Lumilautailun oppiminen

femur

Kysyisin, että onko lumilautailu sellainen harrasus, jonka jokainen voi oppia? Käytännössä siis tarkottaen, jos fyysisen puoli on kunnossa, jalat toimii jne. Itse olen nyt parin päivän ajan koittanut ja ei tahdo tulla mitään. Tasapaino pettää tai sitten tulee paniikki, jolloin täytyy väkisin kaatua. Itseluottamusta siis tarvittaisiin varmaankin enemmän..

Kuinka kauan teillä on mennyt, että olette päässeet kiinni lumilautailun saloihin? Eli pysyneet esim. sompahississä ja päässeet mäen alas kaatuilematta.. perusjuttuja siis tarkottaen.

Kiitos vastauksistanne!

27

14813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lautailija-87

      Moikka, mun mielestäni laji on kyllä sellanen että kenen tahansa pitäs oppia perusjutut eli hisseillä ylös meno ja keskivaikeiden tai rinteiden laskeminen, eli yleensäkkin laskutekniikka.... Siinä vaiheessa vasta menee mun mielestä raja että kuinka rohkee tai lahjakas on lähtee tekee temppuja ja laskee tosi jyrkkiä rinteitä yms. ja kuinka pitkälle kiinnostaa edes mennä, kaikkihan ei nauti vauhdista jne.
      Ittelläni meni varmaanki pari kolme laskukertaa täysin harjotteluun mutta siitä sitte pikkuhiljaa oivallusten kautta rupes sujuun paremmin ja paremmin....eli malttia vaan ni varmasti opit lautaileen jos vaan haluat!

      Tärkein juttu mun mielestä on sen hissin kannalta et oppii oleen rennosti turhia lihaksia jännittelemättä ja jos tuntuu että kaatuu ni ei heti tiputtaudu ja mee paniikkiin vaan yrittää edellee mahdollisimman rennosti päästä takas tasapainoon....

      Mäessä olennaisinta on oppia siis käänteleen sitä lautaa ja kun sen kerran just oivaltaa ni siitä se sitte lähtee....ja siinäki harjottelet ensin tosi loivassa mäessä(jossa vauhti on niin pieni et mitää ei vaan VOI tapahtua...) ni ei tarvi heti ruveta kaatuileen jos tuntuu et menettää hallinnan...Tsemppiä!:)

    • 39 v setä

      Kyllä sen oppii käytännössä kuka vaan.

      Jos vaan mahdollista niin hiihtokoulusta oppitunti tai pari pohjalle niin hommaan saa ihan toisenlaisen tuntuman. Tulee perusasiat tutuiksi muutenkin kuin yrityksen ja erehdyksen kautta.

      Se itseluottamus alkaa löytyä hyvinkin äkkiä kun kiipeää vaan uudestaan ja uudestaan ylös, alkuun sitä kompuroi väkisinkin mutta ei siihen kuole kun pitää maltin matkassa.

      Itse otin 45 minuutin oppitunnin, sitten yksi laskupäivä itsekseen ja taas 45 min opetusta, sen jälkeen alkoi homma sujua ja nyt on takana ehkä viisi laskettelupäivää ja uskaltaa mennä jo melkein mihin vaan rinteeseen.

      No, jyrkemmät mäet mennään vielä aika tavalla poikittain mutta ehkä ensi talvena jo kohtisuoraankin alas!

      Hissin kanssa ei ollut ongelmia edes alussa vaikka moni kyllä siitä pelotteli, se taitaa vähän riippua hissin vauhdista ja nousun jyrkkyydestä; nopea ja/tai jyrkkä hissi hirvittää henkisesti ja se rentous unohtuu...

      Ja olin 39 v kun eka kerran laitoin laudan jalkaan, nuori ihminen omaksuu homman varmasti vielä nopeammin.

      • sama kuin alottaja, femur

        Kiitos näistä vinkeistä!

        Tosiaan yhden lautailutunnin otinkin jo, tunnilla kaikki tuntui sujuvan, mutta itsekseen harjottelu sen jälkeenkin tuotti edelleen vaikeuksia.. kuitenkin nyt tiedän perusjutut, mitä edes kuuluu yrittää, se jo helpottaa. :-)

        En aio kyllä luovuttaa, niin kauan aion harjoitella, että se tuntuu sujuuvan ja sen jälkeen olen varmaan vielä enemmän koukussa lajiin ;) Hauskaa kuitenkin on, vaikka ei se vielä niin onnistukaan. Tosin vasta pari laskupäivää takana, ettei kai vielä osamattomuus haittane.. toiset vaan tuntuvat sisäistävän asiat paremmin, kuin toiset ja ehkä toisilta löytyy enemmän tasapainoakin.

        Kuinka helposti kyseisen tekniikan unohtaa, kun sen kerran oppii? Varmaan joka laskukauden alussa joutuu muistelemaan mitenkä asia menikään, mutta jos joka talvikauden alussa on taas uusi harjoittelu edessä, niin eipä houkuttele. Tosin veikkaan tämän olevan lähes pyörällä ajoon verrattavissa, kun kerran oppii, pitäisi muistaa, kun vähän palauttelee mieleen? :-)

        Vielä yksi kysymys:
        Kannattaako teidän mielestä lähteä harjoittelemaan mahd. lyhyellä laudalla? Onko liian lyhyt, jos on esim. alle leukaan asti vain? Kumpi vaikeampi hallita: lyhyt/pitkä lauta? Plussat/miinukset?

        Kiitos paljon!


      • lautailija-95
        sama kuin alottaja, femur kirjoitti:

        Kiitos näistä vinkeistä!

        Tosiaan yhden lautailutunnin otinkin jo, tunnilla kaikki tuntui sujuvan, mutta itsekseen harjottelu sen jälkeenkin tuotti edelleen vaikeuksia.. kuitenkin nyt tiedän perusjutut, mitä edes kuuluu yrittää, se jo helpottaa. :-)

        En aio kyllä luovuttaa, niin kauan aion harjoitella, että se tuntuu sujuuvan ja sen jälkeen olen varmaan vielä enemmän koukussa lajiin ;) Hauskaa kuitenkin on, vaikka ei se vielä niin onnistukaan. Tosin vasta pari laskupäivää takana, ettei kai vielä osamattomuus haittane.. toiset vaan tuntuvat sisäistävän asiat paremmin, kuin toiset ja ehkä toisilta löytyy enemmän tasapainoakin.

        Kuinka helposti kyseisen tekniikan unohtaa, kun sen kerran oppii? Varmaan joka laskukauden alussa joutuu muistelemaan mitenkä asia menikään, mutta jos joka talvikauden alussa on taas uusi harjoittelu edessä, niin eipä houkuttele. Tosin veikkaan tämän olevan lähes pyörällä ajoon verrattavissa, kun kerran oppii, pitäisi muistaa, kun vähän palauttelee mieleen? :-)

        Vielä yksi kysymys:
        Kannattaako teidän mielestä lähteä harjoittelemaan mahd. lyhyellä laudalla? Onko liian lyhyt, jos on esim. alle leukaan asti vain? Kumpi vaikeampi hallita: lyhyt/pitkä lauta? Plussat/miinukset?

        Kiitos paljon!

        No, itse olen lasketellut nyt 9 vuotta, ja niistä ensimmäiset 4 vuotta meni ainoastaan opetteluun. Elikkäs lautailu alkoi sujua, kunhan massaa sain lisää, ja opin hallitsemaan lautaa.

        Mutta asiaan... Lyhyt lauta on tottakai helpompi hallita ja mielestäni aloittelijalle ykkösvalinta.


      • moimoimoi999
        lautailija-95 kirjoitti:

        No, itse olen lasketellut nyt 9 vuotta, ja niistä ensimmäiset 4 vuotta meni ainoastaan opetteluun. Elikkäs lautailu alkoi sujua, kunhan massaa sain lisää, ja opin hallitsemaan lautaa.

        Mutta asiaan... Lyhyt lauta on tottakai helpompi hallita ja mielestäni aloittelijalle ykkösvalinta.

        Lyhyt lauta on helpompi tosiaan hallita kun pitkä mutta ei tässäkään kannata liioitella. Liian lyhyt lauta on todella epävakaa ja lähes pyörii alla. Eli kohtuus kaikessa.


      • femursama
        moimoimoi999 kirjoitti:

        Lyhyt lauta on helpompi tosiaan hallita kun pitkä mutta ei tässäkään kannata liioitella. Liian lyhyt lauta on todella epävakaa ja lähes pyörii alla. Eli kohtuus kaikessa.

        Mikä sitten luokitellaan liian lyhyeksi? Lähinnä onko esim. leukaan asti oleva lauta liian lyhyt? Hieman alle leukaan?

        Kiinnostaa nämä todella, koska oman laudan ajattelin hankkia (vuokraaminen niin kovin kallista :/) Ja toisaalta urheilukauppojen myyjät vaan myyvät, joten en tiedä kuinka hyvää tietoa heiltä saa..kysynkin nyt siksi teidän mielipiteitä myös. :)


      • femursama
        femursama kirjoitti:

        Mikä sitten luokitellaan liian lyhyeksi? Lähinnä onko esim. leukaan asti oleva lauta liian lyhyt? Hieman alle leukaan?

        Kiinnostaa nämä todella, koska oman laudan ajattelin hankkia (vuokraaminen niin kovin kallista :/) Ja toisaalta urheilukauppojen myyjät vaan myyvät, joten en tiedä kuinka hyvää tietoa heiltä saa..kysynkin nyt siksi teidän mielipiteitä myös. :)

        Lisäys vielä tuohon edelliseen, että mitä laudoissa tarkottaa se paino, joka niihin moneen on merkitty?
        Esim. Hammerin lumilauta 140 cm/55kg, onko tuo joku maksimi/minimipaino lautailijalta vai miten?

        Kiitos :)


      • ...
        femursama kirjoitti:

        Lisäys vielä tuohon edelliseen, että mitä laudoissa tarkottaa se paino, joka niihin moneen on merkitty?
        Esim. Hammerin lumilauta 140 cm/55kg, onko tuo joku maksimi/minimipaino lautailijalta vai miten?

        Kiitos :)

        Hammereista ei kokemusta, mut Burtonilla esim on joka laudalle annettu laskijan painosuositukset. Eli jos olet painosuosituksen alapäässä voi lauta olla aika jäykkä ja yläpäässä taas löysä. Oisko Hammerilla annettu laskijan suosituspaino laudalle.

        Laudan pituus riippuu myös laskutottumuksista. Eli puuterissa ja pehmeällä pitempi lauta kantaa paremmin ja kikkailuun/temppuiluun taas lyhyempi parempi. Vapaalaskuun jotain siltä ja väliltä. Yks keino laskea suuntaa antava pituus laudalle on 0.9 kertaa oma pituus (ja laudan painosuosituksia kannattaa myös seurata). Ja sit laudan jäykkyys/laskutottumukset määrää, että mikä sopii paremmin. Kovaan vauhtiin jäykempi ja hiljaisempaan menoon löysempi lauta.

        Kannattaa testata myös eri lautamerkkejä.


      • femmur
        ... kirjoitti:

        Hammereista ei kokemusta, mut Burtonilla esim on joka laudalle annettu laskijan painosuositukset. Eli jos olet painosuosituksen alapäässä voi lauta olla aika jäykkä ja yläpäässä taas löysä. Oisko Hammerilla annettu laskijan suosituspaino laudalle.

        Laudan pituus riippuu myös laskutottumuksista. Eli puuterissa ja pehmeällä pitempi lauta kantaa paremmin ja kikkailuun/temppuiluun taas lyhyempi parempi. Vapaalaskuun jotain siltä ja väliltä. Yks keino laskea suuntaa antava pituus laudalle on 0.9 kertaa oma pituus (ja laudan painosuosituksia kannattaa myös seurata). Ja sit laudan jäykkyys/laskutottumukset määrää, että mikä sopii paremmin. Kovaan vauhtiin jäykempi ja hiljaisempaan menoon löysempi lauta.

        Kannattaa testata myös eri lautamerkkejä.

        Kiitos vastauksesta.

        Meni vaikeaksi, joten ei muuta kun koittamaan. :) Valitettavasti ostin jo laudan, joka todennäköisesti on minulle aivan epäsopiva, mutta täytyy testata silti. Itse olen 160cm ja lauta on 130cm eli todella lyhyt minulle ilmeisesti? :D Ja painosuosituskin on aika paljon alle oman painoni.. jee, menipä hyvin. Urheiluliikkeen myyjä kyllä sanoi, että on ok, mutta ei ihme että sanoi, koska muita kokoja ei enää ollut. :(

        Noh.. ei voi mitään.


      • ec-ci

        Mun mielestä lautailu ei ole niin helppoo kun näyttää. Kaikki sanoo et se näyttää helpolta mut ne ei usko mua, että se ei ole niin helppoa kun suksilla.

        Se joka osaa laskea hyvin laudalla, niin luulen, että suksilla ei ole mitään hanlaluuksia.


      • Helppiii!
        femmur kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta.

        Meni vaikeaksi, joten ei muuta kun koittamaan. :) Valitettavasti ostin jo laudan, joka todennäköisesti on minulle aivan epäsopiva, mutta täytyy testata silti. Itse olen 160cm ja lauta on 130cm eli todella lyhyt minulle ilmeisesti? :D Ja painosuosituskin on aika paljon alle oman painoni.. jee, menipä hyvin. Urheiluliikkeen myyjä kyllä sanoi, että on ok, mutta ei ihme että sanoi, koska muita kokoja ei enää ollut. :(

        Noh.. ei voi mitään.

        Mä haluaisin alkaa harrastaan lumilautailua mun pitäis valita oikean pitkä/jäykkä lauta.
        Meneekö 162 cm pitkälle ja 62 kiloa painavalle niin 134 centtinen salomon??


      • Lautailija
        sama kuin alottaja, femur kirjoitti:

        Kiitos näistä vinkeistä!

        Tosiaan yhden lautailutunnin otinkin jo, tunnilla kaikki tuntui sujuvan, mutta itsekseen harjottelu sen jälkeenkin tuotti edelleen vaikeuksia.. kuitenkin nyt tiedän perusjutut, mitä edes kuuluu yrittää, se jo helpottaa. :-)

        En aio kyllä luovuttaa, niin kauan aion harjoitella, että se tuntuu sujuuvan ja sen jälkeen olen varmaan vielä enemmän koukussa lajiin ;) Hauskaa kuitenkin on, vaikka ei se vielä niin onnistukaan. Tosin vasta pari laskupäivää takana, ettei kai vielä osamattomuus haittane.. toiset vaan tuntuvat sisäistävän asiat paremmin, kuin toiset ja ehkä toisilta löytyy enemmän tasapainoakin.

        Kuinka helposti kyseisen tekniikan unohtaa, kun sen kerran oppii? Varmaan joka laskukauden alussa joutuu muistelemaan mitenkä asia menikään, mutta jos joka talvikauden alussa on taas uusi harjoittelu edessä, niin eipä houkuttele. Tosin veikkaan tämän olevan lähes pyörällä ajoon verrattavissa, kun kerran oppii, pitäisi muistaa, kun vähän palauttelee mieleen? :-)

        Vielä yksi kysymys:
        Kannattaako teidän mielestä lähteä harjoittelemaan mahd. lyhyellä laudalla? Onko liian lyhyt, jos on esim. alle leukaan asti vain? Kumpi vaikeampi hallita: lyhyt/pitkä lauta? Plussat/miinukset?

        Kiitos paljon!

        Jos on lautaillu vasta vähän aikaa, niin kannattaa ostaa hieman alle leun pituisen laudan, ja juniorisiteet. Tosin jos jalat ovat isokokoiset, niin sitten tietenkin hieman isommat siteet. Kun osaa jo hyvin lasketella laudalla, niin silloin vähän yli leun pituinen lauta olisi hyvä. Ite olen lasketellu laudalla noin 10 kertaa ja osaan aika hyvin. Aluksi on hankalaa mutta kun asian tajuaa niin kyllä se harjoittelemalla etenee.


    • ec-ci

      Mä oon opetellu laskettlee laudalla itse. Menin sompa hissillä ylös niin, että se menee jalkoijen väliin ja ylös. En kaadu silloin. Laskin aina mäen alas ja opettelin kaatumaan hiljalleen oikeaan asentoon.

      • metallikukko

        Itse hyppäsin laudalle eka kertaa Sallassa uudenvuodenaattona ja itsevarmana kaverina jätin lautatunnit ottamatta.

        Ois ehkä kannattanut satsata niihin, sillä ensimäiset viisi laskua olivat yhtä etukautta -takakautta nurin ja oli paikat kipeenä.

        Mä opettelin ensin pysymään silleen pystyssä että tulin lauta poikittain rinnettä alas .
        Sitten vaan vähän kerrassaan käännöksiä.

        Ja se kypärä kannattaa pitää päässä. Itse kaaduin kuukausi sitten kunnolla ja löin pään rinteeseen. Viikkon ei sen jälkeen pää kääntynyt kunnolla. Onneksi ei käynyt pahemmin.

        Mutta kyllä se lautailu on ihan opittavissa miltei missä iässä vaan jos on tahtoa.
        Työkaveri täyttää parin vuoden päästä 50 ja laskee täyttä päätä :)


    • aaaaaaaaaafgg

      Itse menin sompahissillä jo toisella yrityksellä virheettömästi ylös. Ekalla yrityksellä menin ylös asti, mutta se nyt oli suunilleeen juoksua lauta toisessa jalassa.

      Hyvä vinkki hissiin on, että pidä yläkroppa samassa asennossa kuin lauta. Hyvä tyyli tähän on se, että pidä sommasta kiinni etujalan puolimmaisella kädellä ja toista kättä pidät taakse päin. Tällä tyylillä ylävartalosi pysyy väkisinkin suorana. Pidä myös katse ylös rinteeseen päin, etkä omaan lautaan.

      Itsekin olen kaksi kertaa vasta käynyt laskemassa, mutta olen päässyt jo kokeilemaan vähän isompaa rinnettä. Kääntyminen oikealle menee minulla paljon helpommin kuin vasemmalle. Lasken vasen jalka edellä. Luulisi, että juuri vasemmalle on helpompi kääntyä, mutta toisin kävi.

      Itse opin kohtuu nopeasti, ja se johtuu kaiketi siitä, että tiesin, miten kuuluu harjoitella. Oikea tyyli, mitä paikallisessa hiihtokoulussakin käytetään on mielestäni todella hyvä. Tyyli on sellainen, että lasketaan koko mäki alas yhdellä kantilla. Ensin ehkä takakantilla, koska se on helpompaa. Asetu rinteen päälle lauta poikittain rinteeseen nähden ja katso alas. Nojaudu taakse päin ja siirrä paino oikealle jalalle. Huomaan, että lauta alkaa liukua oikealle. Vauhti ja liukujyrkkyyttä voit säätää siirtämällä painoa taas vasemmalle jalalle. Kun halaut pysähtyä, siirrä paino tasaisesti molemmille jaloille. Tällä tyylillä kannattaa laskea muutamia kertoja rinne alas koko rinteen leveyttä hyödyyksi käyttäen. Sitten kun alkaa takakantilla laskeminen sujua, siirry harjoittelemaan samaa etukantilla. Vasta kun molemmat kantit sujuu, voit alkaa harjoitella kääntymistä. Tällä tyylillä itse opin laskemaan siten, että en ihan kokoaikaa makaa maaassa. Nyt on tosin vasta 2 x 2h laskemista takana, joten opittavaa on paljon. Ensi viikolla voisi pari kertaa käydä rymyämässä. :)

      Pidä hauskaa ja jatka harjoittelua, niin teen minäkin.

    • 2vuotta laskenu

      mkun aloitin lautailun noin pari vuotta sitten 11.vvuotiaana rukalla pääsin sommaala ylös ilman mitään suurempia ongelmia siis aloittelijoiden rinteessä enemmän mulle ongelmia aiheuttaa pikku lasten naru hissit kun pitää päästä joskus vähän loivempaan rinteeseen mutta sulle sellasii neuvoi että ei kannata menna ainakaan ensimmäisena sellasiin rinteisiin joossa lasketaan ekana mäki ylhäältä alas ja tullaan sieltä sitten hissillä vasta jälkeen päin ylös sillä voi kädä sillein et joutuu käveleen rinteen ylös itse (mulle kävi niin) mä olen vielä ja pitkään aloittelija en ole ottanut yhtäkään tuntia mutta ei niitä välttämättä tarttekkaan

      • iskä 41v.

        Näitä on kiva lukea...

        Itse rohkaistuin vuokraamaan laudan Saariselän reissulla '07 enkä ole hetkeäkään katunut (Carvin-sukset söivät kiinnostuksen suksilasketteluun, jota tullut harrastettua 80-luvulta asti).
        Laji opettaa kyllä nöyräksi muutaman ensimmäisen laskupäivän aikana, mutta kun vaan ei anna periksi niin kyllä se juoni pikkuhiljaa löytyy. Lastenrinteestä kannattaa aloittaa lief-tekniikalla eli valumalla rinnettä selkä rinteeseenpäin edestakaisin. Sen jälkeen nenä rinteeseenpäin käännöksiin. Näissä pitää muistaa pitää painopiste alhaalla jalkoja hieman koukistamalla (ja ulkokanttihan ei saa tökätä!)

        Sitten kun alkaa sujua käännökset niin eikun toinen jalka edellä laskemaan. Pyöriminen laudalla on muuten loistavaa painon siirtoharjoittelua (molempiin suuntiin).
        Isompiin hyppyreihin en ole uskaltautunut vielä ja siinä taitaa raja mennäkin tällä iällä.
        Joka tapauksessa lautailu on tuonut ihan uutta mielenkiintoa rinteisiin ja varsinkin näihin paikallisiiin pikkutöppyröihin.


    • lautailu

      No itse opin parissa päivässä hissillä ylös menon ja laskemaankin sillätavalla että hitaasti kun menin nii ei enää kaatunu mut on täs jo pari vuotta harrastettu ja laskeminen sujuu hyvin mut hyppimistä tai temppuja en vielä osaa (ehkä joku pieni hyppyri jne mut ei mitään isompaa)

      • Toiveikas poika

        olen 11-vuotta ja itse olen lumilautaillut vain kerran ja sillon olin opetuksessa tunnin ja laskin vapaasti tunnin. Oltiin vaan lastenrinteessä, jossa opin lopulta alkujekut. Jotkut sanovat että kannattaa itse opetella laskemaan vaikka kotipihassa. Onko siinä mitään päätä? En ole vielä oppinut laskemaan kunnolla, mutta lopussa alkoi jo sujumaan jo jotenkin. Ensi kerralla vois ruveta laskemaan vain vähän aikaa lastenrinteessä ja sitten mennä hissillä ylös.


      • mono+mono=monot
        Toiveikas poika kirjoitti:

        olen 11-vuotta ja itse olen lumilautaillut vain kerran ja sillon olin opetuksessa tunnin ja laskin vapaasti tunnin. Oltiin vaan lastenrinteessä, jossa opin lopulta alkujekut. Jotkut sanovat että kannattaa itse opetella laskemaan vaikka kotipihassa. Onko siinä mitään päätä? En ole vielä oppinut laskemaan kunnolla, mutta lopussa alkoi jo sujumaan jo jotenkin. Ensi kerralla vois ruveta laskemaan vain vähän aikaa lastenrinteessä ja sitten mennä hissillä ylös.

        Lumilautailun oppiminen vei itseltäni 2 opettajan ohjaamaa tuntia ja sen jälkeen laskin vapaasti itse. Olin sillon just täyttäny 12 ja ja ens maaliskuussa täytän 13! Lumilautailun opin nopeasti koska oon lasketellu 3v. asti. Rohkeesti kannattaa kokeilla!((:


    • Talven laskenut :)

      MOI

      Oon 161,5cm pitkä jonku verra yli 55kiloa painava iloone poika :D

      Mul on blizardin lauta 130cmja jotkut siteet :) Mietin uutta lautaa nii onks niil painosuosituksil kauheesti merkitystä jos menee 5kiloo yli laudan painorajasta?


      Keskustelun aloittajalle:

      Opin ite laskemaan ilma lautatunteja.
      oon itsevarma jnejne
      Nyt oon ollu mont kertaa laskee jnejne, mutta haluisin kertoa sulle että ei vie kamalan kauaa aikaa oppia ! mitä parempi itse luottamus sitä parempi tulos ;)!!! ONNEA :D

      • asdas2

        Moi! Kannattaa ostaa 150cm lumilauta.
        Painoraja ei täydy olla aivan täydellinen, ei esim. 5kg
        ero haittaa mitään.
        Isommat lukemat on asia erikseen.


    • Tex2

      No ei pakosti mene kyllä kauan oppia lautaileen siis meinaan sillein että osaa nyt omalla ns paremmalla suunnalla mennä kaatumatta alas. Ite aloitin lautailun 35 vuotiaana (nyt 2 v lautaillut)ilman mitään kokemusta snoukkaamisesta enkä ottanut mitään tunteja kunhan menin rinteeseen. Hyvin meni kun ei tullut kaaduttuakaan, opin käytännössä heti lautaileen :)
      Ehkä tuohon vaikuttaa jotenkin aikaisempi urheilutausta että opin heti lautaileen mene ja tiedä. Olin kyllä katsonut aluksi paljon snoukkavideoita et miten kannattaa mennä..olisko sitten ollu hyötyy?
      Temppuihin meni sit vähän enemmän aikaa oppia kun tuli tuo iän tuoma itsesuojeluvaisto kuvioihin.

    • 13v tyttö

      Mistä vuodenajalta tää ikinä nyt onkaan niin oon 13v ja haluisin oppia myös lumilautailemaan. ajattelin jos jossain olisi sellainen paikka josta pystyy myös vuokraamaan laudan :)

    • weeeeeeeeeeeeeeeeeee

      Lähes kaikista laskettelukeskuksista saa vuokrattua välineitä....

    • Anonyymi

      Siis itse alotin 3lk lautailun alussa aktiivisesti pari kk ja sitten vähän jäi silleen että joka laskettelu kerralla laskin laudalla noin 1h ja viime keväänä/talvena sain uuden motivaation lautailun olin. 5lk ja en ollut ennen päässyt isoihin mäkiin kun en osannut käytää hissiä laudalla niin opin ihan ookoosgi laskelmaan viime talven lopussa/kauden lopussa ja nyt 6lk talvena oon käynyt apri kertaa ja menee ihan ok meen isohin mäkiin mutta kantaan yleensä jyrkimmät kohdat kun en niissä uskalla tehdä käännöksiä

    • Anonyymi

      Tää on vanha mutta kirjotan tässä nyt niille jotka lukee tätä vielä tällöinkin. Ite olen 13v tyttö ja lasketten laudalla. Olen nyt 2 kertaa käynyt laskettelemassa ja ekalla kerralla opin ohjaamisen ja hissiin menemisen. Ja toisella kerralla sitten opin takakantin ja etukantin eli jaruttamisen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14881
    2. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3075
    3. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3074
    4. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3070
    5. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3066
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3065
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3065
    9. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3064
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    Aihe