Huono suhtautuminen suomalaisiin

vaivana

46

6761

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosiaan..

      Tuollakaan infosivulla ei sanaakaan Suomeksi, mutta jopa Japaniksi löytyy.

      Miten Norskit kuvittelee Suomalaisten ostavan heidän palveluitaan, kun ei sitä meille markkinoida.

      Monet kerrat Norjassa käyneenä olen merkille pannut, että Suomalaiset ostaa kuitenkin jotain matkamuistoja, ruokaa, kalastusluvan,, mutta Saksalaiset tulee omin eväin, panee paikkakunnalta kiven taskuun ja ottaa valokuvan.. höh.

      Mutta se arvostus.

      • vanha tauti

        Suurin osa norjalaisista vihaa ja halveksii suomalaisista. Mistä se johtuu on vaikea tietää, mutta se hyvin vanhaa perua varsinkin Pohjois-Norjassa.


      • kuulopuheita
        vanha tauti kirjoitti:

        Suurin osa norjalaisista vihaa ja halveksii suomalaisista. Mistä se johtuu on vaikea tietää, mutta se hyvin vanhaa perua varsinkin Pohjois-Norjassa.

        mummoni kertoi, että aikanaan norjalaiset olivat kovia varastamaan kaikkea. esimerkiksi kun oltiin hilloja poimimassa ja tuli aika kantaa marjat tienviereen kuljetusta varten, olivat norjalaiset varastaneet hillaämpärit tilaisuuden tullen. myös matkamuistomyymälöistä norskit varastivat aikoinaan paljon tavaraa.

        norjalaisten yleinen luulo on, että suomalaiset kulkevat puukko taskussa ja ovat aina humalassa. tämä maine on varmasti itse osittain hankittu mutta ei nykyään enää aiheellinen.

        yksi yhteinen piirre meissä sentään on: ruottalaisten haukkuminen :)


      • vanha tauti kirjoitti:

        Suurin osa norjalaisista vihaa ja halveksii suomalaisista. Mistä se johtuu on vaikea tietää, mutta se hyvin vanhaa perua varsinkin Pohjois-Norjassa.

        mistä sinä tuollaista olet keksinyt vai onkos sulla omakohtaisia kokemuksia..
        Minun kokemukset ovat aivan päinvastaisia,matkustellessani Norjassa,erit. pohjoisessa on kohtelu ollut aivan ihanaa ja palvelu myös.Muistan eräänkin tapahtuman,asuntoautomme hajosi ja jouduin soittamaan Vikingille,mies soitti meille ja sanoi,että valitettavasti joutuisimme odottelemaan häntä noin 1,5 t....tuli Harstadista hakemaan meitä lava-autollaan....ja palvelu pelasi loistavasti ja meilä oli oikein mukava jutustellessamme hakijan kanssa ja hänellä oli kylläkin aivan toinen mielipide suomalaisista ja varsinkin yrittäjistä Norjan puolella...vain positiv palautetta.
        sitten tulimme eräseen kaupunkiin liian myöhään autollamme ja emme löytäneet leiripaikkaa,,paikallinen kauppias hoiti homman,ennekuin ehdimme sanoa mitään,veti roikan omasta autotallistaan ja antoi meidän olla kauppansa edessä yötä ja kun tarjosimme sähköstä maksua,,niin ei ei väkisinkään.....
        toisessa kaupungissa meille kerrottiin historiat yksityiskohtia myöden,,,jne jne.....
        Olen myös tutustunut norjalaisiin Ruotsissa ja he ovat todella rehtejä ja mukavia ihmisiä,vieraanvaraisia.....
        että perustelehan väittämäsi...


      • Anonyymi
        kummitäti kirjoitti:

        mistä sinä tuollaista olet keksinyt vai onkos sulla omakohtaisia kokemuksia..
        Minun kokemukset ovat aivan päinvastaisia,matkustellessani Norjassa,erit. pohjoisessa on kohtelu ollut aivan ihanaa ja palvelu myös.Muistan eräänkin tapahtuman,asuntoautomme hajosi ja jouduin soittamaan Vikingille,mies soitti meille ja sanoi,että valitettavasti joutuisimme odottelemaan häntä noin 1,5 t....tuli Harstadista hakemaan meitä lava-autollaan....ja palvelu pelasi loistavasti ja meilä oli oikein mukava jutustellessamme hakijan kanssa ja hänellä oli kylläkin aivan toinen mielipide suomalaisista ja varsinkin yrittäjistä Norjan puolella...vain positiv palautetta.
        sitten tulimme eräseen kaupunkiin liian myöhään autollamme ja emme löytäneet leiripaikkaa,,paikallinen kauppias hoiti homman,ennekuin ehdimme sanoa mitään,veti roikan omasta autotallistaan ja antoi meidän olla kauppansa edessä yötä ja kun tarjosimme sähköstä maksua,,niin ei ei väkisinkään.....
        toisessa kaupungissa meille kerrottiin historiat yksityiskohtia myöden,,,jne jne.....
        Olen myös tutustunut norjalaisiin Ruotsissa ja he ovat todella rehtejä ja mukavia ihmisiä,vieraanvaraisia.....
        että perustelehan väittämäsi...

        Suomalaiset on kusipäitä


    • T: Norjaa kiertanyt

      Olen kaynyt Norjassa useampaan otteeseen ja viime kesasin kiersimme maata 2 viikkoa.

      Koskaan en tavannut nyrpeita ihmisia.

      Saattaa johtua myos siita etteivat minua tunnistaneet suomalaiseksi.

      Ulkosuomalainen kun olen.....

    • nuivana
      • jotain rajaa

        sentään!!!


    • nuivana
      • yleistietoa

        kattokaapa kartaa tollot


    • nuivana
      • rajanaapuri

        Suomi on rajanaapuri, jota taas listaamasi ei ole.

        Norjalaisilla leirintäalueilla vierailleena olen merkille pannut, että neljännes vieraista on suomalaisia, uhtäkään arabia en ole nähnyt tuolla.

        Jossain yleisessä vessassa oli teksti jopa suomeksi, ettei lattialle saa sylkeä... onko suomalaisilla sitten sellainen tapa, epäilen enempi noita nuuskan käyttäjiä.


      • mukaan
        rajanaapuri kirjoitti:

        Suomi on rajanaapuri, jota taas listaamasi ei ole.

        Norjalaisilla leirintäalueilla vierailleena olen merkille pannut, että neljännes vieraista on suomalaisia, uhtäkään arabia en ole nähnyt tuolla.

        Jossain yleisessä vessassa oli teksti jopa suomeksi, ettei lattialle saa sylkeä... onko suomalaisilla sitten sellainen tapa, epäilen enempi noita nuuskan käyttäjiä.

        suomalaisiin on aina suhtauduttu Norjassa asiallisisesti ja hyvin. Palvelu on ollut oikein hyvää. Omat kokemukseni ovat 70-luvulta alkaen. Väittäisin, että aloittaja ei edes ole käynyt Norjassa, vaan purkaa jostain ties mistä saamiaan kaunoja. Minun Norjassa käymiseni ja niillä saamani palvelu ei ole koskaan ollut jostain etsimällä etistystä nettisivusta kiinni!

        Kuinkahan kauan tuon Norjan mollaajan pitikään etsiä, että löysi propagandalleen sopivan sivun?


      • jotain rajaa

        voi kuinka suomalaisille puhutaan hunajaisesti skandinaavinaapureita. skandinaavit suhtautuu vastavuoroisesti tosi veemäisesti suomalaisiin.

        se näkyy noilla sivuillakin.


      • sanoo muutamat
        jotain rajaa kirjoitti:

        voi kuinka suomalaisille puhutaan hunajaisesti skandinaavinaapureita. skandinaavit suhtautuu vastavuoroisesti tosi veemäisesti suomalaisiin.

        se näkyy noilla sivuillakin.

        pellet, jotka eivät ole Norjassa edes käyneet.

        Kumma kyllä Norjassa matkailleilla on pääasiassa toisenlaisia kokemuksia. Ja ne kokemukset on itse hankittuja eivätkä perustu joistain nettisivustoista saatuihin pahantahtoisiin kuvitelmiin. Ne kokemukset ovat reaali-, ei virtuaalimaailmasta!


    • jenta*

      norjassa asuneena voin todeta, että norjalaisten suhtautuminen suomalaisiin on erittäin ystävällistä, huomattavasti ystävällisempää kuin vastaavasti suomalaisten suhtautuminen norjalaisiin. myös maassa kymmeniä kertoja matkanneena kokemukset ovat aina olleet erittäin positiivisia. norjalaiset ovat ystävällisiä ja mukavia, eivät yhtään ylimielisiä !!!

      • ystävälliseltä

        Totta kai Norjassakin on ystävällisiä ihmisiä,mutta virallinen Norja halveksii suomalaisia erityisesti matkailijoita.

        http://www.visitnorway.com


    • näköjään löysi

      Jokavuotinen huomauttaja löysi taas Norjan ja Ruotsin matkailusivut. Hänellä on aina sama ongelma. Meni hän Ruotsiin tai Norjaan, niin aina hänen käy huonosti. Jummarra ei kukaan, vain päähän potkitaan. Ja kun ei osaa lukea esitteitä eikä löydä suomenkielisiä, niin pallohan on täysin hukassa.
      Suosittelen hänelle edelleenkin matkustamista vain Venäjälle. Siellä häntä pidetään hyvin.

      • se on....

        Kun ei hallita kieltä, ei tapoja eikä osata minnekkään, niin reissu menee tasan pieleen ja mistä etsitään vikaa. höh. se on.. Norjalaiset.

        Ensimmäiset reissuni Norjaan tein 80- luvun puolella ajaen itseni miltei tajuttomaksi, näkemättä mitään... tylsä maa, pelkkiä kivikasoja.

        Nyt vältän kiirettä ja varaan lomamatkaani riittävästi aikaa, puhuttelen Suomenkielen taitoisia, kyselen historiasta, paikallisista tavoista, kaikesta mahdollisesta ja tarjoan konjakkiryypyn, jos kelpaa.

        Olen jopa opiskellut ruotsinkieltä ja joitain kohteliaita sanoja englantia, että pärjään kauppapaikoissa.
        Koskaan ei minulle ole naurettu vasten naamaa tai arvosteltu huonoa kielitaitoani, vaan on oltu kaikin tavoin ymmärtämässä, mitä haluan sanoa.

        Et voi uskoa, miten mielenkiintoisia juttuja tuolta löytyy.
        Norjalaisten sotahistoria on mielenkiintoinen, Norja on satujen ja tarinoitten maa, ihmiset avoimia ja ystävällisiä. Heidän kanssan on päästävä juttuun, hyvähenkistä keskutelua riittää loputtomasti, kiire on tuntematon.

        Ohjeeksi annan sinulle.
        Elä suunnittele jotain läpiajoreissua, vaan mene jonnekiin, josta tulet takasin.
        Viivy paikkakunnalla muutama päivä, tapaat varmasti jonkin kielitaitoisen, jonka kanssa aloitat keskustelun.
        Tutustu paikkakunnan luontoon, asutukseen elintapoihin, nähtävyyksiin, ihmisiin..pysähdy paikallesi, lopeta hosuminen ja kiire, pystytä telttta, kalasta... tämä alkaa tuntua lomalta / elämältä, ressi katoaa, ihmiset on ystävälliä, luo kontakteja.

        Varo lampaita, siivoa jälkesi ja käyttäydy siten, että sinut vastaanotetaan ystävänä myös seuraavalla kerralla.

        Tämän olen oppinut ja tuonne suuntaan menen ensi kesänä.


      • finjävel
        se on.... kirjoitti:

        Kun ei hallita kieltä, ei tapoja eikä osata minnekkään, niin reissu menee tasan pieleen ja mistä etsitään vikaa. höh. se on.. Norjalaiset.

        Ensimmäiset reissuni Norjaan tein 80- luvun puolella ajaen itseni miltei tajuttomaksi, näkemättä mitään... tylsä maa, pelkkiä kivikasoja.

        Nyt vältän kiirettä ja varaan lomamatkaani riittävästi aikaa, puhuttelen Suomenkielen taitoisia, kyselen historiasta, paikallisista tavoista, kaikesta mahdollisesta ja tarjoan konjakkiryypyn, jos kelpaa.

        Olen jopa opiskellut ruotsinkieltä ja joitain kohteliaita sanoja englantia, että pärjään kauppapaikoissa.
        Koskaan ei minulle ole naurettu vasten naamaa tai arvosteltu huonoa kielitaitoani, vaan on oltu kaikin tavoin ymmärtämässä, mitä haluan sanoa.

        Et voi uskoa, miten mielenkiintoisia juttuja tuolta löytyy.
        Norjalaisten sotahistoria on mielenkiintoinen, Norja on satujen ja tarinoitten maa, ihmiset avoimia ja ystävällisiä. Heidän kanssan on päästävä juttuun, hyvähenkistä keskutelua riittää loputtomasti, kiire on tuntematon.

        Ohjeeksi annan sinulle.
        Elä suunnittele jotain läpiajoreissua, vaan mene jonnekiin, josta tulet takasin.
        Viivy paikkakunnalla muutama päivä, tapaat varmasti jonkin kielitaitoisen, jonka kanssa aloitat keskustelun.
        Tutustu paikkakunnan luontoon, asutukseen elintapoihin, nähtävyyksiin, ihmisiin..pysähdy paikallesi, lopeta hosuminen ja kiire, pystytä telttta, kalasta... tämä alkaa tuntua lomalta / elämältä, ressi katoaa, ihmiset on ystävälliä, luo kontakteja.

        Varo lampaita, siivoa jälkesi ja käyttäydy siten, että sinut vastaanotetaan ystävänä myös seuraavalla kerralla.

        Tämän olen oppinut ja tuonne suuntaan menen ensi kesänä.

        eläkeläisillä voi olla tuohon aikaa, lapsiperheellä ei. toiseksi, kun nyt nuolet niiden norjalaisten persettä, niin muistappas opettaa myös heille käytöstapoja kun ovat matkalla suomessa: liikennekäytös vaikka noin aluksi.
        norja on kaunis maa, mutta suomalaisiin suhtaudutaan jostakin ihmeellisestä syystä joissain paikoissa nuivasti.


      • Yleistys
        finjävel kirjoitti:

        eläkeläisillä voi olla tuohon aikaa, lapsiperheellä ei. toiseksi, kun nyt nuolet niiden norjalaisten persettä, niin muistappas opettaa myös heille käytöstapoja kun ovat matkalla suomessa: liikennekäytös vaikka noin aluksi.
        norja on kaunis maa, mutta suomalaisiin suhtaudutaan jostakin ihmeellisestä syystä joissain paikoissa nuivasti.

        Kovasti yleistät väittäessäsi, että muihin suomalaisiin muka suhtaudutaan nuivasti, jos sinuun on joku joskus suhtautunut Norjassa huonosti. Mistä sinä sen tiedät kuinka hyvin Norjassa muut suomalaiset pärjäävät.
        Kuten näet, palstalla ovat kirjoitukset Norjasta positiivisia. Sitä et voi väittää vastaan.


      • norjankävijä
        Yleistys kirjoitti:

        Kovasti yleistät väittäessäsi, että muihin suomalaisiin muka suhtaudutaan nuivasti, jos sinuun on joku joskus suhtautunut Norjassa huonosti. Mistä sinä sen tiedät kuinka hyvin Norjassa muut suomalaiset pärjäävät.
        Kuten näet, palstalla ovat kirjoitukset Norjasta positiivisia. Sitä et voi väittää vastaan.

        joo, muutahan sinne norjaan haukkumaan suomalaisia. me matkaajat sitten saamme tuta suomalaisvihan.


      • matkusta vain
        norjankävijä kirjoitti:

        joo, muutahan sinne norjaan haukkumaan suomalaisia. me matkaajat sitten saamme tuta suomalaisvihan.

        Suositan , että matkustelet vain tuolla Venäjän puolella ja pysyt poissa tosi reissaajien Norjasta. Pahoitat Norjassa näköjään vaan mielesi, kun et osaa kieliä etkä rattia kääntää Norjan mutkissa.


      • norjankävijä
        matkusta vain kirjoitti:

        Suositan , että matkustelet vain tuolla Venäjän puolella ja pysyt poissa tosi reissaajien Norjasta. Pahoitat Norjassa näköjään vaan mielesi, kun et osaa kieliä etkä rattia kääntää Norjan mutkissa.

        mielipahaa voi tulla mutta ratinkääntö kyllä onnistuu raskaammallakin kalustolla tuolla norjan puolella. norjaa en osaa mutta ruotsilla ja englannilla on tullut tähän asti toimeen, en sitten tiedä oletko perseennuolemishimossasi opetellut norjankielenkin? että hyppää sinä vaan sen Hymerin rattiin ja anna tietä takaatuleville. eläkeläiset vois siirtyä bussikuljetuksiin, ei nimittäin vauhti ole kovin hurjaa lapissakaan, saati sitten norjanpuolella.


      • eri asenne

      • akkurat
        eri asenne kirjoitti:

        http://www.gov.karelia.ru/Different/300/index_f.shtml


        norjalaiset on ylimielisiä paskiaisia. venäläiset eivät.

        Petroskoi on Karjalan Tasavallan pääkaupunki.Tämä tasavalta on kaksikielinen.(suomenkielisiä n 10 %) siellä ilmestyy suomenkielinen lehti,on suomenkielinen teatteri.Lähes kaikki osaavat jonkin verran suomea.Eli ihan eri asia.
        Olen myös minä käynyt norjassa ja ollut siellä töissäkin.Minun kokemukseni mukaan suomalaiset ovat norjalaisten erityisessä suosiossa.Ihmettelen kovasti tämän ketjun aloittajaa.


    • paljastuu negatiivinen luonne

      Matkailu avartaa ja toivottavasti... Kun lähden ulkomaille, en missään muodossa tai nimessä, toivo tai oleta, että saisin palveluita suomeksi. Ja jos niin olisi, että jossain paikassa hehkuteltaisiin täydellisellä suomenkielellä, lähden pois välittömästi. Olen sentään lähtenyt ulkomaille.

      Jotta ei nyt ihan menisi aloituksen ulkopuolelle, niin tässä muutama norjalainen linkki. Ja huomio, ruotsin lippu puuttuu!

      http://www.finnmarkskatalogen.no/turisme/index.htm
      http://www.varanger.com

      Löytyykö Suomen-maasta norjankielisiä sivuja?
      Vinkeistä kiitollinen.

      • ja....

        Pyssyjoella...


      • kerrotaan

        norjankielisiä sivuja ei tarvita koska ruotsi ja norja ovat sukulaiskieliä ja melkein samanlaisia.

        näin meille opetettiin ruotsin tunneilla. eikö se pidäkään paikkaansa?


      • sanotaan
        kerrotaan kirjoitti:

        norjankielisiä sivuja ei tarvita koska ruotsi ja norja ovat sukulaiskieliä ja melkein samanlaisia.

        näin meille opetettiin ruotsin tunneilla. eikö se pidäkään paikkaansa?

        suomennkielisiä sivuja ei tarvita Virossa koska suomi ja viro ovat sukulaiskieliä ja melkein samanlaisia.

        näin meille opetettiin äidinkielen tunneilla. eikö se pidäkään paikkaansa?


      • tavat / käsitteet
        sanotaan kirjoitti:

        suomennkielisiä sivuja ei tarvita Virossa koska suomi ja viro ovat sukulaiskieliä ja melkein samanlaisia.

        näin meille opetettiin äidinkielen tunneilla. eikö se pidäkään paikkaansa?

        Sekä kieli, sanonnat ja tavat on toistensa kaltaisia, mutta kuitenkin erinlaisa.
        Kumpikin osapuoli jos haluaa toisiaan hyvässä sovussa ymmärtää, niin juttuun tulee.
        Niin virossa, ruotsissa, kuin norjassakin.

        Menin 60- luvulla ruotsiin täysin kielitaidottomana töihin ja silti sain asiani hoidettua, joskus jopa piirtäen.

        Usein vaikuttaa siltä, kun Suomalaisetkaan ei ymmärrä toisiaan, vaikka on sama kieli.
        Ei ymmärretä, tai ymmärretään tahallaan väärin.

        Vielä kaikille Viroon, Ruotsiin ja Norjaan matkustaville,,, tuonne ei kannata lähteä riiteleen, se on turisti vieraalla maalla, joka häviää.


    • juuri Norjasta

      enkä kokenut mitään tuohon viittaavaa. Päin vastoin, Norjalaisilla ja suomalasisilla on yhteinen pilkan aihe: ruotsalaiset.

      Suurin osa ajasta tosin pidettiin yhdessä kivaa, eikä haukuttu ketään.

      • kun matkustaa

        Kokemukset puhukoon puolestaan!
        Nettisivujen selailujen perusteella, arvostelu on kyseenalaista.
        Toivottavasti aloittajakin joskus uskaltaa koneensa ääreltä lähteä itse matkalle, huomatakseen että matkailu avartaa!

        Myös oma käytös vaikuttaa palveluun.
        Niin kaiku vastaa, kuin sinne huutaa....
        Toivottavasti kaikilla hyvässä asenteessa.


    • ei todellakaan ole meitä kohdeltu huonosti Norjassa.Olemme monena kesänä kierrelleet Norjaa mieheni kanssa asuntoautollamme ja kohtelu on aina ollut hyvää ja palvelu on pelannut.
      Ruoka on vaan kovin kallista,se on ainoa miinus Norjan matkailussa.
      Millaisia kokemuksia sinulla on,kun ole noin negatiivinen
      Terv Kummi

      • kirjoittelevat

        > Millaisia kokemuksia sinulla on,kun ole noin negatiivinen

        sellaiset, jotka eivät ole edes käyneet maassa, jota parjaavat.


      • 28 vuotta kalassa Norjassa
        kirjoittelevat kirjoitti:

        > Millaisia kokemuksia sinulla on,kun ole noin negatiivinen

        sellaiset, jotka eivät ole edes käyneet maassa, jota parjaavat.

        olevat Varangin vuonon ympärillä asuvat ihmiset, siis suomalaista syntyperää olevat puhuivat vielä 1980- luvulla todella hienoa 1800-luvulta peräisin olevaa Suomenkieltä ja heidän kanssaan tuli todella hienosto toimeen, aina ystävällisiä, esim Komagelvalla tapasimme tulla lohenpyyntiin siinä 3-4 aikaan yöllä (ajettu Suomesta noin 15-16 tuntia yhteen soittoon) ja kylän Suomea puhuva kauppias oli aina kesällä yötkin valveilla ja kalastusluvat ja ruokatarvikkeet hoituivat siinä yöaikaan ja samalla kauppias tarjosi kahvitkin.

        Olisi minulla lukuisia vastaavia juttuja kerrottavana noin 40 kertaa Pohjois-Norjassa 1-2 viikkoa kestäneiltä lohireissuilta, aina kun oli tekemisissä Pohjois-Norjalaisten kanssa, joilla oli suomalaiset sukujuurit niin hienosti meni. Ensimmäisen kalareissuni tein vuonna 1969 Vestre-Jakobselvalle ja Nyelvalle.

        Mutta kun joutui esim. Karlebotnissa postista hakeen Norjan valtion kalastusluvan niin aina oli vaikeuksia, vaikka puhunkin kohtalaisen hyvin Ruotsia, kerrankin postirouva vain vitkutteli noin 5-7 minuuttia ja sitten väitti, että kello on 17.00 vaikka kello oli 16.54 ja Norjan raha ei kelvannut (oli sulkenut ja laskenut ennenaikaisesti kassan) oli perjantai ja emmekä siis saaneet kalastuslupia ja meidän piti lähteä takaisin Suomeen ja kotiin kun olisimme saaneet luvat vasta maanantai aamuna 09.00. Kerran Varagerbotnissa ostimme sunnuntaina autoon menovettä ja bensa-aseman yhteydessä on kauppa niin otimme ostoskoreihin ruokaa, niin voi sitä huutoa ja meteliä mikä alkoi kun yritimme maksaa myös ruokaostokset, melkein kuin olisimme tehneet murhan, emme tienneet, että tuollaiset bensa-aseman yhteydessä olevat ruokapuodit eivät saa myydä ruokatavaroita sunnuntaisin.

        Vastaavia juttuja olisi lukemattomia noilta noin 40:neltä reissulta eli loppupäätelmänä voidaan sanoa, että jos Norjalaisen esivanhemmissa on suomensukuista verta niin hienoa olla heidän kanssaan tekemisissä, mutta jos ovat norjalaista verta niin suhtautuminen suomalaisiin on erittäin nuivaa, ylimielistä ja varsin v**mäistä ja varsinkin norjalaisten viranomaisten ja virkamiesten taholta.

        En usko, että norjalainen luonne olisi miksikään muuttunut vuogen 1997 jälkeen, jolloin jouduin lopettamaan kalareissut Norjaan olosuhteiden (sairaus) pakosta.


      • finjävel
        28 vuotta kalassa Norjassa kirjoitti:

        olevat Varangin vuonon ympärillä asuvat ihmiset, siis suomalaista syntyperää olevat puhuivat vielä 1980- luvulla todella hienoa 1800-luvulta peräisin olevaa Suomenkieltä ja heidän kanssaan tuli todella hienosto toimeen, aina ystävällisiä, esim Komagelvalla tapasimme tulla lohenpyyntiin siinä 3-4 aikaan yöllä (ajettu Suomesta noin 15-16 tuntia yhteen soittoon) ja kylän Suomea puhuva kauppias oli aina kesällä yötkin valveilla ja kalastusluvat ja ruokatarvikkeet hoituivat siinä yöaikaan ja samalla kauppias tarjosi kahvitkin.

        Olisi minulla lukuisia vastaavia juttuja kerrottavana noin 40 kertaa Pohjois-Norjassa 1-2 viikkoa kestäneiltä lohireissuilta, aina kun oli tekemisissä Pohjois-Norjalaisten kanssa, joilla oli suomalaiset sukujuurit niin hienosti meni. Ensimmäisen kalareissuni tein vuonna 1969 Vestre-Jakobselvalle ja Nyelvalle.

        Mutta kun joutui esim. Karlebotnissa postista hakeen Norjan valtion kalastusluvan niin aina oli vaikeuksia, vaikka puhunkin kohtalaisen hyvin Ruotsia, kerrankin postirouva vain vitkutteli noin 5-7 minuuttia ja sitten väitti, että kello on 17.00 vaikka kello oli 16.54 ja Norjan raha ei kelvannut (oli sulkenut ja laskenut ennenaikaisesti kassan) oli perjantai ja emmekä siis saaneet kalastuslupia ja meidän piti lähteä takaisin Suomeen ja kotiin kun olisimme saaneet luvat vasta maanantai aamuna 09.00. Kerran Varagerbotnissa ostimme sunnuntaina autoon menovettä ja bensa-aseman yhteydessä on kauppa niin otimme ostoskoreihin ruokaa, niin voi sitä huutoa ja meteliä mikä alkoi kun yritimme maksaa myös ruokaostokset, melkein kuin olisimme tehneet murhan, emme tienneet, että tuollaiset bensa-aseman yhteydessä olevat ruokapuodit eivät saa myydä ruokatavaroita sunnuntaisin.

        Vastaavia juttuja olisi lukemattomia noilta noin 40:neltä reissulta eli loppupäätelmänä voidaan sanoa, että jos Norjalaisen esivanhemmissa on suomensukuista verta niin hienoa olla heidän kanssaan tekemisissä, mutta jos ovat norjalaista verta niin suhtautuminen suomalaisiin on erittäin nuivaa, ylimielistä ja varsin v**mäistä ja varsinkin norjalaisten viranomaisten ja virkamiesten taholta.

        En usko, että norjalainen luonne olisi miksikään muuttunut vuogen 1997 jälkeen, jolloin jouduin lopettamaan kalareissut Norjaan olosuhteiden (sairaus) pakosta.

        juuri näin asia on. nämä norjanmatkaajat vain eivät sitä suostu hyväksymään. toki poikkeuksia on mutta pääsääntöisesti näin.


      • menettelee suomipoika
        28 vuotta kalassa Norjassa kirjoitti:

        olevat Varangin vuonon ympärillä asuvat ihmiset, siis suomalaista syntyperää olevat puhuivat vielä 1980- luvulla todella hienoa 1800-luvulta peräisin olevaa Suomenkieltä ja heidän kanssaan tuli todella hienosto toimeen, aina ystävällisiä, esim Komagelvalla tapasimme tulla lohenpyyntiin siinä 3-4 aikaan yöllä (ajettu Suomesta noin 15-16 tuntia yhteen soittoon) ja kylän Suomea puhuva kauppias oli aina kesällä yötkin valveilla ja kalastusluvat ja ruokatarvikkeet hoituivat siinä yöaikaan ja samalla kauppias tarjosi kahvitkin.

        Olisi minulla lukuisia vastaavia juttuja kerrottavana noin 40 kertaa Pohjois-Norjassa 1-2 viikkoa kestäneiltä lohireissuilta, aina kun oli tekemisissä Pohjois-Norjalaisten kanssa, joilla oli suomalaiset sukujuurit niin hienosti meni. Ensimmäisen kalareissuni tein vuonna 1969 Vestre-Jakobselvalle ja Nyelvalle.

        Mutta kun joutui esim. Karlebotnissa postista hakeen Norjan valtion kalastusluvan niin aina oli vaikeuksia, vaikka puhunkin kohtalaisen hyvin Ruotsia, kerrankin postirouva vain vitkutteli noin 5-7 minuuttia ja sitten väitti, että kello on 17.00 vaikka kello oli 16.54 ja Norjan raha ei kelvannut (oli sulkenut ja laskenut ennenaikaisesti kassan) oli perjantai ja emmekä siis saaneet kalastuslupia ja meidän piti lähteä takaisin Suomeen ja kotiin kun olisimme saaneet luvat vasta maanantai aamuna 09.00. Kerran Varagerbotnissa ostimme sunnuntaina autoon menovettä ja bensa-aseman yhteydessä on kauppa niin otimme ostoskoreihin ruokaa, niin voi sitä huutoa ja meteliä mikä alkoi kun yritimme maksaa myös ruokaostokset, melkein kuin olisimme tehneet murhan, emme tienneet, että tuollaiset bensa-aseman yhteydessä olevat ruokapuodit eivät saa myydä ruokatavaroita sunnuntaisin.

        Vastaavia juttuja olisi lukemattomia noilta noin 40:neltä reissulta eli loppupäätelmänä voidaan sanoa, että jos Norjalaisen esivanhemmissa on suomensukuista verta niin hienoa olla heidän kanssaan tekemisissä, mutta jos ovat norjalaista verta niin suhtautuminen suomalaisiin on erittäin nuivaa, ylimielistä ja varsin v**mäistä ja varsinkin norjalaisten viranomaisten ja virkamiesten taholta.

        En usko, että norjalainen luonne olisi miksikään muuttunut vuogen 1997 jälkeen, jolloin jouduin lopettamaan kalareissut Norjaan olosuhteiden (sairaus) pakosta.

        Noinhan se suomipoika menettelee joka paikassa. Myöhästyy ja vaatii VIP-palvelua. Ja sitten valittaa, kun ei sitä saakkaan.
        Olisitko maksanut ylimääräistä, jos rouva olisi "jäänyt ylitöihin" ja antanut sinulle luvat. Et varmaan!
        Minäkin muistan, kun menin Englannissa pubiin klo 11 ja erehdyin tilaamaan olutta. Voi pyhä sylvi, mikä mekkala siitä nousi! Sain kuulla kunniani, kun en tiedä maan tapoja. Ja syynä oli vain se, etten ollut kääntänyt kelloani kohdilleen.


      • finjävel
        menettelee suomipoika kirjoitti:

        Noinhan se suomipoika menettelee joka paikassa. Myöhästyy ja vaatii VIP-palvelua. Ja sitten valittaa, kun ei sitä saakkaan.
        Olisitko maksanut ylimääräistä, jos rouva olisi "jäänyt ylitöihin" ja antanut sinulle luvat. Et varmaan!
        Minäkin muistan, kun menin Englannissa pubiin klo 11 ja erehdyin tilaamaan olutta. Voi pyhä sylvi, mikä mekkala siitä nousi! Sain kuulla kunniani, kun en tiedä maan tapoja. Ja syynä oli vain se, etten ollut kääntänyt kelloani kohdilleen.

        kirjoittajahan totesi että oli ajoissa liikkeessä. miksi kaikki pitää vääntää aina päälaelleen. tuolla kokemuksella, joka ko. kirjoittajalla on, varmasti tietää mikä tökkii jos tökkii. onko noin vaikeaa myöntää, että norjassa ei aina saa hyvää palvelua ja joskus suhtautuminen on nuivaa?


      • maan tavalla
        finjävel kirjoitti:

        kirjoittajahan totesi että oli ajoissa liikkeessä. miksi kaikki pitää vääntää aina päälaelleen. tuolla kokemuksella, joka ko. kirjoittajalla on, varmasti tietää mikä tökkii jos tökkii. onko noin vaikeaa myöntää, että norjassa ei aina saa hyvää palvelua ja joskus suhtautuminen on nuivaa?

        Vain suomalaistollo menee hakemaan Norjasta kalastuslupaa 5 minuuttia ennen sulkemista. Paikallinen ei erehdy moiseen virheeseen. Jokainen norjalainen tietää, että kassa lasketaan 15 vailla, vessassa käydään työajalla 10-5 minuuttia ennen sulkemista ja pois lähdetään täydeltä.
        Vain suomalaistollo luulee, että hänen takia jäädään töihin yliajalle.
        Suomessa vastaava tapahtuu päinvastoin. Kauppiaat on hyvissä ajoin kaupoissaan. Marketin ovella vartijat katselee kelloaan, mutta vasta minuutin yli ovi avataan.


    • TiKasi

      Aloitin oman Norjanmatkani Huippuvuorilta Longearbyenistä, kansainvälisempää mestaa saa hakea! Suomalaisena minulle tarjottiin välittömästi töitä, vaikka olin lomalla. Tämä tapahtui yli vuosi sitten, nyttemmin asun mantereella. Norjalaiset todella arvostavat suomalaisten työmoraalia, nauravat meille (ja itselleen) ja haluaisivat juoda korskia kilpaa. Ruotsalaisista he valittavat paljon suurempaan ääneen ;) Btw: Huippuvuorille saa lentoja yli puoleen hintaan, lentoyhtiö Norwegianin aloitettua lennot, suosittelen lämpimästi, vaikka koiravaljakolla jäätikölle!!

    • Maikku Norjan matkaaja

      Pitäisiköhän suomalaisen matkaajan katsoa peiliin....
      Olen/olemme matkustaneet Norjassa niin monta kertaa ettei laskuissa pysy enään mukana.
      Sain viime kesänä nuivaa kohtelua huoltoasemalla Altassa, mutta oli oma vika menin kyseleen "tyhmiä".
      Tuosta yhdestä huonosta kohtelusta huolimatta tänäkin kesänä Norjaan lähden, mikään ei pidä minua/meitä sieltä poissa.

    • Anonyymi

      Perusnorjalaisia on neljää -viittä sorttia: snobit ja suuren kaupungin vähän arrogantimmat norskislangia pamlaavat oslolaiset, etelä-ja keski-alueen perusnorjalaiset jotka puhuvat omia murteitaan, pohjoisen alueen norjalaiset + saamelaiset (pohjois- ja keskialueen norjalaisissa on enemmän tai vähemmän saamelaisverta) ja sitten metsäsuomalaisten ja kveenien jälkeläiset (joilla on verenperintönä suomalais-ugrilaista sisäänpäinkääntyneisyyttä).

      Suomalaisiin ja saamelaisiin sekoittuneet ovat niitä jotka tuntevat vetoa suomalaisiin. "Puhtaat" viikinkien jälkeläiset ovat asia erikseen.

    • Anonyymi

      Koska suomalaiset on kusipäitä

      • Anonyymi

        Älä peliä syytä kun naamasi on vino.


    • Anonyymi

      Riippuu ihmisestä. Joka maassa on omat kusipäänsä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      4
      1589
    2. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      21
      1238
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      1059
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      5
      1041
    5. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      19
      1038
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      938
    7. 4
      932
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      4
      926
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      6
      914
    10. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      1
      912
    Aihe