Jos jollakin on hyviä neuvoja mistä haen apua,koulusta en sitä saa, niin kertokaa pian minulle. Lapsellani on paha olla ja tarvitsisin tietoa mihin asiaa veisin eteenpäin. Tällä hetkellä lapseni on tutkimuksissa sairaalassa oirilejensa vuoksi.Lapseni on kolmannella luokalla erityiskoulussa ja joutunut kiusatuksi sekä opettajan ja avustajan silmätikuksi. Opettaja sekä avustaja "haukkuvat" lasta hänen kuullen kuullen kun ollaan arviointipalaverissa, otetaan esiin kaikki ne puutteet jotka tiedetään olevan ja näin "mollataan" lasta niin että hän siitä jo itsekkin sanoo että pitääkö tuostakin sanoa. Kysyessäni iltapäiväkerhosta asioita joista palaverissa opettaja ja avustaja valittivat , ei siellä niitä ole lainkaan. Missä vika, opettajassa, avustajassa? Jos välitunnilla on jotain riitaa niin lapsesta tehdään ainut syypää ja laitetaan pyytämään anteeksi vaikkei ketään aikuista ole ollut tilannetta näkemässä ainoastaan hänestä tehdään syntipukki. Lapsi itkee kotona miksi aina häntä syytetään turhaan ja muita uskotaan muttei häntä. On tähän asti kieltänyt kertomasta asioista joita kotona kertoo opettajalle koska ei ne (ope ja avustaja) taas mitään myönnä ja mä en jaksa kuunnlla kun ne taas kyselee ruokalassa multa miksi sä oot mennyt tollasia puhumaan, näin sanoi lapseni eilen illalla ja itki ja pyysi tällä kertaa että äiti sanotko sä sille opelle että miks mua kiusataan ja syytetään vaikken oo tehnyt mitään. Vaikeaksi asian tekee se minkä olen huomannut muidenkin täällä kirjoittavien huomaavan että apua on vaikea saada. Olen yrittänyt selvittää asioita opettajan, avustajan, koulupsykologin sekä rehtorin kanssa, turhaan. He vetävät kaikki yhtä köyttä välittämättä siitä että kaikesta tästä kärsijänä on 9-vuotias lapsi. Pääasia on ilmeisesti koulun maineen säilyminen ja vanha sananlaska pitää paikkansa ei korppi korppia noki eli ei kukaan koulun henkilökunnasta lähde työkaveriaan moittimaan. Kun viime viikolla olin koulun rehtorin luona yrittämässä selvittää asioita (turhaan jälleen) niin syy onkin minussa koska puutun joka asiaan ja olen niin hyökkäävä äiti, koulussa ei ole mitään vikaa. Minulla on myös kaksi vanhempaakin lasta joiden koulujen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia, ihmeellistä jos kerran tapanani on puuttua joka asiaan? Kuitenkin esim. iltapäiväkerhon ohjaaja sanoi minulle että vie hyvä ihminen asia eteenpäin, lapsesi on joutunut hänen mielestäänkin jo koulusyrjinnän uhriksi, on jopa luvannut tulla puhumaan lapseni puolesta jos on tarvetta. Eli neuvokaa nyt hyvät ihmiset minua, neuvotonta äitiä mistä voin apua lapselleni hakea koska koulun puolelta sitä ei saa eikä tilanne voi näinkään jatkua, lapsella on tosi paha olla ja hän oireilee siihen muunmuassa pissaamalla housuun, olemalla kiukkunen ym. Eli neuvoja?
Mistä apua kiusaamiseen?
8
1207
Vastaukset
- ex koulunkäyntiavustaja
Neuvoisin ottamaan yhteyttä kunnan opetustoimeen,. (Isommassa kunnassa usein helpompaa, kun kaikki eivät tunne kaikkia.)
Seuraava taho on läänin kouluasioita seuraavat tarkastajat, jotka voivat tulla kouluun tarkastuskäynnille.
Palavereistä: en koskaan ole suostunut sairaala- ja koulupuolella menemään yhdessä lapsen kanssa. Pienelle lapselle ei mielestäni ole hyvä kuulla oppimisongelmistaan - hän kyllä tietää sen muutenkin. Mikään laki ei velvoita tähän, eikä kukaan ole kantaani kyseenalaistanut.Voihan lapsi myös osallistua osaan HOJKS-kokouksesta.
Olen itse aiemmin työskennellyt vuosia koulupuolella ja en todellakaan pitänyt kaikista oppilaista, mutta ammatillisuutta on syrjäyttää nämä tunteet ja tukea jokaista lasta.
Lapsellesi voisi hankkia lisäapua khenkilökohtaisen avustajan, jos koulu hänet niin mahdottomaksi kokee. Omasta mielestäni mahdottomia lapsia ei alakoulun puolella ole! - ---
Valitettavasti en osaa neuvoa sinua, mutta toivotan voimia, jotta jaksaisit taistella lapsesi puolesta.
- Petu...
Itse olen viimeksi kuluneiden kahden viikon aikana vienyt Harjavallassa kaksi kiusaamistapausta poliisitutkintaan. Noissa lasten äidit ottivat minuun yhteyttä. Toinen on kirjattu ärränä (=syytä epäillä) ja toisen kirjaamisesta en vielä ole saanut tietoa.
Ehdotukset asian viemisestä lääninhallitukseen ym. ovat kyllä vaihtoehtoja mutta kyllä tuokin tapaus on jo niin pitkällä, että asiaan liittyy sellaisia virkarikoksia että suosittelen poliisin ottamista mukaan selvittelyyn, ellei jo ole?
Pyysin Harjavalta palstalla ilmoittamaan minulle koulukiusaamistapauksia jotta voisin kartoittaa tilannetta Harjavallassa. Jostakin syystä ylläpito kuitenkin aina poistaa viestiketjut joissa annan yhteystietoni.
Ilmoitella siis voi: [email protected] jolloin voin antaa tiedon myös viranomaisille,
[email protected] jolloin asia jää vain minun tietooni ja anonyymisti voi ilmoittaa esim. sivujeni http://www.petrinurminen.net palautelomakkeella kun jättää yhteystiedot pois. Tuolloin en luonnollisesti voi vastata.
Harjavallassa keskustelin mm. kiusaamisasiasta rehtorin ja erityisopettajan kanssa: http://www.harjavalta.net
Kun lasta kiusataan niin kyseessä on pahoinpitely. Asiaan puuttuminen on viime kädessä huoltajan vastuulla ja rikos vanhenee parissa vuodessa. Kiusaaminen on rikos joka voi kuitenkin jättää elinikäiset vammat. Sen vuoksi kaikkien lapsiin kohdistuneiden rikosten pitäisi alkaa vanheta vasta kun lapsi itse kykenee asiassa tekemään rikosilmoituksen.
Samaa mieltä: http://www.adressit.com/lapsiuhri - yksi äiti
Viimeksi eilen illalla soitin poikamme,12v., opettajalle kun poikaamme hakattiin koulussa.Olen huolesta sairas.Kun en voi luottaa kouluun että tuleeko poikamme kunnossa sieltä vai ei.Hyvää tässä asiassa on että luokan opettajana hän on täysin uusi kunnassamme eli hänellä ei ole minkäänlaisia ennakkoasenteita ketään eikä mitään kohtaan.Mutta jo nyt,n.4vkon jälkeen,hän on huomanut että suurin osa kiusaamisesta ja jopa väkivallasta kohdistuu poikaamme.Poikamme ei ole ns.luuseri tai ns.kovis.Tavallinen suht mukavasti menestyvä poika.Pelaa jääkiekkoa,sählyä ja on muutenkin osallistuva.Olen äitinä päättänyt että kun/jos KERRAN vielä fyysistä väkivaltaa tulee niin rikosilmotus pamahtaa.Mä en jaksa enää!!
-Ollaan mietitty jo vuosia että mistä kaikki johtuu...voiko lapset olla NIIN kateellisia että kiusaavat noinkin rankasti?Pojallamme on adhd ja on toki saanut "huomiota" kaikin eri tavoin.Niin negatiivista kuin positiivistakin.Niin koulussa,harrastuksissa kuin kotonakin.Koulussa enimmäkseen sitä negatiivista,mutta kotona taas superpositiivista ja paljon.Ollanko me vanhemmat "syypäitä" kun välitetään ja rakastetaan kaikkia lapsiamme niin että sieluun sattuu?!?Olemme niitä ns."osallistuvia" vanhempia jotka pitävät lastensa puolta jos syytä on.Tiedämme myös ettei lapsemme ole "herranterttuja"kaan....lapsia on 5 ja nyt elämme heidän "juttujen" mukaan.Joskus sitten on taas itselle enemmän aikaa.Tiedän että muutama kiusaajista joutuu viettämään liiankin paljon aikaa yksikseen kotona ja vanhemilla on työ- ym.asioita niin paljon ettei lapsille riitä heidän tarvitsema aika.Välitetäänbkö me vanhemmat liikaa?Pitäiskö pojalle vaan sanoa että pärjää poika?-Vastaan itse.EI todellakaan!!Jos me vnahemmat emme puolusta lapsiamme kiusaamiselta niin kuka tekee?!
Sinulle "neuvoja vastaanotetaan" ole edelleen se äiti joka "puuttuu joka asiaan" ja ole edelleen se "hankala äiti".SINÄ olet lapsesi äiti ja SINÄ tiedät jolloin kaikki asiat ei ole lapsellasi hyvin.Voimia sulle sylikaupalla!!!Ota yhteyttä rehtorin esimieheen eli onko se sitten koulutoimenjohtaja?Sivistyslautakuntaan?Soita opetusministeriöön ja kysy neuvoja sieltä.Meillä niin tyhmästi että rehtori,opetustoimenjohtaja,sivistyslautakunnanpuheenjohtaja on sama nainen...mut olenpa ajatellu et soitan kunnanjohtajalle ja sosiaaliviranomaisille et jotain alkais tapahtua!!!
Mut voimia Teille ja meille kaikille jotka soditte koulukiusaamista vastaan!!!!- se on
Kirjoituksesi sai minut surulliseksi...taas kerran. On niin paljon lapsia jotka joutuvat miettimään iltaisin minkä syyn keksisi, ettei tarvitsisi mennä kouluun.Ja niin ei saisi olla.Oma lapseni oli hetken kiusauksen uhrina,mutta onneksi tilanne näyttää nyt rauhoittuneen.Teimme paljon asian eteen töitä-suoraan ja vaivihkaa.Olimme yhteydessä kouluun ja juttelimme asiasta opettajille.Miksi kiusaus alkoi- ja loppui jäi arvoitukseksi.Koulu yritti tehdä meidän lapsesta syntipukkia-mutta emme lähteneet sille tielle-lasten kyseessä ollessa uhria ovat molemmat sekä kiusaaja,että kiusattu.
Nämä asiat ovat hyvin herkkiä selvittää,ettei mentäisi vain huonompaan suuntaan.Ja asiaa täytyy seurata sivusta vaikka kiusaaminen olisi jo loppunut. Voimia kaikille!
- luin
surullisena kirjoituksesi, olen ollut samankaltaisessa tilanteessa. Oma ekaluokkalaiseni joutui aikanaan myös opettajan silmätikuksi, nimittelyä ja haukkumista, syyllistämistä kaikkeen, aivan käsittämättömiä juttuja, joita en jaksa enää edes muistella, mutta tiedän todellakin, miltä se tuntuu! Ja kuinka avuttomaksi siinä itsensä tuntee, kun ei tiedä, mistä saisi apua. Meillä ratkaisu oli koulunvaihto ja saikin sitten todella mukavan opettajan ja pikkuhiljaa nuo ikävät kokemukset jäivät taakse, mutta tuskinpa niitä kokonaan pystyy koskaan unohtamaan. Valitettavasti en pysty neuvoilla auttamaan, mutta toivon voimia teille äläkä missään tapauksessa lakkaa olemasta "asioihin puuttuva vanhempi". Muistan itsekin tuon saman asenteen, kun edes kotona emme olisi saaneet puhua silloin koulun tapahtumista, se ivallisella sävyllä palaverissa kyllä tuotiin esiin.
- anna armoa
älä missään nimessä päästä lastasi kouluun jossa häntä kiusataan! Se kuuluu kaikkien oikeuksiin. Pidä ennemmin lapsi kotona kuin kiusaajien luona ja ota yhteys opettajiin yms.
- Kuka kiusaa ja ketä
Meillä aivan samanlainen tilanne. Kuin olisin lukenut omaa kirjoitusta lapsestani. Minun lapseni on toisella luokalla ja kaikki meni hyvin kunnes opettaja sai tietää, että olen yksinhuoltaja opiskelijaäiti. Nyt opettaja soittelee ja kirjoittelee reissuvihkoon jatkuvasti milloin mistäkin asiasta. Kerran oli poikani sanonut toiselle lapselle Pippuripylly ja siitä tuli puhelu kotiin sopimattomasta puheen käytöstä. Ymmärrän jos olisi kyseessä jokin rumempi sana, mutta eikö jotkut asiat saa olla lasten omia selvitettäviä asioita.
Myös sitä mietin mikä vaativuustaso on oppimisessa toisella luokalla. Pitäisi osata jo kertotaulu toisella luokalla ja poikani ei sitä vielä osaa ja siitä tulee lappuja kotiin. Täytyykö kaikki lapset olla yhtä fiksuja ja samasta muotista tehtyjä? Eikö saa enää olla persoonallinen haaveksija? (poikani kuulemma haaveilee liikaa tunnilla) Mitä pahaa siinä on?
Kerran oli opettaja sanonut lapsille että nytten saatte olla koiria ja minä käsken teitä istumaan, antamaan tassua ym. ja kun poikani ei niin suostunut tekemään, opettaja suuttui.
Jos olisin rikas ottaisin yksityisopettajan lapselleni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk662204Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna921482Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.621285Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll701271- 1151149
Jos siis saamme
Sen keskusteluyhteyden niin olisitko jo sinäkin rehellinen ❤️🙏 ne jää meidän välisiksi kaikki. Tarvitsemme toisiamme, j901000- 69989
Mies, mitä minun pitäisi tehdä
Niin, mitä naisen siis pitäisi tehdä, että lähestyisit ja tekisit aloitteen? Mikä on riittävä kiinnostuksen osoitus juur72943Toivottavasti et mussukka elättele toiveita meikäläisen suhteen
Tiedän mitä olet touhunnut joten aivan turha haaveilla mistään enää 👍81886Summit-tippuja Nicola sai Carolalta yllättävän viestin - Some älähtää rajusti: "Älä viitsi..."
The Summit Suomi -kisa käy kuumana kylmässä Norjan vuoristossa. Nicola tiputettiin kisasta juuri ennen finaalia. Likaise11862