Karpalo jo on yks semmonen marja,josta moni eturauhassyöpäläinen on suana appuu-samoin kuivatut ja jauhetut mustaherukan siemenet=ummetuksesta kärsivät ja muut toipillaat ja laihuttajat.En ikinnään lopeta kotimaisten marjojen,mustikan,puolukan,vadelman,juolukan,lakan,karpalon,mansikan,pihlajanmarjojen,lillukoitten,variksenmarjojen ja pensasmarjojen puolustamista.Siinä jiäpi toiseks ne aprikoosinsiemenet.Ja miten hyvvii on kotimaiset omenat!Tuolla "ilouutisissa" mumsku,Seija1944 ja tässä ja nyt ihastelivat ihonsa kunttoo.Varmmaan solujen uussiutuminennii on osalttaan auttana,mut just nää kotimaiset marjat ja muu lähiruoka pittää Suomalaiset seisallaan.Ja jo oli nokkija siellä Seijan1944 kimpussa-ei sais leikkii laskkee mumskun kans ihon silleyvestä!Ite oon 47 vuotias,mut niitä ryppyjä ei miun nuamassa oo-vielä ainakkaa.Ei muuta,kun syyvvään vain Suomalaista marjjoo,viljjoo,perunnoo,kalloo,lihhoo ja kotimaissii kasvikssii ja muitahi juurekssii-mää tiijjä siästyttään niiltähi hiiren päiltä:)
Kotimaisten marjjoin puolustaja!
94
4523
Vastaukset
- Nautiskelen suklaata
Lidl:ssä meillä käydään ja ostetaan samaa suomalaista ruoka, mutta paljon halvemmalla. Nyt herkuttelen hyvällä suklaalla.
- Karjalankägönen
löyttyy paljo Suomalaisia tuotteita!
- sypis
Karjalankägönen kirjoitti:
löyttyy paljo Suomalaisia tuotteita!
Ostelin joskus reissuruoaksi näitä Saksassa valmistettuja hampurilaisia.
Kerran joku oli haukannut pihvistä kolmanneksen koko purukalustollaan, joten siihen päättyi kyseisen maan tuotteiden nauttiminen..ainakin näiden hampurilaisten osalta.
- Karjalankägönen
yks assii,ennenku se miun "ikioma tekstinkäsittellii"huommauttaa-siis syön 99,9% kotimaista ruokkoo(paitsi ulukomailla matkusttaissa),mut joulupöyttään keleppuutan vain Tanskalaisen kinkun!Ai,minkäkö takkii?Maku ratkassoo-ja hinta,mut etennii se maku!
- hmg
Terveellisiä ovat kotimaiset marjamme. Sitä ei kait kukaan ole kiistänyt. Parempia kuin tuontihedelmät monessa mielessä. Mutta kotimaisia marjoja ei pidä asetella aprikoosinsiemeniä vastaan ikäänkuin nämä poissulkisivat toinen toisiaan jonkun ruokavaliossa. Molemmilla on oma paikkansa. Pääsyy miksi joku syöpäsairas syö näitä siemeniä on yksinkertaisesti se että ne ovat yksi parhaista amygdaliinin lähteistä, niitä ei juurikaan syödä muiden sisältämiensä ravinteiden vuoksi. Siinä jäävät kaikki kotimaiset marjat toiseksi. Kotimaisista marjoista villinä kasvava karhunvatukka, puolukka, sekä karpalo sisältävät kaikki yli 500 mg amygdaliinia per 100 grammaa, mikä on tosi hyvä määrä. Useat muut marjat kuten mustikka, vadelma, sisältävät 100 - 500 mg. Viljelty karhunvatukka sisältää alta 100mg. Aprikoosinsiemen sisältää tyypillisesti n. 8 % amygdaliinia per 100g, eli n. 8 grammaa. Eli se sisältää 10 (tai hieman enemmän) kertaa enemmän amygdaliinia kuin amygdaliinipitoisimmat metsämarjamme.
- siloposki
Minä syön joka päivä lusikallisen tyrnihilloa. Ja koskaan ei ihoni ole ollut näin sileä. Nuorena ensin vaikea akne, sitten herkkä couperosa-iho. Couperosahan nyt ei tyrnillä toki häviä, mutta uskon että ihoni nykyinen sileys on tyrnin ansiota. Hassua, yli 50 olen jo =)
Kallistahan se tyrnihillo on, ei niitä täälläpäin kasva siis. Ja hiukan karvasta ensin alkuun. Mutta eikös se ole sellainen sääntö, että ihmisen pitää maistaa 15 kertaa ennenkuin makuun tottuu. - Tyrniä myös kosmetiikassa
siloposki kirjoitti:
Minä syön joka päivä lusikallisen tyrnihilloa. Ja koskaan ei ihoni ole ollut näin sileä. Nuorena ensin vaikea akne, sitten herkkä couperosa-iho. Couperosahan nyt ei tyrnillä toki häviä, mutta uskon että ihoni nykyinen sileys on tyrnin ansiota. Hassua, yli 50 olen jo =)
Kallistahan se tyrnihillo on, ei niitä täälläpäin kasva siis. Ja hiukan karvasta ensin alkuun. Mutta eikös se ole sellainen sääntö, että ihmisen pitää maistaa 15 kertaa ennenkuin makuun tottuu.Tyrni on taatusti terveellistä ja tekee hyvää myös hiuksille, nykyisin muotoilutuotteissakin(hiusten) on tyrniä.
- marliisi54
Tyrniä myös kosmetiikassa kirjoitti:
Tyrni on taatusti terveellistä ja tekee hyvää myös hiuksille, nykyisin muotoilutuotteissakin(hiusten) on tyrniä.
Tyrni on myöskin hyvä marja.
Itselläni muutama tyrnipensas joista sain aikalailla marjoja viimesyksynä.
Olen pakastanut marjat kokonaisina ,syön lähes joka päivä jossakin muodossa, yleensä soseutan tehosekottimella muitten marjojen kanssa , en keitä enkä käsittele muulla tavalla, jotta vitamiinit säilyy parhaiten. - hmg
siloposki kirjoitti:
Kallistahan se tyrnihillo on, ei niitä täälläpäin kasva siis. Ja hiukan karvasta ensin alkuun. Mutta eikös se ole sellainen sääntö, että ihmisen pitää maistaa 15 kertaa ennenkuin makuun tottuu.Tyrni on terveellinen marja. Todella hyvä C vitamiini lähde. Myös mukavasti E vitamiinia,K vitamiinia (joka on osa C vitamiini kompleksia), betakaroteenia, ja joitakin hyviä rasvahappoja, kuin myös emäksisiä mineraaleja kuten K, Ca, Mg. Amygdaliinin suhteen en ole vielä mistään löytänyt tietoa että sitä olisi tyrnissä.
Jos ihosi sileys on paljolti kiitos tyrnin niin se varmaan johtuu sen C ja E vitamiinista sekä rasvahapoista, näin ajattelen. Varsinkin C vitamiini on välttämätön aine kollageenin muodostumiselle. Iho taitaa olla juuri kollageenia. Joidenkin mukaan C vitamiinin puutos on osasyynä sepelvaltimotautiin, siten että kun valtimon seinämän kollageeni ei pysty kunnolla uusiutumaan (C:n puutteesta tai vajauksesta johtuen) niin seinämään syntyy tulehdus. Avuksi sitten keho lähettää mm. LDL kolesterolia ja monityydyttymätöntä rasvaa estämään uhkaavaa sisäistä verenvuotoa. Jos prosessi saa jatkua pitempään ravintoainepuutoksen (C vit., Mg, jne.) vuoksi niin tämä kolesteroli/PUFA plakki tukkii valtimoa ennen pitkää. - siloposki
hmg kirjoitti:
Tyrni on terveellinen marja. Todella hyvä C vitamiini lähde. Myös mukavasti E vitamiinia,K vitamiinia (joka on osa C vitamiini kompleksia), betakaroteenia, ja joitakin hyviä rasvahappoja, kuin myös emäksisiä mineraaleja kuten K, Ca, Mg. Amygdaliinin suhteen en ole vielä mistään löytänyt tietoa että sitä olisi tyrnissä.
Jos ihosi sileys on paljolti kiitos tyrnin niin se varmaan johtuu sen C ja E vitamiinista sekä rasvahapoista, näin ajattelen. Varsinkin C vitamiini on välttämätön aine kollageenin muodostumiselle. Iho taitaa olla juuri kollageenia. Joidenkin mukaan C vitamiinin puutos on osasyynä sepelvaltimotautiin, siten että kun valtimon seinämän kollageeni ei pysty kunnolla uusiutumaan (C:n puutteesta tai vajauksesta johtuen) niin seinämään syntyy tulehdus. Avuksi sitten keho lähettää mm. LDL kolesterolia ja monityydyttymätöntä rasvaa estämään uhkaavaa sisäistä verenvuotoa. Jos prosessi saa jatkua pitempään ravintoainepuutoksen (C vit., Mg, jne.) vuoksi niin tämä kolesteroli/PUFA plakki tukkii valtimoa ennen pitkää.Vaikka iho kyllä toki rypistyy varmaan pikapuoliin aion jatkaa tyrnin nauttimista. Mehuakin voisi harkita. Kolesterolini on ollut 6, joten nyt kiinnostaa nähdä seuraavien verikokeiden tulokset.
- Raspikurkku
siloposki kirjoitti:
Kallistahan se tyrnihillo on, ei niitä täälläpäin kasva siis. Ja hiukan karvasta ensin alkuun. Mutta eikös se ole sellainen sääntö, että ihmisen pitää maistaa 15 kertaa ennenkuin makuun tottuu.kun nyt tyrnistä tuli puhe niin katsokaapas tätä.
Tästä ei vispipuuro enää parane.
Vatkattu tyrnipuuro
1 l vettä
2 dl tyrnituoremehua
2 dl sokeria
1½-2 dl mannasuurimoita
1tl vanilliinisokeria
Vispilöi mannasuurimot kiehuvaan sokerilla maustettuun mehuun.
Keitä noin 15 minuuttia.
Lisää vanilliinisokeri.
Vatkaa vähän jäähtynyt puuro kuohkeaksi.
Tarjoa maidon kera. - Karjalankägönen
Raspikurkku kirjoitti:
kun nyt tyrnistä tuli puhe niin katsokaapas tätä.
Tästä ei vispipuuro enää parane.
Vatkattu tyrnipuuro
1 l vettä
2 dl tyrnituoremehua
2 dl sokeria
1½-2 dl mannasuurimoita
1tl vanilliinisokeria
Vispilöi mannasuurimot kiehuvaan sokerilla maustettuun mehuun.
Keitä noin 15 minuuttia.
Lisää vanilliinisokeri.
Vatkaa vähän jäähtynyt puuro kuohkeaksi.
Tarjoa maidon kera.mut mistä löyvvän sitä tyrnituoremehhuu-en oo tiällä kaupoissa nähny ja omasta takkoo ei niitä panssaita oo?
- Raspikurkku
mut mistä löyvvän sitä tyrnituoremehhuu-en oo tiällä kaupoissa nähny ja omasta takkoo ei niitä panssaita oo?
Täälläpäin löytyy monesti kaupastakin tai ainakin suoramyyntihalleista. Aiemmin äitini poimi ja antoi minulle aina pullon pari mutta nyt on jo senverran ikää ettei tyrnipusikossa viitisi liikkua. Viimeksi ostin paikallisilta kalamarkkinoilta pullon. En muista hintaa mutta kallista se yleensä on. Ja mehun pitää olla nimenomaan sokeroimatonta.
