KYSYMYS

Nalle

kysymys -M-:lle Oon aloittelija ja mietin kelpaakos undun kasvattamiseen pelkkä kirjaviisaus vai pitääkö olla käytännön kokemusta?

14

568

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nalle

      Oon lukenu 3 undu kirjaa

    • -M-

      Minkään eläimen kasvattamiseen (siis siihen että suunnitelmallisesti tuotetaan poikasia harkituista yhdistelmistä ja koitetaan kehittää haluttuja ominaisuuksia) ei riitä pelkkä kirjaviisaus, vaan hyvä olisi olla takana jo useamman vuoden kokemus lajista jota halutaan kasvattaa. Toki satunnainen pesittäjäkin on nimellisesti kasvattaja tuottamilleen poikasille, mutta yleensä kasvattamisella takoitetaan vähän laajamittaisempaa harrastusta ja säännöllistä poikastuotantoa.

      Kasvattaminen ei todellakaan ole sitä että lyödään vaan meidän Tipille ja Tintille pönttö/pesäkori kun ne on niin rakastuneita ja kivoja ja katsotaan miten söpöjä poikasia ne saavat. Kasvatus on pitkäjänteistä ja tietynlaista harkintaa ja vastuuta vaativaa touhua. Toki taustalle tarvitaan sitä kirjaviisautta, mikä ei kyllä laisinkaan riipu kirjojen määrästä vaan laadusta. Kasvattajalla tulisi tietysti vankka tietämys ja kokemus lajin hoidosta ylipäätään ja pesityksen perusteista ja siitä miten sekä emot että poikaset hoidetaan niin että sekä emot että poikaset pysyvät terveinä ja elinvoimaisina.

      Lisäksi kasvattajalla saa olla varsin selkeä näkemys siitä mitä kasvattamien oikeastaan on, tunnistaa hyvät ja huonot ominaisuudet kasvattamassaan lajissa/rodussa, taitoa valita terveet ja hyvin toisiaan täydentävät emolinnut (ja omata taitoa ja vastuuta myös olla pesittämättä lintuja jotka eivät siihen sovellu!). Kavattajan tulee osata seurata tiiviisti jälkikasvun kehitystä jotta ei-toivotut ominaisuudet saadaan karsittua pois kasvatuslinjoista ja tietää luonnollisestikin genetiikan perusteita sen verran että pääsee haluamaansa tavoitteeseen esim tiettyjen värimuunnosten säilyttämisessä ja kehittämisessä. Vähintään on tiedettävä lajissa mahdollisesti piilevät perinnölliset sairaudet ja esim tiettyjen värimuunnosten yhdistämisestä mahdollisesti koituvat ongelmat. Ainakin pienemmillä lajeilla kuten undulaatilla kasvattajalla on oltava useampi pariskunta kasvatettavia emolintuja, joista saadaan erilaisia geeniyhdistelmiä ja jälkikasvua ilman sukusiitosta.

      Tokihan jokaiselle se ensimmäinen pesitys joskus on edessä, ja satunnaiselle kotilintujen pesittämiselle ei kasvatustyöhön kohdistuvat vaatimukset ole niin korkealla kuin varsinaiselle "Kasvattajalle", mutta kyllä siihenkin saisi olla sitä kokemusta ja näkemystä vähän enemmän kuin muutaman kuukauden harrastus ensimmäisten lintujen kanssa.

      Eli aloittelijaa kehottaisin kyllä pitämään ne linnut ihan vaan lemmikkinä vähintään muutaman ensimmäisen vuoden ja sitä pienimuotoisen harrastelijapesityksen tarpeellisuuttakin harkitsemaan tarkasti, kunnianhimoisemmasta kasvattamisesta puhumattakaan.

      (Ja tämä on kyllä ihan yleinen keskustelupalsta jossa minäkin väliin aika satunnaisesti käyn, eli ei näitä yleisen tason kysymyksiä kannata pelkästään yhdelle ihmiselle kohdistaa... ; ) )

      • EteläTurku

        Jos ja kun. Minä haluan poikueen. On lento häkki 180x145 Unduja nytte 6kpl. Pitääkö pesivillä olla oma häkki? Tai voiko niitä pesittää lentohäkkissä?

        Lueskelin Undulaatin kasvatus sivuilta. http://finaviary.tripod.com/undunkasvatus.htm
        /Rane


      • -M-
        EteläTurku kirjoitti:

        Jos ja kun. Minä haluan poikueen. On lento häkki 180x145 Unduja nytte 6kpl. Pitääkö pesivillä olla oma häkki? Tai voiko niitä pesittää lentohäkkissä?

        Lueskelin Undulaatin kasvatus sivuilta. http://finaviary.tripod.com/undunkasvatus.htm
        /Rane

        Unduilla voi koloniapesitystä harrastaa, mutta jos isommassa porukassa pesittää niin joka pariskunnalle on oltava pönttö ja vielä pari ylimääräistä lisäksi tai syttyy sota. Eli jos haluat parvesta vain yhtä tiettyä paria pesittää ja yhden poikueen niin omaan häkkiin tai muuten eroon muista pesinnän ajaksi. Ja tietysti pesijät eri häkkiin aina jos häkissä on eri sukupuolta olevia lähisukulaisia joiden ei pidä antaa risteytyä vahingossakaan.


      • kummastuttaa.
        EteläTurku kirjoitti:

        Jos ja kun. Minä haluan poikueen. On lento häkki 180x145 Unduja nytte 6kpl. Pitääkö pesivillä olla oma häkki? Tai voiko niitä pesittää lentohäkkissä?

        Lueskelin Undulaatin kasvatus sivuilta. http://finaviary.tripod.com/undunkasvatus.htm
        /Rane

        mistä johtuu että aloittelevat undun omistajat aina alkavat suunnitella ja kysellä tulevasta pesityksestä? eikö ihmiset jaksa enää vain hoitaa eläimiään? liian tylsääkö? heti mulle kaikki nyt?


      • EteläTurku
        kummastuttaa. kirjoitti:

        mistä johtuu että aloittelevat undun omistajat aina alkavat suunnitella ja kysellä tulevasta pesityksestä? eikö ihmiset jaksa enää vain hoitaa eläimiään? liian tylsääkö? heti mulle kaikki nyt?

        Eikö sinua kiinosta kaikki mikä liittyy sinun lemmikkiin? Kyse ei ole jaksamisesta tai tylsyydestä. Tietoo tässä hajen. Tulevaisuutta varten. Systeemit vaihtuu. Tulee lisää tietoo. Mikään ei ole kuin ennen. 80-90 luvulla oli ihan eri systeemi. Silloinkin meillä oli Unduja. Hyvää päivän jatkoo sinulle. /Rane


      • Nalle

        En minä pesitystä ajatellut kun mietin vain josko ostaisin "unduliinin".


      • kummastuttaa..
        EteläTurku kirjoitti:

        Eikö sinua kiinosta kaikki mikä liittyy sinun lemmikkiin? Kyse ei ole jaksamisesta tai tylsyydestä. Tietoo tässä hajen. Tulevaisuutta varten. Systeemit vaihtuu. Tulee lisää tietoo. Mikään ei ole kuin ennen. 80-90 luvulla oli ihan eri systeemi. Silloinkin meillä oli Unduja. Hyvää päivän jatkoo sinulle. /Rane

        meillä ei ainakaan ole käynyt mielessäkään pesitys tai sen opiskelu vaikka unduja ollut jo monenmonta vuotta. ei se mielestäni kuulu vakiona undun hoitoon, vaan pitäisi tapahtua hallitusti muutaman osaavan kasvattajan voimin. ja jos joskus sellaiseksi halajaisitkin, niin onko sitä heti alettava suunnitella kun eläimet on sisään saatu? liikaa tuntuu olevan buumina kaikkien lemmikkien itseoppineiden pesitys ja poikasten teetto. lopulta eläin on se joka tilanteesta kärsii. ei välttämättä suoraan sinulla, mutta ylitarjonnassa, geeneistä tietämättömän pesittäjän undun sairauksien periytymisessä, siinä että sinun intosi tarttuu vielä tietämättömämpiin lapsiin ym.


      • EteläTurku
        kummastuttaa.. kirjoitti:

        meillä ei ainakaan ole käynyt mielessäkään pesitys tai sen opiskelu vaikka unduja ollut jo monenmonta vuotta. ei se mielestäni kuulu vakiona undun hoitoon, vaan pitäisi tapahtua hallitusti muutaman osaavan kasvattajan voimin. ja jos joskus sellaiseksi halajaisitkin, niin onko sitä heti alettava suunnitella kun eläimet on sisään saatu? liikaa tuntuu olevan buumina kaikkien lemmikkien itseoppineiden pesitys ja poikasten teetto. lopulta eläin on se joka tilanteesta kärsii. ei välttämättä suoraan sinulla, mutta ylitarjonnassa, geeneistä tietämättömän pesittäjän undun sairauksien periytymisessä, siinä että sinun intosi tarttuu vielä tietämättömämpiin lapsiin ym.

        Ymmärrän sinua ositain. Kerrot asiaakin. Kritisointi on ihan tervettä ei siinä mitään.
        Tietämättä minusta mitään. Tuomitset minut.
        Vakio hoito?Kasvattajan voimin?Eläimet sisään saatu? Miten minun into voi tarttua tietämättömiin lapsiin? Minä en nää mitään haittaa pesitämisessä. Jos infoa on ja tietoisuutta . Pesitän sitten kun se aika on. Ei meidän tuntemattomina. Kannata ottaa hernettä nenään. Kaikkien kemiat ei aina sovi yhteen /Rane


      • kummastuttaa..
        EteläTurku kirjoitti:

        Ymmärrän sinua ositain. Kerrot asiaakin. Kritisointi on ihan tervettä ei siinä mitään.
        Tietämättä minusta mitään. Tuomitset minut.
        Vakio hoito?Kasvattajan voimin?Eläimet sisään saatu? Miten minun into voi tarttua tietämättömiin lapsiin? Minä en nää mitään haittaa pesitämisessä. Jos infoa on ja tietoisuutta . Pesitän sitten kun se aika on. Ei meidän tuntemattomina. Kannata ottaa hernettä nenään. Kaikkien kemiat ei aina sovi yhteen /Rane

        Miksi se mahtaa olla herneen nenään ottamista, jos ihmettelen, miksi kaikilla on kummallinen pakkomielle pesittämiseen. Se on todellakin lisääntynyt sitten entisaikojen. Ja se mitä haittaa siitä mielestäni on, voit käydä kurkkaamassa täältä:
        http://tori.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000007&conference=4500000000001355&subcat=1406

        Undulaatteja etsii uusia koteja koko ajan ja tarjontaa on ihan liikaa! Siksi asiasta kritisoin, sillä ihmisten pitäisi miettiä asiaa myös tältä kantilta. Mielestäni sinun vastuusi, jos kasvattajaksi halajat ei ole vain osata faktat ja pesittämäsi eläin läpikotaisin, vaan osata katsoa myös laajempaa kuvaa.

        Kylmä fakta on myös se että nykyään kun netissä puhutaan niin paljon pesittämisestä menee lapsetkin usein asiaa sen enempää miettimättä ja vanhemmilleen kertomatta ostamaan pesämökin.

        Se että kirjoitin sinusta, että vasta eläimet sisään saatu: Juuri edellisessä keskustelussa kyselet hoito-ohjeita ja pelkäät osaatko huolehtia eläimistäsi. Mielestäni silloin on oikeutettua kummastella sitä, että seuraavassa viestissä jo kysyt pesittämisestä. Ei minun tarvitse sinua sen enempää tunteakaan.

        Kummastelen vain, miksei ihmiset enemmän mieti undulaattien parasta omia päätöksiä tehdessään.

        Ilman hernettä, kummastelen vain!


      • Hymä huuleen
        Nalle kirjoitti:

        En minä pesitystä ajatellut kun mietin vain josko ostaisin "unduliinin".

        ..Tuota...minä kyllä luulen,että kummastelija sotki nyt Nallen ja Etelä-Turun!!!!!
        Lukekaapa koko juttu alusta loppun;D... ihan rakkaudella ja rauhalla.
        E-T:llä on jo parvi ja hän on kiinnostunut pesitttämisestä.
        Nalle haluaa undun!&&&&&&&&&&&&&&&&&
        Muuten,minulle on soittanut monta ihmistä,että unduja ei tahdo mistään löytyä,,,,,...ainakaan täällä meillä päin ei ole eläinkaupuissa.Mulla j
        kyllä on ;))) iloa talviseen iltaanne!


      • EteläTurku
        Hymä huuleen kirjoitti:

        ..Tuota...minä kyllä luulen,että kummastelija sotki nyt Nallen ja Etelä-Turun!!!!!
        Lukekaapa koko juttu alusta loppun;D... ihan rakkaudella ja rauhalla.
        E-T:llä on jo parvi ja hän on kiinnostunut pesitttämisestä.
        Nalle haluaa undun!&&&&&&&&&&&&&&&&&
        Muuten,minulle on soittanut monta ihmistä,että unduja ei tahdo mistään löytyä,,,,,...ainakaan täällä meillä päin ei ole eläinkaupuissa.Mulla j
        kyllä on ;))) iloa talviseen iltaanne!

        Nou hätä. RAKKAUTTA MEILLÄ PISAA.Sain varmuuden meidän parven unduista (sukupuolista.) Mies valta. Täytys löytää sopivaa nais seuraa ;) Kevättä kohti tarvis löytää neidot. Kuulaan taas. Soittele ku remontti on valmis.Täältä tulaan. /Rane


      • Kohmon kullannuppuset
        EteläTurku kirjoitti:

        Nou hätä. RAKKAUTTA MEILLÄ PISAA.Sain varmuuden meidän parven unduista (sukupuolista.) Mies valta. Täytys löytää sopivaa nais seuraa ;) Kevättä kohti tarvis löytää neidot. Kuulaan taas. Soittele ku remontti on valmis.Täältä tulaan. /Rane

        Täytyy olla ehdottomasti pesiville oma häkki.Sinne se pönttö sitten,muuten tulee rumaa jälkeä.
        Välttämättä silti ei kaikki neitoset huoli miestä itselleen.meillä on ainakin yksi vakiintunut poikamiestyttö! ;)
        Ja ne kemiat.


      • -M-
        Nalle kirjoitti:

        En minä pesitystä ajatellut kun mietin vain josko ostaisin "unduliinin".

        No ihan lemmikiksi toki Nalle voit undulaatin ottaa vaikkei kirjojen lisäksi vielä kokemusta olekaan, joskushan se ensimmäinen lintu jokaisella on otettava ja undulaatti on siitä helpommasta päästä hoitaa. Kasvattamisella tosiaankin tarkoitetaan pesittämistä ja poikasten tuottamista, ei pelkää eläimen pitämistä lemmikkinä.

        Lue vaan koko ajan lisää että pysyt ajan tasalla linnun hoidosta, esim Suomen Papukaijayhdistyksen sivuilta artikkeleista ja keskustelupalstalta saat paljon vinkkejä linnunpitoon. Jos et jouda pitämään todella paljon aikaa undulaatille on niitä oltava kaksi tai isompi parvi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      118
      9465
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2780
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      156
      2536
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1786
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      13
      1590
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1537
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      9
      1396
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe