äippäloma ja menehtynyt vauva

k,kuuku

mites jos synnyttää kuolleen vauva vaikka nyt näin rv 27. onko äitiyslomaan oikeutettu joka tapauksessa?

14

7078

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta ei

      enää ns vanhempain vapaisiin. Äitiysloma on tarkoitettu paitsi vauvan hoitoon, myös synnytyksestä toipumiseen. Vanhempainloma taas on tarkoitettu pelkästään vauvan hoitoon.

    • Noin kilosia

      Noo todennäköisyys vauvan menehtymiseen on pienet, ellei toki ole jotain tiettyjä riskejä, sitten taas asia eri.

      RV 27 vauvahan on jo aika iso, kyllä se siitä hengissä porskuttaa!

    • ?????

      Mutta sairaslomaa saa toipumiseen ja suremiseen.
      Kuollen lapsen synnytettyä naisesta ei lain edessä tule äitiä, valitettavasti.

      • jo ennen synnytystä

        ja vaikka vauva kuolisikin synnytykseen tai menehtyisi kohtuun, saa äitiysloman tietysti pitää loppuun. Oikeus äitiyslomaan on kun raskaus on kestänyt tietyn ajan.


      • röyhkä

    • Huonoja uutisia?

      Onko lapsesi kuollut kohtuun, vai miksi kysyt? Ethän vain pelkää noin kovasti turhaan? Jos olet menettänyt lapsesi, niin saat kyllä toipua ihan rauhassa.

    • Rv 24

      Sinun ei ihan kauheasti kannata miettiä asiaa, ellei se todella ole ajankohtainen kohdallasi. Jos vauva menehtyy, asiat selviävät ihan varmasti. Mikäli masu-asukillasi on kaikki hyvin, keskity onnelliseen odotukseen äläkä murehdi tulevaa.
      Jos taas raskudessasi on ongelmia, ota yhteyttä neuvolaan ja kerro peloistasi. Siellä osataan hoitaa sinua asiaan kuuluvalla tavalla.
      Pitää iloita siitä mitä on ja olla murehtimatta turhia. ONNEA ODOTUKSEESI JA POTKUA TULEVALLE KESÄLLE!

      • abiii

        Synnyin keskosena noin kilon painosena ja tietääkseni viikolla 23. Kyseessä oli hätäsektio ja mulla oli myös kaksonen. Pisteitä sain 1 ja 4,kaksoissiskoni kuoli 5kk ikäisenä. Olen itsekin ihmeissäni että jaksoin elää, vaikka tilanne oli erittäin huono.Nyt olen 18v. abiturientti, keskosuudesta aiheutui aivovaurio, diagnoosi on spastinen diplegia. Mutta hyvin tässä on porskutettu! Aina on ennuste ollut huonompi mihin on päästy. Etukäteen ei varmasti kannata kauheesti pelätä, toivotan onnea jatkoon ja voimia sinulle ja pikkuiselle! Kaikesta sitä selviää :)


      • rv23
        abiii kirjoitti:

        Synnyin keskosena noin kilon painosena ja tietääkseni viikolla 23. Kyseessä oli hätäsektio ja mulla oli myös kaksonen. Pisteitä sain 1 ja 4,kaksoissiskoni kuoli 5kk ikäisenä. Olen itsekin ihmeissäni että jaksoin elää, vaikka tilanne oli erittäin huono.Nyt olen 18v. abiturientti, keskosuudesta aiheutui aivovaurio, diagnoosi on spastinen diplegia. Mutta hyvin tässä on porskutettu! Aina on ennuste ollut huonompi mihin on päästy. Etukäteen ei varmasti kannata kauheesti pelätä, toivotan onnea jatkoon ja voimia sinulle ja pikkuiselle! Kaikesta sitä selviää :)

        ..aika jötikkä olisit ollut ja erittäin hyvä ennusteinen ja vielä kaksoseksi:)
        rv23painoarviot n.400grammaa..ei kukaan silloin kiloa paina ja vielä kaksonen..kysäseppä äidiltä uudelleen.


      • ............
        rv23 kirjoitti:

        ..aika jötikkä olisit ollut ja erittäin hyvä ennusteinen ja vielä kaksoseksi:)
        rv23painoarviot n.400grammaa..ei kukaan silloin kiloa paina ja vielä kaksonen..kysäseppä äidiltä uudelleen.

        kyllä mun vauvojen painoarviot on noilla viikoilla 4D:n mukaan olleet 700-800g., ei tosin kaksosia, mutta sanoihan tuo äskeinen, ettei ollut täysin varma syntymäviikoistaan.


    • mapee

      jos vauva syntyy keskosena niin äippälomaa varhennetaan siitä alkavaksi. Eli siihen tulee lisää päiviä. Tuo, että lapsi syntyy kuolleena voi muuttaa asian täysin.

      Jos lapsi taa skuolee synnyttyään aikanaan niin silloin ne ekat 105 päivää pidetään, mutta jatkoahan ei tule vaan palataan töihin.

      Noin varhaisessa vaiheessa tuo tilanne taitaa kyllä mennä sairaslomaksi ja aikanaan töihin.

      • Tristar

        viikon 22 jälkeen, jolloin äitiysloma on haettu ja myönnetty, syntyy lapsi sitten elävänä tai kuolleena, äitiysloma alkaa synnytyspäivästä ja jatkuu sen 105 päivää.

        Sitten tulee kotiin ihana kirje kelalta jossa "hakemus vanhempainrahasta on hylätty"(joka siis ahettiin samalla paperilla kuin äitiyspäiväraha)"koska lapsi on kuollut".

        Sillä lapulla on shokkiarvoa.

        Mutta kuitenkin, kuolleenkin syntymän jälkeen (kun on yli viikon 22) se 105 päivän äitiysloma tulee normaalisti.

        ***


    • Enkelin äiti

      Esikoisemme syntyi kuolleena rv25, joten tiedän kysymykseesi oikean vastauksen. Rv22 jälkeen syntyneen lapsen äiti on oikeutettu äitiyslomaan, joten kyllä sain olla kotona sen 105 päivää. Lisäksi sain äitiysavustuksen. Itse tosin palasin töihin kolmen viikon sairasloman jälkeen. Tuolloin putosin perusäitiyspäivärahalle, koska aloin saamaan taas palkkaa.

      Joku kirjoitti tuossa ylempänä, että kuolleen lapsen äiti ei ole yhteiskunnan silmissä äiti. Se ei onneksi pidä paikkaansa. Olen kahden lapsen äiti vaikka esikoisemme menehtyikin. Se otetaan huomioon mm. neuvolassa uuden raskauden yhteydessä ja synnyttäessä, samoin Kelalla.

    • silloin on

      Oikeus äitiysrahaan. Vanhempairahaa ei saa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2824
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      523
      2654
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1845
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1777
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1669
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1106
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      57
      1089
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1082
    Aihe