Koti- vai valmisruoka?

Elina

Koti- vai valmisruoka? Mitä mieltä olette?
Itse olen kyllä vähän kotiruoan puolella, sillä valmisruoka (tässä tapauksessa koiran makkara ja kuivamuona) aiheutti toiselle koiralleni allergian josta seurasi tulehdus. Tulehduksesta on päästy vasta nyt eroon. Itselläni siis kaksi koiraa jotka molemmat nykyään syövät sekä koti, että valmis ruokaa. Entä teidän koiranne?

18

1835

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mahollisimman luonnollinen ruokavalio on paras. Koirahan on kaikkiruokainen. Kotiruoka ei kuitenkaan tarkoita perunamuusia ja nakkisoosia. Koiralle on annettava myös raakaa lihaa, raakoja luita, raakoja sisäelimiä. Teollinen ruoka on ylivoimaisesti suurin sairauksien aiheuttaja.

• Huh

"Teollinen ruoka on ylivoimaisesti suurin sairauksien aiheuttaja. " No huh!!! Mihinköhän tämän kommentin oikein perustat? Kyllä teollisista ruuista löytyy sekä hyviä että huonoja mutta on myös suuresti niiden ansiota, että koirien keskimääräinen elinikä on kasvanut niinkin paljon kuin mitä se nyt on. Osin sen takia on myös esiintynyt enemmän ongelmia mihin ennen ei törmätty, kun ne eivät yksinkertaisesti ehtineet esiintyä.

Toinen seikka mikä vaivaa koiria ja ihmisiä varsinkin kaupungeissa on saasteet.

Kolmas seikka mikä on omiaan lisäämään koirien herkkyyttä on niiden jalostaminen nykyiseen kohtaan.

Teollisen ruuan tutkimisen takia koirista ja niiden ravintotarpeista tiedetään enemmän kuin koskaan aikaisemmin. En lähtisi ihan noin hepposin perustein lyömään teollista ruokaa lokaan.

• IPe

...on ylivoimaisesti suurin sairauksien aiheuttaja vain niiden kasvattajien mielestä, jotka eivät osaa laskea sukusiitosprosenttia.

Ja kun jalostukseen valitaan tervelonkkaiset koirat ja saadaa jotain ö-lonkkaisia, niin sekin pistetään teollisen ruuan piikkiin. Vaikka näiden tervelonkkaisten sisaruksia ei ole tutkinut kukaan.

• Veera

Olen aivan samaa mieltä! Johan sen järkikin sanoo, että mahd.luonnollinen ruoka on parasta ja terveellisintä! Oma 10-vee Collie on syönyt aina lähes "luomuruokaa" ja terveenä on(kop,kop)pysynyt, onneksemme!=) Hyviä jatkoja!

• Veera
        Huh kirjoitti:

"Teollinen ruoka on ylivoimaisesti suurin sairauksien aiheuttaja. " No huh!!! Mihinköhän tämän kommentin oikein perustat? Kyllä teollisista ruuista löytyy sekä hyviä että huonoja mutta on myös suuresti niiden ansiota, että koirien keskimääräinen elinikä on kasvanut niinkin paljon kuin mitä se nyt on. Osin sen takia on myös esiintynyt enemmän ongelmia mihin ennen ei törmätty, kun ne eivät yksinkertaisesti ehtineet esiintyä.

Toinen seikka mikä vaivaa koiria ja ihmisiä varsinkin kaupungeissa on saasteet.

Kolmas seikka mikä on omiaan lisäämään koirien herkkyyttä on niiden jalostaminen nykyiseen kohtaan.

Teollisen ruuan tutkimisen takia koirista ja niiden ravintotarpeista tiedetään enemmän kuin koskaan aikaisemmin. En lähtisi ihan noin hepposin perustein lyömään teollista ruokaa lokaan.

On varmasti totta että teollisten ruokien tulo on auttanut koiran ruokien kehitystä, mutta luonnottomia ne ovat. Siitä ei kannata kiistellä!

• Annax

Olen sitä mieltä, että sekä valmisruoka että kotiruoka on hyvää koirille. Mutta on kuitenkin muistettava että kotiruokaan on laitettava tarvittavat vitamiinit ym "lisäaineet" jotka on jo valmisruoassa. Itse annan koirilleni(3) turvotettua valmisruokaa, mutta yksi koiristani rapsuttaa itseään koko ajan ja joudun ehkä vaihtamaan kotiruokaan. Se taas tuo ongelmia, sillä aina ei aika riitä ruuan tekemiseen.
      Joten olen valmisruoan kannalla, mutta jos olisi aikaa luultavasti tekisin koirilleni kotiruokaa.

• Xina

moi!
        Itse syötän pennulleni sekä valmis,että kotiruokaa."menuuseen" kuuluu kaurapuuroa,riisiä,kuivalihaa,sekä hill´sin napuja.
        koira joka raaputtaa itseään ja sen iho hilseilee,johtuu väärästä ruokavaliosta.
        Tämä Hill`s koiranruoka(saatavana eläinkaupoista)
        on eläinlääkäreiden kehittelemä.se on markkinoiden ykkönen,hintansa väärti.
        Hill`s sopii siksi myös allergisille koirille,koska sen rasvat yms on pilkottu niin pieniksi,että ruoka sulaa heti koiran mahaan päästyään.
        Tunnen yhden dogo argentinon,joka on keliaatikko.
        syötyään pienen murunkin esim.vehnää,se repii kainalot verille ja maha on kipeä.
        miettikää siis mitä koirillenne syötätte.
        onhan ihmisilläkin erityisruokavalio?

• roosa
        Xina kirjoitti:

moi!
        Itse syötän pennulleni sekä valmis,että kotiruokaa."menuuseen" kuuluu kaurapuuroa,riisiä,kuivalihaa,sekä hill´sin napuja.
        koira joka raaputtaa itseään ja sen iho hilseilee,johtuu väärästä ruokavaliosta.
        Hill`s sopii siksi myös allergisille koirille,koska sen rasvat yms on pilkottu niin pieniksi,että ruoka sulaa heti koiran mahaan päästyään.
        syötyään pienen murunkin esim.vehnää,se repii kainalot verille ja maha on kipeä.

Eipä sitä Hilssiä kannata niin kauheasti mainostaa. Sopii toisille ja toisille ei.Eikös se sisällä säilöntäaineitakin?
        Meillä syödään monipuolista kotiruokaa. Ruoanvalmistus ei ole niin aikaa vievää kuin äkkiä luulisi. Puuroryynit likoon ja seuraavana päivänä uuniin hautumaan. Sehän valmistuu ihan itsekseen. Ainoa vaiva on muistaa ottaa lihoja ym pakkasesta ajoissa sulamaan. Valmis puuro pakkaseen ja siinä on pitkäksi ajaksi ruokaa. Lähes yhtä helppo annostella kuin nappulatkin.

• Elina

Raapimisesta se omankin koiran allergia alkoi. Kokeiltiin ensin vaikka minkälaisia napuja, lammas riisiä, syvänmerenkalaa yms yms yms, kunnes siirryttiin kotiruokaan. On totta että kotiruoka tarvitsee lisäravinteita, mutta jos edes puolet ruokavaliosta on valmisruokaa, niin lisäravinteita ei tarvita.

• Emma
        Xina kirjoitti:

moi!

Ei käynny meijän koiralle tämä markkinoiden ykkönen. Koira on syönyt koko ikänsä riisiä ja jauhelihaa, ruuan sekaan on laitettu osa nappuloita kaikki on koitettu sertistä hilssiin. Henki meinasi koiralta mennä vakavan suolisto tulehduksen takia. Nyt ei ole viiteen vuoteen annettu mitään teollista ruokaa. Keitettyä riisiä, ohraa ja ruista, raakaa jauhelihaa sekä ruokaöljyä ja kuivaa leipää.
        Kyllä turkki kiiltää ja vatsa vaivat on harvinaisia!!
        Koira on lihan syöjä joten on luonnollista antaa sille lihaa ja raakana. Eihän ihminenkää vedä kaikkea ravintoa eineksinä, tai ei ainakaan kannattaisi oman terveyden kannalta.

• SAH

Meillä 3:sta koirasta vanhin on kotiruualla, joskus saa extrana vähän nappulaa.

Kaksi nuorempaa on parista käytännön seikasta (ja osittain emännän viitsimättömyydestä, myönnettäköön), johtuen pääsääntöisesti nappulavaliolla. Asia korjautuu kun pennusta tulee iso ja kunhan me saadaan kunnon hella&pakastin =)

Jos vain ruokintaan viitsii panostaa ja ottaa asioista kunnolla selvää, niin suosittelen kyllä kotiruokintaa/BARF-valiota. Nappuloillahan pääsee tietysti vähän pienemmällä vaivalla, se on itsestä kiinni =). Ja loppupeleissä koiran hyvinvoinnista. Jos koirasi voi hyvin valitsemallasi ruokavaliolla, silloin voit jatkaa samalla linjalla.

Etenkin erikoisruokavaliota tarvitsevilla koirilla, kotiruuan pisteitä nostaa ruuan vaihtelevuus ja allergeenin helpompi erotettavuus. Kun koiran ruokintaan lisätään vain yhtä uutta ainesosaa kerrallaan, tietää mikä reaktion aiheuttaa.

• Tanja

mä syötän omilleni molempia, yleensä kuivamuonaa, mut joskus myös kotiruokaa. kun kotiruokaa syöttää,täytyy muistaa et koira ei saa siitä kaikkia tarvitsemiaan vitamiineja ja hivenaineita, joten ravintolisää tarvitaan. apteekista saa vitamiini-ja hivenainevaimistetta nimeltä citro-oska, joka sisaltää kaikki nitä tarvitaan, lisäksi mä annan viacutan,liuosta, josta saa rasvahappoja yms...
      että tämmöinen vinkki!!

• Sari

Juu kuivamuonaa syövät koirat meillä,lähinnä sen vuoksi että jos koirat sairastuvat niin on aika epätodennäköistä että se johtuisi ruuasta ja jos johtuu niin on helpompi etsiä se ruoka-aine mikä sen mahdollisesti voisi aiheuttaa...ja myöskin siksi että 4 koiran lauma kuluttaisi melkoisen määrän kotiruokaa...tosin kyllä joskus laitan kotiruokaa kuivamuonan sekaan...

• shelttix2

syötän puolet nappulaa ja puolet "kotiruokaa"(ei juurikaan tähteitä, vaan koiria varten tehtyä ruokaa), unohtamatta kennelrehun lihaisia luita, lammasta, kalkkunaa yms. Teen myös säännöllisesti yrjölänpuuroa pakkaseen. Hyvin ovat voineet ja sen kyllä huomaa mm.turkista, hampaista.

• Chamomilla

Tiedän monta koiraa, joiden sairastumisen takana on nimenomaan kuivamuona - halvimmat kuivamuonat ovat yleensä olleet niitä pahimpia sairauksien (lähinnä allergian) aiheuttajia. Kuinka kuivamuonaa syöttämällä on helpompi etsiä ongelmaan aiheuttava aine? Kuivamuonassa on lukuisia eri ainesosia, joten jos koirasi sairastuu ruoan seurauksena, mistä tiedät mikä aine tai mitkä aineet ovat ongelman aiheuttaneet (vehnä, maissi, riisi, säilöntäaineet, väriaineet...)?

• susa

Meillä koirat saavat papanoita ja koiranmakkaraa. Papanat liotetaan ja makkara pilkotaan sekaan. Saavat joskus välipalana pelkkiä papanoita.

Ihmisten ruuissa on suolaa, joka ei sovi koirille, joten mitään "jätelaitoksia" koirat eivät voi olla.

Keittelen koirille usein viikonloppuna sydäntä tai muuta herkkua, jota laitetaan liotettujen papanoiden joukkoon.

• maiju

Keitin juuri koirille peuraa ja nyt on keitinvedessä kiehumassa riisit. Illalla saavat tuota sekoitusta liuotettujen nappuloiden kanssa. Loput seoksesta laitan pakastimeen, josta sitä on helppo ottaa sulamaan.

• laiska kokki

Meidän sheltti saa aamulla Yrjölän puuroa (helppo valmistaa ja pakastaa), piimää/viiliä ja siihen sekaan ripauksen kuivamuonaa. Illalla sitten korkealaatuista kuivamuonaa, johon kotiruokaa vähän mausteeksi kuten kanaa, jauhelihaa, kananmunaa tsm. (raejuustoa) ja liraus öljyä. Komea on koira ja maha sekä iho kunnossa ja vauhtia piisaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Miten hyvin tunnet kaivattusi?

Mikä hänessä kiehtoo? Asiallisia vastauksia kiitos. 🙋🏻‍♂️
      Ikävä
      140
      6653
    2. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      149
      5739
    3. Ootko nainen jotenkin

Epävarma ulkonäöstäsi
      Ikävä
      123
      4891
    4. Moi kuumis.

Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.
      Ikävä
      43
      4490
    5. Milloin olisi sinun ja kaivattusi

Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?
      Ikävä
      52
      3892
    6. Oletko joutunut kestämään

Mitä olet eniten joutunut kestämään?
      Ikävä
      62
      3061
    7. Itkin oikeasti aamulla taas

Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.
      Ikävä
      52
      2966
    8. Minun rakkaani.

Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m
      Ikävä
      24
      2402
    9. Where are you

Now 🫂☕️🩷
      Ikävä
      42
      2270
    10. Naiselle hyvää viikkoa

olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢
      Ikävä
      15
      2197
    Aihe