Uusi labbis

Höpönassu

Hei!
Osaisiko joku labbiksen omistaja, harrastaja, kasvattaja kertoa mistä voisin mahdollisesti hankkia niinsanoitusti eläkkeelle siirrettyä opas / huumekoiraa. Ikävä kova oma labbis kuoli elokuussa 2007. Nyt haluaisin antaa hyvän ja rakastavan kodin terveelle koiraeläkeläiselle , olenhan jo itsekin melkein eläkkeellä , enkä enää välttämättä jaksaisi alkaa alusta pennun kanssa, koulutus kasvatus ym. Yhteisiä vuosia vielä kuitenkin ja lenkkejä kaipaava.

7

1322

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jke

      Opas-, huume-, avustus-, poliisikoirat yms. ovat aina jonkin yksityisen ihmisen omaisuutta. Tämä yksityinen ihminen on se, jolle koira "tekee töitä." Näkövammainen, poliisi tms.. Koira elää työn ulkopuolella aivan samanlaista kotikoiran elämää perheessä kuin muutkin koirat. Eläkkeelle jäänyttä koiraa ei heitetä menemään vaan se jatkaa yleensä elämäänsä omistajansa kanssa, tekemättä kuitenkaan enää työtä johon se on koulutettu. Voit kuvitella, miten vahva side on isännän ja koiran välillä, kun koira on toiminut korvaamattomana apulaisena vuosikaudet. Ei siitä niin vain luovuta.

      • Höpönassu

        Kiitos tiedosta. Ajattelin lähinnä jos näkövammainen ottaa uuden opaskoiran niin pitääkö hän vanhan lemmikinänsä. Jotenkin kyllä muistan lukeneeni että huumekoira jää perheeseen ohjaajalleensa mutta miten opaskoira?


      • perheeseen
        Höpönassu kirjoitti:

        Kiitos tiedosta. Ajattelin lähinnä jos näkövammainen ottaa uuden opaskoiran niin pitääkö hän vanhan lemmikinänsä. Jotenkin kyllä muistan lukeneeni että huumekoira jää perheeseen ohjaajalleensa mutta miten opaskoira?

        Kyllä jotkut pitävät kahta opaskoiraa samaan aikaan; ns eläkkeellä olevaa ja työtä tekevää koiraa. Tunnen/tiedän paljon sokeita ja näkövammaisia ja opaskoiria, mutta en osaa sanoa yleistä tapaa, jääkö eläkkeellä oleva opaskoira perheeseen. Oma kokemukseni ja oman perheeni tapa on kuitenkin, että kyllä eläkkeellä oleva koira jää perheeseen. Mutta. Kannattaa toki kysyä ottaa selvää yleisemmästä käytännöstä :) Tämä on vain minun omakohtainen kokemus :)


      • popas
        perheeseen kirjoitti:

        Kyllä jotkut pitävät kahta opaskoiraa samaan aikaan; ns eläkkeellä olevaa ja työtä tekevää koiraa. Tunnen/tiedän paljon sokeita ja näkövammaisia ja opaskoiria, mutta en osaa sanoa yleistä tapaa, jääkö eläkkeellä oleva opaskoira perheeseen. Oma kokemukseni ja oman perheeni tapa on kuitenkin, että kyllä eläkkeellä oleva koira jää perheeseen. Mutta. Kannattaa toki kysyä ottaa selvää yleisemmästä käytännöstä :) Tämä on vain minun omakohtainen kokemus :)

        opaskoira saatetaan ottaa pois perheestä jos ennen eläkeikää todetaan ettei opastettava tarvitse sitä kaveria enää.tutulleni meinasi näin käydä.koiran eläkeikään oli enää muutamia kuukausia, mutta terveydellisistä syistä ei voinut enää käyttää koiran apuja. 7vuotta perheessä ollut koira meinattiin siirtää muualle.minun mielestäni aika kohtuutonta.asia taisteltiin kuitenkin "voitoksi".


    • seuraaviakin sivuja

      moni joutuu luopumaan aikuisesta koirastaan erinäisistä syistä. katsele apulan nettisivuja tai labradorikerhon välitystä

      • labradoricharity

        Labradori.fi sivuistoilla on yleensä UUTTA tms. palsta sivussa ja siellä on aikuiset välitettävät koirat kohta nini sieltä luulisi löytyvän tai sit voi soittaa poliisikoirakouluun tms.


    • Adalmina

      Opaskoirat ovat valtion omaisuutta, ne ovat näkövammaisella käytössä sen ajan kuin on tarpeen/koira jaksaa tehdä töitä mutta omistusoikeus on valtiolla! Sen jälkeen, kun opaskoira siirtyy eläkkeelle, siirtyy omistusoikeuskin uudelle omistajalle.
      Tiedustele opaskoirakoululta Vantaalta eläkekoirista, osaavat antaa sieltä asianmukaista tietoa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      141
      10346
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      53
      2954
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      205
      2794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      25
      2107
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      17
      1858
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      17
      1679
    7. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      14
      1596
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      18
      1577
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1533
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1358
    Aihe