- ovat rikkain
amygdaliinin lähde. Ja muistuttaisin, että jossain päin maailmaa ne ovat kotimainen tuote. minäkin asun maassa, jossa niitä kasvatetaan ja syödään tuoreina, kuivattuina ja siementen takia. Suomalaisissa marjoissa ja hedelmissä on B17-vitamiinia ja muutakin hyvää. Voihan niitä popsia sitten sen verran enemmän, että tulee tarpeeksi parantavia aineita saatua. Melkein kaikkien hedelmien siemenissä amygdalinia kuuluu jonkin verran olevan, paitsi sitrushedelmien. Ei siis kannata syödä greipinsiemeniä.
- kirjoituksia on
ovat rikkain kirjoitti:
amygdaliinin lähde. Ja muistuttaisin, että jossain päin maailmaa ne ovat kotimainen tuote. minäkin asun maassa, jossa niitä kasvatetaan ja syödään tuoreina, kuivattuina ja siementen takia. Suomalaisissa marjoissa ja hedelmissä on B17-vitamiinia ja muutakin hyvää. Voihan niitä popsia sitten sen verran enemmän, että tulee tarpeeksi parantavia aineita saatua. Melkein kaikkien hedelmien siemenissä amygdalinia kuuluu jonkin verran olevan, paitsi sitrushedelmien. Ei siis kannata syödä greipinsiemeniä.
greipinsiementen parantavasta voimasta kun nyt näistä aprikoosinsimenistä. Yksisilmäistä nähdä vain yhteen suuntaan.
- jotain muuta ainetta
kirjoituksia on kirjoitti:
greipinsiementen parantavasta voimasta kun nyt näistä aprikoosinsimenistä. Yksisilmäistä nähdä vain yhteen suuntaan.
mutta amygdalinia ei sitrushedelmien siemenissä lukemieni mukaan ole. Jos olet lukenut eri tavalla jostain, saisinko lähteen? Minua kiinnostaa kaikki lähteet. vertaamalla ja ajattelemalla löytänee kukin sen itselleen parhaan tien.
Nyt minua hiukan pelottaa se, että olin aika tavalla luottanut Ray Strandin väittämiin suurten vitamiiniannosten parantavasta voimasta. Hän suosittelee ottamaan jopa gramman päivässä foolihappoa. Eilen kuulin radiossa, että foolihappo yllyttää syöpää kasvamaan. Ja tämä tuli brittiläisen tiedemiehen, tutkijan suusta. Hän oli saanut Nobelin palkinnon työstään.
En muuten edes tiedä, onko folaatti ja foolihappo sama asia. Enkä muista, kummasta hän puhui. - hmg
jotain muuta ainetta kirjoitti:
mutta amygdalinia ei sitrushedelmien siemenissä lukemieni mukaan ole. Jos olet lukenut eri tavalla jostain, saisinko lähteen? Minua kiinnostaa kaikki lähteet. vertaamalla ja ajattelemalla löytänee kukin sen itselleen parhaan tien.
Nyt minua hiukan pelottaa se, että olin aika tavalla luottanut Ray Strandin väittämiin suurten vitamiiniannosten parantavasta voimasta. Hän suosittelee ottamaan jopa gramman päivässä foolihappoa. Eilen kuulin radiossa, että foolihappo yllyttää syöpää kasvamaan. Ja tämä tuli brittiläisen tiedemiehen, tutkijan suusta. Hän oli saanut Nobelin palkinnon työstään.
En muuten edes tiedä, onko folaatti ja foolihappo sama asia. Enkä muista, kummasta hän puhui.Useat lähteet sanovat että sitrushedelmien siemenet eivät sisällä amygdaliinia. Toisinaan muistaisin että Ernst T Krebs Jr. on sanonut että Afrikan mantereen sitrusten siemenissä sitä olisi. En tiedä pitääkö tämä paikkansa tänä päivänä, Krebs kuoli monta kymmentä vuotta sitten.
Ray Strand taitaa kuulua siihen ryhmään joka suosittelee megamääriä eri vitamiineja. Gramma foolihappoa on valtava määrä, kun huomioidaan että päivittäistarve on microgrammoissa, muutama sata. Jotta siis päästäisiin grammaan joutuu syömään synteettistä foolihappoa. Luonnollista foolihappoa ei saa noin paljon syömällä terveellistä ruokaa. Joten Strand taitaa suositella synteettistä foolihappoa. Foolihappo kuuluu B ryhmän vitamiineihin, ja usein synteettiset B vitamiinit valmistetaan raakaöljystä (crude oil), joskus coal tar:ista (hiiliterva?). Ei kuulosta kovin luonnolliselta. Ei siis ihme jos synteettiset vitamiinit voivat edistää sairauksien syntyä.
Lukemani perusteella en luota paljoakaan niihin jotka suosittelevat megamääriä (synteettisiä) vitamiineja. Ennemmin luotan sellaisiin jotka varoittavat synteettisistä vitamiineista, kuten Judith A DeCava, Vic Shayne, Jon Barron.
En epäile etteikö tämä brittiläinen tiedemies ja tutkija olisi oikeassa. Mutta epäilen että mitä hän sanoo pätee nimenomaan synteettiseen foolihappoon, eikä ruoissa olevaan luonnolliseen foolihappoon, jota aina esiintyy ruoissa pienissä määrissä, microgrammoissa mitattuna.
On jo monta vuotta tiedetty että synteettiset vitamiinit ovat enemmän tai vähemmän terveydelle haitallisia. Esim. synt. A vit. ja synt. E vitamiini ovat syöpää aiheuttavia. Synt. C vitamiini, eli puhdas, pelkistetty laboratoriossa valmistettu askorbiinihappo, voi mm. aiheuttaa munuaiskiviä.
Erään ravintoainekirjan mukaan folaatti on sama kuin foolihappo. Ainakin sen käsityksen sain.
Neuvon sinua pysymään erossa synteettisistä vitamiineista. Vitamiinit -palstalla on ollut silloin tällöin keskustelua niistä ja niiden haitallisuudesta, itse alustin kerran ko. aiheesta siellä. Sieltä löydät jotain informaatiota. Netistä löytyy myös tietoa niiden haitallisuudesta, esim. kun Googletat Judith A DeCava niin pitäisi löytyä jotain.
