Mitä vaipat maksaa

laskelmia...

Paljonko maksaa suunnilleen liberon ja pampersin vaippapaketit tänä päivänä ja paljonko niissä on vaippoja (tosin hinta/vaippa kiinnostaa)?

Paljonko maksaa kestovaipat, joilla pärjää? Paljonko maksaa vaippojen pesukerta, onko kukaan laskenut? vettä, sähköä ja pesuainetta kun taatusti kuluu kestovaippojen kanssa touhutessa.

Miten toimitte kestovaippojen kanssa muuten, eli missä "säilötte" niitä ennen pesua, pesettekö esim. muuta pyykkiä niiden kanssa...?

Mitkä ovat hyviä kestovaippoja ja mistä olette niitä hankkinut?

17

3171

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kestoilija

      Kertisten hinnasta en osaa oikein sanoa, kun en ole niitä ostanut kuin joskus ulkomaanmatkoilla. Mutta äkkiä varmaan ihan mainospostia lukemalla löytää hintoja, vaippatarjouksia näyttää olevan esim. marketeilla usein.

      Yhdet laskelmat löytyvät tämän linkin takaa:
      http://www.jly.fi/Vaippa_su06_web.pdf
      Sivulla 11 on vertailtu eri ratkaisujen hintoja ja arvioitu myös pesukustannuksia.

      Kestovaipat saa kyllä halvalla, jos esim. tekee itse tai käyttää taiteltavia harsoja ja kutoo itse hahtuvavillahousuja. Tällöin satasellakin saa jo paljon. Itse olen pitänyt tarkkaa kirjanpitoa, ja nyt enää yövaipoissa olevan esikoisen vaippoihin meni kaikkineen noin 800 euroa. Meillä kyllä sitten on jo vähän tarvettakin enemmän vaippoja... Noista saisi ainakin puolet rahoista takaisin jos myisi, mutta säästän niitä kohta syntyvälle vauvalle, jonka vaipatus sitten tuleekin halvaksi!

      Pesukustannuksia en ole yrittänyt laskea, kun on niin vaikea arvioida mikä on varsinaisen vaippapyykin osuus kaikesta pyykistä. Pesen siis sekaisin esim. puklurättejä, vaatteita, pyyhkeitä, lakanoita, mitä nyt voi 60 asteessa pestä. Vuoden iän jälkeen pottailukin sujui niin että vaippoja kastui harvemmin, ja täyttä koneellista olisi saanut odottaa varmaan yli viikon... Mutta luulisin että ainakaan paria sataa enempää ei millään ole mennyt veteen, sähköön ja pesuaineisiin, kun meillä on uusi (energiataloudellinen) pesukone, ja pesuaineita saa annostella paljon ohjeita vähemmän. Satanen on ehkä lähempänä. Kuivausrumpua meillä ei siis ole, se nostaisi kuluja.

      Likaiset vaipat on meillä laitettu muovisen pyykkikorin laidalle kuivahtamaan, ja tiputettu siitä sitten koriin sisälle, ja pesty 2-3 päivän välein. Kori on ollut kodinhoitohuoneessa pesukoneen päällä, vaipanvaihtopisteen vieressä.

      Kestovaippasysteemejä on monenlaisia, ja omatkin mieltymykset ovat matkan varrella muuttuneet, joten "hyvä vaippa" kysymykseen on yhtä monta vastausta kuin on vastaajia :) Itse olen käyttänyt paljon kirppiksia, esim. kestovaippainfon vaippamyyntipalstaa ja babyidean kirppiksen vaippapalstaa. Näin olen saanut erilaisia vaippoja halvemmalla kokeiluun, ja sitten suosikkeja olen tilannut uusinakin nettikaupoista. Kestovaippainfosta löytyy myös tietokanta, jossa käyttäjät kommentoivat eri vaippamerkkejä- ja malleja, suosittelen!

      Mutta jos nyt jotain suositteluja heitän niin suomalaisten valmistajien Eemukan, Niikin ja Tirsokkaan vaipoista ei ole valittamista.

    • aloitus 3.1.

      Joku kyseli tuota hintaa ja vastailin silloin. tuossa alempana on aloitus "vaippoja" nimellä "ja rahaa" 3.1. kirjoitettu.

      Eilen oli cittarissa 2 pakettia Liberoita 19,90. 5-8kg -kokoisia vaippoja on paketissa 68kpl.

    • kaurapuuro

      Ensinnäkin; hintoja voi tarkistella tästä linkistä http://www.babyidea.fi/kestovaipoista/vaippalaskuri/

      Hmm... Edullisin vaihtoehto taitaa olla harsot ja vauvan kasvaessa lisäimut. Ruskovillan harsopaketti maksaa 15,9 €/6 kpl, niitä tarvitsee n. 24-30 (meillä 30). Vastasyntyneelle ovat hieman isoja, eli aluksi joko pienemmät harsot tai esim. vanhoista pyyhkeistä itsetehdyt sisävaipat. Tähän sitten valinnan mukaan kuoret, kannattaa selailla eri nettivaippakauppoja. Huuto.netistä ostaessa tulee halvemmaksi. Vastasyntynyt tarvitsee oman kokemukseni mukaan n. 7 kuorta, isompi lapsi enää 4 kpl. Flanelli-imut ovat lisäimuista halvimmasta päästä, ruskovillan 4 kpl paketti maksoi muistaakseni 10,9, myllymuksut.comista saa flanellikangasta 9,8 euron metrihintaan, josta voi sitten immella lisäimuja (40 cm x 40 cm).

      Säilytetään vaippoja kannellisessa muovi-astiassa, jossa kylmää vettä ja loraus etikkaa. Olen laittanut pesukoneeseen myös 60 asteista pesua kestävää "muutakin pyykkiä", pesemme pesupähkinöillä.

      Nettivaippakaupoista olemme tilanneet kaikki vaipat.

      Suosittelen;
      -yövaipoiksi muutama imukykyisempi ja kalliimpi sisävaippa, esim. meillä bambusisävaippoja myllymuksut.comista.
      -ruskovillan harsot ovat imukykyisiä.
      -hamppu- ja bambulisäimuja muutama kpl
      -bellapuun merinovillakuorta
      -pul-vaipat eivät hengitä hyvin, mutta pitävät kyllä
      -vastasyntyneelle imse vimsen 67 g harsot (menevät myöhemmin puklurätteinä, pyllypyyhkeinä jne.)
      -myllymuksut.comin flanellikankaasta ommeltuja lisäimuja
      -villakuorille ehdoton hankinta on lanoliininen hoito- ja pesuaine, saa nettivaippakaupoista.

      -merkistä riippumatta tarrat ovat usein raapineet liikkuvaista tyttöämme, siksi käytämme neppikiinnitteisiä kuoria.

    • 14 senttiä/kappale

      sen verran olen niistä maksanut, merkki on voinut vaihdella. Hyviä ovat olleet.

      Myös kestoja olen kokeillut, ja se ei auennut minulle, todella huonon kestävyytensä vuoksi. Sen joutuu vaihtamaan kolmen tunnin välein. (Vaikka naapuri niin kehui hyväksi)

      Kokemukseni mukaan siis huonoinkin kertakäyttövaippa on monta kertaa kestovaippaa parempi ominaisuuksiltaan, ja käyttömukavuuksiltaan, ei ole vauvalla isoa paksua tumpulaa jalkojen välissä, joka vaikeuttaa liikkumista.

      Mutta kukin tavallaan, onhan se ekologisempaa jos jaksaa niitä vaippoja kokoajan vaihdella ja pestä.
      Nostan hattua niille jotka jaksavat.

