SAME Silwer W100

Arska

Hei kertokaa, kuka tietää. Tekeekö tuollaisella SAMELLA mitään. Tarve olisi tehdä talvella vähän lumitöitä, eli etukuormaaja pitäisi tietysti olla, sekä kesäisin vähän maanviljelystä "harrastaa": muutama hehtaari viljaa sekä heinää. Eli tarve ei ole mihinkään raskaaseen ammattikäyttöön. Mikä on laatu verrattuna toisiin vaihtoehtoihin, eli CASE CX 90-100 tai CS94 ??

27

10653

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juxu

Ei käsittääkseni ole hassumpi kone. Varaosapuoli, samaten kuin myynti menossa Yrittäjien maataloudelle. Casen k.o. mallit ovat tuotannosta poistuneita CX:ää sittenkin oli vain vähän aikaa ja laadusta en osaa sanoa. CS:t ovat kuuleman mukaan laadukkaita, vaikkakin harvinaisia koneita. Itse kyllä ottaisin rohkeasti sen Samen, noista vaihtoehdoista!

• Arska

Entä, jos -01 SAMEA vertaa -93-95 Jontikkaan tai Valtraan? Ovat liki 10 v vanhempia ja ainakin tuplamäärä tunteja mittarissa. Ostohinta lienee kuitenkin samalla tasolla.

• Juxu
        Arska kirjoitti:

Entä, jos -01 SAMEA vertaa -93-95 Jontikkaan tai Valtraan? Ovat liki 10 v vanhempia ja ainakin tuplamäärä tunteja mittarissa. Ostohinta lienee kuitenkin samalla tasolla.

..vaan! Samehan on vanha traktorinvalmistaja ja varmasti yhtä luotettava kuin nuo vaihtoehdot

• EX Samemies
        Juxu kirjoitti:

..vaan! Samehan on vanha traktorinvalmistaja ja varmasti yhtä luotettava kuin nuo vaihtoehdot

Missäpäin toi Same myynnissä? Ettei vaan ois meikäläisen vanha, se yksilö ainakin on täys susi. Mitä ihmeellisempää vikaa uudesta asti, vähän yli 4000 tuntia ehdin sillä ajaa, kunnes reilu vuosi sitten vaihdoin portaattomalla askilla olevaan 6420 Jonnuun. Joku onneton sen oli ostanu johkin pohjanmaan suuntaan, mut ettei ois uudestaan myynnis.

• Arska
        EX Samemies kirjoitti:

Missäpäin toi Same myynnissä? Ettei vaan ois meikäläisen vanha, se yksilö ainakin on täys susi. Mitä ihmeellisempää vikaa uudesta asti, vähän yli 4000 tuntia ehdin sillä ajaa, kunnes reilu vuosi sitten vaihdoin portaattomalla askilla olevaan 6420 Jonnuun. Joku onneton sen oli ostanu johkin pohjanmaan suuntaan, mut ettei ois uudestaan myynnis.

Eli yksi puolesta ja yksi vastaan. Eikö kellään muulla ole antaa mitään neuvoa? Millaisia vikoja ex Samemiehellä muuten koneessa oli?

• EX Samemies
        Arska kirjoitti:

Eli yksi puolesta ja yksi vastaan. Eikö kellään muulla ole antaa mitään neuvoa? Millaisia vikoja ex Samemiehellä muuten koneessa oli?

Joo, ei Same sinänsä traktorina välttämättä huono ole, ohjaamo on hyvä ja moottori pirteä ja melko vääntäväkin, mulle kai vaan sattu huono yksilö, heti alkajaisiks uutena peräöljyt kiehuivat aina vähänkin pidemmässä maantieajossa tai voimanottokäyttöisen koneen käytössä, syyksi paljastui liian ahtaista palikoista kasattu etukuormaimen hydrauliikka, hydrauliikan muutostöiden jälkeen tämä vaiva ainakin väheni, tosin kyllä se perä edelleenkin melko kuumana kävi, mutta ei enää kiehunut.

Seuraava vaiva, todennäköisesti seurauksena edellisestä, oli pikavaihteen akselin katkeaminen, kesken maanajon traktori vaan pysähtyi, koko laatikko piti purkaa osiks että sai vaihdettua, tämä remontti kesti yli 2 kuukautta, kun odoteltiin osaa italiasta, tuli väärä osa, ja taas odoteltiin....

Onneks oli takuu voimassa, ja Kesko antoi toisen koneen tilalle remontin ajaksi.

Sitten etuakselin tasauspyörästö poiki monta kertaa, jostain käsittämättömästä syystä lukon hammaspyörien akselin toisen pään kiinnityskorvakkeen reikä oli porattu vähän väljäksi, eli akseli pääsi vähän nitkumaan, ja väsyttyään katkesi, ja pätkä meni aina ison lautaspyörän ja pienen kartiopyörän väliin, seurauksena äkkipysäys, kerran täydessä vauhdissa maantiellä.
        Huoltomieskin ihmetteli asiaa,ensimmäisen kerran tilattiin uus kiinnityskorvakekin, kun epäiltiin valmistusvirhettä, mutta samanlainen se varaosakin oli.

Nostolaitteen boksi pimeni sit kerran,ja uus maksoi yli 2000 €, eli aika kallis.

Tossa noi enemmät ongelmat mitä on jääny mieleen, jotain pikkujuttuja oli muitakin, mutta ne oli enemmän sellaisia tavanomaisia vikoja, joista ei viitsi suurta numeroa tehdä.

Mutta mulla etukuormaintraktori on suht raskaassa käytössä ympäri vuoden, jos käyttä kevyempää, niin kyllä tommonen Same sinänsä on ihan harkinnanarvoinen kone, ainakin jos hinta on sama kun 10 vuotta vanhemmissa ja puolet enemmän ajetuissa Deeressä tai Vallussa, kyllä niihinkin on takuuvarmasti remonttia tulossa, ja hyvällä tuurilla Samessa ei ole juuri mitään.

• on...
        Arska kirjoitti:

same silver 100-6,eikä siinä kyllä ole ollut mitään häiriöitä,nelivedon merkkivalo on ainut mikä joskus palaa tai ei pala..nostolaiteen käyttö on mekaaninen,en sitten tiedä niistä sähkötoimisista ja niiden toiminnasta..Mutta olempa kuullut kalllimpienkin traktorien ongelmista näissä elektroniikkasysteemeissä..Omallani ajettu 3000h.

• Arska kirjoitti:

Tutulla on isompi silver 110. Tuo ex Samemiehen mainitsema nostolaitteen hallintaboksi meni siitäkin jotain käytössä tulleita pikkuvikoja ollu. Varmastikin samaa tasoo luotettavuus muiden merkkien kanssa. Kevyessä käytössä kestää nätisti.

Tekniikan puolella sen mekaanisen suunnanvaihdon synkron kuluminen alkaa haitata jossain vaiheessa, taitaa yksilöstäkin riippua millo rupee rutiseen.

Niin, eikös näissä joissain ollu alimitoitettu peräöljyn lauhdutin, jonka Kesko vaihtoi takuuna isompaan?

• on same
        Arska kirjoitti:

uutena ostin -01 kuormaajallaQ-970.3800 ajettu .ei ole ollut vikoja. uutena kirittin pikavaihteenletku takuuna,ilma ongelmia ollut viallisesta suodattimestajohtuen kerran.

• sameksi
        Arska kirjoitti:

mulla on kolme samee ja ne kaikki pelaa ihan moitteettomasti. on ihan
        luotettava merkki

• Juxu

..tulin sille mielelle, että osta vain se Case..

• Arska

Älä nyt, mikä sai mielipiteesi noin muuttumaan. Kävin tänään koeajamassa SAMEA, tunteja vähän reilut 2000 h ja ainakin minun mittapuuni mukaan ihan "käteenkäypäinen" peli. Vähän kyllä epäilyttää tuo Italian poikien elektroniikan paljous ja sen toimintavarmuus, mutta niinhän se taitaa olla nykyään kaikissa traktoreissa, että kaikki toimii sähköllä... Vaihteitakin oli 60 60, mutta vähän nihkeästi vaihtuivat, liekö syynä kylmät öljyt, vai kuuluuko se ollakin niin.

• Juxu
        Arska kirjoitti:

Älä nyt, mikä sai mielipiteesi noin muuttumaan. Kävin tänään koeajamassa SAMEA, tunteja vähän reilut 2000 h ja ainakin minun mittapuuni mukaan ihan "käteenkäypäinen" peli. Vähän kyllä epäilyttää tuo Italian poikien elektroniikan paljous ja sen toimintavarmuus, mutta niinhän se taitaa olla nykyään kaikissa traktoreissa, että kaikki toimii sähköllä... Vaihteitakin oli 60 60, mutta vähän nihkeästi vaihtuivat, liekö syynä kylmät öljyt, vai kuuluuko se ollakin niin.

