Avoimesta yliopistosta

apuva

Olen ihan pihalla noista avoimen yliopiston opiskelujutista!Kertokaas nyt mulle seuraavia asioita:
Miten siellä opiskellaan?Onko läsnäolo pakollinen?En saa mitään tolkkua esim.psykologian opinnoista kun ov määrä tuntuu niin isolta 15ov,pitääkö tuo koko määrä suorittaa ja jos ei suorita niin saako mitään arvosanaa?Niin ja noi maksut tuntuu aika kovilta näin suurperheen äidille,mahtaako kannattaa maksaa kun paikka amk:ssa vuoden päästä?Olen tähtäämässä amk opintoihin ja nyt kun ois aikaa haluis suorittaa valmiiks jotain jos ne hyväks luetaan,Ja vielä onko rankkaa ja vaikeaa opiskelua?En löydä selkeetä nettiosotetta...

5

850

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henneli

Jos oot AMK:hon menossa niin ehkä avoin AMK ois parempi paikka. Siellä on yleensä semmonen "lukukausimaksu", jolla saa opiskella niin paljon kuin jaksaa. Ja ne saat luettua heti tutkintoosi, mutta avoimen yliopiston puolelta voi olla vaikeempaa. Tiedot avoimesta amk:sta löydät vaikka sen amk:n sivuilta johon olet menossa silloin vuodessa päässä opiskelemaan.
      Yliopisto-opinnoissa yleensäkään ei ole läsnäolopakkoa tosin läsnäolosta on hyötyä. Joillakin kursseilla on pakko olla läsnä. Siis yliopistossa oppiaineen opinnot rakentuu: Perusopinnot (ns. approbatur) (yleensä 15ov), Aineopinnot (ns. cum laude approbatur) n. 35ov (siihen sisältyy perusopinnot eli siis 15 20) ja sitten syventävät opinnot (ns.laudatur) n. 75ov (tohon sisältyy perus- ja aineopinnot, gradu ja 20ov muita kursseja). Eli siis voit suorittaa alle tuon 15ov, mutta approbaturmerkintää ei saa ilman sitä. Siis perusopinnot rakentuu esim. viidestä kurssista joiden kunkin laajuus on 3ov ja kun olet suorittanut kaikki saat suoritettua perusopinnot. Mutta siis kyllä ihan kaikki suoritetut kurssit merkitään.
      Mutta jos AMK:hon olet maenossa suosittelen avointa AMK:sta jossa opiskelu on hieman erilaista kuin yliopistossa ja siitä on varmasti enemmän hyötyä sulle jos AMK:hon oot menossa.

• apuva

Mutta saako sitä mennä opiskelemaan muihin amk laitoksiin,kun on tämä yhden paikan sääntö?Vai koskeeko tämä nyt tätä avointa -amk meininkiä ollenkaan?

• ...
        apuva kirjoitti:

Mutta saako sitä mennä opiskelemaan muihin amk laitoksiin,kun on tämä yhden paikan sääntö?Vai koskeeko tämä nyt tätä avointa -amk meininkiä ollenkaan?

Ei koske yhden paikan sääntö millään tavalla avoimen opiskelua. Ainoastaan sitä, että saman vuoden aikana ei voi ottaa vastaan kahta opiskelupaikkaa korkeakoulussa. Eli jos esim. haet kahteen amk:hon ja yliopistoon samana vuotena ja saat molemmista op.paikan, voit ottaa niistä vain toisen vastaan, et molempia. Mutta avoimessa opiskelun kanssa tällä ei ole mitään tekemistä. Avoimessa saa opiskella maksua vastaan kuka vain: työssäkäyvä, täysipäiväisesti opiskeleva, eläkeläinen...

• ...

Mene vaikka ensin katsomaan tänne: www.avoinyliopisto.fi

Periaatteessa avoimen opiskelu/opetus vastaa yliopiston normaalia ja yo:n vaatimusten mukaista opetusta. Läsnäolopakko riippuu aineesta/kurssista/opettajasta. Yleensä läsnäolo luennoilla kannattaa.

Avoimessa on myös paljon erilaisia suoritustapoja, koska opetus on suunnattu juuri esim. työssäkäyville ja hyvin erilaisissa elämän tilanteissa oleville. Luentopainotteinen opiskelu/opettaminen taitaa itse asiassa avoimen puolella olla jopa suht. harvinaista.

15 ov:n laskennallinen kokonaistyömäärä on 600 h. Mutta sekin riippuu esim. siitä miten hyvin esim. omaksut lukemaasi, uppoaako asiat hyvin ensimmäisellä kerralla, vai pitääkö tankata oikein kovasti. Jotkut tekevät paljon enemmän töitä ov:n eteen, toiset taas vähemmän. Usein sitten arvosanakin on sen mukainen. Yo-opiskelu on kauttaaltaan tällaista: periaatteessa itse pitää valita mitä ja miten (hyvin/huonosti) tekee. Sen sanon että perusopintojen opintoviikko ei kyllä useinkaan vastaa aine/syventävien opintojen opintoviikkoa. Perusopinnoissa ei esim. vieraskielistä kirjallisuutta ole niin paljon kuin myöhemmissä opinnossa. Siten väittäisin että approt ovat usein kohtuullisen helppoja.

Mutta työmäärä on siis hyvin hyvin yksilöllinen juttu jos puhutaan todellisesta työmäärästä/yksittäinen opiskelija. Sanotaan vaikkapa että näinkin sen voisi mitata: 1 ov = 1 paksuhko (tieteellinen/tieto)kirja. Hieman riippuu toki aineesta tämäkin.

>>>
      "Niin ja noi maksut tuntuu aika kovilta näin suurperheen äidille,mahtaako kannattaa maksaa kun paikka amk:ssa vuoden päästä?Olen tähtäämässä amk opintoihin ja nyt kun ois aikaa haluis suorittaa valmiiks jotain jos ne hyväks luetaan"
      >>>

No amk:ssa et voi kyllä esim. psykologiaa (ainakaan aivan samalla tavalla kuin yo:ssa) opiskella. Se kannattaako maksaa on tietysti jälleen suhteellista. Minusta kyllä kannattaa jos aihe itseään kovasti vain kiinnostaa.

Jos suoritat ko. appron avoimessa yo:ssa (tai vaikka vain osia eli yksittäisiä kursseja) siitä, niin amk:ssa sen saa sisällytettyä vapaasti valittaviin opintoihin joita on suoritettava tutkinnosta/alasta riippuen n. 10-30 ov:a (jotain tuollaista). Eli luetaan hyväksi vapaasti valittaviin, mutta ammattiopintoja tms. et saa varmastikaan korvattua.

Opiskeluintoa.

• Noora

Itse suoritin viime talvena avoimessa yliopistossa kasvatustieteen pedagogiset perusopinnot.
      opiskelu tapahtui ainakin meidän pienellä paikkakunnallamme niin, että todellakin ilmoitettiin tämmöinen koulutus tapahtuvaksi, ja mukaan sai ilmoittautua kuka vaan. opintoviikot kertyivät aina muutamista tehtävistä, kasvatustieteessä esim. piti tutkia elämänkaariteorioita, esim. freudia ja tehdä kaikenlaisia tiivistelmiä jne. ja yhdestä tehtävästä tuli pari kolme opintoviikkoa. käsittääkseni jos et suorita koko viittätoista opintoviikkoa, sinulle jää kuitenkin käteen ne muutamat, joista niistäkin saa todistuksen - kuitenkaan silloin et ole suorittanut täysiä perusopintoja vaan vain muutaman opintoviikon. meillä perusopinnot koottiin niin, että vuoden aikana harvakseltaan oli muutama opettavainen seminaari jossa paikalla oli ihan oikea yliopisto-opettaja. sen lisäksi järjestettiin pieniä "kotiryhmiä" joissa paikalla oli paikallisen opintoyksikön tutor. niissä ei ollut pakko olla, mutta seminaareissa kyllä.
      tykkäsin jyväskylän yliopistosta, sen nettisivuilta pitäisi löytyä jotain!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      82
      4807
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      188
      2148
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1812
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      175
      1445
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1331
    6. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      19
      1245
    7. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1116
    8. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      26
      1078
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      323
      1061
    10. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      1013
    Aihe