Hei!
Olen ollut kuuro lapsesta saakka, enkä osaa kuin pari sanaa puhua. Eli halusin nyt kysellä, onko mahdollista saada puheopetusta tms.?
Kavereiden kanssa on aika tylsää, kun on ulkopuolinen olo, kun joutuu sivusta katsomaan kun toiset juttelee =(
(Olisipa olemassa laite joka muuttaa puheen kirjoitukseksi ja osaisin itsekin puhua)
Puheopetusta/apuvälineitä?
12
1392
Vastaukset
- yks kuuro
Hei! Tottakai on mahdollista saada puheopetusta, jos haluat. Kävin itse vuosia sitten puheterapeutin luona, siitä oli hyötyä minulle.. Harmi, etten muista, miten pääsin sinne.. Terveyskeskuksessa oli puheterapeutti, ja sinne jotenkin pääsin hiomaan puhetaitoani. Pienenä/lapsena sain puheterapiaa koulussa, ja myöhemmin aikuisikäisenä halusin kertausta yms., kun en kuule hyvin.
Niin! Olisipa sellainen laite, joka kääntäisi kaiken! Olen usein haaveillut sellaisesta, siitä olisi ollut iloa minun työpaikalla:)
Tsemppiä sinulle, nimimerkki Silent-emotion! - että osaat
Osaat ainakin tosi hyvin kirjoittaa suomea ... ja englantiakin.
Sekin on aika harvinaista, luulen.
Jos vain osaisin sinulle opettaa puhetta, niin varmasti sen tekisin!! :)
Terv. Kuuleva ja vähän viittova- epätietoisuudestasi
Ei ole harvinaista, että kuurot kirjoittavat hyvin suomea. Ainakin minun kaveripiirissäni. Eivät kaikki he ole käyneet lukiossa!
- minä sen
epätietoisuudestasi kirjoitti:
Ei ole harvinaista, että kuurot kirjoittavat hyvin suomea. Ainakin minun kaveripiirissäni. Eivät kaikki he ole käyneet lukiossa!
Tiedän kyllä, että toisilla suomen kieli ja jopa muutkin kielet on hyvin hallussa.
Sehän riippuu koulutuksesta, kotona saadusta opista, kiinnostuksesta lukemiseen ja kirjoittamiseen, ystäväpiiristä, kuulon asteesta jne.
Nuoremmat usein ehkä paremmin hallitsevat kielen/kielet kuin vanhempi väki. Nykyinen koulutus tasokkaampaa kuin ennen vanhaan. Sitäkään ei voi tietenkään yleistää.
Tiedän kuitenkin sellaisia noin viisikymppisiä, jotka kyllä puhuvat, mutta suomen kielen taito on huono. Pärjäävät kuitenkin.
Yksi osaa yhtä, toinen toista.
Koska itse en hallitse viittomakieltä, vaan vain viitottua suomea, niin juttukaverin on hyvä osata suomea. Täysin viittomakielistä en oikein ymmärrä. Toimeen tulee kyllä jos vain yrittää ja haluaa oppia.
Minulla ei vain ole ollut moneen vuoteen tilaisuutta viittoa ja harmittaa kun kerran opittu kieli unohtuu käytön puutteen takia :(
Terv. se sama kuuleva ja vähän viittova - kuuloasteesta
minä sen kirjoitti:
Tiedän kyllä, että toisilla suomen kieli ja jopa muutkin kielet on hyvin hallussa.
Sehän riippuu koulutuksesta, kotona saadusta opista, kiinnostuksesta lukemiseen ja kirjoittamiseen, ystäväpiiristä, kuulon asteesta jne.
Nuoremmat usein ehkä paremmin hallitsevat kielen/kielet kuin vanhempi väki. Nykyinen koulutus tasokkaampaa kuin ennen vanhaan. Sitäkään ei voi tietenkään yleistää.
Tiedän kuitenkin sellaisia noin viisikymppisiä, jotka kyllä puhuvat, mutta suomen kielen taito on huono. Pärjäävät kuitenkin.
Koska itse en hallitse viittomakieltä, vaan vain viitottua suomea, niin juttukaverin on hyvä osata suomea. Täysin viittomakielistä en oikein ymmärrä. Toimeen tulee kyllä jos vain yrittää ja haluaa oppia.
Minulla ei vain ole ollut moneen vuoteen tilaisuutta viittoa ja harmittaa kun kerran opittu kieli unohtuu käytön puutteen takia :(
Terv. se sama kuuleva ja vähän viittovaKuuloasteesta ei voi johtua. Minua ärsyttää joiden lääkäreiden paskapuheet, joiden väitteiden mukaan että vain kuulon kautta oppia suomenkieltä. Voi hitto kuinka niin korkeasti koulutetut voivat olla syvästi tyhmiä. Itse olen kuuro, oppinut suomea lukemisen kautta. Ja olen havainnut kuulevat, jotka kovia lukemaan vaikka romaaneja ovat hyviä kirjoittamaan. Laiskasti lukevat kuulevat taas kirjoittavat huonosti. Eli ei voi johtua kuulosta! Minua suututtaa ne lääkärit, tulisi mieli repiä heidät kahtia ja vielä polttaa
- okei.....
kuuloasteesta kirjoitti:
Kuuloasteesta ei voi johtua. Minua ärsyttää joiden lääkäreiden paskapuheet, joiden väitteiden mukaan että vain kuulon kautta oppia suomenkieltä. Voi hitto kuinka niin korkeasti koulutetut voivat olla syvästi tyhmiä. Itse olen kuuro, oppinut suomea lukemisen kautta. Ja olen havainnut kuulevat, jotka kovia lukemaan vaikka romaaneja ovat hyviä kirjoittamaan. Laiskasti lukevat kuulevat taas kirjoittavat huonosti. Eli ei voi johtua kuulosta! Minua suututtaa ne lääkärit, tulisi mieli repiä heidät kahtia ja vielä polttaa
Uskon kyllä kun itse olet siitä elävä esimerkki :)
- Tapsu -74
minä sen kirjoitti:
Terv. se sama kuuleva ja vähän viittovaTosiaankin,jos ei käytä viittomakieltä/viittomia yms kieli unohtuu....Harmillinen juttu. :/ Olis mukava oppia ja harjotuttaa sitä.
- kysyä?
Minkä ikäinen olet?
Eikö koulussa ollut puheopetusta?- Annala
Hei!
Sinä joka kysyit, että eikö ole puheopetusta koulussa? Kuurot saavat vähän puheopetusta koska ei ole tarpeeksi puheopettajia. On lisättävä puheopetusta. Jotkut kuurot kaipaavat puheopetusta. Kaipaan myös. Pidän suomenkielestä ja kirjoittamisesta . Olisi kiva jos voi puhua selvästi puheharjoituksen avuulla . Hyvä jos voi harjoitella puhelaitteen avulla mutta onko olemassa? Missä?
- Eisley
Elleivät kaverit osaa viittoa, opeta ihmeessä! Silloin sinun ei tarvitse seurailla sivusta, vaan kaikilla teillä on yhteinen kieli. Hieno kieli kaiken lisäksi.
Terveisin Kuuron kuuleva paras kaveri:) - ratkaisu?
Löysitkö apua jostakin?
Uskon että puheopetusta jostakin saa... - Puhekehrä
Hei!
Voit kääntyä kuntoutussihteerin puoleen ja haluat mennä puheopetukseen. Tartu rohkeasti! Puheopetuksesta on hauskaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä642116Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1721722Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on701418Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2431389Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda2371337Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk3421195- 811186
- 1281165
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel3571126Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että3291103