saamesymbolien käyttö

deppis

Dearvva
Haluaisin mielipiteitänne erääseen ikuisuuskysymykseen: Missä määrin saamelaisen ei-saamelainen puoliso voi käyttää saamesymboleja (asusteita,koruja jne.) Pukua en tietenkään päälleni laittaisi, mutta kun puolison suku lahjoittaa riskuja tms. tuleekin tenkkapoo, kun en halua loukata ketään. Puolisoni toivoo vienosti, että osoittaisin kuulumistani myös hänen kulttuuriinsa jotenkin esim. juhlissa. Ymmärrän tätä, koska itsekin olen Lapista, jossa saamelaisuus on osin vieläkin alaspäinkatsottua. Itteä pelottaa, että joku loukkaantuu kumminkin tai kokee tunkeutumisena toisten alueella.

7

1026

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gákti

      Minusta riskujen ja muiden asusteiden pitäminen ei ole mitenkään loukkaavaa! Eikä gáktinkaan pitäminen jos ihminen on elänyt saamelaiskulttuurissa ja todella ymmärtää sen merkityksen ja ennen kaikkea miten se puetaan päälle!

      Kylläpä taas muuten pisti vihaksi ne rallitytöt Lapin Kansassa...

      • deppis

        Kiitos vastauksestasi.
        Tuntuu silti vaikealta tietää, milloin esim. on elänyt riittäväti saamelaiskulttuurissa - se kun täällä saamelaisalueen ulkopuolella ei ole niin itsestäänselvää. Ja tosiaan kun tiiän ihan hyvin esimerkkejä siitä, että joku elää saamelaisen kanssa, puhuu saamea, tuntee kulttuurin jne. mutta silti sellaisen ihmisen gáktin tai muidenkin saamesymbolien käyttö suututtaa. Kaikkia ei tietenkään voi miellyttää... mutta ei ole toisaalta ollenkaan vaikea ymmärtää, että vähemmistöasema ja lukuisat määrät "intiaaniromatiikkaa" etsiviä ei-saamelaisia ovat aiheuttaneet tarvetta vetää rajaa oman kulttuurin suojaksi.
        Vaikea tietää siis sitäkään, mikä määrä hyväksyjiä riittää. Riittääkö oma puoliso (perheineen), jos ne ovat saamelaisia?

        Oispa jotain helppoja ohjeita, ei tarvis ite miettiä...


      • saamelainen
        deppis kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi.
        Tuntuu silti vaikealta tietää, milloin esim. on elänyt riittäväti saamelaiskulttuurissa - se kun täällä saamelaisalueen ulkopuolella ei ole niin itsestäänselvää. Ja tosiaan kun tiiän ihan hyvin esimerkkejä siitä, että joku elää saamelaisen kanssa, puhuu saamea, tuntee kulttuurin jne. mutta silti sellaisen ihmisen gáktin tai muidenkin saamesymbolien käyttö suututtaa. Kaikkia ei tietenkään voi miellyttää... mutta ei ole toisaalta ollenkaan vaikea ymmärtää, että vähemmistöasema ja lukuisat määrät "intiaaniromatiikkaa" etsiviä ei-saamelaisia ovat aiheuttaneet tarvetta vetää rajaa oman kulttuurin suojaksi.
        Vaikea tietää siis sitäkään, mikä määrä hyväksyjiä riittää. Riittääkö oma puoliso (perheineen), jos ne ovat saamelaisia?

        Oispa jotain helppoja ohjeita, ei tarvis ite miettiä...

        On tuohon olemassa ihan helppo sääntö.
        Silloin kun tiedät miten puku puetaan oikein päälle, vöitä sun muita myöten. Olet ollut tarpeeksi kauan saamelaiskulttuurissa.
        Puku asia on monitahoinen. Yksi taho ei suvaitse pukua kenenkään muun kuin saamelaisen päällä.
        Toinen taho vaatii että sitä pitää osata kunnioittaa jne jne. ennenkuin sen voi laittaa päälleen.
        yksi osa taas suvaitsee muunlaisen käytön, mutta ei kaupallisen, koska se vääristää kilpailua lapissa.
        ja osaa ei vois vähempää kiinnostaa.


      • vastauksen
        saamelainen kirjoitti:

        On tuohon olemassa ihan helppo sääntö.
        Silloin kun tiedät miten puku puetaan oikein päälle, vöitä sun muita myöten. Olet ollut tarpeeksi kauan saamelaiskulttuurissa.
        Puku asia on monitahoinen. Yksi taho ei suvaitse pukua kenenkään muun kuin saamelaisen päällä.
        Toinen taho vaatii että sitä pitää osata kunnioittaa jne jne. ennenkuin sen voi laittaa päälleen.
        yksi osa taas suvaitsee muunlaisen käytön, mutta ei kaupallisen, koska se vääristää kilpailua lapissa.
        ja osaa ei vois vähempää kiinnostaa.

        saat kun kyselet mieheltäsi. Hänhän se lopulta määrää, että miten kehtaat liikkua niissä ja missä määrin ja pitäisi sinua myös opastaa hieman...


      • ei riuku

        lapin kansassa nimimerkki lantalainen kirjoitti sitten että hänen mielestään rallityttöjen pukeutuminen ei ollut yhtään loukkaavaa saamelaisia kohtaan. Huvittavinta tässä on että kyseinen henkilö myönsi ettei tiedä saamelaisten puvuista mitään mutta hänen mielestään rallityttöjen puvut näyttivät hyviltä. Ei ole tainnut henkilö nähdä oikeita saamelaisia pukuja ollenkaan ja heti on lehteen kirjoittamassa asiasta josta ei edes tiedä. Mutta mielipidepalstat ja keskustelu foorumithan ovat juuri tätä varten.


      • deppis
        vastauksen kirjoitti:

        saat kun kyselet mieheltäsi. Hänhän se lopulta määrää, että miten kehtaat liikkua niissä ja missä määrin ja pitäisi sinua myös opastaa hieman...

        Kiitos vastauksistanne.
        Onkin tuntunut, että aika monenlaista suhtautumista asiaan on saamelaisyhteisön sisällä. Puoliso sattuu olemaan hyvinkin avaralla kannalla näissä asioissa, joten yksin hänen arvioonsa en ole uskaltanut luottaa. Kun tunnen sitten niitäkin, joita helpommin ärsyttää ja loukkaa. Liekö hieman kesken näitten asioitten pohdinta yhteisön sisälläkin.
        Sinänsä ihan tärkeä kysymys tuo ei-saamelaisten puolisojen osa laajemminkin, suurin osa saamelaisista taitaa asua saamelaisalueen ulkopuolella olla muitten kuin saamelaisten kanssa (ja näissä perheissä se saamelaisuus ja kieli sitten pitäisi saada jatkumaan).


    • häpeä ja häpäisy

      Saamelaisen ei-saamelaisella puolisolla ei ole minkään valtakunnan oikeutta laittaa pukua päällensä. Joitakin koruja voit laittaa mutta asusteitten pitäminen osoittaa suurta tyhmyyttä ja saamelaisten halveksuntaa. Teidän yhteiset lapset ovat isänsä puolelta oikeutettuja kantamaan saamen pukua. Lantalaiset ovat ryöstäneet ja rosvonneet saamelaiskulttuuria ihan tarpeeksi. Älä sinä tyttö hyvä sitä tee!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      119
      1858
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1620
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1442
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe