olisiko minulla endometrioosi?

...?

Moikka

Olen juuri kuullut endometrioosista ja sen oireista. Voi olla että huolehdin nyt ihan turhaan mutta kumminkin.

Minulla on aina ollut kivuliaat menkat, mutta tavallinnen burana on auttannut. Syy minkä takia huolestuin on koska minulla on ollut hyvin nuoresta asti menkkojen välissä hyvin vahvoja kipuja. Siihen on liittynnyt polttelua ja muuta. Yleensä vielä seuraavanakin päivänä toinen puoli mahasta on niin kipeä että en voi jalkaa nostaa. Särkylääke ei kauheasti auta. Tämä ei ole joka kuukausi ja joskus on kauankin aikaa oireiden välillä kun tämä tulee, usein iltaisin. Kivut ovat yleensä niin kipeät että tekisi mieli itkeä.

Syy voi olla tosin aivan muukin. pitäisi kyllä vissiin käydä lääkärillä, mutta sen verran pelottaa totuus.

Toivotan kaikille endometrioosista kärsiville kaikkea hyvää ja jaksamista.

3

695

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pinella..

Minulla on endometrioosi. Se löytyi sattumalta kohdun ultraäänikuvauksessa, joka tehtiin ihan muista syistä. Silloin lääkäri ei tarkasti selittänyt, mikä endometrioosi on. Totesi vain, että sellainen löytyy. Asia tuli myöhemmin mieleeni kun siivosin ja löysin tämän kolmen vuoden takaisen ultraäänikuvan, jossa lukee endometrioosi. Minulla endometrioosi ei aiheuta kovin pahoja oireita. Kuukautiskipuun tarvitsen buranaa muutaman päivän ajan. Lisäksi ennen kuukautisia maha turpoaa ilmapalloksi ja menee löysäksi kun kuukautiset alkavat. Mietin vain endometrioosia lasten hankinnan kannalta. Pitääkö minun ennen lasten hankkimista mennä endometrioosin vuoksi jonnekin kokeisiin tai keskustelemaan asiasta lääkärin kanssa vai voimmeko vain yrittää lasta endometrioosista huolimatta. Voinko tulla raskaaksi, jos minulla on endometrioosi. En oikein ymmärrä kunnolla mikä se on ja miksi minulle ei tarkemmin selitetty siitä, jos sellainen vahingossa löytyi.

• minä myös..

heippa.. itselläni kovat kuukautis kivut jatkuneet jo siitä asti kun kuukautiseni alkoivat, kukaan ei uskonut kuinka kivuliailta ne tuntuivat.. nyt 8 vuotta myöhemmin 3 vuoden tappelun jälkeen vihdoin pääsin tähystysleikkaukseen jossa todettiin endometrioosi ja se oli pitkälle levinnyt. Sitä löytyi niin suoliston vierestä, lantion seudulta sekä munasarjoista ym. nyt molemmat munasarjat toimimattomia toisen endo tuhonnut ja toinen rakenteeltaan muuten viallinen (PCO- tyyppinen munasarja. Lapsia haluaisin jo kovasti mutta vuoden kokeilun jälkeen tulosta ei syntynyt. Tähystys leikkauksen jälkeen kukaan ei kertont minulle miten tästä eteenpäin, vaikka heillä oli tiedossa lapsen yrittäminen sekä endo. leikkauksesta nyt siis vasta 5 päivää, ja mietin epätoivoisesti että mistä voisi myös hakea tietoa lapsettomuus hoidoista ym. Koska luin että endometrioosi pahenee ja saattaa lopulta tuhota kohdunkin ja sen jälkeen lasten saanti esim keinohedelmöityksellä on mahdotonta, eli siis suosittelen että tutkituttaa sen ennen kuin on liian myöhäistä. P.s minulla endometrioosia ei nähty missään vaiheessa ultrassa sillä lääkäri ei uskonutkaan minua. nyt jännittäen seuraavia menkkoja niin että sattuuko nekin niin pirusti,

• endotietoa

Endometrioosissa kohdun limakalvoa joutuu kohdun ulkopuolelle, missä se muodostaa samanlaista kasvustoa kuin kohdussa. Tästä siis endon suomenkielinen nimi: kohdun limakalvon pesäkesirottumatauti. Kohdun uolkopuolinen limakalvo kasvaa muiden elimien (kuten munasarjojen tai suolen) pinnalla ja se käyttäytyy kuukautiskierron mukaan samalla tavalla kuin normaalisti kohdussa oleva limakalvo: kuukautiskierron aikana kalvo paksunee ja kuukautisten aikaan se vuotaa. Limakalvon paksuneminen aiheuttaa ennen kuukautisia kipua koska se painaa muita elimiä ja vaikeuttaa niiden normaalia liikkumista.

Koska kohdun ulkopuolisella limakalvolla ei ole luonnollista uloskulkureittiä, veri ja limakalvojäte vuotaa vatsaonteloon. Sekin aiheuttaa kipuja. Veri ja limakalvojäte voivat pakkautua endometrioomiksi eli kystamaisiksi kasvaimiksi, jotka kiinnittyvät tai tunkeutuvat muihin kasvaimiin. Kystat kasvavat ajan kanssa, jolloin ne aiheuttavat taas lisää kipuja. Juuri nuo kystat aiheuttavat varmasti niitä endopotilaiden kokemia pitkin kiertoa kestäviä kipuja. Joskus voi käydä niin että kasvain puhkeaa kivuliaasti. Siitä aiheutuu lantioseudun tulehdus, sillä yleensä kasvainten sisältämä vanha veri sisältää bakteereja. Tämä hoituu antibiooteilla.

Vuotava limakalvojäte aiheuttaa myös kiinnikkeitä sisäelinten välille, mikä edelleen aiheuttaa kipuja sillä elimet eivät pääse liikkumaan normaalisti.

Yleisimpiä kipuja ovat yhdyntäkivut, ulostamiskivut, ovulaatiokivut ja kuukautiskivut. Itselläni on juuri näitä (endoa on tiettävästi munasarjoissa ja suolistossa) sekä kipuja ihan muuten vain. Endometrioosi on siitä kummallinen sairaus, että vaikea-asteinen endometrioosi, jossa endoa on runsaasti, voi olla jollain henkilöllä lähes oireeton kun taas toisella henkilöllä täysin sietämätön sairaus. Toisaalta jollakulla toisella yksi pieni kasvain voi aiheuttaa valtavat kivut.

Endo on yleisin lapsettomuutta aiheuttava sairaus. Endometrioosia sairastava voi kuitenkin tulla luomustikin raskaaksi riipuen endon vaikeusasteesta. Lapsettomuutta endo aiheuttaa muodostamalla ihan mekaanisen esteen niin ettei munasolu pääse munasarjoista tai –johtimista kohtuun. Itselläni on munasarjojen ja munajohtimien välillä kiinnikkeitä jotka todennäköisesti estävät munasolun liikkeelle lähtemisen sarjoista jotimiin ja edelleen kohtuun. Lisäksi kasvaimet erittävät tulehdusvälittäjäaineita joiden epäillään vaikeuttavan hedelmöittymistä. Endometrioosista ei kuitenkaan tiedetä vielä kovin paljoa, ei ainakaan suhteessa siihen miten yleinen se on.

Jos epäilee endometrioosia (tai se on jo diagnosoitu) ja suunnittelee raskautta, minun mielestäni kannattaa käydä gynellä. Ultralla pystytään näkemään ainakin munasarjoissa olevat kasvaimet ja verikokeilla voidaan vahvistaa endoepäilyä. Laparoskopia on kuitenkin ainut luotettava keino selvittää endometrioosin levinneisyys.

Lapsettomuushoitoihin suositellaan hakeutumaan jos takana on vuosi tuloksetonta yritystä, mutta jos silloin huomataan, että lapsettomuuden takana on ”vain” endo, sinut laitetaan laparoskopiajonoon tai e-pillerikuurille, ja taas edessä on odotusta ja lopulta mahdollisesti leikkaus. Mitä aikaisemmin endoon puututaan, sen parempi. Tauti on kuitenkin jatkuvasti etenevä ja monilla vain pahenee ajan kuluessa.

Huh, tulipa pitkä sepustus :) No, lisää tietoa löytyy ihan googlettamalla ja mm. endometrioosiyhsityksen sivuilta (http://www.endometrioosiyhdistys.fi/). Tsemppiä jatkoon!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      93
      7748
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      40
      3722
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1876
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1160
    5. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      32
      1013
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      28
      973
    7. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      827
    8. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      772
    9. Tähän vaivaan ei auta kuin kaksi asiaa

1. Tapaaminen uudestaan tai 2. Dementia Anteeksi kun olen olemassa🙄
      Ikävä
      60
      739
    10. TÄSTÄ TAITAA TULLA SUOMEN HISTORIAN SUURIN USKONNONVAPAUDEN OIKEUDENKÄYNTI.

Sinun täytyy hyväksyä se että jos sinä vetoat uskonnonvapauteen, silloin sinun tulee antaa myös muille vastaava vapaus o
      Hindulaisuus
      268
      703
    Aihe