      • lyhytkö

        Musta 3 tuntia on jo pitkäkin vaipanvaihtoväli pienellä vauvalla. Sellaista väliä olen pitänyt, oli sitten käytössä kertakäyttö- tai kestovaippa. Toki päivä- ja yöunien aikaan vaippa on pidempään (ja oikeanlainen kestokin kestää hyvin 12 tunnin yön), mutta muuten en ilkeä vauvaa pitää pissoissaan pidempään.

        Miten harvoin sitä vaippaa sitten pitäisi vaihtaa?


      • vaippaa jos
        lyhytkö kirjoitti:

        Musta 3 tuntia on jo pitkäkin vaipanvaihtoväli pienellä vauvalla. Sellaista väliä olen pitänyt, oli sitten käytössä kertakäyttö- tai kestovaippa. Toki päivä- ja yöunien aikaan vaippa on pidempään (ja oikeanlainen kestokin kestää hyvin 12 tunnin yön), mutta muuten en ilkeä vauvaa pitää pissoissaan pidempään.

        Miten harvoin sitä vaippaa sitten pitäisi vaihtaa?

        ei sitten ole kakattu, niin päivälläkään kun jotain 6-8 tunnin välein, meillä peppu on kestänyt sen hyvin, ja mitään ihottumia ei ole. En mä yölläkään vauvalta vaippaa vaihda ellei oo kakkinut ja kyllä se menee siihen kymmeneen tuntiin hyvinkin.

        Sopivasti kun menee, että kakkaa silloin vaihdon lähestyessä, niin päivässä ei mene kuin kolme vaippaa, eikä tähän kyllä kestovaipoilla pääse.


      • vielä että
        lyhytkö kirjoitti:

        Musta 3 tuntia on jo pitkäkin vaipanvaihtoväli pienellä vauvalla. Sellaista väliä olen pitänyt, oli sitten käytössä kertakäyttö- tai kestovaippa. Toki päivä- ja yöunien aikaan vaippa on pidempään (ja oikeanlainen kestokin kestää hyvin 12 tunnin yön), mutta muuten en ilkeä vauvaa pitää pissoissaan pidempään.

        Miten harvoin sitä vaippaa sitten pitäisi vaihtaa?

        ei meillä ikinä vaatteet ole pisustakaan kastuneet, vaan vaipan imukyky kyllä piisaa tarpeisiin.


      • kaurapuuro
        vielä että kirjoitti:

        ei meillä ikinä vaatteet ole pisustakaan kastuneet, vaan vaipan imukyky kyllä piisaa tarpeisiin.

        Melko harvoin vaihdat vaippaa, ihan noin bakteerien/hygienian kannalta. Säästösyistäkö? :( Missään hoitolaitoksessa/päiväkodissa ei lapsilla, eikä aikuisilla vaihdeta päiväsaikaan noin harvoin vaippaa. Infektioidenkin syntyyn tuo vaikuttaa :(


      • ainuttakaan
        kaurapuuro kirjoitti:

        Melko harvoin vaihdat vaippaa, ihan noin bakteerien/hygienian kannalta. Säästösyistäkö? :( Missään hoitolaitoksessa/päiväkodissa ei lapsilla, eikä aikuisilla vaihdeta päiväsaikaan noin harvoin vaippaa. Infektioidenkin syntyyn tuo vaikuttaa :(

        infektiota. Joten eipä vaikuta.

        Säästösyy, kuulostaa pahanilkiseltä ehdotukselta, pikemminkin ekologisista syistä, turha tuhlata, ja vaihtaa turhaan kun ei kerran ole tarvetta.


      • Ällöttää suorastaan
        ainuttakaan kirjoitti:

        infektiota. Joten eipä vaikuta.

        Säästösyy, kuulostaa pahanilkiseltä ehdotukselta, pikemminkin ekologisista syistä, turha tuhlata, ja vaihtaa turhaan kun ei kerran ole tarvetta.

        Vaihdatko omaa terveyssidettäsikin pari-kolme kertaa päivässä? Kyllä siinä vaipassa (ihan niinkuin siteessäkin) alkavat bakteerit muhia kun se märkänä ihon lämmössä on tuntikausia. Oli sitten kuinka pintakuiva tahansa.

        Minusta on lapsen perusoikeus olla puhtaissa ja kuivissa, ja tuommoinen vaipan käyttö "niin kauan kuin siihen mahtuu" sotii kyllä sitä vastaan rankasti.


      • ällöttää-
        Ällöttää suorastaan kirjoitti:

        Vaihdatko omaa terveyssidettäsikin pari-kolme kertaa päivässä? Kyllä siinä vaipassa (ihan niinkuin siteessäkin) alkavat bakteerit muhia kun se märkänä ihon lämmössä on tuntikausia. Oli sitten kuinka pintakuiva tahansa.

        Minusta on lapsen perusoikeus olla puhtaissa ja kuivissa, ja tuommoinen vaipan käyttö "niin kauan kuin siihen mahtuu" sotii kyllä sitä vastaan rankasti.

        ihan kuinka paljon vaan. Minua se ei kuitenkaan haittaa mitenkään. Ei ne bakteerit täällä meilläpäin kasva päivällä yhtään sen ripeämpään tahtiin kuin yölläkään.

        Terveyssiteen vaihto ei ole vertailukelpoinen pissi vaipan kanssa.


      • edelliseen!
        ällöttää- kirjoitti:

        ihan kuinka paljon vaan. Minua se ei kuitenkaan haittaa mitenkään. Ei ne bakteerit täällä meilläpäin kasva päivällä yhtään sen ripeämpään tahtiin kuin yölläkään.

        Terveyssiteen vaihto ei ole vertailukelpoinen pissi vaipan kanssa.

        Ja tottahan sekin tietty on, etten minäkään herää terveyssidettänikään yön aikana vaihtamaan, joten senkin vaihtoväli voi venyä 9-10 tuntiin kerrallaan.

        Hyi minua. Kuole sinä ällötykseen.


      • -äiti-

        Oletko kiinnittänyt huomiota märän kertakäyttövaipan paksuuteen? Minusta ne ovat järkyttävän paksuja jo yhdenkin pissan jälkeen, ja alkavat roikkua lahkeessa. Paraskin kestovaippa on paksumpi kuin kuiva kertakäyttövaippa, mutta kestovaippa ei turpoa kastuessaan kuten kertakäyttövaippa tekee.

        Eli jos haluat, että lapsellasi ei ole mitään paksua tumpulaa jalkojen välissä, kannattaa se vaippa vaihtaa kohtalaisen usein, oli kyseessä sitten kesto- tai kertakäyttövaippa.


      • "kolahda"
        -äiti- kirjoitti:

        Oletko kiinnittänyt huomiota märän kertakäyttövaipan paksuuteen? Minusta ne ovat järkyttävän paksuja jo yhdenkin pissan jälkeen, ja alkavat roikkua lahkeessa. Paraskin kestovaippa on paksumpi kuin kuiva kertakäyttövaippa, mutta kestovaippa ei turpoa kastuessaan kuten kertakäyttövaippa tekee.

        Eli jos haluat, että lapsellasi ei ole mitään paksua tumpulaa jalkojen välissä, kannattaa se vaippa vaihtaa kohtalaisen usein, oli kyseessä sitten kesto- tai kertakäyttövaippa.

        tuo kuvauksesi "jo yhdenkin pissan jälkeen alkaa roikkua lahkeesta"

        Meillä kertikset istuvat napakasti, ja pitävät pintansa. Totta se on että paksunevat, mutteivät lähellekkään kestovaipan paksuutta. Samoin sitten kertakäyttövaipat jotenkin pitävät sen joustavuutensa paremmin, kun taasen kesto on sellainen "mälli" heti alusta alkaen, ja kastuessaan se on jopa "paakku" huh! Ja vaikeatahan se on uskoa, että tälläinen paakku sitten taasen olisi kovin hygieeninen, entäs jos pesussa ei kaikki lähdekkään vaan muhii joku vastustuskykyinen basilli? Kertakäytöissä ei ole tuollaista huolen aihetta. Aina on aloittaessa taatusti puhdas.


      • Kesto vs. kertis
        vaippaa jos kirjoitti:

        ei sitten ole kakattu, niin päivälläkään kun jotain 6-8 tunnin välein, meillä peppu on kestänyt sen hyvin, ja mitään ihottumia ei ole. En mä yölläkään vauvalta vaippaa vaihda ellei oo kakkinut ja kyllä se menee siihen kymmeneen tuntiin hyvinkin.

        Sopivasti kun menee, että kakkaa silloin vaihdon lähestyessä, niin päivässä ei mene kuin kolme vaippaa, eikä tähän kyllä kestovaipoilla pääse.

        Kolme kertakäyttövaippaa vuorokaudessa??? Mahtaa olla aikamoinen mötkäle vauvalla roikkumassa siinä loppuvaiheessa...

        Kyllähän kestovaipallakin voi saman tehdä, imukykyä löytyy, kun oikean yhdistelmän ottaa käyttöön... eikä edes vielä tule paksuakaan vaippaa. Vaan kuka viitsii pitää lastaan märässä vaipassa koko päivän (vaikka iho kestäisikin), ei se kertakäyttövaippakaan ikuisesti ole pintakuiva ja päästää kyllä pisut imeytymään vaatteisiin vaipan toiselta puolelta noin pitkällä vaihtovälillä (kestovaippa siinä mielessä kokemuksella parempi, ei mene kuoresta läpi vaatteisiin vaikka olisi litimärkä). Jokin raja rahansäästämiselläkin... suosittelisin kestovaippoja, jos ei lomakko kestä kertakäyttöisiä kuluttaa ;)


    • Toista kertaa raskaana

      Meillä käytössä seuraavanlainen systeemi:

      - Kuorivaippana ImseVimse soft (sama kuin nykyään äippäpakkauksessa), hinta 13 eur/kpl
      - Sisällä imuna Wonder-Fulls Mikrokuituimu, hinta 8,90 eur/kpl
      - Öisin käytetään kertakäyttövaippaa

      Kuorivaippoja on jokaista kokoa 2 kpl (paitsi aivan pienintä ja suurinta ei ollut tarve hankkia), eli yhteensä 8 kpl
      Imuja on käytössä yhteensä 25 kpl

      Yhteenlaskettu investointi kestovaipoille:
      8 x 13 eur
      25 x 8,90 eur
      = 326,50 euroa

      Lisäksi yksi (halvin mahdollinen, kun yöllä tenava ei juurikaan liiku, joten ei tarvitse olla mikään huippuvaippa) kertakäyttövaippa / vrk = 0,13 euroa. Elikkä kertakäyttövaipoille hintaa 4 eur/kk.

      Kestovaippoja ei tarvitse pestä kuin kerran viikossa yksi koneellinen, imut ovat sen verran kompakteja, että eivät vie tilaa vaikka ovatkin SUPER-imukykyisiä. Elikkä pyykkimääräkään ei juuri lisäänny vaippojen takia.

      Märät vaipat kuivatan ihan normaalisti narulla, aamulla lykkään kuivat likavaipat narulta erilliseen muovipussiin pyykkikoriin odottamaan pesua. Hajuahaittaa ei juurikaan ole ilmennyt. Jos vaippa on ihan pissi-litimärkä tai kakkainen (isot pökäleet on tietenkin ensin huuhtaistu käsisuihkulla suoraan pönttöön), huuhtelen sen pikaisesti ennen narullelaittoa. Kuorivaippa pestään ainoastaan, mikäli TODELLA likainen (ja silloinkin menee ihan tavallisen pyykin joukossa, pesupussissa). Yleensä vain huuhtaisen sen vedellä illalla ennen nukkumaanmenoa ja laitan kuivumaan aamuksi (sitä kun ei yöllä tarvita, koska silloin on kertakäyttövaippa käytössä).

      Pyykinpesuun voisi yhdelle koneelliselle laskea hintaa ENIMMILLÄÄN n. 50 centtiä/kerta (Työtehoseuran laskemien mukaan) ja sekin on aika paljon yläkanttiin, mutta sanotaan nyt pelkkien vaippojen pesujen hinnaksi, pesuaineineen 2 euroa/kk (voi olla vähemmänkin, mikäli veden hinta on kiinteä esim. asunto-osakeyhtiössä).

      Nyt esikoisella käytössä viimeisin vaippakuorikoko (pottailu jo hyvällä mallilla) ja uusi tenava syntyy hetkellä minä hyvänsä, joten kierto alkaa alusta... eikä mitään uusia investointeja tarvita, samat kestovaipat voi ottaa uudelleen käyttöön, kuorivaipat kestävät ihan hyvin vielä kolmannen ja neljännenkin lapsen (kunnes luultavasti alkavat päästämään nestettä läpi, jolloin uusittava... riippuu kuinka usein niitä pesee koneessa), sisällä käytettävät imut kestävät varmaankin kymmeniä käyttäjiä, tuntuvat vain paranevan ominaisuuksiltaan, mitä enemmän käytetään.

      • Toista kertaa raskaana

        Karkeahko yleisarvio kertakäyttövaippojen hinnaksi:

        - Vaippoja kuluu noin 6 kpl/vrk (riippuen vaihtovälistä ja siitä, kuinka usein vauva kakkii, ensimmäisenä vuonna vaippoja varmasti menee enemmänkin vuorokaudessa, mutta seuraavina vuosina todennäköisesti vähemmän, joten 6 kpl/vrk lienee keskimääräinen arvio)
        - Halvimmat vaipat maksavat n. 13 centtiä/kpl (pienemmät vaipat vähemmän, isommat enemmän, mutta keskimäärin n. 13 centtiä)
        - Lapsi käyttää vaippoja noin 2,5 vuotiaaksi (realistinen arvio... tietenkin toiset onnistuvat sisäkuivattamaan tenavat jo 1,5 vuotiaina, mutta keskimäärin 2,5 vuotiaana voisi olettaa lapsen jo pärjäävän melko hyvin ilmam vaippoja)

        Elikkä näillä laskelmilla vaipoille tulisi hintaa:
        0,13 eur x 6 (vaippoja päivässä) x 30 (päiviä kuukaudessa) x 30 (kuukausia 2,5 vuodessa)=

        Yhteensä 702 euroa

        Tämä tietenkin vain karkeahko arvio, joka perustuu omiin käyttökokemuksiin. Summa saattaa olla pienempikin (jos pitää vauvalla märkää vaippaa pidempään, tai vauva ei kaki kuin kerran päivässä tai pottailu hallitaan jo hyvin nuorena ja käytössä kaikkein halvimmat vaippamerkit i.e. esim. Lidlin vaipat tai S-ketjun "Extrat" tmv.) tai vastaavasti huomattavasti suurempi (mikäli vaippoja vaihdetaan usein ja pottailua opetellaan normaalia pidempään ja käytössä on vähän "paremman merkkiset vaipat", kuten Muumit, Pampersit tai Liberot ja niistä vielä kalleimmat "kävelyvaippa-versiot").

        Ja huomioitavaa tietenkin esim. omakotitalo-asujille, että roskiksen tyhjennys-välit on muutettava tiheämmiksi, vaipoista tulee HIRVEÄT määrät roskiksentäytettä!!

        Ja mikäli perheeseen syntyy uusi vauva, sama kertakäyttövaippamäärä on tottakai ostettava uudelleen, kerta kerran jälkeen... niitä kun ei voi käyttää enää seuraavalla, vaikka kuinka kuivattelisi edellisen käyttäjän jäljiltä :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8534
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      40
      2585
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      124
      2313
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      23
      1966
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      15
      1704
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1519
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      16
      1472
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      14
      1409
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1282
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      13
      1203
    Aihe