvin.

        Ote sivustolta:

        www.tyj.fi (TYÖTTÖMYYSKASSOJEN YHTEISJÄRJESTÖ)

        Jos saat työttömänä ollessasi muita sosiaalietuuksia, etuuksilla voi olla vaikutusta ansiopäivärahaan. Osa etuuksista estää ansiopäivärahan saamisen, osa vähentää täysimääräisesti ansiopäivärahan määrää ja osalla ei ole vaikutusta kassan maksamiin etuuksiin.

        Ansiopäivärahan saamisen estäviä etuuksia ovat muun muassa useat eläkkeet, sairaus- tai osasairauspäiväraha, äitiys-, isyys- tai vanhempainraha taikka kuntoutusraha.

        Ansiopäivärahaa vähentäviä etuuksia ovat muun muassa osatyökyvyttömyyseläke tai valtion eläkelain mukaiset eläkkeet, joita maksetaan normaalia alemman eläkeiän perusteella.

        Lasten kotihoidontuki alle 3-vuotiaan lapsen hoidosta on vähentävä etuus, joka huomioidaan perhekohtaisesti. Tämä tarkoittaa, että myös puolison saama kotihoidontuki vähennetään ansiopäivärahasta, ellei puoliso itse hoida lasta ja ole tämän vuoksi poissa työmarkkinoilta.



        Työeläkelakien mukainen osatyökyvyttömyyseläke
        Osa-aikaeläke osa-aikatyön päättymisen ja osa-aikaeläkkeen lakkaamisen välisenä aikana
        Alle 65-vuotiaalle myönnetty vanhuuseläke, joka ei perustu täysiin työvuosiin. (Koskee ennen vuotta 2005 myönnettyjä eläkkeitä. Vuoden 2005 alun eläkemuutosten jälkeen myönnetään vain vanhuuseläkettä, jonka saaminen on automaattisesti este työttömyysetuuden saamiselle, vaikka vanhuuseläkkeen saaminen perustuisi vajaisiin työvuosiin.)
        Valtion eläkelain 8 § 1 momentin mukaan myönnetyt eläkkeet, joita maksetaan tehtävistä, joissa on yleistä eläkeikää alempi pakollinen eroamisikä
        Työnantajan järjestämä työntekijäin eläkelain vähimmäisehtoja parempi lisäeläke
        Kotihoidontuki (hoitoraha/hoitolisä). Kotihoidontuki on perhekohtainen etuus: Jos työssä käyvä puoliso saa kotihoidontukea, tuki vähennetään työttömän puolison työttömyysetuudesta. Mikäli molemmat puolisot ovat työttömiä, tuki vähennetään siltä puolisolta, jolle kotihoidontuki maksetaan. Puolison saamaa kotihoidontukea ei vähennetä työttömän henkilön työttömyysetuudesta, jos työttömän henkilön puoliso itse hoitaa lasta ja on sen vuoksi poissa työmarkkinoilta. Kuntakohtaisia lisiä ei vähennetä.
        Luopumiseläke
        Liikennevakuutuslain mukaiset edut, paitsi erityisten kustannusten korvaukset ja perhe-eläkkeet
        Sotilasvammalain mukainen päiväraha
        Tapaturmavakuutuslain mukainen päiväraha ja tapaturmaeläke
        Toisesta valtiosta saatu työkyvyttömyysetuus
        Rikosvahinkolain mukainen ansionmenetyskorvaus
        Potilasvahinkolain mukainen korvaus työansion menetyksestä (eläke).

        Lista ei ole tyhjentävä. Etuutta vähennettäessä kuukauteen katsotaan sisältyvän 21,5 päivää. Jokainen vähennettynä maksettu etuuspäivä kuluttaa enimmäisaikaa yhdellä päivällä.



        Lapsilisä
        Kunnan maksama omaishoidontuki tai perhehoidon palkkio
        Asumistuki
        Perhe-eläkkeet, joina pidetään myös huolto- ja lisähuoltoeläkkeitä
        Sotilasavustus
        Sosiaalihuoltolain mukainen toimeentulotuki
        Vammaistuki
        Kansaneläkelain mukainen hoitotuki
        Tapaturmavakuutuslain mukainen haittaraha, elinkoron peruskorkoa vastaava osa
        Sotilasvammalain mukainen elinkorko ja täydennyskorko
        Ylimääräiset sotaeläkkeet
        Rintamasotilaseläke liikennevakuutus-, tapaturmavakuutus- ja sotilasvammalain mukaiset erityisten kustannusten korvaukset
        Äitiysavustus
        Adoptiotuki.



        Sairauspäivärahaa haetaan Kelasta.

        Sairauspäiväraha estää ansiopäivärahan maksamisen. Ansiopäivärahaa kuitenkin maksetaan sairauspäivärahan 9 päivän (ma-la) omavastuuajan kestolta.

        Jos sairauslomasi jatkuu niin pitkään, että oikeus sairauspäivärahaan päättyy, voit saada ansiopäivärahaa työttömyyskassasta edellyttäen että

        olet ilmoittautunut TE-toimistoon
        työkyvyttömyyseläkehakemuksesi on joko vireillä tai hylätty
        olet edelleen työkyvytön ja työnantajallasi ei ole tarjota työkykysi mukaista työtä.



        Jos sinulle maksetaan takautuvasti etuutta sellaiselta ajalta, jolta olet saanut ansiopäivärahaa, peritään perusteettomasti maksettu ansiopäiväraha suoraan etuussaatavasta.


      • LÄHEINEN
        läheinen kirjoitti:

        Ote sivustolta:

        www.tyj.fi (TYÖTTÖMYYSKASSOJEN YHTEISJÄRJESTÖ)

        Jos saat työttömänä ollessasi muita sosiaalietuuksia, etuuksilla voi olla vaikutusta ansiopäivärahaan. Osa etuuksista estää ansiopäivärahan saamisen, osa vähentää täysimääräisesti ansiopäivärahan määrää ja osalla ei ole vaikutusta kassan maksamiin etuuksiin.

        Ansiopäivärahan saamisen estäviä etuuksia ovat muun muassa useat eläkkeet, sairaus- tai osasairauspäiväraha, äitiys-, isyys- tai vanhempainraha taikka kuntoutusraha.

        Ansiopäivärahaa vähentäviä etuuksia ovat muun muassa osatyökyvyttömyyseläke tai valtion eläkelain mukaiset eläkkeet, joita maksetaan normaalia alemman eläkeiän perusteella.

        Lasten kotihoidontuki alle 3-vuotiaan lapsen hoidosta on vähentävä etuus, joka huomioidaan perhekohtaisesti. Tämä tarkoittaa, että myös puolison saama kotihoidontuki vähennetään ansiopäivärahasta, ellei puoliso itse hoida lasta ja ole tämän vuoksi poissa työmarkkinoilta.



        Työeläkelakien mukainen osatyökyvyttömyyseläke
        Osa-aikaeläke osa-aikatyön päättymisen ja osa-aikaeläkkeen lakkaamisen välisenä aikana
        Alle 65-vuotiaalle myönnetty vanhuuseläke, joka ei perustu täysiin työvuosiin. (Koskee ennen vuotta 2005 myönnettyjä eläkkeitä. Vuoden 2005 alun eläkemuutosten jälkeen myönnetään vain vanhuuseläkettä, jonka saaminen on automaattisesti este työttömyysetuuden saamiselle, vaikka vanhuuseläkkeen saaminen perustuisi vajaisiin työvuosiin.)
        Valtion eläkelain 8 § 1 momentin mukaan myönnetyt eläkkeet, joita maksetaan tehtävistä, joissa on yleistä eläkeikää alempi pakollinen eroamisikä
        Työnantajan järjestämä työntekijäin eläkelain vähimmäisehtoja parempi lisäeläke
        Kotihoidontuki (hoitoraha/hoitolisä). Kotihoidontuki on perhekohtainen etuus: Jos työssä käyvä puoliso saa kotihoidontukea, tuki vähennetään työttömän puolison työttömyysetuudesta. Mikäli molemmat puolisot ovat työttömiä, tuki vähennetään siltä puolisolta, jolle kotihoidontuki maksetaan. Puolison saamaa kotihoidontukea ei vähennetä työttömän henkilön työttömyysetuudesta, jos työttömän henkilön puoliso itse hoitaa lasta ja on sen vuoksi poissa työmarkkinoilta. Kuntakohtaisia lisiä ei vähennetä.
        Luopumiseläke
        Liikennevakuutuslain mukaiset edut, paitsi erityisten kustannusten korvaukset ja perhe-eläkkeet
        Sotilasvammalain mukainen päiväraha
        Tapaturmavakuutuslain mukainen päiväraha ja tapaturmaeläke
        Toisesta valtiosta saatu työkyvyttömyysetuus
        Rikosvahinkolain mukainen ansionmenetyskorvaus
        Potilasvahinkolain mukainen korvaus työansion menetyksestä (eläke).

        Lista ei ole tyhjentävä. Etuutta vähennettäessä kuukauteen katsotaan sisältyvän 21,5 päivää. Jokainen vähennettynä maksettu etuuspäivä kuluttaa enimmäisaikaa yhdellä päivällä.



        Lapsilisä
        Kunnan maksama omaishoidontuki tai perhehoidon palkkio
        Asumistuki
        Perhe-eläkkeet, joina pidetään myös huolto- ja lisähuoltoeläkkeitä
        Sotilasavustus
        Sosiaalihuoltolain mukainen toimeentulotuki
        Vammaistuki
        Kansaneläkelain mukainen hoitotuki
        Tapaturmavakuutuslain mukainen haittaraha, elinkoron peruskorkoa vastaava osa
        Sotilasvammalain mukainen elinkorko ja täydennyskorko
        Ylimääräiset sotaeläkkeet
        Rintamasotilaseläke liikennevakuutus-, tapaturmavakuutus- ja sotilasvammalain mukaiset erityisten kustannusten korvaukset
        Äitiysavustus
        Adoptiotuki.



        Sairauspäivärahaa haetaan Kelasta.

        Sairauspäiväraha estää ansiopäivärahan maksamisen. Ansiopäivärahaa kuitenkin maksetaan sairauspäivärahan 9 päivän (ma-la) omavastuuajan kestolta.

        Jos sairauslomasi jatkuu niin pitkään, että oikeus sairauspäivärahaan päättyy, voit saada ansiopäivärahaa työttömyyskassasta edellyttäen että

        olet ilmoittautunut TE-toimistoon
        työkyvyttömyyseläkehakemuksesi on joko vireillä tai hylätty
        olet edelleen työkyvytön ja työnantajallasi ei ole tarjota työkykysi mukaista työtä.



        Jos sinulle maksetaan takautuvasti etuutta sellaiselta ajalta, jolta olet saanut ansiopäivärahaa, peritään perusteettomasti maksettu ansiopäiväraha suoraan etuussaatavasta.

        KORJAUS VÄÄRÄ TEKSTI !!

        PITI OLLA NÄIN:

        SOSIAALIETUUKSIEN VAIKUTUS ANSIOPÄIVÄRAHAAN:

        Jos saat työttömänä ollessasi muita sosiaalietuuksia, etuuksilla voi olla vaikutusta ansiopäivärahaan. Osa etuuksista estää ansiopäivärahan saamisen, osa vähentää täysimääräisesti ansiopäivärahan määrää ja osalla ei ole vaikutusta kassan maksamiin etuuksiin.

        Ansiopäivärahan saamisen estäviä etuuksia ovat muun muassa useat eläkkeet, sairaus- tai osasairauspäiväraha, äitiys-, isyys- tai vanhempainraha taikka kuntoutusraha.

        Ansiopäivärahaa vähentäviä etuuksia ovat muun muassa osatyökyvyttömyyseläke tai valtion eläkelain mukaiset eläkkeet, joita maksetaan normaalia alemman eläkeiän perusteella.

        Lasten kotihoidontuki alle 3-vuotiaan lapsen hoidosta on vähentävä etuus, joka huomioidaan perhekohtaisesti. Tämä tarkoittaa, että myös puolison saama kotihoidontuki vähennetään ansiopäivärahasta, ellei puoliso itse hoida lasta ja ole tämän vuoksi poissa työmarkkinoilta.


        ANSIOPÄIVÄRAHAA VÄHENTÄVÄT SEURAAVAT ETUUDET:

        Työeläkelakien mukainen osatyökyvyttömyyseläke
        Osa-aikaeläke osa-aikatyön päättymisen ja osa-aikaeläkkeen lakkaamisen välisenä aikana
        Alle 65-vuotiaalle myönnetty vanhuuseläke, joka ei perustu täysiin työvuosiin. (Koskee ennen vuotta 2005 myönnettyjä eläkkeitä. Vuoden 2005 alun eläkemuutosten jälkeen myönnetään vain vanhuuseläkettä, jonka saaminen on automaattisesti este työttömyysetuuden saamiselle, vaikka vanhuuseläkkeen saaminen perustuisi vajaisiin työvuosiin.)
        Valtion eläkelain 8 § 1 momentin mukaan myönnetyt eläkkeet, joita maksetaan tehtävistä, joissa on yleistä eläkeikää alempi pakollinen eroamisikä
        Työnantajan järjestämä työntekijäin eläkelain vähimmäisehtoja parempi lisäeläke
        Kotihoidontuki (hoitoraha/hoitolisä). Kotihoidontuki on perhekohtainen etuus: Jos työssä käyvä puoliso saa kotihoidontukea, tuki vähennetään työttömän puolison työttömyysetuudesta. Mikäli molemmat puolisot ovat työttömiä, tuki vähennetään siltä puolisolta, jolle kotihoidontuki maksetaan. Puolison saamaa kotihoidontukea ei vähennetä työttömän henkilön työttömyysetuudesta, jos työttömän henkilön puoliso itse hoitaa lasta ja on sen vuoksi poissa työmarkkinoilta. Kuntakohtaisia lisiä ei vähennetä.
        Luopumiseläke
        Liikennevakuutuslain mukaiset edut, paitsi erityisten kustannusten korvaukset ja perhe-eläkkeet
        Sotilasvammalain mukainen päiväraha
        Tapaturmavakuutuslain mukainen päiväraha ja tapaturmaeläke
        Toisesta valtiosta saatu työkyvyttömyysetuus
        Rikosvahinkolain mukainen ansionmenetyskorvaus
        Potilasvahinkolain mukainen korvaus työansion menetyksestä (eläke).

        Lista ei ole tyhjentävä. Etuutta vähennettäessä kuukauteen katsotaan sisältyvän 21,5 päivää. Jokainen vähennettynä maksettu etuuspäivä kuluttaa enimmäisaikaa yhdellä päivällä.


        SEURAAVAT SOSIAALIETUUDET EIVÄT VÄHENNÄ ANSIOPÄIVÄRAHAA:

        Lapsilisä
        Kunnan maksama omaishoidontuki tai perhehoidon palkkio
        Asumistuki
        Perhe-eläkkeet, joina pidetään myös huolto- ja lisähuoltoeläkkeitä
        Sotilasavustus
        Sosiaalihuoltolain mukainen toimeentulotuki
        Vammaistuki
        Kansaneläkelain mukainen hoitotuki
        Tapaturmavakuutuslain mukainen haittaraha, elinkoron peruskorkoa vastaava osa
        Sotilasvammalain mukainen elinkorko ja täydennyskorko
        Ylimääräiset sotaeläkkeet
        Rintamasotilaseläke liikennevakuutus-, tapaturmavakuutus- ja sotilasvammalain mukaiset erityisten kustannusten korvaukset
        Äitiysavustus
        Adoptiotuki.

        JOS SAIRASTUT:

        Sairauspäivärahaa haetaan Kelasta.

        Sairauspäiväraha estää ansiopäivärahan maksamisen. Ansiopäivärahaa kuitenkin maksetaan sairauspäivärahan 9 päivän (ma-la) omavastuuajan kestolta.

        Jos sairauslomasi jatkuu niin pitkään, että oikeus sairauspäivärahaan päättyy, voit saada ansiopäivärahaa työttömyyskassasta edellyttäen että

        olet ilmoittautunut TE-toimistoon
        työkyvyttömyyseläkehakemuksesi on joko vireillä tai hylätty
        olet edelleen työkyvytön ja työnantajallasi ei ole tarjota työkykysi mukaista työtä.

        TAKAUTUVASTI MAKSETTU ETUUS:

        Jos sinulle maksetaan takautuvasti etuutta sellaiselta ajalta, jolta olet saanut ansiopäivärahaa, peritään perusteettomasti maksettu ansiopäiväraha suoraan etuussaatavasta.


    • Anonyymi

      Kannattaako rekisteröityä omaishoitajaksi ? Olen 3 vuotta hoitanut kyllä miestäni kotona. Ajattelin vaan, että kannattaako se rahallisesti, kun on aika pieni eläke minulla.

    • Anonyymi

      Järkyttyneenä luin millaisen byrokratian poliitikot ovat tähän maahan keksineet. Ei hommassa ole kyllä mitään järkeä. Tuen tarvitsija saatetaan jättää kokonaan ilman mitään palkkaa. Hän joutuu tekemään raskasta työtä nollatuloilla. Onko se ihan oikein näin? Byrokraatit vaan lähettelee karenssikirjeitä tai lakitekstejä, joista ei kukaan ymmärrä sanaakaan. Veronmaksajat kustantavat näiden byrokraattien palkan. Ennemmin se raha pitäisi mennä sille omaishoitajalle suoraan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6353
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      4086
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      263
      2506
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1990
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1478
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1326
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1097
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1070
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1016
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      991
    Aihe