kertokaahan, onko selkäpuudutuksen tekeminen kivulias.
Kokemuksia selkäpuudutuksesta
32
13607
Vastaukset
- ensin
pistetään pieni puudutuspiikki, jonka jälkeen vasta tuo varsinainen piikki ujutetaan nikaman välistä sinne selkäytimeen!
Kannattaa muistaa se, että ettei nouse sängystä ylös ennen lupaa, koska voi jäädä reikä sinne selkäytimeen ja joutuu sitten olemaan pitkällään niin kauan, kunnes tekevät veripaikan! Tuo reikä sillä aiheuttaa painevaihtelua ja kovaa päänsärkyä- Anehoitsu
-Yleensä ei laiteta puudutusta ennen varsinaista puudutusta spinaalipuudutuksessa, epiduraalissa kylläkin
- Puudutuspikkiä ei ujuteta varsinaisesti nikamien välistä vaan nikamien selkäpuolen luu-ulokkeiden välistä. Selkäydinkanava sijaitsee nikamien kantavan osan selkäpuolella.
- Puudutuspiikkiä ei ujuteta selkäytimeen vaan selkäydinkanavaan (spinaalipuudutuksessa)tai jätetään sen ulkopuolelle (epiduraalipuudutuksessa)
- Makuuttaminen ei vaikuta "reiän jäämiseen" yhtään mitään
- Jos reikä jää vuotamaan enemmän kuin uutta selkäydinnestettä valmistu, syntyy päänsärkyoire etenkin pystyasennossa. Siitä huolimatta ei ole pakko olla makuulla, vaikakin se helpottaa oiretta. Veripaikka laitetaan jos päänsärky on haittaava. - KOKEMUS-
Minut leikattiin selkäydinpuudutuksessa lokakuussa ja lopuksi sanoin ja huokasin KIITOS ja IHANAA. Puudutusta yritettiin ainakin 30 minuuttia - lääkäri ei löytänyt nikamaväliä ei sitten millään - ainut, että puudutus tehtiin istualleen, koska lääkäri sanoi, että minulla on sen verran painoa, että hän ei yritä ts. sikiöasennossa. Missään vaiheessa pistokset eivät "sattuneet" tuntui vaan pieni pisto, mutta niitä pistoja oli ainakin 15 ja aina tökkös luuhun. Vihdoin ja viimein sain huokaista ja käydä selälleni - HALLELUJAAAAAAAAAAAAAAA, koska sairaala oli potkaissut minut pellolle painoni taikia ja jouduin käymään yksityisellä leikkauksessa painoni takia. Että näin. EI SATU PUUDUTUS. heheh - mutta pissat pääs alle, kun puudutus alkoi häipyä hehe ;)
- nounounou
KOKEMUS- kirjoitti:
Minut leikattiin selkäydinpuudutuksessa lokakuussa ja lopuksi sanoin ja huokasin KIITOS ja IHANAA. Puudutusta yritettiin ainakin 30 minuuttia - lääkäri ei löytänyt nikamaväliä ei sitten millään - ainut, että puudutus tehtiin istualleen, koska lääkäri sanoi, että minulla on sen verran painoa, että hän ei yritä ts. sikiöasennossa. Missään vaiheessa pistokset eivät "sattuneet" tuntui vaan pieni pisto, mutta niitä pistoja oli ainakin 15 ja aina tökkös luuhun. Vihdoin ja viimein sain huokaista ja käydä selälleni - HALLELUJAAAAAAAAAAAAAAA, koska sairaala oli potkaissut minut pellolle painoni taikia ja jouduin käymään yksityisellä leikkauksessa painoni takia. Että näin. EI SATU PUUDUTUS. heheh - mutta pissat pääs alle, kun puudutus alkoi häipyä hehe ;)
Siis potki pois painon takia,miksi?Mua kiinnostaa,kuinka näissä tähystyksissä ollaan pukeuduttu,siis minkälaisessa vaatetuksessa,avopaidassa?
- edellinen
Anehoitsu kirjoitti:
-Yleensä ei laiteta puudutusta ennen varsinaista puudutusta spinaalipuudutuksessa, epiduraalissa kylläkin
- Puudutuspikkiä ei ujuteta varsinaisesti nikamien välistä vaan nikamien selkäpuolen luu-ulokkeiden välistä. Selkäydinkanava sijaitsee nikamien kantavan osan selkäpuolella.
- Puudutuspiikkiä ei ujuteta selkäytimeen vaan selkäydinkanavaan (spinaalipuudutuksessa)tai jätetään sen ulkopuolelle (epiduraalipuudutuksessa)
- Makuuttaminen ei vaikuta "reiän jäämiseen" yhtään mitään
- Jos reikä jää vuotamaan enemmän kuin uutta selkäydinnestettä valmistu, syntyy päänsärkyoire etenkin pystyasennossa. Siitä huolimatta ei ole pakko olla makuulla, vaikakin se helpottaa oiretta. Veripaikka laitetaan jos päänsärky on haittaava.ainakin anestesia lääkäri sanoi, ettei saa nousta ylös heti ja takuulla tuo reikä pitää petissä sen verran kovaksi päänsärky yltyy, mutta heti makuulla se häipyy kokonaan ja kokemus on omakohtainen...
- Nukkumatti
edellinen kirjoitti:
ainakin anestesia lääkäri sanoi, ettei saa nousta ylös heti ja takuulla tuo reikä pitää petissä sen verran kovaksi päänsärky yltyy, mutta heti makuulla se häipyy kokonaan ja kokemus on omakohtainen...
Makuuttamisella ei vähennetä päänsäryn kehittymisen todennäköisyyttä lumbaalipunktion, spinaalipuudutuksen tai myelografian tekemisen jälkeen (Poukkula E. Headache following spinal anaesthesia: incidence and contributory factors. Thesis, University of Oulu, 1983.)
Jos päänsärky on tullut, makuulla olo helpottaa oireita. Se on jopa yksi diagnostinen kriteeri postspinaalipäänsärylle. - hermona
Nukkumatti kirjoitti:
Makuuttamisella ei vähennetä päänsäryn kehittymisen todennäköisyyttä lumbaalipunktion, spinaalipuudutuksen tai myelografian tekemisen jälkeen (Poukkula E. Headache following spinal anaesthesia: incidence and contributory factors. Thesis, University of Oulu, 1983.)
Jos päänsärky on tullut, makuulla olo helpottaa oireita. Se on jopa yksi diagnostinen kriteeri postspinaalipäänsärylle.mitenkäs selkäydinpuudutuksessa, laitetaanko rakkoon katetri? Entäs jo potilaalla on leikkauksen aikana ilmavaivoja?? Ehkä vähän hassu kysymys, mutta eka puudutus edessä, ja kaikkea tulee mietityks...
- ei paha juttu.
Mulle on tehty selkäydinpuudutus 5 kertaa (2 epiduraalia, 3 spinaalia) ja joka kerta mennyt ihan hyvin. Ei ole sattunut, on puutunut hyvin eikä ole tullut mitään komplikaatioita.
- valittamista
Ainoa mistä en pitänyt oli hirveä vilun tunne kun puudutus alkoi poistua.
Tärisin kuin horkassa, hampaat kalisivat.
Sain lämpöpeitteen mutta sekään ei auttanut.
Minulle on tehty puudutus neljä kertaa, aina sama juttu.
Kaikille ei tule tuollaisia tuntemuksia.
- PuuTuu
kiitos kaikille rohkaisevista kommenteista!
Eiköhän se siitä.... - puudutus
Minulle tehtiin elämäni ensimmäinen spinaalipuudutus neljä viikkoa sitten ja voin rehellisesti sanoa, että en tuntenut mitään! Siis en todellakaan tuntenut sitä pistämistä.
Anestesialääkäri sanoi aloittaessaan puudutuksen laittamista, että puudutusneula on yhtä ohut kuin hius ja näyttikin sen neulan minulle sitten, kun puudutus oli laitettu. Kyllä taitava lääkäri osaa laittaa sen niin ettei potilas tiedä siitä mitään, ennenkuin alkavat jalat puutumaan!- epiduraalikatetri
pari kertaa, ja rehellisesti jos sanon niin sain esilääkitystä kun sitä katetria laitettiin heräämössä, (ja minulla oli avopaita) en tuntenut mitään sitä laittaessa eikä sen jälkeen tullut mitään "oireita" tai ns jälkioloja :)
- jos oikein ymmärsin
Mulle tehtiin valtimonohitusleikkaus jalkaan ja jos oikein ymmärsin, niin oli sekä epiduraali- että spinaalipuudutus samanaikaisesti. Leikkaus kesti noin 6 tuntia.
Ei ollut mitään ongelmia, ei mitään kipuja laittaessa tai vastaavaa. Todella mukava tapa potilaalle ainakin omalla kohdallani.
Mulla sitten vielä leikkauksen jälkeen toimi jompikumpi tai molemmat noista puudutuksista lievempänä kipulääkityksenä (kipupumpumpun annostelemana ainetta pitkän piuhan kautta selkään) jopa useamman päivän ja sitten, kun tehtiin toinen leikkaus (varpaan amputointi) oli tosi näpsää, kun ei tarvinut kuin lisätä annostusta ja homma hoitui. Oli muuten todella hyvä kipulääkitys, tehokas.- elivii
Miten saa ajan kulumaan kuuden tunnin leikkauksessa kun on hereillä koko ajan? Muuten on ollut mukava lukea näitä kokemuksia kun itsellä on sama edessä ja pelko kova juuri tuota puudutusta kohtaan.
- suotta
elivii kirjoitti:
Miten saa ajan kulumaan kuuden tunnin leikkauksessa kun on hereillä koko ajan? Muuten on ollut mukava lukea näitä kokemuksia kun itsellä on sama edessä ja pelko kova juuri tuota puudutusta kohtaan.
pelkää, on se todella kivuton operaatio, ja kyllä
sitä sitten ihmettelee, että onko ne jalat omat, joita nostelevat, kun ei tunne mitään..hyvin se siis menee!!!! - jos oikein ymmärsin
elivii kirjoitti:
No minä pyysin edeltä, että saisin sellaisen kevyen "narkoosin" mukaan. Eli nukuin osan aikaa. Mitän nyt välillä nukutuslääkäri/hoitaja kyseli oloja ja siihen aina havahduin. Vastasin ja sitten uudelleen olin kevyesti unten mailla.
Eli aika meni kuin siivillä...
Ja kokemus oli todella hyvä, voin suositella, jos se vaan muuten käy. - aiheutti
elivii kirjoitti:
minulle ainakin aika euforisen olon. Kaksi tuntia olin leikkauspöydällä ja aika meni kuin siivillä. Ilman narkoosilääkkeitäkin nukuttaa. Yritin itse pysyä hereillä koko ajan, että kuulen lääkärien puhuvan, mutta vaikka en nukahtanut niin aika vähän jäi mieleen koska olin aika lailla omissa ajatuksissani. kaikkiaan oikein mukava ja miellyttävä kokemus ilman ikäviä nukutuksen sivuvaikutuksia.
- meni
Itelle muutama viikko sitten tehtiin ja tosiaan kerkeä kissaa sanomaan kun puudutus laitettu. Toimii nopeasti ja ihan lepposa kokemus sinällään. :) Ite toipuminen riippuen operaatiosta onkin sitten aikamoista psyykepeliä kun tottunut liikkumaan eikä mitään oikein kykene tekemään!
- piupaupuu
Hei! mitä eroa on epiduraali- ja spinaanipuudutuksella?Itellä edessä polven tähystys,kumpaa siihen käytetään?Miltä tuntuu kun puolet kropasta on puutuneena?
- puudutettu
Ei ne kivuliaita ole olleet, mutta epämiellyttäviä kokemuksia. Mun kohdalla on aina kehuttu kuinka mulle on helppo tuo spinaali laittaa; kaikki selkänikamat erottuvat helposti.
Tosin viimeisimmällä kerralla siitä ei ollut apua, vaan kolmas anestesialääkäri vasta sai puudutuksen perille, en tiedä mihin ne muiden piikkien aineet kulkeutuivat, mutta eivät ainakaan puuduttaneet minun alavartaloani...
Loppujen lopuksi puuduin kaulaani myöten. Eli osa aineista vaikutti vasta sitten kun leikkausta oli kestänyt jo nelisen tuntia. Leikkaus kesti siis pitkään (n. 5 tuntia), ja jossain välissä lääkäri alkoi ehdottelemaan anestesialääkärille että täytyisi puuduttaa uudestaan, ja alunperin suunnitelmissa oli ollutkin jättää se piikki (tai joku ruisku) sinne selkään, ja leikkauksen edetessä lisätä ainetta.
En näistä kovin ymmärrä vaikka useasta spinaalipuudutuksesta onkin kokemusta. Olisi erittäin mukavaa kuulla joltakin asiantuntijalta, mikä oli ongelma kohdallani (tai siis mitä luulet)!?
Nyt olen selkäpotilaana, ja tuo "piikin paikka" on ihan outo (ollut jo siitä leikkauksesta saakka kun muistelen), eli nikamat ovat siellä väärillä paikoillaan/sekaisin, olikohan jo silloin?- spinaalia
Minä sain valita tehdäänkö kohdunpoisto leikkaus spinaalissa vai nukutuksessa ja tottakai valitsin nukutuksen. Naapuripetissä oksenteli kaksi päivää potilas jolle oli tehty sama leikkaus spinaalissa, sinne jäi yökkimään kun minä pääsin kotiin, En ikimaailmassa suostu spinaali- tai epiduraalipuudutukseen, minulla pitää olla taju kankaalla kun jotain tehdään. Mä en ole kuullut lähipiirissä kuin huonoja kokemuksia spinaalista.
- puudutettu
spinaalia kirjoitti:
Minä sain valita tehdäänkö kohdunpoisto leikkaus spinaalissa vai nukutuksessa ja tottakai valitsin nukutuksen. Naapuripetissä oksenteli kaksi päivää potilas jolle oli tehty sama leikkaus spinaalissa, sinne jäi yökkimään kun minä pääsin kotiin, En ikimaailmassa suostu spinaali- tai epiduraalipuudutukseen, minulla pitää olla taju kankaalla kun jotain tehdään. Mä en ole kuullut lähipiirissä kuin huonoja kokemuksia spinaalista.
Ihan turhaa sitä on pelätä! Mut on nukutettukin useita kertoja, ja sen jälkeen olo on ollut aina aivan kamala, yrjö lentää.
Jos olen oksentanut tai voinut muuten huonosti spinaalin jälkeen, se on johtunut niistä särkylääkkeistä. Se hyvä puoli tuossa puudutuksessa vielä on että pitää leikkauksen aiheuttamat kivut pitkään poissa. Jos on aamulla leikattu, niin yleensä illalla 21 maissa vasta olen pyydellyt jotain särkylääkettä. Pääsee vähemmällä, mun mielestä.
Ja tietysti nukutuksessa on niin paljon riskejä... eli jos ei mitään lääketieteellistä syytä löydy siihen ettei spinaalia/epidipuraalia voida tehdä, ilman muuta suosittelen spinaalia vähäisten riskien vuoksi. - itsellä puudutus
spinaalia kirjoitti:
Mulla oli hyvi tilanne vertailla sairaalassa kahta suonikohjuleikkauspotilasta (samassa huoneessa). Toinen pelkäsi puudutusta niin paljon, että vaati nukutuksen. Toinen taas puudutuksen avulla.
Leikkauksen jälkeen nukutettu oli vielä osastollakin pahoinvoipa, mutta puudutetulla ei ollut mitään ongelmia.
Mutta yksilöllistähän tuo pahoinvointi on. Itselläni ei tullut nukutuksestakaan mitään pahoinvointia, ainoastaan hurjan kipeä kurkku (se hengityspotki...).
Ja epiduraali-spinaalin jälkeen ei tullut mitään ja tosiaan piuhan avulla hoidettiin kipulääkityskin jonkin aikaa kipupumpun avulla tuota puudutusta käyttäen.
Olen täällä ennenkin kertonut, että myös noihin puudutus-juttuihin voidaan liittää sellainen ihan kevyt "nukutus", jolloin ei tarvi mitään kuunnella, vaan saa olla normaalin tuntuisen unen mailla. Kätevää, jos vähänkin pidempi operaatio. - Sinne sitten vain
spinaalia kirjoitti:
Hei! Epiduraalikokemukset erittäin huonot (kivulias laittaa - pahoinvointi jälkikäteen uskomaton). Spinaalipuudutus viimeksi onnsistui muuten ihan hyvin, mutta pahoinvointi leikkauksen jälkeen alkoi noin 8-12 tunnin päästä ja luulin jo, että kaikki sisäkalut tulevat ulos oksennellessa kokonainen vuorokausi. Myös sappirakon poistossa tuli sama ilmiö nukutuksen jälkeen ja siinä olikin tekemistä pysyä tolkussaan, kun ylös ei saanut nousta. Minusta Suomessa pihdataan pahoinvointilääkettä vaikka ihan selvästi sanoisi, etteivät nukutukset tai spinaalit epiduraalit sovi. Vaihtoehtoja on kovasti vähän; pyydä pahoinvointilääkkeitä ainakin, jos olet herkkä voimaan pahoin.
- Anonyymi
Tänään minulle tehtiin spinaalipuudutus. Kun aine alkoi tehosta, lämpö levisi jalkoihin. Mutta se levisi myös kaulaan asti. Oli pelottavaa, kun oli huono olo, heikosti, oksetti. Mutta nii heikko olo, ettei voinut yökätä, vaikka yökötti. Ei voinut puhua, eikä liikkua. Verenpaine laski alas. Onneksi laittoivat jotain lääkettä kanyylin kautta ja tilanne kirjautui suht nopeasti. Jos joudun joskus leikkaukseen, menen vain nukutuksessa.
- Ninnuli81
Miten tuo torkku vaihtoehto eroaa nukutuksesta, tuleeko siitä hirveästi oireita jälkikäteen.. Punnitsen tässä juuri itse vaihtoehtoa omaan polvileikkaukseeni nimittäin..
- Jullllll
Ei ole, yleensä ;) Itselläni on takana neljä spinaalipuudusta. Ensimmäinen meni oppikirjojen mukaan, toisella kertaa anestesianlääkäri pisti neulan vinoon ja tunto oli poissa koko kehosta kaulasta alaspäin (oli muuten hassu tunne, kun rintalastaa ei tuntenut ja piti yrittää hengittää)... kolmannella kerralla tehtiin "esipuudutus" ja neljännellä kerralla kaikki meni ok... minusta vain se täydellinen puutuminen kesti vain tuhottoman kauan ja pelkäsin sen esivalmistelujen ajan, että leikkaus aloitetaan vaikka jaloissa pelasi tunto ;) Ei aloitettu ja leikkaus meni loistavasti :P
- Hok
Multa leikattiin nivustyrä 5 vuotta sitten selkäydin puudutuksella. voin sanoa sattu niin helvetisti että ihan tähtiä näky silmissä.
Muistan sen tosi hyvin. Varsikin kun tunto rupesi tulemaan takasin kun tuntui sekä selässä ja rintalastassa. Hoitaja joutui pistämään kipupiikin takapuoleen että helpotti.- Yksi vaan.
Ei ole laitettu riittävästi puudutetta jos kerran kipuja on ollut leikkauksen ajan. Olisiko leikkaus kestäntyt kauan joko ongelmien tai kirurgin kokemattomuuden vuoksi? Tapana on antaa kyllä kipulääkettä suoraan suoneen eikä mihinkään takapuoleen jotta vaikutus saadaan heti. Jos on nähtävissä että leikkaus on pahasti kesken niin potilas pitää nukuttaa.
- 76v
Hei , olen kirjoituksista päätellen vähemmistönä.
Olin juuri peräpukama leikkauksessa (leikkaus siksi että siellä oli aika iso pukamama )
Selkäydin puudutus oli suoraan sanottuna pelottava . Kun anestesialääkäri oli kolme - neljä kertaa tökkinyt tuntuvasti selkäränkan viereen. Huokaisin tosissani ja sanojani varoen sanoin , että eikö selkärankaan viressä tökkiminen ole riskialtista.
Lääkäri jatkoi muutamankerran kunes vasen jalkani oikein hypähti piikin pistosta.
Silloin ehdotin kysymällä eikö ole toista menetelmää esim paikkalispuudutus.
Alkoivat harkitaja kysyä lupaa nukutukseen leikkaavalta lääkäriltä.
Muuta en sitten leikkauksesta muistakaan kuin avustajan toivotuksen hyvää unta.
Nukuttuani muutaman tunnin sai tarjoilua mm. konjakin.
Nyt kun olen kotona jomotusta on selkäkohdassa, sen sijaan varsinaisessa leikkauskohteessa ei tunnu mitään. - Wertuerss
Helvetilliset kivut juu.
- Ullamaija_
Hejssan! Itselleni tehtiin selkäydinpuudutus vuosia sitten ja halvaannuin kaulasta ylöspäin. Eli ei muutosta entiseen. Jatkoin viestinnän professorina nuttura väpättäen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j7394523Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.5643429Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.1732171Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o121734- 961596
MTV: Katri Helena repäisee kunnolla - Aivan uudessa roolissa TV:ssä - Tätä ei arvannut!
No nyt iskelmälegenda ja koko kansan Katri Helena kyllä repäisee kunnolla! Upeaa heittäytymistä, Katri Helena! Lue, mis351558TELIA pakottaa 4G-liittymiä väkisin 5G-liittymiin, vaihtaa ilman lupaa
Ihmisten sopimuksia! https://www.is.fi/digitoday/mobiili/art-2000011063159.html "Telia on lähettänyt osalle 4g-asiakka1611261OP Kaskimaa
Niin sitten pankki vaihtaa nimeään ja pääkonttori siirtyy ties minne. Pulkkisen visio, Kainuu ei kelvannut.301108- 2241041
- 70976