asumme vuokralla ja kylpyhuoneemme kaakelit irtoavat seinistä. otin yhteyttä isännöitsijään että hoitaisivat remontoinnin. mitään ei ole kuitenkaan tapahtunut, seinät edelleen laittamatta, on jo mennyt kuukausi. joskus rakentaessa tullut kaakeloinnissa virhe koska nyt kaakelit irtoilee. kohta varmaan asunnossamme on kosteutta. useiden yhteydenottojenkaan jälkeen ei ole remonttimiehiä näkynyt. voiko vuokralainen laittaa itse kaakelit ja vaatia vuokra-alennusta??kertokaa neuvoja.
mitä pitäisi tehdä?
3
694
Vastaukset
- maltti on valttia
Onko yksityinen vuokranantaja vai joku firma? Jos nimittäin on yksityinen, asia pitää kertoa hänelle, ja hän vuokranantajan ja omistajan ominaisuudessa päättää, tehdäänkö asialle jotain. Jos kysymyksessä on yritys, voi isännöitsijä olla oikea henkilö, jolle asiasta kertoa, mutta kannattaa myös kysäistä ko. firmasta, löytyykö heidän käytännöissään joku vielä oikeampi.
Kuukausi ei ole kovin iso asia odotella, joten vaikka asia etenisikin isännöitsijän kautta, en lähtisi sillä odottelulla vielä verkkareita repimään. Kävikö kukaan paikan päällä katsomassa tilanteen kiireellisyyttä?
"voiko vuokralainen laittaa itse kaakelit ja vaatia vuokra-alennusta?"
Ei voi. Työn tilaaja on samalla maksaja, eli jos laitat itse laatat, ei kenenkään tarvitse korvaansa lotkauttaa sinulle maksamisen vuoksi. Hyvä, kun eivät sen sijaan lähde perimään kuluja siitä, että vuokralaisena olet ilman lupaa tehnyt muutoksia asunnossa.
Siis, jos asia on oikeasti kiireellinen, pitää selvittää, kuka on se oikea henkilö, jolle ilmoittaa asiasta ja tehdä ilmoitus tarvittaessa vaikka kirjallisesti. Jos asia ei ole kiireellinen, ei kannata heti ryhtyä mahdollisilla kosteusongelmilla hankkimaan itselleen mahahaavaa.- Oikein sanottu
Eli se oikea osoite kertoa asiasta ja vaatia korjausta on se asunnon omista, eikä taloyhtiön isännöitsijä. Tavallisessa taloyhtiössä isännöitsijän ei tarvitse korvaansa lotkautta tuollaisen asian johdosta, jos asia ei ole tullut esille asunnon omistajan taholta.
Muutenkaan taloyhtiön ei tarvitse ottaa kantaa kaakeleihin, jos vesieristeissä ei ole korjattavaa. Yhtiölle kuuluu ainoastaan vesieristeet, ei kaakelit Kaakelit nimittäin maksaa aina asunnon omistaja. Jossain kaupungin vuokra-asunnossa asia saattaa olla toisin. En tiedä, kun ei ole mitään kokemusta niistä.
Ja jos itse laitatat kaakelit, niin maksaja olet sinä työn tilaajana. - Ait-isännöitsijä
Oikein sanottu kirjoitti:
Eli se oikea osoite kertoa asiasta ja vaatia korjausta on se asunnon omista, eikä taloyhtiön isännöitsijä. Tavallisessa taloyhtiössä isännöitsijän ei tarvitse korvaansa lotkautta tuollaisen asian johdosta, jos asia ei ole tullut esille asunnon omistajan taholta.
Muutenkaan taloyhtiön ei tarvitse ottaa kantaa kaakeleihin, jos vesieristeissä ei ole korjattavaa. Yhtiölle kuuluu ainoastaan vesieristeet, ei kaakelit Kaakelit nimittäin maksaa aina asunnon omistaja. Jossain kaupungin vuokra-asunnossa asia saattaa olla toisin. En tiedä, kun ei ole mitään kokemusta niistä.
Ja jos itse laitatat kaakelit, niin maksaja olet sinä työn tilaajana.Ota yhteyttä vuokranantajaan, joka olisi tarvittaessa yhteydessä isännöitsijään.
Minä en ainakaan uskaltaisi tehdä päätöksiä vuokralaisen pyynnöstä (kovanrahanasunnoissa)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Häiriköinti
Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as453046Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna232904- 462757
- 562608
Mä sanon tän suoraan.
Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.582508Kerro jotakin hauskaa. :)
Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)482490On olemassa tiettyjä sääntöjä!
Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle532271Pohdinttavaksi
No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä782158- 692068
- 452052