jalkojen hapotus

hiihdossa

Hei! Minulla on ollu ongelmia jalkojen kanssa tässä hiihtokaudella.. Ei meinaa ensimmäiseen ylämäkeen päästä ku vetää jo heti lukkoon, aikasempina kausina tällasta ei oo vielä käyny. Kesällä on tullu reenattua jonki verra ja loikkia sun muitaki tullu aina tehtyä.. Mulla on myös topdettu rasitusastma mut se on jotakuinkin hallinnassa.. ikää mulla on 14-vuotta, harmittaa vähä ku ei kule, on kuiteski tehny töitä kesällä ja täysin "terveenä" olis hyvät mahollisuudet hopeasommissakin ainakin 10 sakkiin.

16

5937

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jts-1

onko se hapotusta vai kramppi..??tosta sun kirjotuksesta ei oikee selvii!!
      ja kuvailisitko tarkemmin miten vetää lukkoo??onko ne reidet..pohkeet..vai joku muu..

• hapotusta

ei oo kramppi, vaan jaloissa, etenkin reisissä on paljon maitohappoja

• ja.
        hapotusta kirjoitti:

ei oo kramppi, vaan jaloissa, etenkin reisissä on paljon maitohappoja

Ne maitohapot kertyy jalkoihin sillein, että ensiks rupee vähän tuntumaa etureisissä, sit se hapotus "leviää" takaresiinki ja niillä jaloilla ei tee enää mitää! mää tiiän että niitä happoja tulee väkisinki mäissä, ja joskus jopa tasasillakin, mutta niitä ei ikinä oo näin paljoo kertyny..

• jts-1
        ja. kirjoitti:

Ne maitohapot kertyy jalkoihin sillein, että ensiks rupee vähän tuntumaa etureisissä, sit se hapotus "leviää" takaresiinki ja niillä jaloilla ei tee enää mitää! mää tiiän että niitä happoja tulee väkisinki mäissä, ja joskus jopa tasasillakin, mutta niitä ei ikinä oo näin paljoo kertyny..

minä veikkaisin jotain aineevaihdunnallisia juttuja..alkaako heti pienessäkin jalkarasituksessa??
        onko sapuskan hivenaineet riittävät..magnesiumin puute saattaa joskus aiheuttaa lihasten toimimattomuutta!tää on vähä vaikee täältäkäsin sanoa..jos maitohappoa rupeaa jo muodostumaa pienessäkin rasituksessa ja suht.koht.alhaisilla sykkeillä sillo on jotain pielessä..harjotuksessa tai aineenvaihdunnassa!
        kokeileppas vaikka 3 päivän totaalista huilia..mitä se tekee keholle!
        ja tietysti nukkuminen on tärkee asia!ja tietysti on tuo murrosikä jolloin hormonaalinen toiminta on äärimmäisen vilkasta..

• ---
        jts-1 kirjoitti:

minä veikkaisin jotain aineevaihdunnallisia juttuja..alkaako heti pienessäkin jalkarasituksessa??
        onko sapuskan hivenaineet riittävät..magnesiumin puute saattaa joskus aiheuttaa lihasten toimimattomuutta!tää on vähä vaikee täältäkäsin sanoa..jos maitohappoa rupeaa jo muodostumaa pienessäkin rasituksessa ja suht.koht.alhaisilla sykkeillä sillo on jotain pielessä..harjotuksessa tai aineenvaihdunnassa!
        kokeileppas vaikka 3 päivän totaalista huilia..mitä se tekee keholle!
        ja tietysti nukkuminen on tärkee asia!ja tietysti on tuo murrosikä jolloin hormonaalinen toiminta on äärimmäisen vilkasta..

jalkoja rupee hapottamaan kyllä pienillä sykkeillä, hiihdossa, pyöräilyssä, lihaskuntoliikkeissä, mutta kun kävin tuossa eilen juoksemassa, niin kevyt ja rennon kovakaan vauhti ei tunnu missään.. maximi juoksu hapottaa jonkin verran, mutta ei mahottomasti..

• jepjep65

Veikkaisin liian vähäistä lämmittelyä. Muista venytellä hyvin ja vaikka hölkkäillä ennen hiihtoa.

• tehdä..

kyllä oon mielestäni ihan hyvin lämmitelly ja venyttelen säännöllisesti (miltei) joka ilta :) Mut pitääpä keskittyä tuohon lämpimän ottoon ihan kunnolla ennen seuraavaa starttia.. kiitos

• hiihdonohj
        tehdä.. kirjoitti:

kyllä oon mielestäni ihan hyvin lämmitelly ja venyttelen säännöllisesti (miltei) joka ilta :) Mut pitääpä keskittyä tuohon lämpimän ottoon ihan kunnolla ennen seuraavaa starttia.. kiitos

Jepjep jo kertoikin todellisimman syyn.
        Eka mäkeen hapottaa, eli avaat aina kovaa?ja silloin pitää lämmittelynkin olla sen mukainen.Harjoituksissa kokeilemalla löydät sinulle sopivimman alkulämmittelyn.
        Pääasia ettet avauksessa kerää liikaa happoja ja n.10 minsaa ennen löhtöä, kevyttä hölkää, (maitohapot poistuu)ravisteluja eli ylläpidät lämpöä.
        Ellei ongelma poistu kunnon alkulämmittelyillä, niin sitten pudotettava hiukan sykkeitä Vk-harjoituksissa, paljon lyhyitä (max.10sek), rentoja kilpavauhtisia pyrähdyksiä.Lisää palauttavia harjoituksia ja lepoa, fysikaalista.
        Hyvin ehdit hs-kilpailuihin vireeseen ja 5-6 kisaa kun on alla, niin alkaa vasta näkeen, mikä kilpa vauhtisi tulee oleen, kisakunto kun loppujen lopuksi löytyy kisojen kautta.Kisojen jälkeen tietenkin palauttava lenkki ja kevyet venyttelyt.

• Haitta linnulta
        hiihdonohj kirjoitti:

Eka mäkeen hapottaa, eli avaat aina kovaa?ja silloin pitää lämmittelynkin olla sen mukainen.Harjoituksissa kokeilemalla löydät sinulle sopivimman alkulämmittelyn.
        Pääasia ettet avauksessa kerää liikaa happoja ja n.10 minsaa ennen löhtöä, kevyttä hölkää, (maitohapot poistuu)ravisteluja eli ylläpidät lämpöä.
        Ellei ongelma poistu kunnon alkulämmittelyillä, niin sitten pudotettava hiukan sykkeitä Vk-harjoituksissa, paljon lyhyitä (max.10sek), rentoja kilpavauhtisia pyrähdyksiä.Lisää palauttavia harjoituksia ja lepoa, fysikaalista.
        Hyvin ehdit hs-kilpailuihin vireeseen ja 5-6 kisaa kun on alla, niin alkaa vasta näkeen, mikä kilpa vauhtisi tulee oleen, kisakunto kun loppujen lopuksi löytyy kisojen kautta.Kisojen jälkeen tietenkin palauttava lenkki ja kevyet venyttelyt.

yksi krakaakkuja tietää tosta maitohappo jutusta ja miten ne saadaan pois.

• mutta--
        Haitta linnulta kirjoitti:

yksi krakaakkuja tietää tosta maitohappo jutusta ja miten ne saadaan pois.

ei kiitos.. rehellisin keinoin mennään

• okei..
        hiihdonohj kirjoitti:

Kyllä, avaan yleensä kovaa, niinku 5km ja varsinkin 3km matkalle pitääkin :)
        Mut tarkotat tolla " pääasia ettet avauksessa kerää liikaa happoja" jo kisaa?
        Riittääkö 10min lämmittely, vai pitäskö sitä ennen (jtn 30-60min) tehä ns. toinenkin lämmittely?
        kisoissa oon nyt tosiaan yrittäny kierrellä, että sen vauhin sais sellaseks et jaksais koko kisan mennä kunnolla..

• hiihdonohj
        okei.. kirjoitti:

Kyllä, avaan yleensä kovaa, niinku 5km ja varsinkin 3km matkalle pitääkin :)
        Mut tarkotat tolla " pääasia ettet avauksessa kerää liikaa happoja" jo kisaa?
        Riittääkö 10min lämmittely, vai pitäskö sitä ennen (jtn 30-60min) tehä ns. toinenkin lämmittely?
        kisoissa oon nyt tosiaan yrittäny kierrellä, että sen vauhin sais sellaseks et jaksais koko kisan mennä kunnolla..

Hiukan oli epätarkka minun kirjoitus.Tarkoitin että varsinaisen lämmittelyn(aloitat n.30´ennen starttia)ja lopetat sen n.10min ennen starttia, jonka jälkeen jatkat hölkällä, ravisteluilla,rentoja pyrähdyksiä yms. pidät yllä lämpöä (huom.riittävä vaatetus),että lämmittelyssä keräämäsi enimmät hapot poistuvat starttiin mennessä,teet tästä kaikesta oman rutiinin, jonka aikana alat keskittyyn täysillä kisaan.Varaa lähtövalmisteluihin pari minsaa.Hopeasommassa yleensä nuoret hätäilevät liikaa lähtökarsinaan menoa ja kylmettyvät siellä ennen lähtöa, sukset jalassa, liikkumatta jonossa. Nämä lämmittely kuviot kannattaa harjoitella hyvin etukäteen, että löydät itsellesi optimaalisen tavan lämmitellä.Tämä asia on niin henkilökohtainen, ettei ihan valmista vastausta voi antaa, vain osviittaa.
        Alkulämmittelyyn vaikuttaa monet tekijät esim. lämpötila, radan profiili ja hiihdettävä matka(sprintti ihan omansa)sekä hiihtäjän avaus vauhti.Tärkeää myös on tietää, että sydän ehtii mukaan kilpailun vaatimalle tasolle n.3 minuutin viiveellä, eli tähän viiveeseen pystyt lämmittelyllä vaikuttamaa paljon.Kokemuksen myötä löydät itsellesi,yhteensopivan alkulämmittelyn ja avaus vauhdin yhdistelmän, paikkojen menemättä silti tukkoon.

• kiitti
        hiihdonohj kirjoitti:

Hiukan oli epätarkka minun kirjoitus.Tarkoitin että varsinaisen lämmittelyn(aloitat n.30´ennen starttia)ja lopetat sen n.10min ennen starttia, jonka jälkeen jatkat hölkällä, ravisteluilla,rentoja pyrähdyksiä yms. pidät yllä lämpöä (huom.riittävä vaatetus),että lämmittelyssä keräämäsi enimmät hapot poistuvat starttiin mennessä,teet tästä kaikesta oman rutiinin, jonka aikana alat keskittyyn täysillä kisaan.Varaa lähtövalmisteluihin pari minsaa.Hopeasommassa yleensä nuoret hätäilevät liikaa lähtökarsinaan menoa ja kylmettyvät siellä ennen lähtöa, sukset jalassa, liikkumatta jonossa. Nämä lämmittely kuviot kannattaa harjoitella hyvin etukäteen, että löydät itsellesi optimaalisen tavan lämmitellä.Tämä asia on niin henkilökohtainen, ettei ihan valmista vastausta voi antaa, vain osviittaa.
        Alkulämmittelyyn vaikuttaa monet tekijät esim. lämpötila, radan profiili ja hiihdettävä matka(sprintti ihan omansa)sekä hiihtäjän avaus vauhti.Tärkeää myös on tietää, että sydän ehtii mukaan kilpailun vaatimalle tasolle n.3 minuutin viiveellä, eli tähän viiveeseen pystyt lämmittelyllä vaikuttamaa paljon.Kokemuksen myötä löydät itsellesi,yhteensopivan alkulämmittelyn ja avaus vauhdin yhdistelmän, paikkojen menemättä silti tukkoon.

kokeillaanpas helpottaisko näillä neuvoilla :D kiitos

• samaa ongelmaa
        kiitti kirjoitti:

kokeillaanpas helpottaisko näillä neuvoilla :D kiitos

Kiinnostuin kirjotuksestasasi, koska mulla on pikkuveli, joka hiihtää 14-sarjassa, todettu rasitusastma, tähtää jopa mitalleille hs-kisoissa (viime vuonna 9.). Mutta siis varsinkin pakkaskeleillä hiihtäminen on yleensä hankalaa, koska juuri maitohapot alkaa jyllätä jo aikaisessa vaiheessa. Ja me ollaan nyt tajuttu, että astmastahan se johtuu. Kun kylmällä ilmalla ei saa kunnolla hengitettyä, ei kai se ole ihme, että tuleekin sitten happoja. Eli ainakin mun veljellä näyttäs nyt olevan paikallaan tarkistaa lääkitys tohon astmaan. Ja tottakai, lämmittely on tosi tärkeää, ja etenkin rasitusastmaa sairastavilla!!
        Mitä lääkettä käytät astmaan, jos saa kysyä. Mun veljellä on singulair (joka ei ole kyllä ilm. auttanut) ja sitten avaavana bricanyl, jonka tilalle nyt kaavaillaan eräällä nuorella rasitusastmaa potevalla hiihtäjällä hyvin auttanutta atrovent comp:ia!
        Eilen pakkaskelillä mun veljellä meni kisat aivan pers.... Oli vielä pm-kisat,jäi ilman mitalia, vaikka paras täällä piirissä selvästi ollut, mutta onneks paikka hs-kisoihin kuiteski tuli.

• minä :D
        samaa ongelmaa kirjoitti:

Kiinnostuin kirjotuksestasasi, koska mulla on pikkuveli, joka hiihtää 14-sarjassa, todettu rasitusastma, tähtää jopa mitalleille hs-kisoissa (viime vuonna 9.). Mutta siis varsinkin pakkaskeleillä hiihtäminen on yleensä hankalaa, koska juuri maitohapot alkaa jyllätä jo aikaisessa vaiheessa. Ja me ollaan nyt tajuttu, että astmastahan se johtuu. Kun kylmällä ilmalla ei saa kunnolla hengitettyä, ei kai se ole ihme, että tuleekin sitten happoja. Eli ainakin mun veljellä näyttäs nyt olevan paikallaan tarkistaa lääkitys tohon astmaan. Ja tottakai, lämmittely on tosi tärkeää, ja etenkin rasitusastmaa sairastavilla!!
        Mitä lääkettä käytät astmaan, jos saa kysyä. Mun veljellä on singulair (joka ei ole kyllä ilm. auttanut) ja sitten avaavana bricanyl, jonka tilalle nyt kaavaillaan eräällä nuorella rasitusastmaa potevalla hiihtäjällä hyvin auttanutta atrovent comp:ia!
        Eilen pakkaskelillä mun veljellä meni kisat aivan pers.... Oli vielä pm-kisat,jäi ilman mitalia, vaikka paras täällä piirissä selvästi ollut, mutta onneks paikka hs-kisoihin kuiteski tuli.

Joo, mulla on tosiaan tuo rasitusastma kanssa ja pakkaskelit on aivan kuraa, ei sitä happea vaan saa, mulla se ei oo sellasta vinku astmaa vaan se kerää kurkkuun räkää ja siellä tuntee oikeen et pien aukko on, josta henkee saa, joskus aina maalissa jopa oksennan sen liman pois.. palautuminen vie aikaa oikeestaan aina melkein sen puol tuntia, pitemmillä matkoilla varsinkin.. Tosta lääkityksestä.. mulla on käytössä sellanen lääke jonka nimi on "seretide diskus", ja siinä on mukana hoitava ja avaava lääke =yhdistelmävalmiste. ja sen lisäksi ennen kisaa pitää ottaa avaava "buventol" eli tuo yhdistelmä lääkkeen avaava on pitkäaikainen, mutta ei ole tarpeeks tehokas hiihtoon.. Nuo lääkkeet mä sain just viikko sitten ja ei ainakaa vielä oo vaikuttanu, eli yhtä hankalaa on hiihto ollu ku ennenki.. Aikaisemmin mulla on ollu hoitavana "budesonid". Kurkun palautumiseenki menee aikaa, jos on hiihtäny pakkaskeleillä kisaa.. Ei pysty kunnon reeniä vetämään muutamaan päivään kisan jälkeen ku oikeen "kirveltää" hengitysteitä.
        Kiva kun saa tietää ettei oo ainut joka on tällasessa tilanteessa.. Voitas tosiaan pitää yhteyttä noista lääkkeistä ja mikä niistä vois toimia kun erilaisia kokeillaan, paljon parempihan se ois terveenä hiihtää..

• kuulostaa
        minä :D kirjoitti:

Joo, mulla on tosiaan tuo rasitusastma kanssa ja pakkaskelit on aivan kuraa, ei sitä happea vaan saa, mulla se ei oo sellasta vinku astmaa vaan se kerää kurkkuun räkää ja siellä tuntee oikeen et pien aukko on, josta henkee saa, joskus aina maalissa jopa oksennan sen liman pois.. palautuminen vie aikaa oikeestaan aina melkein sen puol tuntia, pitemmillä matkoilla varsinkin.. Tosta lääkityksestä.. mulla on käytössä sellanen lääke jonka nimi on "seretide diskus", ja siinä on mukana hoitava ja avaava lääke =yhdistelmävalmiste. ja sen lisäksi ennen kisaa pitää ottaa avaava "buventol" eli tuo yhdistelmä lääkkeen avaava on pitkäaikainen, mutta ei ole tarpeeks tehokas hiihtoon.. Nuo lääkkeet mä sain just viikko sitten ja ei ainakaa vielä oo vaikuttanu, eli yhtä hankalaa on hiihto ollu ku ennenki.. Aikaisemmin mulla on ollu hoitavana "budesonid". Kurkun palautumiseenki menee aikaa, jos on hiihtäny pakkaskeleillä kisaa.. Ei pysty kunnon reeniä vetämään muutamaan päivään kisan jälkeen ku oikeen "kirveltää" hengitysteitä.
        Kiva kun saa tietää ettei oo ainut joka on tällasessa tilanteessa.. Voitas tosiaan pitää yhteyttä noista lääkkeistä ja mikä niistä vois toimia kun erilaisia kokeillaan, paljon parempihan se ois terveenä hiihtää..

Kiva kun kirjotit tänne vielä! Joo eli just mun veljellä samaa ongelmaa, räkää ja limaa sylkee hiihdonki aikana välillä pois..
        Eilen täällä piirissä oli KLL:n pm-kisat ja pysty hiihtään nyt paremmin, kun keli oli vaan vähän pakkasella ja voitto tulikin sitten. Mun veljellä näyttäs toi bricanyl avaavana toimivan ainakin lauhemmilla keleillä, mutta ei kovalla pakkasella. Saikin kyllä maanantaina sen lääkkeen, josta puhuin, eli atrovent compin (avaava siis). Tässä linkki, jossa lääkkestä tietoa: http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humspc/9/363769.shtml
        Mutta ei vielä eilen sitä sitten kokeillut, vaan just kun oli lauha keli niin luottivat bricanylin tehoon, vaikka eräs toinen nuori hiihtäjä, jolla rasitusastma, käytti eilen kisoissa juuri tuota atroventia ja voitto tuli hänellekkin.
        Kannattaa tosiaan lääkärin kans keskustella, jollei joku lääke kunnolla auta. Niinhän se on ettei kaikki lääkkeet kaikille just samalla lailla tehoa. Noita avaaviakin näyttäs siis olevan useampia eri valmisteita.
        Jos haluat enempi kirjotella, niin mun maili osote on [email protected]. Itse veljeäni en saanut tänne kirjottamaan, vaan aattelin sitten hänen puolesta kirjotella :) Viikonloppuna onkin KLL:n SM-kisat Keuruulla, ootkos sinne menossa ?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      500
      8685
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      129
      5968
    3. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      342
      5040
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      59
      4677
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      74
      4226
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      166
      3993
    7. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      172
      3828
    8. Sinun ja kaivatun nimikirjaimet

Mitkä ne on ? Meillä H❤️M 👩‍❤️‍👩
      Ikävä
      91
      1788
    9. Onko sinulla ja kaivatulla

joku yhteinen tärkeä paikka?
      Ikävä
      100