Itse olen ajellut Caseilla niin vaivattomasti ja nämä kun kertoivat noista "Fiat"-mallin (hlöauto)ongelmista. Ei niin pahaa, mutta aina jotakin

• Juxu
        Juxu kirjoitti:

Itse olen ajellut Caseilla niin vaivattomasti ja nämä kun kertoivat noista "Fiat"-mallin (hlöauto)ongelmista. Ei niin pahaa, mutta aina jotakin

Alkuperäinen näkemykseni perustui erään tutun lausumaan koneistaan (kaksi Samea), ei ollut mitään moittimista. Olen koeajanut itsekin taannoin, kun vaihdoin konetta. Oli aivan käteenkäypänen. Vaihteisto oli pienillä väleillä, mutta arvelin, että sille kyllä tottuu ja käytännössä vaihteet voivat olla hyvinkin lupsakat!

• hydrive

Itselläni on kokemusta Lamborghini 950 joka vastaa Same Silver W95:sta. Se on toiminut luotettavasti ja on polttoaine taloudellinen. Vaihteet vaativat ehkä hieman tottumista mutta ovat sitten kyllä ihan liukkaat käyttää. Ohjaus on nopea ja vahva sekä kääntöympyrä pieni. Itse olen käyttänyt konetta sekalaiseen maatalous ajoon sekä lumiurakointiin, johon se mielestäni soveltuu erinomaisesti juuri näppäryytensä ansiosta. Ps. uskomattoman hyvä lähtemään käyntiin -15c eikä tarvitse edes vielä hehkuttaa..

• ljnfoinao

on same kyllä polttoaineen suhteen mutta kai senkin syömään saa kun syöttöä lisää..
      Todelliset nelipyöräjarrut,pyörähtelee todella liukkaasti vaikka paikallaan näin talvella jos neliveto on päällä..
      Vaihteet on vähän tahmealiikkeiset mutta nekin ajan kanssa paranee.

• P.Ölvästi

hiukka varovainen jos laittaa kuormaimen. Samen etuperä kun on hieman hentoinen sieltä sisuksistaan. Voi pettää kuormainkäytössä jos teet muutakin kuin lumitöitä ;-)

Niin, ja askimurheita niissä kanssa ollu. Ohjekirjan ohje, joka kieltää pikkuvaihteilla vedättämisen, kannattaa ottaa todesta. Joskaan se ei ehkäise pääakselin katkeamis ongelmaa. Muutenhan toi on ihan mukava peli. Ohjaamo on mukava ja kone näppärä. Lumitöihin ainakin itse harkitisisin koska ko koneita saa halvalla.

• Arska

Kyllä se nyt näyttää siltä, että uskaltaa Samen ostaa. Vielä, kunhan saa hinnan säädettyä kohdalleen. Kerron kyllä kokemuksista, toivottavasti hyvistä, kunhan niitä tulee. Kiitokset kaikille vastanneille. P.S. Jos jollain vielä jotain lisättävää, niin kerro kiireesti.

• hydrive
        Arska kirjoitti:

Kyllä se nyt näyttää siltä, että uskaltaa Samen ostaa. Vielä, kunhan saa hinnan säädettyä kohdalleen. Kerron kyllä kokemuksista, toivottavasti hyvistä, kunhan niitä tulee. Kiitokset kaikille vastanneille. P.S. Jos jollain vielä jotain lisättävää, niin kerro kiireesti.

Vai Samessa heppoinen etuperä..Ne joilla on Same etukuormaaja traktorina ovat kyllä pitäneet etupäätä kestävänä ja eikä se etupää ihan rimpulan näköinen olekkaan.

• P.Ölvästi
        hydrive kirjoitti:

Vai Samessa heppoinen etuperä..Ne joilla on Same etukuormaaja traktorina ovat kyllä pitäneet etupäätä kestävänä ja eikä se etupää ihan rimpulan näköinen olekkaan.

päältä kaunis... Vilkaiseppa joskus, kun tulee pitkät pyhät, sinne etuperän sisäpuolelle ;-)

Mutta kuten moneen kertaan edellellä useat tahot jo todenneet kestää kyllä kevyessä käytössä.

• Juxu
        Arska kirjoitti:

Kyllä sen uskaltaa ostaa. Kaikissa koneissa joskus on jotain.. Ja otetaanpa huomioon että Samea on taidettu kehittää ja valmistaa kaksi kertaa niin kauan kuin jotain Valtraa, esimerkiksi. Ei muuta kuin kaupoille!

• -TMT-
        Juxu kirjoitti:

Kyllä sen uskaltaa ostaa. Kaikissa koneissa joskus on jotain.. Ja otetaanpa huomioon että Samea on taidettu kehittää ja valmistaa kaksi kertaa niin kauan kuin jotain Valtraa, esimerkiksi. Ei muuta kuin kaupoille!

Itellä on Same 90W Explorer vai mikä se nyt onkaan, ja minua pitkäselkäisenä ihmisenä häiritsee vaihdekeppien ja suunnanvaihtajan sijoittelu. Tai sitten ne on vaan lyhyet. Eli ei traktorin vika välttämättä.

Nostolaite omaa ainakin tuossa värkissä ihan oman elämän, kuljettajan kopista tarjoamat vipujen liikeet on lähinnä sananmukaisesti "suuntaa antavia". Yritäpä pysäyttää kesken nostolaiatteen liikeradan; vaatii jo harjaannusta.

Samen vm. on -03, ja jo nyt siitä on mennyt poikki akun maadoituskaapeli (vikaa etittiin mm. tartista, tulipahan sekin putsattua), tankin kiinnityspanta ja oikeanpuoleinen jarruputki. Takaikkunan yläreunan tiiviste tipahti -keväällä- ei ollut jäässä. Vetokoukun akseli liian tiukka eikä siellä ole rasvanippoja; -piti hakata milloin milläkin alas että sai kärryn perään. Todella ärsyttävää! Purettiin keväällä vetokoukun systeemit alkutekijöihinsä ja kasattiin pienillä muutoksilla. Nyt toimii...

Viimeisimpänä outo (tsup-tsup-tsup-)ääni koneessa, ei ole vielä kerenny tutkia.

Jotain positiivista jos haetaan, ni lähtee hyvin käyntiin eikä kuluta paljoo. Paalaimen edessä näppärä.

• kesko
        P.Ölvästi kirjoitti:

päältä kaunis... Vilkaiseppa joskus, kun tulee pitkät pyhät, sinne etuperän sisäpuolelle ;-)

Mutta kuten moneen kertaan edellellä useat tahot jo todenneet kestää kyllä kevyessä käytössä.

olen aivan eri mieltä mulla on vieläki same explorer95 ja etupää kestää. mulla petti mp-liftin etukuormain kun nostin aika kevyttä sorakasaa. liikkeessä väittivät, että jokin pultti oli löysällä mutta en oikein usko. joten vaihdoin mp-liftin ismeen se on kestänyn ainakin vielä hyvin tähän päivään asti. samessa on erityisen hyvä etupää verrattuna esim. caseen!

• akkateeri

jep minulla on same silver 95 vm 06 etu perä poiki täydessä vaudissa pyörät lukkoon ja katto edellä pikitiehen niska sattui ja ritakehä vauriota tuli,todella heikko tasauspyörästö oli,nyt korjattu päivitetyllä sarjalla 4000 eukk,meni remonttiin ja ohjaamon katto osaa vartututaan italiasta,1400eur, kyllä tuli hintaa huonolle tasaus pyörästölle,en nyt oikein kehuisi konetta hyväksi,kyllä zetorit päihitävät nämä koneen mennen tullen ja osia saa suomesta heti ei tarvi varttu kuukausi tolkulla niitä

• sametin

Vai että oikein katto edellä:() kaikenlaisia satusetiä sitä maailmalta löytyykin...!

• tottahantoki

Näitä sattuu aina näin koululaisten syyslomaviikolla, kun pojat istuu joutessaan tietokoneella.

• moott

minulla 15000 tuntia ajettu Lamborghini ja toinen 1500 tuntia ajettu. mitä kestävyyteen tulee,kun on usemmalla merkillä ajanut.voin kokemuksella sanoa että vikoja ei enempää kuin muissa merkeissä.
      Ja on erttäin kiva käsitellä,on nelipyörä jarrut, ketterä ja tyylikäs Itlialainen.
      On nykyään Saksalais Italialainen,(kas kun joku luotta Saksalaiseen enemmän ).
      Kuuluvat SDF eli SAME DOITZ FARD ryhmään

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      135
      7455
    2. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      166
      4492
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      56
      3510
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      510
      3275
    5. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      297
      2164
    6. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      36
      1813
    7. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      24
      1799
    8. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      91
      1593
    9. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      179
      1505
    10. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      15
      1456
    Aihe