NOS ja neon valot

auto

niin et saako suomen lakien mukaan autoon laittaa NOS:sia ja neon valoja auton alle jos ei käytä ajaessa noita valoja???

mitään aiheeseen liittyviä linkkejä??

17

7526

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • whiic

      NOS on so teini. "No mutta ku Fast & Furryssäkin on semmotteet." Joo-joo, siitäkin huolimatta... tarkoitan siis: JUURIKIN SEN TAKIA!

      Mikä massavillitys nyt on ilokaasuun, typpioksiduuliin, N2O:hon eli "NOS":siin? Taitaa 2Fast2Furrykin olla täynnä NOSsia... jos haluaa olla teini, kannattaa hankkia karvanopat. Jos haluaa välttämättä NOSsia, niin Cokispullo hansikaslokeroon, niin saa siitä veivata aina 'hanaa' auki, kun otetaan valolähtöä Keravalla. Tiedätkö edes mitä ilokaasu tekee moottorissa, miksi se lisää tehoja, mitä muutoksia koneelle tarvitaan ja missä vaiheessa sitä tulee käyttää? Pahoin pelkään, että sylinterikantesi päätyisivät maata kiertävälle radalle...

      Mielummin:
      - vähennä virtausvastuksia: älä laita pakoputkenpäätä, vaihda koko putki, tai poista turha vekotin kokonaisuudessaan (tosin tätä säädökset ei salli, joten laita takaisin ennen katsastusta)
      - lisää puristuksia, laske/vaihda kantta (jos ahdat, voit vähentääkin puristuksia)
      - ahda (jos ahdettu, nosta ahtopaineita, eli ahda lisää)
      - hoida riittävä polttoaineensyöttö, erityisesti ahdetuissa (jotta seos ei mene laihalle ja polta reikää mäntään)
      - poraa lisää tilavuutta
      - jne.

      NOSsin tuominen autoon nimittäin vaatisi automatiikkaa, jonka saaminen tänne jumalan selän taakse voisi tuottaa ongelmia... lisäksi saattaisivat olla pitkälle merkkikohtaista, useimpien merkkien kohdalla olematonta, ja kaikissa tapauksissa kallista.

      • auto

        niin ennen kun rupeet siin nörtti ylpeileen niin kysyin ihan sen takia vaan kun oon ostamassa saksasta auton jossa on noi kummatkin jutut niin ihan vaan kyselisin et saako sil ajaella suomessa

        mut kiva kun "valasit" meitä tiedoillas

        KARVANOPAT ON JOTAIN MUUTA KUN TEINIT


      • whiic
        auto kirjoitti:

        niin ennen kun rupeet siin nörtti ylpeileen niin kysyin ihan sen takia vaan kun oon ostamassa saksasta auton jossa on noi kummatkin jutut niin ihan vaan kyselisin et saako sil ajaella suomessa

        mut kiva kun "valasit" meitä tiedoillas

        KARVANOPAT ON JOTAIN MUUTA KUN TEINIT

        Kannattaako ostaa Saksasta autoa, jossa on hilavitkutinta, joiden laillisuudesta ei voi olla varma? Hintaa tuollaiset hilavitkuttimet takuulla lisää, jopa Saksan maallakin.

        Jotta tuohon kysymykseen voisi mitenkään vastata, täytyisi tietää esim. minkä ikäistä autoa haet. Uutta oletettavasti. Vanhojen autojen kohdalla taisi olla, että tehot saa nostaa 20% yli mallin tehokkaimman version, kunhan jarru-, turvallisuus- ja alustaosat päivitetään vastaamaan tuota tehokkainta versiota, mutta nämä EY-tyyppihyväksyntäjutut sotkevat pakan totaalisesti. Ulkomailla on huomattavasti löyhemmät rakentelusäännökset lähes poikkeuksetta. Suomessa ei voine kit cariakaan rakentaa hankkimatta yksittäiskappaleelle EY-tyyppihyväksyntää (joka sisältää kolaritestejä...).

        Osaisiko AKE vastata kysymykseesi hieman paremmin, kun esittäisit asiat hieman tarkemmin?


      • teini civic
        auto kirjoitti:

        niin ennen kun rupeet siin nörtti ylpeileen niin kysyin ihan sen takia vaan kun oon ostamassa saksasta auton jossa on noi kummatkin jutut niin ihan vaan kyselisin et saako sil ajaella suomessa

        mut kiva kun "valasit" meitä tiedoillas

        KARVANOPAT ON JOTAIN MUUTA KUN TEINIT

        olet oikeessa ei karvanopat ole mitään mutta tummennetut lasit teini civicissä... ne vasta jotain onkin varsinkin jos ne nopat vielä roikkuu peilissä =)


      • Anonyymi

        teini osaa tietenki asentaa nitro systeemin bensa ruiskutukseen


    • MikkiV4

      NOSsin käyttö on Suomessa tieliikenteessä kielletty. Olen kuullut huhupuheita, että jonkun (kilpa-ajo)yhdistyksen nimissä sitä saa olla autossa, mutta suhtaudun kyllä varauksella tuollaisiin puheisiin. Kolarin sattuessa (jos NOS autossa), vakuutusyhtiö on mielissään (antavat mukavia maksuja)..

