kurinpidosta

kvaak kvaak

Millaisia kokemuksia teillä on kurinpidosta steinerkoulussa? Eräs aiempi kirjoittaja mainitsi että luokassa oli kaaosmainen tunnelma ja opettaja yritti suorittaa tehtäväänsä karman lakien avulla. Itseäni kiinnostaa se onko luokissa tavallista enemmän häiriökäyttätymistä ja johtuuko se osaltaan siitä että lapselleen erityisen diagnoosin saaneet vanhemmat ajattelevat "erilaisen" koulun olevan enemmän hyväksi lapselleen kuin normi peruskoulu?
Vai hakeutuuko erityisongelmaiset juuri tähän kouluun jostain muusta syystä ?
Onko kokemuksia että diagnoosin saaneita olisi siirretty erityisopetukseen? Vanhemmat voivat tietääkseni kieltäytyä ottamasta lasta pois steinerkoulusta.


Nykypäivänä väkivalta ja kiusaaminen näyttelevät aikamoista osaa kouluyhteisössä ja onko olemassa oikeanlaisia, tuloksia tuottavia keinoja ongelman poistamiseksi?

10

2886

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • steinerkoulussa ollut

      Meidän luokalle ainakin tuli kaiken maailman häiriköitä, jotka ei pärjännyt peruskoulussa. Heille sopi steinerin hidas vauhti ja kokeiden puuttuminen. Steinerissa ei puututtu oppilaiden välisiin riitoihin ja kiusaamiseen, koska Steiner on opettanut, että vanhojen sielujen ristiriitoihin ei saa puuttua (jälleensyntymisoppi).

      Käytöshäiriöitä hoidettiin hoitoeurytmialla yms. Steinerin hömppähoidoilla. Varsinaista erityisluokkaa ei ole, vaikka luokkamme oppilaista moni olisi sinne kuulunut. Eräskin tapaus tuli Steineriin heti kun vanhemmille selvisi, että hän olisi joutunut tarkkailuluokalle.

      • kvaak kvaak

        Harjoittamani tiedon hankinnan mukaan on ilmennyt että juuri steinerkouluihin halutaan lapset joilla on ehkä jo jonkinlainen diagnoosi ongelmakäyttäytymisestä olemassa. Täten vältetään erityisluokalle joutuminen peruskoulussa. Useimmiten näillä vanhemmilla ei ole mitään käsitystä siitä mitä antriposofia tai steinerpedagokiikka sisältää. He pelkäävät oman maineensa puolesta jos lapsi kävisi erityisluokkaa.
        Kuka sitten valvoo sitä missä vaiheessa luokka on muuttunut kaaosmaiseksi olotilaksi, jossa joka päivä toistetaan samat rituaalit häiriköille mitään tuloksia kuitenkaan saavuttamatta. Opettaja ei aina pysty parantamaan lasta, vaikka usein ajatellaan että ongelmakäyttäytyminen voi muuttua ajan kanssa.


    • äityli***

      on täysin opettajasta kiinni kuinka hän ottaa haltuun luokkansa.
      minulla on nuoremman lapsen opettajana tiukka,ystävällinen ,kaikki huomioon ottava opettaja jolla peruskouluopen pohja!
      Keskustelee oppilaan ja vanhempien kanssa ja osaa hoitaa kriisitilanteet.
      poikani ei ole niitä helpoimpia lapsia ja voin sanoa että opettajan auktoriteetti on tärkeä asia hänen osallaanHyvin toiminut!!
      Se että näitä häiriökäyttäytyviä lapsia "laitetaan" monesti Steiner kouluun on osoitus siitä että pedakogiikkaan luotetaan.Aina se vaan ei kohtaa lasta tai hän on jo niin kiusattu,pelokas ja vetäytyvä että on myöhäistä..
      minusta jotkut opettajat puuttuu hanakammin kuin toiset tähän kiusaamiseen..yksilöllistä.
      erityisongelmaiset ovat viihtyneet koulussa jos ovat pääseet heti ihan ekalta mukaan.

      • kvaak kvaak

        Varmasti on näin että jokaisella omanlaisia kokemuksia, hyviä ja huonoja. Ajattelin että nykypäivänä kun lasten psyykkiset ongelmat lisääntyvät - kuinka opettaja pystyy suoriutumaan tehtävästään jos hänellä ei ole erityisosaamista hankaliin tapauksiin.
        Kuinka pitkälle muu luokan täytyy venyä luokalla olevien esim ylivilkkaiden vuoksi? Ja mistä tiedetään että pedagokiikalla ei voida kaikkia tapauksia parantaa ja että pahimmassa tapauksessa
        joku joutuu luokalta terapiaan häiriökäyttäytyjän takia.

        Olen huolissani myös siitä millä perusteella vanhemmat tekevät valintaansa steinerkoulun suhteen. Itse tunnen olevani steinerlainen, mutta kuuleman mukaan puolet luokan vanhemmista eivät ole ollenkaan kiinnostuneita tietyistä arvoista.

        Tarkoitan sitä että jos kotona ei ole samaa arvomaailmaa kuinka vanhemmat ja koulu voivat kohdata? Lapsen kehitystä ja mahdollisia ongelmia voisi korjata monella tapaa esim, vähentää pelaamista ja väkivaltaohjelmia, mutta vanhemmat eivät asiaan paneudu.

        Sorry, juttu lähti rönsyilemään.


    • Lapsi steinerissa

      en ole minkään alan ammatti-ihminen, mutta näyttää siltä että steinerkoulu oppilaiden puutteessa on ottanut kaikki kouluikäiset. ei mitään väliä osaako käyttäytyä, lukea, laskea. On tullut täällä sellainen erityiskoulun maine. Opettajien aika menee luokan rauhoitteluun ja nyyttikestien pitoon. Sitten on ollut tänä keväänä tuo koulun remontti ja kökkä. Pistetään oppilaat maalaamaan koulua kun ei ole varaa hommata muualta maalareita. Ja vanhemmat sitten oman työnsä lisäksi koululle töihin. Mitä ne mukulat siellä koulussa oppii, kovin montaa oppituntia ei ole piretty?
      Kovasti on oppilaita vaihtamassa koulua. Ei taira jäärä ku opettajien ja koulun johtokunnan omat mukulat sinne. Niin ja ne erityisoppilaat jokka ei normaalikouluun pääse.

      • kunnallinen

        Heh, kunnallisia erityisluokkia löytyy kyllä niitä tarvitseville, ei siitä Suomessa tarvitse huolehtia.


      • miätin täs

        Ollaha me vanhemmat uskomattomia valittajia. Mukavaa on siinä opettajien teherä tyätä kun ei koskaan oo vanhemmille hyvä. Ne on kuulkaa meirän omia kullanmuruja joita yrittävät opettaa. vai onko se oma ainut erinomaanen siellä koulus? Mun oma ainaki on. Tarttoo senki viälä palio oppia ennekä on valamis, välillä on käyttäytymieneki sitä sun tätä, huanoa käytöstä ilimenöö jopa kotona joskus. Muuttuuskohan se ihan toiseksi jos laittaas sen toisehen kouluhun, oppiis heti kaikki, niin nottei kohta enää koulua tarttis käyräkkää. Mihinä koulus sellaasta on johona ne kiltit ja viisahat lapset on, mä haluan kans omani sinne. Sais olla jo valamihiksi remontootu koulu, jottei mun lapsen tarttis sitä touhua nähärä. Seku voi haluta tarttua maalipensselihin, eikä se ny sovi oikeen ollenkaa ku silloon se ei opi mitää. hui kauhiaa jos vaikka innostuus maalarinammattia ittellensä miättimähän, tai muutoon kokis onnistumisen ilua. Mä muistaasin että koulua on käyty usiampi viikko ku ne toukokuun viimmeeset jolloon siällä välillä maalattihin, oliko nii torellaki etteivät oo mitää oppinu koko vuanna? Se toinen koulu vois sitte olla viälä sellaane mihinkä ei otettaaskaa ku meirän erinomasten lapsia, eikä siällä saisi olla sitte minkäänäkööstä velevootetta meille vanhemmille, mäki ku käyn tyäs, emmä millää enää jaksa osallistua mihinkää muuhu. siksi oliski tosiaa hyvä ku se uuren koulun opettaja tekis kaiken kasvatustyän mun lapselle, nottei mulla mee siihenki vapaa-aikaa.
        Ei siellä steinerkoulus kovin runsahasti oo ikinä vanhempia näkyny talakoohommis, eli ihan vapaa ehtoosta se on. Ittekki oon joskus ollu vähä laiska, täytyy tunnustaa ny täs.
        Mutta mä aattelin notta jos se kaikki energia mikä menöö vaikka esimerkiksi koulun mustamaalaamiseen käytettääs yhyres meirän kakarooren hyväksi saataaskohan me jotaki torella hyvää aikahan?


      • viestintä hoi
        miätin täs kirjoitti:

        Ollaha me vanhemmat uskomattomia valittajia. Mukavaa on siinä opettajien teherä tyätä kun ei koskaan oo vanhemmille hyvä. Ne on kuulkaa meirän omia kullanmuruja joita yrittävät opettaa. vai onko se oma ainut erinomaanen siellä koulus? Mun oma ainaki on. Tarttoo senki viälä palio oppia ennekä on valamis, välillä on käyttäytymieneki sitä sun tätä, huanoa käytöstä ilimenöö jopa kotona joskus. Muuttuuskohan se ihan toiseksi jos laittaas sen toisehen kouluhun, oppiis heti kaikki, niin nottei kohta enää koulua tarttis käyräkkää. Mihinä koulus sellaasta on johona ne kiltit ja viisahat lapset on, mä haluan kans omani sinne. Sais olla jo valamihiksi remontootu koulu, jottei mun lapsen tarttis sitä touhua nähärä. Seku voi haluta tarttua maalipensselihin, eikä se ny sovi oikeen ollenkaa ku silloon se ei opi mitää. hui kauhiaa jos vaikka innostuus maalarinammattia ittellensä miättimähän, tai muutoon kokis onnistumisen ilua. Mä muistaasin että koulua on käyty usiampi viikko ku ne toukokuun viimmeeset jolloon siällä välillä maalattihin, oliko nii torellaki etteivät oo mitää oppinu koko vuanna? Se toinen koulu vois sitte olla viälä sellaane mihinkä ei otettaaskaa ku meirän erinomasten lapsia, eikä siällä saisi olla sitte minkäänäkööstä velevootetta meille vanhemmille, mäki ku käyn tyäs, emmä millää enää jaksa osallistua mihinkää muuhu. siksi oliski tosiaa hyvä ku se uuren koulun opettaja tekis kaiken kasvatustyän mun lapselle, nottei mulla mee siihenki vapaa-aikaa.
        Ei siellä steinerkoulus kovin runsahasti oo ikinä vanhempia näkyny talakoohommis, eli ihan vapaa ehtoosta se on. Ittekki oon joskus ollu vähä laiska, täytyy tunnustaa ny täs.
        Mutta mä aattelin notta jos se kaikki energia mikä menöö vaikka esimerkiksi koulun mustamaalaamiseen käytettääs yhyres meirän kakarooren hyväksi saataaskohan me jotaki torella hyvää aikahan?

        hyvä käydä äidinkielen kurssi? Eli miten se suomen kieli kirjoitettiinkaan?
        En todellakaan osannut kuvitella että moista hepreaa voi pistää paperille; puhua voi taas mitä lystää. ;-/


      • miätin erelleen
        viestintä hoi kirjoitti:

        hyvä käydä äidinkielen kurssi? Eli miten se suomen kieli kirjoitettiinkaan?
        En todellakaan osannut kuvitella että moista hepreaa voi pistää paperille; puhua voi taas mitä lystää. ;-/

        jep, vois olla mulle suomenkielenkurssi paikallaan, mutta täytyy sanoa että ei se ollu hepreaakaan,en oo kurssitellu sitä kieltä yhtään:):D
        sitä täs vaan miätin (erelleen)että minkä ihmeen takia jollakin on tarve täällä levittää potaskaa koulusta. ei ymmärrä ei eres pohojalaasen aivoolla.


    • surusyli

      Ilmeisesti eri kouluissa voi olla erilaisia käytäntöjä. Sama pätee varmasti myös peruskouluissa. Omien lasteni koulussa on kiusaamiseen puututtu aina heti ja yleensä se onkin sitten loppunut siihen. Koulusta otetaan yhteyttä myös kiusaajan kotiin heti.
      Oma poikani oli kiusannut luokkatoveriaan koulumatkalla ja opettaja soitti minulle ja kertoi tilanteen. Asiasta puhuttiin sitten kotona `pitkään ja hartaasti´, jonka lisäksi koulussa käsittelivät asian. Poika ymmärsi ajatella asiaa myös kiusatun kannalta, eikä kiusaaminen jatkunut. Tänä vuonna he ovat olleet parhaat kaverukset koulussa.
      Itse olen ollut hyvillä mielin siitä, että koulussa on hyvä yhteishenki, eikä kiusaamista juurikaan esiinny. Lapset leikkivät keskenään; isommat pienimpien kanssa, ikäeroista huolimatta.

      En osaa sanoa hakeutuisiko erityiongelmaiset erityisesti Steiner-kouluun. Miettiessäni asiaa, tulee mieleeni 2 lasta, jotka ovat siirtyneet muualle kouluun, toinen tiettävästi juuri erityiskouluun, omien ongelmiensa vuoksi. Tulivatko he ensin Steiner-kouluun näiden syiden vuoksi, sitä en osaa sanoa.
      Yleisesti olen sitä mieltä, että lapsilla on tänä päivänä enemmän vaikeuksia sopeutua kouluun kuin ennen. Siitä voi johtua luokan rauhattomuus ensi alkuun. Voi kestää jopa kuukausia, ennen kuin lapset sopeutuvat sen verran, että luokka voi rauhoittua normaaleihin rutiineihinsa. Osittain uskon sen johtuvan myös siitä, että vanhemmilla on vanhemmuus hukassa ja lapset saavat elää ilman sääntöjä ja rajoja. Kun sitten koulussa onkin tietyt säännöt ja rajat, ottaa se varmasti lujille. Samalla siitä joutuvat kärsimään myös ne rauhalliset luokkatoverit.

    Ketjusta on poistettu 17 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5045
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3177
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1827
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1790
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1655
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1501
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1275
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1266
    9. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1257
    10. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1247
    Aihe