maito loppumassa???

roiskeläppä

Minulla 1kk vanha poika, ja täysimetin häntä kolmisen viikkoa, kunnes maitoni alkoi yhtäkkiä hiipumaan. Se ei siis enää nouse kunnolla eikä heru yhtään. Aluksi tuli vähän turhankin reilusti, ja sain pumpata parikin kertaa päivässä, imettäessä toinen rinta herui hyvin samaan aikaan, mutta nyt ei tarvitse enää edes yöksi laittaa liivinsuojuksia. Rinnat tuntuvat ihan tyhjiltä :( Olen antanut korviketta lisäksi, mutta yrittänyt kuitenkin imettää poikaa, ja kyllä sieltä pikkuisen tuleekin, muttei enää ollenkaan sillä tavalla kuin pitäisi.
Ongelmaa on saattanut edesauttaa stressi ja väsymys, kun yöllä on saanut kuunnella huutoa ja pojalla vääntänyt kovasti vatsaa...Nyt olen itse vähän rauhoittunut ja poika nukkuu hiukan paremmin yöllä, kun korvike ei laita vatsaa vääntämään, mutta maito ei vain ala nousemaan uudestaan :(
Onko vinkkejä? auttaako jos yritän sinnikkäästi pelkästään imettää, vaikka sitten tunnin välein jos muksu jää nälkäiseksi? Jaksaako sitä itse? Varmaan siis ne SUPERäidit jaksaa mitä vain, mitä täälläkin niin paljon pyörii moralisoimassa, mutta jaksaako tavallinen väsynyt äiti?

7

1026

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hjioå

hyvin on vauvasi kuitenkin jo saanut äidinmaitoa. älä stressaa ja tämä imetys fanaatikkojen palsta voi olla väärä palsta kysyä tuommosesta.. anna korviketta jos tuntuu ettei oma maito riitä ja jos loppuu niin sit loppuu!!kyllä pullolla pärjää hyvin myös!!ei siitä stressiä kannata ruveta kiskomaan, vauvan täysi masu on pääasia!!

• Saara 30

Lue ihmeessä seuraavat sivut http://imetystukilista.net/sivut/index.php
      Sieltä etenkin "riittääkö maito?"-osio.

Kun maidontuotanto tasaantuu, rinnat eivät ole pinkeät enää koko aikaa, eikä toinen tissi vuoda samalla kuin toisesta imettää. Siis ihan normaalia, eikä kerro maidon loppumisesta mitään. Vauvallasi on varmaan eka tiheän imun kausi, jolloin vauva syö usein ja siten tilaa lisää maitoa.

Itse ratkaisin väsymisongelman nukkumalla vauva kainalossa. Kun hän heräsi, annoin vaan nännin suuhun ja kohta jatkoimme molemmat unia. Vauvani tosiaan tuossa vaiheessa "asui" tissillä. Olen imettänyt alun vaikeuksien jälkeen ongelmitta kohta 10 kk ja vielä meinaan jatkaa ainakin vuoden ikään asti.

Lue nuo sivut niin ei tarvitse stressata imetysasioita, kun saat oikeaa tietoa! Tee sitten niin kuin parhaaksi näet imetät tai annat korviketta.

• ...vinkki

"Onko vinkkejä? auttaako jos yritän sinnikkäästi pelkästään imettää, vaikka sitten tunnin välein jos muksu jää nälkäiseksi?"

Imetä vaikka tunnin välein, syö, juo ja "pesi" vauvan kanssa paljon.
      Myös luontaistuotekaupan Mammateetä voit koettaa maidonnostatukseen.
      Imetä aina molemmat rinnat ennen korvikkeen antoa.

"Jaksaako sitä itse? Varmaan siis ne SUPERäidit jaksaa mitä vain, mitä täälläkin niin paljon pyörii moralisoimassa, mutta jaksaako tavallinen väsynyt äiti?"

Jaksaa, kun tekee vain ne pakolliset kotihommat, eikä yhtään mitään muuta.
      Veikkaisin kuitenkin, että sinulla on kyse maidontuotannon tasaantumisesta samaan aikaan tiheän imun kauden kanssa.

Itselläni maitoa ei koskaan herunut niin (tai rinnat falskanneet), että olsi tarvinnut käyttää liivinsuojia.
      Silti pelkästään imetin tyttöäni 6 kk ja jatkoin yli vuoden ikään asti.

Mutta katso nuo linkit läpi, niissä on paljon tietoa ja vinkkejä.

Yst. terv. Imetysfanaatikko :-)

Tiheän imun kausista ja iltalevottomuuksista, jolloin vaikuttaa, että oma maito on loppumassa:

http://www.hernekeppi.fi/kantsu/tietoa.html

Neuvoja oman maidontuotannon lisäämiseksi ja lisämaidon vähentämiseksi:

http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=view&id=91&Itemid=165

Vatsavaivojen aiheuttajista sivun alareunassa:

http://www.imetys.fi/itu/suuritarpeinen.php

Vauvahierontaohjeita mahd. masuvaivojen hoitoon:

http://www.katinpuoti.com/kantoliinat/html/hieronta.html

• imettäjä

Tuossa vaiheessa useimmiten maidontulo tasoittuu. Rinnat eivät enää ole pinkeät tai vuoda niin kuin alussa. Tämä ei todellakaan tarkoita sitä, että maito olisi loppumassa! Vaikka olen täysimettänyt puolivuotiaaksi, omat rintani ovat ensimmäisten viikkojen jälkeen useimmiten olleet ihan tavallisen tuntuiset (siis sellaiset kuin ennen imetystäkin) eivätkä ne ole myöskään vuotaneet, ellei imetyskerta ole jäänyt välistä. Toisen rinnan vuotaminen toisesta imettäessä on myös ollut vain ensimmäisten viikkojen ongelma. Liivinsuojuksia en alun jälkeen enää ole tarvinnut. Kaikki olemme kuitenkin erilaisia ja jotkut varmasti kärsivät pakkautumisesta ja vuotamisesta enemmän. Useimpia luontoäiti kuitenkin armahtaa, kun keho sopeutuu uuteen tilanteeseen.

Imetä tiheästi ja syö ja juo riittävästi, niin maito lähes sataprosenttisen varmasti riittää. On surullista, jos vain turhan epävarmuuden ja väärinkäsitysten vuoksi ryhdyt antamaan jatkuvasti korviketta, koska silloin maitosi ihan varmasti ehtyy. Jos vauva vain jaksaa imeä (tätä voi auttaa tutin käytön rajoittaminen) eli tilata lisää ruokaa, saat maidon tulon lisääntymään aivan varmasti. Keep the faith!

• ..............................

Ja samanlaista ollut minullakin. Alussa rinnat vuosivat koko ajan ja sitten se vaan "loppui". Nykyään lapsi saa nukkua yönsä poikkeuksellisen hyvin, että tulevat edes kovan tuntuisiksi. Tuntuvat kokoajan "tyhjiltä", mutta luotan siihen, että maitoa tulee. Muksu kasvaa hyvin ja vaippoja kastuu MONTA päivässä ja kakkiakin tulee reippaasti =).

Minua on aina tukenut joskus esikoisen kohdalla lukemani lause: "Miksi maidontulo loppuu vain maissa, joissa on mahdollisuus pulloruokintaan?" Luota itseesi.

• kolmas tulossa

maidon nousun jälkeen maidon tulo tasaantuu. maitoa voi tulla ihan hyvin vaikka et tunne herumista ja rinnat tuntuu pehmeiltä.
      kun maitoa tulee sopivasti, niin rinnat eivät ole täyden oloiset. paitsi jos on tavallista pitempään imettämättä. rintojen vuotaminen loppuu yleensä muutenkin jossain vaiheessa imetyksen kuluessa eikä kerro maidon riittävyydestä.

paras merkki on seurata vauvan pissan määrää ja painon kehitystä.

voisitko saada jonkun auttamaan kotitöissä ja olemaan vähän aikaa vauvan kanssa että saisit levätä? esim. kodinhoitajan voi pyytää käymään.

sinä itse tiedät parhaiten mitä jaksat. tee parhaasi ja jos se ei riitä niin ei sille voi mitään.

auttaisiko jos esimerkiksi vauva nukkuisi vieressäsi ja antaisit rinnan suuhun vauvan herätessä niin ei tarvitsisi nousta ylös?

kannattaa myös päivällä ottaa rennosti ja unohtaa kaikki ei pakollinen. voisitko keksiä mukavaa tekemistä päivällä imetyksen ajaksi kuten netissä surffailu, tv tai lukeminen.

lepäile vauvan kanssa sängyllä ja koita ottaa hyvä asento imettäessä.
      eikö toisaalta ole helpompaa vaikka imettää jatkuvasti kuin touhuta pullojen kanssa?

vaikka maitoa alkaisi tulla hyvin, niin et enää välttämättä tunne mitään erikoisia merkkejä siitä. vauva vaan kasvaa ja pissaa. pienet vauvat muutenkin syövät usein.

maidon lisäämiseen voi riittää ihan pieni aika kun jaksaisit imettää usein. mitä isommaksi vauvakin kasvaa, niin sitä nopeammin hän syö ja isompia määriä kerralla.

siksi kannustan yrittämään koska itselläni kova yritys palkittiin ja toivoa sinullakin on. koska maidontulo aluksi lähti käyntiin hyvin niin kyllä se palautuukin takaisin jos vauva syö rintaa usein .
      korvikkeen antoa pitää vaan vähentää pikkuhiljaa.
      jos määrä on alle desin päivässä, niin sen voi jättää melkein heti pois. kysy ohjeita neuvolasta ja pyydä päästä punnituttamaan vauvaa jos pelkäät ettei hän saa tarpeeksi ruokaa.

• roiskeläppä

Kiitos kaikille rohkaisusta :) Hyvä tietää että muillakin on kokemuksia, ja ettei maito olekkaan välttämättä loppumassa :) Olen saanut hieman lisättyä maidon tuloa, luulisin ainakin... pojalle täytyy jonkin verran antaa korviketta imetyksen jälkeen, että on tyytyväinen, kun omiin rintoihin alkaa sattumaan tosi kovin, kun poika imee valtavalla voimalla tyhjempiä rintoja. Mutta korvikemäärät ovat kuitenkin pienentyneet :)
      Hän ei oikein tykkäisi odottaa imetyksen jälkeen ja imutella sitten hiukan lyhyemmän ajan kuluttua lisää kun nälkä on taas kasvanut, vaan huutaa kuin hyeena jos ei massu ole kunnolla täysi ruokailun jälkeen, joten annan sitten korviketta. sen jälkeen saattaa nukkua 4-5h ja pyytää sitten vasta lisää. Yöimetys tuntuu tehoavan hyvin maidon tuloon.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5243
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5044
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      90
      4104
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3600
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3188
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2781
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1914
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      39
      1774
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1628
    Aihe