Yhteinen tili

60män

Angi aloitti hyvän keskustelu siitä, saako puoliso käyttää perheen pankkitilejä toisen kuoltua.

Minä sain omalta pankiltani tällaisen vastauksen.

Kaikilla tilinomistajilla on tai-tiliin yhtäläinen tilinkäyttöoikeus.
Se ei lakkaa vaikka joku tilin omistajista kuolisi. Tilin varat ovat
edelleen elossa olevan tilinomistajan/olevien tilinomistajien
käytettävissä.

11

2513

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toistoa

Niinhän siellä ketjussa todettiin!

• niin. että kun

äitini jäi leskeksi vain hänellä oli oikeus käyttää isämme tiliä,= pankin vastaus.
        Äitimme kuoli (v.2006) ja veljeni alkoi käyttää äidin tiliä omiin menoihinsa ilman lupaani, laitoin tilille käyttösulun. Hän selitti vain "lainaavansa", mutta ei koskaan maksanut takaisin.
        Elikäs se on perikunnan tili, jota käytetään vain, perikunnan vero- yms.maksuihin.
        Perinnönjako on kesken ja taitaa venyä pitkään, olen omista rahoistani maksanut paljon. Tositteet ja tiliotteet on tallessa.

• että pankin moka
        niin. että kun kirjoitti:

äitini jäi leskeksi vain hänellä oli oikeus käyttää isämme tiliä,= pankin vastaus.
        Äitimme kuoli (v.2006) ja veljeni alkoi käyttää äidin tiliä omiin menoihinsa ilman lupaani, laitoin tilille käyttösulun. Hän selitti vain "lainaavansa", mutta ei koskaan maksanut takaisin.
        Elikäs se on perikunnan tili, jota käytetään vain, perikunnan vero- yms.maksuihin.
        Perinnönjako on kesken ja taitaa venyä pitkään, olen omista rahoistani maksanut paljon. Tositteet ja tiliotteet on tallessa.

Mielestäni pankki on velvollinen korvaamaan, mikäli veljelläsi ei ollut täysivaltaista oikeutta käyttää tiliä, mutta hänellä ilmeisesti oli.

Niin oli minunkin veljelläni, mutta ei hän tileihin koskenut äitini kuoleman jälkeen muuta, kuin kuolinpesän asioissa.

Nyt, kun tämäkin veljeni on kuollut ja meille jäi kotitila perinnöksi, kirjoitimme heti elossa olevalle veljellemme, joka asui lähinnä, avoimen asianajovaltakirjan perinnön jakoon saakka.

Verotus syistä me sisarukset luovutimme lapsillemme perinnön, joka tulee luovutta ilman mitään ehtoja ennen varsinaista perinnönjakoa.

Kukaanhan ei kiellä tekemästä sitäennen "suullisia sopimuksia", miten haluaa perinnön kanssa toimittavan. Meillä se ei mennyt ihan "nappiin", sillä kun on monta kokkia, niin on myös sen sekaisempi soppa, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä.

Toista se oli silloin, kun toiset lapset luopuivat yhden hyväksi ns. sukupolvivaihdoksella. Ei edes rantatonttia älytty haluta, kun jotenkin tuntui, että kaikki on kuten ennenkin, veli elää ja vapaa pääsy on koska vain.

Kuolema voi joskus korjata yllättäen satonsa, joten asiallisesti ottaen meidän kaikkien tulisi siihen järkevästi suhtautua ja järjestää asiat mahdollisimman hyvin.

Siihen lakipykälään tulisi tutustua hyvin, missä suurempituloinen joutuu laitoshoitoon. Ajoissa olisi turvattava vähempituloinen, sillä muuten hoitoihin menee, kaikki mitä laitos vaatii ./., tietysti joku käyttöraha, mikäli hoidettava on järjissään.

Tasatkaa siis ennen laitoshoitoa molempien tasavertainen rahan saanti. Se on tärkeämpää, kuin yhteinen tili.

• ed.vastaaja
        että pankin moka kirjoitti:

Mielestäni pankki on velvollinen korvaamaan, mikäli veljelläsi ei ollut täysivaltaista oikeutta käyttää tiliä, mutta hänellä ilmeisesti oli.

Niin oli minunkin veljelläni, mutta ei hän tileihin koskenut äitini kuoleman jälkeen muuta, kuin kuolinpesän asioissa.

Nyt, kun tämäkin veljeni on kuollut ja meille jäi kotitila perinnöksi, kirjoitimme heti elossa olevalle veljellemme, joka asui lähinnä, avoimen asianajovaltakirjan perinnön jakoon saakka.

Verotus syistä me sisarukset luovutimme lapsillemme perinnön, joka tulee luovutta ilman mitään ehtoja ennen varsinaista perinnönjakoa.

Kukaanhan ei kiellä tekemästä sitäennen "suullisia sopimuksia", miten haluaa perinnön kanssa toimittavan. Meillä se ei mennyt ihan "nappiin", sillä kun on monta kokkia, niin on myös sen sekaisempi soppa, mutta ei mitään ylitsepääsemätöntä.