      Valoista mulla ei ole senkummempaa tietoa.

    • Pepe

      Neonvalo pohjassa on kielletty. Taaksepäin saa olla vain punaista valoa ja eteen keltaista tai siihen rinnastettavaa valoa. Tämä siis kieltää neonit pohjassa. Ja tuosta NOS:sta, auto menee katsastuksesta läpi kunhan pullo EI ole paikoillaan ja kaikki venttiilit kiinni tai jotakin siihen suuntaan. Eli käytännössä laitonta. Lisäksi, asetat itsesi ja muut vaaraan jos meinaat käyttää sitä yleisellä tiellä! Se kun on sellainen juttu, kun sitä nappulaa painaa niin sitten on kaasu pidettävä pohjassa. Mikäli nostat kaasun pois, käy moottori liian rikkaalla seoksella ja kone poksahtaa.

      • whiic

        "Neonvalo pohjassa on kielletty. Taaksepäin saa olla vain punaista valoa ja eteen keltaista tai siihen rinnastettavaa valoa. Tämä siis kieltää neonit pohjassa."

        Tuolla perusteella sama teksti kieltäisi myös kartanlukuvalon ja ohjaamovalon auton sisältä. Valon näkyminen eteen ja taakse (tai yleensä ottaen ulos) tulisi tosin estää, niin sisävaloissa, kuin pohjavaloissakin. Sisävalot kuitenkin näkyvät taakse kellertävän valkoisina! Pohjavalot lienevät aiheuttaa hylsyn konttorilla väistämättä ja ilman tutkimuksia - se on sitä sorretun virkamiehen hirmuvaltaa. Mielestäni pohjalamput tulisi olla täysin sallittuja, kunhan ne näkyvät vain alaspäin. No mitäs lystiä siitä nyt on? Kiva vaihtaa öljyjä, kun on kaaniit pohjavalot? Kysymys taitaa kuulua, että onko kiellettyä, että valo näkyy eteen/taakse HEIJASTUEN, vai koskevatko säännöt vain suoraa näköyhteyttä lamppuun. Kyllähän valokuiduillakin saa tuplata ajovaloja vaikka kymmeneen kertaan, mutta polttimoita ei saa lisätä mielivaltaisesti (esim. valaisevia ojakeppejä...).


    • Codeman

      NOS systeemi saa olla autossa, mutta pullo ei saa olla kiinni liikenteessä...tai siis koko autossa. Painepullojen kuljetukseen pitää olla ADR luvat. En tiedä saisiko nämä hyväksyttyä henkilöautoon. Tarkista ADR-kirjasta.

      Auton alle ei taas kukaan kiellä ripustamasta laitteita..kunhan ne on kunnolla kiinni. Käyttää ei saa kun omassa pihassa.

      • sekavaa

        kattokaa uusin gt lehti kyllä siäkin on kärryissä valoja auton alla vaik ei oo omas pihassa eikä näyttelyssä


      • GTI
        sekavaa kirjoitti:

        kattokaa uusin gt lehti kyllä siäkin on kärryissä valoja auton alla vaik ei oo omas pihassa eikä näyttelyssä

        Se on laitonta.

        Vaikka jossain GTI-magazinessa on jossain kulkineessa neonit ja NOSsit kiinni, niin ei se niistä laillisia tee.

        En ole noista neoneista ihan 100% varma, saaka ne olla kiinni ajon aikana. Se on varmaa että auto liikkuessa ne eivät saa palaa. Sama pätee esim stroboja kohtaan...


      • whiic

        "Painepullojen kuljetukseen pitää olla ADR luvat."

        ADR-lupaa ei käsittääkseni tarvitse alle tietyn rajan. Riippuisi siis siitä, kuinka suurta säiliötä aikoisi. (Ellei minimirajaa olisi, voitaisiin kotiäidit pidättää yhden hiuslakkapullon takia kesken kauppareissulta palaamisen. Hui sentään mitä vastuuttomuutta kahden lapsen äidiltä!)

        Pahoin pelkään, että 'kateuspykälät' kieltävät tämän silti. Suuri osa on tosin kirjoittamatonta 'lakia' eli hyvin pitkälle vietyä tulkintaa. N2O ei ole edes polttoaine, joten ei sitä voi väittää veronkierroksi! N2O on vain hapetin, kuten ilma, jota moottori imee ilmanputsarin läpi!


      • Codeman
        whiic kirjoitti:

        "Painepullojen kuljetukseen pitää olla ADR luvat."

        ADR-lupaa ei käsittääkseni tarvitse alle tietyn rajan. Riippuisi siis siitä, kuinka suurta säiliötä aikoisi. (Ellei minimirajaa olisi, voitaisiin kotiäidit pidättää yhden hiuslakkapullon takia kesken kauppareissulta palaamisen. Hui sentään mitä vastuuttomuutta kahden lapsen äidiltä!)

        Pahoin pelkään, että 'kateuspykälät' kieltävät tämän silti. Suuri osa on tosin kirjoittamatonta 'lakia' eli hyvin pitkälle vietyä tulkintaa. N2O ei ole edes polttoaine, joten ei sitä voi väittää veronkierroksi! N2O on vain hapetin, kuten ilma, jota moottori imee ilmanputsarin läpi!

        Siis adr-kirjassa selvitetään mikä on laillista ja mikä ei. Katsokaa sieltä.

        Ilokaasu eli typpioksiiduuli kiellettiin Suomen tieliikenteessä vuonna -85 ja sitä ei ole vielä laillistettu. Ilokaasu höyrystyy imusarjassa ja sitoo lämpöä. Tämän avulla se toimii ahtimena. Kuumuudesta se kuitenkin hajaantuu typeksi ja hapeksi. Eli ilokaasu toimii jäähdyttimenä sekä hapettimena. Se tarvitsee lisäksi lisäpolttoainesyötön toimakseen tehontuojana.

        Eli ilokaasupullo ei ole syttyvää, mutta se on edelleen painepullo.


      • whiic
        Codeman kirjoitti:

        Siis adr-kirjassa selvitetään mikä on laillista ja mikä ei. Katsokaa sieltä.

        Ilokaasu eli typpioksiiduuli kiellettiin Suomen tieliikenteessä vuonna -85 ja sitä ei ole vielä laillistettu. Ilokaasu höyrystyy imusarjassa ja sitoo lämpöä. Tämän avulla se toimii ahtimena. Kuumuudesta se kuitenkin hajaantuu typeksi ja hapeksi. Eli ilokaasu toimii jäähdyttimenä sekä hapettimena. Se tarvitsee lisäksi lisäpolttoainesyötön toimakseen tehontuojana.

        Eli ilokaasupullo ei ole syttyvää, mutta se on edelleen painepullo.

        "Ilokaasu eli typpioksiiduuli kiellettiin Suomen tieliikenteessä vuonna -85 ja sitä ei ole vielä laillistettu."

        Mutta tuo nyt on rakentelusäännös, eikä tuosta varmaan ole mitään mainintaa ADR-kirjassa. Osaatko sanoa missä päätös N2O:n kieltämisestä on lähtöisin, ja mistä päätöksen löytää?



        "Ilokaasu höyrystyy imusarjassa ja sitoo lämpöä. Tämän avulla se toimii ahtimena."

        Niinpä, kylmä ilma on tiheämpää, joten sylinteriin saadaan parempi täytös.

        "Kuumuudesta se kuitenkin hajaantuu typeksi ja hapeksi."

        Niinpä, ja N2O:ssa on 1/3 happea, kun taas ulkoilmassa on 1/5 happea.

        Eli oikeassa olet, minä lyhentelin totuutta. Kyseessä ei ole pelkkä 'hapetin' vaan se on hapetin sekä 'aine jonka avulla voidaan houkutella ulkoilmasta lisää happea sylinteriin'.


    • Nettijussi
      • whiic

        Tuon mukaan sisävalo, kartanlukuvalo, hansikaslokerovalo ja mittarivalaistus ovat kaikki laittomia! Näistä vielä lisäksi sisävalo näkyy kellertävänä taakse päin, joten se on ÄÄRIMMÄISEN laiton.

        Koska kertaakaan ei ole autoani raakattu mittarivalaistuksen tai sisävalaistuksen takia, niin lähden oletuksesta, että laki koskee vain valoja, jotka näkyvät ulos suoraan (eli ei esim. heijastumalla). Tämä mahdollistaa valokuitutekniikalla tehdyt parkkivalojen tuplaamiset, jmv., 'laittomat' temput, joita ei saa toteuttaa esim. tuplaamalla polttimoita. Neonputkia ei käsittääkseni koskaan (tai lähes koskaan) asenneta, niin, että niitä nähtäisiin suoraan, vaan valon on idea heijastua asfaltista.

        Tiedän kyllä, että neonit johtavat todennäköisesti hylkyyn katsastuksessa, mutta ihmettelen vain, että millä perusteella esim. ohjaamon sisävaloa ei ole sallitujen valaisimien listassa (mittarivalaistuksen puuttumisen listasta ymmärrän, johtuen mitättömästä valotehosta).


    • jarkko n

      Läpsi paikoilleen vaan ja ota katsastuksen ajaksi pois niin minäkin teen =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1156
    8. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1139
    9. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe