Kutsumusammatti?

hoitajat hoi!

Olen lähihoitaja. Teen vanhustyötä. Tykkään työstäni ja teen sen mahdollisimman hyvin. Siltikään en ole kutsumus-ammattissa, vaan syy työntekooni on palkka eli taloudellinen turvallisuus.

Jos esim. voittaisin lotossa jättipotin, en menisi enää työpaikkaani töihin. Puuhastelisin jotain muuta.

Olenko hirviö?

Oletko sinä sh, lh, th kutsumuksesta töissä?

13

1703

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • töitä tekisi ?

Jos voittaisi lotossa...

Tosi on että sairaat ei lopu koskaan. Leipä on taattu niin kauan kun vaan ite jaksaa painaa.

Kyllä ihmisiä on kiva auttaa kun näkee niiden toipuvan, mutta sitten on niitä jotka vittuilee ja tulee takaisin uudelleen ja uudelleen esim. päihteiden takia ja vie tehohoitopaikan... sitten niitä veivataan osastolle ja takaisin.. se kyrsii kun ne potkii ja puree.. ole siinä sitten empaattinen.

Taisin olla itsekkin ihan pähkähullu kun tälle alalle läxin.

T:sh

• Pätkittyä työtä Pohjoisessa

Ei tänäpäivänä voi puhua pelkästään kutsumusammatista. Tietty jokin halu pitää huolta toisista on. Meikäläisellä ainakin on nuo hoitopuolen pätkähommat tulleet tutuiksi ja " muu kutsumus" mennyt.

• mutta kuinka kauan?

Itse opiskelen nyt sairaanhoitajaksi, täysin kutsumuksella. Olisi koulumenestyksen puolesta voinut valita melkeinpä TKK:n ja Lääkiksen väliltä, mutta kun veri vetää sairaanhoitajaksi niin...

Jos lottovoitto osuisi kohdalle (varsin epätodennäköistä kun en lottoa) niin tuskin lopettaisin työntekoa/opiskelua. Eihän sitä joka päivä voi vain himassa maata. Varmasti pitäisin kunnon loman, mutta en loppuiäksi jäisi vain makaamaan. Niin kova on hinku päästä auttamaan ihmisiä.

Mutta saa nyt nähdä kuinka kauan sitä hinkua ja halua riittää kun on päässyt työelämään. Toivottavasti nautin työstäni niin, että eläkeikään malttaisi siinä pysyä.

• kiinnosta?

--Olisi koulumenestyksen puolesta voinut valita melkeinpä TKK:n ja Lääkiksen väliltä, mutta kun veri vetää sairaanhoitajaksi niin...--

Eiköhän kannattais lukea korkeempi ammatti itselleen, jos kerta niin hyvin koulussa pärjännyt? Turhaa se on vakuutella muita, että parempaankin olis pystynyt, kun et sitten kuitenkaan parempaa jaksanut tavoitella:)
        Sh:n työn raskasta ja palkka samaa kuin muillakin duunareilla. Tietenkään kaikki muut duunariammatit eivät saa noin 2500 euroa/kk., kuten sh:t.

• se sun

kutsumus? tilapäinen mielenhäiriö ei saa pilata sun loppuelämääs

• ...................

Olisi minullakin ollut mahkut lääkkikseen, mutta lapsuudenkodin asiat eivät olleet kunnossa.

Ei ollut mahdollisuutta lukea yo:ksi vaikka keskiarvo oli yli 9. Oli pakko paeta pois kotoa perheväkivallan takia ja aloittaa "jostakin". No sairaanhoitajaksi luin. Harmittaa, kun moni sanoo, että miksi et lukenut lääkäriksi kun susta olisi siihen..Niin olisikin ollut,
        tiedän sen...

No seuraavassa elämässä sitten.......kait..

• 2500 e/kk!
        kiinnosta? kirjoitti:

--Olisi koulumenestyksen puolesta voinut valita melkeinpä TKK:n ja Lääkiksen väliltä, mutta kun veri vetää sairaanhoitajaksi niin...--

Eiköhän kannattais lukea korkeempi ammatti itselleen, jos kerta niin hyvin koulussa pärjännyt? Turhaa se on vakuutella muita, että parempaankin olis pystynyt, kun et sitten kuitenkaan parempaa jaksanut tavoitella:)
        Sh:n työn raskasta ja palkka samaa kuin muillakin duunareilla. Tietenkään kaikki muut duunariammatit eivät saa noin 2500 euroa/kk., kuten sh:t.

Mietin missä saa sairaanhoitaja 2500 e/kk. Itse en ole sellaista ihmettä palkkapussissani vielä nähnyt, en bruttona enkä nettona. Tehykorotuskin tammikuussa tuli....mut ei sekään noin korkeelle nostanut palkkaa. Kaikki 40 e/ kk tuli lisää. Tais tulla korotuksena kaikille aloille ton verran. Toi on ainoa korotus mitä oon palkassani vielä nähnyt Tehy taistelun jälkeen. Työnantaja kyllä tietää, mihin liittoon kuulun.

................... kirjoitti:

Olisi minullakin ollut mahkut lääkkikseen, mutta lapsuudenkodin asiat eivät olleet kunnossa.

Ei ollut mahdollisuutta lukea yo:ksi vaikka keskiarvo oli yli 9. Oli pakko paeta pois kotoa perheväkivallan takia ja aloittaa "jostakin". No sairaanhoitajaksi luin. Harmittaa, kun moni sanoo, että miksi et lukenut lääkäriksi kun susta olisi siihen..Niin olisikin ollut,
        tiedän sen...

No seuraavassa elämässä sitten.......kait..

Turhaa vikinää. Ei ne muutkaan ole lapsuudenkodin avulla lääkäriksi tai muuksikaan opiskelleet. Ja yläikärajaa ei ole; tiedän henkkoht yhden 55-vuotiaan, joka on parasta aikaa lääkiksessä. Joten lopeta muita syyllistävä valituksesi ja MENE sinne lääkikseen.

• dedu

höpö höpö!!! kunhan nyt muutoman vuoden auttelet, tuu sitten kirjottelee. Kirjoituksesi alkuun ei usko kukaan.

• siru

mä olen samoilla kannoilla.. periaatteessa.
      tää on kutsumusammatti olla lähihoitaja, mutta kun nuorempana nykyään alotetaan kouluttautuminen niin kuka 15 v tietää mitä haluaa oikeasti ja kuinka raskasta tää ala on? ja jos ei tunnu siltä että haluaa lopun ikäänsä tehä tätä työtä niin vaihtaa sitte alaa, niin mäkin aion tehdä. Esim. vanhustyö on aivan liian raskasta työtä jos sitä tekee pelkän palkan takia, varsinkin kun palkka on ihan mitättömän pieni.

• aivan sattumalta...

Kieltenopettaja minusta piti tulla tai tulkki, siihen lahjat viittasivat. Mutta sitten elämä käännähti sille mallille, että piti ammatti saada mahdollisimman nopeasti ja halvalla ja kotikaupungissa ihan vain varalta, kotiäidiksi aioin, mutta sen verran ymmärsin, että oma ammatti on syytä olla. Niinpä sitten lukiokaverin seuraksi laitoin paperit sairaanhoitajaopistoon ja pääsin ensi yrittämällä. Niin minusta tuli kieliä harrastava sairaanhoitaja.Keskivertopaperit sain, töihin pääsin heti ja sitä on riittänyt. Kutsumus ja ammatin sisäistäminen heräsi vuosien mittaan, erikoistuin ja hankin vielä täydentävän alan ammattikorkeatutkinnon lisäksi (siitä ei ole kyllä koskaan maksettu senttiäkään). Osastonhoitajana päätän 36 vuoden urani vuoden kuluttua. Monenlaisia päiviä on ollut. Kerran olen itkenyt kotiin päästyäni jouluaattona, kun töissä sain turpiin potilaalta. Palkkaa olen saanut sen verran, että viimeiseen 10 vuoteen ei ole tarvinnut loppukuusta kovin pahasti nuukailla ruokakaupassa ja kuopus on saanut tuoremehua joka päivä. Tämä on ollut upea ammatti ja työ, ihmisyyttä ja inhimillisyyttä puhtaimmillaan ja raadollisimmillaan.

• jos olet itse

tyytyväinen asioihis, mutta mulle ei ihan riitä, että saa tuoremehua joka päivä. Itsekkin olen os.hoitaja, mutta en viitsinyt jäädä Suomeen tienaamaan "ei mitään" vaan lähdin ulkomaille ja nyt olen tyytyväinen, kaikkiin niihin etuihin ja palkkaan. Voisin sanoa,ettei Suomi ole antanut paskan vertaa.Paljon sitä puhutaan, et sitten kun voitan lotossa - pelkkiä huonoja haaveita ja itsensä pettämistä.

• joko on tai ei

Hoitoala on nimenomaan kutsumusammatti, ihminen on oikeasti ja aidosti hoitaja tai sitten ei. Siinä ei ole mitään muttia... Itse olen kohta lähihoitajaksi valmistuva ja olen aidosti kiinnostunut vanhusten tulevaisuudesta ja teen työni tunnollisesti. Vaikka sitten työpäivä venähtäisi sillon tällön vartin tai kahvi paussi jäisi pitämättä. Se on pääasia, että mummukat ovat tyytyväisiä oloonsa : ) Useassa paikassa olen keikkaillut ja matkan varrella törmännyt todella moneen, jotka ovat aivan väärällä alalla.
      Ei sitä varmaan kukaan tekisi töitä, jos jättipotin saisi. Se vaan osuu harvojen kohdalle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      20
      2283
    2. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      228
      1714
    3. Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita

Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy
      Maailman menoa
      305
      1251
    4. Miten tämä meidän tarina

Sitten päättyy?
      Ikävä
      65
      959
    5. Kulujen jako parisuhteessa

Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai
      Parisuhde
      53
      915
    6. En todellakaan halua että

Tämä päättyy näin
      Ikävä
      39
      834
    7. Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?

Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.
      Ikävä
      53
      815
    8. J miehelle viesti menneisyydestä

On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e
      Ikävä
      31
      726
    9. Valitse, kenen kanssa seurustelet

Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan
      Hindulaisuus
      273
      673
    10. Paikat tapeltu

Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh
      Ähtäri
      33
      652
    Aihe