Työ vai vauva

^neuvoton25^

Ongelma tai en tiedä onko...
Eli ikää on siis 25. Olen valmistunut reilu vuosi sitten korkeakoulusta ja pääsinkin melkein heti töihin (määräaikaiseksi tosin). No työ päättyi ja tällä hetkellä siis työttömänä uutta etsien. Vauvakuume vähän vaivaisi, mutta mietityttää kauheasti, kun tuntuu että olis hyvä olla se vakituinen työpaikka ennen perheen perustamista. Äitiysloman tai hoitovapaan jälkeen työn löytyminen olisi varmasti vielä vaikeampaa.

Toisaalta en haluaisi lykätä vauvahaaveita enää kovinkaan moneksi vuodeksi eteen päin ja toisaalta ei sitten ehkä olisi mukavaa sekään, jos saisi vakituisen työn ja jäisi sitten melkein heti äitiyslomalla. Onkohan ketään, joka painiskelisi samanlaisten tuntojen kanssa tai jolla olisi kokemusta asiasta.

14

1760

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vauvallinen

      Älä ihmeessä lykkää vauvan hankintaa liian kauan, jos asiasi muuten ovat kunnossa. Kun ikää tulee lisää, vaikeutuu raskaaksi tuleminenkin. Itse olen tyytyväinen päätökseemme hankkia lapsi melko nuorena, sillä pian saimme todeta, ettemme siinä onnistuisikaan ilman lääketieteellistä apua. Meillä prosessi ei kestänyt kovin kauaa (reilu 2v.), kun sitten sain todeta olevani raskaana.

      Olet vielä nuori, joten kyllä varmasti ehdit töitäkin tekemään elämäsi aikana enemmän kuin tarpeeksi.

    • lissyy

      nykyään mikään työ käytännössä ei ole vakituinen!!! eli millon vaan saattaa joutua työttömäksi. eli ihan hyvin voit vauvaa alkaa miettimään jo nyt tässä vaiheessa. esim miehelläni piti olla vakaa ja hyvä työ.. ja huos keikkaa nyt se onkin työtön syystä että ei riittänyt töitä joten 2 laitettiin työpaikalta pois.. no tää meni asian vierestä..mut kuite..

    • lisään

      vielä vinkkinä sellaisen, että olet juuri siinä kuuluisassa lapseteko-iässä, että sen vakituisen tai ylipäänsä jonkin työn saanti on kyllä kiven alla.

      Jokainen työpaikkahaastattelija muistaa varmasti kysyä, onko vakituinen suhde ja entäs ne lapset. Ja jos suunnitteilla on parin-kolmen lähivuoden aikana saada lapsi, ni voit olla varma ettet töitä saa. Saman kohtelun saat, jos kieltäydyt vastaamasta kyseisiin kysymyksiin. Totaalista naisten syrjimistä työelämässä, mutta näin se ikävä kyllä menee.

      23v ystäväni, seurustelee mutta ei asua yhdessä vielä miehensä kanssa, törmää tähän kompastuskiveen joka työhaastattelussa eikä työpaikkaa näy eikä kuulu. Onhan se väärin että naisia syrjitään tällä tavalla. Prkl...

      Mutta vinkkinä, yrittäkää saada se lapsi ja hommaa sitten työ, sit voit sanoa työhaastattelussa et lapsi on päivähoidossa ja nyt voin painaa duunia ilman tulevaisuudessa odottavaa mammaloma-preikkiä. :)
      Niin mä ainakin teen; ikää 23, esikoinen 10kk ja toisen taaperon haluan ennen tulevaa loistavaa uraputkeani! :DD

      • tiesithän

        Työhaastattelussa ei saa kysyä noita henkilökohtaisia kysymyksiä (perhe ym.) eikä ainakaan minulta ole kysyttykään. Jos kysytään, kannattaako sellaiseen työpaikkaan mennä (vaikuttaa aika arveluttavalta)...

        Kyllä niitä työnantajia on, jotka ottavat mielellään innokkaan ja ammattitaitoisen alle kolmikymppisen lapsettoman naisen vakituiseen työsuhteeseen. Itselläni ehti olla kolme vakipaikkaa ennen kuin täytin 30, ja olen ollut avioliitossa jokaiseen niistä hakiessa (yhdessä näistä työpaikoista olen edelleen).

        MUTTA vastauksena pohdintoihin lapsesta/työstä sanon minäkin: kyllä lasta kannattaa yrittää nyt, jos sitä haluaa. Ehdottomasti. Töitä ehtii tehdä yhtä hyvin myöhemminkin.


    • ajatuksia..

