Kummin velvollisuuksista tämäkin

loukatuksi tullut

Onko teistä oikein,että lapseni kummi lähtee äitini kanssa matkalle,kun seuraava lapsi syntyy? Siis houkutteli äitini lähtemään. Vaikka äitini on aikaisemmin lupautunut hoitamaan lapsen lastaan tällöin. Eikö kummillakin ole jotain "velvollisuuksia"?

47

2691

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • swimmappa

      Eiköhän perheasiat oo jokaisen oma juttu, joihin koko maailman ei tarvii sekaantuu. Ohan noita isompiikin juttuja. Ja pitäköön ne vähän rentoo lomaa, kai ne nyt takaski tulee.

      • nonnaliini

        eiköhän tossa ole tulevassa mummossakin syytä,eikä pelkästään kummissa???


      • loukatuksi tullut

        No,kun ei sinne synnytysosastolle voi ottaa lasta mukaan ja lähtevät reissuun just lasketun ajan tienoihin. Ja mies haluaa synnytykseen mukaan ja minä hänet sinne. Ja kyllä tota miestä tarvii kuskiksikin.;) Ja tosiaan aikaisemmin äitini jo lupasi ottaa tyttäremme. Törkeä temppu sekä äidiltäni ja kummilta milestäni.


      • loukatuksi tullut
        nonnaliini kirjoitti:

        eiköhän tossa ole tulevassa mummossakin syytä,eikä pelkästään kummissa???

        Siis toki,toki. Idea vaan oli vissiin kummin ja houkutteli lomalle. Ja siis tosi vihainen on äidilleni,mutta törppöä mielestäni myös kummilta.


      • Äiti ja 5 lasta
        loukatuksi tullut kirjoitti:

        No,kun ei sinne synnytysosastolle voi ottaa lasta mukaan ja lähtevät reissuun just lasketun ajan tienoihin. Ja mies haluaa synnytykseen mukaan ja minä hänet sinne. Ja kyllä tota miestä tarvii kuskiksikin.;) Ja tosiaan aikaisemmin äitini jo lupasi ottaa tyttäremme. Törkeä temppu sekä äidiltäni ja kummilta milestäni.

        Asiat nyt vaan tyttö-kulta aina muuttuu ajan kanssa. Koita nyt vaan elää tiedon kanssa ja ymmärtää että äitisi tarvitsee jo varmasti breikkiä teistä. Ja tilaisuus matkaan on käytettävä, etenkin jos niitä ei tule usein vastaan.

        Muutkin on pystyneet toisen lapsen synnyttämään ilman suurempaa dramatiikkaa, itsekin ilman äitiä!. Kai teillä muutakin lähisukua on kuin äitisi. Tai jos olette aina vaan häneen turvatuneet, en enään yhtään ihmettele että haluaa jo lomalle.

        Itse en kehtaisi moisesta asiasta läheisiäni syyllistää, vaan paikkaisin tilanteen muuten. Eiköhän äitisi ole tehnyt jo eteesi ihan riittävästi. Mikä pakko hänen on uhrautua vielä lastesikin vuoksi!


      • jos minäminäminäminä
        Äiti ja 5 lasta kirjoitti:

        Asiat nyt vaan tyttö-kulta aina muuttuu ajan kanssa. Koita nyt vaan elää tiedon kanssa ja ymmärtää että äitisi tarvitsee jo varmasti breikkiä teistä. Ja tilaisuus matkaan on käytettävä, etenkin jos niitä ei tule usein vastaan.

        Muutkin on pystyneet toisen lapsen synnyttämään ilman suurempaa dramatiikkaa, itsekin ilman äitiä!. Kai teillä muutakin lähisukua on kuin äitisi. Tai jos olette aina vaan häneen turvatuneet, en enään yhtään ihmettele että haluaa jo lomalle.

        Itse en kehtaisi moisesta asiasta läheisiäni syyllistää, vaan paikkaisin tilanteen muuten. Eiköhän äitisi ole tehnyt jo eteesi ihan riittävästi. Mikä pakko hänen on uhrautua vielä lastesikin vuoksi!

        olen pärjännyt yksin ilman apua, niin ei muidenkaan pidä sitä saada.

        kyse oli kai siitä, että jo annettu lupaus rikottiin. mites itse suhtautuisit,jos sinulle lupautunut lapsenhoitaja (olkoon, mummi, käly tai kuka vaan) ilmoittaisi, että sori vaan nyt pitää käyttää tilaisuus matkaan... kyllä niitä halpoja äkkilähtöjä tulee pitkin vuotta. niin sinä tietysti menisit hymy huulillasi synnyttämään yksin.

        ai juu, mitäs muuten kertoisit lapsellesi, jotka sitten aikaan alkavat olla kiinnostuneita syntymästään ja katsovat valokuvia ja kyselevät. esikoisen kuvissa näkyy isi; isi leikkaamassa napanuoraa, isi pesemässä ekaa kertaa pyllyä, äiti, isi vauva yhdessä. nuoremmalla vain äiti. miksei isi ollut siellä? mitä vastaat? että öööö... kun ei saatu hoitajaa syntymän aikaan, kun tuota öööö mummun thaimaan matka oli just silloin tärkeämpi kuin sun syntymäsi...


      • mummolle
        jos minäminäminäminä kirjoitti:

        olen pärjännyt yksin ilman apua, niin ei muidenkaan pidä sitä saada.

        kyse oli kai siitä, että jo annettu lupaus rikottiin. mites itse suhtautuisit,jos sinulle lupautunut lapsenhoitaja (olkoon, mummi, käly tai kuka vaan) ilmoittaisi, että sori vaan nyt pitää käyttää tilaisuus matkaan... kyllä niitä halpoja äkkilähtöjä tulee pitkin vuotta. niin sinä tietysti menisit hymy huulillasi synnyttämään yksin.

        ai juu, mitäs muuten kertoisit lapsellesi, jotka sitten aikaan alkavat olla kiinnostuneita syntymästään ja katsovat valokuvia ja kyselevät. esikoisen kuvissa näkyy isi; isi leikkaamassa napanuoraa, isi pesemässä ekaa kertaa pyllyä, äiti, isi vauva yhdessä. nuoremmalla vain äiti. miksei isi ollut siellä? mitä vastaat? että öööö... kun ei saatu hoitajaa syntymän aikaan, kun tuota öööö mummun thaimaan matka oli just silloin tärkeämpi kuin sun syntymäsi...

        Kuinka ajoissa sait ilmoituksen ennen kys. ajankohtaa? Sekin varmaan realistinen kysymys.

        Etkö tosiaan osaa muita ihmisiä vaivata kun rakasta äitiäsi. Ei kukaan aikuinen (oletkohan edes) kehtaa moisesta noin tilittää!

        Jos peruutus on kuitenkin tullut jo viikkoja ennen, ehdit hyvin saamaan lapsen hoitoon muuallekin. Mutta taitaa nyt vaan herkän maha olla sekaisin kun ei voi enään äitiään ohjaillakaan!


      • Äiti ja 3 lasta
        Äiti ja 5 lasta kirjoitti:

        Asiat nyt vaan tyttö-kulta aina muuttuu ajan kanssa. Koita nyt vaan elää tiedon kanssa ja ymmärtää että äitisi tarvitsee jo varmasti breikkiä teistä. Ja tilaisuus matkaan on käytettävä, etenkin jos niitä ei tule usein vastaan.

        Muutkin on pystyneet toisen lapsen synnyttämään ilman suurempaa dramatiikkaa, itsekin ilman äitiä!. Kai teillä muutakin lähisukua on kuin äitisi. Tai jos olette aina vaan häneen turvatuneet, en enään yhtään ihmettele että haluaa jo lomalle.

        Itse en kehtaisi moisesta asiasta läheisiäni syyllistää, vaan paikkaisin tilanteen muuten. Eiköhän äitisi ole tehnyt jo eteesi ihan riittävästi. Mikä pakko hänen on uhrautua vielä lastesikin vuoksi!

        Asiat nyt vaan ovat aina olleet niin, että äidit huolehtivat lapsistaan vaikka nämä olisivat 50 täyttäneet. Ikävä, jos teillä on äitisi väsynyt lapsilaumaasi ja sinuun.

        Minulta murtui sääriluu, kun esikoiseni oli 2,5 ja silloinen nuorimmainen puolivuotias. En halunnut huolestuttaa äitiä enkä kertonut. Palkattiin hoitaja apuun, kun mies oli repputyössä. Kun äiti kuuli asiasta hän huusi puhelimessa niin, että luuri oli metrin päässä. Niin hän suuttui,kun häntä ei oltu pyydetty apuun. Ja siinä samassa istui junaan ja oli paikalla muutamassa tunnissa. Niin ne normaalit äidit reagoivat.

        Kyse ei olekaan uhrautumisesta, vaan normaalista avunannosta, sellaisesta mitä annetaan ystäville, serkuille, naapureille ja varsinkin omalle lapselle. Pyydettäessä voi myös kieltäytyä jos tuntee ettei jaksa eikä halua, eikä luikkia matkan varjolla karkuun.

        Ja aivan varmasti tämä tytär rientää apuun, jos vaikka äidilään olisi joku tarve. Niin minä tekisin.


      • oppii tai ei
        Äiti ja 3 lasta kirjoitti:

        Asiat nyt vaan ovat aina olleet niin, että äidit huolehtivat lapsistaan vaikka nämä olisivat 50 täyttäneet. Ikävä, jos teillä on äitisi väsynyt lapsilaumaasi ja sinuun.

        Minulta murtui sääriluu, kun esikoiseni oli 2,5 ja silloinen nuorimmainen puolivuotias. En halunnut huolestuttaa äitiä enkä kertonut. Palkattiin hoitaja apuun, kun mies oli repputyössä. Kun äiti kuuli asiasta hän huusi puhelimessa niin, että luuri oli metrin päässä. Niin hän suuttui,kun häntä ei oltu pyydetty apuun. Ja siinä samassa istui junaan ja oli paikalla muutamassa tunnissa. Niin ne normaalit äidit reagoivat.

        Kyse ei olekaan uhrautumisesta, vaan normaalista avunannosta, sellaisesta mitä annetaan ystäville, serkuille, naapureille ja varsinkin omalle lapselle. Pyydettäessä voi myös kieltäytyä jos tuntee ettei jaksa eikä halua, eikä luikkia matkan varjolla karkuun.

        Ja aivan varmasti tämä tytär rientää apuun, jos vaikka äidilään olisi joku tarve. Niin minä tekisin.

        "normaali äiti" on siis = sinun äitisi.

        Meijän äitee tekee parrempaa ruokaa kuin teijän äitee -leikkiin en sori lähde.

        Arvostan äitiäni kovasti ja haluan vain antaa hänelle velvollisuuksista vapaat vuodet, jotka on hyvin ansainnut, kaitsiessaan neljää lastaansa tähän maailmaan.

        Tottakai meilläkin äiti käy kylässä ja joskus katsoo lasten perään, mutta tässä vaiheessa polvea mennäänkin kunnoittavasti jo mummon ehdoilla. Eli hoitopaikka löytyy kyllä muualtakin jos äidille tulee esteitä tai haluaa lähteä vaikka humppaamaan. Ihan sama -ristinsä on kantanut ilman että tarvitsee enään mummona syyllistää!


      • lähteä
        oppii tai ei kirjoitti:

        "normaali äiti" on siis = sinun äitisi.

        Meijän äitee tekee parrempaa ruokaa kuin teijän äitee -leikkiin en sori lähde.

        Arvostan äitiäni kovasti ja haluan vain antaa hänelle velvollisuuksista vapaat vuodet, jotka on hyvin ansainnut, kaitsiessaan neljää lastaansa tähän maailmaan.

        Tottakai meilläkin äiti käy kylässä ja joskus katsoo lasten perään, mutta tässä vaiheessa polvea mennäänkin kunnoittavasti jo mummon ehdoilla. Eli hoitopaikka löytyy kyllä muualtakin jos äidille tulee esteitä tai haluaa lähteä vaikka humppaamaan. Ihan sama -ristinsä on kantanut ilman että tarvitsee enään mummona syyllistää!

        leikkiin mukaan....:=)


      • ja näin
        lähteä kirjoitti:

        leikkiin mukaan....:=)

        "Niin ne normaalit äidit reagoivat."


    • tönt

      Mitä ihmettä tarkoitat kummin "velvollisuuksilla"?Ja mikä velvoittaa sun äitiäs hoitamaan sun omia lapsia,jos hänellä omia menoja?Taidat olla vaan kateellinen?
      Mun mielestä kummeus ei velvoita niinkään kuin vanhemmuus velvoittaa.
      Mietis asiaa ja anna myös äitisi elää omaa elämää,kun on kerrankin siihen aikaa.
      Tietysti onhan sekin väärin,että jos on luvattu jotain,mutta suunnitelmat voi aina muuttua.Sen takia voi jättää omat menot menemättä,kerkeehän sitä sitten irroitella,kun lapset on isompia ja pärjäävät itseksensä.
      En vaan ymmärrä mitä tuolla kysymyksellä hait,mutta yritin jotain ainakin...

      • loukatuksi tullut

        Niin no kyseinen ajan kohta on rahasta kiinni.Silloin on halvat matkat. Muuten sopis milloin vaan hänelle. Mä en vaan ymmärrä tätä prioriteettia. Siis toki omat menot joo,mutta vois niis tinkiä mun mielestä sen verran,että oman tyttärensä synnytyksenajaksi voisi lapsen lapsensa ottaa vaikkei IKINÄ muuten ottaisikaan lapsen lastaan/lapsen lapsiaan hoitoon. Eihän se hänen velvollisuutensa ole hoitaa lapsen lapsiaan,mutta tällaisessa tilanteessa jossa on vieläpä käytännössä ainut käytettävissä oleva henkilö niin mun mielestä reissuun lähteminen on itsekästä. Ja siis nimen omaan LUPASI ensin aikoja sitten.


      • Jumalan Myrsky

        Sinustako on ihan OK käytöstä ettei välitetä auttaa omaa aikuista lasta? Että ollaan niinku oma osansa tehty kun se on lentänyt pesästä?

        Jos on aikanaan halunnu äidiksi niin sitte pitää hyväksyä että joskus voi joutua mummoksikin. Myös jälkimmäiseen kuuluu tiettyä vastuun ottamista. Mutta osa meistä tietty on surkimuksia jotka kieltäytyvät auttamasta.


      • ap:n teksti kunnolla

        kannattaskohan sun lukee toi ap:n kirjottama teksti ihan kunnolla?? jos olisit lukenut tietäisit että kyse ei ole mistä tahansa omista menoista.

        tottahan toki omat menot voi perua jos ei hoitaja pääsekkään mutta mites perut alkaneen synnytyksen?? tätä synnytystä kun ei voi jättää tekemättä. enkä usko että ap kovinkaan irrottelee siellä synnytyssalissa...


    • nonnaliini

      kyllä sulla oikeus olla vihainen äidillesi.koska on luvannut jotain,mutta tekstistä tuli vaan sellainen fiilis,että syytät vaan kummia tilanteesta, anteeksi,jos niin ei ole.. mutta valitettavasti meistä mummoistakin on moneen junaan ja kyllä sulla täysi oikeus olla vihainen ja pettynyt mummon touhuihin!!! Itse en vois ajatellakkaan,että tuollaisessa vaiheessa pettäisin lapseni!!!Viides ,kun syntyi vaati se 2yön verran mummin läsnäoloa ja palkkio oli mahtava,kun tapasin viidennen lapsenlapsen ja sain seurata sisarusten onnea uudesta tulokkaasta... Tsemppiä sinulle ja perheellesi

      • äidin tyttö

        ei valitettavasti ole kaikkien tehtävä.

        "pettäisin lapseni"
        on aika kova ilmaisu, kun kyse on vain reilun vuorokauden ajan lapsen kaitsemisesta. Ja onhan varmasti muitakin ihmisiä lähipiirissä kuin yksi mummo.

        Joka lapset tekee, ne huolen kantakoon. Jos mummolla nyt vihdoin on jo omaakin elämää, turha siitä syyllistää. Kaikki mummot kun ei jatka hoivaamistaan kuolemaansa asti, vaan osaa jo ajatella itseäänkin.

        Itse en ainakaan voisi kuvitella olevani niin riippuvainen äidistäni, että tämä ei saisi valita enään vapaasti mitä tekee. On ihana katsoa kun hän osaa jo antaa mennä ja nauttia vihdoin elämästään ilman iänikuisia velvollisuuksiaan. Ei tulisi pieneen mieleenkään kuvitella äitini uhrautuvan taas kerran jälkikasvunsa eteen -en osaisi sellaista enään arvostaakaan.


      • hetkinen...
        äidin tyttö kirjoitti:

        ei valitettavasti ole kaikkien tehtävä.

        "pettäisin lapseni"
        on aika kova ilmaisu, kun kyse on vain reilun vuorokauden ajan lapsen kaitsemisesta. Ja onhan varmasti muitakin ihmisiä lähipiirissä kuin yksi mummo.

        Joka lapset tekee, ne huolen kantakoon. Jos mummolla nyt vihdoin on jo omaakin elämää, turha siitä syyllistää. Kaikki mummot kun ei jatka hoivaamistaan kuolemaansa asti, vaan osaa jo ajatella itseäänkin.

        Itse en ainakaan voisi kuvitella olevani niin riippuvainen äidistäni, että tämä ei saisi valita enään vapaasti mitä tekee. On ihana katsoa kun hän osaa jo antaa mennä ja nauttia vihdoin elämästään ilman iänikuisia velvollisuuksiaan. Ei tulisi pieneen mieleenkään kuvitella äitini uhrautuvan taas kerran jälkikasvunsa eteen -en osaisi sellaista enään arvostaakaan.

        ei kai kukaan mummun omaa elämää oo riistämässä tai elinikäistä hoitoa vaatimassa? kyse oli tosiaan vaan vuorokauden, parin jutusta.

        ootkos aatellut siltä kantilta, että jos mummu pettää lupauksensa jonkun tyhjänpäiväisen matkan takia ja isä ei sen takia pääse synnytykseen. mistä sä repäiset hoitajan vaikka keskellä yötä? jos ei lähistöllä oo ketään sopivaa tuttua, kaikilla ei oo. mitähän luulet vauvan vanhempien suhtautuvan mummuun sen jälkeen? mulla kyllä pysyis tuoreessa muistissa aika kauan. aattelisi, että silloin kun mä kärsin yksin synnytyssalisaa, mun oma äiti istuu palmujen alla...


      • onko reilua?
        hetkinen... kirjoitti:

        ei kai kukaan mummun omaa elämää oo riistämässä tai elinikäistä hoitoa vaatimassa? kyse oli tosiaan vaan vuorokauden, parin jutusta.

        ootkos aatellut siltä kantilta, että jos mummu pettää lupauksensa jonkun tyhjänpäiväisen matkan takia ja isä ei sen takia pääse synnytykseen. mistä sä repäiset hoitajan vaikka keskellä yötä? jos ei lähistöllä oo ketään sopivaa tuttua, kaikilla ei oo. mitähän luulet vauvan vanhempien suhtautuvan mummuun sen jälkeen? mulla kyllä pysyis tuoreessa muistissa aika kauan. aattelisi, että silloin kun mä kärsin yksin synnytyssalisaa, mun oma äiti istuu palmujen alla...

        Jos on niin huonosti asiat että voi turvata vaan yhteen mummoon, niin mietihän kuka tuo mummo haluaa olla? Kuinka kukaan voi hoitaa asiansa noin huonosti, että työllistää vaan yhtä ihmistä perheensä kanssa.

        Todella kiittämättömiä! Älyisipä mummo pysyä matkalla siihen asti kun lapsenlapset on jo aikuisia, niin ei joutuisi työllistettäväksi seuraavaksi 20 vuodeksi.


      • olet saanut
        onko reilua? kirjoitti:

        Jos on niin huonosti asiat että voi turvata vaan yhteen mummoon, niin mietihän kuka tuo mummo haluaa olla? Kuinka kukaan voi hoitaa asiansa noin huonosti, että työllistää vaan yhtä ihmistä perheensä kanssa.

        Todella kiittämättömiä! Älyisipä mummo pysyä matkalla siihen asti kun lapsenlapset on jo aikuisia, niin ei joutuisi työllistettäväksi seuraavaksi 20 vuodeksi.

        kuvan, että mummua oikein urakalla työllistetään? niinkö sinä teit ja jouduit lopun lapsilaumastasi hoitamaan yksin kun mummu väsyi?


      • hoitopaikasta
        olet saanut kirjoitti:

        kuvan, että mummua oikein urakalla työllistetään? niinkö sinä teit ja jouduit lopun lapsilaumastasi hoitamaan yksin kun mummu väsyi?

        No jos ovat noin riippuvaisia yhdestä mummosta, että koko maailma romahtaa kun mummo ei enään palvele. Ja todennäköisesti tämä mummo kertoi kuitenkin matkastaan hyvissä ajoin, vai synnytyssairaalastako mamma nyt kiukuttelee.

        Meillä mummo on aina kunniavieras, eikä häntä velvoiteta edes lastenhoitoon, ellei itse ehdota.

        Ja äidilleen nyt luulisi yhden etelänmatkan anteeksi antavan. Kyllä niitä lapsia maailmaan saadaaan ilman että täytyy äidin apuun aina turvata.

        Kasvakaa aikuisiksi hyvät ihmiset!


      • nonnaliini
        äidin tyttö kirjoitti:

        ei valitettavasti ole kaikkien tehtävä.

        "pettäisin lapseni"
        on aika kova ilmaisu, kun kyse on vain reilun vuorokauden ajan lapsen kaitsemisesta. Ja onhan varmasti muitakin ihmisiä lähipiirissä kuin yksi mummo.

        Joka lapset tekee, ne huolen kantakoon. Jos mummolla nyt vihdoin on jo omaakin elämää, turha siitä syyllistää. Kaikki mummot kun ei jatka hoivaamistaan kuolemaansa asti, vaan osaa jo ajatella itseäänkin.

        Itse en ainakaan voisi kuvitella olevani niin riippuvainen äidistäni, että tämä ei saisi valita enään vapaasti mitä tekee. On ihana katsoa kun hän osaa jo antaa mennä ja nauttia vihdoin elämästään ilman iänikuisia velvollisuuksiaan. Ei tulisi pieneen mieleenkään kuvitella äitini uhrautuvan taas kerran jälkikasvunsa eteen -en osaisi sellaista enään arvostaakaan.

        ei todellakaan ole sana ,joka liittyy minuun... mulla on oma elämä .mutta osaan myös nauttia lastenlapsistani. Enkä todellakaan tarkoita ,että mummo elää vain lapsilleen, mutta ja suuri Mutta tulee vastaan ,silloin kun oman lapsen elämässä tapahtuu noin suuri asia. Kyllä mummo voi siirtää varmaan matkaa ,jos oma lapsi tarvitsee apua, sillä synnytyksiä ei ole ihan joka päivä.... jokainen toki päättää itse missä itsekkyyden raja kulkee !!! Ja jos johonkin niin tuohon kyllä liittyy pettämisen tunne!!!!


      • äidin tyttö
        nonnaliini kirjoitti:

        ei todellakaan ole sana ,joka liittyy minuun... mulla on oma elämä .mutta osaan myös nauttia lastenlapsistani. Enkä todellakaan tarkoita ,että mummo elää vain lapsilleen, mutta ja suuri Mutta tulee vastaan ,silloin kun oman lapsen elämässä tapahtuu noin suuri asia. Kyllä mummo voi siirtää varmaan matkaa ,jos oma lapsi tarvitsee apua, sillä synnytyksiä ei ole ihan joka päivä.... jokainen toki päättää itse missä itsekkyyden raja kulkee !!! Ja jos johonkin niin tuohon kyllä liittyy pettämisen tunne!!!!

        ___

        Siis AP tarvitsi apua LASTENHOITOON EI SYNNYTYKSEEN!

        Eikö muut osaa lastaan hoitaa sitten? Olisiko itsestäsi kiva olla se ainoa hoitopaikka lastenlapsillesi?

        "Kyllä mummo voi siirtää"...miksi mummon pitää, äidin pitää -ottakoon aikuiset ihmiset vastuu tilanteesta ja hommatkoon lapselleen toinen hoitopaikka. That's it!

        Mummoilla on oikeus omaan elämäänkin, ja on väärin turvautua aina heidän palvelualttiuteen ja syyllistää sitten kun kaikki ei menekään oman pään mukaan. Itse en kehtaisi omasta äidistäni noin ajatella, että kyllä hän sä...sähän lupasit...tuuthan sä.

        Aikuinen ihminen ei enään vaivaa vanhempiaan jos on muita vaihtoehtoja!


      • nonnaliini
        äidin tyttö kirjoitti:

        ___

        Siis AP tarvitsi apua LASTENHOITOON EI SYNNYTYKSEEN!

        Eikö muut osaa lastaan hoitaa sitten? Olisiko itsestäsi kiva olla se ainoa hoitopaikka lastenlapsillesi?

        "Kyllä mummo voi siirtää"...miksi mummon pitää, äidin pitää -ottakoon aikuiset ihmiset vastuu tilanteesta ja hommatkoon lapselleen toinen hoitopaikka. That's it!

        Mummoilla on oikeus omaan elämäänkin, ja on väärin turvautua aina heidän palvelualttiuteen ja syyllistää sitten kun kaikki ei menekään oman pään mukaan. Itse en kehtaisi omasta äidistäni noin ajatella, että kyllä hän sä...sähän lupasit...tuuthan sä.

        Aikuinen ihminen ei enään vaivaa vanhempiaan jos on muita vaihtoehtoja!

        synnytystä ei voi siirtää ,matkan voi ja toki jokaisella saa mielipiteet olla...


      • äidin tyttö
        nonnaliini kirjoitti:

        synnytystä ei voi siirtää ,matkan voi ja toki jokaisella saa mielipiteet olla...

        Miksi matka pitäisi siirtää vain yhden vaivaisen hoitopaikan takia? Monella kun ei ole mahdollisuutta mennä matkalle miten sattuu ja maksaa siitä mitä vain. Eikä välttämättä saa aina kutsua tai seuraakaan matkalle. Joten tilaisuuteen on tartuttava, että pääsee edes hetkeksi irti arjesta

        Mutta hoitaa kai voi muukin kuin yksi ja ainoa mummo.

        Toisaalta jokainenhan tekee itsestään tarpeellisen omalla tyylillään. Toinen hoitaa parisuhdettaan, toinen muiden lapsia. Jokainen valitkoon sädekehänsä ;)


      • äiti ja tyttö
        äidin tyttö kirjoitti:

        Miksi matka pitäisi siirtää vain yhden vaivaisen hoitopaikan takia? Monella kun ei ole mahdollisuutta mennä matkalle miten sattuu ja maksaa siitä mitä vain. Eikä välttämättä saa aina kutsua tai seuraakaan matkalle. Joten tilaisuuteen on tartuttava, että pääsee edes hetkeksi irti arjesta

        Mutta hoitaa kai voi muukin kuin yksi ja ainoa mummo.

        Toisaalta jokainenhan tekee itsestään tarpeellisen omalla tyylillään. Toinen hoitaa parisuhdettaan, toinen muiden lapsia. Jokainen valitkoon sädekehänsä ;)

        niin miksipä pitäisikään? matkoille ei pääse juur koskaa, lapsia syntyy jatkuvasti...

        mahtaa mummolla olla sitten ristiäisissä mukavaa, kun sukulaiset tahtovat kuulla miten synnytys meni ja kai "pekka" oli mukana ja miten isosisko suhtautui...?´

        siinä vaiheessa mummulla sitten vasta onkin mukavaa, kun vanhemmat kertovat totuudenmukaisen kulun, että ei "pekka" päässyt mukaan, kun ei ollut hoitajaa. jaa miksi ei ollut? no kun ei saatu ketään hoitamaan toista? jaa miksi ette saaneet? eikös "liisan" äiti ollutkaan paikalla? no ei ollut, kun "liisan" äiti lomaili justiin silloin kanarialla....

        kerronpa yhden tapauksen parin vuoden takaa. naapurin mummo sairasteli, loppu piti tulla koska vaan. naisen poika lähti perheensä kanssa reissuun ja mummo kuoli justiin silloin. voi sitä pojan surua. ja voi sitä lähipiirin paheksuntaa. matkalle kun olis voinut päästä milloin vaan....


      • nonnaliini
        äidin tyttö kirjoitti:

        Miksi matka pitäisi siirtää vain yhden vaivaisen hoitopaikan takia? Monella kun ei ole mahdollisuutta mennä matkalle miten sattuu ja maksaa siitä mitä vain. Eikä välttämättä saa aina kutsua tai seuraakaan matkalle. Joten tilaisuuteen on tartuttava, että pääsee edes hetkeksi irti arjesta

        Mutta hoitaa kai voi muukin kuin yksi ja ainoa mummo.

        Toisaalta jokainenhan tekee itsestään tarpeellisen omalla tyylillään. Toinen hoitaa parisuhdettaan, toinen muiden lapsia. Jokainen valitkoon sädekehänsä ;)

        taitaa olla vieras monelle, kun ei sitä tajuta ,vaikka rautalangasta vääntäis :)))


      • äidin tyttö
        nonnaliini kirjoitti:

        taitaa olla vieras monelle, kun ei sitä tajuta ,vaikka rautalangasta vääntäis :)))

        sana marttyyrius tuntuu taas olevan hyvinkin monelle tuttu.

        Epäitsekkyyttä on se, että antaa oman äitinsä hengähtää ja nauttia elämästään eikä jatkaa tämän hyväksikäyttöä vuodesta toiseen...


      • sairasta sakkia
        äiti ja tyttö kirjoitti:

        niin miksipä pitäisikään? matkoille ei pääse juur koskaa, lapsia syntyy jatkuvasti...

        mahtaa mummolla olla sitten ristiäisissä mukavaa, kun sukulaiset tahtovat kuulla miten synnytys meni ja kai "pekka" oli mukana ja miten isosisko suhtautui...?´

        siinä vaiheessa mummulla sitten vasta onkin mukavaa, kun vanhemmat kertovat totuudenmukaisen kulun, että ei "pekka" päässyt mukaan, kun ei ollut hoitajaa. jaa miksi ei ollut? no kun ei saatu ketään hoitamaan toista? jaa miksi ette saaneet? eikös "liisan" äiti ollutkaan paikalla? no ei ollut, kun "liisan" äiti lomaili justiin silloin kanarialla....

        kerronpa yhden tapauksen parin vuoden takaa. naapurin mummo sairasteli, loppu piti tulla koska vaan. naisen poika lähti perheensä kanssa reissuun ja mummo kuoli justiin silloin. voi sitä pojan surua. ja voi sitä lähipiirin paheksuntaa. matkalle kun olis voinut päästä milloin vaan....

        Siis missä mummo oli kun TOINEN lapsenlapsi syntyi, entä kun syntyi kolmas, neljäs, viides...
        Siis mummon pitäisi tuntea oikeasti syyllisyyttä jos lähtee muualle kun YKSI lapsenlapsi syntyy?

        ***Voi kuule mummo älä enään koskaan suunnittele tekeväsi mitään muuta kuin vahtivasi sitä kuka seuraavaksi synnyttää! Mukavaa jos mummolla sattuu olemaan itsellään viisi-kuusi lasta.

        Ja kukapa nyt tieten tahtoen lähtee matkalle, jos TIETÄÄ toisen KUOLEVAN. "Voi sitä lähipiirin paheksuntaa" ...niin siitä että sattui nyt vaan olemaan matkoilla toisen kuoleman aikaan.

        Miten kipeitä ja omistushalusia ihmisiä tähän maailmaan mahtuukin....

        Jos tuolla tyylillä ajattelisi koko elämän läpi, ei voisi enään tehdä muuta kuin odottaa toisten tarvitsevan itseään.


      • täällä
        äidin tyttö kirjoitti:

        sana marttyyrius tuntuu taas olevan hyvinkin monelle tuttu.

        Epäitsekkyyttä on se, että antaa oman äitinsä hengähtää ja nauttia elämästään eikä jatkaa tämän hyväksikäyttöä vuodesta toiseen...

        Antakaa sen mamman nyt hyvänen aika pakata laukkunsa ja suunnata etelään. Ja antakaa sen aloittaja-paran olla rauhassa, kun kehtasi pyytää äitiään lapsenammaksi. Itse kukin tekee valintansa ja tämän mamman valinta oli pettää antamansa lupaus ja lähteä matkalle juuri kun kuopus on syntymässä. Ehkäpä mamma sitten parinkymmenen vuoden päästä muistaa tämän, jos vaikka pyytää apua, kun on lonkka leikattu, juuri tultu sairaalasta eikä oikein pääse portaita ylös ja siivoaminen ja kaupassa käynti on vaikeaa. Tämä ehkäpä ainoa lähellä asuva tyttö voi silloin lähteä matkalle, kun niin edullisesti silloin pääsee.

        Kummallistá pulinaa tosiaankin. Miten lujilla sinäkin olet äitiparkaasi pitänyt, kun oikein pitää antaa hengähtää. Tai, itsehän mainitsit: hyväksikäyttöä vuodesta toiseen....


      • nulikat
        täällä kirjoitti:

        Antakaa sen mamman nyt hyvänen aika pakata laukkunsa ja suunnata etelään. Ja antakaa sen aloittaja-paran olla rauhassa, kun kehtasi pyytää äitiään lapsenammaksi. Itse kukin tekee valintansa ja tämän mamman valinta oli pettää antamansa lupaus ja lähteä matkalle juuri kun kuopus on syntymässä. Ehkäpä mamma sitten parinkymmenen vuoden päästä muistaa tämän, jos vaikka pyytää apua, kun on lonkka leikattu, juuri tultu sairaalasta eikä oikein pääse portaita ylös ja siivoaminen ja kaupassa käynti on vaikeaa. Tämä ehkäpä ainoa lähellä asuva tyttö voi silloin lähteä matkalle, kun niin edullisesti silloin pääsee.

        Kummallistá pulinaa tosiaankin. Miten lujilla sinäkin olet äitiparkaasi pitänyt, kun oikein pitää antaa hengähtää. Tai, itsehän mainitsit: hyväksikäyttöä vuodesta toiseen....

        Hyväksikäyttöä se on ollut itse kullakin kun ollaan äidistä ulos tultu!


      • nonnaliini
        äidin tyttö kirjoitti:

        sana marttyyrius tuntuu taas olevan hyvinkin monelle tuttu.

        Epäitsekkyyttä on se, että antaa oman äitinsä hengähtää ja nauttia elämästään eikä jatkaa tämän hyväksikäyttöä vuodesta toiseen...

        varmaan martyyriudesta ole kyse ,vaan puhtaasta itsekkyydestä!!!! Jos noin tärkeässä asiassa mummo lupaa ja peruu matkan takia ,niin käytös vaan kummastuttaa... Mulla tosiaan 5 lastenlasta ja sen ainoan kerran .kun mua tarvittiin apuun ,niin silloin ei olis tullut mieleenkään lähteä matkalle.. Toisen pojan perhe asuu kaukana ja heille tuli em. tapauksessa vähän ongelmia kun suku kaukana ,mutta onneksi ystävät silloin tuli apuun.. Sen ymmärrän et ,jos mummot ja papat työ elämässä ,niin silloin hankala rientää apuun ... Ei kannata veivata tästä marttyyriudesta enempää!!!


      • ei tässä
        nonnaliini kirjoitti:

        varmaan martyyriudesta ole kyse ,vaan puhtaasta itsekkyydestä!!!! Jos noin tärkeässä asiassa mummo lupaa ja peruu matkan takia ,niin käytös vaan kummastuttaa... Mulla tosiaan 5 lastenlasta ja sen ainoan kerran .kun mua tarvittiin apuun ,niin silloin ei olis tullut mieleenkään lähteä matkalle.. Toisen pojan perhe asuu kaukana ja heille tuli em. tapauksessa vähän ongelmia kun suku kaukana ,mutta onneksi ystävät silloin tuli apuun.. Sen ymmärrän et ,jos mummot ja papat työ elämässä ,niin silloin hankala rientää apuun ... Ei kannata veivata tästä marttyyriudesta enempää!!!

        Miksi muka kenekään muun apu ei sitten kelpaisi? Siksi koska nämä hyväkkäät lapset on aina passattu ajattelemaan niin, että mummo hoitaa. Ja mummo täyttää elämäntehtävää näin, syyllistää sitten vielä muita mummoja jotka ei toimi samoin ja kokee taas olonsa paremmaksi. Aika sairas tapa nähdä maailma.

        Kuten jo todettiin, mummouteen ei tarvitse lähteä marttyyri-asenteella. Ja tässäkin tapauksessa mummo ilmoitti muutoksesta ajoissa, niin että voivat pyytää toista mummoa tai vaikka sinua sitten hätiin!

        Kaikki elämä ei pyöri lapsissa ja lapsenlapsissa, tai kysy vaikka samaa lasten papalta!


      • aikuinen nainen mä oon...
        sairasta sakkia kirjoitti:

        Siis missä mummo oli kun TOINEN lapsenlapsi syntyi, entä kun syntyi kolmas, neljäs, viides...
        Siis mummon pitäisi tuntea oikeasti syyllisyyttä jos lähtee muualle kun YKSI lapsenlapsi syntyy?

        ***Voi kuule mummo älä enään koskaan suunnittele tekeväsi mitään muuta kuin vahtivasi sitä kuka seuraavaksi synnyttää! Mukavaa jos mummolla sattuu olemaan itsellään viisi-kuusi lasta.

        Ja kukapa nyt tieten tahtoen lähtee matkalle, jos TIETÄÄ toisen KUOLEVAN. "Voi sitä lähipiirin paheksuntaa" ...niin siitä että sattui nyt vaan olemaan matkoilla toisen kuoleman aikaan.

        Miten kipeitä ja omistushalusia ihmisiä tähän maailmaan mahtuukin....

        Jos tuolla tyylillä ajattelisi koko elämän läpi, ei voisi enään tehdä muuta kuin odottaa toisten tarvitsevan itseään.

        Kukas se justiisa käski kasvaa aikuiseksi! Eiköhän tuo sinun jorina mene jo vähän liian pitkälle! Katsoppa peiliin ja opettele sitten lukemaan ja käy vaikka luetun ymmärtämis kurssi! Katsos hyvä ihminen, kun tämä ap kirjoittaa että on loukkaantunut mummulle kun se oli luvannut tulla hoitamaan tätä lasta. Eli ei ole sanonut missään vaiheessa että elämä romahtaa tai että mummun täytyy AINA olla valmis hoitamaan hänen lapsiaan, kyse oli vain tästä yhdestä ainoasta kerrasta. Ja kyllähän sitä ihminen saa olla loukkaantunut jos joku on pettänyt lupauksensa.

        Minulla ainakin on niin hyvät välit äitini kanssa että hän ei ikinä pettäisi lupaustaan ja jos tulisi jokin syy sille että olisi pakko, niin hän yrittäisi keksiä tilanteeseen jonkin ratkaisun. Ja minun äitini ei koskaan asettaisi omaa (siirrettävissä olevaa) huvimatkaansa lapsenlapsien tai omien lastensa edelle. Sille en voi mitään jos sinun asiasi ovat toisin! Jokaisella on omat tapansa ja erilaiset suhteet.


      • sentään
        aikuinen nainen mä oon... kirjoitti:

        Kukas se justiisa käski kasvaa aikuiseksi! Eiköhän tuo sinun jorina mene jo vähän liian pitkälle! Katsoppa peiliin ja opettele sitten lukemaan ja käy vaikka luetun ymmärtämis kurssi! Katsos hyvä ihminen, kun tämä ap kirjoittaa että on loukkaantunut mummulle kun se oli luvannut tulla hoitamaan tätä lasta. Eli ei ole sanonut missään vaiheessa että elämä romahtaa tai että mummun täytyy AINA olla valmis hoitamaan hänen lapsiaan, kyse oli vain tästä yhdestä ainoasta kerrasta. Ja kyllähän sitä ihminen saa olla loukkaantunut jos joku on pettänyt lupauksensa.

        Minulla ainakin on niin hyvät välit äitini kanssa että hän ei ikinä pettäisi lupaustaan ja jos tulisi jokin syy sille että olisi pakko, niin hän yrittäisi keksiä tilanteeseen jonkin ratkaisun. Ja minun äitini ei koskaan asettaisi omaa (siirrettävissä olevaa) huvimatkaansa lapsenlapsien tai omien lastensa edelle. Sille en voi mitään jos sinun asiasi ovat toisin! Jokaisella on omat tapansa ja erilaiset suhteet.

        Mummohan juuri tässä tapauksessa ilmoitti peruutuksesta kuitenkin ajoissa. Voihan olla, ettei hän muuten liioin matkalle pääse, että on nyt vihdoin tartuttava tilaisuuteen.

        Koko aloitus oli mielstäni huono ja puutteellinen. Tarkoitus kai olikin aiheuttaa närää muisssa. Eikä asianomainen ole vieläkään selventänyt muuta kuin omia tuntujaan missä kaikki vain äitinsä apuun tukeutuneet ovat heti mukan ilman lisäkysymyksiä.

        Kirjoitelu AP:n osalta loppui siihen kun otettiin aiheeksi se, että olihan äitinsä ilmoittanut ajoissa, ja näin ollen hoitopaikka toisen sukulaisen hoivissa on vielä järjestettävissä.

        Kysehän oli kuitenkin vain hoitopaikasta, eikä edes ensimmäisestä lapsesta. Kyllä se mummo ehtii vielä kakkosen näkemään, kysehän on vain lomamatkasta.

        Elämässä kun sattuu ja tapahtuu kaikkea sellaista, että puolen vuoden takaiset lupaukset saattavat mennä uusiksi. Jokainen omasta äidistään yhtään välittävä ymmärtää myös hänen halunsa päästä tuulettumaan, etenkin jos lapsensa roikkuu hänessä noin. Ai niin, mutta syypäähän olikin kummi joka matkalle mummoa kysyi......kertoo hyvin AP:n puoli-järjellisestä ajattelusta. Mutta se hänelle sallittakoon, loppuvaiheessa ei enää päässä säteile -tiedetään!


    • että-tättä

      Jouduin lukemaan kahteen kertaan kirjoituksesi ennen kuin ymmärsin tai halusin ymmärtää sen sanoman.

      Seuraavalla lapsella kai tarkoitit omaa seuraavaasi? Ja luvannut siis hoitaa, jotta pääset synnyttämään?

      Ja siis kummin velvollisuus olisi ollut ottaa huomioon, että äitisi oli luvannut hoitaa esikoistasiko?

      Eli teoriaasi lainaten jos minä olen vaikka lähdössä matkaan ja pyydän mukaani veljeäni, joka on luvannut viedä appensa lentokentälle (päivän matka), olisin syypää siihen jos veljeni lähtisi matkalle kanssani. Tuon yhden päivän vuoksi meidän olisi pitänyt jättää viikon matka väliin?

      Siis etkö todella saa ketään muuta kaitsemaan esikoistasi tuolloin? Mikä tästä tekee niin vaikeaa, että alat jo syyllistämään kolmatta persoonaa?

      Nämä taitaa taas olla näitä mamujen juttuja....
      kaikesta pienestä nostetaan hirveä haloo. Pelottaa ajatellakin äiti-parkaasi jos olet hänestä noin riippuvainen.

      • ap:n pointin

        mutta en sitä että vaan esikoisen kummille ollaan kiukussa. kyllä se mummukin voisi ajatella napaansa pitemmälle. ei niitä lapsenlapsia nyt niin usein synny, ettei vähän voisi omista jutuistaan tinkiä. ja kun oli luvannut jo aiemmin hoitaaa. mummulla ja kummilla on kyse vaan matkasta, jonne voi lähteä koska vaan, lapsenlapsia ei synny koska vaan, aika pieneksi jää nykyiset lapsiluvut perheissä.

        ja teoriasi ontuu aika lailla: appi voi mennä taksilla kentälle, pientä lasta ei jätetä kenen tahansa hoitoon, pitää olla tuttu. miten perhe edes olisi tiennyt ajatella ketään muuta, kun luulivat että asia on järjestyksessä.

        jos mun äiti tekis saman niin, kyllä nostasin mäkin haloon, en tosin kummille, vaan mummulle. tää ei nyt kuitenkaan oo ihan pieni juttu, vai onko lapsen syntymä sulle. nyt ei ehkä isä pääse sitä todistamaan mummun itsekkyyden vuoksi. tajuatko ettei hoitajia tosta vaan repästä oksalta. ellei lähellä asu ketään, niin sitten pitää palkata. ja jättäisitkö sitä lapsesi uppo-oudolle ihmiselle, vaikka luotettava olisikin? ei jäisi sisarelle oikein kiva muisto vauvan tulosta maailmaan.

        ap: matka kestänee vaan viikon, lasketut ajat eivät aina pidä paikkaansa, ehkä mummu on jo kotimaassa, kun synnytät. tosin eri asia sitten haluatko häntä enää. mummuhan saattaa kummin kanssa vaikka keksiä, että juuri sillä hetkellä pitää päästä verho-ostoksille ja ai että on itsekästä tyttäreltä pyytää just silloin lapsenammaksi. ne verhot kyun justiin silloin saisi 20 prossan alella.

        tai ap: miten olisi miehesi äiti? mummu hänkin.


      • turhan marinaa vaan
        ap:n pointin kirjoitti:

        mutta en sitä että vaan esikoisen kummille ollaan kiukussa. kyllä se mummukin voisi ajatella napaansa pitemmälle. ei niitä lapsenlapsia nyt niin usein synny, ettei vähän voisi omista jutuistaan tinkiä. ja kun oli luvannut jo aiemmin hoitaaa. mummulla ja kummilla on kyse vaan matkasta, jonne voi lähteä koska vaan, lapsenlapsia ei synny koska vaan, aika pieneksi jää nykyiset lapsiluvut perheissä.

        ja teoriasi ontuu aika lailla: appi voi mennä taksilla kentälle, pientä lasta ei jätetä kenen tahansa hoitoon, pitää olla tuttu. miten perhe edes olisi tiennyt ajatella ketään muuta, kun luulivat että asia on järjestyksessä.

        jos mun äiti tekis saman niin, kyllä nostasin mäkin haloon, en tosin kummille, vaan mummulle. tää ei nyt kuitenkaan oo ihan pieni juttu, vai onko lapsen syntymä sulle. nyt ei ehkä isä pääse sitä todistamaan mummun itsekkyyden vuoksi. tajuatko ettei hoitajia tosta vaan repästä oksalta. ellei lähellä asu ketään, niin sitten pitää palkata. ja jättäisitkö sitä lapsesi uppo-oudolle ihmiselle, vaikka luotettava olisikin? ei jäisi sisarelle oikein kiva muisto vauvan tulosta maailmaan.

        ap: matka kestänee vaan viikon, lasketut ajat eivät aina pidä paikkaansa, ehkä mummu on jo kotimaassa, kun synnytät. tosin eri asia sitten haluatko häntä enää. mummuhan saattaa kummin kanssa vaikka keksiä, että juuri sillä hetkellä pitää päästä verho-ostoksille ja ai että on itsekästä tyttäreltä pyytää just silloin lapsenammaksi. ne verhot kyun justiin silloin saisi 20 prossan alella.

        tai ap: miten olisi miehesi äiti? mummu hänkin.

        On muitakin olemassa kuin mummo. Itse olen synnyttänyt jo viisi lasta ilman että on täytynyt äitiä ehdollistaa ja kiusata auttamaan.
        Hän on työnsä tehnyt ja velvollisuutensa jo hoitanut minun kanssani.

        Ja käsitin ap:n kirjoituksesta että hän pistää kaikkensa äitinsä varaan, mikä on mielestäni todella itsekästä ja epäkiitollista.

        Mikseivät vain yksinkertaisesti hae hoitopaikkaa vaikka miehen äidiltä tai sisaruksiltaan. Se ken ei äitiään enempää kunnoita ei tarvitse äitinsä tukea saadakaan. Kukaan kun ei halua olla itsestäänselvyys!


      • ap:n tilannetta
        turhan marinaa vaan kirjoitti:

        On muitakin olemassa kuin mummo. Itse olen synnyttänyt jo viisi lasta ilman että on täytynyt äitiä ehdollistaa ja kiusata auttamaan.
        Hän on työnsä tehnyt ja velvollisuutensa jo hoitanut minun kanssani.

        Ja käsitin ap:n kirjoituksesta että hän pistää kaikkensa äitinsä varaan, mikä on mielestäni todella itsekästä ja epäkiitollista.

        Mikseivät vain yksinkertaisesti hae hoitopaikkaa vaikka miehen äidiltä tai sisaruksiltaan. Se ken ei äitiään enempää kunnoita ei tarvitse äitinsä tukea saadakaan. Kukaan kun ei halua olla itsestäänselvyys!

        kokonaan etkä sinäkään. isän puolelta saattaa olla mummu kuollut. saattaa asua rovaniemellä ja he helsingissä. saattaa perhe olla juuri muuttanut uuteen kaupunkiin eikä ole vielä niin hyviä tuttuja tullut, että voisi pyytää apuun. saattaa muu suku olla kovin kaukana. saattaa olla ettei muuta sukua ole.

        jos sinä olet synnyttänyt viisi lasta ilman äitiäsi niin miksi muiden pitäisi. miksi mummu edes lupautui tulemaan jos kerran annettu lupaus on noin helppo rikkoa? rikkoisitko sinä tuommoisen lupauksen? ilmeisesti, sillä sinulle taitaa lasten tulo olla arkipäiväinen juttu.

        ja mistä sinä käsitit, että ap pistää kaikki äitinsä varaan? en minä ainakaan mistään sellaista kuvaa saanut. kyse oli mielestäni vain yhdestä pyynnöstä päivän, parin ajaksi. sitä en tosin ymmärtänyt, miksi ap sen kummin syyllisti.

        itse en voisi edes kuvitella että oma äitini tekisi samoin. kun nuorempi lapsistani syntyi, oli ihan selvää, että esikoinen menisi mummulle. enkä voisi äidillenikään kuvitella jonkun matkan olevan tärkeämpi kuin tyttären lapsen syntymä. mutta meillä ei lisäännytäkään kuin kaniinit, minulla vain yksi sisar,hänellä myös kaksi lasta ja mummu on ollut hoitamassa sielläkin esikoista, kun toinen on tullut. tietysti voisin kuvitella, että jos minulla olisi viisi sisarusta ja kaikilla tulisi kuin liukuhihnalta viisi lasta, voisi ne lastenlapsetkin alkaa olla aika jokapäiväisiä.


      • Älmeerä
        ap:n pointin kirjoitti:

        mutta en sitä että vaan esikoisen kummille ollaan kiukussa. kyllä se mummukin voisi ajatella napaansa pitemmälle. ei niitä lapsenlapsia nyt niin usein synny, ettei vähän voisi omista jutuistaan tinkiä. ja kun oli luvannut jo aiemmin hoitaaa. mummulla ja kummilla on kyse vaan matkasta, jonne voi lähteä koska vaan, lapsenlapsia ei synny koska vaan, aika pieneksi jää nykyiset lapsiluvut perheissä.

        ja teoriasi ontuu aika lailla: appi voi mennä taksilla kentälle, pientä lasta ei jätetä kenen tahansa hoitoon, pitää olla tuttu. miten perhe edes olisi tiennyt ajatella ketään muuta, kun luulivat että asia on järjestyksessä.

        jos mun äiti tekis saman niin, kyllä nostasin mäkin haloon, en tosin kummille, vaan mummulle. tää ei nyt kuitenkaan oo ihan pieni juttu, vai onko lapsen syntymä sulle. nyt ei ehkä isä pääse sitä todistamaan mummun itsekkyyden vuoksi. tajuatko ettei hoitajia tosta vaan repästä oksalta. ellei lähellä asu ketään, niin sitten pitää palkata. ja jättäisitkö sitä lapsesi uppo-oudolle ihmiselle, vaikka luotettava olisikin? ei jäisi sisarelle oikein kiva muisto vauvan tulosta maailmaan.

        ap: matka kestänee vaan viikon, lasketut ajat eivät aina pidä paikkaansa, ehkä mummu on jo kotimaassa, kun synnytät. tosin eri asia sitten haluatko häntä enää. mummuhan saattaa kummin kanssa vaikka keksiä, että juuri sillä hetkellä pitää päästä verho-ostoksille ja ai että on itsekästä tyttäreltä pyytää just silloin lapsenammaksi. ne verhot kyun justiin silloin saisi 20 prossan alella.

        tai ap: miten olisi miehesi äiti? mummu hänkin.

        Törkeätä mummelilta pettää jo antamansa lupaus jonkun matkan takia. Matkalle pääsee aina. Halvoillekin. Lapsia ei synny ihan aina.

        Ja en minäkään oikein ymmärrä miksi aloittajan kiukku tuntuu suuntautuvan kummille.


      • toinen hoitoon
        ap:n tilannetta kirjoitti:

        kokonaan etkä sinäkään. isän puolelta saattaa olla mummu kuollut. saattaa asua rovaniemellä ja he helsingissä. saattaa perhe olla juuri muuttanut uuteen kaupunkiin eikä ole vielä niin hyviä tuttuja tullut, että voisi pyytää apuun. saattaa muu suku olla kovin kaukana. saattaa olla ettei muuta sukua ole.

        jos sinä olet synnyttänyt viisi lasta ilman äitiäsi niin miksi muiden pitäisi. miksi mummu edes lupautui tulemaan jos kerran annettu lupaus on noin helppo rikkoa? rikkoisitko sinä tuommoisen lupauksen? ilmeisesti, sillä sinulle taitaa lasten tulo olla arkipäiväinen juttu.

        ja mistä sinä käsitit, että ap pistää kaikki äitinsä varaan? en minä ainakaan mistään sellaista kuvaa saanut. kyse oli mielestäni vain yhdestä pyynnöstä päivän, parin ajaksi. sitä en tosin ymmärtänyt, miksi ap sen kummin syyllisti.

        itse en voisi edes kuvitella että oma äitini tekisi samoin. kun nuorempi lapsistani syntyi, oli ihan selvää, että esikoinen menisi mummulle. enkä voisi äidillenikään kuvitella jonkun matkan olevan tärkeämpi kuin tyttären lapsen syntymä. mutta meillä ei lisäännytäkään kuin kaniinit, minulla vain yksi sisar,hänellä myös kaksi lasta ja mummu on ollut hoitamassa sielläkin esikoista, kun toinen on tullut. tietysti voisin kuvitella, että jos minulla olisi viisi sisarusta ja kaikilla tulisi kuin liukuhihnalta viisi lasta, voisi ne lastenlapsetkin alkaa olla aika jokapäiväisiä.

        Ei se lastenteko nyt niin ihmeellistä ole, että esikoisen hoitopaikasta tarvitsee tuollainen haloo nostaa.

        Ymmärtäisin jo kyseessä olisi ihminen joka on luvannut olla tukena synnytyksessä, mutta nyt on kyseessä vain hoitopaikka, mikä pitäisi todella järjestyä muutenkin, tai sitten eivät mummoa elämäänsä edes ansaitse!


      • lapsen hoitopaikka
        toinen hoitoon kirjoitti:

        Ei se lastenteko nyt niin ihmeellistä ole, että esikoisen hoitopaikasta tarvitsee tuollainen haloo nostaa.

        Ymmärtäisin jo kyseessä olisi ihminen joka on luvannut olla tukena synnytyksessä, mutta nyt on kyseessä vain hoitopaikka, mikä pitäisi todella järjestyä muutenkin, tai sitten eivät mummoa elämäänsä edes ansaitse!

        on tärkeempi kuin synnytystuki. En mä ainakaan veis lastani uppo-oudolle MLL:n hoitajalle. Ajatteles jos synnytys alkaa yöllä ja aamulla kun lapsi herää, uppo-outo täti keittelee aamuvellejä. Kyllä silloin jää isä lapsen kanssa ja silloin isä menettää yhden ainutlaatuisen kokemuksen ja äiti sen tuen. Ja vain siksi, että mummon valtasi matkakuume. Voihan perheellä olla tusina erilaisia varavarahoitopaikkoja ja lapsen hoito järjéstyä muutenkin.

        Yleensä sitä vain olettaa, että lastenlapset olisivat isovanhemmille tärkeämpiä kuin joku turistimatka. No, kaikille ei sitten oo.

        Ja kyllä musta lastenteko on ihmeellistä, johtuukohan siitä, että mulla vasta yksi, toinen tulossa. Ja molemmat mummat ovat lupautuneen h-hetkenä tulemaan apuun... ihan ilman pyytämistäkin.


      • uhri********************
        lapsen hoitopaikka kirjoitti:

        on tärkeempi kuin synnytystuki. En mä ainakaan veis lastani uppo-oudolle MLL:n hoitajalle. Ajatteles jos synnytys alkaa yöllä ja aamulla kun lapsi herää, uppo-outo täti keittelee aamuvellejä. Kyllä silloin jää isä lapsen kanssa ja silloin isä menettää yhden ainutlaatuisen kokemuksen ja äiti sen tuen. Ja vain siksi, että mummon valtasi matkakuume. Voihan perheellä olla tusina erilaisia varavarahoitopaikkoja ja lapsen hoito järjéstyä muutenkin.

        Yleensä sitä vain olettaa, että lastenlapset olisivat isovanhemmille tärkeämpiä kuin joku turistimatka. No, kaikille ei sitten oo.

        Ja kyllä musta lastenteko on ihmeellistä, johtuukohan siitä, että mulla vasta yksi, toinen tulossa. Ja molemmat mummat ovat lupautuneen h-hetkenä tulemaan apuun... ihan ilman pyytämistäkin.

        Kai ymmärrät myös sen että se mummon tuki ei ole itsestäänselvyys! Ei ole mitään mummon tehtäviä. No, ehkä sinäkin nyt lapsiasi hoivatessa ymmärrät äitiäsi vihdoin joskus paremmin ja myönnät että hän voi jo pitää hiukan lomaa perheestään!


    • että koko

      maailma pyörii teidän iloisen perhetapahtuman ympärillä. Kummilla on oikeus pyytää mukaansa ketä haluaa ja tällä pyydetyllä on oikeus kieltäytyä, jos ei sovi. Äitisi varmasti tosissaan haluaa sinne matkalle ja sillä selvä.

      Mistä tiedät sanoa jo etukäteen, että äitisi on poissa juuri silloin kun lapsi syntyy? Onko sektio sovittu etukäteen? Laskettuaikahan voi heittää molempiin suuntiin.

      Hommaat nyt vaan vaikka MLL:n hoitajan synnytyksen ajaksi kotiin lasta hoitaan, jos muita sukulaisia ei ole saataville. Turha tästä nyt on kummia syyttää ja pauhata velvollisuuksista. Lupauksia rikotaan ja sen kanssa on vaan opittava elämään.

    • ei kuitenkaan

      Lupauksen pettäminen ei ole koskaan mukavaa, mutta jos oma äitini haluaisi matkalle (ei käy juuri koskaan) kyllä sen hänelle soisin, tai en nyt ainakaan lähtisi kolmatta tekijää tästä syyllistämään.

      Ottaen kuitenkin huomioon se, että varmasti saatte lapsen hoitoon muuallekin, jos oletettu laskettu aika ei nyt ihan parin päivän päästä ole.

      Kuinka pian ennen laskettua aikaasi äiti perui hoitovastuunsa? Lupauksen pettäminen niin, että ei anna toisella aikaa reagoida siihen on kyllä julmaa. Mutta koska teillä tarve oli vain hoitopaikalle, en usko tämän matkan teon olevan kovin ongelmallinen.

      Ja voihan olla, että mummo ehtii vielä lasta hoitamaankin, jos aikasi menee yli!

    • hyvä ihan

      olla aina joku varasuunnitelma synnytyksen varalta. Entäs jos äitis olis vaikka sairastunu eikä olis sitten päässy sinne teille lastasi piikomaan? Mihis sitten ois tenava laitettu? Loukkaantumisesta tässä siis ehkä enemmän kysymys kuin siitä, että olis joku ongelma edessä? Ei sillä siun toisen lapsen kummilla ole kyllä mitään velvollisuuksia sinua ja sinun synnytystäs kohtaan, eikä kyllä sinun äidilläskään. Aikuinen ihminen tiettävästi.

      • Kookoslootus

        Tilanne on se että minun oma mummi ja äiti sekä isäni hieman painostavat lasten hankintaan.
        Mummini kannalta olen ainoa tarpeeksi vanha ja kelpoinen lapsenlapsi löytämään itselleni miehen ja saaman lapsenlapsen lapsen hänelle.
        Äitini haluaa lapsenlapsen ja voi olla todellinen pelko etteivät veljeni heille lapsenlasta saa ikinä aikaiseksi, joten minun kannoille.
        Isäni huokailee että työpaikalla kaikilla kavereilla on lapsenlapsia joita he palvovat ja uhraavat kaiken vapaa-ajan lapsenlapsille. Näin vihjaten siihen suuntaan että kaipaisi jo omaa lapsenlasta.

        Ongelma: olen erittäin anti-äiti henkinen, kestän lapsia kunhan eivät ole omia vaan muiden. En ikinä halua jäädä loukkoon jossa mies ottaa hatkat ja jän yksin lapsen kanssa. ja vaikka mies olisikin paikalla niin silti vastuu aina on äidillä, ja itse en ole henkilö joka jaksaa töiden jälkeen, syöttää, leikittää, pesettää lasta huusholli ja mies sekä omakin aika olisi kiva. ja sata varmasti vaikka mies osallistuisi niin aina saisi kärsiä siittä että olen omanlaiseni vapaa henkilö ja varmasti liikkuisi huhuja kuinka olisin huono äiti , koska haluan silloin tällöin käydä kapakassa, lomilla yms.

        Että jos sitten JUMALAUTA sen kakaran hankin niin kyllä odotan että ne jotka vuosia ovat minua syyllistäneet asialla, niin sitten SAATANA pitävätkin huolta kakarasta ja usein.

        Ja semmosta ovat porukat luvanneet että isä ottaa kun varhaiseläkkeelle jää niin lapsen sitten usein itselleen hoitoon tarhan sijasta, äiti sanoi että lupaa huushollia hieman pyörittämään avuksi kun olen mahdottoman saamaton ja boheemi naikkonen joka voisi elää kuin kukko tunkiolla, mutta sitten lapsi vietäisiin pois. ja vielä kermaksi päälle saan sata varmasti mielettömän masennuksen ja siihen lääkkeeksi aikoo äiteni ottaa vuorottelu vapaan puoleksi vuodeksi ja auttaa päivittäin lapsen kanssa ja viedä heti omasta pusssista ulkomaille rentoutumaan kun lapsi on tarpeeksi vanha tulemaan mukaan.

        Ja ei oikeasti hävetä yhtään. Meillä kyllä on aika tiivis perhe ei mikään vieraskorea vaan aikaa vietetään paljon ja aina saa apua asiassa kuin asiassa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1478
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1022
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      761
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      690
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      654
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      70
      628
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      597
    Aihe