Työpaikkakassa

Töyssytiina

Kuulun työpaikkakassaan ja nyt olen ollut 2v sairaslomalla ensin sain sairaspäivärahaa ja sitten olen saanut ansiosidonnaista päivärahaa joka kohta loppuu. Nyt sain hylkäävän päätöksen uudesta sairaspäivärahasta vaikka enimmäisaika täyttyi 30.11.2006 ja siittä on jo yli vuosi. Olen edelleen sairaslomalla enkä ole voinut olla 12kk työkykyinen.Eikö minulla todellakaan ole oikeutta uuteen päivärahaan.. Tamp. kaup. sairauskassa on kyseessä....

18

2065

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jhajah

      Et saa sairauspäivärahaa. Laki on näin.
      Haet työttömyysturvaa ja kun se loppuu=työmarkkinatuki.

      Muista ketä äänestät ensi vaaleissa.

    • kuitenkin

      kysellä monelta "asiantuntijalta" mitä voi saada, tai mihin ei ole mahdollisuuksia. Itse sain kuntoutustukea ( "väliaikaista eläkettäkin") jossain vaiheessa. Olen ollut niin kauan sairaslomalla,(5v) etten kaikkea muista. Kuitenkin työmarkkinatuki olisi mennyt sivu suun, ellei läheinen, alalla oleva ihminen olisi selventänyt minulle, että on oikeus siihen. Eivät informoineet siitä Kelassa, eikä myöskään työv.toimistossa. Ei kukaan virkailijoista, aina pitää itse selvitellä.

    • samassa veneessä
      • töyssytiina

        Tässähän oli oikein kunnon tekstiä. Jos se nyt sitten koskee tätä kyseistä laitosta... Yritän tehdä tämän mukaan kirjelmän.. Kiitos kiitos sinulle...


    • toippari

      Eikös kaikki sairauskassat kuulu Kelan alaisuuteen ja samat säännöt heillä jos ei vielä paremmatkin.. Jos Kela hylkää niin oman kassan luulisi olevan parempi näissä asioissa... Näin olen kuullut.. Onks muilla tietoo.... Kais laitoit valituksen menemään...

      • ramparamoona

        Tottakai sulle kuuluu sairauspäiväraha jos kerran olet ollut työnhakijana vuoden ajan.. Uusi kausi alkaa sen jälkeen... Ei niillä voi olla eri säännöt kun muillakaan vaikka onkin kaupungin puljua...


    • itkuinen eukko

      Hei sinä minä olen saanut saman tuomion. Mutta Kelasta sain tietää että se on väärä tuomio. Olemme oikeutettuja uuteen sairauspäivä rahaan, koska olemme työnhakijana työkkärissä. Sairauskassat ovat saman lain alaisia.. Tietääkö SAP beuvoa lisää. Olen huomannut että olet tosi pätevä näissä asioissa...

      • SAP

        Hei Itkuinen eukko !

        Uusi sairausvakuutuslaki tuli voimaan 1.1.2005. Luku 8 koskee sairauspäivärahaa ja sen 3 §:ssä säädetään työedellytyksestä. Työedellytys täyttyy, jos on tehnyt ansiotyötä, toiminut yrittäjänä, hoitanut omaa talouttaan tai opiskellut. Lisäksi työedellytys täyttyy, jos on ollut työttömänä työnhakijana työvoimatoimistossa, työvoimakoulutuksessa, ollut sapattivapaalla, vuorotteluvapaalla tai sitä vastaavalla virkavapaalla työstä.

        Saman luvun 9 §:ssä säädetään sairauspäivärahasta
        enimmäisajan jälkeen. Sairauspäivärahaa saa uudelleen saman sairauden perusteella, jos on ollut välillä vähintään vuoden työkykyinen. Tämä säännöshän oli jo ennestään olemassa, mutta siihen
        lisättiin vielä, että työkykyisyysaikaan rinnastetaan myös aika, jolloin on ollut työttömänä työnhakijana työvoimatoimistossa.

        Jos kuntoutustuki/eläke on hylätty enimmäisajan jälkeen ja mahdollisesti valituskin vireillä, päivärahaa voi uudelleen hakea.
        Jos päivärahan jälkeen on saanut kuntoutustukea, lasketaan vuoden työkykyisyysaika kuntoutustuen päättymisestä.

        Sairaskassat ja Kela toteuttavat samaa lakia.


      • itkuinen eukko
        SAP kirjoitti:

        Hei Itkuinen eukko !

        Uusi sairausvakuutuslaki tuli voimaan 1.1.2005. Luku 8 koskee sairauspäivärahaa ja sen 3 §:ssä säädetään työedellytyksestä. Työedellytys täyttyy, jos on tehnyt ansiotyötä, toiminut yrittäjänä, hoitanut omaa talouttaan tai opiskellut. Lisäksi työedellytys täyttyy, jos on ollut työttömänä työnhakijana työvoimatoimistossa, työvoimakoulutuksessa, ollut sapattivapaalla, vuorotteluvapaalla tai sitä vastaavalla virkavapaalla työstä.

        Saman luvun 9 §:ssä säädetään sairauspäivärahasta
        enimmäisajan jälkeen. Sairauspäivärahaa saa uudelleen saman sairauden perusteella, jos on ollut välillä vähintään vuoden työkykyinen. Tämä säännöshän oli jo ennestään olemassa, mutta siihen
        lisättiin vielä, että työkykyisyysaikaan rinnastetaan myös aika, jolloin on ollut työttömänä työnhakijana työvoimatoimistossa.

        Jos kuntoutustuki/eläke on hylätty enimmäisajan jälkeen ja mahdollisesti valituskin vireillä, päivärahaa voi uudelleen hakea.
        Jos päivärahan jälkeen on saanut kuntoutustukea, lasketaan vuoden työkykyisyysaika kuntoutustuen päättymisestä.

        Sairaskassat ja Kela toteuttavat samaa lakia.

        No juu miksiköhän sitten laittavat hylky tuomion heti asiakkaalle. Eivät varmaankaan tiedä laki ja marssi järjestystä.. Sairaskassat vissiinkin olettavat olevansa ylempänä muita... Tämän halusin tietää KIITOS kovasti.. Onneksi sinun aikasi riittää meitä auttamaan ja tunnet lakimuutokset.. Minun asiani on valituksen kanssa jo vakuutusoikeudessa ollut n. kuukauden.. Jotenka alkaa ahdistaa kun rahan tulo loppuu elokuussa ja aina vain tulee hylkyjä eteen.. Nyt taas on "toivoa#..


      • SAP
        itkuinen eukko kirjoitti:

        No juu miksiköhän sitten laittavat hylky tuomion heti asiakkaalle. Eivät varmaankaan tiedä laki ja marssi järjestystä.. Sairaskassat vissiinkin olettavat olevansa ylempänä muita... Tämän halusin tietää KIITOS kovasti.. Onneksi sinun aikasi riittää meitä auttamaan ja tunnet lakimuutokset.. Minun asiani on valituksen kanssa jo vakuutusoikeudessa ollut n. kuukauden.. Jotenka alkaa ahdistaa kun rahan tulo loppuu elokuussa ja aina vain tulee hylkyjä eteen.. Nyt taas on "toivoa#..

        Sen verran tarkennan, että tuolla ylempänä oleva ohje pitää silloin paikkansa jos päivärahasi hylkyperuste oli se, että et ole ollut edellisen päivärahakauden jälkeen vuotta työkykyinen.
        Kerroit että valitus on vakuutusoikeudessa, joten ihmettelen että Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta ei ole kumonnut päätöstä jos hakeminen on tapahtunut 1.1.2005 jälkeen.
        Periaatteessa hallintolain mukaan virheellinen päätös on itseoikaistava eli sellainen ei lähde valitustielle ollenkaan.


        Mutta jos hylkäyksen syy on ollut se, että
        on katsottu kokonaan työkykyiseksi, niin silloin valitustie on oikea menettely.

        Kirjoittelen täällä ajoittain ja välillä on pitkiäkin aikoja että en käy. Satuin eksymään tälle palstalle viime kesänä enkä voinut olla vastaamatta yhteen hätähuutoon. Jos johonkin asiaan sotkeudun, niin pyrin pysymään mukana loppuun asti. Nyt olen sekaantunut Sinun lisäksesi kahden muun nimimerkin asioihin ja vastailen jos jotain kysytään.


      • itkuinen eukko
        SAP kirjoitti:

        Sen verran tarkennan, että tuolla ylempänä oleva ohje pitää silloin paikkansa jos päivärahasi hylkyperuste oli se, että et ole ollut edellisen päivärahakauden jälkeen vuotta työkykyinen.
        Kerroit että valitus on vakuutusoikeudessa, joten ihmettelen että Sosiaaliturvan muutoksenhakulautakunta ei ole kumonnut päätöstä jos hakeminen on tapahtunut 1.1.2005 jälkeen.
        Periaatteessa hallintolain mukaan virheellinen päätös on itseoikaistava eli sellainen ei lähde valitustielle ollenkaan.


        Mutta jos hylkäyksen syy on ollut se, että
        on katsottu kokonaan työkykyiseksi, niin silloin valitustie on oikea menettely.

        Kirjoittelen täällä ajoittain ja välillä on pitkiäkin aikoja että en käy. Satuin eksymään tälle palstalle viime kesänä enkä voinut olla vastaamatta yhteen hätähuutoon. Jos johonkin asiaan sotkeudun, niin pyrin pysymään mukana loppuun asti. Nyt olen sekaantunut Sinun lisäksesi kahden muun nimimerkin asioihin ja vastailen jos jotain kysytään.

        Eläke asiani on vakuutusoikeudessa ja tämän sairaskassan hylky päätöksen peruste oli se että en ole ollut työssä ja sairaus on sama. Olen työttömänä työnhakijana työvoimatoimistossa ja ansiosid. päiväraha on tulonani nyt. Ymmärtäisin olevani oikeutettu saamaan uudestaan sairauspäivärahaa koska olen ns. työssä ollut.. Valitin sairaskassan muutoksenhakulautakuntaan 4.1.2008 ja vielä ei ole tullut vastausta. Vaadin sen alkavan 1.12.2007 kuten olin sitä hakenut virallisien lääkärin paperein. Eli silloinhan se tulee 2005 tulojen mukaan. Olenko ymmärtänyt oikein..


      • SAP
        itkuinen eukko kirjoitti:

        Eläke asiani on vakuutusoikeudessa ja tämän sairaskassan hylky päätöksen peruste oli se että en ole ollut työssä ja sairaus on sama. Olen työttömänä työnhakijana työvoimatoimistossa ja ansiosid. päiväraha on tulonani nyt. Ymmärtäisin olevani oikeutettu saamaan uudestaan sairauspäivärahaa koska olen ns. työssä ollut.. Valitin sairaskassan muutoksenhakulautakuntaan 4.1.2008 ja vielä ei ole tullut vastausta. Vaadin sen alkavan 1.12.2007 kuten olin sitä hakenut virallisien lääkärin paperein. Eli silloinhan se tulee 2005 tulojen mukaan. Olenko ymmärtänyt oikein..

        Määräytyy vuoden 2005 tulojen mukaan. Voi olla myös maksussa olevan työttömyyspäivärahan suuruinen jos se on suurempi kuin verotustulojen mukaan laskettu.
        Päivää kohti laskettuna määrä on 86 % työtömyyspäivärahasta, mutta se on kuukautta kohti sama määrä syystä että sairaspäiväraha maksetaan kuudelta päivältä viikossa ja tt-päiväraha viideltä.

        Ihmettelen edelleen, että päätöstä ei voida itseoikaista, vaan menee pitemmän kaavan mukaan.


      • SAP
        SAP kirjoitti:

        Määräytyy vuoden 2005 tulojen mukaan. Voi olla myös maksussa olevan työttömyyspäivärahan suuruinen jos se on suurempi kuin verotustulojen mukaan laskettu.
        Päivää kohti laskettuna määrä on 86 % työtömyyspäivärahasta, mutta se on kuukautta kohti sama määrä syystä että sairaspäiväraha maksetaan kuudelta päivältä viikossa ja tt-päiväraha viideltä.

        Ihmettelen edelleen, että päätöstä ei voida itseoikaista, vaan menee pitemmän kaavan mukaan.

        Sairauspäivärahassa on neljän kuukauden takautuva hakuaika, joten mielestäni olisit voinut tehdä aivan uuden hakemuksen ja vedota siihen että olet ollut vuoden työkykyinen ja että vedota noihin aikaisemmin kertomiini pykäliin.

        Valitus kestää tolkuttoman kauan, voi mennä tämän vuoden loppupuolelle asti.


      • töyssy tiina
        SAP kirjoitti:

        Sairauspäivärahassa on neljän kuukauden takautuva hakuaika, joten mielestäni olisit voinut tehdä aivan uuden hakemuksen ja vedota siihen että olet ollut vuoden työkykyinen ja että vedota noihin aikaisemmin kertomiini pykäliin.

        Valitus kestää tolkuttoman kauan, voi mennä tämän vuoden loppupuolelle asti.

        Joo taidankin sitten laittaa uuden hakemuksen ja kertoa että jos he eivät tiedä minkä mukaan olen ollut ns. työkykyinen niin näin se menee.. Kiitos sinulle jälleen kerran . Kerron sitten kuinka asia etenee....


      • itkuinen eukko
        SAP kirjoitti:

        Sairauspäivärahassa on neljän kuukauden takautuva hakuaika, joten mielestäni olisit voinut tehdä aivan uuden hakemuksen ja vedota siihen että olet ollut vuoden työkykyinen ja että vedota noihin aikaisemmin kertomiini pykäliin.

        Valitus kestää tolkuttoman kauan, voi mennä tämän vuoden loppupuolelle asti.

        Voinko tehdä uuden hakemuksen kun se kerran hylätty on laitettu valituslautakuntaan.. Siis sairaspäivärahasta on kyse. Eivät todenneet minua työkuntoiseksi. Menee turhaa aikaa hukkaan kun ja jos se siellä kulkee 1,5vuotta.. Onhan minulla tuossa tuore lääkärin paperi terveydentilastani jospa laitan uuden hakemuksen sairauskassaan... Mitäs mieltä onko ajatus hyvä ja mahdollinen....


    • Zahra

      Mitä tarkoittaa työpaikkakassa

      • Aaro59

        Kannattaa kysyä sitä omalta työnantajaltasi jos teidän firmassa on kyseinen kassa köytössä.

        Nykypäivänä aika harvassa firmassa enää moista on.


      • Provoo

        Jos sulla nyt on kännykkä tai tietokone, niin googlata toi sana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1671
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1305
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1297
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      6
      1277
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe