Intiassa basaareissa näkyi niitä hillittömiä chili vuoria kuivattuna. Miten niistä kuuluu valmistaa ruokaa, siisi liotetaanko ne ensin vai ihan kuivana heittetään ruuan sekaan. Sen verran kivan näköisiä olivat et mukaan tarttui jokunen ja olis kiva saada niistä onnistumaan kerralla sopiva sapuska.
Kuivattu Chili
15
4087
Vastaukset
- käsissä
Minä olen vain hienontanut niitä sormien välissä ja heittänyt sekaan. Kädet kyllä kannattaa pestä ennen kuin koskee niillä johonkin herkkään paikkaan. Meinaan polttaa vallan villisti vaikkapa jos laittaa chili-sormen suuhun. Kannattaa muuten laittaa niitä aika vähän aluksi sinne ruokaankin. On sielläkin aika ytyä tavaraa. Tai no se riippuu siitä, millaista se chili sattuu olemaan.
- Anna I
kuivattuja chilejä Kashmirista omaan käyttöön ja tulisesta ruoasta pitäville tuttaville.
Chilit olen hienontanut veitsellä suoraan valmistettavan ruoan sekaan. Vinkki niille, joiden mielestä on liian tulista: poistakaa siemenet.
Itse ostan aina molempia chilejä.Tuoreita VIHREITÄ säilytän pakastimessa ja kuivatut PUNAISET ihan keittiön kaapissa.Niinkuin ANNA 1 toteaa,siemenet ne chilissä sen potkun antavat.Kokeile seuraavaa.Poista siemenet punaisista ja murskaa ne ruokaöljyyn.Anna muhia pari päivää.Öljyä voit sitten käyttää eri ruokien valmistuksessa.Sopivan kerta-annoksen löydät kokeilemalla yrityksen ja erehdyksen kautta.
Tuoreet vihreät chilit kantaosat poistettuna lasipurkkiin.Päälle vahvaa sokerilientä ja reilusti etikkaa.Viikon kuluttua maku pehmenee ja voit syödä niitä ihan sellaisenaan vaikka voileipäsi päällä.Kerro,kun olet kokeillut???Bon apetit.- Anna I
vihreille chileille menee heti kokeiluun, vaikkei tällä hetkellä olekaan intialaisia chilejä käytössä.
Punaisista chileistä vielä sen verran, että Kashmirista ostamani chilit olivat ½-kuivia eli vähän nahkeita - sen takia olen leikannut ne pieneksi veitsellä. Niitä tuli ostettua aika paljon, ja loput kuivasin sitten kun palattiin takaisin Suomeen. Anna I kirjoitti:
vihreille chileille menee heti kokeiluun, vaikkei tällä hetkellä olekaan intialaisia chilejä käytössä.
Punaisista chileistä vielä sen verran, että Kashmirista ostamani chilit olivat ½-kuivia eli vähän nahkeita - sen takia olen leikannut ne pieneksi veitsellä. Niitä tuli ostettua aika paljon, ja loput kuivasin sitten kun palattiin takaisin Suomeen.pakkasessa RUNSAASTI.Hae pois??Lisää haen helmikuun lopulla taas matkalaukullisen.Ei lopu kesken.
- Anna I
hullu-jussi kirjoitti:
pakkasessa RUNSAASTI.Hae pois??Lisää haen helmikuun lopulla taas matkalaukullisen.Ei lopu kesken.
mutta ei kai me toisten tuliaisia ruveta syömään! Ajattelin kokeilla lähikaupan vihreitä thai- chilejä paremman puutteessa. Hamstrataan sitten seuraavalla reissulla kaiken muun lisäksi chilejä.
By the way, tietääkö kukaan saako Suomesta mistään intialaista juustoa?
- kokki kolmonen
Eli ei tarvi alkaa läträämään :D kiva tietää...
Mulla on niitä punaisia vain et tota vihreiden niksiä en voi kokeilla. Loppu viikosta on tulossa sellaista ruoka amihin niitä voi heittää tulen kertomaan sitten.Suomessa ollessani Helsingin tukkutorilla Sörnäisissä olevasta GEMA-maustetukusta ja tosi edulliseen hintaan.Heiltä löytyy runsas valikoima eri puolilta maailmaa käytettävistä mausteista.Kun kaikkea en löydä Intian/Sri-Lankan basaareista ja vanhana laivakokkina ruuanlaitto on mieluisa tehtäväni meidän perheessä ja ystäväpiirissä.Ja 5-pisteen vihje.En ole vielä löytänyt ruokalajia,jonka kyytipojaksi gintonic ei sopisi.Hah.Käy kaurapuurosta Currykanaan.
- Anna I
hullu-jussi kirjoitti:
Suomessa ollessani Helsingin tukkutorilla Sörnäisissä olevasta GEMA-maustetukusta ja tosi edulliseen hintaan.Heiltä löytyy runsas valikoima eri puolilta maailmaa käytettävistä mausteista.Kun kaikkea en löydä Intian/Sri-Lankan basaareista ja vanhana laivakokkina ruuanlaitto on mieluisa tehtäväni meidän perheessä ja ystäväpiirissä.Ja 5-pisteen vihje.En ole vielä löytänyt ruokalajia,jonka kyytipojaksi gintonic ei sopisi.Hah.Käy kaurapuurosta Currykanaan.
mainitsemastasi maustetukusta ostaa myös ei-alan-yrittäjä, eli tarviiko tukkukortin niin kuin osaan Sörnäisissä sijaitseviin tukkuihin?
Anna I kirjoitti:
mainitsemastasi maustetukusta ostaa myös ei-alan-yrittäjä, eli tarviiko tukkukortin niin kuin osaan Sörnäisissä sijaitseviin tukkuihin?
Ja kaikkea muuta kivaa,mitä nyt keittiöhommissa tarvitaan.Ja hinnat ei hirvitä.Sano multa terveisiä.
- Anna I
hullu-jussi kirjoitti:
Ja kaikkea muuta kivaa,mitä nyt keittiöhommissa tarvitaan.Ja hinnat ei hirvitä.Sano multa terveisiä.
olla, että käyn jo viikonloppuna katsomassa kun se on tässä kotikulmilla.
- indiafan
Goalla kuivattu chili liotetaan ja sitten murskataan huhmareessa. Muualla Intiassa kuivattu chili murskataan jauheeksi.
- ja muille
Miten aito Kashmirin chili poikkeaa muista punaisista chileistä. Olen jotain ollut ymmärtävinäni, että sitä pidetään hienona chililaatuna, mutta miksi.
- Anna I
on erittäin voimakkaan makuinen, ja se antaa todella kauniin punaisen värin ruokaan. Suomesta etnisistä kaupoista saatava chilijauhe "Kashmiri Mirsch" on vain kalpea aavistus aidosta tavarasta.
Kashmirissa saa ostaa myös irtomyynnissä hienoaromista chilisäilykettä. Viimeksi se vaan tahtoi pyrkiä ulos purkistaan lentokoneen matkustamon paineen johdosta - itse asiassa osa tulikin, ja värjäsi pellavalaukkuni pysyvästi ikävähkön väriseksi. Lisäksi tuoksu oli myös aika voimakas, sillä vieressämme istunut lentopelkoinen buddhalaismunkkikin ihmetteli mitä kummaa naisväki oikein käsilaukuissaan raahaa...
- hartsa
kasvatin itse chilejä (habanero)erittäin voimakkaita.kuivattu.joten miten suosittelisit käyttöä (kastike öljyssä tai jokin parempi resepti
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olet toisen kanssa
...ja minä yhä vain sinua kaipaan. Tiedän ettet ole onnellinen siellä. Älä hukkaa aitoa onnea ja rakkautta hukkaan vain2241566- 291403
Kuka teistä on paras nainen
A-nainen? J-nainen? K-nainen? M-nainen? S-nainen? Vai kenties joku muu...? 😊611279Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!701242- 781204
Osaako joku selittää tätä
Että miksi mulle on joka toinen ventovieras ihminen tyly ainakin ilmeillään ja eleillään?761179Jos me joskus nähtäisiin
niin ei kai sen vielä tarvitsisi merkitä sen enempää? Ja voihan olla ettei kumpikaan enää siinä vaiheessa edes haluaisi1031173- 54998
Lesken uusi
Onko totta että puolangan kunnalla töissä ollut mies joka kuoli niin sen vaimolla jo uusi lohduttaja. Pitäneekö paikkans18972Persun suusta:"Köyhät on luusereita ja ansaitsevat köyhyyden"
Ministeri Juuston apulainen näin uhoaa. Mitäs siinä. Kyllä on jo tiedetty muutaman vuoden hallitustyön pohjalta että per177865