      Mulla sama "ongelma". Olen valmistunut AMK:sta reilut kaksi vuotta sitten. Olen tehnyt määräaikaista työtä siitä lähtien. Aluksi ajattelin, että ensin vakituinen työ ja sitten vauva, váikka vauvakuumetta on ollut jo vuosia. Mulla ihan samat ajatukset, että helpompi jäädä ihan viralliselle äitiyslomalle eikä töitä välttämättä saa niin helposti vauvaloman jälkeen. Nyt parin vuoen jälkeen mulla on ajatukset muuttuneet ja on alkanut tuntua, että vauva ja perhe ovat tärkeämmät ja olen huomannut, ettei vakityötä saakaan niin helpolla. Sitä ei tiedä meneekö siihen puoli vuotta vai 10 vuotta, mutta lasten tekoa ei voi lykätä loputtomiin. Olen vielä miettinyt työpaikkaanikin, en välttämättä haluaisi olla siinä töissä aina ja silloin tällöin olenkin harkinnut töiden hakemista muualta. Mutta nyt kun vauvakuume on kova, niin olen ajatellut, että työskentelen nykyisessä paikassa mahdolliseen äitiyslomaan asti ja sen jälkeen haen muualta töitä. En viitsi vielä hakea, koska jos satun saamaan vakipaikan muualta, niin en kehtaa jäädä heti äitiyslomalle ja lomalla ehtisi muutenkin miettiä minkälaista työtä haluaa. Itse ólen 26- vuotias ja jätin pillerit pois joulukuussa. Ajattelin tasoittaa kiertoa muutaman kuukauden ja loppukeväästä alettaisiin yrittämään vauvaa oiken todenteolla. Olen aina halunnut lapsia suhteellisen nuorena, kyllä niitä töitä ehtii tekemään sitten vanhempanakin.

    • niuna

      Olin samassa tilanteessa kuin sinä noin kaksi vuotta sitten. Valmistuin silloin AMK:sta ja mietin, työ vai lapsi ensin.

      Ilmenikin hyvin pian, että työtä on vaikeaa saada (paitsi pätkissä) ja päätin, että alamme toivoa lasta.

      Nyt aikaa on kulunut 2 vuotta siitä, kun päätin että lapsi tulee ennen työtä. Nyt minulla on työ (ei edelleenkään vakituinen, mutta melko varmasti uusi sopimus tehdään kun vanha päättyy), mutta ei lasta.
      Täytän tänävuonna 26-vuotta ja olemme lapsettomuushoidoissa.

      Omasta kokemuksestani sanoisin, että antakaa lapselle mahdollisuus tulla jos tulee. Jos ei tärppää, voit siinä sivussa etsiä työtä ja hoitaa asioitasi. Jos lapsi saa alkunsa, niin elät sitten sen mukaan. Asiat kyllä järjestyvät!

      Töitä ehtii tehdä sitten myöhemminkin...

    • vaikea valinta

      Itselläni on määräaikainen työsuhde työpaikkaan, josta todella pidän. Toisaalta haaveena on perhe nuorena (olen nyt 23v.) ja ennemmin näen itseni työtä tekevänä äitinä kuin varsinaisena uraohjuksena.

      Ongelma onkin nyt se, että menetänkö ikuisiksi ajoiksi mahdollisuuden työskennellä äitiysloman jälkeen nykyisessä työpaikassani? Minusta pidetään työpaikassani ja tulevaisuuttani firmassa suunnitellaan melko avoimesti. Työsuhde vaan pidetään syystä tai toisesta määräaikaisena. Nyt meni vähän ohi aiheen, mutta ongelma oli siis se, kuinka paljon minun tulisi "pelätä" sitä, missä määrin raskautumiseni suivaannuttaa työnantajani...
      Kuitenkin haluaisin vielä työskennellä ko. firmassa äippälomankin jälkeen...

    • vaikeaa

      Alotin työt määräaikaisena 2005 ja olen edelleen määräaikainen nyt 2014, samassa työpaikassa. Vakinaistamista ei ole tulossa. Koulutus AMK.

      Pohdiskelen samojen kysymysten kanssa. Ikää on jo yli 30 vuotta. Työ vai vauva? Melkein kaikilla ystävillä /kavereilla on pieniä lapsia. Pelkää sitä että lapset jää tekemättä kokonaan. =(

      • mietiskelijä

        No tee nyt ihmeessä lapsia, kun olet jo tuon ikäinen ja ilmeisesti vakaa suhdekin löytyy. Miksi odottaa mahdotonta, jos kerta vakinaistamista ei ole tiedossa? Monet monet muutkin tekevät lapsia määräaikaisissa suhteessa, riskeeraten työnpaikkansa. Nykyään on todella hanakalaa saada vakituista paikkaa! Jos perhe on sinulle tärkeä, niin älä ihmeessä riskeeraa sitä odottamalla jotain, mitä suurin osa tavallista tallaajista ei koskaan saa. Onko miehelläsi hyvä työpaikka, ja sellaiset tulot, että pärjäätte vaikka joutuisitkin työttömäksi? Jos niin, mikä teitä estää. Kyllä elämä kantaa, ja työpaikkoja tulee uusia. Onhan sinulla koulutus ja vuosien työkokemusta jo! Monilla ei ole edes sitä kolutusta, ja silti pukkaavat lapsia maailmaan (ei sillä että se olisi hyvä juttu, mutta jos jotain vertailukohtaa haluat) :)


    • dwnoq

      Onko ala sellainen, että se työllistää hyvin? Vai onko alalla runsaasti kilpailua? Hankaliahan tällaiset kysymykset ovat. Minun mielestä merkkaa paljon myös miehen taloudellinen tilanne, ja muutkin asiat (onko henkisesti vielä valmis, onko mies valmis, onko parisuhteella tarpeeksi ikää) kun olet kuitenkin vielä "nuori" :)

      Meillä minä tein lähes tismalleen samassa tilanteessa sen päätöksen, että aloimme yrittää lasta. Miehellä oli kuitenkin vakipaikka hyvällä palkalla, joten mahdollisen lapsen tulevaisuutta en ikään kuin riskeerannut, vaikka itse olisinkin joutunut työttömäksi pitkäksi aikaa. Sinulla on kuitenkin se hyvä puoli, että olet niin nuori että sinulla on aikaa miettiä asiaa kunnolla. Lapsen teon pitäisi olla myös yhteinen päätös, joten kysynkin mitä mieltä mies on ajatuksesta? Olisiko hän valmis vielä lapseen, silläkin riskillä että joutuisi olemaan pitkään perheen ainoa elättäjä?

      • Nykypäivänä

        Mikään ala Suomessa ei työllistä, kyllä saatte työttömyyteen tottua ja taloudelliseen epävarmuuteen, mutta ei niitä lapsiakaan pidä tehdä vain "jotta tulee sekin suoritus tehtyä". Jokainen lapsi on iso riski yhteiskunnalle ja tuottamaton taakka.
        Syntyvyyttä pitäisi saada alas ja tasoa niihin synnyttäviin pareihin ja syntyviin lapsiin.
        Lapsenteko luvanvaraiseksi? Kriteereiksi 12/32!?


      • gjöhköh
        Nykypäivänä kirjoitti:

        Mikään ala Suomessa ei työllistä, kyllä saatte työttömyyteen tottua ja taloudelliseen epävarmuuteen, mutta ei niitä lapsiakaan pidä tehdä vain "jotta tulee sekin suoritus tehtyä". Jokainen lapsi on iso riski yhteiskunnalle ja tuottamaton taakka.
        Syntyvyyttä pitäisi saada alas ja tasoa niihin synnyttäviin pareihin ja syntyviin lapsiin.
        Lapsenteko luvanvaraiseksi? Kriteereiksi 12/32!?

        En ymmärrä, miksi puhut tällaista "tasoa synnyttäviin pareihin". Juuri korkeakoulutetut naiset tekevät eniten pätkätöitä. Silti työttömyys on alhaisempi korkeakoulutetuilla kuin pelkän ammattikoulun käyneillä.


      • Haluatko tietoa?
        gjöhköh kirjoitti:

        En ymmärrä, miksi puhut tällaista "tasoa synnyttäviin pareihin". Juuri korkeakoulutetut naiset tekevät eniten pätkätöitä. Silti työttömyys on alhaisempi korkeakoulutetuilla kuin pelkän ammattikoulun käyneillä.

        Oletko lukenut ennusteita maailman ja Suomen työn tulevaisuudesta? Lueppa kuule muutama artikkeli, niin tajuat mistä puhutaan. Koulutus ja ammatti nyt io jokaisen omia valintoja ja arvomaailmakysymyksiä, ei mikään ihmusarvo, mutta on se niin, että korkeakoulutetut opiskelevat sinne 30v asti ja seurustelevat sen ajan, menevät vielä töihin muutamaksi vuodeksi ennen vauvakuumetta, niinpä suhde on balanssissa kun lapsia hankitaan - jos hankitaan.

        Meillä on töissä 90% naisista eronneita perheellisiä naisia ja siihen sitä laatua kaivataan. Lapsia pitäisi hankkia 12/32 -säännöllä!


      • yksi kysyjä
        Haluatko tietoa? kirjoitti:

        Oletko lukenut ennusteita maailman ja Suomen työn tulevaisuudesta? Lueppa kuule muutama artikkeli, niin tajuat mistä puhutaan. Koulutus ja ammatti nyt io jokaisen omia valintoja ja arvomaailmakysymyksiä, ei mikään ihmusarvo, mutta on se niin, että korkeakoulutetut opiskelevat sinne 30v asti ja seurustelevat sen ajan, menevät vielä töihin muutamaksi vuodeksi ennen vauvakuumetta, niinpä suhde on balanssissa kun lapsia hankitaan - jos hankitaan.

        Meillä on töissä 90% naisista eronneita perheellisiä naisia ja siihen sitä laatua kaivataan. Lapsia pitäisi hankkia 12/32 -säännöllä!

        Taidat olla itse kyyninen ja katkera eronnut nainen. Tuottaako se mielihyvää että saa toiselta onnen vietyä pois.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2082
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      168
      1618
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      155
      1547
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1348
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      50
      1302
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      286
      1168
    7. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      134
      1048
    8. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1022
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1013
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      54
      882
    Aihe