Toista se oli silloin, kun toiset lapset luopuivat yhden hyväksi ns. sukupolvivaihdoksella. Ei edes rantatonttia älytty haluta, kun jotenkin tuntui, että kaikki on kuten ennenkin, veli elää ja vapaa pääsy on koska vain.

Kuolema voi joskus korjata yllättäen satonsa, joten asiallisesti ottaen meidän kaikkien tulisi siihen järkevästi suhtautua ja järjestää asiat mahdollisimman hyvin.

Siihen lakipykälään tulisi tutustua hyvin, missä suurempituloinen joutuu laitoshoitoon. Ajoissa olisi turvattava vähempituloinen, sillä muuten hoitoihin menee, kaikki mitä laitos vaatii ./., tietysti joku käyttöraha, mikäli hoidettava on järjissään.

Tasatkaa siis ennen laitoshoitoa molempien tasavertainen rahan saanti. Se on tärkeämpää, kuin yhteinen tili.

ei ollut oikeutta käyttää äitimme tiliä, hän kävi pankkikortilla nostamassa otto-automaatilta äidin kuoleman jälkeen ja usein, eikä vallan vähäisiä määriä. Tuskinpa pankki korvaa, tieto kuolemasta ei niin nopeasti kulje. Tilillä ei ollut sitä nosto/pvä rajoitusta.

Perukirjoitusta varten tarvitsin saldotiedot ja samalla pyysin tiliotteen, niin siinähän ne pikapankkinostot näkyi. Kuoletin sen kortin samantien ja laitoin käyttösulun. Muita sisaruksia minulla ei ole, että siinä mielessä asia saataneen ratkaistuksi.

Minulla on vain yksi poika ja olen antanut hänelle valtuudet käyttää tiliäni, ehdolla:jos minulle jotain tapahtuisi. Poikani ei asu samalla paikkakunnalla kuin minä, joten yksinkertaistin asioiden hoitoa.

• ottakaa selvää , toimikaa
        ed.vastaaja kirjoitti:

ei ollut oikeutta käyttää äitimme tiliä, hän kävi pankkikortilla nostamassa otto-automaatilta äidin kuoleman jälkeen ja usein, eikä vallan vähäisiä määriä. Tuskinpa pankki korvaa, tieto kuolemasta ei niin nopeasti kulje. Tilillä ei ollut sitä nosto/pvä rajoitusta.

Perukirjoitusta varten tarvitsin saldotiedot ja samalla pyysin tiliotteen, niin siinähän ne pikapankkinostot näkyi. Kuoletin sen kortin samantien ja laitoin käyttösulun. Muita sisaruksia minulla ei ole, että siinä mielessä asia saataneen ratkaistuksi.

Minulla on vain yksi poika ja olen antanut hänelle valtuudet käyttää tiliäni, ehdolla:jos minulle jotain tapahtuisi. Poikani ei asu samalla paikkakunnalla kuin minä, joten yksinkertaistin asioiden hoitoa.

Veljesi on toiminut laittomasti, ja pankki lepsusti. Perunkirjoituksessa tämä velipojan käyttämä rahamäärä vähennetään pesänjaossa, eli pidä huoli saatavastasi. Ota ammattitaitoinen pesänhoitaja, ja menköön hän myös pankkiin selvittämään tapahtunutta. Asiat asioina, vaikka katkeisi sukuyhteys keskeltänne. Veljesi on varmasti tiennyt tekevänsä väärin, ei noin tyhmää voi olla.

• se ed. edellinen
        ottakaa selvää , toimikaa kirjoitti:

Veljesi on toiminut laittomasti, ja pankki lepsusti. Perunkirjoituksessa tämä velipojan käyttämä rahamäärä vähennetään pesänjaossa, eli pidä huoli saatavastasi. Ota ammattitaitoinen pesänhoitaja, ja menköön hän myös pankkiin selvittämään tapahtunutta. Asiat asioina, vaikka katkeisi sukuyhteys keskeltänne. Veljesi on varmasti tiennyt tekevänsä väärin, ei noin tyhmää voi olla.

perunkirjoitus tehty ja siinä kävi niin, että perikunnalla on veljeltäni saataavaa. Pankki myönsi virheensä, eli se siitä. Veljeni myönsi väärinkäytön, en alkanut nostamaan mitään syytettä, sillä sekin maksaa ja on pitkä ruljanssi.

Kyllä veljeni oli täydessä ymmäryksessä ja tiesi tehneensä väärin ja tiesi, että vaadin ne rahat takaisin äitimme tilille. Hän ei osallistunut perukirjoitukseen, antoi valtakirjan minulle ja minä toimin pesänhoitajana (meitä on vain kaksi osakasta). Osaan kyllä pitää puoleni ja tarkasti on tiedot nostoista paperilla, jonka pankista hain. Mitään perikunnan omaisuutta hän ei pysty myymään kuten metsää, eikä panttaamaan yksinään. Aikamoinen lista on kertynyt, kun tein inventaariota.

Kyllä tässä jotenkin sukuyhteys toimii, sillä minä olen ainoa lähisukulainen, joten asiat ei suju, eikä etene jos on kokonaan välit poikki.

• minulla on

Minulla on mieheni pankkitunnukset nettiin. Hän itse ei ymmärrä yhtään mitään tästä koko härvelistä, siis ei osaa edes avata konetta.

Yhdessä asuessa hoidin kyllä niitä maksuja, jotka eivät olleet jo suoraveloituksessa, mutta nyt asumme erillään ja minulla on tunnukset mukana, joten voin tarkastella hänen tiliään ja rahankäyttöään.

Tietenkään en uskalla hänen luvattaan siirrellä mitään tililtä, sillä hän kyllä saldonsa tietää.

Mutta JOS! Siis, jos hän kuolisi ensin ja minä olisin viellä tolkuissani, niin voisin jo nyt järjestellä mahdollisia "laskuja", jotka on maksettava kuolinpesästä.

Voisin jopa laatia itselleni jonkinlaisen "elatusmaksun" sen vuoksi, että hän hallitsee yksin meidän kotia ja minä asun vuokralla.

Mahdollisuuksia on monia huijarille!!!!!!!

Keksikää nyt ihmeessä lisää, ennenkuin itse kuolen näppäryyteeni.

Paras huijaus on ollut minulta joskus 60-luvulta. Olin työaikana hilipaissut Hesassa Aleksin Hildenille ostamaan leivosta. Siellä joku löysi lattialta 100,-mk ja kyseli, olisiko se jonkun asiakkaan.

Ei ollut kenenkään, joten myyjä otti sen, josko joku kyselisi perään. Menin työpaikalle ja soitin sieltä, olisiko joku löytänyt satasen, kun minulta oli pudonnut. Ihme ja kumma!!? Joku oli löytänyt, joten kävin hakemassa "omani" pois.

Älkää yrittäkö nyt sitä, että teistä joku tunnistaa satasensa.

Huumoria päivään, toivon minä, enkä ainaista narinaa.

• kautta pystyy

rahajutut hoitamaan, jos tunnukset ja salasanat on. Ei sitä kukaan koskaan voi tietää, kenen sormet ne koneen näppylöitä hipelöi.

Tilinkäyttövaltuutus olisi hyvä olla jollain toisellakin. Meillä oli todellisia vaikeuksia saada isän kuoltua pankista hänen tiliä käyttöön, vaikka perukirjoitukset ja perintöverot hoidettu.

Minulla toinen oikeus on pojallani, jos kävisi niin onnettomasti, että jonain päivänä erehtyisin kuolemaan. Henkkarit näyttämällä saa tiskiltäkin, eikä edes tiliä tarvitse lopettaa, kun on käyttäjän oikeudet.

Nettitunnuksia ei taida tietää. Se on sanottu, mistä sitten kaikki löytyy aikanaan - aina salattuja tietsikan tytönkuvia myöten :)

• salainen minä

Huumori siansa saakoon jossa on puolet totta.

• ainoliina
        kautta pystyy kirjoitti:

rahajutut hoitamaan, jos tunnukset ja salasanat on. Ei sitä kukaan koskaan voi tietää, kenen sormet ne koneen näppylöitä hipelöi.

Tilinkäyttövaltuutus olisi hyvä olla jollain toisellakin. Meillä oli todellisia vaikeuksia saada isän kuoltua pankista hänen tiliä käyttöön, vaikka perukirjoitukset ja perintöverot hoidettu.

Minulla toinen oikeus on pojallani, jos kävisi niin onnettomasti, että jonain päivänä erehtyisin kuolemaan. Henkkarit näyttämällä saa tiskiltäkin, eikä edes tiliä tarvitse lopettaa, kun on käyttäjän oikeudet.

Nettitunnuksia ei taida tietää. Se on sanottu, mistä sitten kaikki löytyy aikanaan - aina salattuja tietsikan tytönkuvia myöten :)

..että tilinomistajan kuoltua kaikki käyttöoikeudet häneen tiliinsä lakkaavat. Ja vaikka pankki saa Väestörekisterikeskukselta tiedon henkilön kuolemasta, tulee tieto pienellä viivellä pankin tietojärjestelmiin. Joten kuolemantapauksessa olisi hyvä jonkun lähiomaisen ilmoittaa heti pankkiin tilinomistajan kuolemasta, etenkin jos on pienikin epäilys siitä, että joku haluaisi käyttää tilaisuutta hyväkseen.

• Sikarikasmiljonääri

olen minä. Ihanaa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4451
    2. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2345
    3. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      14
      2337
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      51
      2108
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1667
    6. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1466
    7. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1451
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1274
    9. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82
      1231
    10. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      40
      1084
    Aihe