- marliisi54
Paraikaa oman maan perunat kiehumassa, ukon kaataamaa hirvenliha kastikkeena hautumassa.
Ite kasvattamat porkkanat raastettuna ,ite keräämillä puolukoilla höystettynä.
Jälkiruuaks tyrni ja mustaherukoita tehosekoittimella sekotettuna, nekin omasta puutarhasta kerättyjä
Omat kirjolohet kasvaa tuolla lammikossa .
Kyllä suomalainen luomuruoka on hyvää. - postuumi
..meilläkin. Lillukanvarsista (ja niihin tuijottelemisesta) olen kyllä kuullut, mutta millainen on lillukan marja? Ihan pihalla on toinen täällä..
Hekumoin myös inhemska-marjojen perään, sääli että tuoreena niitä saa niin vähän aikaa. Loppukesästä kyllä vedetäänkin sitten navat nutturalle mustia ja punaisia :) Eikä missään kasva niin hyviä omppuja kuin kotitalon pihalla.- marliisi54
vähän vadelman näköinen,rönsyilevä kasvi maanrajassa, ei kasva pensaaksi,
Luonnonvarainen kasvi ,minusta on viime vuosina vähentynyt,johtuuko siitä että luonnon niityt vähentyneet?
Mutta mikä on inhemska ?, minulle aivan vieras nimi. - Ira¤
marliisi54 kirjoitti:
Luonnonvarainen kasvi ,minusta on viime vuosina vähentynyt,johtuuko siitä että luonnon niityt vähentyneet?
Mutta mikä on inhemska ?, minulle aivan vieras nimi.marjat jäävät aika vähiin,koska sen minkä saa kerättyä menee aika nopeasti.Kotimaiset marjat pakasteena ostettua ovat kovin kalliita.
- marliisi54
Ira¤ kirjoitti:
marjat jäävät aika vähiin,koska sen minkä saa kerättyä menee aika nopeasti.Kotimaiset marjat pakasteena ostettua ovat kovin kalliita.
ovat ostettuina .Tuskinpa tulisi näinpaljon syötyä jos joutuisin ostamaan kaikki marjat.
Joskus olen mansikoita joutunut ostamaan mansikka aikaan ja ovat kyllä aika arvokkaita silloinkin.
Viime syksynä oli metsät pullollaan puolukkaa ja keräsin yli oman tarpeen myyntiin sain 80-1.20E kilolta , kyllä se kauppa tai joku muu sieltä välistä vetää. - Suomennosta
marliisi54 kirjoitti:
Mutta mikä on inhemska ?, minulle aivan vieras nimi.inhemskalla tarkoitetaan kotimaista.
- marliisi54
Suomennosta kirjoitti:
inhemskalla tarkoitetaan kotimaista.
kiitos ,enpä tuota älynny!
- 4-6e/litra
Suomennosta kirjoitti:
inhemskalla tarkoitetaan kotimaista.
kotimaiset kesällä torilla,eipä kovin montaa litraa viitsi ostaa,ainekaan päivittäin.
- Ensi kesänä
4-6e/litra kirjoitti:
kotimaiset kesällä torilla,eipä kovin montaa litraa viitsi ostaa,ainekaan päivittäin.
Ira ja muut kiinnostuneet. Tehdään retki Kägösen maisemiin. Tavataan vaikka Kiasman edessä, rakastan autoilua. Siis ensi kesänä.
- Ira¤
Ensi kesänä kirjoitti:
Ira ja muut kiinnostuneet. Tehdään retki Kägösen maisemiin. Tavataan vaikka Kiasman edessä, rakastan autoilua. Siis ensi kesänä.
ellei Kägönen häädä pois.Kägönen voisi oppaana toimia,kun tuntee jokaisen puun ja pusikon:)
- Autoileva
Ira¤ kirjoitti:
ellei Kägönen häädä pois.Kägönen voisi oppaana toimia,kun tuntee jokaisen puun ja pusikon:)
Vielä olisi 3:lle tilaa. Voisimme ajaa jonossa, vaikka useampia autoja, voisiko pyytää lehdistöä paikalle,sponsoria syöpäpotilaiden virkistykseen.
- lissee, inhemsk-
Autoileva kirjoitti:
Vielä olisi 3:lle tilaa. Voisimme ajaa jonossa, vaikka useampia autoja, voisiko pyytää lehdistöä paikalle,sponsoria syöpäpotilaiden virkistykseen.
marjat viedään nyt...poikkeen
- Ira¤
lissee, inhemsk- kirjoitti:
marjat viedään nyt...poikkeen
löytyisi jotka mielellämme marjaan lähtisimme:)
- mumsku
Ira¤ kirjoitti:
löytyisi jotka mielellämme marjaan lähtisimme:)
marjojen popsijoita on minunkin perhe.Ja lähi metsistä löytyy mustikkaa ja puolukoita yli tarpeenkin.Ukkokultakin on terveenä ollessaan ahkera puolukoiden poimija,samoin kuin kerää sieniä.Puna ja musta herukoita myös riittää.Läheisessä viljelypaikassa itsepoimimme mansikat ja itse kasvatamme herneitä,tomaatteja ja nämä tillit ym.Mutta suolakkoja kaipaisin,torillahan ne ovat ihan älyttömissä hinnoissa.Että hyvälle lakkasuolle olisin valmis lähtemään tarpomaan tulevana kesänä!
- marliisi54
mumsku kirjoitti:
marjojen popsijoita on minunkin perhe.Ja lähi metsistä löytyy mustikkaa ja puolukoita yli tarpeenkin.Ukkokultakin on terveenä ollessaan ahkera puolukoiden poimija,samoin kuin kerää sieniä.Puna ja musta herukoita myös riittää.Läheisessä viljelypaikassa itsepoimimme mansikat ja itse kasvatamme herneitä,tomaatteja ja nämä tillit ym.Mutta suolakkoja kaipaisin,torillahan ne ovat ihan älyttömissä hinnoissa.Että hyvälle lakkasuolle olisin valmis lähtemään tarpomaan tulevana kesänä!
lakkoja ei tässä meidänkään lähiseuduilta löydy,ei ole niin suuria soita jotta löytys.
Niitä minäkin lähtisin poimimaan, yksin kun en isoille soille uskaltais lähteäkkään ,sinne kun voi eksyä. - Ira¤
marliisi54 kirjoitti:
lakkoja ei tässä meidänkään lähiseuduilta löydy,ei ole niin suuria soita jotta löytys.
Niitä minäkin lähtisin poimimaan, yksin kun en isoille soille uskaltais lähteäkkään ,sinne kun voi eksyä.toinen jalkani upposi suonsilmäkkeeseen reittää myöten jäi saapaskin sinne:)
- marliisi54
Ira¤ kirjoitti:
toinen jalkani upposi suonsilmäkkeeseen reittää myöten jäi saapaskin sinne:)
jouduitko palailee yksisaappaisena kotia?...heh
- Karjalankägönen
Ensi kesänä kirjoitti:
perisuomalainen katteus miun kimppuun-jos työ kaikki tuletta tänne niitä marjoja ja siennii keremmään,niin miulle ei jiä mittää:)Miepä juoksuttasin teijät tuonne hetteikköiselle suolle ja jättäsin teijät sinne-ettäpähän ois rohmmuumassa miun marjoja-heh-heh,nokkijalle tiijoks-tää oli sit vitsi,suapi naurroo,ketä sattuu naurattammaan!
- Karjalankägönen
marliisi54 kirjoitti:
Mutta mikä on inhemska ?, minulle aivan vieras nimi.maku muistuttaa lähinnä punaherukkaa,mutta ei niin hapan.Entäs mesimarja-tuo luonnonmarjojen aatelliin kuuluva-herkkujen herkku.On totta,että mitä vähemmän luonnon niittyjä on,sitä vähemmän löyttyy lillukoita,mesikkaa ja myös ahomansikkaa!
- Autoileva
perisuomalainen katteus miun kimppuun-jos työ kaikki tuletta tänne niitä marjoja ja siennii keremmään,niin miulle ei jiä mittää:)Miepä juoksuttasin teijät tuonne hetteikköiselle suolle ja jättäsin teijät sinne-ettäpähän ois rohmmuumassa miun marjoja-heh-heh,nokkijalle tiijoks-tää oli sit vitsi,suapi naurroo,ketä sattuu naurattammaan!
Tulisimme muutamaksi yöksi, laitat meille siskonpedin tai telttamajoituskin käy kesällä. Jutellaan läpi yön ja nautitaan metsän antimista.
- mumsku
maku muistuttaa lähinnä punaherukkaa,mutta ei niin hapan.Entäs mesimarja-tuo luonnonmarjojen aatelliin kuuluva-herkkujen herkku.On totta,että mitä vähemmän luonnon niittyjä on,sitä vähemmän löyttyy lillukoita,mesikkaa ja myös ahomansikkaa!
mesimarja,mesikka...Tuli lapsuudesta mieleen,täällä päin Suomeahan niitä ei kasva ollenkaan.Että jos siellä teillä päin,niin niitäpä tulen minäkin keräilemään.Metsämansikoita löytyy täältäkin ,niin ja vadelmia.
- Zom
mumsku kirjoitti:
mesimarja,mesikka...Tuli lapsuudesta mieleen,täällä päin Suomeahan niitä ei kasva ollenkaan.Että jos siellä teillä päin,niin niitäpä tulen minäkin keräilemään.Metsämansikoita löytyy täältäkin ,niin ja vadelmia.
...tultava meidän mökille! Entisen mökkitien ojat tarjoavat messukkaherkkua yllin kyllin. Mesimarjan aromi on minun mielestäni kaikkein hienoin.
- Raspikurkku
Porukassa näyttää olevan kokeneita korpivaeltajia viime vuoden vaelluksilta. Ei niitä noin vaan eksytetä :-) .
- Ira¤
marliisi54 kirjoitti:
jouduitko palailee yksisaappaisena kotia?...heh
onneksi autolle ei ihan hirveä matka ollut.
- mumsku
Raspikurkku kirjoitti:
Porukassa näyttää olevan kokeneita korpivaeltajia viime vuoden vaelluksilta. Ei niitä noin vaan eksytetä :-) .
Minäkin muistan vielä sen meidän korpivaelluksen,Raspikurkku.Aika sekavat muistikuvat,mutta hyvää terapiaa se oli mielialalle.Ja siksihän sen teimmekin.Olin silloin hyvin uupunut henkisesti.Pelkäsin ihmiskontakteja,jaksoin tavata vain ihan läheisiäni.Haaveilin mennä jonnekkin korpeen,erakoksi vain belgini kanssa.Kerroin siitä palstalla ja kuinka ollakkaan,täällä olikin monia lähes samoin ajattelevia.Siitä se sitten alkoi,pitkin korpea vaellettiin,mukavaa oli.
- mumsku
Zom kirjoitti:
...tultava meidän mökille! Entisen mökkitien ojat tarjoavat messukkaherkkua yllin kyllin. Mesimarjan aromi on minun mielestäni kaikkein hienoin.
tulemmekin sitten,Zom.Olin lapsena Varpaisjärvellä isäni sukulaisissa kesää viettämässä.Siellä oli mesikoita ja heinä aikaan niin isoja metsä mansikoita,lurps,ei sellaisia enää löydy mistään.Vai muistotko kultaa ja tekee ne niin isoiksi ja maistuviksi.
- Karjalankägönen
Raspikurkku kirjoitti:
miulta riistä-suan mie eksytettyy teijät jollaa tavalla!Ja korvessa ei eksy niinkkää,kun aavalla suolla-kahtopa minnepäin hyvvääsä,joka puolella näyttää samanlaiselta.Jos en sua eksytettyy,niin kerräillään vain niitä marjoja porukassa!
- Ira¤
miulta riistä-suan mie eksytettyy teijät jollaa tavalla!Ja korvessa ei eksy niinkkää,kun aavalla suolla-kahtopa minnepäin hyvvääsä,joka puolella näyttää samanlaiselta.Jos en sua eksytettyy,niin kerräillään vain niitä marjoja porukassa!
meitä suolla eksytä,huonosti voisi käydä.
- mumsku
Ira¤ kirjoitti:
meitä suolla eksytä,huonosti voisi käydä.
tarvii ottaa kuokka mukaan.Jos kauankin siellä suolla joudutaan harhailemaan.Ojitetaan ja tehdään peltoa.
- Raspikurkku
mumsku kirjoitti:
tarvii ottaa kuokka mukaan.Jos kauankin siellä suolla joudutaan harhailemaan.Ojitetaan ja tehdään peltoa.
Alussa oli suo, kuokka ja Mumsku :-))))
- mumsku
Raspikurkku kirjoitti:
Alussa oli suo, kuokka ja Mumsku :-))))
sanotaan kuitenkin,että "ensin oli suo,kuokka ja Raspikurkku".Äläkä naurata enenpää,sanotaan että illan nauru muuttuu aamun itkuksi!
- Ira¤
mumsku kirjoitti:
sanotaan kuitenkin,että "ensin oli suo,kuokka ja Raspikurkku".Äläkä naurata enenpää,sanotaan että illan nauru muuttuu aamun itkuksi!
uskalla nauraa.Muuten eikös ne sieltä soilta turvetta kaivele?
- mumsku
Ira¤ kirjoitti:
uskalla nauraa.Muuten eikös ne sieltä soilta turvetta kaivele?
turvenaamioita iholle.Siellähän me sitten Ira suolla keräämmekin sitä.Säkeittäin ja myydään Hakaniemen torilla.
- Ira¤
mumsku kirjoitti:
turvenaamioita iholle.Siellähän me sitten Ira suolla keräämmekin sitä.Säkeittäin ja myydään Hakaniemen torilla.
voitaisiin perustaa turvenaamioita myyvä puoti,
voisin keräillä turvetta sinä voisit myydä,
ja toki siellä tarvittaisiin muutakin porukkaa
hommiin. - mumsku
Ira¤ kirjoitti:
hommiin.Kyllä minäkin haluan osallistua siihen turpeen kuokkimiseenkin suosta.Kuokitaan yhdessä ja myydään,vuokrataan myyntipaikka.Jos alkaa olla kovin tuottoisaa,palkataan lisää porukkaa.
- mumsku
mumsku kirjoitti:
Kyllä minäkin haluan osallistua siihen turpeen kuokkimiseenkin suosta.Kuokitaan yhdessä ja myydään,vuokrataan myyntipaikka.Jos alkaa olla kovin tuottoisaa,palkataan lisää porukkaa.
mainos kikka.Meillähän on sytostaatin "heleyttämät posket",narrataan,että turve ne heleytti..
- Ira¤
mumsku kirjoitti:
mainos kikka.Meillähän on sytostaatin "heleyttämät posket",narrataan,että turve ne heleytti..
hangataan jäällä poskia,että oikein punottavat
uskovat vielä turvenaamion tehoon. - mumsku
Ira¤ kirjoitti:
hommiin.ihmeen hierarkia täys.Vastaan tänne,Ira.Ei meidän tarvitse jäällä hangata poskiin punaa.Siinä turvetta kuokkiessa varmaan poskemme punoittavat.
- Karjalankägönen
mumsku kirjoitti:
tarvviitta kunttapiilun-sillä homma hoittuu noppeemmin!
- Karjalankägönen
tarvviitta kunttapiilun-sillä homma hoittuu noppeemmin!
hyvät yöt kaikille!
- Karjalankägönen
miulle poijjan anopin tekemä marja-aroniahillo.Maku hieman kitkerähkö,mut konjakki antanu siihen mukavan sävväyksen-näytti mustikkahillolta!
- tässä ja nyt
mustikoita,mansikoita,herukoita,puolukoita ja metsämansikoita,jos löytyy. Nii ja vattuja,lakkoja...nami nami. Kotimaiset omput on tosi hyviä...slurps. :P
- Ira¤
parhaimpia laatuja saa tuttavilta,kauppoihin niitä ei pahemmin tule myyntiin.
- marliisi54
Ira¤ kirjoitti:
parhaimpia laatuja saa tuttavilta,kauppoihin niitä ei pahemmin tule myyntiin.
hakemaan ensi syksynä omenia, saat ihan ilmatteeks, eri lajikkeita on useita.
Niin tietty jos nyt ylipäätään tulee omenia ,mutt muutoin joutuu yleensä viemää ylimääräisiä kompostiin. - Ira¤
marliisi54 kirjoitti:
hakemaan ensi syksynä omenia, saat ihan ilmatteeks, eri lajikkeita on useita.
Niin tietty jos nyt ylipäätään tulee omenia ,mutt muutoin joutuu yleensä viemää ylimääräisiä kompostiin.herkullisia omenoita.Syksyisin eläm melkein omenoilla.Ulkolaisiin omenoihin ei saa makua.
- anopinkarkottaja
Tein siitä anopille kiisseliä ja ei ole käyny senjälkeen. Tuo ukkoni on vähä vihanee siitä.en ymmärrä mix on kun se anoppi on niin rikas. en sunnuntaina hauratahan
- minä selvisin
pelekällä sakoolla kun oon syyntakeeton. no maksan ne sakoot siitä perinnöstä kun tuo ukkoni on sen ainoo kakru.polliisi vaan nauro ja sano syöttäväsä sammaa omalle anopilleen. annoon sille reseetin
- on poliisi
minä selvisin kirjoitti:
pelekällä sakoolla kun oon syyntakeeton. no maksan ne sakoot siitä perinnöstä kun tuo ukkoni on sen ainoo kakru.polliisi vaan nauro ja sano syöttäväsä sammaa omalle anopilleen. annoon sille reseetin
ovesi takana soitinpäivystykseen ja lupasivat hoitaa asian.eib murhasta niin vaan selviä sekin tappajab
- ole aikaa
on poliisi kirjoitti:
ovesi takana soitinpäivystykseen ja lupasivat hoitaa asian.eib murhasta niin vaan selviä sekin tappajab
puuttua tollasiin huumorijuttujen tutkimisiin. Muista samalla ilmoittaa omat tekemisesi poliisilleb.
- Karjalankägönen
on poliisi kirjoitti:
Iänkaiken on näsiällä hoijettu riistautissii-sen takkii tää näsiä kulukkoo nimellä "riienmarja"!Jos hiän anopilttaan riien paranti näillä marjoilla,niin hittojako sie siihen polliisit sotket?Sehän olj tää anoppi komissaarin vaimo!
syönyt ihan urakalla marjoja aika pitkän aikaa.
Ei kuule pääse suomen metsissä karhut apajille , meikäläinen syö marjat niiden nenän edestä...yritän vaan olla varovainen, että en osu emon ja poikasten väliin.. joskus tuntuu, että en ihan onnistu siinä.....,
Niinhän sitä sanotaan, että kun menet sutta pakoon, niin karhu tulee vastaan....:)
Kaikki kunnioitus aprikoosin siemeniä kohtaan, mutta jos ne olis niin tehokas lääke niin ne olis reseptillä!!!!!- tässä ja nyt
saa syödä,mitä haluaa. Ai sinäkö se veit mein mustikat tuosta mettästä viime kesänä? murr murr.. ;)
tässä ja nyt kirjoitti:
saa syödä,mitä haluaa. Ai sinäkö se veit mein mustikat tuosta mettästä viime kesänä? murr murr.. ;)
karhun kuteet päällä, kun siellä puiden välissä näkyi jotain liikkuvaa ja samanlainen murina kuului kun toss tektissäkin.Jos se olis ollu Pörrö niin se olis sanonut miau.
- tässä ja nyt
seija1944 kirjoitti:
karhun kuteet päällä, kun siellä puiden välissä näkyi jotain liikkuvaa ja samanlainen murina kuului kun toss tektissäkin.Jos se olis ollu Pörrö niin se olis sanonut miau.
pörrö ei osaa murista,se vaan kurisee. ;)
- Ira¤
tässä ja nyt kirjoitti:
pörrö ei osaa murista,se vaan kurisee. ;)
Pörrö,ja veikeä.
- Elisama
Kyllä kyllä kotimaiset marjat ovat todella hyviä moneen vaivaan ja vaivan ehkäisyyn.
Marja-Aronian marja on yksi sellainen joka kannattaa huomioida.
Uusimpien tutkimusten mukaan se on tyrninveroinen.
Sehän ei kyllä ole lähtöisin Suomesta mutta nyt kasvaa täällä jo niin paljon että voi sanoa kotimaiseksi.- marjoja ole
ees olemassa taas sinäkeksit omiasi
- sattuikaan
marjoja ole kirjoitti:
silmiin resepti jossa käytetään marjoja joita ei kuulemma ole sitten olemassakaan:
Marja-aronia viinihyytelö
3 dl marja-aronia mehua
2 dl punaviiniä
500 g hillosokeria
Laita mehu, viini ja sokeri kattilaan. Kuumenna vähitellen koko ajan sekoittaen.
Keitä hiljalleen 5-10 minuuttia. Jäähdytä hetkisen, silloin tällöin sekoittaen.
Säilö pieniin purkkeihin.
Jäähdytä ja säilytä viileässä. marjoja ole kirjoitti:
marja-aronioita, vai meinasikko että se Marja-Aronia on jonkun hienon naisen kaksosanen sukunimi....
- variksenmarjoja?
Voiko niitä syödä, miten laitettuna?
- niitä syö
variksetkaan paitsi se yks hiihtäjä
- Raspikurkku
Tehdään hilloa ja mehua. Monesti käytetään jotain toista marjaa mukana koska kaarnikan oma maku on varsin mieto.
Sininen juoma
1 l variksenmarjoja eli kaarnikoita
2½ dl mustikoita
2 l vettä
3 dl sokeria
½ tl sitruunahappoa
1/3 tl hiivaa
Keitä marjoja vedessä noin 10 minuuttia. Siivilöi marjat pois ja lisää sokeri sekä sitruunahappo. Lisää hiiva, kun neste on kädenlämpöistä. Jätä seos huoneenlämpöön kahdeksi vuorokaudeksi. Pullota juoma ja vie kylmään. Juoma on valmista seuraavana päivänä. - Ira¤
Raspikurkku kirjoitti:
Tehdään hilloa ja mehua. Monesti käytetään jotain toista marjaa mukana koska kaarnikan oma maku on varsin mieto.
Sininen juoma
2½ dl mustikoita
2 l vettä
3 dl sokeria
½ tl sitruunahappoa
1/3 tl hiivaa
Keitä marjoja vedessä noin 10 minuuttia. Siivilöi marjat pois ja lisää sokeri sekä sitruunahappo. Lisää hiiva, kun neste on kädenlämpöistä. Jätä seos huoneenlämpöön kahdeksi vuorokaudeksi. Pullota juoma ja vie kylmään. Juoma on valmista seuraavana päivänä.olisi hyvä maistaa joskus,ei varmasti yhtään hassumpaa.
- Karjalankägönen
voi syyvvä ihan semmosennaan-maku on tosi mieto ja siemen marjankokkoon nähe iso!Mut mie oon laittanu muihen marjjoin sekkaan mehustuksen yhtteyvessä ja variksenmarjamehu anttaa esim.mustakerukkaviinille kaunniin värin!
- mumsku
Raspikurkku kirjoitti:
Sininen juoma
2½ dl mustikoita
2 l vettä
3 dl sokeria
½ tl sitruunahappoa
1/3 tl hiivaa
Keitä marjoja vedessä noin 10 minuuttia. Siivilöi marjat pois ja lisää sokeri sekä sitruunahappo. Lisää hiiva, kun neste on kädenlämpöistä. Jätä seos huoneenlämpöön kahdeksi vuorokaudeksi. Pullota juoma ja vie kylmään. Juoma on valmista seuraavana päivänä.vielä,kun olin lapsi.Kovasti varoiteltiin syömästä variksenmarjoja,että olisivat myrkyllisiä.Ja tottakai uhmasimme ja maistelimme emmekä saaneet mitään myrkytys oireita.
- postuumi
Raspikurkku kirjoitti:
Sininen juoma
2½ dl mustikoita
2 l vettä
3 dl sokeria
½ tl sitruunahappoa
1/3 tl hiivaa
Keitä marjoja vedessä noin 10 minuuttia. Siivilöi marjat pois ja lisää sokeri sekä sitruunahappo. Lisää hiiva, kun neste on kädenlämpöistä. Jätä seos huoneenlämpöön kahdeksi vuorokaudeksi. Pullota juoma ja vie kylmään. Juoma on valmista seuraavana päivänä.täällä rannalla marjoo enemmän toi tyrni ja maailman ihanimman jälkkärin saa kolmesta pakastetusta tyrnijääkuutiosta, puolesta desistä hienoa sokeria, puolesta litrasta vettä ja pikkaisesta ropsauksesta perunajauhoa. Terveellisyydestä en tiedä, mutta on älyttömän hyvää!
- tässä ja nyt
Raspikurkku kirjoitti:
Sininen juoma
2½ dl mustikoita
2 l vettä
3 dl sokeria
½ tl sitruunahappoa
1/3 tl hiivaa
Keitä marjoja vedessä noin 10 minuuttia. Siivilöi marjat pois ja lisää sokeri sekä sitruunahappo. Lisää hiiva, kun neste on kädenlämpöistä. Jätä seos huoneenlämpöön kahdeksi vuorokaudeksi. Pullota juoma ja vie kylmään. Juoma on valmista seuraavana päivänä.että variksenmarja on myrkyllinen. No näin vanhaks piti ellää,että korjautui tuokin tieto. :)
- Ira¤
tässä ja nyt kirjoitti:
että variksenmarja on myrkyllinen. No näin vanhaks piti ellää,että korjautui tuokin tieto. :)
varotettiin syömästä variksenmarjoja.
- eripuolella
Ira¤ kirjoitti:
varotettiin syömästä variksenmarjoja.
suomea, niin kuin käsitän teidän asuvan on lapsia varoitettu myrkyllisyydestä
Tulee mieleen,mistä tämä variksenmarjojen myrkyllisyyden pelko on saanut alkunsa?
Minuakin varoitettiin ettei saa syödä.:)) - tässä ja nyt
eripuolella kirjoitti:
suomea, niin kuin käsitän teidän asuvan on lapsia varoitettu myrkyllisyydestä
Tulee mieleen,mistä tämä variksenmarjojen myrkyllisyyden pelko on saanut alkunsa?
Minuakin varoitettiin ettei saa syödä.:))Pitäis kysyä vanhemmalta väeltä.
- Ira¤
tässä ja nyt kirjoitti:
Pitäis kysyä vanhemmalta väeltä.
kun kielon"marjoja"pelkäsivät?
- tässä ja nyt
Ira¤ kirjoitti:
kun kielon"marjoja"pelkäsivät?
Ettei vaan saan mitään myrkytystä vahingössakaan.
- Karjalankägönen
tässä ja nyt kirjoitti:
Pitäis kysyä vanhemmalta väeltä.
nuista variksenmarjosta,niin äiti sano,jotta mittee ne semmoset on?Mie sit selittämmään,jotta niitä samoja,joita toiset sannoo sianpuolukaks,niin äiti sano,jotta iänkaikenhan nuita on syöty,niin immeiset kun elukatkkii!
- sianpuolukka
nuista variksenmarjosta,niin äiti sano,jotta mittee ne semmoset on?Mie sit selittämmään,jotta niitä samoja,joita toiset sannoo sianpuolukaks,niin äiti sano,jotta iänkaikenhan nuita on syöty,niin immeiset kun elukatkkii!
ovat kylläkin kaksi aivan eri marjaa, höpö-höpö, taas!
- Karjalankägönen
sianpuolukka kirjoitti:
ovat kylläkin kaksi aivan eri marjaa, höpö-höpö, taas!
sen tiijjän,mut pentuna ei tietty-lillukoitakkii myö pennut sanottii pikkukirsikaks!
- mustamarja
sen tiijjän,mut pentuna ei tietty-lillukoitakkii myö pennut sanottii pikkukirsikaks!
tätä mustikan näköstä isompaa ja pitemmässä varvussa kasvavaa marjaa olen kuulut sanottavan sianpuolukaksi miedon makuinen. Minä en ole variksenmarjaa syönyt vaikka niitä on runsaasti nyt niitä ostetaankin teollisuudelle. Meille tuli kerran eteläsuomalaisia marja-aikana ja tuli puheeksi variksenmarjat he kertoivat niiden kohottavan mieskuntoa, mutta täällä maalla yritetään pärjätä tavallisella kunnolla.
Myrkyllisiä metsämarjoja ovat ainakin kielo, oravanmarja se pieni punainen, tuomenmarja ja sitten järvenrannalla punanen isompi kuin puolukka en tiedä nimeä - Ira¤
mustamarja kirjoitti:
tätä mustikan näköstä isompaa ja pitemmässä varvussa kasvavaa marjaa olen kuulut sanottavan sianpuolukaksi miedon makuinen. Minä en ole variksenmarjaa syönyt vaikka niitä on runsaasti nyt niitä ostetaankin teollisuudelle. Meille tuli kerran eteläsuomalaisia marja-aikana ja tuli puheeksi variksenmarjat he kertoivat niiden kohottavan mieskuntoa, mutta täällä maalla yritetään pärjätä tavallisella kunnolla.
Myrkyllisiä metsämarjoja ovat ainakin kielo, oravanmarja se pieni punainen, tuomenmarja ja sitten järvenrannalla punanen isompi kuin puolukka en tiedä nimeäon hyvän makuinen marja,vaikka kaikki marjathan maukkaita ovat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1202610- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821179