Uskonnonopetusta tarvitaan

Samaa mieltä

15

1065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Free your mind

      Itse en ole edes lapsena uskonut minkään uskonnon oppeihin enkä mihinkää jumalaan, mutta koska vanhempani kuuluivat perinteen vuoksi kirkkoon, jouduin käymään uskonnontunneilla vastoin tahtoani ja maailmankatsomustani. Ja esim. yläasteella uskonnonopettajanani toimi fundamentalistiuskovainen nainen, jonka opetuksesta 95% oli silkkaa käännytysyritystä ja muiden kuin uskovaisten ihmisten mustamaalaamista. Kaipaamani läpileikkaus maailman uskonnoista ja niiden historioista jäi opettamatta, paitsi tietysti kristinuskon osalta.

      Ja mitä tulee ministerin perusteluihin, en löydä millään yhtään järkisyytä. Pikemminkin minua huolettaa se, että lapselle/nuorille vielä nykyaikanakin pyritään ohjelmoimaan maailmankatsomus uskonnonopetuksella. Myös heillä on mielestäni pitäisi olla tässä asiassa uskonnonvapaus.

      Omat lapseni ovat saaneet tutustua vapaasti uskontoihin, enkä sitä jatkossakaan heiltä tule kieltämään, mutta kaikenlaiselta järjestelmällisiltä aivopesuyrityksiltä (mm. uskonnonopetukselta) tulen heitä varjelemaan.

      • Poison.

        Tietääkseni mm. Yhdysvalloissa on uskonnonopetus sekä maantieto valinnaisia aineita. Seurauksena se, että suuri osa jenkeistä eivät löydä edes omaa maatansa maailman kartalta, fundamentalistiset uskonlahkot rehottavat ja tietämys muista uskonnoista (tai edes siitä omasta) on heikkoa.

        Uskonnonopetus on erityisen tärkeää tänä päivänä, jolloin uskonnollinen fundamentalismi on nousussa ja vaikuttaa merkittävästi maailman politiikkaan. Ihminen ei kykene käsittelemään ympäristöään täydellisesti, ilman riittävää tietoa uskonnoista. Ne ovat vaikuttaneet (ja vaikuttavat) historiaan, kulttuuriin, politiikkaan, ihmisten välisiin suhteisiin ja jokapäiväiseen elämään. Uskontojen riittävä tuntemus kuuluu yleissivistykseen, sitä ei missään nimessä tule poistaa kouluista.

        Sen sijaan, tulisi siirtyä kaikille yhteiseen (luonnollisesti täysin tunnustuksettomaan) uskonnonopetukseen, joka käsittelee uskontoja monipuolisesti nykyisen ev.lut. tuputuksen sijaan (tosin parannuksia viime vuosina on ilmeisesti tässäkin tapahtunut). Tämä myös poistaisi tarpeen järjestää erillistä opetusta eri uskontokuntiin kuuluville.


    • Kössönöm

      on tiedon jakamista varten. Siellä pitää myös kannustaa tiedon etsimiseen ja kriittiseen ajatteluun. Uskonnot eivät kuulu kouluun.

      • siitä opetuksessa on kysymys

        Uskonnonopetus on juuri tiedon jakamista ja arvokeskustelua. Ja juuri siksi uskonnonopetus on tarpeen, uskonto ei saa olla tabu. Sitä voi tutkia, uskontojen ajatuksia vertailla ja suhteuttaa omiin ajatuksiin. Uskonto on kulttuurin ydintä ja yhtään uskonnotonta kulttuuria ei tunneta. Kannattaa tutustua siihen, mitä uskonnonopetus on tänään!


    • Hessu Hopo

      Tarvitaan järkevää uskonnonopetusta että nuoret oppivat ymmärtämään mitä kaikkea uskonnon nimissä voikaan tuputtaa.

      Onneksi nuoriso on kapinallista. Järki voittaa edes joskus.

    • tarpeellista

      Ilmaisu "uskonnon opetus" pitää korvata sanoilla "uskontojen opetus", jotta aineesta saadaan objektiivinen ja yleiskattava.

      Tunnustuksellisuus pitää myös karsia sataprosenttisesti pois niin, että ala-asteella tädit eivät höpöttelisi jeesusjuttuja pilteille eivätkä lahkolaisopettajat (lestadiolais-, helluntailais- jne) tunkisi omia dogmejaan ylemmillekään luokille.

      Vasta sitten, kun nuo ehdot ovat toteutuneet, voidaan elämänkatsomustieto lopettaa tarpeettomana ja siirtää kaikki oppilaat yhden ja saman, aidosti tunnustuksettomaan tietoon pohjautuvan aineen opiskelijoiksi.

      • Break

        Minustakin on täysin käsittämätöntä, koulun ainoa oppiaine, jossa käsitellään maailmankatsomuksellisia ja arvo aiheita, asetetaan oppilaat heti alkuun eriarvoiseen asemaan. Ilmeisestikin lakikin jo määrää, että uskonnon opetus ei saa olla tunnustuksellista. Miksi siis opetuksen sisältö ei voisi olla aidosti neutraalia siten, että kaikki lapset voisivat osallistua samaan opetukseen?

        Uskonnoilla on suuri vaikutus maailmassa, joten uskonnoista ja muistakin maailmankatsomuksellisista asioista pitää puhua koulussa. Oppiaineen nimi voisi kyllä minustakin olla jokin muu kuin uskonto.


      • Break
        Break kirjoitti:

        Minustakin on täysin käsittämätöntä, koulun ainoa oppiaine, jossa käsitellään maailmankatsomuksellisia ja arvo aiheita, asetetaan oppilaat heti alkuun eriarvoiseen asemaan. Ilmeisestikin lakikin jo määrää, että uskonnon opetus ei saa olla tunnustuksellista. Miksi siis opetuksen sisältö ei voisi olla aidosti neutraalia siten, että kaikki lapset voisivat osallistua samaan opetukseen?

        Uskonnoilla on suuri vaikutus maailmassa, joten uskonnoista ja muistakin maailmankatsomuksellisista asioista pitää puhua koulussa. Oppiaineen nimi voisi kyllä minustakin olla jokin muu kuin uskonto.

        Tietenkin jos joillakin tahoilla on tarkoitus luokitella ihmiset maailmankatsomuksensa mukaan eri kasteihin, niin silloinhan uskonnonopetuksen jatkaminen nykyisellään puolustaa paikkaansa. Yhteiskunnassamme elää edelleen aika voimakkaana mielikuva kunnon kristitystä ja hulttio uskonnottomasta. Tämän mielikuvan ylläpitämiseksi tarvitaan tietenkin pienestä asti tehty aivopesu. Eri asia onkin sitten tarvitseeko tätä jaottelua hyväksyä ja toisaalta tapahtuuko tämä tietoisesti ollenkaan. Asiasta pitäisi ilmeisesti keskustella julkisuudessa avoimemmin.


    • hihhuli

      Muutenhan immeiset ajattelisivat itse, ja sittenhän niitä ei pitäisi enää kukaan hallinnassa....?

    • AnonymousAtheist

      Olen samalla kannalla monen muun tänne kirjoitelleen henkilön kanssa siitä, että niin terminä kuin sisällöltään uskonnonopetus tarvitsee vielä muokkausta. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että uskontojen ja niiden vaarojen tunteminen edesauttaa ihmistä tekemään järkeviä ja vastuullisia ratkaisuja elämässään. Tässä valossa suhtaudun positiivisesti uskonnon opetukseen. Rohkenen tosin huomauttaa, että uskontojen opettaminen on silkkaa uskontojen historiaa yhdistettynä jonkinlaiseen moraali- ja etiikkaoppiin. Ehdotankin, että uskonnon opetus lakkautetaan ja uskontojen historiaa käsiteltäköön historian tunneilla ja etiikkaa ja moraalia erillisenä aineena.

      • ehdotuksia.

        "Ehdotankin, että uskonnon opetus lakkautetaan ja uskontojen historiaa käsiteltäköön historian tunneilla ja etiikkaa ja moraalia erillisenä aineena."

        Tässäkin ehdotuksessa on järkeä. Käsitelläänhän historian opetuksessa kunkin aikakauden talouselämää, kulttuuria ja muita sen kaltaisia osa-alueita, jotka kuuluvat yhteiskunnnan jokapäiväiseen elämään. Samalla tavalla uskonnot ovat yksi ilmiö yhteiskunnassa ja ne sopivat samalla lailla käsiteltäväksi.

        Jokaista lahkoa ja suuntausta maailmanhistorian ajalta tai meiltä Suomestakaan ei ole tarpeellista esitellä tuntikaupalla. Luonnonuskonnot ovat paljolti samanlaista sisällöllisesti, Kreikan ja Rooman pääjumalia ei ole tarve osata ulkoa toisilleen vastinpareina. Maailman suuret uskonnot nykypäivänä tarvitsevat hieman vahvemmasti painotetun arvon, mutta ei niidenkään parissa tarvitsisi kauan nyhjätä.

        Uskontojen sisällöt voidaan tiivistää hyvinkin lyhyiksi periaatteiksi. Historianopetuksen yhteydessä pääpaino siirtyisi sisällöstä automaattisesti uskontojen merkitykseen ja vaikutuksiin kyseisellä aikakaudella. Se on paljon tähdellisempää tietoa kuin intialaisten jumalien käsiparimäärän tunteminen tai apostolien nimien luettelointi.


    • uskotontyyppi

      Olen itse vielä koululainen ja menetin uskon Jumalaan pelkästään uskonnon opetuksen takia. En siis puhu palturia. Uskonto vois olla pakollinen ensimmäisellä luokalla ja sen jälkeen oppilas päättäisi tahtooko oppia uskonnosta lisää vai ei, sitten ylä-asteella kysyttäis taas sama kysymys. Sarkomaa ei oo kyselly oppilailta mitään, vaan on saanut aika oudon idean.

    • Eestifani77777777

      Miettikääs tätä jos kaikki jotka on jonkilaista tunnuksellista uskonnon opetusta silloinhan Aidosti tunnustukselliset Kristityv voisi vaatia myös, että kalevala pois äidinkielen tunnilta sillä se liittyy läheisesti shamanismiin.
      Evoluutioteoria - opetus pitäis kieltää jäis aika vähän aineita kouluun (Äidinkieli - mattikka ja liikunta ) olisi siinä tapauksessa kaikki tunnuksettomat aineet.

      Niin ja oletteko te tienneet sellaista asiaa uskonto on jonkin kaavojen suorittamista mutta usko on henk.koht. uskomista Jeesuksen Kristukseen Jumalan poikana ja ainoana pelastajaan ja vapahatajaan ja pyrkiä seuraamaan Raamatun neuvoja.

      Ajatelkaas jos ei ole liikennesääntöjä liikenteessä eikä tietäis liikennemerkkien merkitystä vain kehitttelee niille mielivaltaisia merkityksiä esim. suojatien merkki joku uusavuton aatteelee jaaha pysäytän auton tähän tässä pitää ilmeisesti kävellä edestakaisn lähimmän käveliijän kanssa käsikädessä ei ei niin vaan tosiaan Raamattu tulisi olla tunnustaville kristityille Kartta ja liikennesäännöt eli sama kuin liikennesäännöt ovat kaikille niitä kuuliaisesti noudatteliville.

      Niin ja vastaakaas mulle muutamaan kysymykseen te jotka väitätte että ei Jumalaa ole olemassa jos häntä ei ole olemassa niin eihän teidän silloin tarvitsisi häntä kieltää.

      Niin ja näyttäkääs mulle sähkö ... joo ensimmäisenä te sanotte kato lamppua, jossa on valo. Joo oon katsonut näen valon en sähköä. 2. ehdotus voi tietenkin on se, että liitä joku sähköjohto toiseen jossa kulkee virta niin olen nähnyt liitettävän ko. sähköjohdon kun katsoin sitä näin sähkön synnyttämiä kipinöitä, mutta en itse sähköä 3. ehdotus olisi tällainen kapistus jonka kulkee hevos taio lehmiaitauksen ympärillä sähköistetty lanka (eli paimenpoika) niin että koske siihen joo oon pikkupoikana koskennu siihen, mutta silloinkaan en nähnyt sähköä vaan koin eli tunsin sen. Miten olette varmoja, että sähkö on olemassa kun sitä ei ole kukaan nähnyt.

      Jos te ette usko, että Jumala on olemassa vaikka häntä ei näy, niin mites siihen sähköön on niin helppo uskoa ???

      • kysyn sinulta..

        En ole nähnyt:
        -New Yorkia
        -Sinivalasta
        -Tarja Halosta
        -jne

        Noista em. on minulle esitetty aika vedenpitävät todisteet. Siksi uskon niiden olemassaoloon. Jumalasta on vain epäloogisia ihmisten kertomuksia.

        Uskon, että musiikkia on olemassa, vaikka en näe sitä.


      • ..enpä kysynyt
        kysyn sinulta.. kirjoitti:

        En ole nähnyt:
        -New Yorkia
        -Sinivalasta
        -Tarja Halosta
        -jne

        Noista em. on minulle esitetty aika vedenpitävät todisteet. Siksi uskon niiden olemassaoloon. Jumalasta on vain epäloogisia ihmisten kertomuksia.

        Uskon, että musiikkia on olemassa, vaikka en näe sitä.

        yhtikäs mitään :)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2523
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      66
      2328
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2031
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1648
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1403
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1393
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe