Palkaton työharjoittelu

..on orjatyövoimaa

Ihmettelen, kuinka se voi olla laillista? Omassa AMK-työharjoitteluyrityksessäni työharjoittelija kuuluu vakiohenkilöstöön, jonka varaan lasketaan asioita, joita pitäisi olla hoitamassa vakituinen henkilö. Artikkelissa on jopa vinkkejä työnantajille, kuinka saada "(puoli-)ilmaista työvoimaa": http://www.rekaksois.com/research/820/nain-saat-puoli-ilmaista-tyovoimaa

Harjoittelusta on toki paljon hyötyä opiskelijallekin, mutta ei riittävästi palkattomuuteen nähden. Eräässäkin työhaastattelussa haastattelija tokaisi kysyessään nykyisestä työstäni, että no eihän sitä oikein voi työksi kutsua, kun se on harjoittelu. Miksi ei? Minä ainakin raadan omassa harjoittelussani, ja vastuullani on myös paljon asioita. Saan siitä samaa kokemusta mitä saisin opiskeluun liittymättömästä palkkatyöstä.

Onko olemassa säädöksiä, jotka estävät liian palkattomien harjoittelijoiden käytön työvoimana? Jos ei, niin miksi? Ei ole kenenkään kannalta reilua tai hyväksyttävää teettää täysin ilmaista työtä. Palkattomuutta ei voi perusteella opintotuella, sillä ei voida olettaa elättävän itsensä. Kukaan ei myöskään voi olettaa, että 40 tuntisen työviikon päälle harjoittelijat tekisivät ilta- ja viikonlopputöitä. Palkattomien työharjoittelijoiden salliminen vie myös työpaikkoja.

Ja onko laillista avata uusi työpaikka ja sivuuttaa jo yrityksessä oleva harjoittelija valinnasta täysin?

17

6998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opiskelija1

      Jätä ne viinat ja tupakat pois, silloin elätät sinäkin.

      • aloittaja

        Itse en polta enkä juurikaan juo, eli siihen et voi vedota. Sen sijaan harrastan paljon urheilua, mihin kuluu valitettavan paljon rahaa. Sitä en lopeta.

        Tehdystä työstä kuuluu saada jonkinlainen korvaus, eikö se ole päivän selvää?


      • ,,,

        Opintotuki ei riitä edes vuokraan (ellei asu jossain v*tun solussa) ja jos amk-opiskelija ottaa joka vuosi opintolainaa niin siitä kertyy korkoineen aika helvetin iso summa maksettavaksi. Ellei tuo ole provo niin olet varmasti vanhempiesi luona asuva luuseri jolle opintotuki riittää mainiosti, kun menoja ei juurikaan ole. Huvittaa, kun joku työtön rappioalkoholisti/nisti saa sossusta Kelalta rahaa yllin kyllin ja sossu hommaa vielä kämpän kaupan päälle eikä ketään kiinnosta kyseinen epäkohta. Sitten jotkut "kaikkitietävät" pellet ulisevat, että opiskelijat muka dokaavat rahansa. Suomessa on kyllä kannattavampaa olla täyspäiväjuoppo kuin opiskelija, tosin nyt oli kyse palkattomasta työharjoittelusta eikä opintotuesta.

        Firmat kyllä osaavat hyödyntää ammattikorkeakouluja muutenkin kuin työharjoittelun eli ilmaisen työvoiman suhteen. Opiskelijoilla teetätetään ilmaiseksi esim. swot-analyysejä ym. "paskaa" joista joku firma joutuisi normaalisti maksamaan sievoisen summan mikäli teetättäisi hommat jollain ulkopuolisella. Eräs firma tekee "yhteistyötä" oppilaitoksemme kanssa ja kys. firma sai erään kouluprojektin myötä palautetta surkeista web-sivuistaan. Tästä syystä erään opintojakson pakollisena osana on suunnitella kys. firmalle uudet nettisivut ja firma saa tietenkin valita itselleen "parhaimman vaihtoehdon" alan opiskelijoiden tuotoksista eikä maksa mitään.


      • p3n4
        ,,, kirjoitti:

        Opintotuki ei riitä edes vuokraan (ellei asu jossain v*tun solussa) ja jos amk-opiskelija ottaa joka vuosi opintolainaa niin siitä kertyy korkoineen aika helvetin iso summa maksettavaksi. Ellei tuo ole provo niin olet varmasti vanhempiesi luona asuva luuseri jolle opintotuki riittää mainiosti, kun menoja ei juurikaan ole. Huvittaa, kun joku työtön rappioalkoholisti/nisti saa sossusta Kelalta rahaa yllin kyllin ja sossu hommaa vielä kämpän kaupan päälle eikä ketään kiinnosta kyseinen epäkohta. Sitten jotkut "kaikkitietävät" pellet ulisevat, että opiskelijat muka dokaavat rahansa. Suomessa on kyllä kannattavampaa olla täyspäiväjuoppo kuin opiskelija, tosin nyt oli kyse palkattomasta työharjoittelusta eikä opintotuesta.

        Firmat kyllä osaavat hyödyntää ammattikorkeakouluja muutenkin kuin työharjoittelun eli ilmaisen työvoiman suhteen. Opiskelijoilla teetätetään ilmaiseksi esim. swot-analyysejä ym. "paskaa" joista joku firma joutuisi normaalisti maksamaan sievoisen summan mikäli teetättäisi hommat jollain ulkopuolisella. Eräs firma tekee "yhteistyötä" oppilaitoksemme kanssa ja kys. firma sai erään kouluprojektin myötä palautetta surkeista web-sivuistaan. Tästä syystä erään opintojakson pakollisena osana on suunnitella kys. firmalle uudet nettisivut ja firma saa tietenkin valita itselleen "parhaimman vaihtoehdon" alan opiskelijoiden tuotoksista eikä maksa mitään.

        Noissa ulkopuolisille tehtävissä projekteissa kannattaa muistaa, että se valmis tuote (nettisivut yms.) on tekijänoikeuslain mukaan opiskelijan omaisuutta. Sitä ei tarvitse luovuttaa ilmaiseksi.

        http://www.samok.fi/images/stories/julkaisut/tekijanoikeusopas.pdf


      • aloittaja
        ,,, kirjoitti:

        Opintotuki ei riitä edes vuokraan (ellei asu jossain v*tun solussa) ja jos amk-opiskelija ottaa joka vuosi opintolainaa niin siitä kertyy korkoineen aika helvetin iso summa maksettavaksi. Ellei tuo ole provo niin olet varmasti vanhempiesi luona asuva luuseri jolle opintotuki riittää mainiosti, kun menoja ei juurikaan ole. Huvittaa, kun joku työtön rappioalkoholisti/nisti saa sossusta Kelalta rahaa yllin kyllin ja sossu hommaa vielä kämpän kaupan päälle eikä ketään kiinnosta kyseinen epäkohta. Sitten jotkut "kaikkitietävät" pellet ulisevat, että opiskelijat muka dokaavat rahansa. Suomessa on kyllä kannattavampaa olla täyspäiväjuoppo kuin opiskelija, tosin nyt oli kyse palkattomasta työharjoittelusta eikä opintotuesta.

        Firmat kyllä osaavat hyödyntää ammattikorkeakouluja muutenkin kuin työharjoittelun eli ilmaisen työvoiman suhteen. Opiskelijoilla teetätetään ilmaiseksi esim. swot-analyysejä ym. "paskaa" joista joku firma joutuisi normaalisti maksamaan sievoisen summan mikäli teetättäisi hommat jollain ulkopuolisella. Eräs firma tekee "yhteistyötä" oppilaitoksemme kanssa ja kys. firma sai erään kouluprojektin myötä palautetta surkeista web-sivuistaan. Tästä syystä erään opintojakson pakollisena osana on suunnitella kys. firmalle uudet nettisivut ja firma saa tietenkin valita itselleen "parhaimman vaihtoehdon" alan opiskelijoiden tuotoksista eikä maksa mitään.

        Eli nyt puhutaan samasta asiasta, josta alunperinkin oli kysymys. Eli kaupalliset yritykset ottavat kouluista kaiken hyödyn irti, mikä tietysti voi olla hyödyksi koululle ja opiskelijoille, saahan siitä kokemusta. Liiketalouden alalla tuota kokemusta vaan ei oteta työelämässä tarpeeksi vakavasti. En kuitenkaan ole väittänyt, etteikö palkattomasta työharjoittelusta ole ollut minulle henkilökohtaisesti hyötyä. Päinvastoin, luultavasti se on tulevaisuudelleni hyödyllinen.

        Mutta silti pidän sitä suurena epäkohtana, että yrityksien on niin helppo käyttää ilmaista työvoimaa hyväkseen, niin projektien kuin harjoittelijoidenkin myötä. Annan siis täyden panokseni koulusta irralliseen yritykseen, enkä saa heiltä mitään vastineeksi. Minusta ei löydy sitä hyväntekijää, joka osaisi olla kiitollinen kaupallisen rahaa takovan yrityksen minulle suomasta kokemuksesta.

        Omassa harjoitteluyrityksessäni on jatkuvasti 2-3 harjoittelijaa, jotka hoitavat yhden vakituisen ihmisen tehtäviä. Tämä on siis pois työpaikoista, veroeuroista, kansantulosta.


      • IRL...
        aloittaja kirjoitti:

        Eli nyt puhutaan samasta asiasta, josta alunperinkin oli kysymys. Eli kaupalliset yritykset ottavat kouluista kaiken hyödyn irti, mikä tietysti voi olla hyödyksi koululle ja opiskelijoille, saahan siitä kokemusta. Liiketalouden alalla tuota kokemusta vaan ei oteta työelämässä tarpeeksi vakavasti. En kuitenkaan ole väittänyt, etteikö palkattomasta työharjoittelusta ole ollut minulle henkilökohtaisesti hyötyä. Päinvastoin, luultavasti se on tulevaisuudelleni hyödyllinen.

        Mutta silti pidän sitä suurena epäkohtana, että yrityksien on niin helppo käyttää ilmaista työvoimaa hyväkseen, niin projektien kuin harjoittelijoidenkin myötä. Annan siis täyden panokseni koulusta irralliseen yritykseen, enkä saa heiltä mitään vastineeksi. Minusta ei löydy sitä hyväntekijää, joka osaisi olla kiitollinen kaupallisen rahaa takovan yrityksen minulle suomasta kokemuksesta.

        Omassa harjoitteluyrityksessäni on jatkuvasti 2-3 harjoittelijaa, jotka hoitavat yhden vakituisen ihmisen tehtäviä. Tämä on siis pois työpaikoista, veroeuroista, kansantulosta.

        Hei, taloustieteen opiskelijan varmaan ymmärrät, että se tuottaa yritykselle taloudelista etua, kun työvoima ei maksa mitään, tai se on oikein halpaa. Juurihan Nokiakin siirsi tuotantoa Saksasta Romaniaan kun saavat siitä taloudellista etua. Näin sisäistät tämän jo harjoitteluaikana, eikä tarvitse sitten töissä potea tunnontuskia, kun suljet pari tehdasta.

        En tiedä mikseivät firmat arvosta alasi työharjoittelukokemusta. Omastani on ainakin ollut etua töitä haettaessa. Voisi joku tradenomiliiton opiskelijajärjestö tehdä asialle laajemminkin jotain. Tietty tradenomeja koulutetaan liikaa ja firmat voivat vapaasti poimia rusinat pullasta. Kysyntä ja tarjontahan on taas niitä liiketalouden nyrkkisääntöjä.


    • ;-)

      Taas on mennyt potentiaaliset biletystunnit harakoille, kun tänne on viestiä väännetty perjantai-lauantaiyönä klo 00:20 :)

      Mutta joo, ihan totta mitä sanoit, varsinkin hoitsupuolella. Itse opiskelen insinööriksi ja kyllä harjoittelusta palkan saa. Samoin tuon postaamasi artikelin perusteella tuntuu media-alalla menevän melko hyvin palkallisen harjoittelun suhteen.

      Valmistuneillakin hoitajilla tuntuu olevan ongelmia saada kunnollista palkkaa työstään, saati sitten harjoittelijoilla. Kai sitä kunnallisveroprossaa vois nostaakkin, jotta hoitsuharjoittelijatkin sais jonkin pienen liksan.
      ...Tosin tuntemani hoitsut heittävät opiskelujen aikana sen verta paljon keikkaa, että joutuvat opintotukia makselemaan takaisin.

      • aloittaja

        No mutta sittenhän sulla on asiat hyvin, jos saat palkkaa harjoittelusta. Ilmeisesti insinööripuolella se asia onkin kunnossa. Itse olen liiketalouden puolella ja on paljon yrityksiä, jotka hyväksikäyttävät palkattomia harjottelijoita räikeästi, ja siitä nyt oli kysymys. Hoitsupuolesta en tiedä, ilmeisesti siellä on samat ongelmat, sosiaalipuolella myöskin.

        Itsekin olen maksellut opintotukia takaisin tulojen vuoksi, mikä on taas sitten aivan ongelmansa erikseen. Nyt kuitenkin tarkoitin sitä, että onko palkattomien harjoittelijoiden käyttö hyväksyttävää yleensä.


      • onko hyväksyttävää
        aloittaja kirjoitti:

        No mutta sittenhän sulla on asiat hyvin, jos saat palkkaa harjoittelusta. Ilmeisesti insinööripuolella se asia onkin kunnossa. Itse olen liiketalouden puolella ja on paljon yrityksiä, jotka hyväksikäyttävät palkattomia harjottelijoita räikeästi, ja siitä nyt oli kysymys. Hoitsupuolesta en tiedä, ilmeisesti siellä on samat ongelmat, sosiaalipuolella myöskin.

        Itsekin olen maksellut opintotukia takaisin tulojen vuoksi, mikä on taas sitten aivan ongelmansa erikseen. Nyt kuitenkin tarkoitin sitä, että onko palkattomien harjoittelijoiden käyttö hyväksyttävää yleensä.

        mutta ajatellaampa näin: opiskelijana ET OLE PÄTEVÄ TYÖNTEKIJÄ. joten et ole oikeutettu ainakaan tessin mukaiseen palkkaan. mutta itsekkin olen opiskelija ja vieläpä hoitotyön, ja toivoisin kyllä saavani palkkaa myös harjoittelusta, mikä on kyllä mahdolista jos pääset suorittamaan harjoittelun "kesätöinä". hoitoalalla on se hyvä puoli että keikkaa tosiaan pääsee tekemään heti kuhan on vaan riittävästi opintoja ja käsittääkseni siitä maksetaankin ihan hyvin.


      • sos.nomi
        aloittaja kirjoitti:

        No mutta sittenhän sulla on asiat hyvin, jos saat palkkaa harjoittelusta. Ilmeisesti insinööripuolella se asia onkin kunnossa. Itse olen liiketalouden puolella ja on paljon yrityksiä, jotka hyväksikäyttävät palkattomia harjottelijoita räikeästi, ja siitä nyt oli kysymys. Hoitsupuolesta en tiedä, ilmeisesti siellä on samat ongelmat, sosiaalipuolella myöskin.

        Itsekin olen maksellut opintotukia takaisin tulojen vuoksi, mikä on taas sitten aivan ongelmansa erikseen. Nyt kuitenkin tarkoitin sitä, että onko palkattomien harjoittelijoiden käyttö hyväksyttävää yleensä.

        En voi mennä puhumaan kaikkien sosionomiopiskelijoiden puolesta, harjoittelukytännöt kun eroavat aika paljon amkista toiseen, kuten aloittajan linkistä käy ilmi, mutta meillä kaksi ensimmäistä harjoittelua ovat koulun järjestämiä ja palkattomia. Parempi niin, koska itse olin viikon tai pari alussa pihalla siitä miten missäkin tilanteessa pitäisi toimia. Lisäksi minulla oli enemmän vapauksia kuin vakihenkilökunnalla. Esimerkiksi, jos halusin vetää pienryhmää ja kokeila muilla kursseilla oppimiani taitoja, se onnistui kyllä, mutta vain koska olin harjoittelija.

        Kolmas ja pisin harjoittelu on sitten hankittava itse ja itsestään on kiinni, saako osaamisensa myytyä niin hyvin, että saa vielä palkan. Kolmannen harjoittelun voi myös tehdä kesätöinä, jolloin lukuvuonna aikaa säästyy vaikkapa lopputyön tekemiseen.

        Jos tradenomeilla on asiat huonosti palkallisen harjoittelun suhteen, niin Tradenomiliitto voisi olla hyvä kanava asiaan puuttumiseen.


      • aloittaja
        onko hyväksyttävää kirjoitti:

        mutta ajatellaampa näin: opiskelijana ET OLE PÄTEVÄ TYÖNTEKIJÄ. joten et ole oikeutettu ainakaan tessin mukaiseen palkkaan. mutta itsekkin olen opiskelija ja vieläpä hoitotyön, ja toivoisin kyllä saavani palkkaa myös harjoittelusta, mikä on kyllä mahdolista jos pääset suorittamaan harjoittelun "kesätöinä". hoitoalalla on se hyvä puoli että keikkaa tosiaan pääsee tekemään heti kuhan on vaan riittävästi opintoja ja käsittääkseni siitä maksetaankin ihan hyvin.

        Siis tessit ei tosiaan sisällä koulutusvaatimuksia minun alallani, eikä muutakaan rankingia, kuka on pätevä, kuka ei. Hoitotyö on asia erikseen, siellä (ainakin toivottavasti) on vaatimuksia. Saan kyllä tessin mukaista palkkaa kaikesta muusta tekemästäni työstä, paitsi harjoittelusta, jossa olen työvoimaa siinä missä muutkin.


    • olen ollut

      Omasta mielestäni työharjoittelu on satsausta tulevaisuuteen - kyseessä on kuitenkin usein lyhyt työskentelyaika, jolloin mahdolliset menetyksetkään eivät ole mahdottomia.

      Itse olin palkattomassa harjoittelussa juuri siitä syystä, että sain juuri sitä työkokemusta mitä halusin (olisin päässyt myös palkalliseen - työkokemukselta huonompaan paikkaan). Ilmaiset ruokakupongit sentään tuli.

      Mielestäni palkatonkin työharjoittelu voi olla antoisaa. Itsellä se ainakin edesautti uraa huomattavasti. 4 vuotta tuon harjoittelun jälkeen palkkakuitissa lukee 3500€ ja rapiat - eikä tässä enään paina, etteikö 3 1/2 kuukaudelta saanut kuin opintotukea.

    • opiskelija myös

      ..itse myös hoitsualan harjoitteluissa "raataneena" en todellakaan koe että olisin palkaa kaivanut: minä otin palkkani viisaina neuvoina ja loistavina oppeina. minulle on joka harjoittelun alussa sanottu että "muista ettet ole täällä työntekijänä vaan oppijana, sinun tehtäväsi on saada opetusta, meidän tehtävämme on opettaa."
      Ei pidä suostua raatamaan muiden työntekijöiden tavoin, vaan muistuttaa siitä että on todellakin oppimassa asioita.

    • Viili84

      ...se on työharjoitteluissa, se on totta. Joissain paikoissa oon ainakin joutunut ihan omilleni, koska joissan paikoissa on niin kiire että oon yksi työntekijöistä. Onneksi aika harvoin täällä päin näin, mutta kumminkin! Mun mielestä harjoitteluista sais saada ees ihan pientä korvausta... Euro tunniltakin hymyilyttäis kummasti!

      • Hellitä vähän!!!

        Hellitä sekä teoria-aineiden opiskelusta että käytännön töissä raatamisesta. Virallisesti oppilas ei saisi olla työvoimana missään, jos on palkattomana harjoittelijana. Lääkäritkin saavat palkkaa ollessaan amanuensseina, vaikka tällöin vain kulkevat toisten lekureiden perässä ja istuvat seuraamassa, mitä lääkäri tekee. Hoitajaopiskelijat tekevät täyttä vauhtia työtä palkatta ja on myös kovat teoriaopinnot siinä sivussa hoidettavana.

        Muista, että sun ei tarvi saada kokeista nelosta ja vitosta. Kolmosen ja varmaan kakkosenkin papereilla tulet saamaan varmasti työpaikkoja jatkossa mistä haluat. Nyt ja aina tulee olemaan hoitajan markkinat, koska palkkataso siellä ei koskaan tule olemaan riittävä työhön ja opintoihin, vastuuseen ym. nähden.

        Sulle jää aikaa enemmän kissallesikin, kun et uhraa itseäs täysin hyväksikäytettäväksi, kuten olen itse tehnyt.


    • Anonyymi

      Orjuus on yleisempää kuin koskaan ihmiskunnan historiassa.

      • Anonyymi

        Nykyajan orjia ei tarvitse ostaa ja väestönkasvun ansiosta mahdollisia orjuutettavia on paljon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      110
      8396
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2555
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      122
      2277
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1946
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1674
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1499
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1452
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1399
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      12
      1183
    Aihe