Puheopetusta/apuvälineitä?

Silent-emotion

Hei!
Olen ollut kuuro lapsesta saakka, enkä osaa kuin pari sanaa puhua. Eli halusin nyt kysellä, onko mahdollista saada puheopetusta tms.?
Kavereiden kanssa on aika tylsää, kun on ulkopuolinen olo, kun joutuu sivusta katsomaan kun toiset juttelee =(

(Olisipa olemassa laite joka muuttaa puheen kirjoitukseksi ja osaisin itsekin puhua)

12

1369

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks kuuro

      Hei! Tottakai on mahdollista saada puheopetusta, jos haluat. Kävin itse vuosia sitten puheterapeutin luona, siitä oli hyötyä minulle.. Harmi, etten muista, miten pääsin sinne.. Terveyskeskuksessa oli puheterapeutti, ja sinne jotenkin pääsin hiomaan puhetaitoani. Pienenä/lapsena sain puheterapiaa koulussa, ja myöhemmin aikuisikäisenä halusin kertausta yms., kun en kuule hyvin.

      Niin! Olisipa sellainen laite, joka kääntäisi kaiken! Olen usein haaveillut sellaisesta, siitä olisi ollut iloa minun työpaikalla:)

      Tsemppiä sinulle, nimimerkki Silent-emotion!

    • että osaat

      Osaat ainakin tosi hyvin kirjoittaa suomea ... ja englantiakin.
      Sekin on aika harvinaista, luulen.
      Jos vain osaisin sinulle opettaa puhetta, niin varmasti sen tekisin!! :)

      Terv. Kuuleva ja vähän viittova

      • epätietoisuudestasi

        Ei ole harvinaista, että kuurot kirjoittavat hyvin suomea. Ainakin minun kaveripiirissäni. Eivät kaikki he ole käyneet lukiossa!


      • minä sen
        epätietoisuudestasi kirjoitti:

        Ei ole harvinaista, että kuurot kirjoittavat hyvin suomea. Ainakin minun kaveripiirissäni. Eivät kaikki he ole käyneet lukiossa!

        Tiedän kyllä, että toisilla suomen kieli ja jopa muutkin kielet on hyvin hallussa.
        Sehän riippuu koulutuksesta, kotona saadusta opista, kiinnostuksesta lukemiseen ja kirjoittamiseen, ystäväpiiristä, kuulon asteesta jne.
        Nuoremmat usein ehkä paremmin hallitsevat kielen/kielet kuin vanhempi väki. Nykyinen koulutus tasokkaampaa kuin ennen vanhaan. Sitäkään ei voi tietenkään yleistää.

        Tiedän kuitenkin sellaisia noin viisikymppisiä, jotka kyllä puhuvat, mutta suomen kielen taito on huono. Pärjäävät kuitenkin.
        Yksi osaa yhtä, toinen toista.

        Koska itse en hallitse viittomakieltä, vaan vain viitottua suomea, niin juttukaverin on hyvä osata suomea. Täysin viittomakielistä en oikein ymmärrä. Toimeen tulee kyllä jos vain yrittää ja haluaa oppia.

        Minulla ei vain ole ollut moneen vuoteen tilaisuutta viittoa ja harmittaa kun kerran opittu kieli unohtuu käytön puutteen takia :(

        Terv. se sama kuuleva ja vähän viittova


      • kuuloasteesta
        minä sen kirjoitti:

        Tiedän kyllä, että toisilla suomen kieli ja jopa muutkin kielet on hyvin hallussa.
        Sehän riippuu koulutuksesta, kotona saadusta opista, kiinnostuksesta lukemiseen ja kirjoittamiseen, ystäväpiiristä, kuulon asteesta jne.
        Nuoremmat usein ehkä paremmin hallitsevat kielen/kielet kuin vanhempi väki. Nykyinen koulutus tasokkaampaa kuin ennen vanhaan. Sitäkään ei voi tietenkään yleistää.

        Tiedän kuitenkin sellaisia noin viisikymppisiä, jotka kyllä puhuvat, mutta suomen kielen taito on huono. Pärjäävät kuitenkin.
        Yksi osaa yhtä, toinen toista.

        Koska itse en hallitse viittomakieltä, vaan vain viitottua suomea, niin juttukaverin on hyvä osata suomea. Täysin viittomakielistä en oikein ymmärrä. Toimeen tulee kyllä jos vain yrittää ja haluaa oppia.

        Minulla ei vain ole ollut moneen vuoteen tilaisuutta viittoa ja harmittaa kun kerran opittu kieli unohtuu käytön puutteen takia :(

        Terv. se sama kuuleva ja vähän viittova

        Kuuloasteesta ei voi johtua. Minua ärsyttää joiden lääkäreiden paskapuheet, joiden väitteiden mukaan että vain kuulon kautta oppia suomenkieltä. Voi hitto kuinka niin korkeasti koulutetut voivat olla syvästi tyhmiä. Itse olen kuuro, oppinut suomea lukemisen kautta. Ja olen havainnut kuulevat, jotka kovia lukemaan vaikka romaaneja ovat hyviä kirjoittamaan. Laiskasti lukevat kuulevat taas kirjoittavat huonosti. Eli ei voi johtua kuulosta! Minua suututtaa ne lääkärit, tulisi mieli repiä heidät kahtia ja vielä polttaa


      • okei.....
        kuuloasteesta kirjoitti:

        Kuuloasteesta ei voi johtua. Minua ärsyttää joiden lääkäreiden paskapuheet, joiden väitteiden mukaan että vain kuulon kautta oppia suomenkieltä. Voi hitto kuinka niin korkeasti koulutetut voivat olla syvästi tyhmiä. Itse olen kuuro, oppinut suomea lukemisen kautta. Ja olen havainnut kuulevat, jotka kovia lukemaan vaikka romaaneja ovat hyviä kirjoittamaan. Laiskasti lukevat kuulevat taas kirjoittavat huonosti. Eli ei voi johtua kuulosta! Minua suututtaa ne lääkärit, tulisi mieli repiä heidät kahtia ja vielä polttaa

        Uskon kyllä kun itse olet siitä elävä esimerkki :)


      • Tapsu -74
        minä sen kirjoitti:

        Tiedän kyllä, että toisilla suomen kieli ja jopa muutkin kielet on hyvin hallussa.
        Sehän riippuu koulutuksesta, kotona saadusta opista, kiinnostuksesta lukemiseen ja kirjoittamiseen, ystäväpiiristä, kuulon asteesta jne.
        Nuoremmat usein ehkä paremmin hallitsevat kielen/kielet kuin vanhempi väki. Nykyinen koulutus tasokkaampaa kuin ennen vanhaan. Sitäkään ei voi tietenkään yleistää.

        Tiedän kuitenkin sellaisia noin viisikymppisiä, jotka kyllä puhuvat, mutta suomen kielen taito on huono. Pärjäävät kuitenkin.
        Yksi osaa yhtä, toinen toista.

        Koska itse en hallitse viittomakieltä, vaan vain viitottua suomea, niin juttukaverin on hyvä osata suomea. Täysin viittomakielistä en oikein ymmärrä. Toimeen tulee kyllä jos vain yrittää ja haluaa oppia.

        Minulla ei vain ole ollut moneen vuoteen tilaisuutta viittoa ja harmittaa kun kerran opittu kieli unohtuu käytön puutteen takia :(

        Terv. se sama kuuleva ja vähän viittova

        Tosiaankin,jos ei käytä viittomakieltä/viittomia yms kieli unohtuu....Harmillinen juttu. :/ Olis mukava oppia ja harjotuttaa sitä.


    • kysyä?

      Minkä ikäinen olet?
      Eikö koulussa ollut puheopetusta?

      • Annala

        Hei!
        Sinä joka kysyit, että eikö ole puheopetusta koulussa? Kuurot saavat vähän puheopetusta koska ei ole tarpeeksi puheopettajia. On lisättävä puheopetusta. Jotkut kuurot kaipaavat puheopetusta. Kaipaan myös. Pidän suomenkielestä ja kirjoittamisesta . Olisi kiva jos voi puhua selvästi puheharjoituksen avuulla . Hyvä jos voi harjoitella puhelaitteen avulla mutta onko olemassa? Missä?


    • Eisley

      Elleivät kaverit osaa viittoa, opeta ihmeessä! Silloin sinun ei tarvitse seurailla sivusta, vaan kaikilla teillä on yhteinen kieli. Hieno kieli kaiken lisäksi.

      Terveisin Kuuron kuuleva paras kaveri:)

    • ratkaisu?

      Löysitkö apua jostakin?
      Uskon että puheopetusta jostakin saa...

    • Puhekehrä

      Hei!

      Voit kääntyä kuntoutussihteerin puoleen ja haluat mennä puheopetukseen. Tartu rohkeasti! Puheopetuksesta on hauskaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      189
      7566
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4362
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      26
      2145
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2069
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1899
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      37
      1708
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1706
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1649
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1613
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1438
    Aihe