Ruskea valkovuoto

apua!!

Minulla on ollut jo jonkin aikaa ruskeaa valkovuotoa. Ei johdu menkoista, koska ei ole juuri menkat. Pari päivää sitten emättimeeni kirveli, pissatessa sekä PARIN TUNNIN ajan ihan muutenkin. Nyt kuitenkin jo loppunut. Vain tämä ruskea valkovuoto haittaa. En käytä e-pillereitä eli ei johdu niistä. Onko normaalia? voiko tätä hoitaa kotikonstein, olen nuori enkä haluaisi lääkäriin. tämä kuitenkin haittaa. Muuten ei ole muita oireita, kummastuttaa vaan valkovuodon outo väri.

21

7859

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin...

      Hyvin vaikea sanoa täältä kotisohvalta sen enempää tapauksesta tietämättä. Mahdollisia vaihtoehtoja:

      -ihan tavallista pientä välivuotoa
      -ovulaatiovuotoa (tapahtuisi n. 14 vrk ennen kuukautisten alkua)
      -tulehdus
      -raskaus
      -sukupuolitauti

      Kannattaisi kuitenkin käydä tutkituttamassa tuo, varsinkin jos oireet pitkittyvät tai ilmestyvät uudestaan. Ellet sitten pysty suoraan yhdistämään tuohon ovulaation ajankohtaan vuotoa.

      • apua!!

        hmm. voisi olla ovulaatiovuotoa, kuukautiset on nyt n. puolessa välissä. ei ole raskaus tai sukupuolitauti. toivottavasti on tuota tavallista "välivuotoa". tänään huomasin että oli ihan tuoretta vertakin joukossa. voisiko olla haava?


    • äölkjhgfdsa

      olen 14 vuotta ja netsyt.. kuukautiset on tullut 4 krt, mutta epäsäännöllisesti (noin 1,5 kk aina väliä).. kahtena viimeisimpänä kertana kuukautisia edeltävänä päivänä on tullut melko runsasta ruskeaa vuotoa, ihan kuin valkovuoto olisi värjäytynyt ruskeaksi.. välillä ruskea on melko nestemäistä ja välillä se on samanlaista kuin valkovuoto (mutta ruskeaa).. nytkin ruskeaa vuotoa tulee (3.krt), eilen aamulla alkoi ja vieläkin jatkuu, ennen on tullut yhden päivän ja sitten on alkanut kuukautiset.. en uskalla äidilleni kertoa enkä mennä lääkäriin kun ei yhtään tiedä mistä voisi johtua.. olen n.158cm pitkä ja painan n.45kg.. rintanikaan ei ole kasvanut melkein yhtään ja aina pitää pitää rintsikoissa täytettä että näyttäisi ikäiseltään edes jotenkin.. en liho vaikka kuinka söisin rasvaisia ruokia..

      jos joku tietää mistä johtuu niin voisiko kertoa, olen ihan epätoivoinen...

      • ...

        Moi!
        Oon 13 vuotias tyttö. Ja mulla on nyt ollu ainaki 2 viikkoo sellasta ruskeeta vuotoo. Se häiritsee todella! En uskalla kertoa kellekkään kun pelkään mitä se on. Kuukautiset ne ei ainakaan oo. Voiko se olla mitään vaarallista?


      • kupittaja
        ... kirjoitti:

        Moi!
        Oon 13 vuotias tyttö. Ja mulla on nyt ollu ainaki 2 viikkoo sellasta ruskeeta vuotoo. Se häiritsee todella! En uskalla kertoa kellekkään kun pelkään mitä se on. Kuukautiset ne ei ainakaan oo. Voiko se olla mitään vaarallista?

        Onko sinulla jo pitkään ollut menkkoja vai vasta muutamia kertoja? Alkuvaiheessa kuukautiset voivat olla hyvinkin epäsäännöllisiä ja "omituisia", itsellänikin joskus vuodon sijaan tuli rusehtavaa valkovuotoa, ja joskus menkat tuli kahdesti kuukaudessa jne. Tärkeitä kysymyksiä ovat, oletko neitsyt (sukupuolitaudit, raskaus), pidätkö riittävää huolta hygieniasta ja juuri tuo kuinka pitkään olet menkkoja saanut. Jos olet neitsyt ja vasta esim. alle vuoden saanut menkkoja, en uskoisi kyseessä olevan mitään vakavaa vaan ainoastaan alkuvaiheen epäsäännöllisyyksistä ja omituisuuksista.

        Voithan kysyä asiasta vaikka koulun terkkarilta, he ovat puolueettomia ja tuomitsemattomia osapuolia - joita uskon kyllä äitien/siskojenkin olevan! Rohkeasti kysymään mikä askarruttaa.


      • ...
        kupittaja kirjoitti:

        Onko sinulla jo pitkään ollut menkkoja vai vasta muutamia kertoja? Alkuvaiheessa kuukautiset voivat olla hyvinkin epäsäännöllisiä ja "omituisia", itsellänikin joskus vuodon sijaan tuli rusehtavaa valkovuotoa, ja joskus menkat tuli kahdesti kuukaudessa jne. Tärkeitä kysymyksiä ovat, oletko neitsyt (sukupuolitaudit, raskaus), pidätkö riittävää huolta hygieniasta ja juuri tuo kuinka pitkään olet menkkoja saanut. Jos olet neitsyt ja vasta esim. alle vuoden saanut menkkoja, en uskoisi kyseessä olevan mitään vakavaa vaan ainoastaan alkuvaiheen epäsäännöllisyyksistä ja omituisuuksista.

        Voithan kysyä asiasta vaikka koulun terkkarilta, he ovat puolueettomia ja tuomitsemattomia osapuolia - joita uskon kyllä äitien/siskojenkin olevan! Rohkeasti kysymään mikä askarruttaa.

        Niin olen neitsyt ja on menkat olleet vasta alle vuoden. Toivottavasti se ei ole mitään vakavaa. Kiitos vastauksesta! :)


      • kupittaja
        ... kirjoitti:

        Niin olen neitsyt ja on menkat olleet vasta alle vuoden. Toivottavasti se ei ole mitään vakavaa. Kiitos vastauksesta! :)

        En usko että on, alkuvaihe on omituista kaikille. Kunhan ei ole kipuja, kutinoita sun muita sellaisia niin tuskin tuo mitään on :)


      • idappreciate
        kupittaja kirjoitti:

        En usko että on, alkuvaihe on omituista kaikille. Kunhan ei ole kipuja, kutinoita sun muita sellaisia niin tuskin tuo mitään on :)

        Aattelin just tehä keskustelun samast aiheest, mul on tavallaa sama juttu. Oon nuori enkä haluis mennä lääkärii, mut tää alko vast tänää. Eli alapääs tuntuu kirvelyy tai sellast poltteluu välil ja tulee ruskeeta vuotoo.. Menkat nyt on varmaa viel epäsäännölliset, mut niitte ois kuitenki pitäny alkaa pari viikkoo sit, enkä ole raskaana yms. Mitä tää vois olla? :S


    • JJJJJinsu

      Olen 14v tyttö olen harrastanut seksiä pari kertaa ja ihmettelen miksi alapääni paisuu ja pahasti se oikeen sattuu ja kirvelee.. kuukautiseni loppuivat juuri ja oli runsasta vuotoa..kuukautiseni alkoi viime vuonna.. ja menkkojen jälkeen on tullut ruskeeta vuotoa ja vähän vertakin:oo mikä minulla mahtaaa olla?? eikai ole kyseessä mikään sukupuolitauti??olen kyllä käyttänyt aina kondomia..ja en haluaisi mennä lääkäriin tämän takia en halua asiasta mitään isompaa juttua.. mutta ihmetyttää vaan että mikä mahtaa olla :O?

    • huolestunut13

      Kumma juttu on ittelläni ei oo menkkoja mut sit tuli sitä ruskeeta vuotoo ja oon 13.v en haluu lääkäriin mut koulun terveydenhoitajalta vois kysyä

      • 13.v

        Moi oon 13 vuotias ja mulla on tullu jo pari kertää ruskeaa "valkovuotoa"? Mulla ei oo alkanu vielä menkkoja aine on samantapaisia kuin valkovuoto mite se voisi olla?😬


      • Anonyymi
        13.v kirjoitti:

        Moi oon 13 vuotias ja mulla on tullu jo pari kertää ruskeaa "valkovuotoa"? Mulla ei oo alkanu vielä menkkoja aine on samantapaisia kuin valkovuoto mite se voisi olla?😬

        Mulla on kans en tiiä mitä se on ja ei oo ne vielä alkanut eli menkat se ruskee vuoto alko eilen mutta mulla on ollut jo pari vuotta valkovuotoa mitä tää vois olla alkaako menkat vai mitä oon tosi herkkä ja mua pelottaa kaikki oon 13 siis ja mua pelottaa aika paljon tää :(


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on kans en tiiä mitä se on ja ei oo ne vielä alkanut eli menkat se ruskee vuoto alko eilen mutta mulla on ollut jo pari vuotta valkovuotoa mitä tää vois olla alkaako menkat vai mitä oon tosi herkkä ja mua pelottaa kaikki oon 13 siis ja mua pelottaa aika paljon tää :(

        Sulla on alkanut menkat.Ruskea vuoto on kuivunutta verta,Veri on ehtinyt kuivahtaa matkalla kohdusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sulla on alkanut menkat.Ruskea vuoto on kuivunutta verta,Veri on ehtinyt kuivahtaa matkalla kohdusta.

        Ootko varma? Koska en tiiä oonko vaa tyhmä mutta luulen että kuolen kohta 😳 ku niiku sanoin oon herkkä mut toivon että nää on vaa ne menkat, voiko olla joku sairaus tai joku vakavempi juttu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ootko varma? Koska en tiiä oonko vaa tyhmä mutta luulen että kuolen kohta 😳 ku niiku sanoin oon herkkä mut toivon että nää on vaa ne menkat, voiko olla joku sairaus tai joku vakavempi juttu

        Oon tää sama joka kirjoitti ton et pelottaa ja oon herkkä yms äsken kävin vessassa ja pyyhin nii tuli aika paljon veristä vuotoa eli ne on sit vissiin menkat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ootko varma? Koska en tiiä oonko vaa tyhmä mutta luulen että kuolen kohta 😳 ku niiku sanoin oon herkkä mut toivon että nää on vaa ne menkat, voiko olla joku sairaus tai joku vakavempi juttu

        Kyllä.Olen keski-ikäinen nainen ja kuule monet menkat kokenut.Jos et usko mua niin googleta aiheesta.Myös minulla on tullut ruskeaa vuotoa,joten kyllä sitä ruskeaa vuotoa voi tulla aikuisenakin.Eli ruskea vuoto on kuivunutta verta joka on kohdusta lähtenyt liikkeelle mutta ehtinyt kuivahtaa ennen kuin se on ehtinyt ulos asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä.Olen keski-ikäinen nainen ja kuule monet menkat kokenut.Jos et usko mua niin googleta aiheesta.Myös minulla on tullut ruskeaa vuotoa,joten kyllä sitä ruskeaa vuotoa voi tulla aikuisenakin.Eli ruskea vuoto on kuivunutta verta joka on kohdusta lähtenyt liikkeelle mutta ehtinyt kuivahtaa ennen kuin se on ehtinyt ulos asti.

        Okei kiitos!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä.Olen keski-ikäinen nainen ja kuule monet menkat kokenut.Jos et usko mua niin googleta aiheesta.Myös minulla on tullut ruskeaa vuotoa,joten kyllä sitä ruskeaa vuotoa voi tulla aikuisenakin.Eli ruskea vuoto on kuivunutta verta joka on kohdusta lähtenyt liikkeelle mutta ehtinyt kuivahtaa ennen kuin se on ehtinyt ulos asti.

        Nyt se kesti vaa sen 3päivää että vissiin normaalia menkoissa vaa ? Ainaki mite ite oon käsittäny


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä.Olen keski-ikäinen nainen ja kuule monet menkat kokenut.Jos et usko mua niin googleta aiheesta.Myös minulla on tullut ruskeaa vuotoa,joten kyllä sitä ruskeaa vuotoa voi tulla aikuisenakin.Eli ruskea vuoto on kuivunutta verta joka on kohdusta lähtenyt liikkeelle mutta ehtinyt kuivahtaa ennen kuin se on ehtinyt ulos asti.

        Voitko auttaa jos ne oli menkat niin ne kesti vaan 3päivää alko tässä kuussa 13 päivä loppu 16 päivä eilen 27 päivä Rupes tulla ruskeaa vuotoa taas ja tänään 28 päivä verta onko normaalia ku sama kuu ja miksi näin heittelee mua pelottaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voitko auttaa jos ne oli menkat niin ne kesti vaan 3päivää alko tässä kuussa 13 päivä loppu 16 päivä eilen 27 päivä Rupes tulla ruskeaa vuotoa taas ja tänään 28 päivä verta onko normaalia ku sama kuu ja miksi näin heittelee mua pelottaa

        kuukautiset voi olla alussa epäsäännölliset.Joten ihan normaalia.Turhaan olet peloissasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        kuukautiset voi olla alussa epäsäännölliset.Joten ihan normaalia.Turhaan olet peloissasi.

        Okei kiitos paljon tää auttaa mua oikeesti paljon !!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      18
      1495
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1305
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1202
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1102
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      10
      1026
    7. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1025
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      991
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe